Rengaspaineet

Aloittaja ntix, 02.05.12 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 15.04.18 - klo:00:58
Pieni on vielä ylipaine. Meillä "huippuammattimiehet" olivat ylittäneet painesuosituksen 89%.

No niin no mikä on kenenkin mielestä pieni ja mikä suuri........ kyseinen paine kuitenkin riitti renkaan pilaamiseen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.04.18 - klo:23:36
Rengasliikkeen jäljiltä kumeissa painetta 2,5 bar vaikka kumin kyljessä luki minimipaineeksi 2,75 bar. Kertoo mielestäni aikapaljon rengasäijien kiinostuksesta työhönsä. No onneksi tuli heti kotiin ajon jälkeen tarkistettua paineet omalla mittarilla. Enkä kyseisen firman palveluitakaan tämän jälkeen ole käyttänyt.

Itse kiellän aina huollossa niin autossa kuin motossakin olla koskematta rengaspaineisiin. Siellä kun tehdään kaikki niin että jokainen ihminen olisi se keskiverto.
Moottoripyörän huollossa se on varmaan vielä järkyttävämpää kun rupeavat vielä säätämään jousitusta ja iskunvaimennustakin tehdasarvoihin. ::)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 15.04.18 - klo:01:04
Itse kiellän aina huollossa niin autossa kuin motossakin olla koskematta rengaspaineisiin. Siellä kun tehdään kaikki niin että jokainen ihminen olisi se keskiverto.
Moottoripyörän huollossa se on varmaan vielä järkyttävämpää kun rupeavat vielä säätämään jousitusta ja iskunvaimennustakin tehdasarvoihin. ::)

Ai meinaat, että kannattaa kieltää rengasäijää laittamasta ilmaa uusiin renkaisiin joita siinä pyöräytetään vanteelle ja heittää pyörät siitä suoraan autoon kiinni?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.04.18 - klo:01:08
Ai meinaat, että kannattaa kieltää rengasäijää laittamasta ilmaa uusiin renkaisiin joita siinä pyöräytetään vanteelle ja heittää pyörät siitä suoraan autoon kiinni?

Ymmärsin kyllä että sinä puhuit rengasliikkeestä. Minä puhuin huollosta jonka valohoitolistassa on lähes poikkeuksetta rengaspaineiden tarkistus.

Jultsu

#94
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.04.18 - klo:23:03
Nyt en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa  :D

Tajusitko, että vertasit juuri 195/65R15 renkaan suosituspainetta 235/40R19 renkaan käyttöpaineeseen  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

En verrannut. Naapurifoorumilta tuli juuri vastaan seuraavanlainen viesti:

LainaaAudi A7. Rengas 255/35R20 GY Eagle Asy3.
Valmistajan ilmoittamat paineet: 265/35R20 normaalikuormalla 2,6 eteen ja 2,3 taakse. Vaikuttaa muuten melko alhaisilta minusta.

Ei taida tuo aaseiska olla yhtään sen painavampi/kevyempi kuin mun nelikkofarkkupassattikaan. Valmistajat eivät piittaa renkaiden kulumisesta pätkääkään, heille tärkeintä on kulujen minimointi (vaimennuksen minimointi -> kevyempi auto -> pienemmät CO2:t) jolloin isoillekin renkaille annetaan tuollaisia naurettavia painesuosituksia jotta matkustamossa olisi sen puolikkaan desibelin hiljaisempaa. Ja jotkut aasit sitten uskovat vielä niihin.

Joka ikisessä 195/65r15 renkaassa joita olen hypistellyt/käpistellyt käsissäni on ollut renkaan kyljessä yksi ja sama (maksimi)painelukema: 3.5bar. Täsmälleen sama kuin mikä noista mun molemmista 19" sarjoista löytyy. 3.5bar 195/65r15 renkaassa ei ole "järkyttävä ylipaine", se on itseasiassa vaadittu paine jotta sillä renkaalla pystyy ajamaan sen kylkeen printatun maksimikuorman kanssa (ainakin siis turvallisesti ja riskejä ottamatta.) Ihan vaan esimerkkinä omassa täyteen lastatussa farkkuautossa (paino noin 2200 kiloa) ja käytettäessä alkuperäisiä 91-kantavuusindeksin renkaita (615kg) ollaan jo siinä kantavuuden rajoilla, 3.5bar rengaspaineiden kanssakin. Täyskuormattuna ja 2.5bar "suosituspaineilla" otetaan jo huomattavia riskejä niin kantavuuden kuin käyttäytymisenkin suhteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skrikoo

Ne rengaspainesuosituksethan juuri on tehty kuorman mukaan. Itse ajan aina minimipaineilla kun ajan aina yksin 53 kg ja mukana on vain puhelin ja rahaa.
Omassa autossani  kesärengassuosituspaineet ovat 1,8 taakse ja 2,5 eteen. Jos laittaisin 0,5 baria yli valmistajan suosituksen niin johan lähtisi hampaat suusta.
Jos auto on niin kova-alustaltaan kun minulla ja kesärenkaat 205/40 X 17, niin tunnen hyvin epämiellyttävänä ajettavuutena jos on 0,2 baria yli valmistajan suosituksen.
Meillä taas kolmosautossa on pehmeä Ranskalainen alusta ja jousitus niin vaikka 175/65 X 14 renkaisiin laittaa 2,6 niin ei ole lainkaan epämiellyttävä eikä kovan tuntuinen.   
Onhan noiden renkaiden ero maan ja vanteen välissä 3,175 cm. Toisessa 8,2cm ja toisessa 11,375

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:11:26
En verrannut. Naapurifoorumilta tuli juuri vastaan seuraavanlainen viesti:

Ei taida tuo aaseiska olla yhtään sen painavampi/kevyempi kuin mun nelikkofarkkupassattikaan. Valmistajat eivät piittaa renkaiden kulumisesta pätkääkään, heille tärkeintä on kulujen minimointi (vaimennuksen minimointi -> kevyempi auto -> pienemmät CO2:t) jolloin isoillekin renkaille annetaan tuollaisia naurettavia painesuosituksia jotta matkustamossa olisi sen puolikkaan desibelin hiljaisempaa. Ja jotkut aasit sitten uskovat vielä niihin.

Joka ikisessä 195/65r15 renkaassa joita olen hypistellyt/käpistellyt käsissäni on ollut renkaan kyljessä yksi ja sama (maksimi)painelukema: 3.5bar. Täsmälleen sama kuin mikä noista mun molemmista 19" sarjoista löytyy. 3.5bar 195/65r15 renkaassa ei ole "järkyttävä ylipaine", se on itseasiassa vaadittu paine jotta sillä renkaalla pystyy ajamaan sen kylkeen printatun maksimikuorman kanssa (ainakin siis turvallisesti ja riskejä ottamatta.) Ihan vaan esimerkkinä omassa täyteen lastatussa farkkuautossa (paino noin 2200 kiloa) ja käytettäessä alkuperäisiä 91-kantavuusindeksin renkaita (615kg) ollaan jo siinä kantavuuden rajoilla, 3.5bar rengaspaineiden kanssakin. Täyskuormattuna ja 2.5bar "suosituspaineilla" otetaan jo huomattavia riskejä niin kantavuuden kuin käyttäytymisenkin suhteen.
Siis pidät Passatissa 3,5barin rengaspaineita? Varmaan mielenkiintoinen ajettava.

Jultsu

Kyllä, jämäkkä ja terävä, ei vetele eikä niiaile alle vaikka omamassaa on ajokunnossa lähemmäs 2 tonnia. Pidän myös rouvan autossa (930kg painava Audi A2 1.2TDI) maksimipaineita eli 3.0bar, rengastus siinä 145/80r14. Ja kas kummaa, eipä ole siinäkään autossa renkaat kuluneet kaljuiksi keskeltä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:10
Kyllä, jämäkkä ja terävä, ei vetele eikä niiaile alle vaikka omamassaa on ajokunnossa lähemmäs 2 tonnia. Pidän myös rouvan autossa (930kg painava Audi A2 1.2TDI) maksimipaineita eli 3.0bar, rengastus siinä 145/80r14. Ja kas kummaa, eipä ole siinäkään autossa renkaat kuluneet kaljuiksi keskeltä.

Mitä tarkoitat maksimipaineilla?

Jultsu

Renkaan kyljessä mainittu suurin sallittu paine kylmänä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:10
Kyllä, jämäkkä ja terävä, ei vetele eikä niiaile alle vaikka omamassaa on ajokunnossa lähemmäs 2 tonnia. Pidän myös rouvan autossa (930kg painava Audi A2 1.2TDI) maksimipaineita eli 3.0bar, rengastus siinä 145/80r14. Ja kas kummaa, eipä ole siinäkään autossa renkaat kuluneet kaljuiksi keskeltä.
Ajatteko molemmat siis aina maksimipainolla? Eihän Audiin edes saa lastata niin paljoa että renkaiden maksimit täyttyisi.
No, kukin tyylillään, omasta mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Pito huononee, mukavuus huononee, ja renkaiden kesto huononee liian kovilla paineilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:10
Pidän myös rouvan autossa (930kg painava Audi A2 1.2TDI) maksimipaineita eli 3.0bar, rengastus siinä 145/80r14. Ja kas kummaa, eipä ole siinäkään autossa renkaat kuluneet kaljuiksi keskeltä.

Tässä taas on yhtä paljon järkeä, kuin istuttaa passattiin niin isot jarrut ettei 19" pienempää vannetta saa enää mahtumaan jarrujen takia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:14
Renkaan kyljessä mainittu suurin sallittu paine kylmänä.

Ajat siis autolla kuin autolla renkaissa merkityillä maksimipaineilla?
Meillä on renkaissa merkitty maksimipaine 3,5 baria ja minimikuormalla valmistajan suosittelema paine taakse 1,8. Siinähän tulisi ylitystä 94,44% valmistajan ilmoittamiin, lähes tuplapaineet.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:10
Kyllä, jämäkkä ja terävä, ei vetele eikä niiaile alle vaikka omamassaa on ajokunnossa lähemmäs 2 tonnia. Pidän myös rouvan autossa (930kg painava Audi A2 1.2TDI) maksimipaineita eli 3.0bar, rengastus siinä 145/80r14. Ja kas kummaa, eipä ole siinäkään autossa renkaat kuluneet kaljuiksi keskeltä.
Ei mitään järkeä! En koskaan lähde äänestämään tätä ideologiaa....
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 15.04.18 - klo:20:30
Ajatteko molemmat siis aina maksimipainolla? Eihän Audiin edes saa lastata niin paljoa että renkaiden maksimit täyttyisi.
No, kukin tyylillään, omasta mielestäni tuossa ei ole mitään järkeä. Pito huononee, mukavuus huononee, ja renkaiden kesto huononee liian kovilla paineilla.

Vastahan se linkki oli tuossa toisessa/kolmannessa ketjussa jossa todettiin että suosituksia korkeammilla paineilla vesiliirron riski pienenee ja polttoainetaloudellisuus paranee eikä mainitsemaasi pidon heikentymistä ainakaan ollut havaittavissa. Mukavuus on priimatasoa tuon kokoisilla renkailla, oli niissä sitten 1bar tai 5bar painetta, ja kuten aiemmin kirjoitin, en ole havainnut keski-iän kaljuuntumista yhdessäkään renkaassa.


Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 15.04.18 - klo:20:40
Ajat siis autolla kuin autolla renkaissa merkityillä maksimipaineilla?
Meillä on renkaissa merkitty maksimipaine 3,5 baria ja minimikuormalla valmistajan suosittelema paine taakse 1,8. Siinähän tulisi ylitystä 94,44% valmistajan ilmoittamiin, lähes tuplapaineet.

Kyllä, koska syvällä kylmässä katalysaattorittomassa sydämessäni sykkii oikeasti hennon perhosen sydän. Olen luonnonystävä, siksi rullaan kepeästi ja pulleasti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:43
Mukavuus on priimatasoa tuon kokoisilla renkailla, oli niissä sitten 1bar tai 5bar painetta

Oliko tuo sarkasmia?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 15.04.18 - klo:20:45
Oliko tuo sarkasmia?

Ei, ja jos joku väittää huomaavansa 0.2bar paine-eron ajoneuvonsa käytöksessä tai mukavuudessa niin miksi hän kirjoittelee viestejä vagarenalle? Tämän henkilön pitäisi olla F1-tallin kuljettajana.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Meitä kuskeja on vaan niin moneen junaan.  ;D

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:48
Ei, ja jos joku väittää huomaavansa 0.2bar paine-eron ajoneuvonsa käytöksessä tai mukavuudessa niin miksi hän kirjoittelee viestejä vagarenalle? Tämän henkilön pitäisi olla F1-tallin kuljettajana.

Voit ihan suoraan osoittaa kirjoituksesi minulle, koska minä olen noin kirjoittanut. Ford Fiesta ST:ssä on niin kova alusta, että jos laitan hieman enemnän painetta kun ohjekirjassa suositellaan, huomaan sen heti. Viime syksynä menin Nesteelle tarkistamaan rengaspaineet kun olin ne huhtikuussa viimeksi tarkistanut. Laitoin sitten valmistajan suosittelemat paineet.
Ihmettelin kun auto oli niin pirun kova.
Tarkistin seuraavana päivänä kun renkaat olivat kylmät omalla mittarillani paineet ja huoltoaseman mittari näytti 0,2 baria liian vähän.
Poistin sieltä sen 0,2 ja kyllä muuttui auto paremmaksi.
Tosin en kyllä huomaa onko meidän Peugeot 206:ssa 2,4 vai 2,6.
Mitä F-1 kuskin pestiin tulee niin olisin varmasti aika kummajainen ikäni ja sukupuoleni vuoksi F-1 auton ratissa, vaikka sen 0,2 baria liikapainetta omassa autossani heti tunnenkin.

Jultsu

Okei, olettakaamme siis että tuollaisen pikkuriikkisen paine-eronkin pystyy huomaamaan jos autossa on ns. kisakireä alusta. Looginen jatkokysymys onkin: Miksi ihmeessä ostaa tuollainen auto jos haluaa pehmeää ja sivistynyttä kyytiä? Ja tärkeämmin: Miksi tehdä ajoneuvostaan sitten heti huonompi pienempien paineiden myötä (kasvanut polttoaineen kulutus, suurempi riski joutua vesiliirtoon, renkaiden kuluminen nopeampaa, ajoneuvon käyttäytyminen ääritilanteissa epävarmaa ja hitaampaa.)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hidalgo

Kyllä 0,2 barin eron huomaa helposti autosta riippumatta, ellei sitten puhuta jostain 3,3 ja 3,5 barin eroista. Tässä hyvä kirjoitus ilmanpaineista renkaissa, ja samalla voi opetella lontoota: https://www.wheels.ca/news/over-inflated-tires-are-a-bad-idea/

skrikoo

#111
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:21:15
Miksi ihmeessä ostaa tuollainen auto jos haluaa pehmeää ja sivistynyttä kyytiä? Ja tärkeämmin: Miksi tehdä ajoneuvostaan sitten heti huonompi pienempien paineiden myötä (kasvanut polttoaineen kulutus, suurempi riski joutua vesiliirtoon, renkaiden kuluminen nopeampaa, ajoneuvon käyttäytyminen ääritilanteissa epävarmaa ja hitaampaa.)

En haluaa pehmeää ja sivistynyttä kyytiä. Ei kai Fiesta ST:n kyyti 205/40 X 17 Bridgestone potenzan renkailla voi olla pehmeää ja sivistynyttä.
Haluan autooni jonka olen ostanut sellaisen kyydin jollainen siihen on tarkoitettu. Siksi en halua tehdä ylipaineilla autoani vielä kovemmaksi kun se on normaalipaineillakin jo erittäin kova.
En tee ajoneuvostani huonompaa pienempien paineiden myötä vaan ajan juuri oikeilla paineilla, en yli enkä ali.
Kasvanut polttoaineen kulutus.
Valmistajan ilmoittamat polttonesteen kulutukset.

Maantie 4,8
Yhdistetty 5,9
Kaupunki 7,9
Minun todellinen keskikulutus 5,60   23 798 km. Näkyvät pojat kirjoittavan että heillä kyseinen auto vie 7-8 litraa/100km.
Vesiliirtoon en voi joutua kun en aja vesisateella, se ei ole hauskaa.
Renkaat eivät jostain kumman syystä minulla paljoa kulu. Toisen auton alkuperäisilla renkailla ajettu 65 000km.
Ei ole ääritilanteessa epävarmaa voi ajaa mutkaan kuin mutkaan urku auki ja menee kuin kiskoilla. Bemaripojat muuten hakevat jarrua mutkaan siinä vaiheessa kun ST:llä lisään kaasua.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:11:26
Joka ikisessä 195/65r15 renkaassa joita olen hypistellyt/käpistellyt käsissäni on ollut renkaan kyljessä yksi ja sama (maksimi)painelukema: 3.5bar. Täsmälleen sama kuin mikä noista mun molemmista 19" sarjoista löytyy. 3.5bar 195/65r15 renkaassa ei ole "järkyttävä ylipaine", se on itseasiassa vaadittu paine jotta sillä renkaalla pystyy ajamaan sen kylkeen printatun maksimikuorman kanssa (ainakin siis turvallisesti ja riskejä ottamatta.) Ihan vaan esimerkkinä omassa täyteen lastatussa farkkuautossa (paino noin 2200 kiloa) ja käytettäessä alkuperäisiä 91-kantavuusindeksin renkaita (615kg) ollaan jo siinä kantavuuden rajoilla, 3.5bar rengaspaineiden kanssakin. Täyskuormattuna ja 2.5bar "suosituspaineilla" otetaan jo huomattavia riskejä niin kantavuuden kuin käyttäytymisenkin suhteen.

Itse näköjään jo tiedät mikä se vitsaus tässä asiassa onkin vaikka et sitä selvästi ymmärrä. Jos tyrkkäät siihen renkaaseen sen maksimipaineen (joka on tarkoitettu maksimi kuormalle) ja ajat autolla pelkästään ilman kuormaa (kuljettaja + käsilaukku + tankissa pikkasen bensaa) niin kyllä se kuluu keskeltä kaljuksi. Olen tämän omin silmin nähnyt. Täsmennetään vielä että missään vaiheessa talvirenkaat eivät kuluneet vituiksi, eikä seuraava sarja kesänakkeja mennyt miksikään kun paineet pidettiin oikein. Autoon ei myöskään missään vaiheessa tehty mitään tukivarsi remontteja tai pyöränkulmien tarkistuksia/muutoksia. Eli ainut muuttuva tekijä oli yhden renkaan liian kova paine suhteessa kuormitukseen ja rengas meni keskeltä kaljuksi. Ihan sama mitä Jultsu yrittää todistella kaikella mahdollisella mutta näin nyt todellisessa elämässä pääsi käymään.

Vai onkohan tässä rikottu jotain fysiikan lakeja?  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 15.04.18 - klo:21:30
En haluaa pehmeää ja sivistynyttä kyytiä. Ei kai Fiesta ST:n kyyti 205/40 X 17 Bridgestone potenzan renkailla voi olla pehmeää ja sivistynyttä.
Haluan autooni jonka olen ostanut sellaisen kyydin jollainen siihen on tarkoitettu. Siksi en halua tehdä ylipaineilla autoani vielä kovemmaksi kun se on normaalipaineillakin jo erittäin kova.
En tee ajoneuvostani huonompaa pienempien paineiden myötä vaan ajan juuri oikeilla paineilla, en yli enkä ali.
Kasvanut polttoaineen kulutus.
Valmistajan ilmoittamat polttonesteen kulutukset.

Maantie 4,8
Yhdistetty 5,9
Kaupunki 7,9
Minun todellinen keskikulutus 5,60   23 798 km. Näkyvät pojat kirjoittavan että heillä kyseinen auto vie 7-8 litraa/100km.
Vesiliirtoon en voi joutua kun en aja vesisateella, se ei ole hauskaa.
Renkaat eivät jostain kumman syystä minulla paljoa kulu. Toisen auton alkuperäisilla renkailla ajettu 65 000km.
Ei ole ääritilanteessa epävarmaa voi ajaa mutkaan kuin mutkaan urku auki ja menee kuin kiskoilla. Bemaripojat muuten hakevat jarrua mutkaan siinä vaiheessa kun ST:llä lisään kaasua.

Hienoa että joku muukin saa autonsa kulkemaan vähemmällä polttoaineella kuin mitä normikulutus sanoo!

Mutta tietysti voisi kysyä että miksi hankkia ST Fiesta jos haluaa ajaa vähällä polttoaineella...?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.04.18 - klo:13:06
Itse näköjään jo tiedät mikä se vitsaus tässä asiassa onkin vaikka et sitä selvästi ymmärrä. Jos tyrkkäät siihen renkaaseen sen maksimipaineen (joka on tarkoitettu maksimi kuormalle) ja ajat autolla pelkästään ilman kuormaa (kuljettaja + käsilaukku + tankissa pikkasen bensaa) niin kyllä se kuluu keskeltä kaljuksi. Olen tämän omin silmin nähnyt. Täsmennetään vielä että missään vaiheessa talvirenkaat eivät kuluneet vituiksi, eikä seuraava sarja kesänakkeja mennyt miksikään kun paineet pidettiin oikein. Autoon ei myöskään missään vaiheessa tehty mitään tukivarsi remontteja tai pyöränkulmien tarkistuksia/muutoksia. Eli ainut muuttuva tekijä oli yhden renkaan liian kova paine suhteessa kuormitukseen ja rengas meni keskeltä kaljuksi. Ihan sama mitä Jultsu yrittää todistella kaikella mahdollisella mutta näin nyt todellisessa elämässä pääsi käymään.

Vai onkohan tässä rikottu jotain fysiikan lakeja?  ;D
A_jaba, luitko seuraavaa Rauta7 :n kirjoitusta ollenkaan? Siinä sanottiin varsin selkeästi kuinka on asian laita nykyisillä vyörenkailla. Tässä vielä lainaus Raudan kirjoituksesta:
"Pätee ristikudosrenkaille tuo ylipaineen vaikutus, että renkaat kuluvat keskeltä.

Jäykällä teräskudoksella tuetut vyörenkaat, ja ne oikean levyisillä vanteilla olevina, eivät kulu keskeltä ylipaineen vaikutuksesta - vaikka painetta olisi tuplasti ns. ohjepaineisiin verrattuna. Mikäli vanteet ovat normileveyttä leveämmät, niin renkaisiin on ehdottomasti laitettava normaalipaineita korkeammat paineet kaikissa olosuhteissa.

Ps. Auton suuntavakavuus paranee kun takapyörillä on pienempi sortokulma kuin etupyörillä -> takarenkaisiin kannattaa laittaa eturenkaita suurempi paine, vaikka ajelisikin pienillä kuormilla.

Jultsu on oikeassa, että alipaineinen vyörengas kuluu kulutuspinnan keskeltä voimakkaammin."

Noin se asia menee ihan käytännössäkin. Vyörengas pysyy paremmin ryhdissään mitä kovemmat paineet. Olen tutkinut asiaa nyt useammallakin uudella rengassatsilla ja käyttänyt niissä aina 0,5 bar enemmän kuin suositukset - lopputuloksena täysin tasaisesti kuluneet renkaat. Joskus sain käytetyn auton mukana renkaat joista yksi oli keskeltä millin kuluneempi kuin reunoistaan, tätä tilannetta olikin sitten mahdotonta enää korjata millään ilmanpaineenmuutostoimenpiteellä, kun oli jo pilattu liian pienillä paineilla ajamalla edellisen omistajan ansiosta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

sambolo

Ostin käytetyn satsin ocu rs vanteita 18” koossa, kaikissa oli  tasan 2 baria paineita ja kuluneet keskeltä enemmän. Tosin nää oli kulunu myös toiselta laidalta, et varmaa kulmissaki vikaa ollu. Talvirenkaissa varsinki näkee monesti kuinka keskeltä kuluneet kun moni ajaa talvisin todella pienillä paineilla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 16.04.18 - klo:14:23

Mutta tietysti voisi kysyä että miksi hankkia ST Fiesta jos haluaa ajaa vähällä polttoaineella...?

Koska lainasit kirjoitustani, oletan että kysymyksesikin oli minulle tarkoitettu.
Asetan sinulle vastakysymyksen.
Miksi ajattelet, että haluan ajaa vähällä polttoaineella?

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.04.18 - klo:20:48
Ei, ja jos joku väittää huomaavansa 0.2bar paine-eron ajoneuvonsa käytöksessä tai mukavuudessa niin miksi hän kirjoittelee viestejä vagarenalle? Tämän henkilön pitäisi olla F1-tallin kuljettajana.
Eivät maksa tarpeeksi ja liikaa matkustamista.  ::) ;D
Kyllä sen huomaa ihan 35 profiilin renkaalla ja coili-alustankin kanssa.. Omassa on kokeiltu 2.5, 2.7, 2.9, 3.0 ja 3,1.
Huollossa muuten, jostain syystä aina laittavat ~2.5?
Ajokäytös ainakin Hankookin kumeilla on 2.9 parhaimman tuntuinen. Ei liian tahmea eikä liian "pintamainen" tai mikä termi lienee oikea. Tuntuu, että pyörästä häviää tuntumaa ja "liukuu" tien pinnalla.

Vanhassa "kirppuluokan" (coili-alustalla ja isoilla vanteilla / matalalla kumilla) pökötissä huomasin, että renkaissa oli 5g heitto. Vasta 3 kerran jälkeen, kun se kone näytti 0g heittoa ei täristämistä havainnut.
Tavan kuski ei huomaa vaikka vetarit olisi väljät kuin leipälaatikko..

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 16.04.18 - klo:17:59

Kyllä sen huomaa ihan 35 profiilin renkaalla ja coili-alustankin kanssa.. Omassa on kokeiltu 2.5, 2.7, 2.9, 3.0 ja 3,1.
Huollossa muuten, jostain syystä aina laittavat ~2.5?
Ajokäytös ainakin Hankookin kumeilla on 2.9 parhaimman tuntuinen. Ei liian tahmea eikä liian "pintamainen" tai mikä termi lienee oikea. Tuntuu, että pyörästä häviää tuntumaa ja "liukuu" tien pinnalla.


Tavan kuski ei huomaa vaikka vetarit olisi väljät kuin leipälaatikko..
Hakemasi sana oli varmaan pintakova. Olet täysin oikeassa siinä, että riippuu paljon rengasprofiilista, autosta ja kuskista minkälaisen eron huomaa rengaspaineissa.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 15.04.18 - klo:17:21
Siis pidät Passatissa 3,5barin rengaspaineita? Varmaan mielenkiintoinen ajettava.
Kaasu-B7 passatissa on edessä suositus 2,4 ja takana 2,6 vajaalla kuormalla. Täydellä kuormalla edessä sama, mutta takana taisi olla ihan 3.0. Nyt kun ei ihan täydellä kuormalla mennä, niin edessä on itsellä tuo suositus ja takana 2,8. Renkaat 205/60R16. En tiedä kannattasko sitten täydellä kuormalla laittaa pikkaisen päälle eteenkin, mutta noilla on menty. Ajettavuudessa ei moittimista, tietenkin täydellä kuormalla perä on jo aika matalalla (pienentynyt maavara), mutta se nyt ei liity renkaisiin sinällään. Ei ole tullut ajateltua laittaa 3,5 eteen ja taakse..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy