Citigon takaisinkutsut, takuukorjaukset ym. ongelmat... niin ja heikot kohdat...

Aloittaja pekus, 07.12.14 - klo:22:16

« edellinen - seuraava »

pekus

Alkuvuodesta -15 loppuu meidän biilien takuuajat.
Siksi ajattelinkin kysellä mahdollisista ongelmista tms, jotka pitäisi hoidella ennenkuin aika tulee täyteen...
Itsellä  (44000tkm) on kuskin ikkunan mekanismi vaihdettu, kun tahtoi "hirttäytyä" silloin tällöin etuosastaan ja joku boxi ASG-vaihteistossa saatettu ajantasalle.
Vaimon autosta (14500km) kuuluu moottorista (venttiili?)naputusta kylmäkäynnistyksen yhteydessä... joskus jopa minuuttikaupalla. Onko tuttua?
Muuten mennään edelleen "suu korvissa"
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

Emil

Nyt kun sanoit, niin kyllä mullakin nostaja taisi äännellä jonkin aikaa tässä eräänä aamuna. Yhtään en muista pitikö ääntä viime talvena. Se muutos viime talveen on tapahtunut, että kesällä vaihdettiin huollon yhteydessä Castrol:in 5W-40 öljyt, jotka täyttävät VW 502 00 vaatimukset. Tässä nyt sitten pohtinut, että olisko johtunut öljyistä. Onko tietoa mitä öljyä vaimon autossa on tällä hetkellä?

Emil

A-haa, ok.

Eipä tuo meidän ole sitä yhtä kertaa enempää toistaiseksi naputellut. Jospa se nostaja tyhjenee öljystä venttiilijousen voimasta,  jos kone jää sopivaan asentoon sammuttuaan. Ja hetken ottaa kunnes sitten täyttyy uudelleen.

pekus

On vähän tuoreella eläkeukolla kiireitä... 8)
Juu, viimeinen vaihdettu öljy on huoltovihon mukaan Mobil 3000.
Onpa ainakin tullut riittävästi öljyjä vaihdettua, kun jo kolmannen kerran vaihtuu... Kilometrejähän on vasta 14500

Eipä ole viimeaikoina naputellut, eli taitaa olla suurempi huolestuminen turhaa. Mainitsen kyllä ylimääräisistä äänistä huollon yhteydessä, että jää joku "jälki" merkkihuollon papruihin.

Näyttääpä siltä, että huolettomia kilometrejä porukat ovat Citigoillaan rullailleet, hyvä niin!
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

VW:t

Ei ongelmia ollut, jollei laske resonointia oikeassa ovessa.
Taitaa kuulua ominaisuuksiin välillä määrätyt äänet moottorissa ja vaihteistossa.
Eniten säikyttelee tuo ulkotilan lämpömittari 4-asteen kohdalla.

juse_

72 tkm ajettu ja ei ongelmia. Jarrut meinaa ajon alussa hitusen vinkua kostealla/sateisella kelillä, hoitunee seuraavassa huollossa kun jarrupalat menee vaihtoon tai hiottavaksi. Tod. näk. palat lasittuneet. Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen autoon :)

JaakkoS

johan on paljon ajettu tuo citigosi. alkaa ekat jo lähestyä tuota maagista 100t kilometrin rajaa.

Peke

Hyvin on rullattu, meillä kohta 2v Citigo ja 21tkm mittarissa. Pitää käyttää vielä ennen takuun loppumista näytillä merkkiliikkeessä(muuten huolletaan muualla), että onko tullut päivitystä laatikkoon.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Mii

Mukavaa luettavaa kun ei vikoja ole. Pitkästä aikaa itsellä VAG konsernin auto ja toivon että sen 200tkm kestäisi..
Onko kukaan kerennyt 100tkm rullata?
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Mii

Autobild on näköjään ajanu up:lla 100tkm kestotestin. Kompuran tiiviste oli väärin asennettu ja kondensoinut vedet sisätiloihin.
75tkm kohdalla oli sitten vissiin vaihtaneet kompuran. Vetoakselit oli alkaneet tihkua öljyä, uudempiin vissiin rakenne muutettu.
Jotain oli myös vaihteiston äänistä mutta kun kääntäjän kautta tuota tavasin niin en saanut selkoa. Kone todettiin virheettömäksi.
Nopeudet on vissiin olleet suuria koska kulutus oli yli 6l/100km
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Vaihteistoista saattaa kuulua joskus mekaanisia ääniä, kun kone käy tyhjäkäyntiä, vaihde on vapaalla, ja kytkin ylhäällä. Loota saattaa myös kolahtaa, jos kytkimen nostaa nopeasti tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla. Ne on ominaisuuksia, ei vikoja, sanovat.

On kuitenkin huomattu, että uusimmissa on tapahtunut muutosta lootan suhteen. Samaa olen ollut itsekin huomaavinani. Näissä uudemmissa joissa vaihdekeppiä pitää painaa pakin päälle saamiseksi, tuntuisi olevan vähän hiljaisempi laatikko.

Mii

Itseäni ei tuollaiset haittaa. Melko "kansainvälinen" peli on kumminkin kun osat on valmistettu missä milloinkin. Osia on
tehty ainakin turkissa, puolassa ja unkarissa.. ja varmaan muuallakin.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

juse_

No nyt on 76tkm ajettu ja 75tkm:n huolto tehty. Teetin samalla jarruhuollon (jarrujen puhdistus, rasvaus, nesteiden vaihto yms.) ja nyt ei jarrutkaan enää vingu. Ilmastointi huollettiin samalla. Sanovat huollossa että kori/pohja on priimakunnossa eikä minkään näkösiä korroosin jälkiä ollut nähtävissä. Eli ei muuta kun kovaa ajoa... :)

pekus

Ohjaus piti (jarru pohjassa, kevyesti liikutellen) "klonksuttavaa" ääntä. Viime töikseen huolto vaihtoi takuuseen hammastangon. Nyt mennään omillaan...
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Mii - 28.03.15 - klo:15:06
Autobild on näköjään ajanu up:lla 100tkm kestotestin. Kompuran tiiviste oli väärin asennettu ja kondensoinut vedet sisätiloihin.
75tkm kohdalla oli sitten vissiin vaihtaneet kompuran.

No ei se kompuran "tiiviste" kyllä mitään sisävedenvuotoja aiheuta... Höyrystimen poistoputki tukossa, tai sen tiiviste väärin asennettu. "Kompuralla" ilmeisesti tarkoitetaan ilmastoinninkompressoria. Siellä kyllä tasan menee kylmäaine putkistoissa ja sisäkenno (höyrystin) ilmastointia käytettäessä kerää kosteutta (ja jos ei sammuta ilmastointia hiukan ennen ajon päättymistä, alkaa myös kasvaa mikrobeja).
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Emil

Vai oisko höyrystimen kondensioveden poistoputken ja tulipellin välinen tiiviste. Läpivientikumi toisinsanoen.

Sen kosteuden mitä höyrystin kerää, pitäisi kyllä tulla ulos normaalioloissa. Eli normaalisti mikrobeja ei kerry haitaksi asti, eikä niiden vuoksi tarvitse ilmastointia sammuttaa "ennen ajon päättymistä". Mahdollinen pöly höyrystimessä voi tuoksua joskus, jos ilmastoinnin kytkee päälle pitkästä aikaa. Pöly kyllä tulee ulos sitten kondensioveden mukana.

denzel

Mulla Up (ollut suunnilleen vuoden), johon ollut tyytyväinen.

Kyllä sinne ilmastointiin jotakin alkaa kasvaa, koska haju on aika hurja, kun kytkee ilmastoinnin päälle - ei tapahdu vain silloin, kun ilmastoinnin käytössä on ollut taukoa, vaan ihan joka kerta, kun ilmastoinnin kytkee, vaikka edellisestä käytöstä olisi vain puoli tuntia. Tämä oli jo viime kesänä. En tiennyt tuosta, että ilmastointi kannattaa kytkeä pois ennen ajon päättymistä, mutta alanpa tehdä niin tästä lähtien, jos siitä vaikka olisi jotakin apua.

Mulla ainoat valittamisen aiheet ovat vaihteiden kolahtaminen vaihdettaessa ja pienten vaihteiden (ykkönen ja pakki) huono kytkeytyminen. Kolahduksiin auttaa, jos nostaa kytkimen erityisen hitaasti, mutta sitä en vielä tiedä, mikä auttaisi tuohon, ettei ykkönen aina mene silmään pysähdyksen jälkeen. Ahdistavaa, kun yrittää lähteä liikennevaloista liikkeelle, muttei saa vaihdetta silmään ja jono takana kasvaa. Ei tätä ihan päivittäin tapahdu, mutta kuitenkin riittävän usein, jotta nykyään tulee pidettyä vaihde silmässä liikennevaloissakin, jollei ole tiedossa erityisen pitkä pysähdys.

Talvella oli myös sellainen kiinnostava ilmiö, että pieniin töyssyihin ajettaessa (esim. sellaisiin pieniin ja teräviin, joita on kauppahallien parkkihalleissa) toisen puolen iskarista(?) kuului voimakas narahdus/natina. Tämä oire on nyt hävinnyt ilmeisesti säiden lämpenemisen vuoksi. Ei siis varmaankaan mitään vakavaa.

Ja sekin pieni riesa on, että jostakin syystä talvella kuskin puolen etulasin pesijä menetti suuntansa eikä sitä saa enää säädettyä takaisin. Pesuvedestä suuri osa menee katolle, vaikka olen säätänyt suuttimen niin alas kuin sen itse saa säädettyä. Pitäisi kai pyytää huoltoa katsomaan, josko suuttimia voisi vielä jotenkin hienosäätää.

Muuten kaikki ok, ja olen näistä pienistä jutuista huolimatta edelleen erittäin tyytyväinen autooni. Uutena bonuksena se, että lastenvaunut mahtuvat takakonttiin kyljelleen, mikä on melko uskomatonta tämän kokoisessa autossa!

Emil

Onhan tästä ollut ennenkin puhetta, mutta..

Vaihteita on vaikea kytkeä, jos vaihteiston rattaat eivät pyöri. Ne rattaat eivät pyöri, kun auto käynnistetään kytkin pohjassa. Eli ei sille ole oikein mitään tehtävissä, kuten ei ole pakin kytkeytymisellekään mitää tehtävissä. Se on ominaisuus, ei vika.

Se ilmastointi on parasta pitää päällä aina, niin ei haise. Ja jos joskus olen sen tuoksun jossain autossa havainnut, niin eihän se kovin kauan kestä.

MTSI

Minulla myös Up!:ssa kytkeytyi vaihteet huonosti ja kytkin rallatti tyhjäkäynillä vaihteen ollessa vaapaalla.
Takuuseen vaihdettiin kytkin... ei mitään vaikutusta vaihteisiin tai rallatukseen. Totesin myös että ominaisuus, ei vika. (lue: ei mitään tehtävissä. Ei muuta kun kovaa ajoa!  8))
SKODA

Mii

Kyllä jonkimoisia ääniä kuuluu tyhjäkäynnillä , ääni lakkaa kun kytkimen polkee. Täällä on vaihteet menneet hyvin päälle tai no
pari kertaa pakki vähän kiukutellut. Toistaiseksi erittäin tyytyväinen autoon. Etenkin ajo omin mainiot .
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Emil

Lainaus käyttäjältä: MTSI - 07.05.15 - klo:12:25
Minulla myös Up!:ssa kytkeytyi vaihteet huonosti ja kytkin rallatti tyhjäkäynillä vaihteen ollessa vaapaalla.
Takuuseen vaihdettiin kytkin... ei mitään vaikutusta vaihteisiin tai rallatukseen. Totesin myös että ominaisuus, ei vika. (lue: ei mitään tehtävissä. Ei muuta kun kovaa ajoa!  8))

Tostakin päättelen, että äänet tulee vaihteistosta, ei kytkimestä. Oikeastaan outoa, että edes vaihtoivat kytkimen, kun ei siinä oikein ole mitään mikä voisi ääntä pitää. Painelaakeri voisi antaa ääntä, mutta ei siten miten Citigo ääntää.

Jotain muutosta ovat ilmeisesti jossain vaiheessa tehneet, kun meidän -15 mallin Citigon loota on hiljaisempi. Eikä se -13 mallin ääntäminen häiritse, kun tietää sen kuuluvan vaihteiston luonteeseen.

Emil

Hiukan sitä ykkösen kytkeytymistä voi helpottaa käynnistyksen jälkeen, kun nykäisee väliin kakkosen, ja sitten taas ykkösen.

VW:t

Helpoin tapa on käynnistää auto ykkös-vaihde kytkettynä. Näin olen toiminut jokaisella autollani, eikä ole tarvinnut enempää mietiskellä.

Emil

Varmaan yhtä helppo/hankala saada se vaihde silmään koneen ollessa sammuksissa, tai käynnissä. Eli miksi auto kannattaisi käynnistää vaihde päällä, en ymmärrä.

Mii

Pikkuvikoja. Meillä oli aikanaan toyota yaris ja pakki oli välillä hankala saada päälle.
Ominaisuus oli, ei pahentunut eikä parantunut reilun 200 tkm aikana.. Ei ollut
mikään mukavin auto ajaa esim nykyiseen Seatiin verrattuna mutta luja ja
idioottivarma..
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.05.15 - klo:20:16
Varmaan yhtä helppo/hankala saada se vaihde silmään koneen ollessa sammuksissa, tai käynnissä. Eli miksi auto kannattaisi käynnistää vaihde päällä, en ymmärrä.

En tiedä, onko autossani vika, kun en ole huomannut vaikeuksia saada vaihdetta päälle auton ollessa paikalla. Joskus pakin kanssa ollut pieniä, mutta ei harmiksi asti.
Itse käynnistän aina vaihde päällä, kun se on jo valmiiksi kytketty, kun jätän auton seisomaan. Tämä on minun tapani toimia.

Emil

Tässähän keskusteltiin tilanteesta, jossa start-stop systeemi sammuttaa koneen liikennevaloissa. Ja siitä kun valoista on taas aika jatkaa matkaa.

Hiukan minä ihmettelen valittelua vaihteiden kytkeytymisestä noin yleensä, kun käsivaihteiset vaihteistot on olleet samanlaisia jo vuosikymmeniä. Että eikö ne autokoulussa opeta vaihteiston käyttöä? Tai eikö sitä itse opi vaihteistoa käyttämällä? Jos ei pakki mene ensimmäisellä yrittämällä silmään, niin käytetään kytkin ylhäällä ja yritetään uudelleen. Siten saa rattaat uudelleen pyörähtämään, ja pakki voi kytkeytyä. Eteenpäin vieviä vaihteita voi saada helpommin päälle pysähtyneestä vaihteistosta kytkemällä ensin sen kakkosen, start-stop lähdöissä. Tuohan on ainakin mulle niin itsestään selvää, etten osaisi siitä erikseen marmattaa. Kaikki manuaalit toimii samoin.

Mii

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.05.15 - klo:23:16
Tässähän keskusteltiin tilanteesta, jossa start-stop systeemi sammuttaa koneen liikennevaloissa. Ja siitä kun valoista on taas aika jatkaa matkaa.

Hiukan minä ihmettelen valittelua vaihteiden kytkeytymisestä noin yleensä, kun käsivaihteiset vaihteistot on olleet samanlaisia jo vuosikymmeniä. Että eikö ne autokoulussa opeta vaihteiston käyttöä? Tai eikö sitä itse opi vaihteistoa käyttämällä? Jos ei pakki mene ensimmäisellä yrittämällä silmään, niin käytetään kytkin ylhäällä ja yritetään uudelleen. Siten saa rattaat uudelleen pyörähtämään, ja pakki voi kytkeytyä. Eteenpäin vieviä vaihteita voi saada helpommin päälle pysähtyneestä vaihteistosta kytkemällä ensin sen kakkosen, start-stop lähdöissä. Tuohan on ainakin mulle niin itsestään selvää, etten osaisi siitä erikseen marmattaa. Kaikki manuaalit toimii samoin.

+1
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

burgi

Meillä 2013 Mii ja muuten toiminut tuon 24 tkm mainiosti, mutta hieman ennen takuun päättymistä vaihdettiin kytkin ja kaikki kytkimeen kuuluvat tilpehöörit. Pakki ei tahtonut mennä päälle, mutta nyt toimii taas siten kuin autossa kuuluukin.

Lisäksi on vaihdettu eteen hanttimiehen puolelle etupyörän laakeri, joka hajosi täysin n. 22 tkm kohdalla.
Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

Emil

Olikohan etupyörä saanut tavallista kovemman tärskyn jossain vaiheessa, siksi laakeri ottanut itseensä? Ei olisi ihme, kun katselee teiden kuntoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy