Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

VR6

Lainaus käyttäjältä: jorma666 - 25.05.15 - klo:11:38
Hei, tarkoitatko tällä siis sitä "virrat päälle, kaasu 30 sekuntia pohjassa" -temppua? Hieman ristiriitaista juttua lukenut aiheesta, onko faktatietoa mitä tämä käytännössä tekee?

Jep

No sen kummempaa faktaa ei ole. Sama juttu että kirjoitusten mukaan mennään. Itsellä tuon "resetoinnin" jälkeen laatikon toiminta muuttuu selkeästi. Esim. laatikko odottelee kun vaikka 80km/h kiihdytät että kasvaako nopeus. Voi tovin aikaa mennä ennenkuin vaihtaa 6 vaihteen. Sitten kun ajelet lisää niin jossain vaiheessa kun kiihdytät tuohon 80 kutonen on nopeasti silmässä kun lopetat kiihdyttämisen.

Tämä on selkeästä havaittavissa. Sitä en tiedä mikä virallinen   termi tälle on. Itse olen vuoden aikana tehnyt tuon noin 2- 3 kertaa kun on tuntunut että laatikon toiminta ei mene yksi yhteen oman ajon kanssa. Muutaman päivän jälkeen meno taas varsin mallikasta..

jorma666

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 25.05.15 - klo:12:47
Speedautoteilen sivuilla luki, kun antoi tuon osanumeron, että "vanhentunut osanumero tms, kysy korvaava tuote". Varmaankin vain niin, että sille osanumerolle on tullut joku päivitys (joku kirjain osanumeron loppuun ehkä?) niin tuo ei löydä enää sitä vanhaa osaa. Kannattaa varmaan sähköpostilla kysyä tuon osanumeron päivitettyä versiota ja hintaa osalle.

Jeps, korvaava tuote on sama osanumero + A, eli 8K9 098 550A. Sekin poistunut valikoimista.

JaniKuula

Kummallista kolinaa piettäny toi mun pirssi. Auto kävi marmorilla ja tuomio oli rikkinäinen vauhtipyörä ja uusiksi menee. Kestihän se 11tkm 8)
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

kai75

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 28.05.15 - klo:13:54
Kummallista kolinaa piettäny toi mun pirssi. Auto kävi marmorilla ja tuomio oli rikkinäinen vauhtipyörä ja uusiksi menee. Kestihän se 11tkm 8)
Täytyy sanoa et melko paskoja osia on...  >:( Luulis et lastentaudit olis poistuneet elinkaaren päässä olevasta mallista mutta ei!
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

JaniKuula

Juu kyllä siinä on alihankkijalla sattunu OHO! tai sitten asentajalla jääny jotain pois ;D  noo ei mitään palvelu onneksi pelasi ja kaikki hoituu niinku pitääkin eli loppu hyvin kaikki hyvin.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Diudimies

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 28.05.15 - klo:13:54
Kummallista kolinaa piettäny toi mun pirssi. Auto kävi marmorilla ja tuomio oli rikkinäinen vauhtipyörä ja uusiksi menee. Kestihän se 11tkm 8)
Minulla on juuri samanlainen kyseinen pirssi ja kylmällä koneella kuuluu outoa kolinaa. Olen ihmetellyt että mistähän se kuuluu. Lämpimällä koneella ongelmaa ei ole. Minullakin mittarissa juuri kohta 11tkm. Olisikohan syytä viedä pajalle?

JaniKuula

Lainaus käyttäjältä: Diudimies - 29.05.15 - klo:01:49
Minulla on juuri samanlainen kyseinen pirssi ja kylmällä koneella kuuluu outoa kolinaa. Olen ihmetellyt että mistähän se kuuluu. Lämpimällä koneella ongelmaa ei ole. Minullakin mittarissa juuri kohta 11tkm. Olisikohan syytä viedä pajalle?
Käytä ihmeessä! Ja kerro tänne tuloksia tutkimusten jälkeen.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

JLa

Lainaus käyttäjältä: Diudimies - 29.05.15 - klo:01:49
Minulla on juuri samanlainen kyseinen pirssi ja kylmällä koneella kuuluu outoa kolinaa. Olen ihmetellyt että mistähän se kuuluu. Lämpimällä koneella ongelmaa ei ole. Minullakin mittarissa juuri kohta 11tkm. Olisikohan syytä viedä pajalle?

Miten tuo kolina ilmenee - esiintyykö moottorin kierrosten "sahaamista" tai nykimistä kolinaäänen lisäksi?

Omassa A4:ssa esiintyi pari päivää sitten ensimmäistä kertaa kylmällä koneella alhaisilla kierroksilla pientä nykimistä ja kierrosluvun "sahaamista". Mitään kolinaa en tuolloin kuullut, koska radio oli päällä. Voisiko olla kyse samasta viasta?

JaniKuula

Ei tuo mulla ainakaan sahaillut. Kolisi vaan pirusti. Nythän on uusi massapyörä paikallaan ja ero on huomattava :) todella usein tuo kaupunki pyörityksessä piettää kierroksia tonnissa ja polttoa suorittaa.
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Latexi

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 25.05.15 - klo:13:13
Esim. laatikko odottelee kun vaikka 80km/h kiihdytät että kasvaako nopeus. Voi tovin aikaa mennä ennenkuin vaihtaa 6 vaihteen. Sitten kun ajelet lisää niin jossain vaiheessa kun kiihdytät tuohon 80 kutonen on nopeasti silmässä kun lopetat kiihdyttämisen.
Tämä on selkeästä havaittavissa. Sitä en tiedä mikä virallinen   termi tälle on. Itse olen vuoden aikana tehnyt tuon noin 2- 3 kertaa kun on tuntunut että laatikon toiminta ei mene yksi yhteen oman ajon kanssa. Muutaman päivän jälkeen meno taas varsin mallikasta..
Minunkin käyttäytyy jokseenkin noin. Jos valitse S-moodin päälle, ei niitä "odotusaikoja" ilmene. Samoin normaalilla D-moodilla hyppäävät vaihteet seiskaan ennenkuin ehdit kissaa sanoa. Kulutuksessa ei ole juuri eroja ajaako S vai D -moodilla.
Latexi

Popovice

#9670
Saattaa olla että asiaa on ruodittu foorumilla aiemminkin, mutta heitänpä silti varsin tyhmän kysymyksen ilmaan liittyen juurikin S-tronic vaihteiston toimintaan :P.

Mulla on siis alla melkoisen uusi A4 quattro varustettuna S-tronic vaihteistolla. Aiemmassa oli multitronic, joten sikälikin tähän uuteen on vielä totutteluvaihe menossa. Kysymys liittyy tarkemmin sanottuna S-tronicin manuaalimoodiin. Tässä eräänä päivänä kun päätin kokeilla ihan huvin vuoksi kyseistä moodia niin huomasin että ylöspäin vaihtaminen ei onnistukaan kuin silloin kun moottori on ns. vetoalueella, ts. jos heitän kepin oikeaan laitaan vaihteen ollessa vaikka vitosella ja yritän vaihtaa siitä kutoselle niin eipä onnistukaan ennen kuin auton mielestä vääntö ja kierrokset riittävät ko. vaihteen käyttöön. Alaspäin vaihtaminen sen sijaan onnistuu aina. Toinen mielenkiintoinen havainto, jonka tein tänään oli se, että vaikka olen valinnut manuaalimoodin niin siitä huolimatta kierrosten pudotessa riittävän alas laatikko vaihtaakin itsekseen pienemmälle vaihteelle eikä päästä moottoria jyristämään.

Nyt kysymys kuuluu että onko tämä S-tronic laatikon ominaisuus vai vika? Ts. että laatikko ei manuaalimoodissa olekaan täysin kuskin hallinnassa vaan se tekee edelleen omia päätöksiään. Vastaus voisi löytyä myös auton ohjekirjasta, mutta en jaksa lähteä kaivelemaan sitä kun foorumilta saa luultavasti nopeamman ja asiantuntevamman vastauksen :D.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 23.06.15 - klo:18:44
Saattaa olla että asiaa on ruodittu foorumilla aiemminkin, mutta heitänpä silti varsin tyhmän kysymyksen ilmaan liittyen juurikin S-tronic vaihteiston toimintaan :P.

Mulla on siis alla melkoisen uusi A4 quattro varustettuna S-tronic vaihteistolla. Aiemmassa oli multitronic, joten sikälikin tähän uuteen on vielä totutteluvaihe menossa. Kysymys liittyy tarkemmin sanottuna S-tronicin manuaalimoodiin. Tässä eräänä päivänä kun päätin kokeilla ihan huvin vuoksi kyseistä moodia niin huomasin että ylöspäin vaihtaminen ei onnistukaan kuin silloin kun moottori on ns. vetoalueella, ts. jos heitän kepin oikeaan laitaan vaihteen ollessa vaikka vitosella ja yritän vaihtaa siitä kutoselle niin eipä onnistukaan ennen kuin auton mielestä vääntö ja kierrokset riittävät ko. vaihteen käyttöön. Alaspäin vaihtaminen sen sijaan onnistuu aina. Toinen mielenkiintoinen havainto, jonka tein tänään oli se, että vaikka olen valinnut manuaalimoodin niin siitä huolimatta kierrosten pudotessa riittävän alas laatikko vaihtaakin itsekseen pienemmälle vaihteelle eikä päästä moottoria jyristämään.

Nyt kysymys kuuluu että onko tämä S-tronic laatikon ominaisuus vai vika? Ts. että laatikko ei manuaalimoodissa olekaan täysin kuskin hallinnassa vaan se tekee edelleen omia päätöksiään. Vastaus voisi löytyä myös auton ohjekirjasta, mutta en jaksa lähteä kaivelemaan sitä kun foorumilta saa luultavasti nopeamman ja asiantuntevamman vastauksen :D.

Laatikko on älykkäämpi ;-) 

se ei anna rikkoa paikkoja  8)
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

Rauska

Aivan sama manuaalilla ylösvaihto on "automaattinen". Jos ajat esim 2-vaihteella ja manuaalina ja painat kaasun puhjaan, niin laatikko vaihtaa isommalle kierrosluvun saavutettua ylärajan ;-)

Toinen kiva piirre on myös suora vaihto D - ja  R vaihteiden välillä. Eli voit vaihtaa pakilta suoraan eteenpäin jos vaikka olet juuttunut jonnekkin. Toki quattrolla ei helpolla onnistu 8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

JLa

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 23.06.15 - klo:18:44
Saattaa olla että asiaa on ruodittu foorumilla aiemminkin, mutta heitänpä silti varsin tyhmän kysymyksen ilmaan liittyen juurikin S-tronic vaihteiston toimintaan :P.

Mulla on siis alla melkoisen uusi A4 quattro varustettuna S-tronic vaihteistolla. Aiemmassa oli multitronic, joten sikälikin tähän uuteen on vielä totutteluvaihe menossa. Kysymys liittyy tarkemmin sanottuna S-tronicin manuaalimoodiin. Tässä eräänä päivänä kun päätin kokeilla ihan huvin vuoksi kyseistä moodia niin huomasin että ylöspäin vaihtaminen ei onnistukaan kuin silloin kun moottori on ns. vetoalueella, ts. jos heitän kepin oikeaan laitaan vaihteen ollessa vaikka vitosella ja yritän vaihtaa siitä kutoselle niin eipä onnistukaan ennen kuin auton mielestä vääntö ja kierrokset riittävät ko. vaihteen käyttöön. Alaspäin vaihtaminen sen sijaan onnistuu aina. Toinen mielenkiintoinen havainto, jonka tein tänään oli se, että vaikka olen valinnut manuaalimoodin niin siitä huolimatta kierrosten pudotessa riittävän alas laatikko vaihtaakin itsekseen pienemmälle vaihteelle eikä päästä moottoria jyristämään.

Nyt kysymys kuuluu että onko tämä S-tronic laatikon ominaisuus vai vika? Ts. että laatikko ei manuaalimoodissa olekaan täysin kuskin hallinnassa vaan se tekee edelleen omia päätöksiään. Vastaus voisi löytyä myös auton ohjekirjasta, mutta en jaksa lähteä kaivelemaan sitä kun foorumilta saa luultavasti nopeamman ja asiantuntevamman vastauksen :D.

Täsmälleen samaan tapaan S tronic toimii minullakin. Eli ei ole vika vaan ominaisuus. Automatiikka toimii aina taustalla, vaikka manuaalimoodi olisikin valittuna. Erityisesti kylmällä moottorilla vaihteen vaihtaminen ylöspäin ei onnistu manuaalipuolella kuin vasta riittävillä kierroksilla. :-)

Zachaeus

#9674
Laitetaas tänne ku lukijoita enempi.. Eli onko jarruongelmia ollu monilla; 45tkm ajettu, takuu päättyy 9/15 mutta ei kuulemma korvaa minkäänlaisia jarruvikoja. Ajosta 80+ % matka-ajoa ja siitä suurin osa työmatkaa 200km x 2 / vk. Pari kk jarrutus on ollut lievästi "nyplyttävää" ja alko ottaa pattiin ku ei asetu. Voimakkaampia jarrutuksia oon kokeillu. Pesut 2-4x/kk ja Iron-X viimeks talvella ja viime viikolla sit oikein reippaasti suihkin sitä saatto jopa pikkasen auttaa tai sit kuvittelin vain.. Kliineriä järkee kokeilla? Pintaa on mielestäni hyvin jäljellä levyissä ja paloissa. 21.7. menee Laakkoselle arvioon, sanovat jo jotta varmaa jarrut vaihtoon.. Hitto yhdessäkään autossani ei oo jarrut menneet vaihtoon alta 120tkm ja tälläkään en oo radalla edes käynyt ja ajotyyli mielestäni tavanomainen / säästeliäs.. Onko sit liiankin säästeliäs ku saanu matkakulutukseksi 6.1; ja jarrut menee ton takia ruostumaan heh........ Varsinaista.. Pintaruostetta levyissä näkyy muttei kovinkaan paljoa.
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

PetkeQ

Jos "nyplytys" tulee renkaan pyörimistaajuudella, voisi chekata ettei levyissä ole pahaa heittoa. Kun tekee kevyen pitkän jarrutuksen hitaassa vauhdissa, omassa jarrut oskilloi aavistuksen renkaan pyörimistaajuudella. Sen verran lievä heitto että kovemmissa vauhdeissa tätä ei huomaa. Luulisin että levyt on kuluneet epätasaisesti. Toki nosturilla ja heittokellolla saa varmaan paremman käsityksen missä levyissä on heittoa, jos on.

Sama lievä oskillointi-ilmiö jatkui itsellä hetken kuluttua myös uusien etulevyjen ja palojen kanssa. Paloja ja levyjä saa jo muutamalla kympillä/kpl joten ei tuo olisi ylivoimainen investointi vaihtaa kokeeksi taakse vaikka kulumisen vuoksi ei olisi mitään tarvetta pitkään aikaan...

Zachaeus

Kuin taakse? Eiks etupuoli oo yleensä se joka kuluu oireilee ja vaihdetaan? Hullua ehkä mutta oon Audeihini (A4 x 3) sekä yhteen Golfiin kaikkiin jarrurempat tehdessäni vaihdattanu aina alkuperäisosat, netistä tilattunakaan ei muutamal kympil irtoa. Laakkosel eteen melkein 500e ni Ahwshopista 226e. Toisaalta jos tällä ajais 100+tkm eli pitäis vielä muutaman vuoden ni samapa ois uusia ja vaihdattaa tuo Ahwshopin setti, mutta hatuttaa jos tällaseen joutuu kuvittelin pärjääväni ilman jonnin joutavuuksia kun uuden ostin mutta ei, tän ikäsestä jarrut jo rupluttaa...
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

Baffa

Jarrujen kanssa taitaa olla tuuristakin kiinni. Vuosia sitten tuli ajettua juuri käyttöönotetulla vuokra-mesellä motarilla isoon lammikkoon ja juuri ennen lammikkoa pohjilla oli kunnon jarrutus. Taisi olla levyt kuumana kun lammikkoon läsähti. Kyllä muuten ravisti tuon jälkeen.

msvahn

Mulla alko ravistamaan jarrut toisessa beekaseistamme jossain 110-120 tonnin pinnassa. Vaihdoin sitten viimein uudet levyt eteen ja oire hävisi. Uusilla levyillä ajelin vain muutaman tonnin ja taas alkoi pieni tärinä nyt keväällä.. Se tosin vaimeni kun jarruja käytti. Ei kuitenkaan hävinnyt täysin.

Auto oli siis seisonnassa siinä välissä muutaman kuukauden ja talliin ajaessani jarrut eivät vielä täristäneet.. Ainoastaan kesärenkaat vaihdoin tuossa välissä. Samoin alko edellinenkin täristys alkuperäislevyillä yks kesä, kun auto oli ollut lämpimässä parkkihallissa jonkun pari kuukautta. E mitään ruostetta levyissä. Ihmetyttää suuresti.

Uudet levyt on EBC:n turbo groovet. Jätin vaihtaessani orkkispalat sinne, kun ne oli lähes uudet ja tasaisesti kuluneet. Satulat olivat herkät, mutta voisiko noi palat aiheuttaa ravistuksen? Ajattelin ne vaihtaa vielä tai tehdä jotain viistettä kokeeksi, kun levyt ovat edelleen käytännössä uudet.

Vanhoilla levyillä liikennevaloihin jarrutus kyllä aiheutti sellaisen ihan selvän aaltoilevan jarrutehon, että levyt tuntuivat loogisilta syyllisiltä. Uusien suhteen ihmetyttää, kun ajelin niillä normaalin rauhallisesti loppukesän ja muutaman viikon talvella..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Zachaeus

No voi perxeleen perxele.. Motonetin jarrukliinerillä putsailin ni vanteista lakat ja maalit läks.. Liuotinpesut ja Iron-X ei oo tehny mitään noille alkuperäisvanteille jotka rengasliikkeen naarmutusten takia hiekkapuhallettiin, pulverimaalattiin x2 ja lakattiin, metallimustiks. Collinite 476s on ollu päällä lisäsuojana ja kiiltoa lisäämässä.. Mutta tuopa pilas vanteet täysin. Töineen koko roska oli talvella 400e. Niin että valittasko Motonettii maalaamolle vai nieliskö paskan mäihän ja maksas toisen 400e PLUS kaikki rengastyöt ja tasapainotukset..voi pieru vieköön. Nylkytykseenkään ei tainnu tulla vaikutusta, joskin vitutukseltani ehken ois huomannutkaan muutosta...
Elmeri

Ex: B7 Avant quattro 2.0 tdi, B5 Avant 1.9 tdi, B5 1.8

Ranssi


enkero

C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Popovice

Palataanpa palstalle pienen tauon jälkeen. Eli takana reilut 4000km uudella A4 quattrolla ja fiilikset edelleen tosi korkealla.  Neliveto-ominaisuuksia ei näin kesäkeleissä ole oikein päässyt testaamaan, mutta eiköhän se talvikin sieltä ala pikku hiljaa tulla (tosin ulos katsoessa näyttää siltä että talvi on jo alkanut 8)).

Oma auto oli suunnilleen neljä viikkoa ajamatta pihassa kun tuli vietettyä heinäkuu melkein kokonaan ulkomailla ja siellä tuli suhailtua erilaisilla vuokra-autoilla. Ensin alla oli uudenkarhea pökötti 208, sitten hieman tilavampi ja myös uudenkarhea pökötti 5008 ja lopuksi Opel Astra. Noista tuo keskimmäinen oli ihan kohtuullisen mukava ajaa, mutta paluu Audin rattiin on kyllä silti juhlaa ;D.

Olen tähän asti ajellut pääsääntöisesti Drive Selectin Comfort-asennolla, mutta kun tänään vaihteeksi laitoin Dynamic-moodin päälle niin tein mielenkiintoisen havainnon. Kun Drive Selectistä valitsee Dynamic-asetuksen niin samalla vaihteisto siirtyy Sport (S) -moodiin. Samoin S-moodi menee päälle itsestään satunnaisesti kun lähtee liikkeelle ja pistää kepin D-asentoon (juu, olen monta kertaa tarkistanut että en ole vetänyt keppiä liian taakse lähtötohinoisssa vaan ihan ihan rauhallisesti olen sen jättänyt D-asentoon). Toki S-moodin saa pois päältä kun käyttää keppiä kerran takana, mutta silti ihmetyttää moinen toimintalogiikka. Onko kellään muulla havaintoja tällaisesta ilmiöstä ja onko kyseessä vika (softabugi) vai ihan ominaisuus?

JLa

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 26.07.15 - klo:16:38
Palataanpa palstalle pienen tauon jälkeen. Eli takana reilut 4000km uudella A4 quattrolla ja fiilikset edelleen tosi korkealla.  Neliveto-ominaisuuksia ei näin kesäkeleissä ole oikein päässyt testaamaan, mutta eiköhän se talvikin sieltä ala pikku hiljaa tulla (tosin ulos katsoessa näyttää siltä että talvi on jo alkanut 8)).

Oma auto oli suunnilleen neljä viikkoa ajamatta pihassa kun tuli vietettyä heinäkuu melkein kokonaan ulkomailla ja siellä tuli suhailtua erilaisilla vuokra-autoilla. Ensin alla oli uudenkarhea pökötti 208, sitten hieman tilavampi ja myös uudenkarhea pökötti 5008 ja lopuksi Opel Astra. Noista tuo keskimmäinen oli ihan kohtuullisen mukava ajaa, mutta paluu Audin rattiin on kyllä silti juhlaa ;D.

Olen tähän asti ajellut pääsääntöisesti Drive Selectin Comfort-asennolla, mutta kun tänään vaihteeksi laitoin Dynamic-moodin päälle niin tein mielenkiintoisen havainnon. Kun Drive Selectistä valitsee Dynamic-asetuksen niin samalla vaihteisto siirtyy Sport (S) -moodiin. Samoin S-moodi menee päälle itsestään satunnaisesti kun lähtee liikkeelle ja pistää kepin D-asentoon (juu, olen monta kertaa tarkistanut että en ole vetänyt keppiä liian taakse lähtötohinoisssa vaan ihan ihan rauhallisesti olen sen jättänyt D-asentoon). Toki S-moodin saa pois päältä kun käyttää keppiä kerran takana, mutta silti ihmetyttää moinen toimintalogiikka. Onko kellään muulla havaintoja tällaisesta ilmiöstä ja onko kyseessä vika (softabugi) vai ihan ominaisuus?

Maalaisjärjellä ajateltuna kuulostaa loogiselta, että dynaamisessa ajotilassa vaihteisto käyttää vakiotilaa etenevämpää asetusta. Vastaavanlainen käytäntö on myös BMW:llä eli kun ajoelämyskatkaisimesta valitsee sport-asennon, siirtyy myös vaihteisto käyttämään sport-asetusta. Tähän esiohjelmoituun asetukseen ei pysty vaikuttamaan itse, ellei autossa satu olemaan ns. individual-tilaa, jossa voi itse valita, millaisia asetuksia kuljettaja haluaa auton käyttävän.

välkky

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 26.07.15 - klo:16:38
Olen tähän asti ajellut pääsääntöisesti Drive Selectin Comfort-asennolla, mutta kun tänään vaihteeksi laitoin Dynamic-moodin päälle niin tein mielenkiintoisen havainnon. Kun Drive Selectistä valitsee Dynamic-asetuksen niin samalla vaihteisto siirtyy Sport (S) -moodiin. Samoin S-moodi menee päälle itsestään satunnaisesti kun lähtee liikkeelle ja pistää kepin D-asentoon (juu, olen monta kertaa tarkistanut että en ole vetänyt keppiä liian taakse lähtötohinoisssa vaan ihan ihan rauhallisesti olen sen jättänyt D-asentoon). Toki S-moodin saa pois päältä kun käyttää keppiä kerran takana, mutta silti ihmetyttää moinen toimintalogiikka. Onko kellään muulla havaintoja tällaisesta ilmiöstä ja onko kyseessä vika (softabugi) vai ihan ominaisuus?

Dynamic-moodissa vaihteisto tosiaan hyppää Sportille. Mutta tuo että S-moodi menee päälle omia aikojaan kun vaihteisto D:llä niin haiskastaa joltain vialta. Miten kepin asento mahdetaan tunnistaa...?
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

audion

Lainaus käyttäjältä: välkky - 27.07.15 - klo:09:51
Dynamic-moodissa vaihteisto tosiaan hyppää Sportille. Mutta tuo että S-moodi menee päälle omia aikojaan kun vaihteisto D:llä niin haiskastaa joltain vialta. Miten kepin asento mahdetaan tunnistaa...?

Kyllä siellä kepissä antureita on. Itsellä oli vikaa siellä toisessa ääripäässä eli P-asentoa ei aina tunnistettu ja avainta ei saanut irti pesästä ilman kepillä temppuilua.

välkky

Lainaus käyttäjältä: audion - 27.07.15 - klo:10:57
Kyllä siellä kepissä antureita on. Itsellä oli vikaa siellä toisessa ääripäässä eli P-asentoa ei aina tunnistettu ja avainta ei saanut irti pesästä ilman kepillä temppuilua.

Eli annan ääneni anturivialle/anturien säädölle. :)
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

peksinaattori

Nyt kun en ole laisinkaan tottunut ja tyytyväinen sadetunnistiminen toimintaan niin kysyisin saako sen ohjelmoitua pois päältä ja normaalin tihkukytkimen tilalle?

Jotenkin tuntuu niin epäloogiselta tuo toiminta ettei miellytä laisinkaan, esim pikkutihkullakin saattaa raapia ikkunaa normaalilla pyyhinnopeudella hitaan tihkupyyhinnän sijaan. Voiko olla jotain vikaa vai onko mitään tehtävissä?

Rauska

^Olen ollut huomaavinani, että jos lasilla on "kalvo" tms. se aiheuttaa sadetunnistimen toimintaan häiriöitä.
Lienee jotain heijastus- tai muita vaikutuksia sillä kalvolla

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

VR6

^
^
Saa koodattua pois. Itse en myöskään tuosta sadetunnistimesta tykkää ollenkaa. Paljon parempi se manuaalinem säätö, jonka saa toimimaan niinkuin tykkää

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy