Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.

Aloittaja RSOCUstin, 16.03.12 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

RSOCUstin

Täällä ei ollut tätä asiaa käsitelty joten päätin vähän sohaista aiheesta.

Näinä aikoina kun polttoaineet maksavat jo ihan sopivasti. Yksi vaihtoehto voisi olla vanhan bensiinikäyttöisen auton muuntaminen RE85 sopivaksi. Sipoossa on yrittäjä joka tekee noita muutoksia, ajoneuvoon asennetaan boksi joka muuttaa seossuhteita ja voi käyttä RE85 ainetta. Hintaa RE85 on noin euro litra kun tankkailee ja tuo boksi maksaa n.400e asennettuna. Käsittääkseni tuota RE85:sta kuluu noin 30% enemmän kuin normi bensaa. Tietysti tuossa jutussakin oli siitä kestääkö vanhojen autojen polttoainelinjat etanolia ja kuinka muuten toimii koko auto. Tuolla sivuilla on tietoa mitä olisi huomioitava. En nyt muista monta autoa olivat jo muuntaneet mutta oli niitä jonkin verran.

http://www.fuelflexfinland.fi/index.php

Luin tuossa alku talvesta kyseisetä Boksista, oli juttua Kaasujalka nimisessä ilmaisjakelussa.
Ja sattumoisin huomasin että menneenä tiistaina tuli Ajankohtaisessa Kakkosessa aiheesta pätkä ja jutun tynkää.

http://areena.yle.fi/video/1331668898093

Nettiautoa selailin ja siellä nyt ei kovin montaa uutta FlexFuel autoa ollut myynnissä. Pää osa oli Foordeja, pari Audi ja Volkkaria sekä Dodgeja ja Saabeja. Lisäksi joitain muita vanhempia ja itse muutettuja.

Ã,,kkiä kun tuota miettii niin tuo voisi olla ihan hyvä juttu. Vastapainona tietysti se kestääkö auto johon nuo tsydeemit laittaa.
Areenalla ei taida olla kellään FuelFlex autoa?
Serkun miehelle on tulossa sellainen Passatti työsuhdeautoksi, täytyy kysellä kommentteja kun saa sen alle.

Ajatusleikkinä tämäkin ja keskustelun herättäjänä.


samiko

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=181192
Tuollakin aihetta on käsitelty ja pohdittu kovasti, omassakin mielessä on käynyt etanolin testaaminen kesäautossa.
Skoda Fabia RS Combi
Chevrolet Camaro Z28 A4 1995

VAG!

Hämärien muistikuvien mukaan "virallisissa" RE85-autoissa olisi ollut esimerkiksi isommat suuttimet, kuin normeissa. Oliko sen takia, että täydellä kaasulla ei vakiosuuttimilla saa tarpeeksi paljon litkua peliin.

Maikki

Ei tarvitse edes olla vanha auto kun voi muuttaa RE85 sopivaksi.

Omaan Saabiin ( 9-5 vm.-03) on laitettu biopowersofta jo yli vuosi sitten. T7-moottorinohjauksella saa kaikki muutettua pelkällä softalla ja T8-pohjaiset vuosimallista -08 eteenpäin. Vanhemmat T8:t vaatii ECU:n vaihdon.

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla kustannussäätö RE85:lla on yli 2â,¬/100km. Lisäksi etuna on turboautossa kasvanut vääntö keskialueella on 30-40nm suurempi persdynolla kun sytkäkartat on optimaaliset kun RE85 vastaa 106-107 oktaanista bensiiniä puristuskestoltaan. Tehoja rajoittaa alkuperäisten ruiskusuutinten koko RE85:lla n. 230 hevosvoimaan. Huonona puolena ainoastaan tiheämpi tankkausväli, öljyjen vaihto 10tkm välein ja tulppien 20tkm.

Mitään ongelmia kylmäkäynnistysten suhteen RE85:lla ei ole. Ruotsalaisilla on jonkinverran ollut murheita kun siellä E85 tehdään suurelta osin brasilialaisesta raaka-aineesta.

Flexifuel Passat olisi kiinnostava vaihtoehto mutta nykyistä kulkinetta vastaavilla varusteilla hinta on turhan miehekäs +44kâ,¬  :-[

Jonde

Unohdetaan ruottalaiset autot jotka on valmiiksi tehty e85 autoiksi niin muutokset on isommat.
Vanhaa volkkaria jos tahtoo etanolille muuttaa on vähintäänkin vaihdettava suuttimet isompiin, bensapumpun tuoton riittävyys on myös hyvä varmistaa, on vähän 50/50 että missä mallissa pumppu riittää ja missä ei, yleensä tehokkaimissa turbokoneissa on ollut tuotoltaan isoimmat pumput ja niissä ei välttämättä vaihtotarvetta ole, tämä kuitenkin täysin auto ja vuosimallikohtaista.

Kun on varmistettu että polttoainetta saadaan riittävästi, ohjelmoidaan auto uudelleen etanolille sopivaksi. Mihinkään lisäpurkkiin en oikeen jaksa uskoa tässä kohtaa, ohjelmakartta kun on syytä muuttaa kokonaan sopivaksi, että ei tule ongelmia esim käynnistyksessä. Etanoli kun syttyy huomattavasti huonommin kylmänä kuin bensa johtuen höyrystymisominaisuuksista.
Mitään flexfuel/bifuel autoa ei vanhasta saa oikeen järkevästi, vakiona kun ei ole etanoli/bensa seostunnistinta(maksa noin 300e kpl) kuten saabissa, joten muutoksella noista tulee vain e85 käyttösiä. (toki jos jaksaa harrastaa niin kaikki on mahdollista)

Sitten uutisissakin huudeltu tiivisteiden ja letkujen kestävyys voi tulla ongelmaksi e85 kanssa, mutta tähän vaikuttaa vuosimalli hyvinkin paljon.
Pahin esimerkki on vanha peltitankkinen 86c polo kaasuttimella, ei montaa vuotta menisi että benstankki olisi kadonnut ja kaikki tiivisteet niin huonossa kunnossa että, täysi remontti edessä
Kun taas joku 2000 luvun puolivälin muovitankillinen verme on jo suunniteltu tehtaalta pienelle määrälle etanolia ja siten erittäin moni muovi ja kumiosa on tarpeeksi laadukkaita kestämään käytössä.

Sitten vähän lähteestä riippuen on puhuttu että etanolikäytössä olevassa autossa olisi öljynvaihtoväli vähän lyhyempi, mutta tähän tietoon en itse ole törmännyt yhdenkään euromallin kohdalla, ehkä joku saabisti voisi ohjekirjaa lukea ja kertoa mitä siellä lukee. Volkkarin brasilian e85 mallit kun vetävät lyhyemmällä välillä, mutta se voi taas johtua ihan ilmastosta tai kuun asennosta.
Toinen asia on sytytystulpat, tästä on myös kahta tietoa, osa vaihtaisi tulpat lämpöarvoltaan erilaiseksi johtuen etanolin syttymisominaisuuksista, mutta tähän pätee sama kuin öljynvaihtoonkin, suurin osa vaihtoehtopolttoainetta koskevista tiedoista kun on kaasuautoja koskevaa.(varsinkin saksassa)

Lyhyesti siis tarvitaan:
Isommat suuttimet
Isompi bensapumppu jos vanha ei riitä
Uusi ohjelma
Varmistus että letkut ja tiivisteet kestää omassa autossa.

Omat kokemukset on 1.8t koneesta mitä ollaan muuttamassa juuri etanolikäyttöiseksi, kesällä voin sitten kertoa käynnön kokemuksia kun kaikki palikat on laitettu kiinni ja auto saatu ohjelmoitua.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 16.03.12 - klo:22:44
Sitten vähän lähteestä riippuen on puhuttu että etanolikäytössä olevassa autossa olisi öljynvaihtoväli vähän lyhyempi, mutta tähän tietoon en itse ole törmännyt yhdenkään euromallin kohdalla, ehkä joku saabisti voisi ohjekirjaa lukea ja kertoa mitä siellä lukee.

Volkkarissa ja Audissa ei voi käyttää LL-ohjelmaa Flexeissä, mutta kiinteä huoltoväli on tosiaan sama 15 tonnia kuin normikotteroissa.

Maikki

Jonde: Ei noita vanhempia ruåttalaisia ole muuten tehty valmiiksi etanolille lukuunottamatta polttoainelinjojen materiaaleja jotka on alkoholikestäviä jo vuodesta -79 lähtien. Saabeissa ei ole mitään erillistä bensiini/etanolitunnistinta vaan tunnistus tehdään 2 lambdalla joista toinen on ennen katalysaattoria ja toinen jälkeen. Itseasiassa vanhemmissa T7-vehkeissä vuosimalliin -01 ei ole kuin 1 lambda ja silläkin onnistuu tunnistus. Softagurut osaa kertoa miten se onnistuu.

Perusperiaatteena RE85:n kanssa on että polttoainetta tarvitsee 30% enemmän kuin bensaa joten suutinten ja polttoainepumpun tuoton täytyy olla vähintään tuon verran "ylimitoitettu" jotta saa saman tehon kuin bensalla. Tosin turboahdetuissa tehoa tulee ihan mukavasti lisää kiitos korkeamman oktaaniluvun.

Tulpissa käy sama lämpöarvo RE85:lle ja bensalle mutta platinatulpat ei käy vaan kuparitulpat. Siksi lyhyempi vaihtoväli. Öljyissä lyhempi vaihtoväli RE85:n kanssa koska kylmäkäynnistyksissä sitä pääsee öljyn sekaan ja jos ajo on lyhyttä pätkäajoa jossa öljyt ei lämpene normaalilämpöön niin alkoholi ei haihdu seasta pois heikentäen voiteluominaisuuksia.

apo


Emil

Ovat huijailleet vakiota moottorinohjausjärjestelmää etanolille sopivaksi.

Joku on omien kertomuksiensa mukaan laittanut vastuksen moottorin lämpöanturin johtoon -> rikastaa seosta, kun ohjausloota luulee koneen olevan lämpimämpi kuin onkaan. Siten, että vastus voidaan ohittaa katkaisijasta kääntämällä, jo parin sadan metrin ajon jälkeen. Loput hoitaa ohjausjärjestelmä, lambda-anturin avulla.

Joku toinen oli vaihtanut polttoaineen paineensäätimen säädettävään malliin, jolla polttoaineen painetta saadaan nostettua alkuperäisestä.

Kunhan nyt kerroin nuo esimerkit. Voisivat toimia hiukan vanhemman, eli yksinkertaisemman ohjausjärjestelmän kanssa ainakin. Harrastuneisuutta se saattaa vaatia, ainakin alkuun. Pihalla olisikin eräs sopiva kokeilun kohde, mutta arvostan sittenkin toimintavarmuutta, ja tankkaan siihenkin 98E5:tä.

RSOCUstin

Olen aatellut kysyä maahantuojalta että onko tohon 1.4 Golffiin saatavilla tuota tukevaa softaa vai otanko tuon lisäpoksin Sipoosta.

RSOCUstin

Nopeaa toimintaa Volkkarilla.
Laitoin viesti klo 11.17 Volkkarin nettisivujen kautta.
Vastaus tuli klo 12.24.

No hyvä että jotain vastasivat :D

Kysymys oli seuraava:
Perheemme 2 autona toimii tällä hetkellä Volkswagen Golf IV 1.4i 3D 2003. Onko tuohon ajoneuvoon suunniteltu / tehty moottorinohjaus järjestelmään ohjelmaa jolla voi käyttää myös RE85 bensiiniä, normaalien E5 ja E10 lisäksi?
Kiitoksia vastauksesta.

Vastaus:
Kiitos yhteydenotostanne Volkswagen maahantuontiin.
Ei ole suunniteltu, älkää tankatko RE85 bensiiniä.

Ystävällisin terveisin
Maarit Haapakoski
asiakasneuvoja
VV-Auto Group Oy
asiakaspalvelu@vv-auto.fi
puhelin +358 10 5338 310

www.audi.fi
www.volkswagen.fi
www.seat.fi
www.volkswagen-hyotyautot.fi

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.05.12 - klo:12:27
Nopeaa toimintaa Volkkarilla.
Laitoin viesti klo 11.17 Volkkarin nettisivujen kautta.
Vastaus tuli klo 12.24.

No hyvä että jotain vastasivat :D

Helpointa on aina kieltää kaikki, niin ei tarvitse enempää selvitellä saati ottaa vastuuta asiassa..  ;)

Kasis

Tarviiko ajoneuvo muutoskatsastaa, jos se muutetaan RE85:llä toimivaksi.
Onko hyöty/haittaa vuosittain maksettavissa ajoneuvoveromaksuissa
(en tarkoita polttonesteen hintaa ja sen sis. veroa)?
Scirocco & VI Golf Variant

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 29.05.12 - klo:13:02
Tarviiko ajoneuvo muutoskatsastaa, jos se muutetaan RE85:llä toimivaksi.

Ei tarvitse, eikä tuollaista muutosta voi edes katsastaa.


Lainaus käyttäjältä: Kasis - 29.05.12 - klo:13:02
Onko hyöty/haittaa vuosittain maksettavissa ajoneuvoveromaksuissa
(en tarkoita polttonesteen hintaa ja sen sis. veroa)?

Ei vaikuta ajoneuvoveroon (käyttömaksuun). Etanoliauton verot maksetaan bensakoneisen mukaan.

RSOCUstin

Eli laiteaan mahdollisesti lisäpoksi Sipoossa, tehdään huollto 15tkm välein ja vaihetaan tulpat yms. mitä suositellaan useemmin jos tuota lisäpoksia käyttää.
No mietitään vielä.

Jerkus

Olen ajellut lähes 2500km 100% E85 polttoaineella vm. 1993 Golfilla jossa 1.8l 66kw abs kone.
Toistaiseksi toiminut moiteetta. Ainoastaan kylminä aamuina startti hieman pidempi ja parin ensimmäisen minuutin jälkeen saattaa sammua tyhjäkäynillä, yleensä ei.
Kulutus noin 1,5l enemmän ja lämpimällä moottorilla ei tunnu olevan mitään eroa kulkupuolessa.
Mitään muutoksia autoon en tehnyt ennen etanolin tankkausta.
Kokeilu jatkuu niin pitkään kun auto kestää.
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

RSOCUstin

Asiaa on alettu viemään eteenpäin. Muistan nähneeni jossain netin syövereissä kattavan listauksen Ruotsista, jossa oli käyttäjäkommentteja automerkeittäin/malleittain listattu. Pitää etsiä lisää.

Korvaton

Omia pikku testejä tehneenä voin sanoa että säästöähän tolla re85 sekotuksella ajaessa tulee.

Autona toiminu Pösö 206 1.4 vm: 2000
Autoon ei ole tehty mitään muutoksia ja löytynyt hyvä suhde tolle sekotukselle.
30â,¬:llä 95:sta"17.5litraa" ja 30â,¬:llä re85:sta"27.2litraa" = 44.7Litraa. 1.35â,¬ Litra
Tällä 44.7 litralla ajaa motaria 650km.

Samalla summalla tankaten "60â,¬" 95:sta 35 Litraa ajaa 550km. 1.71â,¬ Litra

Jos viikossa menee työmatkoihin toi 550km 46viikkoa tekee 25300km vuodessa.

Sekotus maksaisi 6.8L X 1.35â,¬= 9.18â,¬ per 100km
Normi 95 6.3L x 1.71â,¬= 10.77â,¬ per 100km

Hinta laskettu kulutuksen perusteella. Sekotus 6.8L per 100km ja normibensalla 6.3L per 100km.
100Km pääsen sekotuksella 1.59â,¬ halvemmalla ja jos oikein laskin niin viikossa tekee 8.745â,¬ ja ton 46viikon mukaan 402.27â,¬ vuodessa säästöä.

Mitään nykimisiä ei ole havaittu ja aamulla lähtee ihan samanlailla käyntiin kun normi bensallakin.
Joku matikkanero vois laskea vielä paljon toi tekee etanooli pitosuudeksi toi mun sekotus mikä oli tossa esimerkissä 17.5L E10 ja 27.2L RE85




rob-s

Onkohan missään listaa josta selviää mihin automerkkeihin ja -malleihin tämä RE85 käy suoraan ja mihin sitä voi laittaa sellaisen lisäboksin asennuksen jälkeen?

Luin jostain, että Suomessa sellainen boksi maksaa n. 500e asennettuna. Vastaava boksi ulkomailta tilattuna olisi huomattavasti edullisempi mutta pitäisi ensi tietää mihin malleihin niitä voi asentaa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 09.09.12 - klo:09:10
Onkohan missään listaa josta selviää mihin automerkkeihin ja -malleihin tämä RE85 käy suoraan ja mihin sitä voi laittaa sellaisen lisäboksin asennuksen jälkeen?

Eihän sellaisia listoja taida olla olemassakaan. Autovalmistajat kieltävät ehdottomasti E85:n käytön muissa kuin erityisesti sille tarkoitetuissa malleissa. Toki moni auto toimii E85:llä ilman ongelmia, mutta valmistajat haluavat pestä kätensä koko asiasta.

Sitten on noiden boxien valmistajien listauksia, joista parhaimpien mukaan boxi muuntaa kaikki autot E85:lle sopiviksi. Sitä sopii kyllä epäillä..

Jos puolueetonta tietoa haluaa, niin ruotsalainen etanol.nu -sivusto ja sen keskustelufoorumi lienee parasta omakohtaista kokemusta tarjoava foorumi. Ruotsissa olosuhteetkin ovat lähellä täkäläisiä. http://www.etanol.nu/forum/index.php

Itse olen ajanut nyt Volvollani 25 tkm noin E30 seoksella ja hyvin toimii. Polttoaineenkulutus ei ole noussut niin paljoa, että poikkeaisi normaalista vaihtelusta. Maantiellä mennään 7 litran pintaan.

Korvaton

#20
Täältä löytyy jotain uusia autoja ja eiköhän jokaseen uudempaan saa laitettua lisäboxin millä saa noita sytkäkarttoja muutettua oikeeseen suuntaan ja suuttimethan noissa tuntuu olevan se rajottavin tekijä.
Jostain oon saanut sellasen käsityksen että pikkumoottoriset ruisku koneet olisi suotuisempia tälle muutokselle kun tuntuu että niissä olisi vähän ylimitotetut suuttimet moottorin kokoon nähden.
Ensimmäisellä re85 tankkauksella tuntu että vähän olisi moottori säätöjä korjaillu kun tyhjäkäynti heijas hetken mutta en tiiä sääteleekö toi edes ite mitään vai oliko jotain hetkellistä häiriötä.
Pitää tohon omaan laittaa seosmittari hetkeksi kiinni niin näkee että käykö laihalla täysvedolla vaikka eipä tota tule kaasupohjassa ajettua kun ihan yhtä huonosti se kiihtyy oli kaasu puolessa vai pohjassa.
Jos seosmittari näyttää hälyyttäviä arvoja niin pitää koittaa kertovaa bensanpaineen säädintä jos sillä sais jotain apuja.

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.09.12 - klo:09:19

Itse olen ajanut nyt Volvollani 25 tkm noin E30 seoksella ja hyvin toimii. Polttoaineenkulutus ei ole noussut niin paljoa, että poikkeaisi normaalista vaihtelusta. Maantiellä mennään 7 litran pintaan.

Jotenkin tuntuu että ihmiset liiottelee tota kulutuksen nousua. Koitin 100% re85 kanssa mutta harmi kun oli pakko tankata välillä reilummin niin en saanu siitä mitään tarkkoja litramääriä.

isopahasusi

Mitenköhän onnistuisi FSI koneen muuttaminen Flexfuel koneeksi. Onko kokemusta?
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Jonde

Vanha 1.8 20vt taipui ainakin e85 käyttöön ja nyt on koko kesä sillä ajettu.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 09.09.12 - klo:10:20
Mitenköhän onnistuisi FSI koneen muuttaminen Flexfuel koneeksi. Onko kokemusta?

Eikö suorasuihkutus ole nimenomaan se moottorityyppi, johon etanoliliemet eivät käy missään tapauksessa? Pieni määrä vielä menee olosuhteiden pakosta, mutta enempää ei kannata käyttää.

RSOCUstin

Bioadapteri tilattu viime viikolla Vaasasta ja saapuu tällä viikolla.
Asennus pikimmiten sitten.

http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 09.09.12 - klo:12:27
Vanha 1.8 20vt taipui ainakin e85 käyttöön ja nyt on koko kesä sillä ajettu.

Mites Jonde kulutukset muuttunut ja muu auton käytös? Seosuhteet ja mikä boksi sulla on?

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 09.09.12 - klo:12:27
Vanha 1.8 20vt taipui ainakin e85 käyttöön ja nyt on koko kesä sillä ajettu.
Voitko kertoa minkä on 1.8 koneen tyyppi ja kenen ohjelma tuohon on asennettu?
Miten tuo muutos tarkoitti käytännössä eli mitä jouduit vaihtamaan? ??? ;)
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

mackaiveri

#27
Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 09.09.12 - klo:10:20
Mitenköhän onnistuisi FSI koneen muuttaminen Flexfuel koneeksi. Onko kokemusta?

Hei  , Valitettavasti ei onnistu TSI & FSI koneeseen.
Kyselin tätä muutossarjan valmistajalta ja vastaus olis seuraava:

difference is in 10 time shorter injection time, and in higher voltage
with peak-and-hold strategy, 90 volts for opening, 40 for holding.
some systems has 3 wires: common, wire for opening and wire for holding.
and of course different injector connectors.

Eli 10 kertaa lyhyempi ruiskutusaika ja korkeampi 90 voltin avausjännite 40 voltin pito
jännite (avaus ja pito strategia). Jotkut systeemit käyttävät 3 johtoa ; miinus, avaus ja pito
ja tietysti erinlaiset suuttimien liitimet

JugeHuge

Eikös näiden moottoreiden polttainejärjestelmiä, suuttimia vertaamalla voisi saada tietoon mahdolliset erot, että tuo toinen saa multifuel leiman persiisiin.  1,4 TSI MultiFuel 118 kW ja normi 118kW 1,4 TSI

Itselläni kun ei ole ymmärrystä ja moottorikaavioita niin hankala tutustua aiheeseen

Sitä myöten voisi sitten selvitellä muihin TSI moottoreihin tarvittavat muutokset.
Itseäni ainakin kiinnostaa josko oman 103kW Tsihhin sais muunnettu flexiksi.

Ellei sitten joku ole jo tämänkin selvittänyt??

RSOCUstin

Mulla adapteri edelleen autotallissa, en ole saanut asennettua. Ei se vaikee juttu olisi.
Muutamasta firmasta kysellyt ja eivät ole halukkaita asentamaan sitä. Pelkäävät että jotain menee rikki ja vastuuta pelkäävät.

Kai se pitää autotallissa alkaa tuusaamaan :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy