Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

JQX

Mikä tämä mutteriohjaus on ja miten se ilmenee?

Kävin eilen koeajamassa '09 A4 B8 sedan quattron (sline). Koneena 1.8 TFSI softattuna  (~200hp) ja manuaalilaatikko. Autosta jäi kyllä varsin positiivinen vaikutelma ja onhan se hieno sline -paketilla ja alustalla. Katsoin, että etulokasuojista oli lähtenyt maalia palasina pois ja pellit näkyi (onko yleistä?). Vähän jotain pientä outoa hytkymistä tuntui ohjauksessa, kun ajoi vähän lujempaa kaartavaa ramppia pitkin, mutta voi olla tien pintakin.. Mietityttää kyllä tuo moottorikin, että onko siinä mitään järkeä 2.0 TFSI:hin verrattuna, kuin ehkä auton hinta..

Laars

Maalin lohkeilu kaarista on erittäin yleistä ja yleisesti ottaen korjataan maahantuojan piikkiin takuun ulkopuolellakin. Omastakin on molemmat etukaaret maalattu.

2.0 Tfsi on riskimpi öljyn kulutuksen suhteen, mutta toisaalta löytyy sitä vikaa 1.8:kin, ja softattuna voi sanoa näkemiin maahatuojan vastaantulolle.

Pertsa

Mutteriohjausta ei ole pre-faceliftmalleissa, mutta niissä suuri öljynkulutus on erittäin todennäköistä. En ostaisi 2.0TFSI:tä ellei ole koneremppa tehty.
Facelifteissa taas ei ole öljynkulutusongelmaa mutta mutteriohjaus saattaa esiintyä.

Lokarinkaarien maalinlohkeamat tosiaankin hyvin yleinen ongelma pre-faceliftessa, korjaus kannattaa vaatia tehtäväksi, ellei ole tehty. Hyvin ja oikein sen osaa tehdä ainakin merkkiliike koska heillä on tehtaan virallinen ohje olemassa miten korjataan (ei ole siis pelkkä maalaus vaan sisälokarit vaihdetaan ja laitetaan massaa kaarien sisäpuolelle ja kaareen).
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10948.0
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=122402

Noitakaan ei enää välttämättä 100% vastaantulolla saa korjattua kun alkaa olla ikää autolla.

Lainaus käyttäjältä: Laars - 02.11.15 - klo:21:28
... ja softattuna voi sanoa näkemiin maahatuojan vastaantulolle.
Ei välttämättä. Tiedän yhden B8 2.0TFSI tapauksen joka meni 100% myyjäliikkeen/maahantuojan piikkiin vaikka oli softattu ja softaus oli selvillä liikkeessä. Toki jonkin verran piti vääntää. Tuosta on aikaa muutama vuosi. Mutta, ei se ainakaan helpota korvauksen saamista.

Heisenberg

Turboahdin hajalla?

Auto on siis huhtikuussa 2012 käyttöönotettu Facelift Avant 1.8 TFSI (MY13), jolla kilometrejä tällä hetkellä mittarissa 100tkm. Muutama viikko sitten syttyi mittaristoon keltainen EPC-merkkivalo. Auton käyttäytymisessä/toiminnassa en mitään poikkeavaa ole valon syttymisen jälkeen huomannut, auto on toiminut normaalisti, ainoastaan EPC-valo palaa taulussa.

No soittelin asiasta kuitenkin Laakkoselle ja he pyysivät käymään näyttämässä autoa, jotta vikakoodi voitaisiin lukea ja selvittää mikä aiheuttaa valon palamisen. Vaimo käytti autoa tänään aamulla huollossa ja diagnosoitiin, että turboahtimessa on jotain vikaa. Vika on kuulemma sellainen, ettei sitä voi korjata vaan koko turboahdin on vaihdettava uuteen. Olivat ehdottaneet että tulevat materiaalikuluissa vastaan 70%, jolloin maksettavaa jäisi n. 900â,¬  ja tähän päälle sitten työt.

Mitäs mieltä arvoisa raati on onko tuo kohtuullinen vastaantulo liikkeen puolelta vai tulisiko heidän tulla vastaan enemmän? Auto ei kuitenkaan ole kuin sen kolme vuotta vanha eli kuitenkin kohtuu tuoreesta tapauksesta on kyse.

Auto on ostettu Vantaan Laakkoselta viime vuoden syyskuussa ja nythän kyseinen liike on lopettanut toimintansa. Tämä huolto, jossa vaimo autoa käytti oli Hämeenlinnan Laakkonen ja siellä huollon edustaja oli vähän ollut sormi suussa sen suhteen, että kukakohan autosta nyt vastaa, kun liikettä josta pirssi on ostettu ei enää ole. Onko tähän arvon palstalaisilla kommenttia?


makelja

Eihän se että liikettä ei enää ole poista myyjän vastuuta. Onhan kuitenkin Laakkonen vielä olemassa.
Korvauksen määrään en osaa ottaa kantaa. Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvojaan. He varmasti osaavat kertoa mikä on kohtuullinen vastaantulo.

JQX

Hetken piti tuumailla tuota prefacelift A4 B8:n ostoa, mutta en kyllä jaksa lähteä kokeilemaan tuon 1.8 TFSI:n kanssa onneani.

Heisenberg

Huollon edustajan kanssa juttelin ja ilmeni että itse turboahtimessa ei sittenkään ole vikaa vaan siihen kiinteästi liittyvässä polttoainesäätimessä tjsp.. se säädin osa kuulemma itsessään kustantaisi vain pari sataa, mutta kun se sattuu olemaan integroitu ahtimeen, niin sitä ei erikseen voi vaihtaa vaan koko ahdinpalikka on vaihdettava.

Audilta lupasivat tulla kokonaiskorjauskustannuksista (=2100â,¬, sis. työ+osat) vastaan niin, että maksettavaa jää itselle 35% eli n. 750â,¬.

makelja

Tuo nyt rupeaa olemaan sellaisissa hinnoissa että se jo on hyväksyttävissä. Tietenkin se v..taa että joutuu maksamaan "turhasta", mutta sillä ainakin on suljettu pois yksi vikakohde pitkäksi aikaa. Ja tuleehan siitä parempi. Ja siitä parannuksestahan tuossa joutuu maksamaan.

Decoy_

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 02.11.15 - klo:22:36
Lokarinkaarien maalinlohkeamat tosiaankin hyvin yleinen ongelma pre-faceliftessa, korjaus kannattaa vaatia tehtäväksi, ellei ole tehty. Hyvin ja oikein sen osaa tehdä ainakin merkkiliike koska heillä on tehtaan virallinen ohje olemassa miten korjataan (ei ole siis pelkkä maalaus vaan sisälokarit vaihdetaan ja laitetaan massaa kaarien sisäpuolelle ja kaareen).
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10948.0
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=122402

Noitakaan ei enää välttämättä 100% vastaantulolla saa korjattua kun alkaa olla ikää autolla.
Eikä ainoastaan pelkästään maalin lohkeilu vaan nää tuppaa ruostumaan pyöränkoteloista aika hurjaa vauhtia. Kaveri sanoi että laakkosen koripuolella on todella pahasti ruostuneita B8. Itelle on tuo lokasuojien maalaus on laakkosen toimesta aikanaan tehty, mutta nyt alustan vaihdon yhteydessä purin keulilta aikalailla kaikki jarrulinjoja lukuunottamatta pois että saa kunnolla putsattua ja vedettyä massat sinne. Ei onneksi ollut pintaruostetta kummempaa ja nyt sen saa vielä helposti poistettua, mutta muutaman vuoden päästä voisi tilanne olla hyvinkin erilainen. Ja kuten mainittu, en lähtisi luottamaan siihen 100% vastaantuloon. Mitä enemmän autolla on ikää sitä enemmän arpapeliksi menee kaikki koritakuut sun muut, vaikka takuuta olisi jäljelläkin.

Saudi

Täällä ollut -11 vuosimallia oleva A4 1.8 tfsi ajokkina vajaat pari vuotta. Öljyähän auto kyllä syö, mutta muita isompia ongelmia ei ollu ennen tätä syksyä.

Öljyä alko mennä hiljattain melko reippaasti ja kulutustahan siitä sitten mittaamaan. Tuloksena 1,89L/1000km ja mäntäremontti edessä tulevina viikkoina. Omasta pussista ei tarvi maksaa pennin jeniä.

Löytyihän sieltä kuitenkin samassa rytäkässä myös vikaa polttoainepumpusta/ohjausyksiköstä, niin pääsee edes jossain remontissa maksumieheksi. Remppa-aikaa odotellessa auto on alkanu hyytymään melkein jokaisella ajomatkalla pa-pumpun vian takia.

Saapa nähdä mitä ylläreitä sieltä vielä löytyy.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Saudi - 07.11.15 - klo:07:26
Täällä ollut -11 vuosimallia oleva A4 1.8 tfsi ajokkina vajaat pari vuotta. Öljyähän auto kyllä syö, mutta muita isompia ongelmia ei ollu ennen tätä syksyä.

Öljyä alko mennä hiljattain melko reippaasti ja kulutustahan siitä sitten mittaamaan. Tuloksena 1,89L/1000km ja mäntäremontti edessä tulevina viikkoina. Omasta pussista ei tarvi maksaa pennin jeniä.

Löytyihän sieltä kuitenkin samassa rytäkässä myös vikaa polttoainepumpusta/ohjausyksiköstä, niin pääsee edes jossain remontissa maksumieheksi. Remppa-aikaa odotellessa auto on alkanu hyytymään melkein jokaisella ajomatkalla pa-pumpun vian takia.

Saapa nähdä mitä ylläreitä sieltä vielä löytyy.


Paljonko autollasi on ajettu? Millä kilometreillä öljyn kulutus lähti nousemaan ja mitä tahtia? 0,2 L  jokaiselle 10 tkm:lle  lisää....? Mikä oli öljynkulutuksen lähtötaso, eli kulutti aluksi esim 1l / 10 tkm?
Audi A4 1.8 TFSI

Saudi

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 07.11.15 - klo:11:53

Paljonko autollasi on ajettu? Millä kilometreillä öljyn kulutus lähti nousemaan ja mitä tahtia? 0,2 L  jokaiselle 10 tkm:lle  lisää....? Mikä oli öljynkulutuksen lähtötaso, eli kulutti aluksi esim 1l / 10 tkm?
167000 ajettu. Minun otanta on melko pieni kun vuodessa tulee ajettua vain 10tkm. Ostaessani auton maaliskuussa 2014 sillä oli ajettu 149000, öljynkulutus mitattiin ennen kaupantekoa ja se oli alle 0,5l/tonni, olisiko ollut jotain 0,36l silloin.

Oma tuntuma on että se pysyi tuolla alle 0,5l tuntumassa kevääseen asti, jolloin mittarissa oli noin 163000. Yhtäkkiä kulutus nousi n. litraan ja viimeiset 1500km vienyt n. 2l/1000km.

Tuppee

-12 mallinen 1.8tsi facelifti kiikaris.
Onko näis ollu enää öljynsyöntiä, lokari tai mitään muita vikoja?
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.

Wagner

^ Öljyä ei pitäs kulua, lokarit pitäs pysyä kiinni, paino sanalla pitäisi.  ;)
Mut mut mut mutteriohjauksen kyllä voi sit saada tilalle.

Oma kulkine ei näyttäs syövän öljyä, ohjaus siin on pershiistä exään (B8 vm2009) verrattua. Korjattu kertaalleen aurauskulmia ja cämppereitä säätämällä, mutta ei se hyväks tullu vieläkään. Suurin klapi sentäs hävis. Oottelen ny onko rengastuksella kui iso merkitys, jahka talvirenkaat tulee vaihettua alle.
Sikamaista menoa since 1975

ITbites

Harkinnassa A3 vaihto 165kw A4:een (2014) - nyt voisi joku ampua tämän suunnitelman alas ennen kun idea muuttuu kaupoiksi? :D


CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Latexi

Multa vapautuu A4 155 kW quattro avant TFSI alkuvuodesta. Kilometreja n. 50 tkm. Kaupan se tullee olemaan Laakkosella H-linnassa. Vuosimalli -12. Ei syö öljyä.
Latexi

ITbites

Liityin mukaan A4 klaaniin, eli A3 meni eilen vaihdossa  8)
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Juke

Noniin, paluu Audiin. Tuli hankittau 2013 mallinen A4 avant. Minkä sulakkeen takana on sisävalot? Autosta löytyy sisävalopaketti jos merkitystä. En suoraan ohjekirjasta löytänyt.

Juke

Lainaus käyttäjältä: Juke - 21.11.15 - klo:21:51
Noniin, paluu Audiin. Tuli hankittau 2013 mallinen A4 avant. Minkä sulakkeen takana on sisävalot? Autosta löytyy sisävalopaketti jos merkitystä. En suoraan ohjekirjasta löytänyt.
Ohjaustehostimen sulakkeen takana näytti olevan sisävalot.

TyökoslanaomaA4

moron,

ohessa tietoa(ei aika järjestyksessä) oman A4 2,0 TDI 105 kW-08 sedan korjauksista. Ostin aution 2010 ja mittarissa oli 72 tkm, nyt 307 tkm elikkä:

- Pyörän laakerit  2x vasen etu, 1x oikea etu ja 1 x oikea taka    (heikko esitys )
- Etulokasuojat vaihdettu+ sivuhelmat käsitelty uudestaan (heikko esitys vaikka maahantuoja maksoi)
- Toinen ksenon-poltin (meni jo 80 tkm kohdalla siitä lähtien kestäneet molemmat)
- Imusarja
- polttoainevälipumppu 2x + tankin pumppu kerran  (jätti tielle 2 x)
- polttoaineluukun lukko
- tuulilasi 3x
- tuulilasinpyyhkijän viiksi
- radiosta alaäänet
- kytkin
- DPF anturi

Muutenhan auto ollut mukava kulkupeli kyllä :-)
                                 

a4b8

Drive Select ja Pre Sense City, käyttökokemuksia, hyödyllisyys?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

peksinaattori

Ehtoota.
Mitähän mahtaa yrittää kertoa kuskin oven "lukitusvalo" kun jää ovia lukittaessa hetkeksi palamaan jonka jälkeen alkaa vasta vilkkua?

BaariMikko

Täälä kans jää hetkeksi palamaan ja sen jälkeen vasta rupeaa vilkkumaan, tehnyt tätä jo useamman viikon. Kaukosäätimen pariston vaihto ei ainakaa vaikuttanu mitää.
A4 B8 2.0 TFSI quattro

välkky

Lainaus käyttäjältä: peksinaattori - 03.12.15 - klo:14:33
Ehtoota.
Mitähän mahtaa yrittää kertoa kuskin oven "lukitusvalo" kun jää ovia lukittaessa hetkeksi palamaan jonka jälkeen alkaa vasta vilkkua?
Lainaus käyttäjältä: BaariMikko - 03.12.15 - klo:18:39
Täälä kans jää hetkeksi palamaan ja sen jälkeen vasta rupeaa vilkkumaan, tehnyt tätä jo useamman viikon. Kaukosäätimen pariston vaihto ei ainakaa vaikuttanu mitää.

Onko kyse tästä?

If the diode on the driver's window sill lights up for about 30 seconds when the vehicle is locked, the central locking system or anti-theft alarm* is not working properly. Please have the malfunction repaired by an Audi dealer or qualified workshop.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

peksinaattori

Lainaus käyttäjältä: välkky - 04.12.15 - klo:13:31
Onko kyse tästä?

If the diode on the driver's window sill lights up for about 30 seconds when the vehicle is locked, the central locking system or anti-theft alarm* is not working properly. Please have the malfunction repaired by an Audi dealer or qualified workshop.

Kyllä, mahtaa olla sitten jotain vialla hälyssä.

ITbites

Pettynyt tuoreeseen vaihdokkiin...

Mutteriohjaus
Bensankulutus
Rämisee ja kolisee montuissa

Käytän pajalla - toivottavasti ei mene omasta pussista (takuu voimassa)
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

JaniKuula

Onko sulla toi profiilin mukainen auto? 14 vuosimallia? Ihme kyllä jos mutteri löytyy. Eikös se pitäny olla korjattu jo tohon vuosimalliin :o kuinka paljon se nyt kuluttaa sitten?
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Popovice

Juu, tosiaan ihmetyttää jos mutteri on vielä -14 mallissa. Edelliseen -12 malliseen tuo korjattiin softapäivityksellä ja sen jälkeen oli ihan OK. Nykyisessä -15 mallisessa kiesissä en ole enää moista ilmiötä havainnut. Ja mitä ylipäätään B8 tyytyväisyyteen tulee niin itseäni ei ole kyllä kyseisen automallin hankinta kaduttanut hetkeäkään ja lisäksi parhaat quattro kelit ovat luultavasti vielä edessäpäin ainakin täällä Etelä-Suomessa ;).

ITbites

Nuo tuo ohjaus on todella mysteeri, suurimmat häiriöt kun lämpötila on nollassa - keskialueen tunnottomuutta sekä pientä pykällystä. Kulutus seka-ajossa 10 litraa tietokoneen mukaan vaikka kuinka hissukseen kurvailee (vähän lisää happea niin 15 litraa). Tuosta takaosan kolinasta en myös ole saanut selvyyttää, liekkö vaan että se vararenkaan luukku on ns irti ja rämiseen välillä todella äänekkäästi.

Hirvittäähän se viedä näistä auto pajalle tutkittavaksi koska pahimmillaan tulee lasku omaan piikkin (emme löytäneet normaalista poikkeavaa).
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 08.12.15 - klo:18:22
Nuo tuo ohjaus on todella mysteeri, suurimmat häiriöt kun lämpötila on nollassa - keskialueen tunnottomuutta sekä pientä pykällystä. Kulutus seka-ajossa 10 litraa tietokoneen mukaan vaikka kuinka hissukseen kurvailee (vähän lisää happea niin 15 litraa). Tuosta takaosan kolinasta en myös ole saanut selvyyttää, liekkö vaan että se vararenkaan luukku on ns irti ja rämiseen välillä todella äänekkäästi.

Hirvittäähän se viedä näistä auto pajalle tutkittavaksi koska pahimmillaan tulee lasku omaan piikkin (emme löytäneet normaalista poikkeavaa).

Ihmettelen suuresti tuollaisia bensankulutuslukuja. Omaa 155kw versiota en ole saanut kuluttamaan lähellekään tuota. Sekalaisessa ajossa mennään 8l molemmin puolin 100km. Tuskin tuo automaatti kulutusta lisää noin paljon. Omalle koneelle tehdas ilmoittaa 7.4l/100km keskikulutusta. Tuohon voisi jopa päästä, jos ajaisi kaikkien taloudellisen ajon oppien mukaan. Talvirenkaina 16" nokian Hakka R2 joissa on pieni vierintävastus. Kesäkumit Pirellin 17" 245 leveät läskit.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy