Kiinnostaako Seat Tarraco?

Aloittaja Kulinaristi, 19.02.19 - klo:15:40

« edellinen - seuraava »

TeroPee

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.05.22 - klo:13:11
Tuli säädeltyä Tarraco e-hybridin perusaudiota mittamikrofonin ja soundfrogin referenssikäyrää referenssinä käyttäen.

Pakko myöntää että omaan korvaan ainakin kuulostaa vakioasetusta melkoisen paljon paremmalta.

Tässäpä taajuskorjaimen asetukset säätöjen ja mittausten jälkeen jos joku muukin haluaa kokeilla :




Kiitos näistä, laitoin nuo itselle. Alapää on vaisu, mutta ei se siitä kyllä säätämällä parane mihinkään. Tartteis lisää tehoa ja oman elementin alapäälle.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

dwntime

Joo oikeassa olet. Vahvistimesta loppuu paukut ja järjestelmä vaatisi aivan ehdottomasti subbarin.

Carplayn kautta kun soittaa niin ihan hyvin joissa biiseissä löytyy jopa alapäätäkin, mutta subbaria ja enemmän tehoa kaipaa.

-karppa-

Tuon äänentoiston parantaminen onnistuu helposti autokohtaisella sovitinsarjalla ja DSP-vahvistimella. Pelkästään vakiokaiuttimilla eron huomaa kyllä varmasti tai sitten lisää paremman erillissarjan.

https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/65-tuumaa/dls-rc6-2-q/

Jos enemmän haluaa, niin tuolta vinkkiä:
https://www.fanaticaudio.com/posts/seat-tarraco-etukaiuttimien-vaihto/

https://www.fanaticaudio.com/shop/vahvistimet/dsp-laitteet-ja-dsp-vahvistimet/match-up-7dsp/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

timofin

Onko kenelläkään tuoretta tietoa tai huhuja seuraavista toimituksista? Itse tilasin 07/2021 --> Piti tulla 12/2021. Viikko ennen toimutuspäivää tuli viesti, ettei tule viikon päästä, eikä ehkä vuodenkaan päästä vaan kenties vasta 2023. Ennen 2021 loppua ilmoitettiin, että kyllä se tulee 2022 aikana, kunnes sitten huhtikuu 2022 ilmoitettiin, että ei ole tulossa tänä vuonna eikä ehkä ensi vuonnakaan. Uutta tietoa ei ole tullut. Tässä vuoden aikana auton hinta on noussut noin 10 %, joten tämähän oli melkein "sijoitus"  ;D

Muitakaan PHEVejä ei tunnu saavan nopeammalla toimituksella (Ainakaan sama koko/hintaluokka), joten olen jäänty toistaiseksi odottelemaan tarracoa. Mitäs muut? Hyundai Tucsonin kävin testaamassa ja siinä olis ihan hyvän olonen peli (toimitusaika 7-9kk), mutta meille jäi vähän pieneks.

kapakka

Lainaus käyttäjältä: timofin - 20.06.22 - klo:16:12
Onko kenelläkään tuoretta tietoa tai huhuja seuraavista toimituksista?
...
Muitakaan PHEVejä ei tunnu saavan nopeammalla toimituksella (Ainakaan sama koko/hintaluokka), joten olen jäänty toistaiseksi odottelemaan tarracoa. Mitäs muut?

Sama tilanne, samat "tiedot" "aikataulusta" ja toistaiseksi myös sama johtopäätös, aika pitkälti samoista syistä. Oikein muuta sopivaa (hybridi-)vaihtoehtoa ei ole, ainakaan edes suunnilleen samasta hintaluokasta, eikä muidenkaan toimitusajasta ole mitään varmuutta.

Alan ymmärtää niitä DDR:läisiä jotka aikoinaan odottelivat Trabantejaan vuosikausia...

TeroPee

Eilen tuli ajettua ekaa kertaa vähän enemmän trailerin kanssa. Kärryn omamassa 650kg, päällä ollut auto suunnilleen saman verran ja ehkä 70kg kaikenmaailman kiinnitysliinoja, lisäramppeja, bensaa yms. oli myös kuormana eli sellainen 1350-1400kg oli koko puntin massa. Vetomassa autolla on 1600kg joten varaa olisi vielä ollut. Keli oli hyvä eli kuiva, aurinkoinen ja lämmintä oli lähes 20 astetta. Reitti oli aamulla Hki - Ahvenisto ja puntti tuli Kaivokselasta ja iltapäivästä sama takaisin.

Kärry tuli perässä varsin kevyesti ajaminen onnistui sähköllä ilman ongelmia. En toki ajanut sähköllä kuin taajamaosuudet. Kiihdytyksiin painoin S-boostin päälle mutta muuten ajoin hybrid -tilassa navigaattorin kanssa. Vetoautona vertaan tätä ensisijaisesti Passat B8:Iin (bitdi 4Motion) jolla täsmälleen samaa kuormaa on tullut vedettyä jonkin verran. Lyhyemmästä takaylityksestä johtuen iskunvaimennusta ei tarvinnut laittaa kovaksi vaan oli ihan hyvä vetää pehmeälläkin asetuksella. Passatissa oli pakko laittaa lisää jäykkyyttä jotta vetäminen oli mukavaa. Vastaavasti Passatin pidempi perä helpotti ahtaissa paikoissa traikun kääntelyä kun vipuvartta oli enemmän.

Menomatkalle läksin täydellä akulla ja perillä latausta oli jäljellä tarkoituksella ehkä noin 30 %. Keskinopeus 62km/h ja kulutus 106 km matkalla 6,9l/100km bensaa ja 6,2kWh/100km sähköä. Vakkarissa nopeutena oli 87km/h. Paluumatkalla yksi pieni välipysähdys jäi pois ja matkaa tuli 102 km keskinopeudella 73 km/h. Vakkariinkin laitoin 92 km/h pyynniksi. Bensankulutus oli 8,5l/100km (ja ennen kärryn kyydistä jättämistä kulutus oli 9,2) ja sähköä 1,5kWh/100km. Kummallakin ajolla ilman vaunua tuli ajettua noin 12km eli suunnilleen 11 %.

Ihan hyvin tuolla pärjää vetohommissa nätillä säällä ja hyvillä teillä. Oikeisiin vetohommiin onneksi löytyy vanha Q7, joka kyllä voittaa Tarracon näissä hommissa selvästi kun tie tai keli huononee. Tämä ei tosin liene kellekään yllätys.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Tomppa79

Nyt on autolla ajettu reilu 30tkm. Auto on ollut huollossa 4 kertaa. Kaksi perushuoltoa ja kaksi kertaa muusta ensimmäisellä kerralla syttyi moottorin vikavalo ja siihen vaihdettiin joku rele. Toisella kerralla oli kampanja.Samalla vaihdettiin lataus luukun moottori.Nyt moottorin vikavalo palaa jälleen. Jätin jollain lomakkeella asiasta viestin ja odottelen soittoa. Nyt vähän tuntuu, että autossa on liikaa vikaa ikään ja ajettuihin kilometreihin nähden. Voi olla, että merkki vaihtuu seuraavaa autoa hankkiessa.
Octavia (2017), Leon(2014), Altea Xl(2011), Octavia(09), Nissan Primera(05), Almera(04)

TeroPee

Meillä Tarraco on pelannut ilman ongelmia mutta mitä tuossa vaimon kanssa juteltiin, niin ei Tarraco kyllä ole meidän entisen auton (Passat B8 bitdi) veroinen matka-autona. Nytkin kun lähdettiin Itä-Suomen reissulle, niin Tarraco jäi halliin ja valittiin reissuautoksi karvan alta 400tkm ajettu Q7 3.0TDI siitäkin huolimatta, että kulut on suunnilleen tuplat. Tarraco menis varmaan alle 7 litran bensankulutuksella ja kuuauto vie lähemmäs kympin kalliimpaa lientä.

Ei Tarraco huono ole. On vain olemassa selvästi parempiakin autoja.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Epes

Meillä eHybrid Tarracolla on ajettu 28tkm eikä muuta vikaa ole ilmaantunut, kuin temppuileva latausluukku. Sitä on kahteen kertaan korjattu ja kolmas korjaus tulee 30tkm huollossa. Jos sen sattuu saamaan jäämään kiinni, niin sen aukaisu ei välttämättä onnistu. Olenkin ajellut luukku raollaan viimeiset viikot. -1C riittää jumittamaan luukun kiinni ja pari tuntia firman lämpimässä hallissa riittää sen sulamiseen.
Auto on minusta ihan ok peli, kokoisekseen erittäin ketterä ja koko ajan kulutus on ollut 3,5 litraa bensaa ja noin 11kW sähköä satasella. Varsinkin FR:n säädettävä alusta on hieno. Tarraco eHybrid on taas ilmestynyt konfiguraattoriin mutta hinta alkaen on pompsahtanut jo 50000â,¬:n lukemiin.

Winston_D

Täällä takana noin 20000km ja sama latausluukku vika. Ensimmäisten pakkasten tultua lopetti toimintansa ja eilen vaihdettiin luukkuun uudet osat. Vaikuttaa joka talven ongelmalta. Muuten auto toiminut edelleen hyvin.

Pari viikkoa sitten nuori mies yritti tulla vanhalla 3-sarjan BMW:llä takaluukusta sisään. Olin pysähtyneenä taajamassa kääntyäkseni risteyksestä niin arviolta 40-50 km/h ajoi perään. Ruuhkaa tuntuu olevan korjaamoilla, kun ensi vuoden alkuun menee korjaus aika, mutta onneks auto säilyi ajokuntoisena. Saa nähdä mitä kaikkea tuolta lopulta löytyy, kun aletaan kunnolla purkamaan.

P. Penkki

Minulla 30 t. lähenee eikä itse autossa ole ollut pienintäkään vikaa, mutta appi on edelleen murheenkryyni. En saa tällä hetkellä koko appia aukl saati yhteyttä autoon. Pakkasilla olisi mukavaa pistää lämpöä päälle ennen lähtöä.

Winston_D

En jatkanut Seat Connectin käyttöä enää ensimmäisen ilmaisen vuoden jälkeen. Tuntui suolaiselta maksaa se noin 130e /vuosi siitä etälämmityksestä. Tottakai arkea helpottava ominaisuus, mutta ihan hyvin on pärjännyt autosta lähtöaikoja ajastamalla. Ehkä 50e /vuosi tuosta voisi maksaakin.

TeroPee

Meno jatkuu ilman ongelmia, nyt ajettuna 27690 km. Edelleenkin auto sopii ajoprofiiliin hyvin ja siitä kertoo sähköajon osuus. Edellinen tankkaus oli lokakuun lopussa ja sen jälkeen on tullut 3150 km ja bensarange olis vielä 280 km.

Tuli 100h täyteen ja ajotietokone pyörähti ekaa kertaa ympäri yhdellä tankillisella. Melkoisen raivostuttavaa kun samalla appin kautta katsottuna sähkön kulutus since refuelling on -0,1kWh/100km. Miksi se kadottaa sähkönkulutuksen arvon?

Seuraavaan huoltoon 2400 km / 151 päivää. Saa nähdä kumpi tulee ensin vastaan, mutta Lohjalle on tarkoitus suunnata silloinkin.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

TeroPee

Loppujen lopuksi yhdellä tankillisella, 40 litralla bensaa siis, kilometrejä tuli hiukan vajaat 4400. Ihan sopivasti ja kannattaa näköjään tankata 98E:tä niin ei ehdi mennä bensa vanhaksi.

Huoltoa tässä varailen ja näyttää olevan laadunparannuskampanja OUA9 krit. 06 avoimena. Pikainen googlaus ei kertonut mihin se liittyy.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

P. Penkki

Johan mennään pitkälle yhdellä tankillisella. Olen tähän asti luullut itseäni himolataajaksi, mutten enää. En ole päässyt edes 2000 kilometriä yhdellä tankillisella. Kerroppa, mitä tuo numerohirviöparannus pitää sisällään, kunhan asia selviää.

TeroPee

Vähän kokemusta polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehoon perustuvan suorituskyvyn riittävyydestä. Kaikki alkoi sitä kun huollossa mainittiin takajarrulevyjen olevan sellaisessa kunnossa, että olisi syytä vähän jarrutella. Oli sopivasti tulossa reissu Pärnuun ja siellä Porsche Ringille. Varsinainen ratailu hoitui traikussa mukana kulkeneella häristimellä mutta kävin niitä takajarruja muutaman kierroksen verran putsailemassa.

Tuossa Tarracossa on 1.4TSI 150hv bensakoneena ja sähkömoottorin kanssa yhteisteho on 245hv/400Nm. Radalla tuo määrä voimaa oli ihan sopivassa suhteessa auton muihin ominaisuuksiin. Todellista nopeutta en tiedä, mutta mittarissa vilahti 170km/h lukema juuri ennen jarrutusta. Katsoin lukeman ihan tarkoituksella kun kyydissä oli toinen muksuista, ja piti sille raportoida vauhti. :)

Suorituskykyä riitti siihen saakka kun ajoakussa riitti virtaa. Auto ei ehtinyt generoida lisää sähköä jarrutuksissa (hätäjarrutehostus on muuten jännä keksintö kun auto jarruttaa erittäin tehokkaasti vaikka poljinta ei paina edes voimalla) ja kun sähkö loppui niin sitten oltiinkin enää bensamoottorin suorituskyvyn varassa. Se ei kovin kaksinen ollut ja kyydissä ollut 7v muksukin ihmetteli kun auto ei kulkenut mihinkään. Jäi sitten se jarrulevyjen kiillottelukin ihan vaiheeseen.

Takaisin Pärnusta tultiin pelkän bensamoottorin voimin, en jaksanut alkaa etsiä sähköä kun vedettävänä oli traikku ja sähkö ei olisi kuitenkaan riittänyt mihinkään. Perässä oli sellainen noin 1400 kg puntti ja auton oman sovelluksen mukaan kulutus oli 11,4 litraa sadalla. Vauhti oli sellainen 88 todellista eli rekkojen vauhti. Tallinnan päässä oli onnettomuus ja varsin pitkään madeltiin jonossa 5-25km/h nopeuksilla.

Auto on ollut meillä lähes kaksi vuotta ja nyt tuli huonoin tankillisen keskikulutus traikkuvedon ja ratailun johdosta. Tankillisella bensaa ei päästy kuin 458km kun paras tankillinen on ollut 4376 km.

LainaaJohan mennään pitkälle yhdellä tankillisella. Olen tähän asti luullut itseäni himolataajaksi, mutten enää. En ole päässyt edes 2000 kilometriä yhdellä tankillisella. Kerroppa, mitä tuo numerohirviöparannus pitää sisällään, kunhan asia selviää.

Laadunparannus oli kuulemma vain joku OTA -päivitys eli eivät tehneet sille mitään huollossa.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

TeroPee

Kaksi vuotta tuli täyteen ja noin 35tkm mittarissa. Ensimmäinen takuukeikkakin edessä. Vasemman takaoven alalista oli laajentunut lämmön vaikutuksesta ja osui avattaessa etuoven ja vääntyi 90 asteen mutkalle.



Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

sam_winter

Katsastus ei ole vielä ajankohtainen, mutta rupesin miettimään miten moottorin saa käyntiin "hallitusti"? Päästöthän tästäkin pitää mitata.

Winston_D

Noin 37tkm takana ja kohta vaihtuu Seat toiseen autoon. Tänäkin talvena tuli vierailtua huollossa ensimmäisten pakkasten tultua, koska latausluukun lukitustappi jäätyi. Tähän ei tunnu olevan pysyvää korjausta ja toivoa sopii, että ei ole kallis korjaus takuun alkupuolella.

Viime keväänä autoon ilmestyi pakkasilla mutkissa ärsyttävä muovinen kitinä/natina mikä kesällä hävisi. Palasi taas tänä talvena uudelleen. Huollossa puhuttiin jostain kumista mitä ei pysty vaihtamaan ja kuvailtiin ominaisuudeksi. En ole tästä ihan varma, mutta en jaksanut tapella asian kanssa, koska auto vaihtuu nyt.

Muuten kokonaisuutena hieno auto, joka varsinkin kesällä tarjoaa mukavaa kyytiä ja hyvän sähkörangen.
Talvella kaipasin nelivetoa, koska vetopito tuntui usein heikolta. Ajovalot olivat lopulta ihan riittävät vaikka niitä jossain arvosteluissa on haukuttu.

Autoa latasin aina kotiin tultua enkä säästellyt akkua mitenkään täyteen lataamiselta. Ei näkynyt rangessa vielä näillä kilometreillä. Myöskään bensakonetta en pakottanut välillä käyntiin vaan pyrin ajamaan sähköllä aina, kun mahdollista. Ehkä kerran kuussa tuli pidempi reissu missä kone ainakin pyöri lämpimäksi. Tämänkään suhteen ei ilmennyt ongelmia.

Hyvä auto ja varmaan seuraavalle omistajalle huolettomia kilometrejä edessä.

TeroPee

Meillä auto kävi juuri 45tkm huollossa ja ekstratyönä pyysin tsekkaamaan latausluukun. Tuppaa jäämään välillä jumiin mutta kontissa on kuumailmapuhallin, jolla tarvittaessa luukun mekanismia voi sulatella.

Kitinöitä ei ole kuulunut joten sen suhteen auto yksilöeroja näissä on. Muuten jaan Winston_D:n kokemukset autosta. Kesällä hyvä auto, talvella keskinkertainen enimmäkseen vetopidon vuoksi. Tuskin kuitenkaan muita vajaavetoisia oleellisesti huonompi. Itsellä vertailukohtana vanha Q7 ja kyllä sillä huonoon keliin mieluummin lähtee olipa kyse kylillä pyörimisestä tai pidemmästä reissusta.

Meillä ei vielä ole tarvetta vaihtaa Tarracoa pois, osin senkin takia ettei mieleistä autoa ole markkinoilla. Koon puolesta riittäisi hiukan pienempi, neliveto + ladattavuus + kohtuullinen hinta + VAG + siedettävä ulkonäkö on tällä hetkellä kombon, joka ei toteudu millään.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Tomppa79

Nyt on autolla takana reilu 55tkm. Ihan ok pelannut. Nyt selvisi vihdoinkin miksi moottorin varoitusvalo syttyy talvisin ja palkasilla. Vika johtui Webastosta. No Kävin Webaston asennuspaikassa ja vaihtoivat jonkun vesijutun. Nyt sekin vika pitäisi olla korjattu. Viimeksi,kun auto oli merkkihuollossa Webaston takia niin selvisi samalla, että ratti on viallinen ja tilattiin uusi ratti.
Octavia (2017), Leon(2014), Altea Xl(2011), Octavia(09), Nissan Primera(05), Almera(04)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy