Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - metS80

#1
Varoittava kertomus.

Itsellä -19 mallin Tarraco diesel. Ennen tätä oli Ateca pari vuotta. Atecasta viisastuneena en Tarracoon ottanut Mapcarea koska kahden vuoden aikana Atecaan sai tuolla ainoastaan pari päivitystä ja uusimmastakin puuttui vuosia vanhoja teitä.

Nyt sitten Tarrassa alkoi sekoilemaan liikennemerkki tunnistus- ilmoittaa olevansa ”rajoittunut”. Huolto ilmoittii syyksi päivittämättömän karttadatan- 350,- kiitos!

En käytä auton navia vaan androidauton kautta kännyn appeja, niin en ollut seurannut navin toimintaa ja nyt tutkailin sen käyttäytymistä. Huomasin, että aina kun auto liikkuu, navin kursori etenee kohti pohjoista halki peltojen ja järvien jopa kymmenien kilometrien päässä olinpaikastani. Kun käännyn pohjoista kohti menevälle tielle navi löytää oikean paikan välittömästi ja liikennemerkkitunnistuskin alkaa toimimaan. Samoin paikka päivittyy oikeaksi heti kun pysähtyy.

Raportoin kotikylän merkkihuoltoon havainnoistani, mutta eivät lämmenneet. Vika on karttadatassa kuulema eivätkä tutki ennenkuin ostan tuo päivityksen.

Otin yhteyttä ostopaikan huoltoon reilun sadan km päähän. Eivät olleet kuulleet moisesta, mutta parin minuutin tutkimisella, löysivät ohjelmapäivityksen ko ongelman tapaiseen toimintaan. Eli toivoa on.

On mielestäni ihmeellistä, että navin karttapäivitys ei kuulu hintaan, jos sen puute kaataisi koko systeemin kahdessa vuodessa.
#2
Tarraco (18-) / Vs: Kiinnostaako Tarraco?
02.07.19 - klo:15:51
Tarjouksestahan iso osa syntyy NECD mukaan tulevasta veroalesta n 2400,-  (150 tdi)
Premiumin hintaan kuuluu lisäksi metallivärit / erikoisväriä, webasto ja koukku.

Näitä on maassa 7 hlön autoja muutamia ja matkallakin/valmistukseen meneviäkin. Minun auton pitäs tällä viikolla rullata linjalta pihalle.
#3
Tarraco (18-) / Vs: Kiinnostaako Tarraco?
02.07.19 - klo:08:51
Tarracoon sekaantunut ilmottautuu.

Päätin Atecan vaihtaa isomman tavaratilan tarpeessa Tarraco 2.0 150 TDI 4drive Xcelenceen. Houkuttimena oli nyt oleva premium kamppiksen varusteale ja NECD päästömittauksen auto (146><186 g/100km)- saahan tuossa hiukan veroalea. Premiumin varusteet riitti, mutta otin vielä tekniikkapaketit 1ja2. Ja värinä arkisen harmaa reflex silver.

Ateca toiminut hienosti ja mitä on ollut korjaamista (vauhtipyörä&radion näyttö) on Laakkonen hoitanut takuut moitteetta. Saa nähdä nyt kuinka K-caara ottaa hommista kopin- ovathan muualla jo harjoitelleet. Eikös nyt pitäs olla sitten suora yhteys maahantuojaan niin on "helpot" neuvottelut- tai sitten ei.

Myöhäisheränneenä aloin katsomaan oisko lämmitettävää tuulilasia saanut- ei taida olla saatavana. No en mitään olis voinut lisätä kun otin tällä viikolla valmistuvan auton ja kaupat tehtiin viikonloppuna.
#4
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
14.03.17 - klo:10:34
Omalla 190hp dieselillä keskikulutus nippanappa alle 7 ja paras tankillinen 5.8 talvinopeuksilla pohjoisen reisu- kyllä tuo nelikko et korkea otsa ottaa veronsa. Mun mielestä kans tuo bensa on ihan suhteessa tähän. Usein saa käydä tankilla  kummallakin kun on niin pieni pytty.
#5
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
03.02.17 - klo:17:39
Ei muuten osaa lohduttaa auton odottajaa kuin sillä, että on se surku uutta autoa tuolla happoliemissä nyt uittaa! Mutta väri on hyvä vaikka itsekin olin epävarma odottaessa ja muutenkin odotuksen arvoinen auto!
#6
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
02.02.17 - klo:13:02
Ilmoitellaan nyt tännekin, että auto saapui pari kuukautta ennen ounasteltua aikaa. Kuukauden verran ajeltu jungle green värisellä Ateca 2.0 TDI DSG 4Drivella ja mukavalle meno maistuu. Jos yhdellä sanalla pitäis kuvata niin hiljainen olisi tuos sana- ainakin kitkoilla.
Valikoiden ja nappuloidenkin toiminnot pikkuhiljaa alkaa luistaa. Noiden opiskelussa ei käyttöoppaasta ole paljoa apua- on niin surkea opus jopa omassa genressään- surkein tavaamistani.

2500 km ajolla keskikulutus nyt 6.9 l/100 km- tuossa reilu kolmannes pitkää maantieajoa.
#7
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
29.12.16 - klo:07:50
Tampereen Laakkosella hyvityshinnat useimminkaan ei pysy muiden tasolla.

Oma Ateca saapui liikkeeseen joulun alla- katsotaan ehtiikö ens viikolla luovutukseen.
Alunperin toimitusaika (etuvetodsl&dsg) oli helmikuulle. Nyt nelivedossa näköjään pitoa enemmän niin tuli etuaikaan....
#8
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
27.12.16 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: Nynny - 27.12.16 - klo:17:05. Kun en jaksa lähteä soittorumbaan ympäri maata ajattelin kysyä täältä onko kaikilla jälleen myyjillä jäljellä vain eioota. Tai ylihintaisia koe-ajo autoja. Jos joku muukin olisi kysellyt.

http://www.autotalli.com/uudet-autot/listaa/SEAT/Ateca/polttoaine/GASOLINE/vaihteisto/MANUAL/sivu/1/kulutus/COMBINED/haku/BOTH

Tuolta vain valkkaamaan.
Heti ajoon autoja 16 bensaa....
#9
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
11.11.16 - klo:08:35
Lainaus käyttäjältä: metS80 - 30.09.16 - klo:07:49
Samalla ilmottaudun minäkin Atecan odottajaksi- tilauksessa tuo surullisen kuuluisa 2.0 TDI DSG, joka tällä hetkellä odottelee AdBlue lisäyksiä ja tuotannon aloitus ajankohta hakusessa.
Mutta eiköhän tuo joskus tule. Kaupat tein syyskuun alussa ja viimeksi myyjä viel lupaili helmikuulle.

Tämän auton päivitin tehtaan tarjouksella 190 hp 4driveen. Tuon etuvetoisen dieselin tuotanto siirrettiin mallivuodelle 18.
Auton pitäisi valmistua viikko  ikkunassa 51-3 eli helmikuu saattaa pitää paikkansa.
#10
Ateca (16-) / Vs: Yleistä Atecasta
30.09.16 - klo:07:49
Tuo Rhodium Grey on sama kuin Skodalla Quartz Grey- värikoodi 6F6F.
Värikartasta kanssanne samaa mieltä. Jos Skodan vaalean sininen Business Grey kuuluis valikoimiin niin olisi ollut 100% valintani.

Samalla ilmottaudun minäkin Atecan odottajaksi- tilauksessa tuo surullisen kuuluisa 2.0 TDI DSG, joka tällä hetkellä odottelee AdBlue lisäyksiä ja tuotannon aloitus ajankohta hakusessa.
Mutta eiköhän tuo joskus tule. Kaupat tein syyskuun alussa ja viimeksi myyjä viel lupaili helmikuulle.
Auto on Xcelence ja väri Jungle Green, varusteina navi+mapcare, lämppäri, koukku, tutkat+park assist, advance comfort & driving pack, vararengas ja 12V pistoke konttiin.

Tuolla Seatin sivuilla on kyllä tuo kartan päivitys, mutta myös varoitus ettei pidä ladata alkuperäiselle muistikortille ellei ole varma että käytössä on mapcare. En tiedä miten systeemi toimii. Yksittäisen päivityksen hinnaksi joskus löysin hinnaksi n 130,- , mutta nyt en tietoa löydä mistään.
#11
^en tuon ominaisuuden aikaan suostunut edes harkitsemaan hoppaa. Ihan susi systeemi jo ajatuksena- mutta insinööri ei usko ennenku näkee....ja kokee...
#12
Itse en edes huomannut tarkastaa Mondeota ostaessa, onko siinä kaasujousi ja olihan se pettymys auton saatua, kun ei löytynytkään. Kyllähän tuo tätä päivää olisi 40n autossa olla. Varsinkin kun nykäset sisältä tuulihaan auki ja haet pesurinestekannun- yhdellä kädellä sais konepellin ylös eikä tarvis kannua laskea maahan.

Olen pärjännyt ilmankin, mutta kun poika taas viime viikolla osti rippikouluikäsen kesäAudin niin heti kyl panin merkille konehuoneeseen kurkatessa et AUTOSSA on KAASUJOUSI !!
#13
Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.03.14 - klo:22:10
Kitkat - tuhoaa takana tulevien tuulilasit!  :o

Kyl nuo nastatkin alkaa olla ihan yhtä lamelloituja.
#14
Lainaus käyttäjältä: Marjamies - 10.03.14 - klo:15:31
Kerrotko mikä vakuutusyhtiö antaa 0 ,:n omavastuulla myös vaihdon, korjaus kyllä 0 , ja paljonko on vuosimaksu

Pohjantähti, Fennia ja Folksam minun tietämyksellä. Saattaa tosin hiukan yhtiöissä olla eroa onko vakuuttaja firma vai yksityishenkilö.
LähiTapiolassa kiinteä perusov + prosentit lasinhinnasta päälle.

Vuosimaksu pyörii +/- 130,-
#15
Kori ja valot / Vs: Sonniboy aurinkosuojat
03.03.14 - klo:09:49
Minulla oli Sonnyboyt IIocussa ja todella tykkäsin ja helpotti lasten oloa takana. Istuvuus oli aivan nappi.

Tilasin myös nykyiseen Mondeoon Climairilta, mutta jäivät pakettiin. Eivät istu kuin ocussa (takasivuikkunat vaatisi klipsujen liimaamista) ja takalasiin jää poimut kun kaihdin liian iso. Vaihdoin sähköpostia firman kanssa, muttei johtanut mihinkään. Tuon takaikkunan sais ehkä askarreltua suht hyväks, mutta vaimo ei tykänny kun häiritsi näkyvyyttä taaksepäin.

Eli konsernituotteisiin suosittelen, muihin en. VAGeissa on tuo ikkunan poka lasia kohti "laskeva" niin kaihtimet painuu itekseen ikkunaa vasten.
#16
Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.02.14 - klo:17:51
Kyllähän se näissä pakuissa on... Sama auto, eri merkki!


Kyllä kai juttu on niin että Fordin pakut on eri autoja kuin Pösön, citikan ja Toyotan Proace luokka.
Moottoreissa on Fordissakin käytössä PSA tekeleet.
#17
Onnittelut MMV lle autosta ja myös avaimettomuuden valinnasta. Näistä ++lisävarusteista avaimettomuus ja muistipenkki on kyl sellaset joista jotakin olen valmis maksamaan. Logiikat erilaisia ja kauan meni ennenkuin oppi muistamaan Hopasta poistuttaessa painaa ulkokahvan napista ovet lukkoon. Rellu kun laitto ittensä säppiin kun riittävän kauaks ehti.

Ja todella tyytyväinen olen fordinkin ruskeaan nahkaan.
Tollanen tigu kyl ois makee kun sais katsella maalimaa korkeemmalta.
#18
Huumori on vaarallinen laji näillä saiteilla, mutta seuraava on Peeveli sit ihan täysin vitsiks tarkotettu:

Ota Audi vaan heti alle- ehdit seuraavan uutuuden sit saamaan jo tammikuulla !

Oikeasti olen sitä mieltä, että ainahan autokauppias sanoo tykkäävänsä enemmän tuoreemmasta vuosiluvusta ja varmaan ostajatkin.
Mutta joka tapauksessa autossa löytyy myyjän mielestä jokin (esim varustepuute, väri tms) miksi hyvitys ei ole ihan huippua.

Toisaalta itse kun ostan käytettyä, niin jos on kaksi autoa ja toinen rekisteröity 2/xxxx ja toinen 10/xxxx niin arvostan kyl sitä, että myöhemmin rekisteröity saattaa olla jo uudempaa mallivuotta. Alkuvuodesta rekisteröity on ehkä jo "vanhempaa" versiota.
#19
Ensimmäinen puoliksi käytössäni ollut auto oli saman värinen B- Kadett kuin tuolla Markku J lläkin näkyy olleen. Mulla oli vain henkilöauto ja muistaakseni vuoden kaks tuoreempi- kortti tuli -79. Yhteisomistus oli siskon kanssa ja kun se purkautui vaihtui auto samanlaiseen Opeliin mutta -73 mallin festivaali malliin. Tässä oli jo lyhyt vaihdekeppi- ekassa se tuli melke rintapellistä asti.

Opel oli merkittävässä roolissa muutenkin. Ekat tuntumat autolla ajoon otin isän hetken aikaa omistamalla A-kadetilla.

Nämä autohankinnat tuli reippaasti isän avustuksella- voisi ajatella että "optioina" perhefirmassa avustamisesta.
#20
Ford / Vs: Ford
17.10.13 - klo:07:10
^  Kyllä löytyy ja likaantuukin varsinkin etuovissa. Minusta kuitenkin vaikuttaa pölyltä enemmänkin ja helposti irtoaa. Ostin pääasiassa tähän välien putsaamiseen 1drywashia, ihan pätevä aine siihen.

Kerrottakoon nyt samalla, että olen ihan tyytyväinen ollut autoon puolen vuoden ja 20 tkm ajon jälkeenkin.
Ensimmäinen huolto edessä ensi viikolla. "Öljynvaihtohuoltoa"  merkkiliikkeissä tarjosivat 184-340 euron haitarilla.
#21
Oli tänään autonhoito päivä:
vahauksella valmisteltiin autoa tyttären häihin ja samalla kun auto oli kerran nosturilla niin renkaiden vaihto. Yleensä on paljon huonommalla kelillä vasta vaihdettu vaikka pitkään jo kitkoilla ajanu.
#22
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.10.13 - klo:20:16
Minun mielestäni paras hintaluokka ostaa auto on 20-35 ke.

Mäkin päätin kun ostin 90-luvun alussa pari vuotiaan 65 000 markan Sierran, etten koskaan kalliimpaa autoa tarvii. Kokonaiselämänlaatu ei varmaan olisi ollut yhtään kehnompi, jos olis tuossa päätöksessä pysyny.
No ehkä jo nykyään kuitenkin olisi vaara joskus seistä nykytekniikan autoilla tienposkessa sateessa...

Mut mullekin autoilu on yks nautintomuoto ja innostun, jostakin vaihtelusta todella helposti ja se on onneksi ollut auto. Vaimo on ollu sama kohta 30 vuotta.

Mut nyt kun olen seurannut poikieni ensimmäisiä autoja hintaluokasssa max 10 te (siis käytettyjä) niin on kyl itseäkin alkanut kiehtoa vanhan, siistin ja halvan auton pito. Ehkä mukana jotakin nuoruuden kaipuuta.
Mutta omiin tarpeisiin ja haluihin sekin olisi 20-35 te välillä varmaankin käytetty. Katsotaan, jos tällä Hopalla pääsis pitkään pitämällä tuohon autoiluluokkaa.... :)
#23
Oon ihmetellyt täs mansen ympäristössä asemien välisiä eroja.
Dieselin pyynnit ollu reitin varrella jopa 15 c/l heitoilla.
#24
Kyllähän tuo hankintahinnan ero pitää ottaa huomioon laskelmissa.
Siitä päädytäänkin sitten suohon, mitä moottorivaihtoehtoja kukin haluaa keskenään vertailla, tai jopa eri merkkejä keskenään.
Joskus samasta autosta vääntävän dieselin saattaa saada halvemmalla kuin isohkon bensakoneen, jota vetohommissakin kuitenkin kaivataan.
Itse käytän laskelmissani aina 3-4 vuoden tasausta hintaerossa- mun mielestä sen jälkeen on arvailua jo mikä on arvojen ero.

Eli kannattavuusrajakin on jossakin määrin "henkilökohtainen" ! Toivottavasti kaikki pystyy sen itselleen laskemaan ilman bemsa/diesel silmälaseja.
#25
Ajelin eilen Tampereen Teiskontietä. Edessäni ajoi rinnakkain kaksi autoa- toinen edessäni ja oikealla kaistalla vasemmalla Saksan kilvissä bemari farkku. Kaikilla meillä sama nopeus reilu 70 eli lievää ylinopeutta.

Takaamme bemun takapuskuriin liimautui mese. Liekö ärsyyntyi bemusta tai vierasmaalaisuudesta, mutta alkoi armoton valoshow ja "nurkantakaa kurkkiminen".  Reilun kilometrin jälkeen tultiin punaisiin valoihin niin mese päätti ohittaa vasemmalle kääntyvien kaistan kautta ja palasi bemun eteen kiilaten sitä hieman. Syttyi vihreät ja mesen kiire olikin loppunut- viivytteli lähdössä ja kiihdytys tosi rauhallinen. Bemu päättikin  lähteä sit oikealta ohi, mutta mese esti siirtymällä eteen- bemu joutui jarruttamaan aika reippaasti. Tämän jälkeen mese käyttikin molempia kaistoja kiemurrellen. Kun kaistat vaihtui yhdeksi, työmaa ohitettiin kiltisti peräkanaa alinopeutta mese edellä. Lahdentien alussa mese meni oikealle kääntyvien kaistalle ja bemu alkoi rauhallisesti ajamaan suoraan. Yhtäkkiä mese vielä koukkasi kiilaten taas aivan bemun eteen ja äkkiä takaisin oikealle erkanevalle rampille. Bemu lienee kans provosoitunut ja koukkasi juuri ennen jakajaa  mesen perään. En jatkanut perässä katsomaan seurasiko siellä suomi-saksa ottelu ja missä lajissa.

Huomasin vaan itsessänikin kiukun hieman turistien (?) puolesta nousseen. Jopa "aina niin rauhallinen" vaimoni kommentoi tilannetta värikkäästi. Eli toisten tahallinen törttöily nostaa myös sivullistenkin kiihtymystä liikenteessä.
#26
Aika utopistiselle tuntuu.

Eilen juuri tein kodinkonekaupat netistä, mutta vaatihan tuokin kuitenkin käynnin kivijalassa, että tiesi mitä haluaa.

Kuinka moni meistä tietää edes automallin päätettyään ihan omatoimisesti mitä varusteita kannattaa ottaa ja kuinka ne toimii.
#27
Tuli taas vedettyä- Posiolla vietetään loman puoliväliä. Säänhaltijat antaa parastaan.
Käytiin viikonloppuna kotona ja heti alko stressi heräily puol 5-  työpaikka ku on samalla tontilla.

Olen samaa mieltä, että vaunuilun mielekkyys on kaluston sopivuudesra kiinni- ja tässä asiassa saa olla tosi itsekäs ja unohtaa muiden mielipiteet. Tällä erää ollaan erittäin tyytyväisiä vain 4.5 metriseen vaunuun, jossa perällä on parivuode ja wc rinnakkain, edessä u-pöytäryhmä. Keskellä toimiva Dethleffsin "gourmet-keittiö", minkä toimivuus on myös olennaisen tärkeää. Tämä malli on ollut meillä suosiossa jo aikaisemmissa vaunuissa ja autossa- antaa leveyssuunnassa tilaa kun wc ei ole keskellä. Nyt pärjää pienellä kun vaimon kera kaksin kuljetaan ja tuskin mahdollisten tulevien lastenlasten takia enää kerrossänkyjä, ellei ukki-kuume ihan tappiin vedä.

Autosta luovuttiin juuri turbomanin mainitsemasta syystä- h-autolla hyvä tehdä tutustumista lähistölle ja palata valmiiseen kotiin.
#28
En tiedä voiko näiden nykyautomaattien kanssa kokea "turhaa" pelkoa. Omassa Hopassa on nyt 5v/150tkm takuu ja varmaan lähtee vaihtoon 4 vuotiaana- en jää katsomaan itse kuinka kauan kestää loora.

Hopassa ainakin on S-asento, joka vedättää turhankin pitkään eikä kytke 6sta silmään vaununopeuksilla ollenkaan. Kulutus kyllä vaikuttaa hiukan nousevan D hen verrattuna.

Itse olin viime viikon vaunun kanssa Tammisaari-Salo linjalla. Huomenissa alkaa reisu Posio-Kuusamo maisemiin. Onko tietoa tarviiko ottaa monta litraa Ohvia mukaan?
#29
^ eikö tuossa nyt neuvottelu, maanittelu, lahjonta, kiristys ymv lastenkasvatusmetodit auta?
Kun takataskusta kaivaa viel esiin pointin, että etelänlomabudjettiin jää paljon hyvää niin etköhän saa Subben.
Kun kaveri mietti Yetiä vaihtoehdokkaana, naisystävä tuumas ettetkö rumempaa jostain vielä löytäs. Nyt pari vuotta myöhemmin ko ystävätär osti stockatarjouksesta juurikin Yetin ja tykkää kovasti.

Eli toivoa lienee sullakin vielä!
#30
Minulle ei tulis mieleenkään....

Pieni auto on aina pikkuauto, vaik olisikin Golf.

....asiahan ei minulle mitenkään kuulu.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy