Moottoritilan pesu

Aloittaja okalli, 24.03.12 - klo:11:14

« edellinen - seuraava »

okalli

Hei!
Uskaltaako itse pestä moottoritilaa ja mitä pitää suojata tai ottaa huomioon?
Voiko suihkuttaa ensin moottoripesuainetta ja sen jälkeen huuhdella.
Autoni on touran ja pitääkö alla oleva suoja poistaa vai voiko se olla paikallaan.

- Korjasin otsikon oikeinkirjoituksen. Quality -

Forrest

Lainaus käyttäjältä: okalli - 24.03.12 - klo:11:14
Hei!
Uskaltaako itse pestä moottoritilaa ja mitä pitää suojata tai ottaa huomioon?
Autoni on touran ja pitääkö alla oleva suoja poistaa vai voiko se olla paikallaan.

Isse ainakin olen aina pessyt painepesurilla konehuoneen, ja koskaan ei ole ongelmia ollut. En ole suojannut sen kummemmin mitään, mutta olenkin pessyt kesähelteellä eli konehuone kuivaakin nopeammin kuin nyt.

Ja ei ole haitannut pesuaineet.

Ishvan

Itse en ole pessyt koskaan minkään autoni konehuonetta, enkä pese. Miksi se ylipäätään tarvitsee pestä ? Eihän nuo nyt pahemmin likastu, pölyä tietty hieman kerää. Toki eri merkeillä eroa tuossakin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Vagisti

Itse pesen moottoritilan sillointällöin. Vesiletkupaineella, ja miedolla pesuaineella. Laturin olen suojannut muovipussilla.

Jos sinne ei suihkuttele ihan reikäpäässä, niin ongelmia ei pitäisi tulla. Sähkölaitteita varoen siis.
Lopuksi kone käymään vähäksi aikaa, niin vesi haihtuu.

Mukavahan se on, kun on auto konetilaa myöten puhdas. Huoltaminenkin on paljon miellyttävämpää silloin.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Vagisti - 24.03.12 - klo:11:51
Itse pesen moottoritilan sillointällöin. Vesiletkupaineella, ja miedolla pesuaineella. Laturin olen suojannut muovipussilla.

Jos sinne ei suihkuttele ihan reikäpäässä, niin ongelmia ei pitäisi tulla. Sähkölaitteita varoen siis.

Mukavahan se on, kun on auto konetilaa myöten puhdas. Huoltaminenkin on paljon miellyttävämpää silloin.

Jos huoltaminen rajoittuu pissapojan säiliön täyttöön niinkuin itselläni niin pikku pölykerros konehuoneessa ei pahemmin haittaa  :)
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D5A Summum

pomo

Kerran pesin Alteasta, muuta vikakoodi räpsähti tauluun, mutta hävisivät parin päivän aikana. Jotkut on sitä mieltä, että pesu ei ole ollut tehokas jos ei tule vikakoodeja. Itse en taida enää tuollaisesta uudesta (2000-luvun loppupuolen auto->) pestä, koska noissa on jo niin paljon sähkötoimintoja, joihin voi tulla vika. Voi olla tulemattakin, mutta itse en viitsi ottaa riskiä, koska korjaukset ovat niin kalliita.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 24.03.12 - klo:11:34
Itse en ole pessyt koskaan minkään autoni konehuonetta, enkä pese. Miksi se ylipäätään tarvitsee pestä ? Eihän nuo nyt pahemmin likastu, pölyä tietty hieman kerää. Toki eri merkeillä eroa tuossakin.
Samaa mieltä - tuloksena on usein käyntihäiriöitä. Jos auto on kunnossa riittää kun huoltojen ja korjausten yhteydessä pyyhkii liat rätillä pois.

Tupo

LainaaUskaltaako itse pestä moottoritilaa ja mitä pitää suojata tai ottaa huomioon?
Juuri äsken pesin Caddyn konehuoneen. Ensin ruiskutin laimennettua yleispesuainetta (Würth Pineline) ja hetken päästä huuhtelin painepesurilla lämpimällä vedellä pitäen suuttimen noin 0,5 metrin etäisyydellä. Samalla tekniikalla on menty 10 vuotta, eikä mitään ongelmia ole tullut.

LainaaItse en ole pessyt koskaan minkään autoni konehuonetta, enkä pese. Miksi se ylipäätään tarvitsee pestä ?
Ei tarvitse, jos ei halua. :D Miksi auto ylipäätään tarvitsee pestä? Tämä voisi olla provo, vaan eipä olekaan. ;) Omastakin lähipiiristä nimittäin löytyy auto, jota nykyinen omistaja ei ole tiettävästi koskaan pessyt/pesettänyt :o

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 24.03.12 - klo:17:15
Juuri äsken pesin Caddyn konehuoneen. Ensin ruiskutin laimennettua yleispesuainetta (Würth Pineline) ja hetken päästä huuhtelin painepesurilla lämpimällä vedellä pitäen suuttimen noin 0,5 metrin etäisyydellä. Samalla tekniikalla on menty 10 vuotta, eikä mitään ongelmia ole tullut.

Pineline+painepesuri ilman ongelmia useita vuosia +1
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Erkka

Kyllä täälläkin pestään konehuone säännöllisin väliajoin. Onhan puhdas moottoritila miellyttävämpi näky, kun paskainen pesemätön. Peukku täältä moottoritilan puhtaudesta huolehtiville. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Vagisti - 24.03.12 - klo:11:51

Juuri näin täällä, paitsi pesuaine on välillä aika tujua.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 24.03.12 - klo:17:27
Kyllä täälläkin pestään konehuone säännöllisin väliajoin. Onhan puhdas moottoritila miellyttävämpi näky, kun paskainen pesemätön. Peukku täältä moottoritilan puhtaudesta huolehtiville. ;)

- Korjasin otsikon oikeinkirjoituksen. Quality -

Korjatttu vai? (ttt)  ;)
Scirocco & VI Golf Variant

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 24.03.12 - klo:17:15
Ei tarvitse, jos ei halua. :D Miksi auto ylipäätään tarvitsee pestä? Tämän voisi olla provo, eipä olekaan. ;) Omastakin lähipiiristä nimittäin löytyy auto, jota nykyinen omistaja ei ole tiettävästi koskaan pessyt/pesettänyt :o

Itse pesen/pesetän auton keskimäärin kerran viikossa. Joskus menee kolmekin pesukertaa viikkoon  ;D.

EDIT: Itseäni mikään ei ketuta niin paljoa kuin ajaa paskasella autolla. Konehuoneen pölyt sitten erikseen.
ex.Volvo V60 D5A Summum

Tupo

^Ei minuakaan pieni pölykerros konehuoneessa haittaa. Nyt oli vaan kertynyt sen verran pölyä / likaa, että pesin konehuoneen samalla, kun pesin ja siivosin auton muutenkin.

Moottoritilan pesutarve tosiaan riippuu hyvin paljon autosta - ja erityisesti käytöstä... 8)

Wekotin

Eikös MarkkuJ:n A7:n moottoritila ollut jo luovutuksessa suht' paskasen näköinen kuvissa? Kyllä moottoripesu on mielestäni tärkeä. Hiton ankea avata konepeltiä kun ihan pölyn ja paskan peitossa.

pokkus

Siirsin aiheen tänne pyynnöstä. Ei ole niin autokohtaista moottorin peseminen ja muutkin voivat olla kiinnostuneita aiheesta.

wille84

Kyllä itsekin tulee konehuone pestyä pajon mukavampi, etsiä esim. vuotoja kun näkee mistä vuotaa vaikka eihän nämä koskaan mitään vuoda..:)
Ja pestäänhän ne vaihtoautot liikkeissäkin sisältä ja ulkoa..

RTWteam

Tästähän voitaisiin äänestää. Pesetkö moottoritilan vai et.  ;) Itse en ole ikinä pessyt moottoritilaa. Joskus olen suojamuovit pyyhkäissyt mutta sitäkään en ole tainut tehdä tälle nykyiselle Golfille. Tiepölyä mitä sieltä löytyy ja se ei minua haittaa.

Kapa

Pentuhommaa tuo peseminen. Niin itsellänikin, tosin siihen aikaan öljyvuotojen selvittäminen oli pesun syy. Ja olihan se B20 aika nätti pestynä:

Kaivosmies

Kaiketi jos pitäisi autoa vain takuuajan, voisi melkein jättää konepellin avaamatta (pissapojan nestettä varmaan tarvitsee kuitenkin lisätä jossain vaiheessa). Ja työsuhdeautoista en jaarittele enempiä. Eli kuten tämän "alueen" kysymyksissä yleensä, elämäntilanne vaikuttaa paljon (onko mielenkiintoa ja tunnelmaa/mahdollisuuksia: pesupaikkaa/tallia, aikaa jne). Ja varmaan on niitäkin malleja joiden moottoritilat likaantuvat vähemmän.

Itse panostan konehuoneen puhtauteen, se on vaan omissa prioriteeteissä korkealla. Ja tulee jotain pieniä huoltojakin tehtyä välillä. Oletan että koneen lämmöt yms. on paremmin kohdallaan ilman "likakerrosta". Ja "lapsellisesti kuvittelen", että huollossa tekisivät hommat hivenen paremmin. Kun moottoritilan kunnon perusteella voisi olettaa, että omistaja ehkä jopa "tarkistaa" työnjälkeä (ja niin kyllä teenkin).

Ja hyviä tekniikoita hommaan on jo tässä ketjussa kuvattukin.

Osq

Täällä myös pesty useastikin Moottoritilat pinelinellä ja letkuvedellä (+harjausta). Jopa Ibiza FR kestänyt tuon käsittelyn.
Moottoritilan pesemättä jättäminenhän on vähän sama kun ei pesisi jalkoväliään ;) Tosin pinelineä en käytä tuohon jälkimmäiseen.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Osq - 24.03.12 - klo:21:59
Moottoritilan pesemättä jättäminenhän on vähän sama kun ei pesisi jalkoväliään ;) Tosin pinelineä en käytä tuohon jälkimmäiseen.
Mikäs olikaan se mulkun jatke ;)

Ishvan

Vai että pölykerros vaikuttaisi jotain moottorin lämpöihin  ;D. Enpä tiedä, itselläni ei ole ollut koskaan ongelmia moottorin lämpöjen kanssa minkään omistamani auton kohdalla. Moottorin kuntoa myöskään vaikea arvioida pelkästään katsomalla. Itseäni lähinä epäilyttää, että moottorissa olisi ollut vuotoja jos se on hinkattu puhtaaksi ja kun uuteen vaihtaessa vaihtohyvityskään ei miksikään muutu vaikka kone olisi hammasharjalla pesty, niin katson sen täysin turhan päiväiseksi touhuksi.
ex.Volvo V60 D5A Summum

T

Kyllä siellä konepellin alla mielestäni sellaisia paikkoja on ettei painepesurilla ihan huolettomasti joka paikkaan kannata päästellä 5cm etäisyydellä. Pesuaineen kanssa vesi tunkeutuu paineella paikkoihin joissa kosteus ei välttämättä ole hyväksi.

Jäähdyttimien säleiköt saa aivan ruttuun painevedellä jos väärin suuntaa kovan paineen.

Ehkä suurin haitta on se että paikat eivät heti kuivu, ja kosteutta voida jäädä esim sähköliittimiin ja aiheuttaa hapettumista.

Faktaa on ainakin se että bensakoneiden venttiilikopan päällä olevat puolat eivät kestä sitä että vesi jää niihin koloihin seisomaan. Tämä korjaamoilta kuultua.

Maalasinko tarpeeksi piruja? :)

Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Zaasa

Hyvä paskakerros imee pintaansa kosteutta kuin pesusieni keväällä ja syksyllä,kosteus saattaa aiheuttaa häiriöitä sähkölaitteille.
Yltiömäinen moottorin pesu saattaa myös aiheuttaa häiriöitä sähköihin.

Itse en ole moottorin pesuja tehnyt aikoihin,uusi auto vaihtunut 2-3v iässä,30-40000 ajettuna. Ei ole olut tarvetta pesuihin.
RäSää  pidän pidempään,saatan pari huuhtelua tehdäkkin.

765turbo

Mun mielestä konehuone on hyvä huuhtasta edes sillon ku auton vahaa, jos laiska vahaaja kuten mä, niin 2x vuodessa.
Itse tulee painepesurilla pestyä konehuone kuitenkin useammin, kun on pelit ja pensselit ja paikka.
Firman kulkine alla, mutta en sitä silti hyljeksi, koska olen tottunut pitämään autot siistinä oli sitten omia tai vieraita.

pokkus

Itse en ole ikinä uskaltanut moottoritilaa vedellä tai painepesulla pestä. Ainoastaan kostella rätillä pyyhin pinnat puhtaaksi pölystä ja liasta. Moottoritilan painepesun olen suosiolla jättänyt ammattilaisten tai huoltoliikkeen hommaksi. Osaavatpa, ainakin toivottavasti, suojata ja kuivata sellaiset arat paikat, jotka eivät vettä ja kosteutta kestä. Itse kun rätillä pyyhkii moottoritilan puhtaaksi pari kertaa vuodessa vahauksen yhteydessä, niin se pysyy kyllä aika siistinä. Sitten minusta riittää kun kerran kolmeen vuoteen antaa jonkun kunnolla pestä paineella koko moottorin.

765turbo

Oikeessa on Pokkus. Mulla on himassa painepesuri, kompura ym.(imurit ja MUTTA ei tallia :( ), jolla voi puhkua ilmaa mielin määrin konehuoneeseen tarpeen mukaan kuivatakseen paikat.
Ja toi rättikikka on ihan järkevää. Ei se liika vesi pannuhuoneessa hyväksi ole mutta ei myöskään shaisse ja pöly ym. törky.
Kaikki hoidelkoon härpäkkeensä mielensä mukaan, pääasia et itse on tyytyväinen.

urkki

LainaaJa toi rättikikka on ihan järkevää. Ei se liika vesi pannuhuoneessa hyväksi ole mutta ei myöskään shaisse ja pöly ym. törky.

Ainahan voi miettiä miksi insinööri on miettinyt mitkäkin suojat sinne, niin alta kuin päältäkin. Toisaalta ajelu vesisateessa voi avata myös silmät sille veden/kosteuden määrälle, joka siellä konehuoneessa on...
0.662 MW Audi quattro power, 4:n Quattron loukussa

Peeveli

Pesen sen joka päivä ja vahaan joka toinen. On mahtavaa avata konepelti lasinpesunestettä lisätessä ja ihailla samalla omaa valioluokan naamataulua konesuojamuovin kiiltopinnasta peilaten.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy