A6 ohjaus

Aloittaja A6 first timer, 12.04.12 - klo:23:12

« edellinen - seuraava »

Neppis

Lainaus käyttäjältä: A6 first timer - 21.06.12 - klo:09:13
Ohjaus on mainio, jopa erittäin hyvä sellaisella mutkatiellä, jossa ohjauspyörää joutuu käytännössä koko ajan kääntelemään. Maantiellä siinä on joku ihmeellinen "vastus" sen jälkeen kun ei ole hetkeen täytynyt ohjata....ilmiö on pieni, mutta outo ainakin jos on aiemmin ajannut hyvillä ohjauksilla varustettuja muita merkkejä.

Noin A6:n ohjaus minunkin mielestäni käyttäytyy. Tuo "vastus" varmaankin johtuu sähköisen ohjaustehostimen nukahtamisesta, kun rattia pidetään hetki samassa asennossa. Tehostin herää sitten vasta rattia käännettäessä, jolloin ohjaus on aivan ratinväännön alussa käytännössä tehostamaton. Tästä saanemme syyttää autonvalmistajien kulutus- ja päästölukemien armotonta leikkauskilpailua.  :) >:(
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

A6 first timer

lueskelin tämän aloittamani keskustelun läpi.
Luultavasti on niin, että ohjausta minulla ja muutamalla muullakin palstalaisella vaivannut "nuljahtelu" on sama ilmiö, josta kirjoitin tässä jo kesäolosuhteissa. Talvikumit kait tuovat sen vahvemmin esille.

Toivottavasti kaikki asiaa edes epäilevät ovat Audin huoltopisteisiin yhteydessä, että saadaan asiaan ratkaisu - jäsen SKU:lla sellainen taitaa tosin onneksi jo ollakin autossaan. Audeista suuri osa päätyy maihin, jossa ei ole nastarenkaita eikä meikäläisiä kitkoja, joten tämän ongelman vakavasti ottaminen valmistajalla saakka ei ole itsestään selvää.

P.S Ajelin sattumalta pienellä laina-mersulla (uusi C farmari, nastarenkaat) ja hyvänen aika että ohjaus oli maantiellä helppo! Kevyt ja silti täysin suuntavakaa. Siihen kun pääsis A6:llakin. Tosin sitten kun tuli taajamassa eka mutka + jyrkkä ylämäki vastaan, muistin miksi takaveto jäi viimeksi valintalistaltani pois. Samoin automaatti tuntui kömpelöltä multiin tottuneena.

A6 first timer

Koska aikanaan aloitin tämän audin ohjauskeskustelun, laitan tänne 6-kuskeille suoraan alkuperäiseen ketjuun.

48k8 päivitys poisti minulta kuvailemani ohjauksen keskialueen käyttäytymisen. Mitään muuta ei ohkaukselle tehty.

Ohjaus on varmasti monen makuun turhan kevyt ja "tunnoton", mutta toisaalta auto menee hienon suuntavakaasti talvisissakin keleissä eli menee makuasioiden puolelle. Itse tykkään kevyestä, joten päivityksen jälkeen saa hyvät pisteet minulta.

A4-puolella on näkynyt hurjia videoita ohkauksen "välyksestä", minulla ei alunperinkään A6:ssa ollut kyse kuin juuri ja juuri sormilla tunnettavissa olevasta liikkeestä, silmällä välystä ei nähnyt.

nemos

Minulla ei ole ainakaan mennyt päivityksillä parempaan suuntaan. Nyt suoritettiin juuri toinen ohjausvaihteenvaihto (jälleen uusi komponentti). Tämä joulukuun versio on aivan ylikevyt. Edelleen on silti tallella liiallinen ohjautuvuus tienpinnan muotojen ja kuoppien mukaan. Tällä kerralla oli sijaisautona pre-FL A4 ja siinä oli mahtava ohjaus tähän verrattuna. Lokakuussa oli sijaisautona vuoden vanha A6, jossa oli myös huomattavasti parempi ohjaus kuin minulla yhdelläkään näistä kolmesta ohjausvaihteesta ja eri ohjelmaversioista mitä matkan varrella on ollut.
Volvo XC60 T8 Inscription

SKU

Vai on nemoskin jounut tohon kierteeseen. Mulla on kesäisen päivityksen jälkeen pysyny ohjaus hyvänä *kop kop*. Ilmeisesti sattu tuuri, ja tuli oikea kombo legopalikoista. Nyt ei taideta koskea enää softaan...
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

nemos

Lainaus käyttäjältä: SKU - 20.12.13 - klo:19:20
Vai on nemoskin jounut tohon kierteeseen. Mulla on kesäisen päivityksen jälkeen pysyny ohjaus hyvänä *kop kop*. Ilmeisesti sattu tuuri, ja tuli oikea kombo legopalikoista. Nyt ei taideta koskea enää softaan...

Kaupan purkaminen kuluttajaviranomaisten avustuksella oli jo esillä. Maahantuoja sai vielä suostuteltua tähän uusimpaan korjausyritykseen. Nähtäväksi jää palaako mutteri-ilmiö. Edelliselläkin versiolla meni muutama viikko ennen sen paluuta.

Joka tapauksessa ohjaus sinänsä ei ole lähelläkään sitä mitä sen Audi A6:ssa pitäisi olla. Ajan säännöllisen epäsäännöllisesti kolmella muulla autolla: oma kakkosauto Focus Mk1, työnantajan Octavia II-FL ja vanhempien '09 S40. Kaikissa noissa ohjaus on enemmän kuin kertaluokkaa A6:tta parempi.
Volvo XC60 T8 Inscription

MLu___

Onko vajaavetoisessa rautajousisessa C7:ssa vakiona "dynaaminen ohjaus", eli drive selectin ja nopeuden mukaan muuttuva ohjausvälitys, vai säädetäänkö vain tehostuksen voimaa?

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 07.01.14 - klo:15:43
Onko vajaavetoisessa rautajousisessa C7:ssa vakiona "dynaaminen ohjaus", eli drive selectin ja nopeuden mukaan muuttuva ohjausvälitys, vai säädetäänkö vain tehostuksen voimaa?

Ei ole, säädettävä dynaaminen ohjaus (1N8) on n. 2300 â,¬ hintainen lisävaruste. Vakiona muuttuu siis vain tehostuksen voima, ei ohjausvälitys.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

lucifer

Osaako kukaan sanoa koskeeko ohjaus-ongelma myös A7?
Kaveri haluaa eroon mutteriohjaus A6 (MY12) ja vaihtoedot ovat A7 (2011) 3.0TDI Q tai BMW F10 535D (2011), hinnat ovat aika samoissa, tietty autot ovat eriluonteiset..
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

nemos

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 10.02.14 - klo:17:48
Osaako kukaan sanoa koskeeko ohjaus-ongelma myös A7?
Kaveri haluaa eroon mutteriohjaus A6 (MY12) ja vaihtoedot ovat A7 (2011) 3.0TDI Q tai BMW F10 535D (2011), hinnat ovat aika samoissa, tietty autot ovat eriluonteiset..

Kyllä koskee.
Volvo XC60 T8 Inscription

ManfredvonManstopper

Oma A6 -12 oli juuri pajalla 'takuukorjauksessa', kun kaksi vuotta tuli täyteen. Pyysin ajamaan uusimman softan tuon ohjaustunto-ongelman korjaamiseksi.
En nyt muista mikä oli versio, mutta ohjaus parani yllättävän paljon tuolla.
Hiljaisen vauhdin älytön ylitehostus ja kovemman vauhdin keskialueen epämääräisyys poistui lähes kokonaan.
Nyt ohjaus on jo vähintäänkin tyydyttävä ellei jopa hyvä.

Akusti

onko tietoa mikä versio päivitettiin, tuliko huoltovihkoon millainen merkintä?

ManfredvonManstopper

Lainaus käyttäjältä: Akusti - 12.02.14 - klo:19:20
onko tietoa mikä versio päivitettiin, tuliko huoltovihkoon millainen merkintä?
Ei ole tietoa softaversiosta. Huollon työlistassa lukee vain, että kampanja 'xxxxx' on auki, päivitetään ohjelmisto.
Siis tuohon ohjauksen paranteluun on jokin maahantuojan kampanja edelleen menossa.

Jonny

Jotain outoa tuossa ohjauksessa on, kun nyt tuli taas plussa kelit (+3 astetta). Joutuu oikein ajamaan ja paimentamaan. Ohjauskulmat säädetty takuuseen, mutta softaa ei ollut päivittävänä, koska pitäisi olla uusimmat kilkkeet käytössä. Kovilla pakkasilla meni suoraan kuin juna eikä tarvinut tehdä ylimääräisiä ohjausliikkeitä.
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic Sedan Business S/S MY14

Epes

Uutta autoa etsiessäni kävin eilen koeajamassa uuden A6:n jossa alla Nokian 8 nastat ja auto oli ihan tuliterä, ajettu 300km, keli oli kuiva ja lämpötila +9C. Kauppa jää tekemättä kahdesta syystä, koeajoauton rengasmelu oli yllättävän kova ja toiseksi auton ohjaus oli omituinen, todella herkkä. Mikroautomainen. Kaupunkipyörityksessä vielä meni mutta moottoritiellä ei juuri rattiin viitsinyt koskea, lähti heti kiemurtelemaan. Myyjä puhui jostain ohjelmapäivityksistä eli ilmeisesti painiminen 6:n ohjauksen kanssa jatkuu? Muuten auto oli kyllä hieno ja laadun tuntu oli läsnä.

rami

Nokia 8 ovat hirveä mölypesä. Itse ajoin 500km ja laitoin Contit tilalle.
Kyllä on ihmeellistä tuo Audin ohjaushomma kun ei osata tehdä kunnollista ohjausta.
Itse menen huomenna pajalle vaihdattamaan keulaan ohjaukseen kuuluvia osia V***tuttaa koko Audi vm 2014

veekoo

Vaihtoon menee ensiviikolla ohjauksen osia myös minulla. Rami, tiedätkö tuleeko autoosi paremmat osat kuin alkuperäiset vai ovat ne vain "uudet alkuperäisosat". Kolme kertaa on jo ohjelmia päivitetty, aina vaan häiriöitä esiintyy...

rami

Tulee kaiketi uudempia romppeita.

Jonny

Kyllä kiemurtelee, kun alkanut ulkolämpötilat nyt nousta plussan puolelle. Pitää alkaa huoltoa varailemaan... Onko tullut uudempia päivityksiä jakoon tai uusia ohjausvaihteita?
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic Sedan Business S/S MY14

Paukke

Aika outoa, mulla ei ole mitään oireita.
VW Golf GTE 2015

nemos

Lainaus käyttäjältä: Paukke - 23.03.14 - klo:20:24
Aika outoa, mulla ei ole mitään oireita.

Koko episodissa ihmeellistä on se, että toisilla ei ole ongelmia ja toisten autoja ei saada kuntoon kolmessa vuodessa.
Volvo XC60 T8 Inscription

Juhana72

Uusi A6 vastaanotettu 9.4, nyt kilometrejä takana hieman yli 1000.

Ajotuntuma ja ohjaus loistava, samaa tasoa kuin aiemmassa hydraulisella ohjaustehostimella varustetussa A4:ssani.

Renkaat Land of quattro paketin mukana tulleet 245/45/r18 bridgestone turanza er300. Eniten olen mieltynyt säätöhin ohjaus dynamic, jousitus dynamic, moottori/vaihteisto auto.

Olen siis ollut tosi tyytyväinen, vaikka ensiasennusrenkaina olisin toivonut continentaleja.



Audi A6 Avant 150 kw quattro 2014

kai75

Oman auton ollessa AC Airportin pukilla vanteenvaihdossa, koeajoin koeajoautorivissä olleen A6 3.0TDI 150kW:n (renkaina vastaavat kuin Juhana72:lla) ja ohjaus+suuntavakavuus (säätönä individual, jossa meilkeimpä kaikki säädöt comfortilla) toimi kuten pitääkin, kokeiltu sekä moottoritieajossa että nopeissa suunnanvaihdoissa mm. kiertoliittymässä.

Omassakaan v. 2013 mallissa ei ole ollut edelleenkään (ajettu 27 tkm) mutterointia tms. ja tämän 2014 mallin ohjaus tuntui ihan vastaavalta eli ei tuntuisi olevan (enää) mutteriongelmia vai onko jollain vm. 2014 ollut ongelmia?
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Quattroll nyt

A6 alkaen 2011 mallista tämänvuotiseen 2016 malliin,
on tullut jo 8. versio tuosta ohjausvaihteesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy