Golf 1,9 Tdi ( ATD) flektiongelma ja vikakoodi

Aloittaja Sepittäjä, 19.10.22 - klo:14:16

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Golffi 1,9 tdi (ATD) vm.2005 antaa vikakoodin 18080, P1672, minkä vuoksi suoritin flektien toiminnan tastaamisen alla olevan ohjeen mukaisesti, aloittaakseni jostakin.

https://www.youtube.com/watch?v=Af-jT9cAioM

Pettymys oli suuri,kun kävi niin,että molemmissa hyppylangan asentovaihtoehdoissa tapahtui,että MOLEMMAT FLEKTIT PYÖRIVÃ,,T aikamoisella nopeudella. Homma ei siis mennytkään niin,että ensimmäsessä viritelmässä ( virta pois päältä),pitäisi vain pienemmän flektin pyöriä......

Ja toisessa vaihtoehdossa, virta päällä jne....vain isomman flektin pitäisi pyöriä mutta nyt pyörivät molemmat.....,

Mitä seuraavaksi pitäisi tehdä , jotta etenisin oikeaa reittiä ? Mikä tämän aiheuttaa ?
Onko tästä tehtävissä ainakin se johtopäätös,että molemmat flektit ovat kunnossa ??
Ongelman syy on jossain muualla........mutta missä ?
Auttakaa te, jotka osaatte ja tiedätte tai ainakin perustellusti voitte arvata, kiitos.
En tiedä onko merkitystä mutta ulkoilman lämpötila oli nollan tienoilla ja auton moottori oli kylmä.

o.b.

Kyllä tuossa videossa molemmissa kytkennöissä molemmat puhaltimet pyörivät. Ensimmäisessä hieman pienemmällä teholla kuin jälkimmäisessä.

Flektit on kyllä kunnossa ja pienemmän nopeuden esivastuskin on ok. Ohjainpurkki näkyy tuossa videolla altapäin. Akun alla oleva isohko musta boxi, johon menee paksuja johtoja. Se lähettää tuon mainitun vikakoodin ECU:lle väylää pitkin. Mistä vikakoodi sitten johtuu, en osaa sanoa.

Auto ilmeisesti toimii kaikin puolin normaalisti?

Sepittäjä

Joo....sorry,annoin väärää tietoa,kun en katsonut videota kunnolla.Molemmat flektithän nuo näyttää pyörivän.
Noitten vikakoodien sanallisessa  selostuksessa viitataan flektiin numero 1, jonka johdotuksissa tai liitoksissa se syyllinen piilee. Te, jotka osaatte tulkita kytkentäkaaviot kunnolla,voisitte ehkä antaa joitakin vihjeitä, minkä värisiä johtoja olis syytä tarkastella ja tutkia,jotka liittyvät tuohon flektiin numero 1 ( eli isompaan ) ?
Tuon ohjainboxin olen lähimenneisyydessä kertaalleen vaihtanutkin ja sitten vielä vaihdoin takaisin alkuperäisen,koska boxin vaihtaminen ei silloin asiaa korjannut. On mulla vieläkin tallessa se toinenkin boxi,jonka uskon olevan kunnossa. Viimeksi vika löytyi lopulta yhden boxin johtimen liitoksesta,joka oli löystynyt ja johto melkein poikki,aivan sieltä pinnin vierestä niin,että oli tosi vaikea löytää se katkoskohta. Silloin homma hoitui kunnollisen liitoksen tekemisellä. Flektin käyntioireet olivat silloin erilaiset..... flektit pyörivät vaihtelevalla nopeudella,eivät stopanneet kuin vihreän sulakkeen irrottamisella......
Olis kiva päästä eteenpäin jotenkin järkevästi perusteltua reittiä.....
Auto pelaa muuten aivan normaalista. Ei kai tästä ongelmasta tietäis mitään,ellei lukisi noita vikakoodeja , joita en tunnu saavan edes pois lukijasta vaikka lukija sanoo,että koodit poistettu. Muut koodit poistuivat mutta tämä 18080, P1672 jäi,eikä tunnu poistuvankaan, vaikka lukija niin väittää,että poisti...... Lukija on VAG 302 Checker( tai sinne päin ainakin )
Voiko tämä vika sytyttää myös vikavalon mittaristoon ( se kellertävä moottorin kuva ) ? Miten tämän vikakoodin saa pois ? Poistuuko se itsestään sen jälkeen kun vika on korjattu mutta ei jää pois sitä ennen ?

Sepittäjä

Koska en ole mitään lisäevästystä saanut,enkä oikein osaa arvaamalla jatkaakaan vian etsintää, niin kysyn nyt vielä uudelleen,että miten nuo vikakoodit saa nollatuksi. Pystyisikö VCDS poistamaan nuo "tuosta vaan " käskyllä poista vikakoodit? Entä pystyisikö VCDS kertomaan tarkemmin vikakohdan ? Haluaisin nuo koodit pois ja mikä vielä tärkeämpää,haluaisin löytää ja korjata vian ja  saada auton siltä osin kuntoon taas. Voisiko joku tietävä yrittää autta,kiitos ?

Jultsu

Tämän ikäisestä ei välttämättä irtoa mitään järkevää koodia noiden ropellien ongelmien suhteen. VCDS:llä toki saa nollattua vikakoodit mutta jos vika on aktiivinen, niin se koodi luodaan heti takaisin muistiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Ne vikakoodit, joitten aiheuttajaa jahtaan ovat 19586 , P3130 luettuna tuolla Vag 302 v-checkerillä.
Tarkistin juuri äsken sulakkeet F5 ja F16 ja molemmat vaikuttivat ehjiltä ainakin yleismittarin vastuspuoli näytti yhteyslukemia,että vastusta sulakkeista löytyi ( siis lanka ehjä )
Näin odotinkin olevan mutta tässä yhteydessä pääsin taas kokemaan minulle uuden ilmiön, nimittäin kun irrotin sulakkeen F16, niin flektit alkoivat pyörimään.....ihmettelin tilannetta siinä sulaketta mitatessani ja hetken kuluttua flektit sammuivat, vaikka en ollut vielä laittanut sulaketta F16 takaisin paikoilleen. Kertooko tämä tilanne asioita tunteville jotain, jonka ymmärtäminen voisi johtaa remonttimiehen kohti ratkaisupaikkaa ???? Itse en ymmärrä, mitä tuo voisi kertoa ( muuta kuin, että flektit ovat kunnossa mutta sehän todettiin jo aikaisemmin )

Superkossu

Vas.puoleisessa runkopalkissa on 1J0919506K relemötikkä, lähtisin sen toimintaa tarkastamaan/vaihtamaan.
Audi A3 8P 1.4TFSI

Sepittäjä

Kiitos ! Tuo kai tarkoittaa,että on vahva epäilys, että itse mötikkään on tullut vika,vai ? Onko miten yleistä,että noin käy ? Voiko tuota mötikkää jotenkin testata ,kun se on pöydällä ? Pystyykö pinninumeroitten avulla rajaamaan,mitkä pinnit ( johdot) kuuluvat flektin numero 1 piiriin ? ( kysyn tätä siksi,koska vikakoodin lukija kertoi vien olevan flektin numero 1 piirissä,kuulemma se isompi flekti on numero1.

Sepittäjä

Saamari,kun osaisin rajata jotenkin tutkinnan vain tuon flektin 1 vaikutuspiiriin ??? Mutta miten sen vois rajata ?
Onko mahdollista, että jäähdyttäjän kyljessä ( alareunassa)( oleva 3-johtoinen lämpökytkin saisi aikaan nuo koodit, jos itse kytkin olis vioittunut, että ei kytke normaalisti ?

o.b.

Kokeile irrottaa flektin pistoke ja katso, muuttuuko vikakoodi. Sama sitten toiselle flektille vuorostaan.

Sepittäjä

Otinkohan väärän pistokkeen irti,kun otin sen jäähdyttäjän kyljessä olevan lämpökytkimen pistokkeen irti. Siinä kohdassa ei voine erottaa " ykkös-ja kakkosflektiä ." No luin kuitenkin vikakoodit-------ei mitään muutosta aikaisempaan tulokseen.Samat koodit 18080 P1672. Pitäiskö pistokkeet irrottaa jostakin muusta kohdasta,että sais tutkittua molemmat flektit erikseen ? Jos, niin mistä ?

o.b.

#11
Kuvittelisin, että sieltä ohjauspurkissa olisi liittimet flekteille. Mun TT on jo talvilevossa, niin en pääse katsomaan siitä.

Edit: Liittimet onkin eri paikassa https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volkswagen_Jetta_MkIV/147-WATER-Radiator_Fan_Replacement/147-WATER-Radiator_Fan_Replacement.htm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy