Octavian äänieristys

Aloittaja Hannes, 25.04.12 - klo:09:30

« edellinen - seuraava »

isopahasusi

Laitoin eilen silikonitonta wurthin kumi ja muoviosien voiteluun tarkoitettua ainetta kaikkiin ovi ja ikkunatiivisteisiin koko autossa. Ei voi muuta kun kehua kyseistä ainetta. Kaikki kitinät ja narinat katosivat ja auto on kun toinen auto. Melkoinen ero lähtötilanteeseen ja kuitenkin vielä puolitoista vuotta sitten auto oli aivan hiljainen kun sen ostin, rengasmelua lukuunottamatta. Nyt vaimennuksen jälkeen ja tiivisteet voideltuna on kyllä todella hiljainen ja mukava ajaa. Vielä kun saisi nuo ahto ongelmat pois.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

DNF

Ajatuksissa on omaa Octavia Kombia eristellä kun takakontin verhoilut on maalausprojektin takia purettuna.
Kyselin tuolta Autosoundin kavereilta vähän vinkkejä materiaaleista ja menekistä. Sain kaksi mielestäni hyödyllistä linkkiä, jotka ajattelin jakaa tässä ketjussa.
Octavian eristämistä PDF:ssä.
Viimeisellä sivulla mainittu käytetyt materiaalit ja määrät.

Videolinkki Matukan eristämisestä. Silent Coat Noise Insulation Mazda 5 on Vimeo
Auttaa vähän hahmottamaan työtapoja, vaikka nopeutettuna tuo pätkä onkin.

Toivottavasti näistä on jollekin hyötyä. :)

EDIT: Itselle ainakin on ollut hyötyä tästä Hanneksen ja myös mla:n aloittamista ketjuista.

jormajordaani

Viime perjantaina tapahtui suurin hyppäys parempaan oman Ocun äänieristyksessä, kun vaihdoin Bridgestone Turanzat uusiin Michelin Energy Saver+ -renkaisiin. Melu on nyt huomattavasti miellyttävämpää sekä tasoltaan että taajuudeltaan. Karkealla asfaltilla jyrinä pieneni mukavasti, nyt tienpintojen erot ei kuulu läheskään niin voimakkaasti kuin aiemmin. Lisäksi auto kulkee vihdoin suoraan eikä tärytä enää 120kmh+ nopeuksissa !

Ã,,änieristystä (butyylikumi + solumuovi) oon aiemmin tehnyt kontille kokonaisuudessaan, takapyöräkoteloille, oviin, takapenkin alustaan, etupyöräkoteloihin, konepeltiin sekä peräluukkuun. Tulokset oli mielestäni takapään jyrinän tippumista lukuunottamatta niin lieviä (=masentavia), että päätin kokeilla renkaiden vaihtoa vaikka vanhoilla gummeilla vielä yksi kesä olis mennyt.
Skoda Octavia III RS TSI DSG Combi

Hannes

Joo varmaan on tosiasia se että viimeisen silauksen äänimaailmaan antaa oikea rengasvalinta, omassa autossani on alkuperäiset good yarit jota eivät ole varmaan siltä pahimmasta päästä ääniensä puolesta mutta olen tuossa miettinyt renkaiden vaihtoa hiljaisempiin kun nuo Skodan renkaat kävisi kakkosautoni alle sopivasti-

Olisi mukava kuulla mikä rengas olisi se toimivin Octaviassa noiden äänien perusteella joten laittakaapa kokemuksia ne varmaankin kiinostaa monia. Niin ja jos on kokemusta usemmasta rengasmerkistä niin ainavaan parempi.

karsta

Helou

Ajattelin kertoa ajatuksiani toisen merkin omistajana. Skodaa en ole vielä omistanut, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä sellainen lähtee kohta tilaukseen. Eilen kävin koeajamassa Octavia combia ja Yetiä. Mielestäni rengasmelu oli varsin vähäistä eri tienpinnoilla ja eri nopeuksissa, eikä tullut mieleenkään alkaa äänieristyksiä ensimmäisenä rakentamaan. Tätä ketjua lukiessani kauhistuin ja sain sen kuvan, että auto täytyy laittaa atomeiksi ja eristää, tai käyttää peltoreita, mutta näinhän ei siis asia onneksi ollutkaan.

Nykyinen autoni bmw -08 farkku on mielestäni hiljainen, mutta ei Octavia sitä merkittävästi äänekkäämpi ollut, mikä oli todella positiivinen asia. Yetissä oli aavistus enemmän rohinaa havaittavissa, muttei sekään paha ollut. Suurin pelko ennen Octavian koeajoa oli että auto tulee tyrmättyä rengasmelun vuoksi bmw:n jälkeen, mutta toisin kävi.

Onko Octavian combissa verrattuna sedaniin (vai oliko se hb) eroa melutasossa? Olen vain farkkuja ajanut, mutta sedanin hankintaa olen ajatellut.
Octavia PHEV -21 Style
CLK 320 -00

Hannes

#125
Ei octavian melu taso nouse varmaankaan juurikaan sen korkeammalle kuin muissakaan vastaavan kokoluokan autoissa ja voisi sanoa että perus ääniltään se on jopa todella hiljainen mutta se mikä tuossa  on se että ääni on ärsyttävä sävyltään.

Hyvä kuntoisella tiellä meno on hiljaista mutta karkeallapinnalla sitten alkaa ärsyttää ja se ero on vielä niin katastrofaalinen. Juuri tätä asiaa äänieristyksellä saadaan loivennettua.

Kyse on makuasiosta mutta yleinen käsitys on että Octavia ei ole hiljainen auto mutta se on pieni puute muuten hyvässä autossa ja tuohon äänimaailmaankin tottuu.

Oikea rengasvalinta vaikuttaa tämän auton kohdalla varmaan eniten siihen miten miellyttävän äänimaailman siihen haluaa, kun vain tietäisi mitkä ne hiljaisimmat renkaat on ;D

PS: Erot hb ja combin välillä ei varmaankaan ole äänien puolesta puoleen eikä toisen joskus muistan jossakin mainitun että combi olisi ollut testin mukaan jopa hiljaisempi mutta???

Se on kumminkin varma että tämän asian takia tätä autoa ei kannata jättää ostamatta siksi erinomainen kulkine tämä on ja vaakan toisessa kupissa on paljon ominaisuuksia joita ei toisista tämän kokoluokan autoista löydy.

audioman

Allani on nyt viimeisiä viikkoja Octavia TDI CR RS vm 2008, jossa on alla 225/45R17 Nokian Hakka Blue - renkaat. Tämä on kolmas Octaviani. Kaikissa muissa on ollut 195/65R15 - renkaat.

Kokemuksiani melutasosta:
- Nykyinen autoni tuntuu matalaprofiilisista renkaista huolimatta olevan hiljaisin Octaviani. Mistä voi päätellä, että Hakka Bluet ovat varsin hiljaiset renkaat. Pelkästä tottumuksesta ei ole kysymys päätellen siitä, autossa pystyy keskustelemaan moottoritielläkin aika kivasti. Samaa ei voi sanoa varsinkaan ensimmäisestä Ocustani, jossa oli alla 15-tuumaiset Bridgestone-ensiasennusrenkaat. Siinä olisi Peltoreita tarvittu...
- Kun Octavian ratista lähtee koeajolle ns. premium-autolla niin yleensä pettyy siihen, että se ei olekaan rengasääniltään niin paljon hiljaisempi kuin olisi odottanut. Kyllä takavetoiset Mersut ja Bemarit hiljaisempia ovat, mutta vielä isompaa eroa odottaisi.
- Octavia ei ole sen meluisampi kuin saman hinta- ja kokoluokan kulpailijat. Tämä mielipide perustuu työkavereiden Volkkareiden, Fordien, ja Opeleiden kyydissä tehtyihin matkoihin.

Oma matkani jatkuu muutaman viikon päästä ns. premium-autolla, mutta syynä vaihtoon ei ensisijaisesti ole melutaso, vaan mahdollisuus ja halu kokeilla miltä meno maistuu vähän kalliimman auton ratissa.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

VR6

Tilavampaa autoa.. Golffi 6 olis vaihtumassa Octavia Facelift TDI RS:ään, kunhan sopiva löytyy. Tänään ajelin työpaikan 07vm farkku Oculla (2,0TDI) ja jotenkin kutos Golffin jälkeen tuntui äänekkäältä, erityisesti rengasmelu Hakka 5 tai 7 oli yllättävän kova.

Onkohan tuohon faceliftiin parannettu äänieristystä? Muistan lukeneeni jonku iltapäivälehden artikkelin että Skoda on parantanut äänieristyksen faceliftiin.. Pitääkö paikkansa?

Hyviä ja helppoja neuvoja äänieristykseen otetaan vastaan  ;D

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pomo

En tiedä, mutta omasta kokemuksesta äänieristys on parempi. Helppo ja halpa tapa parantaa äänieristystä on ostaa hiljaisemmat renkaat, esim. kesärenkaiksi Continentalin valmistama Viking Pro Tech II. Auto Bildin testin mukaan ihan ok rengas, sijoitus 15/54. Taisi hävitä lähinnä tuossa kulutuksen kestossa, joka luonnollisesti hiljaisissa renkaissa on heikompaa!

Omasta kokemuksesta (autoilua jo yli 20 v) hiljaisempiin en ole törmännyt!

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 06.04.13 - klo:22:32
Tilavampaa autoa.. Golffi 6 olis vaihtumassa Octavia Facelift TDI RS:ään, kunhan sopiva löytyy. Tänään ajelin työpaikan 07vm farkku Oculla (2,0TDI) ja jotenkin kutos Golffin jälkeen tuntui äänekkäältä, erityisesti rengasmelu Hakka 5 tai 7 oli yllättävän kova.

Onkohan tuohon faceliftiin parannettu äänieristystä? Muistan lukeneeni jonku iltapäivälehden artikkelin että Skoda on parantanut äänieristyksen faceliftiin.. Pitääkö paikkansa?

Hyviä ja helppoja neuvoja äänieristykseen otetaan vastaan  ;D

Autkauppias, jonka suullinen todistus on tietenkin aina varmaa ja puolueetonta tietoa, kertoi äänieristystä parennetun FL:ssäkin vielä vuoden 2011 malliin aiemmista.

sakal83

Mahtaiskohan tuosta löytyä ihan varmempaakin tietoa? ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 11.04.13 - klo:10:46
Mahtaiskohan tuosta löytyä ihan varmempaakin tietoa? ;D

Esim. briskodalla tuosta 2011 parannusta on spekuloitu mutta asia jää vähän tulkinnanvaraiseksi. Ainakin yksi ketju löytyy helposti googlella. Ei tuo ainakaan mikään maailmaamullistava parannus varmasti ole.

Nakunaakka

tietääkös kukaan joka tekisi äänieristystä autoihin joensuu - savonlinna - kuopio - imatra akselilla? Itellä ollu mielessä alottaa kyseinen prokkis mutta mieluummin antasin kipponi sellaselle jolla enemmän osaamista ja tietämystä asiasta..

j.s.h

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 11.04.13 - klo:10:46
Mahtaiskohan tuosta löytyä ihan varmempaakin tietoa? ;D

Ainakin niin varmaan kuin korvakuulolta voi sanoa. Edellinen 2008 oli huomattavasti äänekkäämpi kuin nykyinen 2012 mallinen, sekä koneen että rengasäänien osalta. Rengastuksena samat nastarattaat molemmissa.

sakal83

täytyypä oikein käydä ajelemassa 09-10 vuoden ocua ja vertailla ääntä. ihan vain mielenkiinnon vuoksi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

LetK012

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 11.04.13 - klo:14:13
täytyypä oikein käydä ajelemassa 09-10 vuoden ocua ja vertailla ääntä. ihan vain mielenkiinnon vuoksi.

Tuohon vertailuun vaikuttaa niin moni asia, että en tiedä maksaako vaivaa. Ovien ja takakontin osalta ei ole ainakaan tehty mitään muita muutoksia kuin, että takakontin sivuihin lokasuojan ja turvavyörullan kohdalla olevaan lokeroon on laitettu vaahtomuovitäyte (pala) jota en muista pre-faceliftissä olleen. Muuten käytetyt osat ja materiaalit näyttävät ihan samoilta - muutoksiin pelleissä tai alustan puslissa en osaa sanoa mitään. :)
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

miha

Vaihdoin renkaat Bridgestone 225/45 17 --> Good Year 205/50 17, nyt mennään kuin huopatossutehtaassa :)! Siis eroa kuin yöllä ja päivällä! On vaan hiukan kallis toi rengaskoko verrattuna 225/45, mutta tosin myös polltoainetta säästyy kapeimmilla nakeilla. Bridestonet oli ensiasennusrenkaat ja toimivat aluksi kohtalaisesti, mutta toka kesänä olivat kuin tiejyrät, meinas mennä hermo!!

LetK012

Lainaus käyttäjältä: miha - 21.04.13 - klo:15:46
Vaihdoin renkaat Bridgestone 225/45 17 --> Good Year 205/50 17, nyt mennään kuin huopatossutehtaassa :)! Siis eroa kuin yöllä ja päivällä! On vaan hiukan kallis toi rengaskoko verrattuna 225/45, mutta tosin myös polltoainetta säästyy kapeimmilla nakeilla. Bridestonet oli ensiasennusrenkaat ja toimivat aluksi kohtalaisesti, mutta toka kesänä olivat kuin tiejyrät, meinas mennä hermo!!

Oliko mikä GY malli (EfficientGrip)? Tämä on kiinnostanut minuakin ja jos ei parempaa tule markkinoille, niin noiden ensiasennus dunplopploppien tilalle olisin vastaavia hankkimassa. Koko on sama mitä sinulla oli.

Kyllä tuli taas yllättävä motivaatiopuuska äänieristyshommiin. Onneksi rengaspaineiden tasaus 2.7bar tasoitti pahimpia kuminoita aavistuksen. Enemmän tuntui paineiden lisäys parantaneen ajotuntumaa ja vähentäneen uraherkkyyttä - talven jäljiltä tuntuu kyllä karmeilta nuo tiet.
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

miha

Juuri tuo rengasmalli kyseessä!

puhis78

Oma kokemus sanoo että renkailla on merkitystä ääniin, mutta ei se hiljaisuus jotenkin kestä. Eristän tänään konttia ja toivotaan että auttaa edes hieman  ;)
Skoda Octavia RS 2,0 TDI + DSG - 09

LetK012

Nostetaan tätä vanhaa aihetta taas, kun viimeistelin omaa projektia tänään.

Eli, uhkaavaa autokuumetta hoitaakseni uusin keväällä autoon kesärenkaat ja nyt vielä viimeistelin äänieristysprojektin tekemällä lattian. Nythän tämä auto on semmoinen, mitä sen olisi pitänyt jo tehtaalta tullessa olla. :o

Lattiaan laitoin STP:n goldia oikeastaan pelkästään sille tasaiselle osalle jalkatilassa. Tämän päälle vielä kaikkiin muihin jalkatiloihin paitsi kuskille OTR comboa samalla alueelle. Kuskin jalkatilaan laitoin sitten keskelle vähän limittäin toista kerrosta goldia sen sijaan. Tuo Combo on sen verran paksua, että polkimien ym tiukkojen sovitusten takia en tätä siihen väliin survonut.

Takapenkin pohjan eristin samalla setillä: goldia alle ja comboa päälle.

Päästäkseni käsiksi lattiaan, irroitin verhoilulistat lattianrajasta ja b-pilarista ja irroitin etupenkin lattiasta, mutta en nostanut sitä pois autosta (airbag). Kallistin vain penkkiä eteen - taakse sen mukaan kummalla puolella työskentelin. Takapenkki lähti helpolla pois häiritsemästä.

Kun aikaisemmilla kerroilla takakontin ja ovien kanssa oli vaikea saada näkyviin oikein mitään kunnollista mittaustulosta, niin nyt se vaikutus mielestäni on kiistoton.

Ã,,änentasot mittasin heti saatuani auton käsiini ja ja jokaisen vaiheen jälkeen (sekä talvirenkailla jne. referenssimittauksia - aina samalla tiellä) ja niin myös nyt lattian äänieristyksen jälkeen. Vaihdettuani uudet renkaat tein muuten referenssimittauksen eikä melutaso muuttunut miksikään - sävy vähän rauhoittui, mutta sama äänenpaine.

Alkuperäinen melutaso / lattia + ovet + kontti eristettynä (mittauspaikkana vanha asfaltti, urissa)
120 km/h: 76,1 / 73,2 dBA
100 km/h: 75,1 / 72,8 dBA
80 km/h: 73,6 / 68,8 dBA

Nyt tuo auto on yhtä hiljainen, kuin edellinen eristetty. Tehtävä suoritettu.  :D

Vähän noissa mittaustuloksissa on aina heiluntaa, mutta selkeästi hiljaisempi tuo nyt on. Erityisesti se rasittava kumina hiljeni ja nyt päämelunlähde on renkaiden suhina / kohina.
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

apche

Lainaus käyttäjältä: LetK012 - 04.05.14 - klo:20:58
Nostetaan tätä vanhaa aihetta taas, kun viimeistelin omaa projektia tänään.

Eli, uhkaavaa autokuumetta hoitaakseni uusin keväällä autoon kesärenkaat ja nyt vielä viimeistelin äänieristysprojektin tekemällä lattian. Nythän tämä auto on semmoinen, mitä sen olisi pitänyt jo tehtaalta tullessa olla. :o

Lattiaan laitoin STP:n goldia oikeastaan pelkästään sille tasaiselle osalle jalkatilassa. Tämän päälle vielä kaikkiin muihin jalkatiloihin paitsi kuskille OTR comboa samalla alueelle. Kuskin jalkatilaan laitoin sitten keskelle vähän limittäin toista kerrosta goldia sen sijaan. Tuo Combo on sen verran paksua, että polkimien ym tiukkojen sovitusten takia en tätä siihen väliin survonut.

Takapenkin pohjan eristin samalla setillä: goldia alle ja comboa päälle.

Päästäkseni käsiksi lattiaan, irroitin verhoilulistat lattianrajasta ja b-pilarista ja irroitin etupenkin lattiasta, mutta en nostanut sitä pois autosta (airbag). Kallistin vain penkkiä eteen - taakse sen mukaan kummalla puolella työskentelin. Takapenkki lähti helpolla pois häiritsemästä.

Kun aikaisemmilla kerroilla takakontin ja ovien kanssa oli vaikea saada näkyviin oikein mitään kunnollista mittaustulosta, niin nyt se vaikutus mielestäni on kiistoton.

Ã,,änentasot mittasin heti saatuani auton käsiini ja ja jokaisen vaiheen jälkeen (sekä talvirenkailla jne. referenssimittauksia - aina samalla tiellä) ja niin myös nyt lattian äänieristyksen jälkeen. Vaihdettuani uudet renkaat tein muuten referenssimittauksen eikä melutaso muuttunut miksikään - sävy vähän rauhoittui, mutta sama äänenpaine.

Alkuperäinen melutaso / lattia + ovet + kontti eristettynä (mittauspaikkana vanha asfaltti, urissa)
120 km/h: 76,1 / 73,2 dBA
100 km/h: 75,1 / 72,8 dBA
80 km/h: 73,6 / 68,8 dBA

Nyt tuo auto on yhtä hiljainen, kuin edellinen eristetty. Tehtävä suoritettu.  :D

Vähän noissa mittaustuloksissa on aina heiluntaa, mutta selkeästi hiljaisempi tuo nyt on. Erityisesti se rasittava kumina hiljeni ja nyt päämelunlähde on renkaiden suhina / kohina.

Paljonko meni noita eristysmattoja? Kauanko kesti asennuksessa?

MOP

Lainaus käyttäjältä: LetK012 - 04.05.14 - klo:20:58
...viimeistelin äänieristysprojektin tekemällä lattian. Nythän tämä auto on semmoinen, mitä sen olisi pitänyt jo tehtaalta tullessa olla. :o

Lattiaan laitoin STP:n goldia oikeastaan pelkästään sille tasaiselle osalle jalkatilassa. Tämän päälle vielä kaikkiin muihin jalkatiloihin paitsi kuskille OTR comboa samalla alueelle. Kuskin jalkatilaan laitoin sitten keskelle vähän limittäin toista kerrosta goldia sen sijaan. Tuo Combo on sen verran paksua, että polkimien ym tiukkojen sovitusten takia en tätä siihen väliin survonut....

Mitä pitää purkaa jotta saa kuskin/pelkääjän lattiapellit näkyvvin?

LetK012

Lainaus käyttäjältä: apche - 05.05.14 - klo:20:20
Paljonko meni noita eristysmattoja? Kauanko kesti asennuksessa?

Noin reilun paketin verran molempia tällä viimeisellä kerralla takapenkin alle ja kaikkiin jalkatiloihin. Yhdet paketit ostin ja loput oli vanhoista jääneitä jämiä. Tätä ennen on tehty ovet ja takakontti joihin upotettua määrää en enää muista.

Asennusaikaa oli ilta per puoli. Jälkimmäinen meni luonnollisesti nopeammin, kun muovien purkamisessa oli selkeämmät otteet.

Lattian pääsee kiinni eristeiden asentamiseksi irroittamalla "jalkalistat" ja b-pilarin alamuovi. Takaa penkin sivusta aloittaa ja samalla ottaa istuimet pois. Sitten taka- potkulista, b-pilarin muovi ja etulista. Lisäksi penkin tosiaan irroitin lattiasta, mutta en nostanut sitä autosta pois (airbag piuhat koko ajan kiinni). Vasemman jalan tuki piti myös irroittaa, jotta mattoa sai kuskin puolella vähän enemmän auki.

Autossa on varsin jäykkä lattiamatto ja sen alla ehkä 10mm lumppumatto, joka on korvattu etujalkatilan nousevalla osalla jollain kumimaisella muotoon valetulla eristeellä. Näitä vaan nostelee päättäväisesti sivuun ja laittaa eristeet alta paljastuvalle pellille. ;D Tehtaalla ovat jo valmiiksi kartoittaneet ne herkimmin kumisevat kohdat - niissä on kohdistuspalat jotain raskasmattoa valmiina. ;)

Molemmilla puolilla etujalkatilassa on ihan pellissä kiinni ilmakanava takajalkatilaan. Tämän alle on käytännössä mahdoton saada äänieristettä purkamatta autoa enemmän. Tuliseinälle ja kardaanitunnelin reunoille ei myös oikein yletä, mutta tasaiselle alueelle muuten hienosti.

Mitään ihme työkaluja tohon ei tarvitse. Pieni 20 koon torxi takalistan yläosaan ja kuljettajan puolen konepellinvivun alla olevaan kannakkeeseen ja 25 torxi jalkatuen pulttiin. Istuimiin sopi suurin (olisko ollut 40 koon) torxi, mutta oikeasti siinä olisi pitänyt käyttää 12 kulmaista (XZN?) avainta.

Pienenä bonuksena lisäsin b-pilarin sisään minigrip pussiin sisään silvottua vaahtomuovia (vrt. takaluukun iskaritornikotelon sisässä oleva vaahtomuovipala) estämään kohinaa korvan juuressa. Tässä pilarissa on 2 isoa aukkoa, toinen alhaalla ja toinen siinä puolessa välissä. Molemmista työnsin yhden pussin sisään - ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylös.
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

Scodillac

#145
Moi!
Mietin tuota Ã,,änieristys asiaa itsekin , mutta ainakin noin mittava eristäminen jolloin puretaan kattoverhoilu , ovet, peräkontti kokonaisuudessaan ja sisusta kokonaan ei ehkä kuitenkaan itselleni tulisi mieleen  :o .
Onkohan kukaan laskenut paljonko noin mittava eristäminen lisää auton painoa ? Ei tuo STP ainakaan ihan kevyttä kampetta ole . Tietysti kaikesta nautinnosta on maksettava hintansa  ;D .
VW Passat GTE My16
Skoda Superb HB 1.4 TSI L&K  My17

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Scodillac - 08.02.15 - klo:20:28
Moi!
Mietin tuota Ã,,änieristys asiaa itsekin , mutta ainakin noin mittava eristäminen jolloin puretaan kattoverhoilu , ovet, peräkontti kokonaisuudessaan ja sisusta kokonaan ei ehkä kuitenkaan itselleni tulisi mieleen  :o .
Onkohan kukaan laskenut paljonko noin mittava eristäminen lisää auton painoa ? Ei tuo STP ainakaan ihan kevyttä kampetta ole . Tietysti kaikesta nautinnosta on maksettava hintansa  ;D .

Painoa kertyy lisää 15-30kg "normaalissa" eristyksessä. 3 kertaa mattoa päällekkäin ei enää tuo samaa vaimennusta kuin 1. levy. Paino vain kasvaa.  :o
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy