Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11

Aloittaja ePa, 10.02.11 - klo:11:54

« edellinen - seuraava »

ePa

Kuoret ovat metallia, eli saattavat kestää paremmin kuin alkuperäiset. Jos kuorille käy jotakin (lommo), niin eiköhän tuo kaksi puolinen teippi anna tarvittaessa periksi ja kuoret saa irti. Ainakin minulla teipit olivat ~10mm x ~60mm suikaleet melko ohutta kaksi puolista teippiä.

Uskoisin, että näiden kuorien asentaminen ei onnistu ilman alkuperäisiä peilejä.

ePa

#31
Niinhän siinä sitten kävi, että laiskuus voitti ja ammattilaiset saivat puuhastella seuraavan vaiheen tähän autoon.

Tuossa jokin aika sitten (ennen CMS miittiä) oli ajatuksissa puuhastella itse mla:n ohjeilla äänieristystä, mutta hieman laskeskeltua ja hinnastoja katsellessa Autosoundin sivuilta tulin siihen tulokseen, että saan rahoilleni ja hermoilleni paremman vastineen, kun annan jonkun muun tehdä käytännön työn. Eipä muuta kuin karautin puodin pihaan kysymään tarjousta ja niinhän siinä kävi, että Harmaavarpuselle kysyttiin tarjous samalla ja kuin omallenikin. Aikataulut lyötiin lukkoon ja jäätiin odottelemaan.

Ã,,änieristys tehtiin "standardin" ja "Premiumin" väliltä, kun kattoon ei ikkunan takia koskettu. Ajatuksena oli siis teettä vain peruspaketti, mutta se lipsahti viime metreillä hieman isommaksi projektiksi. Käytännössä siis sisusta purettiin kokonaan pois ja lisättiin Silent Coattia ja Spleeniä.

Mutta siis tuloksia.

Ennen - jälkeen:


tyhjäkäynti 54dB - 50dB
60km/h 64dB - 61,5
80km/h 66dB - 62dB
100km/h 67,5dB - 66db
120km/h 67dB - 68dB

120 vauhdissa alkaa tuulensuhinat olla suurimmat äänilähteet. Mittauspaikka ja olosuhteet molemmilla kerroilla samat.


Käytetyt materiaalit ja määrät




Nyt auto saa olla rauhassa hetken ja katsellaan seuraavia toimenpiteitä Suomeen palattuani.

jni

^No nyt alkaa olemaan varsin "mersumaisia" lukemia.

Mitäs tuo kustansi? Kiinnostaisi myös itseäni. Mitenkäs muuten työn laatu? Ovatko kaikki paneelit ja verhoilut 100 %:sti paikallaan? Ei irvistä, natinoita jne?
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

mabe

Hiljaista pukkaa. Todella hiljaista.

Merkittävä ero kyllä matalilla nopeuksilla tuosta eristyksestä.
Korvaan varmaankin huomaa vielä satasessakin kun jyrinä on poissa, tuuli suhisee vain jo niin kovaa että mittari heilahtaa.

Tuossa mittarissahan ei ole dynamiikkaa enää alle 50dB joten auto voi todellisuudessa olla hyvinkin äänetön parkissa. Havaitseeko käynnissäoloa enää muualta kuin mittaristosta jos sisäpuhallin on päällä?

Nyt vaan kovaa ajoa, ei ole enää paljoa tehtävää tälle kulkineelle.

tlindstr

Wow - tulipas hiljaista  :o Hienoa!

Oma Sedan Superbi lähti vaihtoon juuri meluisuutensa vuoksi, mutta vkl ollessani tämän epan combin kyydissä meno oli aivan toista! Lähtökohta oli omin korvin jo selkeesti hiljaisempi, kuten luvutkin osoittavat, mutta nythän se kulkee jo lähes äänettömästi  :P

Uskaltaapahan siis joskus tulevaisuudessa katsella käytettyjä superb combeja. Onnittelut vielä hyvästä päätöksestä laajentaa eristyksen laajuutta, se kannatti!  8)
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

3.6 V6

Saakos sitä kysellä mitä moinen homma kustansi noin suurinpiirtein?

mabe

Listahinnat hommalle tuossa:
The STANDARD packet â€" 550 EUR
The PREMIUM packet â€" 990 EUR
http://www.autosound.ee/eng/home/noiseisolation/58/

ePa

Jep. Työnjälki oli hyvää! Tai siis niitä ei ollut/ole. Mikään paneeli ei koelenkillä helissyt/särissyt/rämissyt eli homma bueno näiltä osin.

Uskoisin, että noista hinnoista saa(/saisin) tiputettua jotakin pois. Aina kannattaa kysyä.

Paikassa on todella hyvää palvelua. Aamulla, kun vein auton sinne ja satoi vettä, niin sain heiltä kyydin asunnolleni, jossa toinen auto oli odottamassa. Muuten olisin joutunut kävelemään sateessa. Iso peukku tälläisestä!

Huomenissa pitää kysyä asentajilta vielä kuvia työvaiheista.

ePa

Muutamia kuvia eilisestä projektista:

Kyllä tehtaalla on jotakin laitettu verhoilujen sisään.


Konepellissä ei juuri materiaalia ollut.


Eikä juuri lattiallakaan.


Asiathan pystytään korjaamaan helposti.







(ylppy)

ihailtavaa että joku jaksaa paneutua tuohonkin hommaan,itse en kyllä kummosia ääniä sisälle kuule vaikka radiotakaan en ole kuunnellut kertaakaan mikä peittäisi rengas/muut melut,tai sit oon vaan turtunut jurinaan.

ePa

Päivitelläänpä tätäkin vaihteeksi.

Mitään suurta ei ole äänieristyksen jälkeen tapahtunut. Auto on melko tarkalleen puolivuotta vanha ja mittariin on kertynyt 19XX km. Eli ei juuri mitään. Vastaavassa ajassa toiseen autoon on tullut ~19tkm. Jotenkin tuntuisi, että joskus tekisi mieli ajella tuolla vaan ja jättää möhkö parkkiin.

Edelleenkin olen tyytyväinen valintaani ja ne kilometrit, jotka olen tuolla ajellut ovat olleet todella leppoisia ja mukavia. Kulkee kuin juna kiskoilla ja ohituskiihtyvyyttäkin löytyy. Ainahan sitä voisi olla enemmänkin, liian kanssa pärjää aina.

Tässä on tullu tpohdittua, että pitäisikö käyttää auto öljyn vaihdossa, että saisi ensiasennusöljyt pois ja uudet tilalle. Samalla voisi koodauttaa auton kiinteälle huoltovälille. Olisikohan tuollainen menettely järkevää?

Areenan tarra on edelleen liimaamatta, mutta pakko tunnustaa, että olen laittanut sen niin hyvään talteen etten löydä sitä enää. Pitää siis jatkaa etsintöjä.

ePa

Tuli käytettyä autoa paikallisessa merkkiliikkeessä öljynvaihdossa joka ei kuulunut tehtaan suunnittelmaan huolto-ohjelmaan.

Mittarin lukeman ollessa 3030 tehtaalla lisätyt öljyt saivat valua ulos ja tilalle laitettiin vastaavat uudet suodattimien kanssa. Päädyin tähän päätökseen, kun maahantuoja mukaanlukien antoi ymmärtää, että kannattaa tämä operaatio suorittaa. Samalla reissulla koodattiin kiinteä huoltoväli, koska odotettavissa ei ole järin suuria kilometrimääriä tulevaisuudessakaan. Tämä lysti kustansi ~109e josta suurin osa muodostui öljyn hinnasta (15,xx e/l) ja työveloitus oli ~15e. Aikaa meni ½h.

Kesän mittaan on tullut havaittua pari negatiivistakin asiaa autossa yhteisellä taipaleella. Ensinnäkin 1½ litran juomapullo ei mahdu hansikaslokeroon viilenemään, vaan jatkossa on joko a) ostettava pienempiä pulloja tai b) juotava lämmintä juomaa. Myös hieman aurinkoisena kesäpäivänä haittaava tekijä on tuo fyysinen mittani, jolloin kuskin penkki tulee niin taakse, että aurinkoa vasten ajaessa se paistaa kattoikkunan kautta silmiin. Siinä ei paljoa kaksiosaiset aurinkolipatkaan auta. Ja kyllä, se paistaa silmään vaikka olisi kattoikkunan verho kiinni. Onneksi näiden negaatiivisten asioiden kanssa pystyy elämään. Juuri ja juuri.

Foorumin tarrakin löysi jossain vaiheessa paikkansa kuskin puoleisesta takaikkunasta ja se jopa näytti menevän suoraan sen kummempia vatulointeja. *hyvä minä*

Pari kuvaa kesältä lämmittää mukavasti mieltä juuri ennen ensilumien tuloa.





Seuraavana vuorossa taitaa ollakin talvipyörien vaihto ja valmistautuminen Suomeen siirtymiseen ja byrokratian viimeiseen silaukseen tutustuminen. Tätä kirjoittaessa tj on ~50.

Mikäköhän tälle tapaukselle tulee kilveksi? Sitä lottoarvontaa ei varmaan pysty mitenkään edes arvuuttelemaan?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: ePa - 08.11.11 - klo:00:37
Myös hieman aurinkoisena kesäpäivänä haittaava tekijä on tuo fyysinen mittani, jolloin kuskin penkki tulee niin taakse, että aurinkoa vasten ajaessa se paistaa kattoikkunan kautta silmiin.

Tummenuskalvoa kattoluukkuun? Minä laitatin yhteen edellisistä autoista kattoluukkuun 30%-kalvon, kun luukun vakiotummennus oli varsin pientä. Sopi omaan makuun aika hyvin, kun kattoräppänän suojalevyä tuli sen jälkeen pidettyä useammin auki. Suoja oli siis täysin valoa läpäisemätön.

ePa

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.11.11 - klo:11:00
Tummenuskalvoa kattoluukkuun?

Hyvä idea tämäkin, mutta tällä kertaa "lippa" mallinen lakki saa luvan riittää. :D

Ei se aurinko kumminkaan niin usein paista tuosta kulmasta. Etelämpänä tuo feature voi olla häiritseväkin, jolloin syytä miettiä kovempia otteita.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: ePa - 11.11.11 - klo:12:37
Ei se aurinko kumminkaan niin usein paista tuosta kulmasta.

Niinpä, eiköhän tuo sinunkin häikäisyongelma saa kohta ihan luonnollista helpotusta, kun muutat takaisin peräpohjolaan 8)


ePa

Talvipyörät on vaihdettu viikonloppuna alle, mutta tarkastuslenkki tekemättä, kun oli kostea ilma viikonloppuna. Autohan olisi saattanut likaantua siinä.

Keväällä laitoin vanteisiin Dodon Hard Candyt pintaan ja ainakin kesän ajan vaha on pysynyt pinnassa hyvin, kun lika lähti pinnasta rätillä pyyhkimällä.

Ennen:


Jälkeen:





Talvivanteisiin sipaisin pintaan Collinite 915. Tulokset keväämmällä. :)

ePa

Auto on kotiutettu Suomen kamaralle ja kilometrejä tulee hitaasti, mutta varmasti. Ensimmäinen valtuutetussa huollossa vierailukin on tehty, kun kuskin peili käänsi itseltään niskat nurin pakkasten saavuttua. Peili ei siis pysähtynyt suppo asennosta avatessa vaan kääntyi +90 asteeseen kylkeä vasten eteenpäin (0 astetta = normi asento). Ajelin siinä sitten hetken peilit supossa, kun en uskaltanut vääntää "suoraksi". Demo efektihän siinä sitten iski, kun pääsin huoltoon asti. Asentaja ajoi auton halliin ja alkoi ihmettelemään, että mikäs tässä on vikana, kun kaikki toimii, eikai siinä, kiitin kauniisti vaivannäöstä Aine Oy:tä ja kurvasin töihin. Kuulemma vikakoodeistakaan ei nähnyt mitään.

Columbus on tullut myös asennettua. 2011 mallinen Bolerohan ei enää ole samannäköinen kuin Columbus ja muut vanhemmat kamppeet ja se aiheutti vähän harmaita hiuksia. Oheisessa kuvassa näkyy mistä kohtaa pitää paneeleita yrittää vääntää irti.



Columbus meni kehysten kanssa paikalleen ja GPS antennin sijoitin taustapeilin taakse rasteroidulle alueelle ja kaapelin vedin verhoilun sisällä kojetaululle ja sieltä laitteen taakse. Ylimääräinen kaapeli mahtuu olemaan kojetaulun päässä hyvin. Jäsen ConD koodasi Sound Systemit toimimaan ja kertoi auton aateekoolle, että grammarin tilalle on tullut kartta. Muutaman kokeilun jälkeen VW Dynaudio BAP asetuksilla alkoi rokki kuulumaan.

Pari muutakin juttua koodailtiin päälle/pois samalla, eli normi takalasipyyhin automatiikka pois ja hälyttimen piippaukset. Vakionopeudensäätimen asetettua arvoa ei saatu vielä näkymään, mutta kokeillaan sitä joskus uudestaan, kun sille päälle sattuu.

Matka-ajossa auton kulutusmittarin saa näyttämään 4,7 - 4,9 lukemia tasanopeudella 100+km matkoilla, mutta todellinen kulutus seka-ajossa pyörii 6,x lukemissa.

Themistot kerää kehälle vanteen sisäpuolelle lunta aika lailla, kuten samaten takaluukun/puskurin ympäristö. Löysin myös lunta etu- ja takaoven välistä B pilarin juuresta sekä A pilarin juuresta klöntin. Tuli ajeltua ~10 sentin puuterilumessa useita kymmeniä kilometrejä ja ilmeisesti lumi tunkeutuu kaikkiin mahdollisiin rakosiin pöölytessään. Harmikseni en saanu kuvaa näistä havainnoista. Onkohan muilla samanlaisia havaintoja? Eihän tuo vaarallista ole, jos lumi ei pääse jäätymään.


Kiitos ConD:lle koodauksista.

ePa

#48
Tallissa tapahtuu taas.

Autolle tuli ensimmäinen vuosi täyteen ja sen kunniaksi tallissa puuhasteltiin sen verran että asensin Eberspächerin Hydronic B/D 5WSC lisälämmittimen minikellolla. Aikaa asennukseen meni ~8h kun lämpimässä pääsi tekemään. Pihalla ennen talliin ajoa auton mittari näytti -30C.

Minikellon lisäksi ebaystä tuli tilattu DanHagin GSM moduuli. Tämä tosin on vielä asentamatta. Meinasin hankkia eberin oman kaukosäätimen, mutta hieman kärvisteli tuo hinta ja ulottuma ei ole tarpeeksi. Nyt voi näppärästi laittaa pirssin lämpenemään, kun hyppää koneeseen ja Ouluun tullessa auto on lämmin. Tai ainakin näin kuvittelen sen toimivan. Appstoressa kyllä näytti olevan eeberin omaa softaa iPuhelimeenkin, niin saas nähdä tuleeko vaihdettua siihen.



Asennus pitäisi olla helppo, kun kaikki on valmiina.

Bolerosta saa esittää tarjouksia jos jotakin kiinnostaa se. Hintaa en osaa kuutioida, kun ei noita hirviästi ole tyrkyllä.

PeHa

Laitoin YV:tä Bolerosta, ota yhteyttä.
Octavia Scout 2.0TDI 184 4x4 DSG 2017
VW Amarok Highline 4Motion 2.0BiTDI 2012

ePa

#50
Matkalla sattuu ja tapahtuu.

Tänään lähdin kaikessa rauhassa ajelemaan kotia kohti, mutta ennemmin kun oli päästy kunnolla edes vauhtiin tuli mutkia matkaan. Kojetaululle nasahti varoitusvalo rengaspaineista joka taas nosti hetkellisesti sykettä ja jännitystä. Eipä muuta kuin lähimmälle huoltikselle, kun ohjauksessa ei tuntunut väristyksiä eikä auto käyttäytynyt oudosti. Autosta ulosnoustessa homma oli jo kutakuinkin selvä. Renkaasta kuului sihinää. luulin sen olevan venttiili tms, mutta tarkempi tutkiskelu paljasti, että rengas oli saanut hittiä jossakin maamme hyvin hoidetuilla teillä sen verran että nyt oli aika päästää ilmat ulos. Eipä muuta kuin kaikkien matkatavaroiden alta paikkapullo esiin ja mömmöt renkaaseen ja painetta perään. Alku vaikutti hyvältä ja ohjeiden mukaisesti 10 min ajon jälkeen paineiden tarkastus ja kaikki näytti hyvältä. Huokaisin jo helpotuksesta, mutta samalla epätoivosta. Matkanteko 80 km/h nopeudella vaikuttaa hyvin suuresti saapumisaikaan, joten piti soittaa jo kotijoukoille ja sanoa, että nyt menee myöhään...

Vajaan tunnin ajettua rengaspaine häly syttyi uudestaan ja silloin peli oli lopullisesti selvä ja aloin katselemaan tienvarsi paikkaa. Auton mukana tulleilla varusteilla matkan jatkaminen oli mahdotonta. Auto levennykselle parkkiin ja soitto ajoturvaan. Jonkinmoisen odottelun jälkeen ja ajoturvan äänen kanssa keskustelun jälkeen tuli ilmi, että auton myynyt liike on lähin valtuutettu Skoda huolto, eli auto hinurilla sinne ja minä taksilla autovuokraamoon.



Tulipahan nollattua persdynokin, kun vuokrapeliksi huimasta valikoimasta sattui Tojota Sorolla. Ai että oli ihana ajaa... NOT. Oikein odotan oman auton alle saamista. Kyllä sillä vaan niin paljon mukavampi on kulkea.

Loppuviimein päädyin aloituspisteeseen kulkien monen reitille kuulumattoman pisteen kautta. Huomenna odotellaan soittoa huollosta ja uutista milloin saisi auton noutaa. Toivotaan, että renkaita löytyy hyllystä.

Tällä hetkellä ihan posittivinen fiilis siitä miten ajoturva hoiti homman. Ja hinausauton kuski soitti taksinkin paikalle eli kiitoksia Hänelle jos sattuu lukemaan. Katellaan huomenna mihin suuntaan suupielet kääntyy. Onneksi huomenna ei ole mitään kriittisen tärkeää töissä, jolloin matkan viivästyminen ei niin haittaa. Hyvällä tuurillä pääsen huomenna kotiin oman auton kanssa.

ePa

Näin se vaan menee.

Kilometrejä kertyy ja aika liitää ns "siivillä". Kesän aikana on tullut kilometrejä sen verran, että oli aika käyttää autoa ensihuollossa. Kilometrejä oli mittarissa ~18tkm eli longlifeä ei tässä autossa kokeilla. Valtuutettu huolto kävi paikat läpi eikä löytänyt mistään huomautettavaa saati korjattavaa. Eli kaikki kunnossa niin kuin pitääkin.

Kevään aikana on tullut hankittua led malliset päiväajovalot, kun MTECin polttimot alkoivat reistailemaan. Loppuviimein taisi vaan olla liitin löysällä, mutta mitäpä väliä. Saipahan syyn päivittää nämäkin. Rekisterikilven valotkin odottavat asennusta, mutta katsellaan niitä sitten kun on pimeämpää.



Kilometrien kertyessä ensimmäinen ärsyttävä featurekin löytynyt ja ilmeisesti jollain muullakin samaa ilmenee, kun toisessa topikissa on siitä maininta. Eli B-pilarin seutuvilta tulee ärsyttävä kitinä/nitinä kuoppaa osuessa. Täytyy perehtyä siihen myöhemmin paremmin ja varata tarvittaessa huolto tuolle.

Matka-ajossa kulutus näyttää asettuneen alle 6 l kulutuksiin tämän perusteella. Täytynee tunnustaa, että kauniimmalla osapuolella saattaa olla hieman kevyempi kaasujalka. Juhannusreissulla nimittäin kulutus hypähti kun itse ajoin.

Alustasarjastakin (KW variant 1) olen käynyt kysymässä tarjouksen, mutta katsellaan mikä on tilin saldo lomien jälkeen.

JeanC

Viittitkö ePa ottaa kuvan miltä noi polttimot näyttää toiminnassa  :)

ePa

Mjoo, kunhan auto kotiutuu taas niin yritän räpsästä kuvan.

Haluakko nää oikein 50/50 kuvan vai pitääkö olla lähikuvaa vai kummosta aattelit?

JeanC

Lainaus käyttäjältä: ePa - 24.07.12 - klo:09:44
Mjoo, kunhan auto kotiutuu taas niin yritän räpsästä kuvan.

Haluakko nää oikein 50/50 kuvan vai pitääkö olla lähikuvaa vai kummosta aattelit?
Kaikki maholliset, kiitos  :)

ePa

Niin se aika vaan vierähtää.

Kohta auto täyttää kaksi vuotta ja sinä aikana on tullut lähes 30tkm mittariin käytännössä ilman mitään vikaa. Kesärenkaat tosin on ajettu jo näilläkin kilometreillä aivan slikseiksi eli keväällä pääsee rengaskaupoille. Ihmeen nopeasti ne kului (~4500 km/kesä), mutta syy ilmeisesti olikin ensiasennussuuntauksessa joka söi renkaat loppuun.

Tällä viikolla auto kävi paikallisen myyjän hellässä hoidossa. Kaksi kertaa kuskin ovi jätti menemättä kiinni ilmeisesti VAG ominaisuuden vuoksi jonka seurauksena vaihdettiin kuskin oven vaijeri. Samalla kerralla kesänaikana ilmestynyt ärsyttävä kitinä B-pilarin tienoilta hävisi. En tiedä mitä tekivät asian eteen, mutta kuulemma samalla tehtiin kun verhoilu oli auki.

Isompi syy huoltokeikkaan kesken kaiken oli kattoikkunan väärältä puolen löytynyt pisara. Havaitsin tämän yhden perusteellisemman pesun jälkeen ja kävin kysymässä mistä on kyse ja vastauksena oli, että tehtaalla on kampanja kattoikkunan veden poiston uudelleen reititykseksi. Alustava aikataulu oli kolme päivää, mutta toisen päivän iltapäivästä tuli jo viesti valmistuneesta autosta. Huolto alitti tavoiteaikansa ja annan kyllä pisteet paikalliselle liikkelle miten tämä hoidettiin.

Onkohan muita kampanjoita tiedossa kuin tämä kattoikkuna?

ePa

Niin sitä aika kuluu ettei huomaakaan.

Kilometrejä on alkanut tullu melkoiseen tahtiin ja tänään käytin auton 60tkm huollossa. Eilen autoa pestessä kuuntelin käynnistyksen jälkeistä ääntä ja pikkuinen sirinä oli kuultavissa ja ilmeisesti tämäkin auto on altistunut oktomurskeelle jota täällä päin on käytetty niin paljon, että se on päässyt otsikoihin asti. Silmämääräisesti nokkahihnan ympärillä oli ruskeaa väriä (pölyä). Paikalline merkkihuolto tarkisti asian ja se on nyt putsattu ja ainakin osa huolesta murheesta on poistunut hetkeksi. Konepeltiä ei ole tarvinnut avata kuin pesunesteen lisäystä varten. Huoltoraportissa oli maininta, että akku olisi syytä vaihtaa asap, mutta se olikin lähinnä ajankysymys koska tuo tulee, oireilihan tuo jo viime talvenakin. Täytyy varmaan etsiä joku hyvä AGM akku, ja toivoa sitä joululahjaksi.

Auto on käynyt ja kukkunut kuten pitääkin ja ei ole ollut mitään moitittavaa. Renkaat tahtovat kulua, mutta näillä kilometreillä se on ymmärrettävääkin. Kaksi kertaa on tullut käytyä suuntauksessa, niin eiköhän ne nyt ala näyttämään jo eteenpäinkin.

Tämän hetkiset kulut uudesta saakka ilman hankintahintaa on 0,14â,¬/km. Pianhan tämänkin saisi laittaa vaihtoon, mutta eipä ole mittään järkeä, kun auto toimii kuten pitääkin ja ajaa asiansa.

Toivottavsti näin on myös tulevaisuudessakin. :)

ePa

Ja taas on aikaa vierähtänyt ja kilometrejä kertynyt. Näköjään 30tkm välein tulee päiviteltyä tätä joten nyt on aika taas. 90tkm tullut mittariin ja sama tahti jatkuu.

EGR meni keväällä tästä, mutta ei aiheuttanut suurempia jännityksiä, kun oli työmatkalla viikon niin sillä aikaa SAH ruuvasi auton kuntoon ja samalla vaihdettiin ennakkoon nokkahihnakin jo mainitun ruskean pölyn takia. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa. Maahantuojakin keräsi tästä pisteet kotiin niin ei ollut syytä vetää herneitäkään nokkaan. Tällä hetkellä on sellane fiilis, että seuraavakin auto saattaisi olla Skoda. :)

Nyt huollossa huomattiin, että toinen takarengas (Conti SC5) oli kulunut "kantikkaaksi"/pykälälle eikä syytä löytynyt. Renkaat olivat jo lähes sliksit 30tkm jälkeen ja tämä tuli aavistuksen yllättäen eikä sen suurempia renkaanvaihto suunnitelmia ollut, mutta nyt sinne laitettiin uusi sarja alle, niin saa puoliso ajella turvallisin mielin syksyn sateet läpi, eikä tarvi pelätä loppuunajetuilla renkailla vesiliirtoja tms vaaratilanteita. Samalla sädettiin taas pyörän kulmat. Ne olivat taas jonkin verran pielessä, enkä ymmärrä miten ne voivat elää noin paljon. Täytyy vertailla edellisiin tuloksiin mitä on tapahtunut. Autolla kumminkin ajetaan pitkää matkaa hyväkuntoisella tiellä eikä mitään rallipolkuja kaasupohjassa.

ePa

Niin se on aika kulunut tämänkin kanssa.

Kilometrejä mittarissa ~140tkm ja auto kävi ensimmäisen kerran huolto-ohjelman ulkopuolella valtuutetussa huollossa. Kahdesta fillarista vaihdettiin laakerit, toinen edestä ja toinen takaa. Vakikuski alkoi sanomaan, että ääntää oudosti ja itse kokeilemalla takapäästä löysin klappia, mutta etupäätä en huomannut. Nyt on taas hiljaista ja kelpaa ajella. Edellisessä viestissä mainitut Contien jälkeen oli PointS ketjun summerstarit alla ja ne vaihdettii tänän vuonna Hankookkeihin. Vuotuinen kilometri kertymä rauhoittunut alle 20tkm/vuosi tasolle.

Kulutus kokoajalta on 6,17l/100km

Ei syytä vaihtaa mihinkään.  :)

ePa

Rakas päivä kirja... Tai lähinnä vuosipäivitys.

Auto käynyt katsastuksessa eikä moitetta löytynyt katsastuksien välillä oli ~9tkm eli ajaminen rauhoittunut entisestään, nyt mittarissa ~158tkm. Myös huollossa käytiin ohjelman mukaisesti tällä kertaa huoltoon ohjasi aika eikä kiinteä kilometri määrä kuten aikaisemmin.. Samalla tehtiin maahantuojan ohjelmistopäivitys päästöihin. Toistaiseksi ei havaittuna muutosta mihinkään.

Kulutus noussut alusta laskien 6,21l/100 johon syynä kasvanut pätkä ajo jota ollut viime vuonna 95% ajosta. Toki pitänyt ajaa välillä pitkääkin matkaa, jotta lämpenee kunnolla joka paikka.

Kuskin puolen takajarrukilpi oli ruostunut irti kiinnityksistään. Tätä ei pysty vaihtamaan ellei käytä napaa irti, joten aluslevyillä puristettu paikalleen.

Ei ongelmia ja matka jatkuu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy