EGR:n putsaus

Aloittaja Sepittäjä, 29.09.22 - klo:08:52

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Mitä aineita kannattaa käyttää EGR:n kunnolliseen puhdistamiseen mekaanisten työkalujen lisäksi ? Onko jarrucleaneri hyvä valinta vai saako esim. Motonetista jotain muuta hyväksi havaittua ?

Ja toinen kysymus tältä alueelta on,että kun olen venttiilin puhdistanut ja asentanut paikoilleen, niin sittenkö on sen SOPEUTUKSEN vuoro ? Ja miten se tehdään,millä välineillä jne.......mulla ei ole hommasta mitään " hajua."

tekki

Oletan että tämä liittyy toisessa threadissa mainittuun ATD-koneeseen. Ei tarvitse mitään sopeutusta. Pätee muihinkin A-alkuisiin 1.9 TDI:hin.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

Sepittäjä

Aivan oikein oletettu . Kiitos pikaisesta vastauksesta !
Edelleen aprikoin sitä, että millä vehkeillä ja aineilla tuo EGR putsataan riittävän puhtaaksi, kun kerran putsaamaan ryhdytään ? Olis kiva saada vinkkejä tästä.

Jultsu

EGR irti autosta ja likoamaan bensaan/dieseliin vuorokaudeksi, sen jälkeen voi sitten messinkiharjalla raaputella lakritsat irti metallipinnoista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Jultsun ohje on selkeän yksinkertainen ja toteuttamiskelpoinen. Kiitos!
Entäs putsauksen jälkeen, kun oli tarkoitus nuo KAIKKI vacuumiletkut vaihtaa, niin minkä laiset letkut,( koko, määrä ) Ulkomaan kerhopalstoille puhuvat,että 3 mm ja 5 mm sisähalkaisijan omaavat letkut ovat oikeaa kokoa mutta entäpä se materiaali ? Kelpaako Motonetin bensa-alipaineletku, vai pitäiskö hommata jotain aika kalliin oloista silikoniletkua ? Sen taidan nyt uskoa, että sopeutusta ei tarvita.
Muuten vaan olis kyllä kiva saada tietoa,miten se sopeutus tehdään silloin,kun se on tarpeet ? Onko se vaikea homma ja vaatiiko erikoisvarusteet ( esim VCDS tai vastaavan )

Jultsu

Se kangassukkapäällysteinen bensaletkukin kelpaa vallan mainiosti, silikoniletkut olisi "ikuisia" kun taasen nuo bensaletkut tahtoo hapertua jo 10-15 vuoden jälkeen, nopeamminkin jos hinkkaavat koko ajan jotain toista kappaletta vasten.

Nyppäile muutama letku irti moottorihuoneesta ja mittaa sen letkun kärjen sisähalkaisija, sitten osta milli tai kaksi halkaisijaltaan pienempää letkua niin saa tiukan sovitteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Sopeutus tehdään yleensä sellaisille laitteille, jossa on asentotiedon ilmoittava anturiosa, tyypillisesti potentiometri tai hall-anturi. Nämä lähes poikkeuksetta täysin sähköisiä.

Juzu84

Asetoni on aika hyvä liuottaan karstaa mutta haihtuu pirun nopeesti. Jarrukliineri puree taas öljyyn ja rasvaan hyvin. Asetonia VW:n virallinen ohje neuvoo käyttään kaasuläpän putsaukseen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

o.b.

MrMuscle uuninpuhdistusaineen luulisi toimivan

Sepittäjä

Voi olla että MrMuscle olis tehokas puhdistaja. Ainakin turbon putsauksessahan se on monia auttanut ja limp-mode on saatu kuriin.
Käyttötapakin on melko tuttu.
Mutta en ole kuullut, että sitä voisi käyttää EGR:nkin osalta.
Mikähän se putsaus käytönnässä tulisi suorittaa ? Kai EGR pitää kuitenkin ottaa irti ja pois autosta, eikö vaan ? Vai miten ?

o.b.

Kyllä se irti kannattaa ottaa. Ei kai siinä muuta kun sitten vaan paksulti vaahtoa ja pyöräytä vaikka tuorekelmua ympärille, niin vaahto ei kuivu ja vaikuttaa sitten pidempään. Kokeilemalla varmaan löytyy sopiva liotusaika.

Minun -99 TT:ssä ei onneksi EGR:ää ole koskaan ollutkaan ;D

wolkkaristi

EGR:n ja kaasuläppäkoteloiden puhdistukseen olen käyttänyt hyvällä menestyksellä Kent Carbon Stripper-sprayta. Kallista ainetta mutta toimii perkeles. Avainsana on tuo carbonstripper.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy