Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Sepittäjä

#1
Golf IV (97–03) / Vs: 1,9 Tdi jakopää
01.05.24 - klo:11:16
Kun mietiskelen tätä asiaa, niin tule vielä mieleen, että kuinka sitä hihnan kiristinrullaa tulee käsitellä, jos aikoo vaihtaa vain pelkän hihnan ? Kai se rullan kiristysmutteri on löysättävä ennen kuin kuin edes saa vanhaa hihnaa pois ja sitten kiristettävä uudelleen, kun uusi hihna on paikoillaan ja kiristinrullan vipu oikeassa kohdassaan? Vai täytyykö kiristinrullan pultti vaihtaa kuitenkin tässä yhteydessä ?
Muuten, tätä autoa ei ole pidetty lämpimässä tallissa ja kovilla pakkasilla on moottorin esilämmitys ollut päällä pari tuntia, eikä tietääkseni ole roiskunut pakkasnestettä tai öljyä hihnalle. Paljonko siitä hihnakotelon tienoilta täytyy purkuhommia tehdä, että pääsee näkemään hihnan kunnolla ? Kuten huomaatte, niin kysyjä ei ole kovin kokenut hihnan vaihtaja, joten yksinkertaisetkin neuvot ovat tervetulleita, kiitos !
#2
Golf IV (97–03) / 1,9 Tdi jakopää
29.04.24 - klo:10:55
Mitä mieltä olette, onko syytä pikapuoliin tehdä täydellinen jakopään huolto, kun edellisestä täydellisestä huollosta on kulunut aikaa 5,5 vuotta mutta ajettu on vain 25000 km huollon jälkeen? Auto on vuosimallia 2005.Olisko mitään kätevää menettelytapaa,jota hyödyntäen voisi uusia vaikka vain pelkän hihnan?
#3
Jatkan kirjoittelua, koska muutoksia tapahtui ja haluaisin saada käsityksen, että mistä on kysymys ja mitä kaikkea taustalla saattaa olla? Lukituspuolelle tuli epäjohdonmukaisuutta takaisin eikä takaoven lukon toiminta ole varmaa eli ongelman syytä ei ole poistettu, kuten epäilinkin. Mutta vasta nyt huomasin, että kun ovi on lukittuna ja avaan sen sisäpuolen kahvasta, niin ensimmäisellä vedolla lukko aukeaa "vähän" ja pitää vetää toisen kerran,että ovi avautuu normaalisti. Mistä tämä voi johtua? Toinen takaovi vapautuu lukituksesta ja on avattavissa kokonaan saman tien ja yksi kahvasta veto riittää. Ei kai näin kuulu olla,että ovien lukituksesta avautuminen on noin erilaista? Mikähän tuon vasemman takaoven avautumisen veiheistuksen aiheuttaa?
#4
Tilannekatsaus tästä tapauksesta tänään.

En mielestäni ole tehnyt mitään remonttia, enkä edes irrottanut autosta yhtään osaa tämän vuoksi. Ainoat " puuhat", mitä olen tehnyt on, että olen useamman kerran pakkasella lämmittänyt kuumailmapuhaltimella kyseistä takaovea ulkopuolelta ja sisäpuolelta ja saanut sitä kautta lukituksen pelaamaan. Ja nyt viimeksi, muutama päivä sitten " rämppäsin " oikein rankasti ja moneen kertaan ovea lukkoon ja auki.....lukkoon ja auki ja ruiskuttelin aikamoisen määrän WD-40 siitä oven lukkoreiästä kohti lukkomoduulia....... WD-40 meni siellä moduulissa, mihin sattuikaan. Näitten pikku kisailujen jälkeen Golfin ovien lukkohommat ovat toimineet, lukkoon, menoineen, vilkkuvine valoineen ja muutoinkin, kuten kunnossa olevan ovimekanismin kuuluukin toimia. Aika näyttää, milloin ongelma tulee takaisin ? Siihen olen periaatteessa varautunut, että ongelma palaa, jos korjauksia ei ole tehty...... vai käviköhän tässä nyt niin, että nuo mainitsemani pikku puuhat toimivatkin remonttioperaatioina ja " vika on poistettu? " No, aika näyttää, vai mitä asiantuntijat nyt veikkaavatkaan ?
#5
Veikkaan,että ainakin joitakin lukijoita kiinnostaa tämäkin juttu ja sen eteneminen tai kohtalo ja siksi kirjoittelen jonkinlaisen väliraportin tai toivottavasti tämä saa olla jopa tapauksen loppuun käsittelyraportti.
Tilanne on nyt se,että tuo hehkun valohan syttyi vilkuttamaan vain yhtenä päivänä ja mitään korjaamatta tai tutkimatta ko.päivän iltapäivän puolella valo yhtäkkiä ajon aikana sammui,eikä ole sen jälkeen vilkuttamaan enää ryhtynyt ainakaan tähän mennessä. Toivottavasti ei ryhdykään ja pääsen siirtämään tämänkin tapauksen Vag-autojen mystisten tapausten arkistoon. Sellaiseksi se asia ainakin minulle jäi,jos se tähän jäi. Mutta eipä tuo haittaa,ajelen Golfilla menemään........
#6
Ainakin tuo mulla oleva ohjekirja sanoo,että vilkkuva hehkuvalo kertoo,että jotain on pielessä. Aja varovasti merkkihuoltoon, niin siellä selviää,mitä....Eipä tämä ohje minua auta nyt, valitettavasti.
#7
Jälleen mulle uusi ongelma ja uusi tilanne.Neloskoppasen 1,9Tdi:n hehkuvalo alkoi vilkkumaan kesken ajelun. Osaako joku kokenut kertoa,mistä voi johtua ja mitä pitäis alkaa remontoimaan? Varmaan monen neuvo on se,että vikakoodit lukuun ihan ensimmäiseksi ja sen aion tehdäkin,kunhan ehdin. Mutta koodien lukutulosta odotellessa olisi kiinnostavaa kuulla veikkauksi,mistä syyllinen löytyy ja lieneekö kalliskin homma korjata? Kiitos taas auttajille jo etukäteen.
#8
Moottori ja voimansiirto / RVS " ihmeaine"
04.04.24 - klo:08:12
Käytän tuollaista nimitystä,koska ihmeelliseltähän tuon aineen aikaansaannokset kuulostavat ja suuresti arvostettu Formula 1 -insinööri Oikarainenkin näkyy tuotetta kehuvan mainoksissaan. Onko porukalla kokemuksia / näkemyksiä kannattaako tuota töhnää omistamansa auton moottoriin kaataa ja jos on kannattanut, niin miten olette hyödyt havainneet ?
#9
Helppo uskoa,että oikeilla jäljillä ollaan. Jotta ymmärtäisin vielä paremmin,niin saisinko kannan oton siihen, että onko korjattavia juotoksia siellä lukkolaitteen sisällä olevissa elektroonipiireissä vai jossakin muussa lukkolaitteen osassa? Missä todennäköisesti? Ja jäisiköhän ongelma pois lukkolaitteen uusimisella? Ehkä ei voi varmaksi sanoa mutta vain arviota pyydänkin. Kiitos vaan taas jo etukäteen!!!
#10
Tämä on kyllä taas sellainen asia ja tilanne,että tässä tuntuu olevan kovin paljon ihmeellisyyksiä....... Olen viime aikoina ahkerasti raplannut tuota kyseisen oven lukkohommaa ja joitakin havaintoja olen halukas kertomaan,jos niistä joku spesialisti pystyisi arvaamaan oikean syyn ongelmaan,koska ei tuota vcds-lukijaakaan näiltä kulmilta tunnu ihan helpolla löytyvän.
Mielestäni nämä viime aikoina tekemäni havainnot kyllä panevat ajattelemaan,että ,jos vcds-lukijankaverilöytyiskin ja tulis lukemaan ja lukkohomma päättäisi juuri sillä hetkellä heittäytyä sellaiseksi,että se toimii aivan ongelmitta,kuten sillä tuntuu olevan ajoittain tapana, niin ei kai siinä tilanteessa vcds:kään osanne kertoa,että missä vika ???? Vai osaako ?
Kun manuaalisesti lukitsen oven nupista ja avaan kahvasta, niin molempiin suuntiin toimii joka kerta. Ei siis mitään ongelmaa....mutta kun lukitsen avaimella etuoven lukosta, niin aina menee lukkoon ja joskus avautuu,kun sieltä avaan ja näin onnistuu jopa muutaman kerran peräkkäin....kunnes yhtäkkiä ei enää avaudukaan ja muuten sen jälkeen ei enää avaudu manuaalisesti sisäpuolen kahvastakaan....... kunnes esim.yön yli levättyään aamulla päättää taas avautua jopa avaimella etuoven lukosta kääntäen...... ja samaa rumbaa uudestaan ja uudestaan.
Näin maallikkolle on tullut mieleen,että mekaanisesti ( manuaalisesti ) ilman keskuslukkoa käytellen vain tuon yhden oven lukkoa,lukko toimii aivan ongelmitta mutta kun hommaan sotketaan keskuslukkojärjestelmän osuus, niin ongelmat alkavat,eivät välttämättä ihan heti mutta vähintäänkin aika pian. Eli maallikko epäilee,että siellä on jotain sähkösysteemin osuudessa ajoittain pielessä mutta missä ja mikä. Tässä vaiheessa ei liene mitään takeita,että lukkolaitteen vaihtaminen poistaisi ongelman,jos huono kontakti onkin jossain lukkolaitteen ulkopuolella....... Kyllä nämä ovat hankalia juttuja....näin maallikolle. Kai se pitää kohtapuoliin vain alkaa yrityksen ja erehdyksen kautta pyrkiä kohti parempaa....... tai lopettaa koko oven käyttäminen. Arvioita ja arveluja saa taas tuoda julki ja see sen yksiselitteisen syynkin sanoa,jos sen tietää. Kiitos !!!!
#11
Ijan vaan varmuuden vuoksi muutama kommentti. Nythän autoon ei vielä ole vaihdettu takaoviin mitään eli siellä on alkuperäinen lukkolaite. Markkinoilla on tarjolla toimiva lukkolaite,joka tulisi sellaisesta autosta, jossa lukitus toimii kaukosäädölläkin ja sit aprikoin,että jos sen autooni vaihtaisin, niin voisiko siitä seurata vaikeuksia,kun tuo lukkolaite ei toimi pelkästään avaimesta keskuslukituksen osalta ?

Viime päivinä olen taas värkkäillyt tuota lukitusta käytellen ja kyllä se vaan tuon toisen takaoven osalta temppuilu jatkuu. Välillä kaikki toimii,kuten kuluukin mutta kun useamman kerran lukitsee-avaa-lukitsee-avaa, niin sittenpä ei enää toimikaan,vaan lukitustappi jää pohjaan ja ovi pysyvästi lukkoon,ei avaudu avaimella lukosta eikä sisäpuolen kahvasta vetämällä....... Joskus avautuu sisäpuolen kahvasta kaksi kertaa peräkkäin vetämällä ( ja pitää vetää melko kireälle ). Kun lämmitän ovea molemmin puolin, niin yleensä sen jälkeen avautuu ainakin sisäpuolen kahvasta mutta joskus avaimellakin mutta ei aina. Joskus auttaa se kun oikein reippaasti lyön nyrkillä oveen siihen lukkolaitteen lähettyville varsinkin lämmitetyssä ovessa. Mutta ei nyrkillä lyöntikään aina auta.  Tähän saakka olen saanut oven auki,odotellen,lämmittäen sitä,sisäkahvasta vetämällä,nyrkin iskulla auttaen jne..... jotenkin se on tähän saakka auennut. Nyt kyllä pikkuhiltaa pelkään,että tulee hetki,jolloin se ei enää avaudukaan näillä konsteilla, niin mitähän sitten tehdään ???
Värkkään ja teen tutkimustyötä näinkin paljon,koska asia kiinnostaa eikä sitä VCDS:ääää ole mulla saatavilla näillä leveysasteilla. Ja merkkarille en mene !!!!
Ajattelen,että kunhan tulee lämpimiä kesäpäöiviä, niin voin joku päivä kaivaa tuon lukkolaitteen ovesta pöydälle ja yrittää tutkia niitä juotoksia ja liittimien nastoja sekä johtojen mutkakohtia, jos vaikka jostain löytyis jokin järjellinen syy, miksi tämä laite tämmöiseksi heittäytyi.
#12
Tuli tässä vaihtoehtoja miettiessä esille sellainenkin asia,että jos asentaisin tuohon autoonilukkolaitteen sellaisesta autosta, jossa on ovien lukituksen kaukosäädin-toiminto, nii n voisiko se olla mahdollisesti joten aiheuttamassa ongelmia,koska omassani on vain se avaimella toimiva keskuslukitussysteemi? Kysyn tätäkin, koska en ole varma asiasta mutta arvelen,että ei se varmaan mitään ongelmia tulisi aiheuttamaan, vai  miten on ?
#13
Niin,kuinka varmoja me voimme olla siitä, että vika tai syy ongelmiin on vasemman takaoven lukkolaitteessa? Voisiko asiaa jotenkin vielä perusteellisemmin selvittää? Millä tavalla? Näkyyhän noita uusiakin halpismalleja olevan verkkokaupoissa tarjolla mutta kannattaako niihin sekaantua?Esim Ridex? Vois ihan kunnollisenkin saada 50-60 eurolla.
#14
Niin,kuinka varmoja me voimme olla siitä, että vika tai syy ongelmiin on vasemman takaoven lukkolaitteessa? Voisiko asiaa jotenkin vielä perusteellisemmin selvittää? Millä tavalla? Näkyyhän noita uusiakin halpismalleja olevan verkkokaupoissa tarjolla mutta kannattaako niihin sekaantua?Esim Ridex? Vois ihan kunnollisenkin saada 50-60 eurolla.
#15
Tästä on helppo olla samaa mieltä, että juuri näin saattaa aika useinkin olla noitten tinausten kanssa, kyllä vaan !!!
Tiedämmekö me nyt oireitten perusteella, että minkä oven tinauksissa se ongelma tällä kertaa tässä minun autossani mahtaa olla ? Arvuuttelen tätä siksi,koska minulla ei ole kytkentäkaaviomielessä mitään käsitystä siitä,minkä oven impulssin puute ( tinauksen löysyys)tuon vilkkuvalon pimenemisen aiheuttaa ja samalla jumittaa sen kuskin puoleisen takaoven lukon toiminnan ? Onko todennäköistä,että ongelma on juuri kyseisen takaoven lukkolaitteen tinauksissa ?
Ihan vaan oheistietona,että molempiin etuoviin on hiljattain vaihdettu uudet lukkolaitteet.
Jos ongelman esiintyminen liittyy pakkasiin,kuten näyttää olevan, niin pianhan on taas monta kuukautta kestävä jakso,jonka aikana pakkanen ei ole ongelmia sytyttelemässä,joten ei varmaan kannata isoihin remontteihin kiirehtiä ja harvoinhan tuota takaovea tässä pakettiautoksi muokatussa Golfissa on tarvis käyttää. Enempi,kuin takaovan kiinni jumiutuminen, ottaa päähän tuon vilkkuvalon pimeneminen.........Mutta kyllä tämän kanssa toistaiseksi vielä pärjäillään ainakin jotenkuten. Kiitos taas jelppaamisesta.
#16
Kiitos, kiva kun saan tukea, jota tässä todella tarvitsenkin.Autossa ei ole kaukosäätötoimintoja lainkaan, vaan manuaalinen avaimella lukitus(keskuslukitus tosin). Olen tullut testanneeksi tuon kyseisen ongelmaoven avautumisensisäpuolen kahvasta useita kertoja, kun pikkuvalo on ollut pimeänä, eikä ovi avaudu sisäpuolelta, vaikka muut ovet ovat auki. Muitten ovien avautumista sisäpuolen kahvasta en ole tullut testanneeksi. Rsim.tänään, kun oli koko päivän plussa-asteita, niin ei minkään oven eikä pikkuvalon toiminnoissa ollut minkäänlaisia ongelmia ja kokeilin asian monta kertaa tänään.Myös pikkuvalo toimi,kuten pitääkin. Olen kuitenkin lähes varma,että kun taas tulee pikku pakkanen, niin tuo takaovi jumiutuu ja
 pikkuvalo lopetta
a vilkutta
mis
en......
#17
Nyt vaikuttaa siltä,että pääsin ongelman aiheuttajan jäljille,kun ääsin pikkupakkaailla testaamaan valon käyttäytymistä. Kun tuli pikku pakkanen, niin valo lakkasai toimimasta. Kun lämmitin kuskin puolen takaovea molemmin puolin kuumailmapuhaltimella valon toiminta palautui normaaliksi sen jälkeen., Samaan aikaan,kun valo oli pimeän' myös takaovan lukitusnappi pysyi alhaalla ja ovi lukossa vaikka muut lukot toimivat normaalisti.
Nyt kun joku tietävä kertoisi,mikä tuolla takaoven sisuskaluissa on niin märkänä,että se jäätyy ja aiheuttaa lukon jumiutumisen ja vilkkuvalon jäämisen pimeäksi. Mielestäni olen aivan varma,että syy piilee vasemman takaoven sisuksissa.
#18
Hei, selailin vanhoja kirjoituksia ja tuli vastaan tämäkin viestiketsu vuosien takaa. Halusin herätellä tätä asiaa uudelleen esille,koska minulla on edelleen sama Golffi ja molempien etuovien lukkolaitteet on vaihdettu uusiin. Tuo " pikkupunainen vilkkuvalo " kuskin oven lukitusnapin vieressä alkoi taas noin viikko sitten temppuilemaan ja välillä toimii,kuten pitääkin mutta välillä jää pimeäksi,vaikka ovet lukitaan. Jonkin ajan kuluttua valo toimii taas ja tovin päästä taas jää pimeäksi....... Missä hemmetissä se syy tähän temppuiluun oikein piileekään ? Saa auttaa taas, kiitos !
#19
Kiitos vinkistä selkeään videoon. Valitellen totean, ettäen saanut apua kysesen videon katselusta, koska se ei käsittele itse lukkosylinterin purkamista eli haluaisin haja
lleen sen sylinteriosan jossa avain kääntyilee ja liikuttelee niitä haittoja siellä sylinterin sisällä.Haluaisin tutkia, miksi haitat jumivat yhtäkkiä eikä avain enää käänny.Lukkosylinteri on jumissa. Siihen etsin ohjeita
, kuinka sylinteri puretaan ja miten ha
itat saada
an pöydälle? Voipi olla, että tämä jää selvittämättä mutta yritän nyt vielä kuitenkin.
#20
Osaisiko joku neuvoa,kuinka virtalukon lukkosylinterin voi purkaa osiksi niin, että sen voisi huoltamisen jälkeen vielä kasatakin ?
#21
Varmaankin tuo on jotenkin mennyt osat väärään asentoon ( haitat) tai jotain on peräti murtunut. Jumi tuntuu aivan siltä kuin kaksi metallipintaa törmäisivät toisiinsa ja avaimen kiertoliike loppuu siihen. En tiedä, mikä sille tuli mutta jumissa on. Funtsailin tässä itsekseni että, onko tuon purkamiseen jokin keino, jota käyttäen tuota ei tarvitsisi käyttökelvottomaksi purkuoperaatiolla tehdä, vaan sylinterin voisi kasata uudelleen,jos vaikka jotenkin onnistuisi sen suoliston korjaamaan ,vaikka joitakin osia vaihtamalla ? Taloudellisesti ajatellen tässä värkkäämisessä ei ole taas mitään järkeä mutta " tieteellisenä tutkimustyönä" asian selvittely kiinnostaa tosi paljon ja voisin kokeilla tuon purkamista, kun saisin tietää, miten se tulisi tehdä.
#22
No lähtihän se johtoliitin ehjänä irti, oli vaan jotenkin liimautunut tosi tiukkaan. Juuri kun testailin edestakaisin avainta lukossa väännellen, niin yhtäkkiä avain jämähti yhteen asentoon eikä ole normaalivoimin suostunut enää pariin päivään pyörähtämään.Olen putsannut sylinterin oikein perusteellisesti ja uskon, että sain kaiken roskan ja rasvan sieltä pois. Avain ei vaan käänny eli käytännössä lukko on jumissa. Tuhannen taalan kysymys kuuluu, että voinko yrittää tehdä jotain, jolla voisin saada lukon taas toimimaan?Jos en tätä enää autoon asentaisikaan, niin haasteellisena tutkimustyönä homma on alkanut kiinnostaa,että miten tuollaisen vois kotikonstein  korjata vai voisko mitenkään? Autonhan saan varmaan pelaamaan, kun asennan uuden lukkosylinterin.
 
#23
Kiitos taas ! Hyvä video kelan irrottamisesta, kiitos ! Näillä näkymin, mulle vois kuitenkin riittää se,että saisin tuon kelan johtimen liitoksen irti lukurenkaasta, niin voisin vaihtaa lukkosylinterin keloineen,kun sovittelen tuota hankkimaani käytettyä autoon paikoilleen...... Mikä siihen johtoliittimen irrottamiseen en " se kikka", että irroaa,kuten kuuluukin eikä mitään mene rikki ?? En vaan taas hoksaa vaikka kuinka tuota liitintä tuojottelen ja ravistelen,vähän vääntelenkin.Saa neuvoa jälleen ja vielä,kiitos !
#24
Täällä on nyt meneillään lukkosylinterin vaihto vanhaan lukkorunkoon mutta kun jälleen taidot ja ymmärrys loppuu kesken. Kaipaan kovasti hyviä ohjeita ja neuvoja pariin asiaan. 1 Kuinka lukukela irtoaa pois aylinterin päästä? 2 Kuinka lukukelan johtoliitin irtoaa kolostaan siitä kelan päältä? Kiitos taas auttajille jo etukäteen.
#25
Varmaankin juuri noin. Missä tuo sarjoittaminen voitaisiin tehdä ja mitä uutta osaa siinä tulis ? Nykyinen sylinteri toimii niin epävarmasti,että en halua sitä käyttää ja siksi etsin parempaa. Onko tarvikeliikkeen sylinteri kuitenkin kaikin puolin kelvollinen myös toimimaan yhteistyössä ajoneston kanssa ? Tulisko tähän kokonaisuuteen sarjoittajalta uudet avaimet vai miten homma menis ?
Itsekseni ajattelin kuitenkin niin,että mahtaako sarjoittaminen olla minun  tapauksessa kovin tärkeää,koska autossa on mekaanisesta toimiva keskuslukitus,ei siis kauko-ohjausta lainkaan. Kunhan saisin vaan hyvän lukkosylinterin, joka tukee ajoneston tiedon saantia ja sylinterin mukana tulis siinä toimiva avain,jossa on sirulle paikka. Siirtäisin vanhasta avaimesta sirun siihen tulokasavaimeen, olipa avain sitten tarvikeliikkeestä uusi tai puretusta autosta toimiva käytetty. Köyttäisin ovien lukitukseen nykyistä avainta ja virtalukossa tuota " uutta " avainta. Olisin käyttäjänä valmis tuon vaikeuden kestämään, enkä pitäisi tilannetta kovinkaan rasittavana, eikä lukkoja tarvitsisi vaihdella. Voisko homma onnistua näinkin ? Epävarmuutta lisää se, että en tiedä, onko tarvikeliikkeen sylinterissä ajonestoa tukeva toiminto mukana vai ei ja onko tarvikeliikkeen avaimessa paikkaa sirulle ? Nykyisestä avaimesta siru kyllä lähtee irti ihan helposti ja olis helppo siirtää uuteen avaimeen,jos avaimessa olis sirulle paikka.
#26
Koska mitään kokemusta ei tästä alueesta ole, niin jotta välttyisin suuremmilta vaikeuksilta , niin päätin kysyä taas täältä, josta tietoa tuntuu löytyvän.
On harkinnassa,että vaihtaisin nykyiseen neloskoppaseen golfiin lukkosylinterin, joko uuden tarvikeosan tai hyvän ja jouhevasti toimivan jostakin toisesta autosta. Miten minun tulisi toimia, jotta ajoneston kanssa ei tulisi ongelmia ? Jos hankin lukkosylinterin avaimineen toisesta autosta, niin toimiiko ajonesto vaihdon jälkeen aivan normaalisti,jos muuta ei tehdä kuin vaihdetaan lukkosylinteri siinä toimineen avaimen kanssa ? Vai pitääkö nykyisestä avaimesta siirtää ajonestosiru siihen toiseen avaimeen , vai miten homma hallitaan ?
Entä,jos ostan lukkosylinterin tarvikeliikkeistä avaimineen ? Missä kohdassa autoa se ajoneston varsinainen äly oikein on ? Kuten näkyy, homma ei ole mulla hallinnassa tällä hetkellä vähääkään. Neuvokaa taas, kiitos !
#27
Viime päivien aikana tekemäni jatkoseurannan puitteissa on tullut esille uusia ilmiöitä. Avain tuntuu sittenkin takertelevan lukkosylinterissä,kun ei enää meinannut millään lähteä liikkumaan ulospäin. Sopivasti niktutellen ja kopistellen sain sen kuitenkin vielä liikkumaan ulospäin. Tämä kai kertonee siitä, että jotain lukkosylinterissä on huonosti,joko kuivuuttaan takertelee, on kulunut tai jopa jotain lohjennut tai taittunut. Lisäksi näyttää tapahtuvan sellaista,että vaikka kaikki on sammutettu mutta avain virtalukossa,niin radio menee itsekseen päälle mutta sammuu,kun virtaavainta tönäsee oikeaan suuntaan ihan kevyesti. Mihin tämä ilmiö viittaa ? Suunnittelin,että ottaisin lukkosylinterin irti, jos sen saa pois purkamatta mitään ja tekemällä sen toimenpiteen, mitä youtubessa näyttävät,että niin kauan kuin avainta voi kääntää, niin kääntää sen oikeaan asentoon ja työntää vaikka paperiklemmarin langan siihen pikkureikään, josta saa sylinterin ulonvedon eston pois estämästä ulosvetoa ja sitten vaan vetää sylinterin ulos. Pitäiskö tästä v.2005 mallin 1,9 tdi,4motion golfista saada lukkosylinteri tuolla tavalla irti vai joutuuko esipurkuhommiin ? Kysyn tässä samalla,että sattuuko jollakin,joka tämän lukee, olemaan toimivaa lukkosylintetiä avaimineen tai mahdollisesti koko lukkorunkoa ylimääräisenä ,kiitos
#28
Tuollaista painetta tai vääntöä rattilukkoa vasten saattoi kyllä olla molemmilla jumiutumiskerroilla. Mitään öljyä tai mitään muutakaan voiteluaineita virtalukkoon ei ole laitettu koskaan.Nyt ajattelin kokeilla tuota lyijykynän grafiittia, kun vaan tietäisin,miten sen käyttämisessä tulisi menetellä? Saattaisiko joku asian tunteva kertoa, miten homma tulee toteuttaa , kiitos?
#29
Huomenta ! Kiitos vaan jälleen mukavasti tähän saakka myötäeläneille areenalaisille.
En ole vielä kuitenkaan toteuttanut mitään erityistoimenpiteitä, ongelma kyllä pyörii mielessä koko ajan ja jokin toimiva ja menestykseen johtava temppu olis mukava löytää ja toteuttaa.
Muutama kommentti ja mahdollista lisävalaisua tilanteeseen.
Potilashan ei ole sentään 25v-ikäinen, vaan noin 17-vuotias murrosikäinen nuori. Toki avain ja lukkosysteemikin voi silti olla kulunut ja nyhjäinen suttupesä. Tilanne vaikuttaa kuitenkin siltä, että voisi se olla toisinkin, koska avaimet jokainen kolmesta kappaleesta ( 1 kpl paljon käytetty, 2 kpl lähes käyttämättömiä ) toimii itse lukkopesän ja haittalevyjen osalta todella herkästi, kaikki samantuntuisesti ja aivan normaalin tuntuisesti, KUN RATTILUKKO EI OLE LUKITTUNA-tilanteessa. Minkäänlaista  ylimääräistä jäykkyyttä tai nihkeyttä ei tunnu olevan. Olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt autoa niin, että en ole ottanut avainta pois virtalukosta lainkaan eikä minkäänlaisia ongelmia tai nihkeyksiä ole tuntunut olevan. Kaikki on toiminut virtalukon osalta aivan upeasti. Eikös asia ole niin, että jos avain on paikoillaan virtalukossa, niin rattilukon ei pitäisi mennä päälle eli jos ongelma on siinä rattilukon mekanismissa, niin se ei tule tässä tilanteessa esille lainkaan ? Onko tulkintani oikea ? Jos on, niin tässä vaiheessa VAHVA epäilys on, että rattilukon alueella jotain oli kahtena pakkasaamuna jäässä tai rattilukon alueella on jotain rikki tai pahoin kulunut. ( minusta tuntuu,että olen käyttänyt rattilukkoa niin vähän, että rattilukko-osassa saattasi olla vielä  jopa" sisäänajotarvetta "eli ongelma voisi olla niinkin päin.  No, ehkäpä tämä ajatus on liian vilkkaan mielikuvituksen tuottama.Eli väliyhteenvetona : en oikein vahvasti usko siihen,että syy olis avaimissa tai itse lukon " haittalevyjen" alueella, joten uskon,että lukkosylinteri haittoineen on aivan ok edelleenkin.
Paras "tuomiohan " tässä tietenkin olis se,että rattilukon alueella oli tapahtunut jäätyminen, joka poistui sillä,kun puhaltelin kuumailmapuhaltimella jonkin aikaa virtalukkoa kohti........Heräsiköhän nyt jollakin " auttajalla" uusia ajatuksia, mistä tässä todella on kysymys ja miten minun kanttaisi menetellä. Haluan olla varovainen noitten aineittein lukkoon ruiskimisen osalta, koska niin kovin moni on sanonut,että on paljon tapauksia,että kun lukkoon voitelu-tai putsausaineita ruiskittiin, niin lukkosysteemi sanoi lopullisesti yhteistoimintasopimuksen irti ja kieltäytyi toimimasta. Enhän tätä tietenkään haluaisi kokea. Sitä en yhtään epäile,etteikö voitelu olis toiminut niitten kohdalla,jotka ovat niin kertoneet. Uskon vilpittömästi,että kokemukset ovat olleet juuri kerrotunlaisia.Tämän potilaan osalta hoitotoiminpiteet ovat edelleen " hakusessa." Saa kommentoida, kiitos !
#30
Olettakaamme, että Jultsu on oikeassa ja lukkokokonaisuus nyhtää lähes täysi vaikka se pääsääntöisesti normaalilämpöisenä toimii aivan hyvin.Mutta, kun Jultsua uskon enkä aio hommassa luovuttaa,niin voisko Jultsu tai joku muu kertoa hyvin yksityiskohtaisesti, että kuinka putsaan kohteen tarpeeksi siistiksi ? Mitä ja kuinka paljon täytyy purkaa vai voiko kohteen joten putsailla paikoillaan juurikaan kovin paljon purkamatta?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy