Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: Passova - 30.10.21 - klo:15:04
Minulle oli kans pettymys rengasmelu kun ostin auton. Alla oli Pirellin 235/45 R18 kesäkumit ja nehän piti meteliä. Nyt kun syksyllä vaihon alle mukana tulleet Nokia R3 215/55 R17 hiljeni rengasmelu huomattavasti. Melkein tekisi mieli vaihtaa kesäkumitkin korkeampiprofiilisiin kunhan nuo Pirellit tulee loppuunajetuksi.

Kuten tuossa äskettäin kommentoitiin, GoodYearin renkaat todella hiljaisia. Itsellä nyt tuoreet Efficient Grip Performancet, ja kyllä on auto hiljainen. Ja eivät ole normaalia korkeammat.

Wiiseli

Onkos joku laskenu missä menee n. suunnilleen kipuraja sähkönlatauksen hinnassa? Tiedän että riippuu vähän siitä ja tästä. Olisko jossain 50 snt./kwh hujakoilla. Ja montas kilowattia se tyhjästä täyteen on?n. 10 vai n.13? Tääl on ollu puhetta siitä ettei koko akuston kapasiteetti ole kuskin käytettävissä!
PASSAT GTE VM. 2020

TeroPee

#4442
Joskus tein huvikseni Excelin, jolla halutessaan pystyy laskeman kannattavuuksia. Tuollaisia asioita sinne tuli laiteltua.

LainaaHybridiauton latauksen kannattavuus      
      
Bensan hinta 1.70 , /l
Kulutus 7 l/100km
10km ajamisen hinta 1.19 ,

Lataamisen hinta      
Energian hinta 0.15 , /kWh
Aikaveloitus 1.00 , /h
Aloitusmaksu 0.50 , /latauskerta
Latausnopeus 3.6 kW/h
Latausaika 2 h
Ladattavan energian määrä 7.2 kW
Latauksen hinta 3.58 ,    
      
Sähköenergian kulutus 25 kW/100km
Ladattavalla energialla ajettava matka 29 km
10km ajamisen hinta 1.24 ,    

Tuo toimii parhaiten kun on pelkkä kWh-maksu. Aikaveloitteisissa paikoissa tuo ei osaa ottaa huomioon latausnopeuden hidastumista akun täyttyessä.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 31.10.21 - klo:11:51
Onkos joku laskenu missä menee n. suunnilleen kipuraja sähkönlatauksen hinnassa? Tiedän että riippuu vähän siitä ja tästä. Olisko jossain 50 snt./kwh hujakoilla. Ja montas kilowattia se tyhjästä täyteen on?n. 10 vai n.13? Tääl on ollu puhetta siitä ettei koko akuston kapasiteetti ole kuskin käytettävissä!

Faceliftissä on muistaakseni noin 13kWh akku, josta noin 10 on käytettävissä ajoon. Kesällä laskeskelin, että lataamalla max 2 h K-Latauksen 22 snt/kwh ja ekat 2 h ilman aikakustannusta -hinnalla, olisi bensakulutus pitänyt olla 3,5 l/100km, jotta olisi mennyt samaan hintaan. Akku ei toki tuossa ajassa tule täyteen, mutta en kyllä yleensä ihan noin kauaa saa ruokakaupassa kulumaan ;D.

Noita hintoja ja palveluita muutenkin selvittelin, niin (mielestäni) K-Lataus oli hybridiautoilijalle oikeastaan ainut fiksu valinta tuon järkevän hintaisen hidaslatauksen takia, muissa jotka löysin hinta oli merkittävästi enemmän. S-Ryhmä on ilmeisesti tekemässä vastaavalla/halvemmalla hinnoittelulla vihdoin kilpailijaa. Nyt toki kelit ovat viilenneet ja sähköä kuluu samaan matkaan enemmän, mutta on kyllä bensakin kallistunut.

Jos nyt laskeskelee, niin tuolla 10 kwh akulla ajaa näillä keleillä sanotaan 40 km, niin tarvittaisiin 25 kWh 100 km matkaan -> se maksaisi K-Latauksessa 5,5e, jos sen tekee alle 2h pätkissä. 1,5 vk sitten tankatessa bensa maksoi 1,869 e/l litra, joten sitä olisi saanut 5,5e:llä 2,94 litraa. Jos sähkö maksaisi 50 snt/kWh, niin bensaa olisi saanut 6,69 litraa.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

TeroPee

Minä olen käyttänyt lähes pelkästään Virta -palveluntarjoajan sähköä. Hinnat eroaa eri paikoissa mutta olen löytänyt 0,25e/kWh latauspaikan kohtalaisen läheltä (10min kävelymatka, kotona hallissa ei vielä latausmahdollisuutta). Yksi paikka on vielä lähempänä, mutta 1e/h + 0,15e/kWh tekee energiasta käytännössä tupöahintaista. Silti se on halvempaa kuin bensalla ajaminen.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 31.10.21 - klo:12:46
Minä olen käyttänyt lähes pelkästään Virta -palveluntarjoajan sähköä. Hinnat eroaa eri paikoissa mutta olen löytänyt 0,25e/kWh latauspaikan kohtalaisen läheltä (10min kävelymatka, kotona hallissa ei vielä latausmahdollisuutta). Yksi paikka on vielä lähempänä, mutta 1e/h + 0,15e/kWh tekee energiasta käytännössä tupöahintaista. Silti se on halvempaa kuin bensalla ajaminen.
Olikos Virta nyt se, jossa piti ladata etukäteen rahaa palvelun tilille ja lisäksi palvelussa oli kuukausimaksu? Enemmän lataavallehan tuolla ei niin väliä ole, mutta satunnaisella käyttäjällä vähän epäkäytännöllistä :(
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

TeroPee

Kuukausimaksusta en tiedä mutta 30e varauksen se tekee kortilta silloin tällöin.

Syyskuussa on ladattu Virran kautta 216kWh ja rahaa meni 54,48e. Latauskertoja oli aika tarkkaan 30 kpl.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

duke7

Pari vuotta sitten auton ostaessani vertailin noita ja tulin lopputulokseen ettei plugaria oikein kannata ladata jos siitä pitää maksaa. Aikaperusteinen veloitus ja pieni latausteho tekee tuon. Olen ladannut vain kotona, töissä ja ilmaisissa paikoissa.
Toki tilanne on varmaan siitä muuttunut ja on bensan hintakin noussut.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 31.10.21 - klo:14:46
Pari vuotta sitten auton ostaessani vertailin noita ja tulin lopputulokseen ettei plugaria oikein kannata ladata jos siitä pitää maksaa. Aikaperusteinen veloitus ja pieni latausteho tekee tuon. Olen ladannut vain kotona, töissä ja ilmaisissa paikoissa.
Toki tilanne on varmaan siitä muuttunut ja on bensan hintakin noussut.

Aikaperusteista latausta en ole joutunut käyttäämään, sähkön hinta on vaihdellut 15 sentistä kolmeen kymmeneen. Joissain Virran pömpeleissä näyttää aikaveloitus alkavan kulua kolmen tunnin jälkeen, mutta eipä alakaan, kun sovelluksesta pyyhkäisee lopettamaan latauksen. Tuossa ajassa akku on viimeistään täynnä.

Suurin osa latauksista on toki kotona, mutta reilusti bensalla ajamista halvempaa tuo on 30 sentilläkin. Ja mukavampaa.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Siimajalka

Rengasmelusta: paradoksaalisesti minulla on auton mukana tulleet kesätenkaat kovinkin äänekkäät. Kitkat taas hiljaiset kuin kuiskaus.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

mattix

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 31.10.21 - klo:15:28
Rengasmelusta: paradoksaalisesti minulla on auton mukana tulleet kesätenkaat kovinkin äänekkäät. Kitkat taas hiljaiset kuin kuiskaus.
No noihan se yleensä onkin.
Pehmeä kitkarengas on hiljainen ja kulunut sekä kovettunut kesärengas meluisa.

markun

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 31.10.21 - klo:12:46
Minä olen käyttänyt lähes pelkästään Virta -palveluntarjoajan sähköä. Hinnat eroaa eri paikoissa mutta olen löytänyt 0,25e/kWh latauspaikan kohtalaisen läheltä (10min kävelymatka, kotona hallissa ei vielä latausmahdollisuutta). Yksi paikka on vielä lähempänä, mutta 1e/h + 0,15e/kWh tekee energiasta käytännössä tupöahintaista. Silti se on halvempaa kuin bensalla ajaminen.

Plugsurfing viimeisimmässä laskussa kWh hinta 0,18e eikä päälle tule aikaveloitusta. En tosin tiedä montaa paikkaa mistä löytyy tuo edullinen hinta, mutta pääkaupunkiseudulla ainakin Sello ja Redi. Rooming -hinnat muilla operaattoreilla sitten kalliimmat, esim. Virralta ladatessa 0.68e/kWh.

TeroPee

#4452
Latauskartta.fi on kätevä palvelu katsoa missä kaikkialla on latauspisteitä ja kuka on palveluntarjoaja. Hintoja ei näe sieltä vaan ne pitää sitten katsoa eri sovellusten kautta.

Roamingista olen itsekin todennut ettei kannata ladata kuin ko. tolpan palveluntarjoajan sovelluksella. Onneksi on sovellukset, tägejä ei ole yhtään enkä ole aikeissa hankkia.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

ECOisti

Kysytäänpä vielä tätäkin, kun en guuglaamalla löytänyt mitään.

Auton etupäästä kuuluu jotain narinan tyyppistä ääntä, kun ajaa hidasteen yli. Eli auto nousee ylös ja sitten alas. Ei ole samanlainen ääni kuin edellisessä B7 Passatissa, mutta jotain ihme ääntä kuitenkin kuuluu.
Ei kai kyseessä voi olla vielä mikään kuluma tms., autollahan on ajettu vasta reilut 20 000 km. Edellinen alkoi narisemaan vasta ennen 100 000 km kohdilla.

,,änteleekö muilla miten töyssyissä tai hidasteissa tai missä tahansa?

tet

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 31.10.21 - klo:12:25
Noita hintoja ja palveluita muutenkin selvittelin, niin (mielestäni) K-Lataus oli hybridiautoilijalle oikeastaan ainut fiksu valinta tuon järkevän hintaisen hidaslatauksen takia, muissa jotka löysin hinta oli merkittävästi enemmän. S-Ryhmä on ilmeisesti tekemässä vastaavalla/halvemmalla hinnoittelulla vihdoin kilpailijaa. Nyt toki kelit ovat viilenneet ja sähköä kuluu samaan matkaan enemmän, mutta on kyllä bensakin kallistunut.

Hinnat vaihtelevat paljon paikkakunnan mukaan. Esimerkiksi täällä Kymenlaaksossa Virta on sekä yleisin että halvin operaattori: 15 snt/kWh eikä muuta, mitään aikaperusteista maksua ei tule siihen päälle vaikka kuinka kauan lataisi.

Noita hintoja voi helpoiten varmaan katsella tietokoneella surffaillessa, useimmilla latausoperaattoreilla on tietokoneen selaimessa toimiva karttapalvelu josta hinta selviää. Esimerkiksi Virrallla se on: app.virta.global, hinnat saa näkyviin klikkaamalla latausasemaa ja sitten vasemmasta alakulmasta "Charge Now".

edit: Virran kartta taitaa näyttää hieman ylihintaa, tunnuksilla kirjautumalla saa ne "oikeat". Kalliimmat on luottokorttiveloituksen hintoja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hombre85

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 02.11.21 - klo:09:26
Kysytäänpä vielä tätäkin, kun en guuglaamalla löytänyt mitään.

Auton etupäästä kuuluu jotain narinan tyyppistä ääntä, kun ajaa hidasteen yli. Eli auto nousee ylös ja sitten alas. Ei ole samanlainen ääni kuin edellisessä B7 Passatissa, mutta jotain ihme ääntä kuitenkin kuuluu.
Ei kai kyseessä voi olla vielä mikään kuluma tms., autollahan on ajettu vasta reilut 20 000 km. Edellinen alkoi narisemaan vasta ennen 100 000 km kohdilla.

,,änteleekö muilla miten töyssyissä tai hidasteissa tai missä tahansa?

Samaa tekee oma 2018 60tkm ajettu. Tehnyt niin niin kauan kuin minulla auto ollut. Eli oletan että normaalia. Muuallakin ja varmaan täälläkin kirjoitettu GTEn narisevista alustoista.

akk

^Taitaa olla konsernivika kun reilu 20-vuotias 996 Possu narisee samalla tavalla. Syynä ilmeisesti alatukivarsien kumipuslat. Ei aiheuta väljyyttä, eikä hylkyä katsastuksessa, mutta on ns. kosmeettinen haitta  :D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Iro

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 02.11.21 - klo:09:26
Kysytäänpä vielä tätäkin, kun en guuglaamalla löytänyt mitään.

Auton etupäästä kuuluu jotain narinan tyyppistä ääntä, kun ajaa hidasteen yli. Eli auto nousee ylös ja sitten alas. Ei ole samanlainen ääni kuin edellisessä B7 Passatissa, mutta jotain ihme ääntä kuitenkin kuuluu.
Ei kai kyseessä voi olla vielä mikään kuluma tms., autollahan on ajettu vasta reilut 20 000 km. Edellinen alkoi narisemaan vasta ennen 100 000 km kohdilla.

,,änteleekö muilla miten töyssyissä tai hidasteissa tai missä tahansa?

Rasvaa "munuaisiin".
Silikoni- tai litiumrasvaa etualatukivarren taaempaan puslaan
Oheinen ohje on Audiin mutta, Passatissa on samanlainen pusla ja ohje.



Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

duke7

^ kiitti. Tässä ajatellut vaihtaa uretaanipuslat mutta tämä on paljon helpompi homma tehdä 😁

Iro

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.11.21 - klo:21:09
^ kiitti. Tässä ajatellut vaihtaa uretaanipuslat mutta tämä on paljon helpompi homma tehdä 😁

Taakse kannattaa laittaa.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

duke7

Lainaus käyttäjältä: Iro - 02.11.21 - klo:21:12
Taakse kannattaa laittaa.
Niin uretaaniksi taaemmat alatukivarsien puslat edessä?

Iro

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.11.21 - klo:21:22
Niin uretaaniksi taaemmat alatukivarsien puslat edessä?

Tarkoitin auton taka-akselia.  :-[

Ohessa omia kokemuksiani polypuslista Passatissa. En tiedä onko GTE näiltä osin kuinka tarkasti sama.

Nämä eivät lisää melua mutta, lisäävät ajonautintoa:
https://superpro.com.au/find/superpro-control-arm-lower-outer-bush-kit-for-a-superpro-suspension-parts-and-poly-bushings-for-vw-golf-2012-2019-mk-7-typ-5g-fwd-/productnr-SPF4426K/cid-999501162/vid-
https://superpro.com.au/find/superpro-control-arm-upper-outer-bush-kit-for-a-superpro-suspension-parts-and-poly-bushings-for-vw-golf-2012-2019-mk-7-typ-5g-fwd-/productnr-SPF4194K/cid-999501162/vid-

Tämä lisää ajonautinto mutta, lisää melua:
https://superpro.com.au/find/superpro-trailing-arm-bush-kit-for-a-superpro-suspension-parts-and-poly-bushings-for-vw-golf-2012-2019-mk-7-typ-5g-fwd-/productnr-SPF4195K/cid-999501162/vid-

Hyvä vaihtoehto voisi olla Meyle HD versio jonka pusla on vahvistettu?

Tämä lisää ajonautintoa mutta, lisää edellisten lisäksi asennettuna hieman liikaa kovuutta taakse:
https://www.powerflex.co.uk/product-details/Rear+Tie+Bar+Outer+Bush/12020.html

Passatin taka-akseli ohjaa oikeinkin suunnattuna urissa todella paljon koska akselin puslat joustaa ainakin vanhemmiten todella paljon.
Esim. tuo originaali pitkittäis tukivarren pusla on todella löysä.

Nyt autoni menee vain siihen suuntaan minne sen haluankin menevän.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

duke7

^ aivan 😁
En ajatellut ensin taka-akselia koska ei se narise mutta tuosta vetelystä on kyllä kokemusta. Tai no vain silloin se on selkeää kun täysi auto ja lähtee reippaasti ohitukseen uraisella tiellä.
Edelliseen 3C Passattiin laitoin eteen powerflexit ja tykkäsin. Ne myös kesti sen 200 tkm mitä autolla ajoin.

topiolavi

Itsellä tuo vetely loppu.kun vaihdoin 235/40 19 kumit alle. Nyt on päivitetty päiväajovalot niin että parkit palaa samalla edessä ja takavalot myös. Seuraavaksi vaihtuu soitin /näyttö isompaan.

Jerzzu

Onko syytä huoleen, kun eilen syttyi öljyvalo ”vähennä öljyn määrää, aja korjaamolle!” -tyyppinen ilmoitus.

Auto käynyt 800km sitten 60 tkm huollossa, ja nyt alkoi vasta vilkuttamaan tuota. Käytin konepellin ylhäällä, jolloin valo sammui, mutta tänään taas syttyi.

Vinkkejä?

ZimKork

#4465
Minä aloittaisin tarkistamalla öljyn määrän.

m4x1mu5

Lainaus käyttäjältä: Jerzzu - 05.11.21 - klo:21:23
Onko syytä huoleen, kun eilen syttyi öljyvalo ”vähennä öljyn määrää, aja korjaamolle!” -tyyppinen ilmoitus.

Auto käynyt 800km sitten 60 tkm huollossa, ja nyt alkoi vasta vilkuttamaan tuota. Käytin konepellin ylhäällä, jolloin valo sammui, mutta tänään taas syttyi.

Vinkkejä?

Kondensiovettä öljyn seassa. Normiautossahan tämä poistuu moottorin käydessä kun ajetaan sähköllä vesi ei pääse poistumaan.
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

topiolavi

Tuossa vielä kuva valojen päivityksestä,eli päiväajovalojen kanssa palaa parkit myös.


Jerzzu

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 06.11.21 - klo:08:53
Kondensiovettä öljyn seassa. Normiautossahan tämä poistuu moottorin käydessä kun ajetaan sähköllä vesi ei pääse poistumaan.

Ensimmäisen ilmoituksen jälkeen GTE-tilalla ajettu motaria noin 300km, mutta edelleen palaa. Jatketaan siis harjoituksia ja katsotaan lähteekö itsekseen pois, ilman konepellin avaamista😄

Banned

Tuli asennettua vahvistin ja 12" subbari konttiin. Tässä muutama vinkki mikäli harkitsette samaa.

Vahvistimelle signaali linjamuuntimelle kuskin penkin alla olevalta vahvistimelta. Itse otin etuoven 8" menevistä piuhoista. Harmaa/punainen + ja harmaa/ruskea -. Rosvoliittimellä ja hirveällä ähertämisellä. Kaapelia ei ole kun ehkä 10 cm näkyvissä ja sekin kierteellä. Linjamuuntimena Helix AAC.3 HP. HP malli kestää paremmin vahvistimelta tulevaa vahvempaa signaalia.

Vahvistimelta laitoin sedanissa hattuhyllyn alle. Kontin sivuverhoiluissa on ylhäällä pitkulaisia aukkoja, joista saa näppärästi vedettyä virta- ja RCA-piuhat.

Vahvistimelle ja Helixille virta akunkengästä. Helixin piuhalle on kengän päällä pultti ja vahvistimelle otin akun kengän alta rengasliittimellä. Vahvistimen maadoitin samaan pisteeseen akun miinuskaapelin kanssa. Helixin samaan nippuun muiden laitteiden miinusterminaaliin. RCA piuhan vedin kontin styroksien alta toisella puolelle.

Nyt kuulostaa Dynaudio jo kunnon systeemiltä :)
Passat GTE

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy