VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Ibiza Mk5 (17-) => Aiheen aloitti: JoLah - 02.12.17 - klo:17:51

Otsikko: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: JoLah - 02.12.17 - klo:17:51
http://www.seat.fi/carworlds/new-ibiza/specifications/style.html (http://www.seat.fi/carworlds/new-ibiza/specifications/style.html)

Aika heikosti tietoja kaasuversiosta... Onko parempia? Kaasusäiliön/bensasäiliön tilavuus ja kaasun kulutus kiinnostaa. Kohta on kaasuasema lähellä nimittäin.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 30.01.18 - klo:09:53
Seat Ibiza TGI:n kaasusäiliöiden tilavuus on 11 kg ja bensiinisäiliön 40 litraa. Kaasutankin suhteessa bensiinisäiliöön pieni koko tuntuu aika omituiselta. Skoda Citigo CNG:ssä ne ovat 11 kg ja 10 litraa ja tuolla pienellä bensatankilla tulen ihan hyvin toimeen. Olisin toivonut suurempaa tilavuutta kaasusäiliöille. Leonissa kaasusäiliöiden tilavuus on 15 kg.

Ibiza 1.0 TGI Style 17763,10 â,¬
Ibiza 1.0 TGI XCELLENCE 20454,15 â,¬
Ibiza 1.0 TGI FR 20 565,42 â,¬
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pentium - 04.03.18 - klo:13:50
Onko foorumilla tätä mallia tilanneita tai ostoa miettiviä? Hieman alkanut houkuttelemaan, kun saisi nykyisestä kakkosautosta samalla edes jonkinlaisen korvauksen.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 16.03.18 - klo:15:10
Lainaus käyttäjältä: Pentium - 04.03.18 - klo:13:50
Onko foorumilla tätä mallia tilanneita tai ostoa miettiviä?

Kyllä mua kiinnostaa Ibiza TGI, mutta en ole vielä vaihtotarjousta kysynyt.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 23.06.18 - klo:14:47
Ibiza Tgi style alla. Ensitankkaus näyttää 3.66kg/100km. Aika sivutuuliherkkä tai sitten juhannuksen poikkeuksellisen kovat tuulet vääristää.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 28.06.18 - klo:21:26
2. tankkaus 2.92kg/100km. Ei kannata aktivoida gasumin tarjousta omilla kilometreillä. Erittäin mukavasti toimiva alusta myös kuoppaisilla teillä. Ensiasennusrenkailla (nexen 185 65/15) tuntuu olevan meluisan puolella verrattuna koeajoon kitkoilla talvella.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 29.06.18 - klo:18:02
Itsellä on mennyt seka-ajossa 4.2-4.8kg kaasua. Paljonkos olette saaneet mahtumaan tankkiin tyhjänä? Itsellä maksimi 11kg vaikka 13kg tankit. Aivan liian iso ero siihen mitä pitäisi olla. Suurin pettymys juuri kaasun määrä kun muuten olen ollut tyytyväinen.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 29.06.18 - klo:18:06
Ensiasennusrenkaat Hakookit ollut yllättävän hiljaiset verrattuna 95hp koeajoautoon. Se kumisi takaa kuin peltipurkki. Etujarrut ei ole vinkuneet, mutta jonkunlainen kumina kuuluu jarruttaessa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 29.06.18 - klo:18:11
Ajelin 30km punavalon jälkeen ja kaasua meni lähes tismalleen 11kg. Spiritmonitor.de ovat saaneet kaasua paljonkin enemmän sisään. Tankkauksen jälkeen mennään näemmä aina bensalla alle 2km. 11kg on speksattu tankkikoko ainakin Suomeen.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 29.06.18 - klo:18:15
Kyllä se 13kg on. Lukee tiedoissa ja kysyin asiaa vielä suoraan Seatilta, että tekevätkö vain Suomeen 11kg tankeilla kun muualla 13kg ja vastaus oli että 13kg Suomessa. 11kg autolehdissä oli väärä tieto.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 29.06.18 - klo:18:21
https://content.seat.fi/Seat/Seat_PDF.nsf/(PDFsWeb)/Uusi_Ibiza/$file/Seat_Uusi_Ibiza.pdf?open

9-sivulla tankin koko.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 29.06.18 - klo:18:21
Okei. Eli se ajotietokoneen kalibrointi on täysin metsässä. Näyttää muutenkin olemattomia jäljellä olevia kilometrejä totuuden vastaisesti cng + bensa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: BLUP! - 29.06.18 - klo:18:23
Tankkaatko jollain yksityisellä luonnonkaasuasemalla? Mulla 11kg tankki ja parhaillaan sinne on mennyt muistaakseni yli 13kg gasumin asemalla. Kävin spritissä tarkistamassa ja 13,78kg kerran ellei sitten ollut toimintahäiriö pumpun laskurissa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 29.06.18 - klo:18:29
Itse olen tankannut tismalleen 2 kertaa ja 11Kg ja 10kg Gasumin asemalla. Aika hidasta se on. Toisaalta hajutonta ja kädet vapaina, joten voi vaikka joraa tai tms.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 29.06.18 - klo:18:36
Itse tankannut vain Gasumin eri asemilla ja 11 kg maksimi. Usein siinä 10.5 kg vain.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 29.06.18 - klo:18:44
Viimeisimmän tankkauksen verrokkikulutus 2.92kg/100km bensaksi muutettuna on 2.43L/100km. Ohjauksen vaste on keinotekoinen, mutta tämä tulee ihmiseltä jonka mielestä vw golf 2 oli hyvä ohjaus tehostamattomana.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 06.07.18 - klo:14:32
Minulla on se käsitys että Ibizassa on sama kaasutankkirakenne kuin Up/Citigo/Mii-autoissa, eli se 11 kg, mutta mustaa valkoisella minulla siitä ei ole.

Tankkiin menevä kaasumäärä riippuu lämpötilasta ja syöttöpaineesta. Esimerkiksi talvella tankatessa tankkiin tuntuu menevän enemmän kuin kesällä ja esimerkiksi Tuupakan asemalla laitteistosta tulee kaasu kovemmalla paineella, jolloin tankkiin menee aina enemmän kuin keskimäärin muilla asemilla. Esimerkiksi helmikuussa olen tankannut yli 13 kg Citigon nimellisesti 11 kg tankkeihin. Myös se vaikuttaa (joillakin vanhemmilla asemilla) onko joku tankannut sinua ennen tai samaan aikaan.

Kysyin Seat TGI:hin vaihtotarjousta, mutta kaupat jäi lopulta tekemättä. Ajattelin Style-varustelutasoa, mutta tarjous tehtiin lopulta FR-varustelutasoon. Yli 27Kâ,¬ hinta oli kuitenkin liikaa. Jälkikäteen olen myös miettinyt FR-varustelutason vakiorengaskokoa 17", että minkälainen se mahtaa olla kulutuksen ja mukavuuden kannalta.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 06.07.18 - klo:15:19
Lainaus käyttäjältä: track08 - 06.07.18 - klo:14:32
Minulla on se käsitys että Ibizassa on sama kaasutankkirakenne kuin Up/Citigo/Mii-autoissa, eli se 11 kg, mutta mustaa valkoisella minulla siitä ei ole.

Noh, löytyi se tuolta kansainväliseltäkin Seatin sivulta, että 13 kg tankki pitäisi olla. Mutta silloin tankatessa se 13 kg pitäisi mennä, ei 11 kg, minkä olen nähnyt aiemmin Ibiza TGI:n teknisiä tietoja lukiessa.

"The TGI version of the fifth generation Ibiza is equipped with two fuel tanks, one for 13 kg of CNG and the other with a 40 litre capacity for petrol, which is identical to all other petrol version Ibizas, and their combined capacity gives it a total range of up to 1,194 kilometres before having to refuel."
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 09.07.18 - klo:14:08
Lainaus käyttäjältä: track08 - 06.07.18 - klo:14:32
Minulla on se käsitys että Ibizassa on sama kaasutankkirakenne kuin Up/Citigo/Mii-autoissa, eli se 11 kg, mutta mustaa valkoisella minulla siitä ei ole.

Ainakin Gasumin listaamalla kaasuautojen sivulla (https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuautomallit/seat/) lukee taas:
LainaaTankki, kaasu/bensiini  11 kg/40 l
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 09.07.18 - klo:19:50
Vantaan Petikon asemalla tyhjään tankkiin sain tankattua 11.6kg. Pitää seuraavan kerran testata Tuupakkaa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 10.07.18 - klo:07:26
Lainaus käyttäjältä: TGI - 09.07.18 - klo:19:50
Vantaan Petikon asemalla tyhjään tankkiin sain tankattua 11.6kg. Pitää seuraavan kerran testata Tuupakkaa.

Tankkasin eilen Tuupakan asemalta Citigon 11 kg tankkiin 11,93 kg. Ajotietokoneen mukaan olisi vielä 5 km kaasu riittänyt, eli kokolailla tyhjä se oli.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Enhancer - 10.07.18 - klo:15:04
Ottakaa toki ulkolämpötila huomioon, vaikuttaa aika ratkaisevasti siihen paljonko sinne tankkiin ainetta menee.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 11.07.18 - klo:15:17
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 10.07.18 - klo:15:04
Ottakaa toki ulkolämpötila huomioon, vaikuttaa aika ratkaisevasti siihen paljonko sinne tankkiin ainetta menee.

On se ulkolämpötila mikä tahansa, niin sinne kaasutankkiin pitäisi mennä 100% luvatusta eli 11 kg tankkiin 11 kg ja 13 kg tankkiin 13 kg. 9.7. lämpötila oli +20 asteen paikkeilla ja silloin sinne meni tuo 11,93 kg. Helmikuussa olen tankannut kahdesti yli 13 kg (13,25 kg ja 13,19 kg) ja ilman tarkempia muistikuvia lämpötilasta (talvella on pakkasta, veikkaisin että niin oli tuolloinkin). Nämä mainitut tankkaukset ovat siis olleet Gasumin Tuupakan asemalla.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 11.07.18 - klo:17:20
Tänään 12.10kg Tuupakan asemalla. Ajotietokoneen mukaan 5km kaasulla jäljellä ajoaikaa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 11.07.18 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: track08 - 09.07.18 - klo:14:08
Ainakin Gasumin listaamalla kaasuautojen sivulla (https://www.gasum.com/yksityisille/valitse-kaasuauto/kaasuautomallit/seat/) lukee taas:

Ilmoitin Gasumille maaliskuussa jo tuosta virheestä, mutta eivät ole jaksaneet korjata. Ibizassa on 13kg tankki ja ihmettelen kyllä että 11kg Citigoon on mennyt lähemmäs 12kg kun 13kg tankkiin ei tahdo koskaan mahtua 11kg Gasumin asemilla. Tuli muuten takaisinkutsu letkujen muttereiden kiristysmomentista.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: BLUP! - 11.07.18 - klo:22:00
Mun uppiin meni kerran talvella 13.8 kiloa suomenojan gasumilla.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: MrBurns - 11.07.18 - klo:22:05
Kyllä lämpötilakin vaikuttaa mutta kovasti noilla asemilla vaihtelee paineet sen mukaan onko edellä juuri tankattu. Octaviaan on mennyt 15kg tankkiin noin 12-18,5kg ihan tankkauskerrasta ja -paikasta riippuen. Joillain asemilla ei välillä meinaa saada paria kiloa enempää kun on joku juuri  laittanut tankin täyteen eikä kompurassa meinaa tuotto piisata.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 12.07.18 - klo:10:28
Lainaus käyttäjältä: Sacrum - 11.07.18 - klo:21:56
Tuli muuten takaisinkutsu letkujen muttereiden kiristysmomentista.

Soitin asiasta ja hommat oli tehty jälleenmyyjän toimesta. Kirje oli päivätty 6.6.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 15.07.18 - klo:18:48
Tänään täysin tyhjään säiliöön 8.45kg. Yhtä palkkia vajaaksi jäi mittari. Näemmä lämpötila vaikuttaa. Tai sitten Petikon laitteissa on vikaa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 16.07.18 - klo:23:33
Aavistuksen yllätyksenä tuli, ettei tähän saa vetokoukkua. Rekisterinumerolla sen saa tilattua. Trafi kertoo ettei futaa ja huoltoneuvoja Seatilta vahvisti asian.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Vanetson - 13.08.18 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: TGI - 16.07.18 - klo:23:33
Aavistuksen yllätyksenä tuli, ettei tähän saa vetokoukkua. Rekisterinumerolla sen saa tilattua. Trafi kertoo ettei futaa ja huoltoneuvoja Seatilta vahvisti asian.

Saahan siihen koukun vaikka esiasennettunakin, mutta ei saa vetää kärryä. Kytkee sitten vaikka pyörätelineen koukkuun, mutta mitäpä muuta.

Minulle tuli yllätyksenä, ellei ihan järkytyksenä, että Ibiza 1 hengen kuormalla vaatii mäkilähdössä paikaltaan (nousu 10%+) samanlaisen kaasun ja kytkimen käytön kuin Golf pienimmällä diesel-koneella 1.500 kg venetraileri perässä. Siinäkun olisi vielä kärry perässä, niin johan käryäisi kytkin kunnolla.

Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Vanetson - 14.08.18 - klo:22:41
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Lainaus käyttäjältä: TGI - 28.06.18 - klo:21:26
2. tankkaus 2.92kg/100km. Ei kannata aktivoida gasumin tarjousta omilla kilometreillä. Erittäin mukavasti toimiva alusta myös kuoppaisilla teillä. Ensiasennusrenkailla (nexen 185 65/15) tuntuu olevan meluisan puolella verrattuna koeajoon kitkoilla talvella.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: jt - 14.08.18 - klo:23:15
Lainaus käyttäjältä: Vanetson - 14.08.18 - klo:22:41
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.
Itsellä paljon painavampi kaasuvehje eli Passat ja maantiellä menee ilman yrittämättäkin alle 4kg lähes aina ja kyydissä koko pesue ja joskus vähän tavaraakin. Sitten rankempi ajo auto aivan täynnä, "aerodynaaminen" kattoboksi ja perässä vielä monta pyörää vastatuuleen maantietä, keskikulutus hyppäsi 4,7kg:n tienoille. Seka-ajossa keskikulutus on siinä 4,5kg:n tienoilla tankkauksesta mitattuna, jos enempi kaupunkia voi mennä tuon päällekin. 

Onko tuo lukema myös tankkauksista laskettuna sama ja missä olet tankannut? Oisko mahdollista että esim. jarrut laahaavat tai sitten jopa jokin vika? Tuttu vaihtoi Golffin kaasu-koneeseen lambda-anturin kun auto sitä välillä herjasi jonka jälkeen kaasun kulutus väheni. Kuulostaisi kyllä että jos ajo ei ole mitenkään erityisen rankkaa että jossain saattaa olla vikaa..
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: BLUP! - 15.08.18 - klo:10:17
Mun upissa jumi viime talvena kässäri (ostin marraskuussa) joka näkyi kulutuksissakin selvästi. Löysäsin vaijeria ja se auttoi vaikka tyyppivika toi onkin. Nyt spritissä jo paalupaikalla upeissa mut seatit vielä kaukana ton huonon talven takia. Kyllä se ajotapa ja reitti vaikuttaa myös paljon ja kelit. Helteillä sain kolme peräkkäistä tankillista alle 2.4kg lasketun kulutuksen ja nytkin kun ajan bensat tyhjäksi mittari. Näyttää 3.6 litraa per sata. Nuo siis ecoajolla liikenteen mukana.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pihistelijä - 15.08.18 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: Vanetson - 14.08.18 - klo:22:41
Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Kuulostaa kyllä todella korkealle kaasun kulutukselle. Ajatko maakaasulla vain biokaasulla? Biokaasullakin vielä sellaisesta paikasta, josta saat pelkkää biokaasua. Biokaasun joukossa on enemmän hiilidioksidia kuin maakaasussa tai Gasumin verkon sekakaasussa.

4,5 kg maakaasua vastaa massallisesti 6 litraa bensaa. Jos vielä otetaan huomioon, että metaanissa on enemmän vetyä per kg kuin bensassa, vastaa 4,5 kg kaasua energiana 6,8 l/100 km bensan kulutusta.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 23.08.18 - klo:10:11
Lainaus käyttäjältä: Vanetson - 14.08.18 - klo:22:41
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Kuulostaa kovalta kulutukselta. Mun Skoda Citigon yhdistetty kulutus on speksien mukaan 2,9 kg satasella ja käsittääkseni 1.0 TGI:n kulutus on noin 10% korkeampi. Yli neljän kilon menee vaan alle 5-vaihteella ajettavassa toistuvasti pysähtelevässä kaupunkiajossa tai moottoritiellä 120 km/h nopeudessa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 24.08.18 - klo:20:26
Lainaus käyttäjältä: Vanetson - 14.08.18 - klo:22:41

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Kyllä se itsellä ainakin heti putosi tuon alle - huomenna tietää ehkä lisää ja pääsee tankkaamaan. Autolla on nyt ajettu n. 100km ja liikkeestä haettaessa keskikulutus oli 11kg/100 - nyt siis jotain 4.x. Ensi fiilikset on ihan positiiviset, toki tehoa on alle puolet edellisestä autosta ja se tietysti tuntuu.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 25.08.18 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: Vanetson - 14.08.18 - klo:22:41
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Eka tankkaus tehty, keskikulutus alusta lähtien 4.2kg/100km ja tankkauspaikasta n. 70km lenkki 3.7kg/100km. Lukemat ajotietokoneesta. Autossa on renkaina michelin energy saverit. Vakkariin laitettuna 80km/h antaa nelosella 3.3kg/100km hetkellisen kulutuksen, 100km/h oli jotain 4.1-4.3 jos sen nyt oikein sain katsottua - vaikea arvioida tien tasaisuutta. Jotenkin kuulostaa siltä että autosi on siinä kunnossa että kannattaa viedä huoltoon, jos ei lukemat tipu. Tankkausasemalla on hieman hämmentävää kun kuitissa on mopon polttoainekulut.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: jt - 25.08.18 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.08.18 - klo:11:02
Kuulostaa kyllä todella korkealle kaasun kulutukselle. Ajatko maakaasulla vain biokaasulla? Biokaasullakin vielä sellaisesta paikasta, josta saat pelkkää biokaasua. Biokaasun joukossa on enemmän hiilidioksidia kuin maakaasussa tai Gasumin verkon sekakaasussa.
Bio- vs maakaasu ei selitä kyllä noin suurta kulutusta. Biokaasusta poistetaan liikennekäyttöön tehtäessä hiilidioksidia, joten metaanin osuus saadaan nostettua siitä n. 60% yli 90%. Niissä paikoissa missä olen tankannut ei-Gasum asemilla biokaasua (Jyväskylä ja Oulu, kerran Jepuallakin), niin ei kulutuksessa ole kyllä ollut (havaittavaa) eroa (tai siis tosiaan ero on niin pieni ettei sitä huomaa). Tänään taasen moottoritietä passatilla (vähän päälle 110km/h) ja kulutus oli pikkaisen yli 4kg, menomatkalla meni yli 5:n mutta siihen taatusti vaikutti lähes tunnin jonotus/kävelyvauhtinen eteneminen kolarin takia..Lukemat ajotietokoneesta, mutta ei tuo matka-ajossa ainakaan valehtele kun vertaa tankkauksesta mitattuun.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 27.08.18 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 24.08.18 - klo:20:26
Autolla on nyt ajettu n. 100km ja liikkeestä haettaessa keskikulutus oli 11kg/100 - nyt siis jotain 4.x.

Tyhjäkäynnillä auto kuluttaa noin 0,5 kg tunnissa, joten siinähän se 11 kg satasella muodostuu autotehtaasta autorekkaan ja sieltä autoliikkeeseen pienillä vaihteilla siirrellessä.

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 25.08.18 - klo:19:45
Vakkariin laitettuna 80km/h antaa nelosella 3.3kg/100km hetkellisen kulutuksen, 100km/h oli jotain 4.1-4.3 jos sen nyt oikein sain katsottua - vaikea arvioida tien tasaisuutta.

Nelosella 80 km/h? Onko isoin vaihde joku ylisuuri loikkari vai miksikäs nelosella ajat? Ainakin mun Citigo kulkee tasasella n. 50 km/h vauhdeissa jo vitosella.

Lainaus käyttäjältä: jt - 25.08.18 - klo:23:09
Bio- vs maakaasu ei selitä kyllä noin suurta kulutusta. Biokaasusta poistetaan liikennekäyttöön tehtäessä hiilidioksidia, joten metaanin osuus saadaan nostettua siitä n. 60% yli 90%. Niissä paikoissa missä olen tankannut ei-Gasum asemilla biokaasua (Jyväskylä ja Oulu, kerran Jepuallakin), niin ei kulutuksessa ole kyllä ollut (havaittavaa) eroa (tai siis tosiaan ero on niin pieni ettei sitä huomaa).

Harvemmin mun ajot suuntautuvat Jyväskylä-Oulu-akselille, mutta 12/2017 käväsin Lapissa ja tuli mennen tullen molemmissa tankattua biokaasua. Muistiinpanojeni mukaan kulutus on tuolloin ollut 3,1-4,1 kg satasella. Tuolloin oli todella kylmät säät ja nopeuden vaihdellessa eri teistä riippuen lukemat eivät ole oikein vertailukelpoisia biokaasu vs maakaasukeskustelussa. Käytännössä en ole huomannut kovin ihmeellistä eroa biokaasun ja maakaasun kulutuksen välillä. Auton kantamaan kaasulla vaikuttaa enemmänkin kaasuaseman paine ja sitä myöten tankkiin menneen kaasun määrä.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 09.09.18 - klo:09:54
Lainaus käyttäjältä: track08 - 27.08.18 - klo:08:41

Nelosella 80 km/h? Onko isoin vaihde joku ylisuuri loikkari vai miksikäs nelosella ajat? Ainakin mun Citigo kulkee tasasella n. 50 km/h vauhdeissa jo vitosella.


Lähinnä vertailukelpoinen lukema. Vitosella tuppaa vaihtelemaan kun ei ole tasaista pintaa. Kulutus menee selkeästi speksiin autolla, kulutus nousee kyllä moottoritienopeuksissa vaatimattoman tehon takia. Jos ajelee 80km/h niin pääsee siihen matalaan 3.3kg/100 keskikulutukseen ja kovempaa mennessä ollaan siellä nelosen pinnassa. Melkoinen säästöporsas auto on ja tehoa on alle puolet edellisestä autosta.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 23.09.18 - klo:08:23
Itsellä tuossa pääasiassa 80-100km/h rajoituksilla ajettaessa matka-ajossa ajotietokone näytti 4.0kg keskikulutusta tankille. Tankkiin mahtui tyhjänä itselleni poikkeuksellisen paljon eli 11.5okg biokaasua ja matkaa taittui 340km. Mitattu kulutus olisi siis 3.38kg kulutusta, jossa osa ajoa vakkari päällä. Onko teillä näin paljon heittoa ajotietokoneen lukemiin? Ajotietokone näyttää kulutusta kuin olisi se 13kg kaasutankki (mikä pitäisi olla), mutta tankkauksessa menee aina 10.5-11.5kg.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 23.09.18 - klo:20:56
Lainaus käyttäjältä: Sacrum - 23.09.18 - klo:08:23
Itsellä tuossa pääasiassa 80-100km/h rajoituksilla ajettaessa matka-ajossa ajotietokone näytti 4.0kg keskikulutusta tankille. Tankkiin mahtui tyhjänä itselleni poikkeuksellisen paljon eli 11.5okg biokaasua ja matkaa taittui 340km. Mitattu kulutus olisi siis 3.38kg kulutusta, jossa osa ajoa vakkari päällä. Onko teillä näin paljon heittoa ajotietokoneen lukemiin?

Kyllä, laskennallinen kulutus on samanlainen ja ajotietokone näyttää liikaa. Eniten tympii virheellinen range näyttö, joka on osannut muuttaa aloitus rangen vain 200->260 kun todellisuudessa range on ~330 kaasulla. Softan täytyy olla siemenssin tekemä... Eipä olisi liikaa vaadittu muuttaa maksimiksi edellisen tankin ajomatka ja aloittaa iterointi siitä seuraavalla tankkausvälillä. 
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 24.09.18 - klo:10:20
Sanoisin että osa kulutuslukemien heitoista syntyy eri kaasuasemien tankkiin laittamasta kaasuamäärästä. Esimerkiksi suurimmassa osassa asemista Citigoni 11 kg tankkiin menee n. 11 kg kaasua, mutta esimerkiksi Tuupakan asemalla menee 12-13 kg. Sitten jos ajan Tuupakalla tankatun tankillisen jälkeen muulle asemalle tankkaamaan, tankillisella tulee ajettua enemmän, mutta tankkiin menee tämän jälkee vähemmän kaasua kuin edellisellä tankkauskerralla, jolloin kulutus on numeroiden valossa pienempi. Jos taas olen tankannut viimeksi jossain muualla aja sen jälkeen tankkiin menee (esimerkiksi Tuupakasta) 12-13 kg, on kulutus korkeampi.

Jos haluaa vertailukelpoisia kulutuslukemia, pitäisi tankata peräkkäisiä tankkauksia nimenomaan samalla tankkausasemalla.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: tmr97 - 24.09.18 - klo:13:12
Lainaus käyttäjältä: track08 - 24.09.18 - klo:10:20
Jos haluaa vertailukelpoisia kulutuslukemia, pitäisi tankata peräkkäisiä tankkauksia nimenomaan samalla tankkausasemalla.
Pääosin yhdellä asemalla olen tankannut ja aina samansuutainen ero, eli tietokone näyttää 0,5kg/100km liikaa. Kaikki ajamani bensa tai diesel VAGit ovat näyttäneet tietokoneesta todellista pienempää kulutusta. Voi muuten vaikuttaa jopa ostopäätöksiin. Kaasulla kun oikeasti koeajolla menee 3,5kg, niin näyttää neljää ja VAG-bensapelillä jos oikeasti menee 5,5l, niin näyttää 5,0. Ero voi kaventua jopa puoleen todellisesta.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: defter - 26.09.18 - klo:10:11
Tuli ostettua ensimmäinen uusi autoni, ja päädyin romutuskampanjan myötä TGI ibizaan laajan vertailun ja ylläpitökustannuslaskelmien jälkeen. Kokeileppa löytää adapriivista vakkaria mihinkään niin äkkiä hinta on 30tâ,¬.

Nyt 1500km ja 1kk ajaneena en ole huomannut oikeastaan mitään vikaa autossa, hyvä niin ja koputtaa puuta.

Tilasin muuten tuommosen tarran itselleni, ehkä hipit ei tärvele autoa  ;D https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/tilaa-biokaasumerkki-autoosi/ (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/tilaa-biokaasumerkki-autoosi/)

Suosittelen muuten Tampereen seudulla Sääksjärven puoli-julkiasta asemaa. Vaikka vaatii rekisteröitymisen ja avaimen luovutuksen, saa biokaasua 1.29e hintaan.

Oletteko miettineet, minne viette autonne jatkossa huoltoon? Varmaankin ensimmäiset vodet merkkihuoltoon, mutta mietin lähinnä kaasujärjestelmää - osaavatko muut huoltoliikkeet tarkastaa tai huoltaa sitä?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 26.09.18 - klo:16:27
Lainaus käyttäjältä: defter - 26.09.18 - klo:10:11
Tuli ostettua ensimmäinen uusi autoni, ja päädyin romutuskampanjan myötä TGI ibizaan laajan vertailun ja ylläpitökustannuslaskelmien jälkeen.
Oletteko miettineet, minne viette autonne jatkossa huoltoon? Varmaankin ensimmäiset vuodet merkkihuoltoon, mutta mietin lähinnä kaasujärjestelmää - osaavatko muut huoltoliikkeet tarkastaa tai huoltaa sitä?

Ei ne taida huoltaa sitä kaasujärjestelmääkään mitenkään, korjaukset on toinen juttu. Ajattelin käyttää merkkihuollossa lähinnä pitkän takuun takia, koska kustannus on uudehkolla autolla hyvin ennustettavissa ja säästö ei ole kovin suuri monimerkkihuoltoon.  Useat muistaa aina mainita softapäivityksistä "jotka tulee automaattisesti merkkihuollossa" - mutta sekin yleensä vaatii että valittaa jostakin tai että on huijattu päästöissä huolella  :P . Alla Seatin sivuilta:

"Kaasuajoneuvojen käyttö on samanlaista kuin perinteisillä autoilla, joten huoltokin tehdään vastaavalla tavalla, eikä esim. sytytystulppia tai suodattimia tarvitse vaihtaa sen useammin kuin muissakaan malleissa. Kaasuautojen huoltoväli on kiinteä, 1 vuosi tai 15 000 kilometriä riippuen siitä kumpi näistä tulee ensin täyteen.
Ainoa mainittavampi eroavaisuus on oikeastaan katsastuksessa, jossa normaalin katsastuksen lisäksi tarkistetaan kaasujärjestelmän tiiviys ja säiliöiden kunto."

Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 27.09.18 - klo:09:56
Lainaus käyttäjältä: defter - 26.09.18 - klo:10:11
Tuli ostettua ensimmäinen uusi autoni, ja päädyin romutuskampanjan myötä TGI ibizaan laajan vertailun ja ylläpitökustannuslaskelmien jälkeen. Kokeileppa löytää adapriivista vakkaria mihinkään niin äkkiä hinta on 30tâ,¬.

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen puute nopean tilauksen (maassaolevista) TGI Ibizoista johti lopulta siihen, että siirsin autohankintani tulevaisuuteen.

Lainaus käyttäjältä: defter - 26.09.18 - klo:10:11
Tilasin muuten tuommosen tarran itselleni, ehkä hipit ei tärvele autoa  ;D https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/tilaa-biokaasumerkki-autoosi/ (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/tilaa-biokaasumerkki-autoosi/)

Tarrasta johtuen tai huolimatta on nykyinen autoni saanut olla rauhassa. :)

Lainaus käyttäjältä: defter - 26.09.18 - klo:10:11
Oletteko miettineet, minne viette autonne jatkossa huoltoon? Varmaankin ensimmäiset vodet merkkihuoltoon, mutta mietin lähinnä kaasujärjestelmää - osaavatko muut huoltoliikkeet tarkastaa tai huoltaa sitä?

Huollatin eilen autoni merkkihuollossa, jossa listalla oli 60 tkm / 2 vuoden välein tehtävät tarkastukset. Siihen kuuluu kaasulaitteiston tarkastus. Erittelyssä lukee "kaasulaitteiston tarkastus, kaasulaitteiston tiiviystarkastus ja maakaasulaitteiston silmämääräinen tarkastus" 83â,¬. Lisäksi huoltoluettelossa on maininta "kaasulaitteiston tiiviystarkastus ja maakaasusäiliöiden tarkastus katsomalla".

Kysyin siinä huoltoa tilatessa että tarvitseeko auto tuoda kaasutankki tyhjänä tai täytenä huoltoon? Ei tarvinnut. Siinä laskuerittelyä tuijottaessa kysyin vielä että "onko tosiaan niin että huollossa on kaasulaitteistoa vain katsottu, ettei mitään ole testattu tai mitattu"? Tähän huoltomyyjä sanoi että "on meillä talossa yksi kaasukoulutettu huoltomies ja häntä varten ostetut kalliit laitteet, mutta niitä käytetään vain kun jotain on rikki tai kun kaasupullot vaihdetaan 20 vuoden iässä. Ja sitten vielä kysyin että "onko tosiaan niin, että 20 vuoden aikana ainoat kaasuhuoltotoimenpiteet ovat tätä katsomista?" jonka hän tarkasti koneelta ja sanoi että "näin on".

Riittääkö tämä silmämääräinen valohoito mihin? Siihen että uusissa autoissa takuu säilyy? Koskevatko perusteellisemmat tarkastukset vain jälkiasenteisia kaasulaitteistoja? Käsittääkseni katsastuksessa kaasulaitteiston testaus kuitenkin tapahtuu ihan mittaamalla eikä vain katsomalla vai olenko käsittänyt väärin?

Huoltolistan erittelyä katsoessa kyllä herää kysymys että mikä tässä maksaa tai että miksi vien autoni juuri merkkihuoltoon? Merkkihuollon leima maksaa ja siitä saattaa olla hyötyä autoa myydessä. Miksi vien merkkihuoltoon? Koska esimerkiksi autojerry.fi-palvelun kautta huoltoa kilpailuttaessa en saanut yhtään tarjousta, kun kirjoitin lisätietokenttään että haluan kaasujärjestelmän kahden vuoden välein tehtävät tarkastukset myös tehtävän samalla kertaa. Seuraavaksi täytyy selvittää miten esimerkiksi merkkihuollon Tallinnan toimipiste hanskaa kaasujärjesteimien huollon...

[Tämän kirjoituksen julkaisin myös Facebookin Kaasua tankkiin! -ryhmässä.]
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: defter - 27.09.18 - klo:10:53
Joo, on se jännä nuo huollot. TM-testissä katsoin että ylläpitokulut (huolto, bensa ym) SEATin kohdalla oli 9/10 eli ei todennäköisesti maksa paljoa, onneksi ei ole audi  ;D Kun olin ostamassa autoa, yritin kahdesta paikasta saada huoltolistausta - tuloksetta. Kysyin myös öljyn merkkiä tai tyyppiä, koska ohjekirjassa lukee vain minkä standardin täytettävä (eli VW 504 00 / 507 00 öljy). Motonetin haku tarjoaa myös eri tyypin, mutta yksi merkkihuolto sentään vastasi että Castrol 5w-30 on riittävä.

Yllätyin vähän että kaikissa alle 100hv malleissa on rumpujarrut takana, ja sitten tuo sadetunnistimen releen ääni (onko hiljaisia releitä olemassa?). Lisäksi huomasin että ensi vuoden kaasu-ibizaan laittavat 6v askin. Yllätyin positiivisesti siitä että autossa on vakiona kumimatot, sekä alustan muovisuojat kunnossa. Takamatkustajien valojen puute oli tiedossa ennen ostoa.

Btw huomasin että android auton saa jaettua näytölle, mutta android auto on manuaalisesti ladattava puhelimelle, eli ei löydy suomessa play kaupasta.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Enhancer - 01.10.18 - klo:23:32
Kaasulaitteiston tarkastus tehdään sekä silmämääräisesti, että vuodonilmaisijaa käyttäen. Järjestelmän liitokset käydään haistelijan kanssa läpi, siinäpä se.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 12.10.18 - klo:21:00
Tässä on nyt tullut harrastettua bensalle pudottamista, jotta kulutuslukemista saa tarkkoja, niin tuntuu siltä, että bensalla vetää paremmin alhaisilla kierroksilla. Täyskaasulla tuntuu jokseenkin samalta. Kaasulla kun kytkintä nostaa, saattaa tukehtua. Bensalla ei.

Toki otanta on pieni bensalla.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Evilmendo - 17.10.18 - klo:13:05
Lainaus käyttäjältä: TGI - 12.10.18 - klo:21:00
Tässä on nyt tullut harrastettua bensalle pudottamista, jotta kulutuslukemista saa tarkkoja, niin tuntuu siltä, että bensalla vetää paremmin alhaisilla kierroksilla. Täyskaasulla tuntuu jokseenkin samalta. Kaasulla kun kytkintä nostaa, saattaa tukehtua. Bensalla ei.

Toki otanta on pieni bensalla.
Saman olen huomannut. Onneton alavääntö kaasulla ajaessa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 24.10.18 - klo:20:18
Viking Contact 7 kitkat alla nyt viikon. Lähes edustason hiljaisuutta. Talviominaisuudet vielä arvoitus.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: defter - 14.11.18 - klo:13:59
Huomasin muuten erään kaasutankkauksen jälkeen (auto lämmin, ajettu kaasulla ennen pysäytystä), että käynnistämisen jälkeen auto ei suostunut käyttämään kaasua noin 2min ajan, vaikka näytti täyttä kaasutankkia. Sammutin jopa kerran moottorin kokonaan 1min ajon jälkeen kun ihmettelin kovasti. Meni sitten sen parin minuutin jälkeen itsestään ajossa päälle tuo kaasu. Mahdollisesti joku sisäinen logiikka pakotti tuon bensan päälle? Olisi kiva tietty jos auto ilmoittaisi poikkeustilanteista, mitään sanomaa ei ollut kun ne tarkistin myös. Pitää seurailla.

Ja joo, alavääntö on heikompi kaasulla, ei saa liian nopeasti vaihdetta vaihtaa :)
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 14.11.18 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: defter - 14.11.18 - klo:13:59
Huomasin muuten erään kaasutankkauksen jälkeen (auto lämmin, ajettu kaasulla ennen pysäytystä), että käynnistämisen jälkeen auto ei suostunut käyttämään kaasua noin 2min ajan, vaikka näytti täyttä kaasutankkia. Sammutin jopa kerran moottorin kokonaan 1min ajon jälkeen kun ihmettelin kovasti. Meni sitten sen parin minuutin jälkeen itsestään ajossa päälle tuo kaasu. Mahdollisesti joku sisäinen logiikka pakotti tuon bensan päälle?

Kyllä minunkin autoni käy bensalla tankkauksen jälkeen kesälläkin (lämpimälläkin kelillä) hetken aikaa. En ole aikaa kellottanut, mutta on se pidempi aika kuin esimerkiksi (talvella) kylmäkäynnistyksessä menevä aika.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Evilmendo - 14.11.18 - klo:18:45
Lainaus käyttäjältä: track08 - 14.11.18 - klo:14:16
Kyllä minunkin autoni käy bensalla tankkauksen jälkeen kesälläkin (lämpimälläkin kelillä) hetken aikaa. En ole aikaa kellottanut, mutta on se pidempi aika kuin esimerkiksi (talvella) kylmäkäynnistyksessä menevä aika.
Omassa Ibanassa jos ajaa kaasutankin tyhjäksi niin tankkauksen jälkeen vaihtaa samantien kaasulle. Jos kaasua on jäljellä ja tankkaa niin menee noin 3-4 km ennen kuin vaihtaa kaasulle.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 15.11.18 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä: Evilmendo - 14.11.18 - klo:18:45
Omassa Ibanassa jos ajaa kaasutankin tyhjäksi niin tankkauksen jälkeen vaihtaa samantien kaasulle. Jos kaasua on jäljellä ja tankkaa niin menee noin 3-4 km ennen kuin vaihtaa kaasulle.

En ole ajatellut tankatessa että sillä olisi väliä onko kaasutankissa vielä kaasua jäljellä, mutta täytyypä tutkailla miten autoni käyttäytyy silloin kun on ajanut kaasutankin aivan tyhjäksi vs. että kaasua on vielä jäljellä tankkaushetkellä.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: MrBurns - 15.11.18 - klo:12:56
Octaviassa toimii juuri samalla tavalla. Jos on kaasu ihan loppu ja joutunut ajamaan bensalla, menee kaasukäytölle hyvinkin nopeasti tankkauksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 17.11.18 - klo:22:15
Kulutuspäivitys : 3.4kg/100km pisin yhtäjaksoinen matka 23km. Ei nyt mitään haamulukemia.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Sacrum - 19.11.18 - klo:17:32
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.08.18 - klo:11:02
Kuulostaa kyllä todella korkealle kaasun kulutukselle. Ajatko maakaasulla vain biokaasulla? Biokaasullakin vielä sellaisesta paikasta, josta saat pelkkää biokaasua. Biokaasun joukossa on enemmän hiilidioksidia kuin maakaasussa tai Gasumin verkon sekakaasussa.

4,5 kg maakaasua vastaa massallisesti 6 litraa bensaa. Jos vielä otetaan huomioon, että metaanissa on enemmän vetyä per kg kuin bensassa, vastaa 4,5 kg kaasua energiana 6,8 l/100 km bensan kulutusta.

Gasumilla tulee tankatessa samaa kaasua ostaa sitten biokaasua tai maakaasua eli ajetut kilometrit eivät pitäisi muuttua ostetun kaasun mukaan.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 21.11.18 - klo:08:36
Lainaus käyttäjältä: Sacrum - 19.11.18 - klo:17:32
Gasumilla tulee tankatessa samaa kaasua ostaa sitten biokaasua tai maakaasua eli ajetut kilometrit eivät pitäisi muuttua ostetun kaasun mukaan.

Gasumilta tulee samaa maakaasua kyllä joka asemalta, mutta asemien paineet vaihtelee. Tällöin vertailukelpoisia lukemia saa vain jos tankkaa aina samalla Gasumin asemalla, jos mittarina käyttää nimenomaan käyttösädettä.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: JoLah - 08.12.18 - klo:10:10
Taas olisi pohdinta päällä. Vuoden tarjouksen perässä en juokse vaan ylipäätänsä pienemmän kulun per 100 km. Kilometrejä tulee vuoteen 40000 ja diesel ei ole vaihtoehto. Kertokaa nyt kaasu Ibizojen omistajat kokemuksia? Huoltotarve on aika kova eikä saa beatsaudiota... Adaptiivinen vakkari on konsernilla kökkö kun ilmeisesti tippuu sitten kokonaan pois vs uusi Fiesta jossa toimii normivakkarina jos tutkat sohjossa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 08.12.18 - klo:13:21
Kulutus on kiitettävän pieni n.3.5kg/100 (tankkausten mukaan) ilman pihistelyä. Itselle tullee n.24000km vuoteen työpaikalle ajelua, huomasin että ko. matkalla ei auton teholla juuri ole väliä. Noilla sinun kilometreillä se voisi olla jopa pienempi, tosin pelkällä moottoritiellä nousee varmasti.  Itsellä on onneksi tavallinen vakkari ja parastahan siinä on että pysyy päällä vaihtaessa. Pikkuisen voi olla moottori pieni noinkin koville kilometreille, mutta enemmänhän siinä säästää. En tiedä missä se beats audion subbari on, mutta oliskohan siinä kaasusäiliön kanssa samalla paikalla... Auto on pirun hyvä peruskulkine ja siinä kaikki, toki nykyajan tietotekniikka tuo jo kohtuu kivoja varusteita kuten matkapuhelin integrointi, mitä ei aikaisemmin karvalakkiautoihin saanut. Jonkin verran saa tietenkin tankkailla pelkällä kaasulla (350-400km range).
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: TGI - 08.12.18 - klo:19:16
Komppaan edellistä. Toisaalta Leonin kaasuversio taitaa mennä lähes samoihin lukemiin. Ostohinta toki kovempi.

Lämpenee mainiosti ja talviajettavuus kunnossa. Juuri ajelin loskahelvetin läpi vihellellen.

Edit: Tämä kokemus siis Ibizalla, Leonia en ole koskaan ajanut.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pihistelijä - 08.12.18 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: TGI - 08.12.18 - klo:19:16
Lämpenee mainiosti ja talviajettavuus kunnossa. Juuri ajelin loskahelvetin läpi vihellellen.

Joo, lämpiää hyvin koska kaasuauton hyötysuhde ei ole niin hyvä.

Otetaan esimerkki.

1) Seat Leon 1.0 TSI (85 kW)
- yhdistetty NEDC EU-kulutus 4,4 l/100 km
=> 3,3 kg/100 km
=> 141 MJ/100 km

2) Seat Leon 1.4 TGI (81 kW)
- yhdistetty NEDC EU-kulutus 3,6 kg/100 km
=> 180 MJ/100 km

1 kg bensaa = 42,7 MJ
1 kg metaania = 50 MJ
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: JoLah - 08.12.18 - klo:21:37
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.12.18 - klo:19:28
Joo, lämpiää hyvin koska kaasuauton hyötysuhde ei ole niin hyvä.

Otetaan esimerkki.

1) Seat Leon 1.0 TSI (85 kW)
- yhdistetty NEDC EU-kulutus 4,4 l/100 km
=> 3,3 kg/100 km
=> 141 MJ/100 km

2) Seat Leon 1.4 TGI (81 kW)
- yhdistetty NEDC EU-kulutus 3,6 kg/100 km
=> 180 MJ/100 km

1 kg bensaa = 42,7 MJ
1 kg metaania = 50 MJ

Oliko jotain annettavaa tähän kaasu Ibiza kokemuksiin?

Ja nykyään on WLTP. Käytä sitä jos haluat laskea kotain mikä on edes lähelle totuutta. Tuosta NEDC laskemisesta se lämpeneminen ei tasan johdu.

Ja kiitos niitä kokemuksia jakaneille. WLTP hintaa ei tiedossa mutta Stylen NEDC oli kait 18,5ke. Leonia en edes ajattele. Liian kallis ja vanhahtava.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pihistelijä - 09.12.18 - klo:03:28
Lainaus käyttäjältä: JoLah - 08.12.18 - klo:21:37
Oliko jotain annettavaa tähän kaasu Ibiza kokemuksiin?

Selitin vain miksi kaasuautot lämpiävät niin nopeasti.

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 08.12.18 - klo:21:37
Ja nykyään on WLTP. Käytä sitä jos haluat laskea kotain mikä on edes lähelle totuutta. Tuosta NEDC laskemisesta se lämpeneminen ei tasan johdu.

Seat ei ole julkaissut vielä kaasuautojensa WLTP-lukemia. siksi käytin NEDC-lukemia.

Kaasuauton nopea lämpeneminen johtuu siitä, että kaasuautojen kulutus ei ole erityisen pientä ja metaanin lämpöarvo on bensiiniä korkeampi. Hyötysuhde on siis heikompi. Täten ne tuottavat enemmän hukkalämpöä kuin bensiinimoottorit.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: JoLah - 09.12.18 - klo:07:17
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.12.18 - klo:03:28
Selitin vain miksi kaasuautot lämpiävät niin nopeasti.

Seat ei ole julkaissut vielä kaasuautojensa WLTP-lukemia. siksi käytin NEDC-lukemia.

Kaasuauton nopea lämpeneminen johtuu siitä, että kaasuautojen kulutus ei ole erityisen pientä ja metaanin lämpöarvo on bensiiniä korkeampi. Hyötysuhde on siis heikompi. Täten ne tuottavat enemmän hukkalämpöä kuin bensiinimoottorit.

Kukaan ei kyllä kysynyt tätä.  Yleistietoa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Hesse - 11.12.18 - klo:00:03
Ajoin tänään vähän matkaa TGI Ibizan perässä. Huomiota kiinnitti pakoputkesta tuprunnut laaja vesihöyrypilvi. Ehkä maakaasun suurempi vetysisältö ja huonompi hyötysuhde vaikuttivat siihen.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Enhancer - 11.12.18 - klo:18:18
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 11.12.18 - klo:00:03
Ajoin tänään vähän matkaa TGI Ibizan perässä. Huomiota kiinnitti pakoputkesta tuprunnut laaja vesihöyrypilvi. Ehkä maakaasun suurempi vetysisältö ja huonompi hyötysuhde vaikuttivat siihen.
Kaasun ja ilman seoksen muodostus on tehokkaampaa kuin nestemäisen polttoaineen ja ilman. Itse palotapahtuma on täten voimakkaampi, palolämpötila kovempi ja täten myös pakolämpötila on kovempi. Näkyy sitten sopivalla kelillä höyrynä, kuuma pakokaasu kun höyrystää haaleaa tehokkaammin :).
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: tmr97 - 18.12.18 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.12.18 - klo:03:28
Seat ei ole julkaissut vielä kaasuautojensa WLTP-lukemia. siksi käytin NEDC-lukemia.

Kaasuauton nopea lämpeneminen johtuu siitä, että kaasuautojen kulutus ei ole erityisen pientä ja metaanin lämpöarvo on bensiiniä korkeampi. Hyötysuhde on siis heikompi. Täten ne tuottavat enemmän hukkalämpöä kuin bensiinimoottorit.

Mutta kaasuautot tuottavat vähemmän CO2 päästöjä sekä vähemmän myrkkypäästöjä kuin bensa tai diesel autot. WLTP luvut octavialle:
1.0TSI DSG 142g
1.5 G-TEC DSG 114g
Kaasuautossa isompi kone ja 15hv enemmän tehoa, silti päästö 28g pienempi!
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Risto vee - 24.02.19 - klo:12:47
Keskiviikkona lähden hakemaan meille vuoden käytetty 2018 Ibiza TGI! Auto 5v/150tkm takuulla josta siis 4v jäljellä.

Ennestään perheessä Astra 2019 kaasulla!

Päivitellään myös tänne tietoja kunhan nyt ensin saadaan polkaistua auto tulille. ;D

Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 31.05.19 - klo:20:10
Viime elokuussa tuli siis TGI talouteen ja ekat 15 tonnia on takana. Keskikulutus on n. 3.7kg/100 kaikkiaan, jota hieman nostaa että talven vaimo ajeli kolmen kilometrin työmatkaa sillä. Vikojahan on havaittu, katsotaan miten niille käy ekassa huollossa:

- ajotietokone, trip ja kello nollautunut kolmesti (ei mitään vikavaloja, saati ilmoitusta akku ogelmista - lisäksi stop&start toimii normaalisti, joten akku lienee kunnossa).
- takaluukun pumput on ihan onnettomat, eli ei nosta luukkua
- etututka ilmoittelee toisinaan ettei näkymää - ihan kesäkelissä
- ajotietokone ei osaa järkevästi laskea rangea - vaan aloittaa aina typerästi 260km:sta pudottamaan. Toimiiko tuo kenelläkään, esim. että osaisi kasvattaa arvoa edellisen kulutuksen mukaan?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Evilmendo - 02.06.19 - klo:16:27
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 31.05.19 - klo:20:10
Viime elokuussa tuli siis TGI talouteen ja ekat 15 tonnia on takana. Keskikulutus on n. 3.7kg/100 kaikkiaan, jota hieman nostaa että talven vaimo ajeli kolmen kilometrin työmatkaa sillä. Vikojahan on havaittu, katsotaan miten niille käy ekassa huollossa:

- ajotietokone, trip ja kello nollautunut kolmesti (ei mitään vikavaloja, saati ilmoitusta akku ogelmista - lisäksi stop&start toimii normaalisti, joten akku lienee kunnossa).
- takaluukun pumput on ihan onnettomat, eli ei nosta luukkua
- etututka ilmoittelee toisinaan ettei näkymää - ihan kesäkelissä
- ajotietokone ei osaa järkevästi laskea rangea - vaan aloittaa aina typerästi 260km:sta pudottamaan. Toimiiko tuo kenelläkään, esim. että osaisi kasvattaa arvoa edellisen kulutuksen mukaan?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Evilmendo - 02.06.19 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: Evilmendo - 02.06.19 - klo:16:27
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 31.05.19 - klo:20:10
Viime elokuussa tuli siis TGI talouteen ja ekat 15 tonnia on takana. Keskikulutus on n. 3.7kg/100 kaikkiaan, jota hieman nostaa että talven vaimo ajeli kolmen kilometrin työmatkaa sillä. Vikojahan on havaittu, katsotaan miten niille käy ekassa huollossa:

- ajotietokone, trip ja kello nollautunut kolmesti (ei mitään vikavaloja, saati ilmoitusta akku ogelmista - lisäksi stop&start toimii normaalisti, joten akku lienee kunnossa).
- takaluukun pumput on ihan onnettomat, eli ei nosta luukkua
- etututka ilmoittelee toisinaan ettei näkymää - ihan kesäkelissä
- ajotietokone ei osaa järkevästi laskea rangea - vaan aloittaa aina typerästi 260km:sta pudottamaan. Toimiiko tuo kenelläkään, esim. että osaisi kasvattaa arvoa edellisen kulutuksen mukaan?
Samoja ominaisuuksia löytyy omasta kaasu ibanasta. Range näyttää 270 ja tutka herjailee omiaan. Tosin lopettanut sen. Start&stop oli päivän vika tilassa. Huollossa ei löytynyt syytä tutkan sekoiluun. Mut jos sekoilu jatkuu niin sit kalibroidaan tutka.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 17.07.19 - klo:12:37
Ibiza TGI Stylen kulutus vaikutti olevan reilussa neljässä kilossa satasella nopealla vilkaisulla. Myyjän mukaan se todennäköisesti hieman laskee n. 1500 km ajon jälkeen. Tämä kulutus tuli pienen kaupunkipyörittelyn jälkeen. Rengastus on 195/55R16 ja ajotuntuma oli niillä miellyttävä, ääni hiljainen ja vaikutus kulutukseen selviää ajan kanssa. Turbon tuoma lisävääntö alkaa n. 2000 kierroksen paikkeilta ja loppuu reilun 4000 kierroksen kohdalla. Ei tällä jalkoihin jää ja tasaisella tiellä pystyy ajamaan helposti mittariston vaihdesuositusten mukaisesti, vaikka korvakuulolla kone vaikuttaakin tuolloin hieman jurnuttavan kierrosten ollessa reilut 1000.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: gaasutin - 18.07.19 - klo:12:14
Kulutusmittari näyttää tosiaan hieman yläkanttiin Ibizassa, joka sitten korreloituu mm. range-näyttöön. Keskikulutus on itsellä n. 3.5kg/100km tankkauksista laskettuna (18tkm), mutta ajotietokone laskee 3.9kg mukaan jolloin range on maksimissaan 290km vaikka autolla pääsee todellisuudessa aina 330-350km kaasulla ja ennätys on ollut 400km. N. 80km/h nopeudella jurraamalla on mahdollista alittaa kolmosen lukemat. Käytännössä lukemaa ei adaptoida mitenkään sen hetkiseen kulutukseen. Ja tottakai koeajoauton lukemat ovat yleensä aika korkeat - mutta huono myyntikikka tuo epäpätevä ajotietokone. Useimmitenhan ne on optimisteja, mutta tämä on pessimisti. 
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 22.07.19 - klo:10:44
Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 18.07.19 - klo:12:14
Kulutusmittari näyttää tosiaan hieman yläkanttiin Ibizassa, joka sitten korreloituu mm. range-näyttöön. Keskikulutus on itsellä n. 3.5kg/100km tankkauksista laskettuna (18tkm), mutta ajotietokone laskee 3.9kg mukaan jolloin range on maksimissaan 290km vaikka autolla pääsee todellisuudessa aina 330-350km kaasulla ja ennätys on ollut 400km. N. 80km/h nopeudella jurraamalla on mahdollista alittaa kolmosen lukemat. Käytännössä lukemaa ei adaptoida mitenkään sen hetkiseen kulutukseen. Ja tottakai koeajoauton lukemat ovat yleensä aika korkeat - mutta huono myyntikikka tuo epäpätevä ajotietokone. Useimmitenhan ne on optimisteja, mutta tämä on pessimisti.

Jo toinen tankillinen antoi paremmin osviittaa minkälaisia kulutuslukemia on luvassa. Ajotietokone näytti 5 km kaasun rangeksi viimeisen 30 km ajan, ennen kuin kaasu lopulta loppui. Vaihtoa bensalle ei huomannut lainkaan. Tankkauksen jälkeen tsekkasin ajotietokoneen antaman keskikulutuslukeman ja se oli 3,7kg/100km vaikka laskennallisesti se oli 3,2kg/100km. Tankillinen oli reilusti maantiepainotteisempaa ajoa kuin edellinen.

Hieman hämmentävää kyllä, että edellisessä autossa (Skoda Citigo) oli 0,1-0,2kg/100km heitto ajotietokoneen kulutuslukemissa nimenomaan vähentävään suuntaan, kun Ibizan ero todelliseen kulutukseen on puolisen kiloa päälle todellisen kulutuksen.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Risto vee - 29.07.19 - klo:23:09
Tänään varasin Ibizan 30tkm huollon ja Seat merkkihuollon hieno varausjärjestelmä oli todella informatiivinen sekä helppokäyttöinen. Antoi jopa suoraan hinnan ja kaikki... Olisi saanut lisäksi vielä kaikenmoista lisäpalvelua valita, ihan lompakon paksuuden mukaan. - Itse jätin ylimääräiset valitsematta ja otin vain huoltoon oleellisesti kuuluvat toimenpiteet.

Hintakin oli mielestäni hurja pikkuauton huolloksi. :o :-X

Huolto:
Tarkastushuolto ja öljynvaihto   265,91 â,¬
Raitisilmasuodattimen vaihto   65,94 â,¬
   
Yhteensä   331,85 â,¬

Aika varattu Seat Airport, Vantaa. Katsotaan toteutuuko summa myös kuitilla... Tämä siis vasta varauksen arvio kustannuksista.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pihistelijä - 30.07.19 - klo:07:20
Lainaus käyttäjältä: Risto vee - 29.07.19 - klo:23:09
Huolto:
Tarkastushuolto ja öljynvaihto   265,91 â,¬
Raitisilmasuodattimen vaihto   65,94 â,¬

Vie omat öljyt ja raitisilmasuodatin, niin säästät 80-100 â,¬.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: mfroberg - 30.07.19 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: Risto vee - 29.07.19 - klo:23:09
Tänään varasin Ibizan 30tkm huollon ja Seat merkkihuollon hieno varausjärjestelmä oli todella informatiivinen sekä helppokäyttöinen. Antoi jopa suoraan hinnan ja kaikki... Olisi saanut lisäksi vielä kaikenmoista lisäpalvelua valita, ihan lompakon paksuuden mukaan. - Itse jätin ylimääräiset valitsematta ja otin vain huoltoon oleellisesti kuuluvat toimenpiteet.

Hintakin oli mielestäni hurja pikkuauton huolloksi. :o :-X

Huolto:
Tarkastushuolto ja öljynvaihto   265,91 â,¬
Raitisilmasuodattimen vaihto   65,94 â,¬
   
Yhteensä   331,85 â,¬

Aika varattu Seat Airport, Vantaa. Katsotaan toteutuuko summa myös kuitilla... Tämä siis vasta varauksen arvio kustannuksista.

Meillä kävi viime vuonna merkkarilla ekassa 30 tkm huollossa Seat Leon ST 1.0 TSI ja Golf variant 1.5 TSI DSG. Seatin huolto oli 270 â,¬ ja Golfin 264 â,¬ eli perushuolto aivan samaa luokkaa kuin sinullakin. Mutta käsittääkseni noihin huoltoihin ei kuulunut tuo raitisilmasuodatin jota sinulle siis tarjottiin eli onko Ibizassa eri vaatimukset, sinulla lienee jo toinen(TGI) öljynvaihto? Meneekö tuo raitisilmasuodatin huoltokertojen vai kilometrien mukaan vai miten? Pihistelijän keinolla saa kuluja alaspäin.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Risto vee - 30.07.19 - klo:09:15
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 30.07.19 - klo:08:34
Meillä kävi viime vuonna merkkarilla ekassa 30 tkm huollossa Seat Leon ST 1.0 TSI ja Golf variant 1.5 TSI DSG. Seatin huolto oli 270 â,¬ ja Golfin 264 â,¬ eli perushuolto aivan samaa luokkaa kuin sinullakin. Mutta käsittääkseni noihin huoltoihin ei kuulunut tuo raitisilmasuodatin jota sinulle siis tarjottiin eli onko Ibizassa eri vaatimukset, sinulla lienee jo toinen(TGI) öljynvaihto? Meneekö tuo raitisilmasuodatin huoltokertojen vai kilometrien mukaan vai miten? Pihistelijän keinolla saa kuluja alaspäin.

30tkm ajoa ja n. 1,5v takana. Toinen huolto. Ensimmäinen meidän toimesta.

Pihistelijälle kiitos vinkeistä. Pitää miettiä seuraavalle kerralle.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 30.07.19 - klo:09:34
Lainaus käyttäjältä: Risto vee - 29.07.19 - klo:23:09
Huolto:
Tarkastushuolto ja öljynvaihto   265,91 â,¬
Raitisilmasuodattimen vaihto   65,94 â,¬
   
Yhteensä   331,85 â,¬

Ainakin Citigon tapauksessa raitisilmasuodattimen vaihto oli töineen juurikin jotain tota luokkaa. Kun sanoin että olin tehnyt sen itse, hinta laski ehkä kympin koska se oli kuulemma sen osan hinta. Itse työ oli niin helppo, että kyllä tarkan euron heppu tekee tuon itse.

Lainaus käyttäjältä: Risto vee - 29.07.19 - klo:23:09
Tänään varasin Ibizan 30tkm huollon ja Seat merkkihuollon hieno varausjärjestelmä oli todella informatiivinen sekä helppokäyttöinen. Antoi jopa suoraan hinnan ja kaikki... Olisi saanut lisäksi vielä kaikenmoista lisäpalvelua valita, ihan lompakon paksuuden mukaan. - Itse jätin ylimääräiset valitsematta ja otin vain huoltoon oleellisesti kuuluvat toimenpiteet.

Mukava kuulla, että huollonvarausjärjestelmät ovat menneet eteenpäin. Puhelimitse jonottaminen näkemättä jonon pituutta tai paikan päällä tuskailu ovat toivottavasti jääneet taa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Seatisti84 - 05.08.19 - klo:09:27
Pienin kulutus mitä oon itse ajamalla päässyt on ollu 4.6l/100km mut siltikkin ihmetyttää että ei pääse alle 4.0l/100km vaikka on ihan helvetin pihisti ajellu sekä ennakoinu. Auto siis 2019 Ibiza 1.0l dsg  :o ??? :P Ohjelmointi tosissaan käyny mielessä sekä renkaiden vaihto 16 tuumaisiksi.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pihistelijä - 05.08.19 - klo:13:01
Siis sulla on 17-tuumaiset tai suuremmat ja leveät? Renkailla on suuri vaikutus kulutukseen, varsin, jos pyrkii ajaan taloudellisesti. Minulla on 1.0 TSI Leon farkussa (85 kW) Michelin Energy Saver (205/55R16 ) renkaat ja ne rullaavat todella kevesti. Ajotietokoneen pitkäaikainen näyttö +5000 km matkalla kesärenkaiden vaihdosta alkaen näyttää lukemaa 3,4 l/100 km. Minulla on tosin manuaali, jolla pääsee DSG:tä pienempään kulutukseen. Kyllä 1.0 TSI Ibiza pitäisi mennä heittämällä alle neljän.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: batman14 - 05.08.19 - klo:17:02
Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 05.08.19 - klo:09:27
Pienin kulutus mitä oon itse ajamalla päässyt on ollu 4.6l/100km mut siltikkin ihmetyttää että ei pääse alle 4.0l/100km vaikka on ihan helvetin pihisti ajellu sekä ennakoinu. Auto siis 2019 Ibiza 1.0l dsg  :o ??? :P Ohjelmointi tosissaan käyny mielessä sekä renkaiden vaihto 16 tuumaisiksi.

Onko tuo mitattu tankkauksista vai ajotietokoneen näyttämänä? Itse olen parhaillaan päässyt 4,5l/100km lukemaan 200km matkalla (ajotietokoneen näyttämä lukema). Ja silloin ajettiin ihan reipasta matkavauhtia 80-100 alueilla vak.nop säädin asetettu rajoitus +13 km/h. Ja tämä siis Ibiza 1.5 TSI koneella 17'' renkailla, joten luulisi 1.0TSI:n pääsevän vielä pienempään.

Mulla ei ole mitään aavistusta onko nuo tehtaalta tulleet Nexen HD Blue Plus renkaat millaiset vierintävastuun kannalta. Ainakin kuluttaa enemmän kuin talvella 15'' nastoilla.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Seatisti84 - 06.08.19 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.08.19 - klo:13:01
Siis sulla on 17-tuumaiset tai suuremmat ja leveät? Renkailla on suuri vaikutus kulutukseen, varsin, jos pyrkii ajaan taloudellisesti. Minulla on 1.0 TSI Leon farkussa (85 kW) Michelin Energy Saver (205/55R16 ) renkaat ja ne rullaavat todella kevesti. Ajotietokoneen pitkäaikainen näyttö +5000 km matkalla kesärenkaiden vaihdosta alkaen näyttää lukemaa 3,4 l/100 km. Minulla on tosin manuaali, jolla pääsee DSG:tä pienempään kulutukseen. Kyllä 1.0 TSI Ibiza pitäisi mennä heittämällä alle neljän.

Joo mulla on nyt nexenin 215/45/17 renkaat alla. Käytän tota eco-modea muutenkin aika paljon mut silti on vaikea päästä alle 4.5 - 4.0l/100km. Onko ilmastoinnilla iso vaikutus kulutukseen, vois kokeilla ajaa ilman sitä hetken  :o ??? Luulen että kulutus kyllä tippuu ku vaihtuu kesärenkaat kitkoihin jotka on kokoa
185/65/15. Mittarissa on tosin vasta 2000km, ajellu aika rauhallisesti sekä välttäny kovia kiihdytyksiä.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Seatisti84 - 06.08.19 - klo:08:57
Lainaus käyttäjältä: batman14 - 05.08.19 - klo:17:02
Onko tuo mitattu tankkauksista vai ajotietokoneen näyttämänä? Itse olen parhaillaan päässyt 4,5l/100km lukemaan 200km matkalla (ajotietokoneen näyttämä lukema). Ja silloin ajettiin ihan reipasta matkavauhtia 80-100 alueilla vak.nop säädin asetettu rajoitus +13 km/h. Ja tämä siis Ibiza 1.5 TSI koneella 17'' renkailla, joten luulisi 1.0TSI:n pääsevän vielä pienempään.

Mulla ei ole mitään aavistusta onko nuo tehtaalta tulleet Nexen HD Blue Plus renkaat millaiset vierintävastuun kannalta. Ainakin kuluttaa enemmän kuin talvella 15'' nastoilla.
Ajotietokoneen näyttämä lukema on siis. Noissa nexenin renkaissa tais olla C-luokka toi vierentävastus tai siis kulutus. Toisaalta oon ajellu aika paljon lyhyempiä matkoja nyt, pitäs ajaa pidempi lenkki.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Pihistelijä - 06.08.19 - klo:14:10
Lainaus käyttäjältä: Seatisti84 - 06.08.19 - klo:08:52
Joo mulla on nyt nexenin 215/45/17 renkaat alla. Käytän tota eco-modea muutenkin aika paljon mut silti on vaikea päästä alle 4.5 - 4.0l/100km. Onko ilmastoinnilla iso vaikutus kulutukseen, vois kokeilla ajaa ilman sitä hetken  :o ??? Luulen että kulutus kyllä tippuu ku vaihtuu kesärenkaat kitkoihin jotka on kokoa
185/65/15. Mittarissa on tosin vasta 2000km, ajellu aika rauhallisesti sekä välttäny kovia kiihdytyksiä.

Noiden sinun renkaiden vierintävastus lukema on C. Ne eivät ole parhaat mahdolliset, mutteivat huonotkaan. Itselläni on Michelin Energy Savereissä B. Seuraavaksi on A-luokan renkaat. Ilmastointi ei vie paljon. Seatin ajotietokoneessa on "mukavuusvatuusteet" näyttö, joka näyttää sen lukeman litroissa. Vie noin 0,3 litraa/100 km. Itselläni on ollut se päällä aina kuumilla keleillä.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: b1mpo - 06.08.19 - klo:14:22
Ilmastointikompuroiden käyttö on nykyään melko älykästä ja vähän kuluttavaa ainakin automaatti-ilmastoiduissa laitteissa. Matka-ajossa se ei paljoa vie edes. Kaupungissa tiuha jäähdyttely taas vie melkoisesti. Eli vaikka automaatti-ilmastoidussa ledi palaa 10-15°C lämpötiloissa, ei kompura välttämättä käy ollenkaan tänä päivänä.

Ps. Ainakin omassa se mukavuus näyttää l/h.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 20.08.19 - klo:12:30
Onko Ibizaan TGI:hin (tai Ibizaan ylipäätänsä) saatavilla jotain ratkaisua takakontin tilan jakamiseen? Molemminpuolin löytyy kyllä ostoskasseille koukut, mutta ainakin suomalaisille tuttuun ruokakaupoista saatavaan muovikassiin nähden ne ovat aivan liian matalalla. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun ostokset ovat levällään takakontissa kun pääsee perille, vaikka kuinka rauhassa ajelisi. Löytyykö joku sellainen tilanjakaja, minkä voisi virittää joko niiden koukkujen varaan tai muuten? Muita ratkaisuja?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Dieselgolf - 20.08.19 - klo:12:38
Toimisko esim moinen : ?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-sisatilat/tavaratila/laatikko-tavaratilaan-2000030722 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-sisatilat/tavaratila/laatikko-tavaratilaan-2000030722)
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 20.08.19 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 20.08.19 - klo:12:38
Toimisko esim moinen : ?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-sisatilat/tavaratila/laatikko-tavaratilaan-2000030722 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-sisatilat/tavaratila/laatikko-tavaratilaan-2000030722)

Idealtaan jotain tuollaista tarkoitin kyllä. Parasta olisi, jos se olisi juuri Ibizaan istuva tai sen mitoille tehty.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Dieselgolf - 20.08.19 - klo:19:12
Nooh, tuo ei kyllä ainakaan ole liian kallis koitettavaksi.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 07.01.20 - klo:10:16
Käsittääkseni Seat Ibiza TGI  2017-2018 on 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla, kun 2019-> on 6-vaihteisella. Mitenköhän noiden välitykset eroavat?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 27.01.20 - klo:08:47
Kaasuautojen huoltoväli on 15 tkm. Varasin 15 tkm huollon jo reilu viikko sitten ja laskeskelin paljonko kilometrejä kertyy huoltoon mennessä. Saattaa olla että lukema painuu jonkun sadan verran päälle 15 tkm. Kuinka tarkkaa noiden huoltovälin kilometrien kanssa on?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: Enhancer - 27.01.20 - klo:15:05
Lainaus käyttäjältä: track08 - 27.01.20 - klo:08:47
Kaasuautojen huoltoväli on 15 tkm. Varasin 15 tkm huollon jo reilu viikko sitten ja laskeskelin paljonko kilometrejä kertyy huoltoon mennessä. Saattaa olla että lukema painuu jonkun sadan verran päälle 15 tkm. Kuinka tarkkaa noiden huoltovälin kilometrien kanssa on?
5% ylitys on ainakin ollut ok, kannattaa varmistaa huollosta.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 05.02.20 - klo:06:46
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 27.01.20 - klo:15:05
5% ylitys on ainakin ollut ok, kannattaa varmistaa huollosta.

10% ylitys on ehdoton maksimi sanoi huolto.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 07.09.20 - klo:10:35
Lainaus käyttäjältä: TGI - 12.10.18 - klo:21:00
Tässä on nyt tullut harrastettua bensalle pudottamista, jotta kulutuslukemista saa tarkkoja, niin tuntuu siltä, että bensalla vetää paremmin alhaisilla kierroksilla. Täyskaasulla tuntuu jokseenkin samalta. Kaasulla kun kytkintä nostaa, saattaa tukehtua. Bensalla ei.

Kaasulla ajaessa turbon tuoma lisävääntö tulee jossain 1900 kierroksen paikkeilla, bensalla vastaava on noin 500 kierrosta alempana. Kun kiihdyttää autoa niin, että vaihteenvaihdon jälkeen kierrokset putoaa juuri maksimiväännön alarajalle, niin bensalla ajaessa kiihtyvyyden eron kyllä huomaa selvästi.

Olisi mielenkiintoista nähdä Ibiza TGI:n teho- ja vääntökäyrät bensalla ajettaessa.

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 20.08.19 - klo:12:38
Toimisko esim moinen : ?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-sisatilat/tavaratila/laatikko-tavaratilaan-2000030722 (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-sisatilat/tavaratila/laatikko-tavaratilaan-2000030722)

No tämänhän lopulta kävin hakemassa ja se sopii Ibiza TGI:n takakonttiin oikein sopivasti, kun laittaa laatikon pitkän sivun takakontin sivureunaa vasten. Tilaa se vie ehkä kolmanneksen ja ruokakassit tai muut tavarat yleensä mahtuvat ihan sopuisasti lopputakakonttiin. Autotarvikkeita (jääskraba, tuulilasinpesuneste, ikkunalasta, autonpesuaineet, ikkunanpesuaine, vaha ja vahanlevitystarvikkeet) olen lähinnä pitänyt nimenomaan tuossa jaotellussa osassa kannen alla.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 07.09.20 - klo:10:39
Autoa ostaessa mukana tuli vuoden kaasut -tarjous, joka piti sisällään 1200 kg biokaasua. Seat Ibizan kulutuksella kilometrejä kertyi 34766 ja vuoden aikana olen tankannut 27 litraa bensiiniä. Ibizan keskikulutus on ollut n. 3,46 kg satasella toteutuneista tankkauksista ja ajoista laskien vaihteluvälillä 2,58-4,93 kg satasella. Käytetyn kaasun hinta vuoden aikana on ollut yhteensä 1802,28 euroa.
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: stumpix - 25.10.21 - klo:15:50
Olen tässä miettinyt mitä eroa on 2018 vuoden mallilla verrattuna uudempiin 2019-.

2018 mallissa:
-5 vaihdetta
-40l bensatankki
-13,0 litran kaasutankki
-onko kaasun kulutus enemmän kuin uudemmilla?
-onko ajoneuvoverot enemmän uudempiin verrattuna?

2019 ja uudemmat:
-6 vaihdetta
-9l bensatankki
-13,8 litran kaasutankki

Jos tiedätte miksi 2018 ja 2019 malleissa on hieman eroja niin kertokaa? Ja millaisiin kulutuksiin olette päässeet kaasun kanssa 2018 mallin kanssa?
Otsikko: Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
Kirjoitti: track08 - 26.10.21 - klo:16:54
Lainaus käyttäjältä: stumpix - 25.10.21 - klo:15:50
Olen tässä miettinyt mitä eroa on 2018 vuoden mallilla verrattuna uudempiin 2019-.

2018 mallissa:
-5 vaihdetta
-40l bensatankki
-13,0 litran kaasutankki
-onko kaasun kulutus enemmän kuin uudemmilla?
-onko ajoneuvoverot enemmän uudempiin verrattuna?

2019 ja uudemmat:
-6 vaihdetta
-9l bensatankki
-13,8 litran kaasutankki

Jos tiedätte miksi 2018 ja 2019 malleissa on hieman eroja niin kertokaa? Ja millaisiin kulutuksiin olette päässeet kaasun kanssa 2018 mallin kanssa?

Silloin kun itse olin hankkimassa kaasu-Ibizaa, oli ne 2017-2018 vuosimallin Suomessa myytävät Ibizat 11 kg tankeilla, jonka takia päädyin ostamaan 2019 Ibizan 13,8 kg tankeilla.

Veikkaan että niissä oli myös varustelueroja. Halusin autooni adaptiivisen vakionopeudensäätimen ja se oli ainakin 2019 malliin saatavilla.

Varsinaisesti ei vuosimalliin liittyvä seikka, mutta kannattaa huomioida että mikäli autossa on Seatin oma navigaattori, on keskikonsolin näyttö pari tuumaa suurempi.

Jos taas on tarkoitus mennä taloudellisuus edellä, niin FR-mallissa on vakiona 17"-vanteet ja niissä leveämmät renkaat, joten kulutus on suurempi kuin Stylen vakio-15"-vanteissa olevilla hieman kapeammilla renkailla.

2019 Ibizan ajoneuvovero oli vuosittain 301,85â,¬ (perusvero: 109,50 EUR; käyttövoimavero: 192,35 EUR)