Rengaspaineet

Aloittaja ntix, 02.05.12 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

sambolo

Juu tuskin myyjä itseään rasittanut, vastaa kuitenkin tuotteesta. Ja ihmisiä nekin on. Onha se ihan yleinen harhaluulo kuitenkin että nykyrenkaat kuluis keskeltä kovilla paineilla. Ja hieman ooteena todettakoo, että ite bongannu merkkarin huollon ja varaosien tiskiltä  aina ne ammattitaidottomimmat työntekijät jotka ei ymmärrä autoista juurikaan mitään, näpyttelee sielä koneita ja heti kun pitäs jotai ite osata päätellä tai miettiä niin mennään ihan lukkoon  ;D Mut ehkä ne myyjät tietää kaikesta kaiken, vaikka heikko tietämys yleensä niilläkin jopa tuotteesta mitä myy :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 24.04.18 - klo:11:52
ja korjatkaa jos olen väärässä, että ainakaa passiivinen järjestelmä ei kerro onko ali vai ylipainetta vaan ainoastaan että paineissa eroa?

Näin minäkin luulin, mutta ainakin Atecassa kertoo. Autossa oli luovutuksessa ihan liikaa painetta, ja laskin paineet suositustasolle joka nurkasta. Joitain kymmeniä kilometrejä ajeltuani tuli ilmoitus tyyliin "tarkista rengaspaineet kaikista renkaista". En tiedä mitä tietoa tuo käyttää vertailutasona, mutta jollain ilveellä se pystyi päättelemään että paine oli laskenut kaikissa renkaissa. Tai sitten siellä oli sen verran eroa "ristiinrastiin", että varmuuden vuoksi antoi kehoituksen tarkistaa kaikki.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rauta7

Oleellinen asia VAG-autoissa on, että rengaspaineiden säädön jälkeen muistaa kuitata ajotietokoneeseen paine-asetukset --> siis kun talvipyörät ovat vaihtuneet kesäpyöriin, niin ajotietokoneeseen kuittaus paineista - riippumatta siitä onko laitettu ns. ohjepaineet, tai niitä suuremmat.

Erittäin tärkeää on muistaa kuittaus rengastyyppien vaihtuessa, koska silloin myös renkaiden vierintäkehän pituus useimmiten muuttuu - vaikka painearvot olisivatkin oikeat.

Rengaspaineilmaisin ei ilmoita ylipaineista, mutta reagoi, jos paine on alentunut (= dynaamisen vierintäkehän pituus on muuttunut ) kuittatuista paineasetuksista. Tämä toimii rengaskohtaisesti.
Golfkärry Mk 7.5

janike

235/45/18 renkaaseen valmistaja antaa eteen 2,6 ja taakse kevyellä kuormalla 2,7 ja täydellä lastilla 3,1. Ohjaus meni hassun "kulmikkaaksi" ja jänkäsi kevyissä ohjausliikeissä vastaan, kun pani eteen tasan 3,0 niin ongelma katosi. Ihmettelen matalaa valmistajan suositusta ja silmämääräisestikkin rengas oli vajaan näköinen.
Näi se o.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: janike - 25.04.18 - klo:07:19
235/45/18 renkaaseen valmistaja antaa eteen 2,6 ja taakse kevyellä kuormalla 2,7 ja täydellä lastilla 3,1. Ohjaus meni hassun "kulmikkaaksi" ja jänkäsi kevyissä ohjausliikeissä vastaan, kun pani eteen tasan 3,0 niin ongelma katosi. Ihmettelen matalaa valmistajan suositusta ja silmämääräisestikkin rengas oli vajaan näköinen.

Mutta eihän käyttäjä voi itse kokeilla mitkä paineet ovat parhaat, vaan pitää sokeasti luottaa valmistajan yleispätevään suositukseen. Renkaathan ei voi olla erillaisia valmistajien kesken mm. runkorakenteen ja jäykkyyden suhteen  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Raumaster

Lainaus käyttäjältä: janike - 25.04.18 - klo:07:19
235/45/18 renkaaseen valmistaja antaa eteen 2,6 ja taakse kevyellä kuormalla 2,7 ja täydellä lastilla 3,1. Ohjaus meni hassun "kulmikkaaksi" ja jänkäsi kevyissä ohjausliikeissä vastaan, kun pani eteen tasan 3,0 niin ongelma katosi. Ihmettelen matalaa valmistajan suositusta ja silmämääräisestikkin rengas oli vajaan näköinen.
Ite panin kans jonku suosituksen mukaan bemarissa 245/40/17 takakumiin paineet.
Kaks kesää ja sliksit keskeltä :(

Jultsu

"jonkun suosituksen" mukaan ne olivat siis alta 3 bar?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Raumaster

Oli alle juu. Oliskohan ollut 2,5 barin luokkaa korkeintaan. Olisi pitänyt vähän tarkemmin tutkia.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - 25.04.18 - klo:07:32
Ite panin kans jonku suosituksen mukaan bemarissa 245/40/17 takakumiin paineet.
Kaks kesää ja sliksit keskeltä :(

Itellä ollut 3-sarjan buimurissa yleensä 2.8-2.9 edessä ja 3.1-3.2 takana. Ja vastaavaa (~3bar) ajattelin pitää ocussakin :I
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

M_M

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.04.18 - klo:12:48
Joitain kymmeniä kilometrejä ajeltuani tuli ilmoitus tyyliin "tarkista rengaspaineet kaikista renkaista". En tiedä mitä tietoa tuo käyttää vertailutasona, mutta jollain ilveellä se pystyi päättelemään että paine oli laskenut kaikissa renkaissa.

Renkaan pyörimisnopeuden värähtelytaajuudesta pystyy kaivamaan esille myös tiedon siitä että kaikkien renkaiden paine laskee. Laskennallista (raskasta) teoriaa esim tuolla: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:316640/FULLTEXT01.pdf

EU-tason vaatimus on, että myös kaikkien pyörien tasainen paineenlasku havaitaan, siksi pelkän pyörimisnopeuden mittaamisen rinnalle on lisätty analyysiin tämä värähtelytaajuus (joka kaivetaan kyllä esille siitä samasta pyörimisnopeusanturin signaalista).
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

erttuli

2.9 edessä ja 3.1 takana, 235/35/19 ja 265/30/19 rinkelit

Dieselgolf

Golfin Variantissa -08 nyt alla 225/40/18 gummit, kiinanpojan LingLong tai PingPong renkaat. Ei niistä sen enempää...

Mikä olisi about oikea rengaspaine ? Ja miksi ?

Oli alunperin huimat 3.5 tai enemmänkin. Melusi ihan perk...ti.
Otin paineita nyt hiukan pois. Mutta en tiedä oikein kuinka alas uskallan tulla ilman että aletaan olla liian alhaisissa paineissa.

Ja voiko iso osa kabiiniin nyt tulevista jurinoista ( joita mun mielestäni en talvirenkailla kuullut ) olla peräisin juurikin noista noin matalista gummeista ja karkeista teistä ?

Laars

2.8 bar hujakoille laittaisin itse, ei liian pehmeä ettei iske vanteelle, mutta ei myöskään liian epämukava. 3.5 bar on liikaa.

Varmasti jurinat lisääntyy matalaprofiilin renkailla ja mahdollisesti vielä potenssiin kuluneilla kiinarenkailla.

sambolo

Kuinka leveä vanne? Mut omien linkkarikokemuksien mukaa laittaisin varmaa 10 baria, oli sen verra hyytelörenkaat ;D Oma muistikuva myös meluisuudesta. Pienellä lisäpanostuksella olis saanu erittäin hiljaiset Goodyear EfficientGrip Performance
225/40R18 GOODYEAR 92W EFFICIENTGRIP PERF XL FP
225/40R18 | 92 | W (270 km/h) | XL | FP
90.43 ,/kpl
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Dieselgolf

Siksipä en noista gummeista niin perustakaan, arvelen niiden olevan melkoiset pas..t. Varmasti edulliset ja makeen näköiset...
Ne oli noilla vanteilla päällä jo, kun juniorin autoon ( ei ole edes mun kiesi ) hän itse ne (ulkonäkö syistä) hankki. Vanne setti on toki makean näköinen ja noilla rinkuloilla päheen näköinen. Verrattuna Golffin omiin ainakin.
Arvelinkin ja varoitinkin poikaani että meteli tulee nousemaan kun vaihdat alkuperäisistä 16” renkaista ja vanteista kertaloikalla 18”  kokoon. No kyllähän te nuorison tiedätte, pannaan volumea kovemmalle ettei rengasäänet häiritse enää....

Itse kun hyppäsin sitten puikkoihin, luulin ensin että,onko joku laakerivika vai mikä helv... se mesoaa näin. Aloin etsiä Peltoreita....
No ekana pudotin nyt ne paineet hiukan alemmas. Ei sinänsä haittaa vaikka nuo renkaat nyt kuluisikin finaaliin. Nehän voi näköjään suht järkikuluin uusia paremmin gummein. Mistä sait tuon hinnan noille renkaille ? En vielä ottanut Googlea avuksi...

Täytynee etsiä pätkä juuri tehtyä asfalttia ja ajella moisen päällä ja kuunnella tuleeko se mellakka noista rinkuloista. Näin alustavasti sinne se viittaa, kun nostan auton pois kaistan normi urista, noin 10-15 cm syrjään normi urasta, ääni muuttuu selvästi.

Testailen nuo paineet nyt kuitenkin laittaa ensin suositustenne mukaan alemmaksi. Ei se niitä kokonaan vaienna, sen tiedän jo nyt, on niissä sen verran melua kyllä...

sambolo

https://www.rengas365.fi/etsi-tuote/renkaat/225-40r18-92w/kesarenkaat/goodyear/efficientgrip-performance/37742

Tuossa linkki vielä. Sava intensa uhp2 oli myös mielestäni hiljainen ja hyvä rengas vaikka halpa myös. Nyt itellä vanteiden mukana tulleet goodyearit, 225/40-18 myös ja vaikka nää on melkeen loppuun ajetut on vielä hiljaiset ja hyvät.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Dieselgolf

#166
Kiitän vinkeistä ! Pidän nämä mielessä kun nuo kiinanpojan tekeleet varmasti kohta on kulumisenkin puolesta uusimisvuorossa.
Melua ja paineita testailinkin. Painetta nyt etupyörissä tuo noin 2,7 ja takana 2,9 (variantti on kyseessä). Pienemmillä paineilla tuli raskaaksi käännellä parkkipaikoilla. Selkeä ero. Säätelemme vielä lisää.
Paikallisen Nesteen mittaria kun käytin totesin samalla niiden mittarin näyttävän ihan päin prinkkalaa... Olin aiemmin laittanut eteen n 2,4. Heidän mittarinsa näytti lukemaksi reilusti alle 2. Oma käsimittarini onneksi matkassa. Tämä ehkä osin selittää miksi siellä oli ne reilusti yli 3:n paineet alunperin. Poikani kävi ne juuri tuolla samaisella Nesteen asemalla tarkistamassa.

Meluun nuo pienet säädöt ei vaikuttaneet ( korvin kuultuna ) mitenkään. Ajoon ja kääntämiseen kyllä.

Ja niinkuin täällä jo ounasteltiinkin, se meteli/jurina tulee renkaista. Tai siis tiestä ja renkaista.
Teimme eilen testin, ajoimme Porvoon suuntaan vanhaa Porvoon tietä ( joka on hassusti kuitenkin oikealta nimeltään Uusi Porvoon tie ... ). Siellä upouusi juuri laskettu asfaltti. Vielä ilman kaistamaalauksiakin. Ero on dramaattinen. Kaikki jurina ja mölinä loistaa poissaolollaan. Jopa autoa pääasiassa käyttävä poikani oli ihmeissään kuinka hiljainen autosta tuli tuolla upouudella ja sileällä asfaltilla ajettaessa.

Ja sitten vielä lisäkyssäri : nyt kun alla on nuo 18” 40- sarjalaiset gummitukset, nopeusmittari näyttää pieleen. Ajoimme nopeusnäyttöön, mittarissa tasan 50, näyttöön tuli 46. Näyttää siis liikaa. Miten paljon tuohon vaikuttaa juurikin tuo rengaskoko ? Ja lisätiedusteluna, noiden nykyisten kumien vaihdon eteentullessa/yhteydessä onko järkevää tai edes mahdollista profiilin nostaminen?
Kun noita renkaita äsken hiukan surffasin, törmäsin esim samaan kokoon, mutta profiilina oli 45.
Onko moisella, noin pienellä erolla, mitään vaikutusta mihinkään? Meluun tai nopeusmittarivirheeseen? Mun matikkapäällä en saa nyt hahmoteltua miten se rengaskoko ja sen vaihtaminen vaikuttaa nopeusmittariin...
Joka tapauksessa kun ne renkaat uusitaan, ne on jotkut paremmat ja hiljaisemmat kuin nuo nykyiset kiinanpojan tekeleet.
Sorry, en tiedä vanteen leveyttä.



Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 10.06.18 - klo:08:45nyt kun alla on nuo 18” 40- sarjalaiset gummitukset, nopeusmittari näyttää pieleen.

Näyttää ihan täsmälleen yhtä paljon pieleen kuin vakiorengastuksellakin, koska noilla 18" renkailla on identtinen halkaisija vakioon nähden. Ihan tietoinen valinta tehtaalta. Profiilin nostaminen pykälällä korjannee virheen nollaan, mutta tällöin trippimittari muuttuu näyttämään liian pientä lukemaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 10.06.18 - klo:08:45
Kiitän vinkeistä ! Pidän nämä mielessä kun nuo kiinanpojan tekeleet varmasti kohta on kulumisenkin puolesta uusimisvuorossa.
Melua ja paineita testailinkin. Painetta nyt etupyörissä tuo noin 2,7 ja takana 2,9 (variantti on kyseessä). Pienemmillä paineilla tuli raskaaksi käännellä parkkipaikoilla. Selkeä ero. Säätelemme vielä lisää.
Paikallisen Nesteen mittaria kun käytin totesin samalla niiden mittarin näyttävän ihan päin prinkkalaa... Olin aiemmin laittanut eteen n 2,4. Heidän mittarinsa näytti lukemaksi reilusti alle 2. Oma käsimittarini onneksi matkassa. Tämä ehkä osin selittää miksi siellä oli ne reilusti yli 3:n paineet alunperin. Poikani kävi ne juuri tuolla samaisella Nesteen asemalla tarkistamassa.

Meluun nuo pienet säädöt ei vaikuttaneet ( korvin kuultuna ) mitenkään. Ajoon ja kääntämiseen kyllä.

Ja niinkuin täällä jo ounasteltiinkin, se meteli/jurina tulee renkaista. Tai siis tiestä ja renkaista.
Teimme eilen testin, ajoimme Porvoon suuntaan vanhaa Porvoon tietä ( joka on hassusti kuitenkin oikealta nimeltään Uusi Porvoon tie ... ). Siellä upouusi juuri laskettu asfaltti. Vielä ilman kaistamaalauksiakin. Ero on dramaattinen. Kaikki jurina ja mölinä loistaa poissaolollaan. Jopa autoa pääasiassa käyttävä poikani oli ihmeissään kuinka hiljainen autosta tuli tuolla upouudella ja sileällä asfaltilla ajettaessa.

Ja sitten vielä lisäkyssäri : nyt kun alla on nuo 18” 40- sarjalaiset gummitukset, nopeusmittari näyttää pieleen. Ajoimme nopeusnäyttöön, mittarissa tasan 50, näyttöön tuli 46. Näyttää siis liikaa. Miten paljon tuohon vaikuttaa juurikin tuo rengaskoko ? Ja lisätiedusteluna, noiden nykyisten kumien vaihdon eteentullessa/yhteydessä onko järkevää tai edes mahdollista profiilin nostaminen?
Kun noita renkaita äsken hiukan surffasin, törmäsin esim samaan kokoon, mutta profiilina oli 45.
Onko moisella, noin pienellä erolla, mitään vaikutusta mihinkään? Meluun tai nopeusmittarivirheeseen? Mun matikkapäällä en saa nyt hahmoteltua miten se rengaskoko ja sen vaihtaminen vaikuttaa nopeusmittariin...
Joka tapauksessa kun ne renkaat uusitaan, ne on jotkut paremmat ja hiljaisemmat kuin nuo nykyiset kiinanpojan tekeleet.
Sorry, en tiedä vanteen leveyttä.
Uudella asfaltilla mikä tahansa auto on hiljainen. Ja millä tahansa rengastuksella.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 10.06.18 - klo:11:30
Uudella asfaltilla mikä tahansa auto on hiljainen. Ja millä tahansa rengastuksella.

Valitettavasti ei ole. Toki noin voi itseään uskotella (Mutu), mutta otappa desibelimittari mukaan, niin huomaat kyllä eron mutun ja faktan väliltä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

No "autoraamatun' tm:n mielestä desibelimittarikaan ei kerro kaikkea! Otettava huomioon taajuudet jne.  Minulle riittäisi "meluttomuuteen" uusi asfaltti aivan hyvin omien kokemusten mukaan.


mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 10.06.18 - klo:15:22
No "autoraamatun' tm:n mielestä desibelimittarikaan ei kerro kaikkea! Otettava huomioon taajuudet jne.  Minulle riittäisi "meluttomuuteen" uusi asfaltti aivan hyvin omien kokemusten mukaan.

Oikealla "desibelimittarilla" mitataan myös taajuudet mitkä aiheuttavat suurimmat häiriöt.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Dieselgolf

Tuolla meluttomuudella lähinnä tarkoitin sitä että kuinka suuri se ero on noiden renkaiden takia. Verrattuna esim hetki sitten alla olleisiin talvitenkaisiin.
Minä kun itse jo epäilin että joku laakeri ääntää nyt.
On meinaan sellaista kurnuutusta noilla gummeilla että pois alta.
Edes ajourasta pois nosto ei normi maantienopeuksissa (40-80) saa autoa hiljenemään. Jurisee ja mölisee.

Mutta outous jonka eilen huomasin sitten Porvoon moottoritiellä. Nopeuden noustua sinne 120 tuntumaan ja auto pois urasta, parikytä senttiä sivuun normi ajolinjasta, ja se jurina ja murina vähenee. Hmmmmm ?
Vai peittääkö muu meteli sen nyt alleen ? Tuulensuhina ja moottorin äänet etc.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 10.06.18 - klo:08:45
Painetta nyt etupyörissä tuo noin 2,7 ja takana 2,9 (variantti on kyseessä).
Ja sitten vielä lisäkyssäri : nyt kun alla on nuo 18” 40- sarjalaiset gummitukset,

No siinähän nuo jo tulikin miksi wanhalla asfaltilla ajourien vieressäkin kuulostaa ihan kuin "laakerit jurisisi". Matalaprofiilinen rengas kovilla paineilla johtaa kaiken sen melun kumin ja asfaltin kosketuksesta vanteeseen ja siitä edelleen auton runkoon => aikamonen jurina. Paineen lasku tai profiilin kasvattaminen pienentävät melua selvästi. Eikä pidä unohtaa myöskään itse sitä rengasta, sen kumiseosta ja varsinkaan kuviointia paljonko se sitä melua alunperin tekee. Pehmonen kitkarengas ei juuri melua, kovempi kesäkumi on jo selvästi meluisampi. Pintakuviossa enempi poikittaisia uria meluaa enempi kuin rengas jossa on varsinkin keskialueella vain pari pitkittäistä nauhaa jne... Ja tämäkin siis ihan omalla kokemuksella nykyisen käyttiksen kanssa 215/60-17 kitkat > 225/45-19 kesäkumit, molemmissa sarjoissa paineet 2.8bar jokaisessa renkaassa 8)

Se että uudella assulla rengas on korvatuntumalla hiljaisempi tulee ihan siitä piestä, mitä siellä uuden asfaltin kivien välissä on vielä tallessa. Ajan myötä ja varsinkin nastarenkaiden rouhimana se piki sieltä poistuu, jolloin se kumikin joutuu kulkemaan enempi kiveltä kivelle mikrokokoista "mukulakiveä" pitkin ja siksi se äänikin siis lisääntyy. Ihan saman ilmiön huomaa varsin hyvin kun tietä on paikkailtu jollain hienojakoisemmalla kamalla jotta se menee sinne wanhan asfaltin rakoihin paremmin ja näin myös tarttuu tien pintaan paremmin, kuinka se äänimaailmakin muuttuu sillä sekunnilla rouhivasta enempi suhisevaksi ja taas rouhivaksi kun ollaan ajettu paikan yli 8)

Odottelenkin mielenkiinnolla kuinka tuo tielaitoksen uusi hiljainen asfaltti käytännössä toimii, sillä hienojakoisemmasta tavarasta tehtynä onhas ne hiljaisempaa ("mukulakivien" kolot on kuluneenakin pienempiä), mutta siellä toisella puolella on sitten se materiaalin irtoaminen varsinkin nastarenkaiden jyrsinnän alla. Pelkään pahoin että jos nyt tuurilla pääsee pari-kolme kautta edes jotenkin kitkuteltua aina uudella pinnoitteella ennen seuraavaa uusimista, niin tuolla hiljaisella tavaralla uusiminne on jokakesäinen pakko - ellei sitten ihmiset siirry todella nopeasti kitkarenkailijoiksi ja näin tuolla hiljaisellakin voitaisiin ehkä päästä nuo pari-kolme kautta :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Ite luulin kans joskus että laakeri hajalla mutta renkaassa oli runkovika.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy