Skoda Octavian (-10) ovipahvien irroitus???

Aloittaja Aksu, 20.04.12 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

Aksu

Toivosin vinkkejä miten ne helpoiten lähtee ennen kuin alan niitä väkisin irroittelee  :o
Onko jotain "piiloruuveja" yms. joita kannattaa ottaa huomioon ???

LetK012

Lainaus käyttäjältä: Aksu - 20.04.12 - klo:17:47
Toivosin vinkkejä miten ne helpoiten lähtee ennen kuin alan niitä väkisin irroittelee  :o
Onko jotain "piiloruuveja" yms. joita kannattaa ottaa huomioon ???

Jos takaovissa on ikkuna veivillä, niin ainoa keksittävä asia on, että kuinka se veivikahva irtoaa. Kahvan juuressa oleva paksu rinkula liukuu "sivuun" (muistaakseni kammen nuppiin) päin ja avaa kammen lukituksen.

Toinen muista poikkeava paikka on kuljettajan oven kyynärnoja, minkä pintalevy pitää irroittaa. Levy ei ole kiinni kuin nipsuilla, mutta on melko tiukassa. Samoin levyn taka-ulkoreuna on urassa - eli ensin sisäreuna ylös, sitten etureuna li'utetaan pois. Kannen alla on 3kpl torxeja.

Muuten ovipahvit ovat kiinni parilla torx ruuvilla sieltä - täältä (diskattisuojan alla 1kpl, kahvan alla 2kpl) ja etuovissa alareunassa 3 kpl. Diskanttisuoja lähtee irti helposti kampeamalla, takaisin laitossa kannattaa olla varovainen ja painaa vain reunoista. Oven sisäkahvan pinta lähtee irti ohuella ruuvarilla alareunan kolosta kampeamalla. Se on aika tiukassa, mutta kiinni vain 3-4:llä metallinipsulla.

Loput kiinnikkeet ovipahveissa ovat niitä muovinipsuja - suosittelen semmoisen työkalusarjan hankkimista nipsujen irroittamiseen - ei ole kallis sarja ja hyvin ajaa asiansa. ;)
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

Kardo

http://www.octavia-forum.de/anleitungen/Tuerverkleidung.pdf
http://www.octavia-forum.de/anleitungen/Demontage_Tuerverkleidung_hinten.pdf

Ainakin vanhemmissa Octavioissa pätee nuo ohjeet, tuskin kiinnikkeet ovat uudempaan muuttuneet. Noilla itse tein, vaikka en osaa sanaakaan saksaa.

torput

Kardo: miten oven avauskahvan vaijeri irrotetaan?

LetK012: millainen on nipsujen avaussarja?

Kardo

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.09.13 - klo:15:26
Kardo: miten oven avauskahvan vaijeri irrotetaan?

Vaijeri irtoaa kääntämällä vaijerin päässä oleva tappi pois hahlostaan. Sen jälkeen vaijerin kuoren saa irrotettua, en vaan muista miten  :). Olisikohan ollut vaan pois vetämällä. Helposti se kuitenkin irtoaa, kun tutkii rakennetta.

Saattoi olla myös toisessa järjestyksessä eli aluksi kuori pois vetämällä ja sen jälkeen vaijerin pään irrotus.

torput

Viitsitkö vääntää vielä vähän rautalankaa? Liitteenä kuva vaiheesta jossa ollaan.

Kardo

Vaijeri pitää saada vedetty tuon hahlon kohdalle, jonka jälkeen tappi nostetaan ylöspäin kiinnikkeestään.

Kahvasta vetämällä vaijeria saa vedettyä kahvan suuntaan. Tämän jälkeen kun pitää vaijerista kiinni samalla kun päästää kahvan takaisin, kääntyy vaijeri oikeaan suuntaan. Muistaakseni näin, jospa joku muu muistaisi paremmin.

LetK012

Lainaus käyttäjältä: torput - 22.09.13 - klo:15:26
Kardo: miten oven avauskahvan vaijeri irrotetaan?

LetK012: millainen on nipsujen avaussarja?

Tarkoitin sitä muovista "sorkkarauta -sarjaa" mikä on oranssina tai sinisenä myynnissä Biltema / Motonet jne. paikoissa.  Sarjalla saa ovipahvit helpommin irti eikä tule metalliin naarmuja niin kuin ruuvarilla repiessä.

Tuolla Superb -ketjussa on kuva. ;)
Octavia 2.0 TDI 4x4 L&K DSG (2012)
ex: Octavia 1.9 TDI 4x4 (2006)

torput

Kiitokset molemmille!

Motonetin setti on näköjään nimeltään:

ASENNUSTYÖKALUSARJA VERHOILU YMS 5-OSAINEN
76-5134

torput

Noniin, jatkan vielä tämän ketjun kaappaamista. Toivottavasti kestätte vielä tyhmiä kysymyksiä.

Vaijeria en edelleenkään onnistunut irrottamaan saksalaisen ohjeen järjestyksessä, mutta uskoakseni pitäisi lähteä helpommin kun "pahvi" on irrotettu.

Kun ei ole koskaan ennen tullut tällaista tehtyä, niin miten se pahvi kannattaisi klipsuista irrottaa, kun vihdoinkin kaikki ruuvit on irti? Jos haen tuollaisen Motonetin sarjan, niin tungetaanko työkalu pahvin raosta klipsun ja pellin väliin ja väännetään? Pelkillä käsivoimilla vetämällä ei tapahtunut mitään, tai sitten en uskaltanut käyttää riittävästi voimaa. Myöskään fillarin rengasraudalla en saanut riittävästi vääntöä.

Ghzeit

Sillä "haarukkapäisellä" ohuella työkalulla olen itse irroitellut. Taskunlampun kanssa vaikka tsekkaat missä ne nastat luuraa ja rauhassa nitkutellen irroitat. Se saattaa vaatia jonkinverran voimaakin, toisella työkalulla voit kiilata pahvia kauemmas ovesta ja kolmatta (kättä) työkalua vipupisteenä jos oikein kettuilee.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Emil

Itte kun kampesin ovipahvia, tai pitäisikö sanoa -muovia, irti, niin väkisin meni kiinnikkeitä rikki. Vaikka oli käytössä muoviset sorkkaraudat. Särkyi myös korvake, johon yksi kiinnikkeistä tulee kiinni. Liimailla piti, eikä tietoa kauanko pysyy.

Onneksi niitä kiinnikkeitä sentää saa Motonetistä, eikä olleet muistaakseni ihan mahottoman hintaisia.

mixa76

Lainaus käyttäjältä: Emil - 23.09.13 - klo:15:00
...väkisin meni kiinnikkeitä rikki... Särkyi myös korvake, johon yksi kiinnikkeistä tulee kiinni.
Onneksi niitä kiinnikkeitä sentää saa Motonetistä, eikä olleet muistaakseni ihan mahottoman hintaisia.

Sama vika... Enemmän särkyi kiinnitysnastoja kuin jäi ehjiksi ja myös oviverhouksesta korvake rikki, jonka "hitsasin" sulattamalla kiinni.

Merkkaritiskillä on kiinnikkeet about saman hintaiset kuin Motonetissa, ~1 â,¬/kpl.  8)  Uudet kiinnikkeet ovat erilaisia; jos on vanha kiinnike  Motonetissa mukana mallina, niin ei välttämättä samanlaisia enää löydy...  ::)

torput

Laitetaan nyt vielä hieman off topicina kun joku kuitenkin tästä ketjusta etsii tietoa verhoilunirrotushärveleistä, että Biltemasta muoviset "sorkkaraudat" löytyvät "Purkurauta muovia" nimellä, 19513 ja 19514.

torput

Noniin, nyt ovipahvi on irti. Pitäisi vielä päästä käsiksi ikkunalasiin. Riittääkö ikkunan nostimen moottorin kolmen torxin irrotus?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy