Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - ePa

#1
Parannusehdotukset / Vs: Moderointi
28.12.23 - klo:15:38
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.12.23 - klo:07:51Eipä oikeastaan, ylläpitoa sen verran että foorumisovellus päivittyi jokin aika sitten. Eli aika minimillä mennään. Onneksi VAG-harrastajat ovat sen verran fiksua porukkaa ettei ylilyöntejä juuri tapahdu.

Eli "konepellin alla" tehtäviä korjauksia/muutoksia on turha odotella? Koitin kirjoitella viestiä niin alusta käskee ottamaan yhteyttä ylläpitoon. Mutta mistä/miten se tehdään?

#2
Parannusehdotukset / Vs: Moderointi
21.12.23 - klo:19:25
Onko tällä palstalla (enää) moderointia saatikka ylläpitoa?
#3
Ei nämä kestä mittään ja kokoajan saa olla remontoimassa.

Pääasiallinen kuski raportoi ettei meinaa kabiinissa lämpöä riittää ja jäähdytysnesteen viisarikaan ei nouse suoraan ylöspäin ympäristön lämpötilan ollessa -20 pahemmalla puolella. Pienen tiedustelun jälkeen OEM osat tilaukseen eli vaihteiston ja moottorin termostaatit tilaukseen ja iltavapaa-anomus vetämään.
e: jostain syystä herjaa tietokanta virhettä eikä anna koko viestiä kirjoittaa/tallentaa ja pyytää ottamaan ylläpitoon yhteyttä. Mutta miten?
#4
Kun mikään ei kestä.

Heti kun auton ajorytmi poikkeaa normaalista alkaa paikat hajoamaan. Mittarissa ~330tkm (eli vain ~10tkm/vuosi, normaalin ollessa 50+tkm) ja EGR tuli tiensä päähän. Nyt jo. Ei nää Vaggineet kestä mitään.

OEM komponentti Tsekeistä ja itsevaihdoin omassa tallissa. Merkkihuollon hinta-arvio oli ~1800â,¬ joka oli tällä kertaa liikaa. Ehkä 10-12 tuntia meni kolmena päivänä. Purkaminen kovempi homma kuin kasaaminen. Lattialla/tinkin varassa ei kannata yrittää ellei käsistä löydy ylimääräsiä niveliä ja poikkeuksellisia mittoja.

Käytännössä osa kaivetaan kardaanitunnelin kautta ulos.
#5
Oi niitä aikoja, kun oli pitkille omat polttimot ja umpiot sen kokoisia, että sai tehtyä kunnon heijastimen.
#6
Jos autossa DLA (tms) niin paikallaan ollessaan valot näyttävät "laajalle". Lähde ajamaan ja seuraa valokeilaa. Valokeilan suunta muuttuu nopeuden ja ratin asennon mukaan.

Kyseisessä tilanteessa auto voi myös luulla että pihavalo on vastaantuleva auto, joten siksikin levittää kuvion.
#7
Niin se aikaa rientää.

Skodalla mittarissa ~320tkm ja vielä se tuossa pihassa on.

Perushommat tehty jota tämän ikäisissä Vaggineissa yleensä on. Puskureiden/lokareiden ruostekohdat käytiin Tammikuussa 2021 maalaamassa ja hihna on vaihdettu kuudenteen. Samalla kun hihna vaihdettiin niin siinä sitten vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä uuteen ja laturin vapaakytkinkin vaihdettiin samalla. Nämä kaikki ns ennakoitavina huoltoina ja autolla on vaan tarvinnut ajaa ja tankata.

Renkaita ostettu jos siltä näyttää nyt alla on pyörinyt Hakkapeliitta8 ja Continanetal premium 6 tms. josta muistuikin mieleen, että taakse on vaihdettu molemmat takatukivarretkin, kun nelipyöräsuuntauksessa ei suostunut pultit aukeamaan, niin ne pultit avattiin murusina. Oli helpompi vaihtaa koko tukivarsi.

Ajaminen on maksanut/maksaa tällä hetkellä 0,17â,¬/km. Ajetaan lisää vaan, vaihdossa tästä ei saa "mitään" enää ja eipä oikein mitään uutta kinnostavaakaan ole ulottuvilla. Ehkä sitten Enyaq RS joskus kun niitä saa.
#8
Rakas päiväkirja.

Autoon vaihdettiin oman pysäköintitoheloinnin seurauksena takapuskuri. Alkuperäinen puskurista oli maali lähtenyt lohkeilemaan lastausaukon kohdalta joten tuli sekin kuntoon. Lohkeilulle en keksi syytä.

Samaan kulmaan oman töhöilyn kanssa osui myös tuntemattomaksi jääneen autoilijan vetokoukku.



Mittarissa ~225tkm, eikä mitään ongelmia. *kop kop*
#9
Rakas päiväkirja...

Auto kävi määräaikaishuollossa ja ohjelmaan kuului "kaikki". Suodattimet, öljyt koneeseen ja laatikkoon ja bonuksena vänkärin takalaakeri. Mittarissa huollon kohdalla ~174tkm. Huollossa olivat tehneet havainnon, että nokkahihna olisi (taas) vaihdon edessä ja se hoidettiin viikkoa myöhemmin. Oiskohan se nyt neljäs hihna tässä koneessa. Huoltojen jälkeen auto tuntui jotenkin vetreämmältä tms. Vaieka selittää, mutta sellainen fiilis tuli ensimmäisellä ajolla huollon jälkeen.

Huoltokirjassa sivut täynnä joten maahantuojalta "laajennusosa" = uusi huoltokirja kympillä vanhan kaveriksi. Ajoturva edelleen voimassa.

Eberiin olisi tosiaan voinut vaihtaa hehkunkin, mutta jäi nyt tekemättä. Katellaan kuinka pelaa, nyt kun tuon on kertaalleen tehnyt eipä se nyt pelota uudelleen avata eikä tiivisteetkään nyt aivan mahottoman kalliita olleet.
#10
Ensimmäinen huolto-ohjelman ulkopuolinen vierailu paikallisella korjaamolla tehty edellisviikolla.

Kuljettajan oven johtosarja oli vioittunut ja se vaihdettiin. Oireili niin, että ei mennyt kuljettajan puolen ovet lukkoon ja sisätilan tutkaa ei saanut pois päältä. Johtosarja ~160â,¬ ja tunti töitä. Ã,,änieristys ei haitannut korjausta.

Myös Eber oireili ja ei lähtenyt luotettavasti enää käyntiin. Korjausosat ~50â,¬ ja itse tein noin kolmessa tunnissa. Käytännössä poltin palasiksi, putsaus ja uudet tiivisteet ja laite kasaan.

Mittarissa nyt ~168tkm ja going strong.
#11
Rakas päivä kirja... Tai lähinnä vuosipäivitys.

Auto käynyt katsastuksessa eikä moitetta löytynyt katsastuksien välillä oli ~9tkm eli ajaminen rauhoittunut entisestään, nyt mittarissa ~158tkm. Myös huollossa käytiin ohjelman mukaisesti tällä kertaa huoltoon ohjasi aika eikä kiinteä kilometri määrä kuten aikaisemmin.. Samalla tehtiin maahantuojan ohjelmistopäivitys päästöihin. Toistaiseksi ei havaittuna muutosta mihinkään.

Kulutus noussut alusta laskien 6,21l/100 johon syynä kasvanut pätkä ajo jota ollut viime vuonna 95% ajosta. Toki pitänyt ajaa välillä pitkääkin matkaa, jotta lämpenee kunnolla joka paikka.

Kuskin puolen takajarrukilpi oli ruostunut irti kiinnityksistään. Tätä ei pysty vaihtamaan ellei käytä napaa irti, joten aluslevyillä puristettu paikalleen.

Ei ongelmia ja matka jatkuu.
#12
Niin se on aika kulunut tämänkin kanssa.

Kilometrejä mittarissa ~140tkm ja auto kävi ensimmäisen kerran huolto-ohjelman ulkopuolella valtuutetussa huollossa. Kahdesta fillarista vaihdettiin laakerit, toinen edestä ja toinen takaa. Vakikuski alkoi sanomaan, että ääntää oudosti ja itse kokeilemalla takapäästä löysin klappia, mutta etupäätä en huomannut. Nyt on taas hiljaista ja kelpaa ajella. Edellisessä viestissä mainitut Contien jälkeen oli PointS ketjun summerstarit alla ja ne vaihdettii tänän vuonna Hankookkeihin. Vuotuinen kilometri kertymä rauhoittunut alle 20tkm/vuosi tasolle.

Kulutus kokoajalta on 6,17l/100km

Ei syytä vaihtaa mihinkään.  :)
#13
Myyty.

Voi lukottaa.
#14
Ja taas on aikaa vierähtänyt ja kilometrejä kertynyt. Näköjään 30tkm välein tulee päiviteltyä tätä joten nyt on aika taas. 90tkm tullut mittariin ja sama tahti jatkuu.

EGR meni keväällä tästä, mutta ei aiheuttanut suurempia jännityksiä, kun oli työmatkalla viikon niin sillä aikaa SAH ruuvasi auton kuntoon ja samalla vaihdettiin ennakkoon nokkahihnakin jo mainitun ruskean pölyn takia. Palvelu oli hyvää ja asiantuntevaa. Maahantuojakin keräsi tästä pisteet kotiin niin ei ollut syytä vetää herneitäkään nokkaan. Tällä hetkellä on sellane fiilis, että seuraavakin auto saattaisi olla Skoda. :)

Nyt huollossa huomattiin, että toinen takarengas (Conti SC5) oli kulunut "kantikkaaksi"/pykälälle eikä syytä löytynyt. Renkaat olivat jo lähes sliksit 30tkm jälkeen ja tämä tuli aavistuksen yllättäen eikä sen suurempia renkaanvaihto suunnitelmia ollut, mutta nyt sinne laitettiin uusi sarja alle, niin saa puoliso ajella turvallisin mielin syksyn sateet läpi, eikä tarvi pelätä loppuunajetuilla renkailla vesiliirtoja tms vaaratilanteita. Samalla sädettiin taas pyörän kulmat. Ne olivat taas jonkin verran pielessä, enkä ymmärrä miten ne voivat elää noin paljon. Täytyy vertailla edellisiin tuloksiin mitä on tapahtunut. Autolla kumminkin ajetaan pitkää matkaa hyväkuntoisella tiellä eikä mitään rallipolkuja kaasupohjassa.
#15
Saako nykyään valittua sekä lämmitettävän tuulilasin että webaston?

Jos näin, niin näyttää siltä, että kehitys kehittyy!
#16
Golf VII (12-) / Vs: Golf Sportsvan
08.05.14 - klo:11:55
Porukat tilas tälläsen näkemättä, koeajamatta saati sitten istumatta edes sisällä.  ::)

Vissii oli aavistus autokuumetta havaittavissa.
#17
Öljypohja ja tukivarsien kiinnistyskohta kilpailee matalimman kohdan tittelistä. Keulalippakin menee aika matalalla, mutta ei ole kiinteä osa.

En ole tutustunut aiheeseen matalemmasta öljypohjasta, mutta tuskin sitä tulee vaihdettua vaikka löytyisikin sopiva.
#18
Tuo helma varmaan jakaa myöskin mielipiteitä, mutta tuollaiseksi se jää. Pohja on valkoinen kanssa, niin musta "raita" olisi  ::)

Ja sitä paitsi sehän loisi illuusion, että auto olisi kokrkeampi kuin todellisuudessa on. Nyt auto on leimakorkeudessa = "keula pystyssä" ja maavaraa on se 8cm. Kun keulaa tiputetaan, että auto on vaakatasossa jää maavaraa ~5cm ja vielä on tolpissa varaa laskeakin. Käytännöllisyys on kyllä toulloin olematon ja mielessä käyny, jos hankkisi vähän isommat gummit alle. Jos sitten vaikka noille BBS RM;lle mitkä tuolla hallilla odottaa kunnostusta.

Katto tuli punaiseksi, kun tässä kylillä on nähty vastaava mustalla katolla ja valkoinen katto ei ole samaa sävyä peltien kanssa, niin sekin oli pois suljettu. Punanen on tuossa hyvä nyt! Oon tyytyväinen, kaverit saivat mut ylipuhuttua mut tuohon aika helposti. Sisusta on kokonaan musta mattoa myöten. Sisusta on vielä kesken joten siitä ei vielä ole kuvia tyrkyllä.

Leimalla ei tullut käytyä, kun bongasin, että etulaakeri on väljä ja siitä tulee hylsy. Eipä auta kuin tunkata keula pukeille ja hakea laakerit odottamaan asennusta, jotta saa haettua tuoreet paperit.

Intternetistä löytyy kuvia joissa on kaikissa valkoiset helmat.







#19
Tänään tavallaan yksi pitkäaikainen tavoite täyttyi, kun pääsin wapun harrasteajoneuvokulkueeseen omalla autolla. Kyllähän se aamulla jännitti miten käy ja kestääkö auto tuon ajamisen. Enne kulkuetta sillä oli ajettu vain 40km sen jälkeen kun se vuonna 2009 ajettiin halliin.

Hyvinhän se tuon päivän kesti ja kulkueen jälkeen vein tuon takaisin talliin odottamaan leimalle menoa. Pari pikkujuttua pitää vielä puuhastella ennen sitä. Ja leimankin jälkeen puuhasteltavaa riittää kabiinin puolella ja pellin alla, että saa kaikki viimesen päälle kohdalleen.



"Satuttiin" viereikkäin parkkiin muiden mk1 mallisarjaversioiden kanssa. Punainen on Gti, valkoinen on Gli ja Jetta on G60.
#20
Wappu senkuin lähestyy ja vielä on monta tuntia enne dealinea aikaa tehdä temppuja.

Auto kävi tänään jo pihalla ja kaikki vaihteet, valot tms toimii. Kunhan saa auton oikeaan = lailliseen korkeuteen, tarkoitus mennä leimalle. Jarrut on vähän "tehottomat" possun jarrujen jäljiltä eli potentiaalinen hylkykohta leimalla. Täytyy hakea uudet palat ja vähä esijarrutella tuntumaa, jotta paikat vertyy.

Vaikka leima tulisi ja projektin maali = wappukulkue harrasteajoneuvoille, toteutuisikin, niin eihän tuo "ikinä" ole valmis.

Tuossa vielä kuva lopullisesta ulkonäöstä ja alkutilanteesta. Avaruudettimiahan tuo kaipaa ja "stanssin" hieromista.



Parempia kuvia kunhan saa vahat pintaan :)
#21
Niin se jännitys vaan tiivistyy loppua kohti. Wappukulkueeseen liittymien on lähempänä kuin koskaan.

Katto on asennettu paikoilleen ja ainoastaan viimeisen päälle säätäminen on tekemättä sen jälkeen, kun tänään laitan takaikkunan. Katon ollessa paikoillaan pääsee sisutankin lopullisesti kasaamaan, eli auto alkaa näyttämään autolta. Katsastukseen en varmaan ehdi, eli joudun varmaan siirtoluvilla ajamaan vähän tuntumaa, jotta näkee miten auto toimii. Tälle iltaa suurin ongelma on flektillä sähköjen löytämine relerasialta, mutta en usko sen olevan suurikaan haaste ja hätätilassa sille rakentaa vaikka oman piuhasarjan, että auton saa ajoon.

Kyllähän tässä alkaa kihelmöimään, kun olisi aika tiputtaa auto pyörilleen ja ajaa sillä ensimmäiset metrit. Ehkä jopa jo tännään...

Siispä hallia kohti.
#22
Avo 95 vasen lokasuoja

1E0821021 wings; left
1E0821021A wings; left
1E0821022 wings; right
1E0821022A wings; right

Peltikatto 95 vasen lokasuoja

1H0821105 wings; for vehicles with; aerial; left
1H0821105A wings; without hole for aerial; left
1H0821106 wings; right




#23
Randomisti valittuna 1983 malliin vertailu avo vs peltikatto partsbase.org kertoisi, että varaosanumero on sama mk1 mallissa. mk3 en osaa auttaa.

Jos annat tarkemmat tiedot niin voisi tulla tarkempia vastauksia.
#24
Itse ostin hyvää mieltä kun mittarissa oli n.2tkm.


Ja tämän jälkeen 15tkm välein vaihto, kun muutaman LL öljyjä ja LL vaihtovälillä kulkeneen auton öljypohjan sisältä olen nähnyt.

Mikä tuon väriaineen funktio on? Entä jos se puuttuu? Öljyhän on ns kuluva osa eikä kuulu takuun piikkiin. Omistajan on huolehdittava, että se on kelvollista ja sitä on riittävästi.
#25
Pari pitkää päivää/iltaa/yötä tallilla ja alkaa saaman näkyvääkin aikaiseksi.

Alkusaikkausten jälkeen oikeat ikkunatkin löytyi tallin nukasta ja sainkin ne paikoilleen, kunhan olin vaan muutaman kerran ensiksi harjoitellut sitä. Osti heräteostoksena mustat ovipahvit, kun en tähän lähtöön ehdi/jaksa tehdä uusia itsekään. Tehdään ne sitten myöhemmin jos koen nuo huonoiksi tms. Hankitut osat ovat muuten hyväkuntoiset, mutta niissä on tehty kaittimelle reiät kuten suurinpaan osaan muistakin vastaavista. Tämä ei haittaa, kun jonkinlaiset kaiuttimet  laitan itsekin vastaaville paikoille.

Samaan syssyyn paikoilleen meni lattiamatto, keskikonsolikin ja peltikatto GTi penkit. Näissähän olikin sellaine feature ettei pituus säätö toimi ilman modauksia. Vakiopenkkien lukitusvipu on oikealla kädellä operoitavissa ja siirtää lukituspinniä oikealle, kun taas GTi penkit ovat korkeussäädettäviä ja lukitus toimii vasemmalla kädellä. Ã,,kkiseltään en keksinyt mitään muokkausta jolla tuon saisi toimimaan helposti&nopeasti. Ajetaan ensimetrit pituus suunnassa säätymättömillä penkeillä. Tuskin sielä takapenkillä kukaan matkustaakaan.

Ulkopuolelle tuli näppästyä listat ja spoileri paikoilleen ja totutusti kaikki hipisteltynä. Kaarilevikkeissä on pari koloa, mutta eihän tämä ollutkaan tarkoitus olla virheetön.  ::) Seuraavana olisikin ilmeisesti vuorossa kattomekanismin paikalleen laitto jonka päälle uusi kangas pitäisi laittaa. Kangas tulisi tilata myös lähiaikoina. Sitten alkaakin loppujen osien metsästys...

Ohessa pieni preview mitä tallissa on tapahtunut.

#26
Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 14.03.14 - klo:12:40
Ton ePa:n laittaman kuvan perusteella ei kyllä hirveesti näyttäs tyhjää jäävän 18" vanteilla 225/40R18 kumeilla, joten pitää katsella josko niitä kukkaron nyörejä löystäis tässä kun kesäkumien ostokin sopivasti olis edessä edellisten sliksiinnyttyä  ;D

Kyllä tuonne niin paljon jää tyhjää, että alaspäin saisi tuoda ~50mm edestä ja takaa.




Male80llä oli mielestäni hyvä stanssi superbissa. Tuossa se on jo tosin uuden omistajan ottamassa kuvassa. Kiekkoina 19"


#27
Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 14.03.14 - klo:09:48
Jos tai kun päädyt 18" vanteistukseen, niin kiinnostas nähä miltä näyttää. Ite vähän suunnitellu tolle vakio alustalle 18" vannetta, mutta ET luvun kanssa vähä hukassa et mikä olis sopiva niin ettei rengas jää syvälle kylkilinjasta ja minkälaista rengas proofilia vanteen päälle sitten vetelis, joko vähän paksumpaa kumia jos on kaariin isokin rako, mutta sit matalampi profiili jos kaaret alkaa hipoa renkaan pintaa...

EDIT: Eiku siis sullako on nyt noi 18" rinkulatko tossa kuvassa?

Nimi mainittu, niin pittäähä sitä kommentoida:)





Tuossa on muutama kuva vakioalustasta ja 18" kiekoista 225/40R18 vanteilla. Vanteina Themisto ja Luxon.
#28
Niin se tämäkin rojekti etenee taustalla.

Viime viikkojen aikana homma on edistynyt sen verran, että auto kävi ajelemassa tuossa kaupungin etelälaidalla lavetin kyydillä.



Nyt on palikat paikallaan ja hitaasti mutta varmasti osia menee paikalleen. Pitkä ostoslista on tullut tehtyä ja osia etsitään.
#29
Tekemällä oppii.

Autoon istumaan ja kokeilemaan mitä mistäkin tapahtuu. Ei se kumminkaa niin vaikea systeemi ole ja eipä sieltä paljoa saa säädettyä saati sitten rikki.
#30
Lainaus käyttäjältä: Migo - 30.01.14 - klo:21:42
Jos ei tokene, niin voisihan tuota käydä tarjoamassa takuukorjaukseen.

Takuukorjaus = pari päivää lämpöisessä luukut auki, jotta sisällä oleva kosteus poistuu.

Tulevaisuudessa kannattaa kiinnittää huomiota onko lattialla lunta/jäätä joka sulaa-> höyrystyy-> jäätyy ja koko auto alkaa oikuttelemaan.

Itsellä auttanut hetki tallissa ja lattia (kumi)mattojen siivous&kuivaus.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy