Kirjoittaja Aihe: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003  (Luettu 15566 kertaa)

Poissa Daworder

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #30 : 25.05.12 - klo:11:17 »
sitä pelkäänki että on turbo vika (melki puolet auton arvosta) pistää miettiin kannattaako remppa.

mutta kun auto pelaa niin komiasti että ois sääli vaihtaa turbo jos vain siivet ovat jumissa (kun voi uus turbo kohdata myös saman)
eli aluks pitäs koittaa jotain muuta halvempaa jos vika ei oisikaan siivissä.

fin turbolla ahdin 790e mut alkuperäsen uuden sais 590 vaihtoturbon kans. (vanha tarkistetaan ilmaseks)

onko konstia millä voi 100% varmistua onko vnt siivet jumissa? kokeilisin mielelläni jotain. (silmämääräsesti liikkuu kun painaa paikoillaan kaasua mutta en tiedä paljonko sen pitäs liikkua.)

Poissa hifijussi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #31 : 28.05.12 - klo:16:39 »
Turbon säätötanko liikkuu ja liikuttaa siipiä ahtimen sisällä hyvin kun autoa pyörittää parkissa. Omaa autoakin vertasin kaverin ehjään vastaavaan ja parkissa pyöritettäessä molemmissa tanko liikkui samalla tavalla.Toinen juttu onkin se, kun autolla ajetaan ja kiihdytellään, silloin turbon jumittumis -ongelmat esiintyvät, eivät parkissa pyöritettäessä. Edelleenkin käytä autosi asiantuntevassa turbopajassa, jossa koeajavat läppärin kera,silloin alkaa vika selvitä. Monessa paikassa testaavat ilmaiseksi ahtimen toiminnan. Omaan Passatiin vaihdettiin tänään uusi ahdin ja hyvin toimii taas biili - aivan kuten kuuluukin toimia. Automaatin lukkoventtili jousineen pitää vielä vaihtaa, niin loppuu tietyillä kierroksilla esiintyvä täryytys.

Jussi

Poissa Daworder

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #32 : 30.05.12 - klo:10:45 »
Tutkailin tuota n75 venttiiliä (ahtopaine solenoidia)

Eli pitäiskö sen sanoa Clik kun virrat kääntää päälle? tossa omassa ei kuulu mitään ääntä.. Egr ohjaava (samankaltainen venttiili kyllä naksahtaa)

näinkin vanhaan autoon en taida alkaa ahtimia vaihtamaan (700e+työt) alkaa olla jo puolet auton arvosta..ennemmin laitan rahat jemmaan ja vaihdan toisen konsernin autoon, kun takuita ei ole etteikö se taas kohta hukkaa niitä tehoja uudelleen.


Poissa Daworder

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #33 : 02.06.12 - klo:22:12 »
vag comilla katottiin vw liikkeessä että n75 kunnossa kuten myös turbo vag comin arvojen perusteella.
kokeili jarrupoljinta ja osas siittä sanoo että on alipainevuoto jossain.
en oikeen itse osannut yhdistää jarrupoljinta alipainevuotoon..saattaa hiukan tunnoton olla kovemmassa jarrutuksessa.

nyt sitten kaikki johdot vaihtoon ja kattoo mitä tapahtuu.

Poissa Daworder

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #34 : 06.06.12 - klo:17:09 »
alipaine johdot vaihdettu ja egr sokeella laipalla tukittu.
Tehot katoo edelleen 3. 4. ja 5. vaihteilla.

Miten paljon vnt tangon pitäisi liikku(nousta) kun imee vnt kellosta?  sain sen liikkumaan vain n.4-5mm

Pitäis järkeillä miten tuon vnt kellon saa pois ja varmistua onko ne siivet jumissa.
jos on niin kai sitä on sitten pakko lähtee sitä ***** turboa vaihtamaan.

voiko muuten ecu ohjausboksissa olla vikaa joka saa tuollaisen vian aikaiseks?


E: N75 open or short to Ground
vikatila (limp mode) tuli vagcomilla tyhjäkäynnillä. eli onko nyt sitten johdot oikosessa?
« Viimeksi muokattu: 08.06.12 - klo:13:23 kirjoittanut Daworder »

Poissa hifijussi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #35 : 19.06.12 - klo:23:33 »
Ihan ensimmäiseksi se jarrupuolen alipainevuoto tukkoon.... , KOSKA sama alipaine pumppu tuotttaa alipaineen jarrutehostimelle sekä ahtimen säädölle (mm.N75 ym ym. kautta). Jos on alipainevuoto, niin SE VAIKUTTAA MOOTTORIN TOIMINTAAN. Passatit on tosiaan kansanautoja, jotain säästömalleja. Oikein hyvin ahtimelle voisi olla oma pumppu ja jarrutehostimelle oma, mutta kun on yhdistetty ...ja kaiken kukkuraksi sama pumppu joka tuottaa em. alipainetta, pumppaa myös polttoainetta...Samoin on säästetty ajovaloissa, Ei ole releitä ja on säästetty muutama euro kun on käytetty varsin ohutta piuhaa ajovaloille. Onkohan Phaetonissa valot releiden kera, heh heh..

Itse vedin paksummat (ja myös originaaleja lyhyemmät) piuhat akulta valoille ja laitoin releet väliin, johan alkoi näkyä. Lisäksi virittelin keulalle oikein johdotettuina Boschin Rallye 175:t laillisilla Philipsin "+50%" polttimoilla, sekä Hellan pikku-sumarit myös paremmilla polttimoilla. Ajan paljon ja sanoisin että tuo on minimivarustus, polttimoita menee jonkin verran...

Originaalit Xenon-umpiot olisi kyllä kova sana.


Jussi
« Viimeksi muokattu: 19.06.12 - klo:23:37 kirjoittanut hifijussi »

Poissa heartagramm

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #36 : 20.06.12 - klo:21:44 »
Nonniin tulipa pitkä paussi asian selvittelyssä mutta kun kesätyöt alkoi eikä emännän rassi ole nikotellut hetkeen niin pääsi unohtumaan. Lisäksi omasta ajokista levisi vaihdelaatikko joten ei ole inspiraatio iskenyt hirveesti.

Mutta eilen alkoi taas Passatti nikottelemaan, siispä tänään ajonaikaista lokia joka näytti ahtopaineille OK:ta. Aamusella ajettiin töihin ja hyvä kun valoista pääsi liikkeelle (karrikoituna), ei meinannut kolmosella kiihtyä mihinkään. Tosiaan vaiva häviää kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Saattaa ajon aikana "nytkyttää" myös esim. nelosella kiihdytettäessä 80 -> 100 km/h.

Vikakoodeja:

Lainaus
VAG-COM Version: Release 409.1-S


Chassis Type: 3B - VW Passat B5
Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,57,58,76
 
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
   Controller: 038 906 019 GL
   Component: 1,9l R4 EDC G000SG  1495
   Coding: 00002
   Shop #: WSC 00028
   WVWZZZ3BZ3P209367     VWZ7Z0B6069743
1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
            P1556 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes
   Controller: 4B0 614 517 G
   Component: ABS/ESP front       1728
   Coding: 04255
   Shop #: WSC 00028
No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC
   Controller: 3B1 907 044 H
   Component: CLIMATRONIC B5GP    0009
   Coding: 17000
   Shop #: WSC 00028
5 Faults Found:
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
            35-00 - -
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
            35-00 - -
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)
            35-10 - - - Intermittent
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
            35-00 - -
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
            35-10 - - - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Skipping Address 15-Airbags

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments
   Controller: 3B0 920 827 A
   Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V08
   Coding: 05115
   Shop #: WSC 00000
   WVWZZZ3BZ3P209367     VWZ7Z0B6069743
No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway
   Controller: 6N0 909 901
   Component: Gateway K<->CAN    0001
   Coding: 00006
   Shop #: WSC 00028
No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.
   Controller: 1C0 959 799 B
   Component: 6X Komfortgerát HLO 0003
   Coding: 00259
   Shop #: WSC 00425
No fault code found.

End   --------------------------------------------------------------------------------------------------

Alipaineletkuja ei tullut tarkasteltua kuin silmämääräisesti silloin, pitänee huomenna tai sunnuntaina rapulakoomasta herätessä yrittää katsella enempi jos sieltä jotain selvää saisi... Paljonkohan tollainen N75-venttiili maksaisi jos sen vaihtaisi ja onko kummanen homma vaihtaa? Edelleen kun ei vakkiloisista ole kokemusta...

Poissa hifijussi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #37 : 21.06.12 - klo:08:21 »
Moottorin takana (siis tuulilasin puolella) menee alipaineletkuja ja muovista ohutta alip.putkea. Nuo muoviset hankautuvat silloin tällöin puhki kiinnikkeiden kohdilta. Anyway, tsekkaa hyvän taskulampun kera kaikki alipaineletkut ja -putket huolellisesti läpi ja korjaa uudella putkella tai letkulla, älä teippaa - ei toimi kauaakaan. N75 on muistaakseni n. 100e osa ja vanhaa irroitettaessa on syytä olla varovainen, ettei katkaise sen muovisia letkuliitäntöjä, pieni lämmitys auttanee asiaan ja ihan ensimmäisenä irroita N75 kiinnityksistään, sitten saat letkut paremmin irti. Sen vuoksi kannattaa koettaa saada vanha irti ehjänä, että vika ei kuitenkaan välttämättä ole siinä - vaikka onkin mahdollista. Ehjä N75 menee kyllä kaupaksi muutamalla kympillä.....

Poissa Daworder

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #38 : 29.06.12 - klo:14:14 »
Ffp postasin mutta laitetaan tännekkin jos tästä ois muille apua.

Noniin nyt Mr muscle käsittely on suoritettu. 

egr pakokaasu letku irti egr päästä ja siittä taipuisaa silikooniletkua alaspäin. (voi avata myös pakokaasu letkun ala kiinnikkeistä)  mr musclee päästin niin kauan että vaahtoa tuli täyttöaukosta ulos. hetkenpäästä laitoin vielä lisää täytettä. 

pitkäpihtisillä tongeilla vnt säätötangosta kiinni ja humppausta ylös kellolle päin. n1min ja tanko tuntui selkeesti pidempi liikkeiseltä ja silmin nähden huomasi sen "pudonneen alemmaksi" (vapautui siis)  tanko liikkui aluksi n.4-5mm (voi tarkistaa kun nyppää vnt kellosta alipaine letkun irti/kiinni edes takaisin ja tarkkailee tankoa) nyt liike rata on n.15-20mm 

autolla baanalle ja reilusti kaasua +3500rpm 1. 2. ja 3. sama uusiksi muutaman kerran. Löi kunnon savupilven kun paskat tuli putkesta pois. 

Loppu tulos: vnt liikerata palautui, tehoja +3000rpm tuplasti enemmän ja auton veto muutenkin erittäin paljon parempi koko alueella.ja mikä parasta ei enään Limp mode vikaa! :-)  40min kesti 2,59e maksoi ja Toimii! Suosittelen!  ja vnt liikerata kannattaa tarkistaa pitäis liikkua sen 15-20mm toimivana

Poissa Pexu72

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Tehoton Passat 1.9 TDI 3BG 2003
« Vastaus #39 : 06.01.13 - klo:19:35 »
Itselläni oli tuo sama ongelma. Vikakoodi antoi turbo overboost ongelman. Ensin mittasin alipaineet pumpun jälkeen. Sitten turbon siipien säätäjän alipainekellon päästä. Kaikki ok, eli ei vuotoja ja alipainepumppu toimii. Viimeiseksi liikuttelin kellon tankoa, jolloin huomasin ettei tanko palaudu ala-asentoon. TÄH? Hallin nurkasta   löytyneestä vanhasta Garretista totesin, että jousen pitäisi palauttaa tanko ylös kellosta. Voisikohan kellon jousi olla poikki?? Soittelemaan ja kyseleen, et saisko kellon. No ei saa suomesta ilman turboa. Sitten laitoin alipainekellon osanron. nettiin ja kas, Kiinasta 26$. WOW! Tilasin heti. 3 päivää ja postimies toi sen kotiovelle. Vanha kello pois, uusi tilalle, aikaa meni 30min ja nätiiist toimii.
Uuden vnt-kellon tanko on muuten sitten melko jäykkä, että jos helposti liikkuu......
Kannattaa miettiä, ennenkuin menee Vw:n kalliiseen merkkihuoltoon. Diagnoosi + turbo + jotain, niin ei 1500e olisi riittänyt.
Nyt on taas happy mieli. 8)
« Viimeksi muokattu: 06.01.13 - klo:19:39 kirjoittanut Pexu72 »