Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

Rokkitapsa

Justiin sunnuntaina nostin omaani kolmeen bariin paineet, olivat oman kompuran mukaan välillä 2,6-2,8. Rengas siis samassa koossa 245/40/18. Ehkä vähän voimakkaampana kuuluu vollotus nyt, mutta toisaalta kulutus on hitusen pienempi, ajettavuuskin vähän parempi, eikä mukavuus varsinaisesti kärsi.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

McInen

Viitikkö Rokkitapsa ottaa tuon automaattiallekirjoituksen pois päältä? Settings --> Signerature off. Pikkujuttu, mutta kun puhelimella tihrustaa, ei viitsisi lukea turhia rivejä...

syottis

njahas. puskuri menee vakuutuksen kautta vaihtoon... osaakohan kukaan sanoa että onko mahdollista samalla vaihtee esim. maksamalla väliä S-line puskuriin ?  ::)

Pertsa

^Miksei olisi? Mulla oli peräänajo joskus ja takapuskuri meni B8:sta vaihtoon. Laitettiin sitten S-Linepuskuri. Maksoin erotuksen joka oli silloin muutama vuosi sitten muistaakseni n.130eur.

syottis

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 01.05.14 - klo:20:38
^Miksei olisi? Mulla oli peräänajo joskus ja takapuskuri meni B8:sta vaihtoon. Laitettiin sitten S-Linepuskuri. Maksoin erotuksen joka oli silloin muutama vuosi sitten muistaakseni n.130eur.

Kävitkö ihan Audin merkkiliikkeellä vaihdattamassa vai jossain vakuutusyhtiön "määräämässä". Audilla varmaan osaavat tuon erotuksen laskeskella...

Mitenköhän pitää / voi ottaa huomioon kun olen vaihtanut kiiltomusta grillin joka meni piloille... tuolle erillistä arvoa ?

Pertsa

Ihan merkkipajalle menin korjauttamaan. Ei kai vakuutusyhtiö määrää korjauspaikkaa? Ei mulla ainakaan koskaan ole määrännyt. Vastapuolen vakuutusyhtiöhän tuon maksoi, mutta tietenkin sen normipuskurin mukaan korvaavat, koska siinä normipuskuri olikin. Itse sitä S-linepuskuria merkkiliikkeessä pyysin kun menin näyttämään autoa sinne. Samantien kaveri katsoi siinä koneelta ja sanoi että puskuri näyttää olevan samanhintainen, mutta se pieni lisähinta tuli siitä diffuusorista joka on erilainen kuin vakiossa. Ei tuossa ollut mitään ihmeellistä.

Sinulla siis menee etupuskuri vaihtoon? Meneekö se omasta vakuutusyhtiöstä (eli oliko omaa törmäilyä) vai vastapuolen yhtiöstä? No ei sen väliä, sehän pitää laittaa siihen kuntoon kun se oli ennen mälliä, eli kiiltomusta maskihan siihen pitää laittaa. Siitä kannattaa muista kaiken varalta mainita siellä erikseen että hommavat oikeanlaisen maskin.

Niin joo onhan mulla etupuskurikin vaihdettu vastapuolen vakuutusyhtiön toimesta. Olin noin puoli vuotta sitten itse vaihtanut autoon S-line etupuskurin (ostettu käytettynä) kunnes yks paku pikkuisen muotoili parkkiksella etupuskuria uuteen uskoon. Vein taas merkkipajalle korjaukseen ja S-linepuskuri siihen laitettiin keulalle kun siinä semmoinen jo oli ja se meni kokonaan vastapuolen vakuutuksesta.

syottis

käytin näytillä VV-auto helsingissä ja alustavasti kaveri sanoi että ei onnistu puskurin vaihto s-lineen. Kuulemma ei teknisesti mahdollista. ei jotenkin mahdollista saada koriin kiinni tms. ???
Kysyin vielä, että jos ostaisin itse käteisellä varaosista etu ja takapuskurin s-lineä ja pyytäisin asennuttamaan... ni onnistuisiko. vastaus oli että ei. Mutta kuulemma aikoi vielä selvittää...
Pyysin samantien siirtämään tiedot Airporttiin ja asioin mielummin siellä. Soitto sen jälkeen airporttiin ja kaveri totesi varaosista että puskureilla 30â,¬ hintaero ja tietää noita porukan laittaneen ni ei pitäis olla ongelmaa. Mut pitää viel saada vakuutusyhtiöltä lupa.

Pertsa

^Onko sulla facelift vai prefacelift? Ainakin prefaceliftissa puskureiden vaihto on plug and play homma. Etupuskurin vaihto menee maskinvaihtoineen reilusti alle tunnissa ensikertalaiseltakin.
Uskonpa että ihan sama homma on faceliftissäkin.
Kaveri ei varmaan jaksanut kaivella osanumeroita niin helpompi sanoa että ei onnistu.

syottis

ihan perus -09 versio. itekkin mietin päässäni, että antakaa mulle se maalattu puskuri ni väännän sen tossa pihalla paikallee  ::)

Pertsa

Mulla on tarvittavat osat osanumeroineen jossain tallessa. Kaivelen ne illalla ja laitan tänne.

Rokkitapsa

××ttu saa tuo kumien vollotus loppua, lasken huomenna paineet 2.8 bariin. Olen koittanut paikallistaa, onko se meteli vain kuskin puolen eturenkaassa, vai kuuluuko se joka nurkasta. Yksin ajaessa se on melko hankalaa vaarantamatta liikenneturvallisuutta.
Kovimmillaan melu on siinä 80km/h -mittarinopeudessa, todella ärsyttävää. Toivotaan nyt, että se johtuu vain renkaista, en tosin keksi muitakaan syitä. Hyväksytään samalla se, että kulutus on joka tapauksessa vähintään sen litran isompi kuin talvirenkailla.

A4 Avant 3.0 TDI (b8)

Pertsa

Tässä tarvittavat osat ja osanumerot, kun vaihdetaan vakiopuskurin tilalle S-line etupuskuri pre-faceliftiin:

* 1 kpl Puskuri HUOM! Tämä ajovalonpesureilla, mutta ilman parkkitutkan antureita: 8K0 807 105 E GRU. Jos on parkkitutka, niin osanumero on eri.
* 1 kpl Sumuvalomaskit: 8K0 807 681 C 01C ja 8K0 807 682 C 01C
* 1 kpl Keskisplitteri, eli tuo "alahuuli". Platinum grey: 8K0 807 110 1RR (mulla maalautettu satiinimustaksi). Löytyy myös valmiiksi mattamustana tai hopeanvärisenä joissa tuo osanumeron 3 viimeistä merkkiä on eri.
* 1 kpl Puskurin ala-aukon pystyrivat: 8K0 807 899
* 10 kpl Ruuvi: WHT 005 764 (splitterin ja pystyripojen kiinnitykseen)
* 3 kpl Keskisplitterin kiinnitysplugit: N 038 549 1. Näillä kiinnitetään splitteri alapuolelta puskuriin.
* 1 kpl Pohjamuovi: 8K0 807 233 B. Vakiopuskurin kanssa oleva pohjamuovi ei käy, koska on liian pitkä. Voi sen toki lyhentääkin sopivaksi. Itse laitoin kuitenkin uuden joka on S-lineen tarkoitettu.

Kaikki on plug and play. Mitään uusia reikiä tms. ei tarvita. Kaikki käy vanhoihin kiinnikkeisiin.

Etupuskurikokonaisuuden hintaero vakiopuskuriin on varmaan isompi kuin takapuskurin, koska noita erillisiä osiakin on enemmän.

Voimasavu

Kysymys faceliftillä ajaville: onko ilmastoinlaite äänekäs? Tuli tänään ajettua uudenkarhealla 1.8 TFSI avantilla, jossa oli 1-alueilmastointi, kuten meidän pre-faceliftissäkin. Vaan olipahan eroa toiminnassa. Tässä ajamassani yksilössä ainakin puhuri oli sitä luokkaa kuin olisi ajanut ikkuna auki! Ilmastointi oli automaatilla ja lämpötila-asetus 21 C. Aivan kuten on omassa kulkineessakin tapana pitää. Vaan eipä ole omassa koskaan puhissut tuolla lailla. Koeajon jälkeen kun hyppäsi omaan niin samoilla säädöillä ilmastoinnin puhallusta tuskin edes kuuli. Muistaakseni joku taisi tälläkin palstalla joskus tuota ilmastoinnin äänekkyyttä (puhalluksen voimakkuutta) kritisoida, joten voiko todellakin olla ominaisuus facelifteissä?!

Kohta olisi liisarin vaihto edessä ja A4 on edelleen yksi potentiaalinen vaihtoehto vaikka B9 ei ehdikään markkinoille ennakko odotusten mukaisessa aikataulussa. Vaan saa kyllä facelift jäädä kauppaan jos ilmastointi on muuttunut noin äänekkääksi. Eihän tuo kuuntele Erkkikään... Mahtaakohan 3-alueinen ilmastointi olla hiljaisempi? Sellainen olisi tulossa jos A4:seen päädytään (Ambiente -varustepaketti).

jlindstrom

3-alueinen on hiljainen ja selvästi parempi kuin tuo 1-alueinen tuulimylly. Huomasin saman ennen ostoa koeajossa ja päätin välittömästi investoida 3:seen.

Nyt vajaan vuoden ja 34tkm jälkeen edelleen pirun tyytyväinen tuohon valintasn.

//Juha

Rokkitapsa

Ihme ääni pääsi tänään peruuttaessa työpaikan parkkipaikalta pois. Sellainen kihnaava rahina. Itse asiassa tuo ääni kuului myös aamulla kotipihasta peruuttaessani, joskin vaimeampana hiljaisemman vauhdin vuoksi.

En osaa paikallistaa tuota ääntä tarkemmin mihinkään, kun se kuuluu vain pakittaessa. Pitää varmaan käydä näyttämässä huollossa.
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Rokkitapsa - 03.05.14 - klo:17:37
Ihme ääni pääsi tänään peruuttaessa työpaikan parkkipaikalta pois. Sellainen kihnaava rahina. Itse asiassa tuo ääni kuului myös aamulla kotipihasta peruuttaessani, joskin vaimeampana hiljaisemman vauhdin vuoksi.

En osaa paikallistaa tuota ääntä tarkemmin mihinkään, kun se kuuluu vain pakittaessa. Pitää varmaan käydä näyttämässä huollossa.

Kivi jarrulevyn ja kilven välissä?
Audi A4 1.8 TFSI

Rokkitapsa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 03.05.14 - klo:18:04
Kivi jarrulevyn ja kilven välissä?

Mahdollista, mutta miksi vain peruuttaessa?

Lisäyksenä vielä, että ääni ei ollut tyypillinen "kivi jarruissa" -ääni, vaan jotenkin omituinen.
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

msvahn

Välillä kivi tosiaan jää hassusti jumiin (esim. jarrukilven ja levyn väliin), että se kiilaa vain toiseen suuntaan. Audinkin kilvissä on muistaakseni muotoiluja.
Usein on lähtenyt jompaan kumpaan suuntaan rivakasti kiihdyttämällä (kävelyvauhtiin) ja täysjarrutus. Joskus on joutunut ottamaan renkaan pois ja taivuttamaan hieman jarrukilpeä, että on pudonnut kivi veke. Ã,,äni voi olla todella raaka rahina, kuin olisi laakeri leikannut kiinni.

Jos sulla on jotkut 18" vanteet alla, mahdut työntelemään kädellä tai jollain kepillä sitä kilpeä jarrulevyn takaka, jolloin vois kivi pudota, jos siellä sellainen on..
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

syottis

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 04.05.14 - klo:09:27
Välillä kivi tosiaan jää hassusti jumiin (esim. jarrukilven ja levyn väliin), että se kiilaa vain toiseen suuntaan. Audinkin kilvissä on muistaakseni muotoiluja.
Usein on lähtenyt jompaan kumpaan suuntaan rivakasti kiihdyttämällä (kävelyvauhtiin) ja täysjarrutus. Joskus on joutunut ottamaan renkaan pois ja taivuttamaan hieman jarrukilpeä, että on pudonnut kivi veke. Ã,,äni voi olla todella raaka rahina, kuin olisi laakeri leikannut kiinni.

Jos sulla on jotkut 18" vanteet alla, mahdut työntelemään kädellä tai jollain kepillä sitä kilpeä jarrulevyn takaka, jolloin vois kivi pudota, jos siellä sellainen on..

itellä vähä sama kokemus. muistelisin että pakittaessa ei kuulunu mitään mut eteenpäin  mentäes olin jo varma että koko auto levis :D

Rokkitapsa

Lainaus käyttäjältä: syottis - 04.05.14 - klo:10:54
itellä vähä sama kokemus. muistelisin että pakittaessa ei kuulunu mitään mut eteenpäin  mentäes olin jo varma että koko auto levis :D

Joo, kävin auton eilen läpi siinä samalla kun huuhtaisin pahimmista kuramössöistä. Ei tippunut kiveä mistään nurkasta, muttei ole rahinaakaan enää.

Sen sijaan, tarkastin kaikkien renkaiden paineet 2.8 bariin, ja se renkaista tuleva meteli vain pysyy. Perstuntuma sanoo, että ääni kuuluu vain kuskin puolen eturenkaasta, mutta perstuntuma voisi olla ehkä eri matkustajana istuessa. Pitää viedä emäntä ajelulle huomenna.

Meteli kuuluu myös soratiellä. Pitäisi päästä jonnekin nurmikolle ajelemaan kahdeksaakymppiä, jotta varmistuisi siitä, että ääni tosiaan tulee renkaasta.

Ja jos se meteli tulee vain kuskin puolen eturenkaasta, on siinä pakko olla valmistusvirhe.

Pyöränlaakeria en ihan epäilisi tuollaisen äänen aiheuttajaksi, meteli kun kuuluu niin suoraa ajettaessa kuin kännyttäessäkin.
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

teukka76

Löytyyköhän karvalakki versioon spoilerilippaa keulille joka olisi fiksun näköinen eikä mikään lumikola malli? Ei välttämättä huvittaisi alkaa koko puskurikompleksia vaihtamaan s-lineen.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Rokkitapsa - 05.05.14 - klo:20:56
Joo, kävin auton eilen läpi siinä samalla kun huuhtaisin pahimmista kuramössöistä. Ei tippunut kiveä mistään nurkasta, muttei ole rahinaakaan enää.

Sen sijaan, tarkastin kaikkien renkaiden paineet 2.8 bariin, ja se renkaista tuleva meteli vain pysyy. Perstuntuma sanoo, että ääni kuuluu vain kuskin puolen eturenkaasta, mutta perstuntuma voisi olla ehkä eri matkustajana istuessa. Pitää viedä emäntä ajelulle huomenna.

Meteli kuuluu myös soratiellä. Pitäisi päästä jonnekin nurmikolle ajelemaan kahdeksaakymppiä, jotta varmistuisi siitä, että ääni tosiaan tulee renkaasta.

Ja jos se meteli tulee vain kuskin puolen eturenkaasta, on siinä pakko olla valmistusvirhe.

Pyöränlaakeria en ihan epäilisi tuollaisen äänen aiheuttajaksi, meteli kun kuuluu niin suoraa ajettaessa kuin kännyttäessäkin.
Millainen se ääni on? Kyllä viallinen pyöränlaakeri voi pitää ääntä myös suoraanajettaessa. Käännyttäessä ääni usein voimistuu. Jos vika on kuskin puolella niin ääni voimistuu oikealle kaarrettaessa ja päinvastoin. Jos pyörän tunkkaa ilmaan ja pyörittää sitä ja pitää samalla jousesta toisella kädellä kiinni, niin pitäisi tuntua tärinänä jousessa.

Riisseli

Taitaa näissä B8 Audeissa olla nuo etupyörän laakerit ihan tyyppivika.
Useimmista minun tietämistä B8:sta on ainakin jonpi kumpi etulaakeri vaihdettu.
Ex. Volkswagen Passat 3C Variant 1.9 TDI Luxline -07
Ex. Audi A4 "Le Mans" Avant 2.0TDi Multitronic -10
VW Passat 2.0 TDI B7 Variant DSG -14

Nudde

LainaaPyöränlaakeria en ihan epäilisi tuollaisen äänen aiheuttajaksi, meteli kun kuuluu niin suoraa ajettaessa kuin kännyttäessäkin.

Onko miten paljon ajettu, 80.000 - 90.000 km taitaa aika monessa olla laakerinvaihdon paikka, ainakin itselläni. En ihan heti aikoinaan uskonut että se oli laakeri, mutta kyllä se vaan oli.

rob-s

LainaaLöytyyköhän karvalakki versioon spoilerilippaa keulille joka olisi fiksun näköinen eikä mikään lumikola malli? Ei välttämättä huvittaisi alkaa koko puskurikompleksia vaihtamaan s-lineen.

Cupra lippa ehkä?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

punk

Lainaus käyttäjältä: Rokkitapsa - 05.05.14 - klo:20:56

Mulla piti kans kuskin puoli sellasta rengasmelun kuulosta ääntä eikä oikeastaan muuttunut kääntäessä. Ajattelin että johtuu nastarenkaista mutta ääni jatkui vaihtaessa kesärenkaisiin. Jokusen viikon ajelin kesärenkailla ja ääni vain voimistui ja oli selvästi riippuvainen ajonopeudesta, ei niinkään ajoalustasta. Sit päätin tilata uuden laakerin, vaihdoin sen ja sehän se oli. Nyt uusi FAG laakeri alla. Saa nähdä kuinka kauan kestää...
A4 Avant b8 -10 3.0tdi s-tronic
Ross-tech vcds HEX-USB+CAN

Rokkitapsa

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 05.05.14 - klo:23:23
Onko miten paljon ajettu, 80.000 - 90.000 km taitaa aika monessa olla laakerinvaihdon paikka, ainakin itselläni. En ihan heti aikoinaan uskonut että se oli laakeri, mutta kyllä se vaan oli.

200tkm tuli justiin täyteen. En ole syynännyt huiltokirjaa, kun se on saksaksi 120tkm:iin asti, mutta kai nuo on jo kertaalleen vaihdettu. Viime huollossa oli juurikin laakereista puhe, että varmaan vaihto edessä ennenmmin tai myöhemmin.

Ã,,äni kuulostaa niin renkaan kulutuspinnan epätasaisuudelta kuin vain voi kuvitella. No, kokeillaan vielä tunkin kanssa pyöritellä illalla.

E: jJa jos tosiaan on tuo laakeri, niin ärsyttävä yhteensattuma, että menee juuri samaan aikaan kun saan kesärenkaat alle.
A4 Avant 3.0 TDI (b8)

teukka76

Itellä tuli kans pari kertaa viime talvena. Pitäisi varmaan ylläpitolaturi laittaa kun tulee paljon lyhyttä ajoa.

Wagner

Lainaus käyttäjältä: Rokkitapsa - 06.05.14 - klo:06:20Ã,,äni kuulostaa niin renkaan kulutuspinnan epätasaisuudelta kuin vain voi kuvitella. No, kokeillaan vielä tunkin kanssa pyöritellä illalla.

Eikös tuo selviä sillä, että vaihtaa etu ja takarenkaan keskenään ja käy ajamassa testirundin.
Jos ääni vaihtu taakse -> vika renkaassa. Jos metakka jäi edelleen eteen -> laakeri sökö.
Sikamaista menoa since 1975

Rokkitapsa

Varailin jo aikaa laakereiden vaihtoon. Kotipiha on sen verran mössöinen ja epätasainen, etten vailla ehdotonta pakkoa autoa ala nostella ja renkaita vaihdella. Tänään vähän kuulostelin ääntä tarkemmin työmatkalla, ja murina vaimenee vasemmalle kaarrettaessa, joten äänen lähteenä on todennäköisesti kuskin puolen etupyörän laakeri.

A4 Avant 3.0 TDI (b8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy