Kesä- ja talvivanteet 2010

Aloittaja Kiviharju, 03.01.10 - klo:18:52

« edellinen - seuraava »

Erzi

Tuo mukavuuskin on vähän että mistä tykkää. Itse tykkäisin varmaan enemmän 17" talvirenkaasta, koska nuo 16" ovat niin vetelät asfaltilla. Ja asfaltilla, ainakin täällä Tampereella ja Porissa, saa suurimman osan talvesta ajaa.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Simola

Onkos kenelläkään muuten näkemystä, että onko Etabeta Jofiel perus harmaana "minkään näköinen" auton alla?
Olen tässä siis pohtimassa laavanharmaaseen Sportbackkiin uutta kesävannetta.

Olen nyt huomannut että jos minulla olisi valkoinen auto, ei tässä valinnassa olisi ollenkaan näin suuria vaikeuksia.

Tuossa kuva: http://www.abrek.de/reinhardt/images/etabeta-jofiel_silber_L.jpg

Otan mielelläni myös muita ehdotuksia vastaan.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Simola

Niin on juu, etenkin harmaa vanne harmaassa autossa.
No, katsotaan katsotaan. On tuossa pari vaihtoehtoa mielessä onneksi, jopa OEM puolelta.

Pekka T

Simola tämä versio ehkä paremman näköinen , tietenkin myös kalliimpi.

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Simola

Pertsa

Tuossa nuo valkoiset Jofielit valkoisessa B8:ssa, ei paha:
http://www.nettiauto.com/audi/a4/2893931

Pekka T

Näitä vanteitahan löytyy vaikka kuinka paljon , mistä kukin itse nyt pitää .

Tämä tettsut on jo vähän menneen talven lumia.

Kuitenkin tässä aika hyvä versio tettsutista

BMW 328 i xDrive -13

Simola

Kyllä, uskon että valinta tulee olemaan Audin OEM valikoimasta.

Pekka T

BMW 328 i xDrive -13

Simola

Siinähän se on, pitäisköhän laittaa tilaukseen.. =)

Erzi

Lainaus käyttäjältä: Simola - 30.03.10 - klo:11:08
Olen nyt huomannut että jos minulla olisi valkoinen auto, ei tässä valinnassa olisi ollenkaan näin suuria vaikeuksia.

... autokaupoille hyvä syy? :D
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Simola

Lainaa... autokaupoille hyvä syy

Kelvannee perusteeksi. =)

jorkku

Lainaus käyttäjältä: Simola - 30.03.10 - klo:11:08

Joopa.mul kyl on valkoinen auto ja vanteiden valinta kyl tuottaa siitä huolimatta suuria vaikeuksia!

Noi Etabetat on kyl yks vaihtoehto mut noi on jotenkin jo nähty ja aika hintavat valkoisena mut elämähän on! ;D

Mitenkähän sopis tollaset Keskinin KT4 new racerit valkoisena?

Ois kiva nähdä miltä noi näyttäis valkoisessa autossa mut tosi vähän kuvia noista vanteista netissä.täytyy varmaan vaa tilata tollaset ja jos ei oo hyvät nii myy pois? ???

slash

Jorkku, mikä koko sulla olis mielessä? Mulla vois olla myynnissä parikin vaihtoehtoa valkoisena, 19" etabeta tettsut ja 18" Brock B21:t, laita priva jos kiinnostaa.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

roadZ

tilasin pari viikkoa sitten etabeta tettsut bright silverit, 19", renkaat on michelin pilot sport 235/35...
ehkä tylsä valinta ja "kuluneet" vanteet, omaa silmää vaan mielyttää kovasti. joten ajellaan nyt tolla paketilla niin kauan kuin tämä auto on alla...(renkaat tosin varmaan joutuu uusimaan kertaalleen).

Simola

LainaaJoopa.mul kyl on valkoinen auto ja vanteiden valinta kyl tuottaa siitä huolimatta suuria vaikeuksia!

Minusta tuo valkoinen EtaBeta Jofiel olisi aika hyvä valinta:
http://www.ultimatevw.com/autot/?cmd=auto&id=6010&kuva=2

E: Samoin slashin tarjoamat vaihtoehdot

jorkku

Lainaus käyttäjältä: slash - 31.03.10 - klo:20:49
Jorkku, mikä koko sulla olis mielessä? Mulla vois olla myynnissä parikin vaihtoehtoa valkoisena, 19" etabeta tettsut ja 18" Brock B21:t, laita priva jos kiinnostaa.

Juu vois kiinnostaa.laitoin privaa tulee jos vaan osasin? :D

karkka

Hiukan ehkä offtopic, mutta kävin tuossa kyselemässä tulevaan autoon tulevaksi talveksi talvirenkaita ja tarjolla olisi misukat koossa 205/60 R16.Rekisteriotteeseen talvirenkaiden kooksi on laitettu 205/55 R16.Tuleeko ongelmia vallesmannien kanssa jos heillä sattuu olemaan pipo hiukan tiukalla.Olisiko "pehmeämmät" ajella kylmemmällä ja epätasaisella niin kuin myyjä vakuutteli.Liekö sitten vaan haluaisi päästä kesää vasten niistä eroon  ;).
Onko mielipiteitä puolesta tai vastaan?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: karkka - 05.04.10 - klo:15:52
Hiukan ehkä offtopic, mutta kävin tuossa kyselemässä tulevaan autoon tulevaksi talveksi talvirenkaita ja tarjolla olisi misukat koossa 205/60 R16.Rekisteriotteeseen talvirenkaiden kooksi on laitettu 205/55 R16.Tuleeko ongelmia vallesmannien kanssa jos heillä sattuu olemaan pipo hiukan tiukalla.Olisiko "pehmeämmät" ajella kylmemmällä ja epätasaisella niin kuin myyjä vakuutteli.Liekö sitten vaan haluaisi päästä kesää vasten niistä eroon  ;).
Poliisien eikä muidenkaan viranomaisten taholta ei ole odotettavissa edes kommentteja noista. En usko että huomaat noiden eroa ajossa muuten kuin että mittari vierhe pienenee aavistuksen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: karkka - 05.04.10 - klo:15:52

Mukavuuden kannalta ei ainakaan ole syytä välttää noita alkuperäisiä 205/55 R16. Ajoin tuollaisilla 4 vuotta 3BG passatissa ja vain hyviä kokemuksia. Sen verran matalaprofiili, että sai luonnostaan pehmeämmät talvirenkaat lähemmäksi ominaisuuksiltaan kesärenkaita.

Vähän faktaa: Jos laitat tilalle nuo 205/60 R16
- pyörän halkaisija kasvaa 2cm eli auto nousee sentin
- todellinen nopeus samaan mittarilukemaan verrattuna nousee 3 km/h

Lakimielessä mielenkiintoinen kysymys koska asetuksessa ei mainita profiilin nostoa, vaan vain vanteenhalkaisijan kasvatusta ja leveyttä koskevat rajoitukset ennenkuin tarvitaan muutoskatsastusta. Ja jos tarvittaisiin muutoskatsastus, tuo menee kirkkaasti läpi, koska rajana on 51 mm ulkohalkaisijan kasvu.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

_156_

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 05.04.10 - klo:16:38
Lakimielessä mielenkiintoinen kysymys koska asetuksessa ei mainita profiilin nostoa, vaan vain vanteenhalkaisijan kasvatusta ja leveyttä koskevat rajoitukset ennenkuin tarvitaan muutoskatsastusta. Ja jos tarvittaisiin muutoskatsastus, tuo menee kirkkaasti läpi, koska rajana on 51 mm ulkohalkaisijan kasvu.
Eikös ennen muutoskatsastuksen tarvetta päde edelleen vanha 5% sääntö renkaan halkaisijan muutoksesta. Tuota pienemmät halkaisijan muutokset onnistuu siis ilman mitään kommervenkkejä. Joku korjatkoon, jos jotain laki-, asetus-, tai tulkintamuutoksia tullut viime aikoina.

Ironic32

Tuosta 5% tiedä, mutta eikös tuo homma mene nimenomaan niin, että jos halkaisija kasvaa enintään 51mm ja leveys enintään 30mm, niin silloin ei nimenomaan tarvita muutoskatsastusta?

Edit: Tai siis sittenkin näin:

Auto on muutoskatsastettava, jos:

* vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
    * renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm

muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

* renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
    * renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm

Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.

_156_

Tätä ohjetta tuli muisteltua:
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Jossa mainittu: "Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 %."

Mistä lie tuonne poimittu...

Tuo 51 mm halkaisijaan on kyllä aika raju muutos.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 05.04.10 - klo:18:35
.....Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita......
Eli jos autossa on alunperin ET45 vanteet ja uudet vanteet on ET30, niin silloin ollaan juuri "lailllisen" rajalla? Tuohan eli liene välttämättä kovinkaan harvinainen muutos, eikä moni varmaan tuota edes tajua.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 30.03.10 - klo:07:56
Laitetaan vielä tännekin oma mielipide Wheel-Basen toiminnasta:

Itse tilasin renkaat ja vanteet kyseisestä paikasta 5 päivää sitten ja paikka ei kyllä ansaitse ainakaan minun puolelta kiitosta palvelusta ja toimivuudesta. Hinnaltaan tuotteet ovat todella edullisia. Ensinnäkin itse koko tilaus oli todella hankala, kun heidän nettisivujensa lomakkeet eivät osaa ottaa vastaan liian pitkiä tekstikenttiä. Sama tekstikenttäongelma esiintyi myös palautetta/kysymyksiä tehdessä. Ennen tilausta ja tilauksen jälkeen sähköpostiviesteihin vastattiin todella huonosti ja vastaukset oli silloinkin todella ympäripyöreitä. Rengaspaketti saatiin matkaan nopeasti eli heti seuraavana päivänä tilauksesta. Nyt kuitenkin kuriirifirma (TNT) oli jotain sekoillut toimituksen kanssa ja paketti seilaa jossain päin Keski-Eurooppaa ihan väärillä raitella... Tähän mennessä melkein kaikki on siis mennyt jotenkin pieleen tilauksen kanssa. Katsotaan lopullinen tilanne, jos/kun renkaat saapuvat perille.

Päivitetääs tilannetta. Paketti saapui perille vain yhden päivän myöhässä sekoiluista huolimatta. TNT ei kuitenkaan ansaitse kehuja minun puolelta, koska tämä kaikki vaati minulta kaiken kaikkiaan kolme puhelua asiakaspalveluun eikä silti kaikki mennyt niin kuin oli sovittu. Olin sopinut paketille iltatoimituksen, mutta se silti toimitettiin päivällä. Minuun luvattiin ottaa yhteyttä paketin sekoilujen takia, mutta tätä yhteydenottoa ei ikinä tullut. Tuurilla avokkini oli toimituksen aikaan kotona, joten renkaat saatiin perilla ajoissa. Tämäkin tosin vaati minulta soittoa asiakaspalveluun ja vastaanottajan nimenmuutospyyntöä.

Wheel-basen huonosta kommunikoinnista riippumatta autossa on nyt alla juuri oikeanlainen setti vanteita ja renkaita. Mukana tuli myös pultit (1kpl ylimääräisiä), lukkopultit, keskiömerkit ja soviterenkaat. Ainoastaan soviterenkaita ei pitänyt vanteissa olla (wheel-basen mukaan), mutta ne silti vanteisiin tarvittiin. Tämä oli pieni miinus. Tuon hintaiseksi paketiksi (kaiken kaikkiaan kotiin tuotuna 575â,¬) olen kyllä todella tyytyväinen ostokseeni. Vanteet ovat omasta mielestä todella siistit ja sopivat autoon hyvin. Renkaatkin vaikuttivat pienen ajelun jälkeen ihan kelvollisilta (kuiva asfaltti). Märällä kelillä ei vielä kokemuksia ole ja ääritilannekäytös ei varmasti ole paras mahdollinen. Alla vielä muutama kuva:

18" R8 Style Replica vanne (ET45) + 225/40R18 Kenda KR20 rengas

Kuten kuvistakin jo näkee niin auto huutaa alleen matalampaa alustaa... :) Aika suureksi jää tuo väli nyt renkaan ja lokasuojan välillä.

Laitetaas muutama paremmassa valossa otettu kuva (likainen auto tosin...):

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.04.10 - klo:22:03
Eli jos autossa on alunperin ET45 vanteet ja uudet vanteet on ET30, niin silloin ollaan juuri "lailllisen" rajalla? Tuohan eli liene välttämättä kovinkaan harvinainen muutos, eikä moni varmaan tuota edes tajua.

Näin minäkin tuon näkisin, mutta jos samalla vanteen leveys kasvaa, niin eikös sitten mene jo överiksi? Taitaa olla aika paljon näitä "laittomia raideleveyksiä" ::)

Male80

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 11.04.10 - klo:08:00
Näin minäkin tuon näkisin, mutta jos samalla vanteen leveys kasvaa, niin eikös sitten mene jo överiksi?
Ei.

ET määrää vanteen keskilinjan (josta raideväli lasketaan) etäisyyden kiinnityslaipasta, eikä se muutu vaikka vannetta kuinka leventäisi.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Bisti

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 05.04.10 - klo:21:58
Tätä ohjetta tuli muisteltua:
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

Jossa mainittu: "Renkaan ympärysmitta (vierintäkehä) saa muuttua max 5 %."

Mistä lie tuonne poimittu...

Tuo 51 mm halkaisijaan on kyllä aika raju muutos.

Tässäpä olikin tietoa asiaan jota olen joskus pohtinut. Eli mitä jos laittaisikin autoon "liian isot" renkaat, otetaan esimerkiksi jettani. Normikoko on 205/55R16. Jos siihen laittaisi tilalle 225/50R17 kokoa olevat renkaat. Tällöin halkaisija kasvaisi 63,2cm --> 65,7 cm, eli renkaan ja lokasuoja väli pienenisi 1,25 cm. Renkaan vierintäkehä kasvaisi 4% joten selvittäisiin ilman muutoskatsatusta.

Välttäisikö tällä "lokasuojavälin" pienenimisellä madalluksen tarpeen, sekin tietysti riippuu hieman katsojasta. Kaikkea sitä tuleekin pohdittua.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Male80

Lainaus käyttäjältä: Skofabisti - 11.04.10 - klo:09:23
Välttäisikö tällä "lokasuojavälin" pienenimisellä madalluksen tarpeen, sekin tietysti riippuu hieman katsojasta.
Näinhän se on. Tuolla toimenpiteellä täyttää pyöränkotelot paremmin, mutta toisaalta maavara kasvaa.

Henk. koht. mielipide on että madallus"tarpeeseen" autaa vain madaltaminen. Renkaan halkaisijan kavattaminen luo vain maasturi/traktori assosiaatioita...  ::)
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy