Seat Leon 1.4l TSI Stylance -08

Aloittaja mla, 10.03.12 - klo:15:32

« edellinen - seuraava »

mla



Piti löytää edullinen käyttöauto kun tuli myytyä liiketoimintoja pois ja autoja meni sen mukana muuhun käyttöön.

Pääasiallisina kriteereinä oli:
- TSI
- Xenonit
- Parkkitutka
- Vähän ajettu

No otsikon auto Helsingistä ja lisukkeita tuli jo heti asennettua. Leoniin siis päädyttiin koska se oli paljon edullisempi Golfin tai Octavian rinnalla saman verran ajettuna ja saman ikäisenä. Ja Leonin penkit olivat mukavan urheilulliset, kun taas Golfeista myynnissä oli lähinnä karvalakkipenkeillä varustettuja ja tietenkin tärkeimpänä, että vanhasta autosta sai järkevimmän tarjouksen Leoniin.

Auto on tumman harmaa, siinä oli jo valmiina mm. Bi-Xenonit, takana parkkitutka, 1.4l TSI ja tehoa se 122hv. Tehtaan Bt-sarjakin tästä löytyy, joten suurempi ajotietokone on mukana ja 'valmius' tehtaan naville sitä kautta. Monitoimirattikin tuli tuon Bt-sarjan mukana.
Autoon piti heti asentaa Webasto ja kaukosäätimiksi 100HTM:t - ei enää osaa olla ilman Webastoa näköjään :)
Maskinsuojankin hommasin, mutta totesin, ettei sitä uskalla käyttää jos on lämpöisempää kuin -10C - konepelti alkoi lämmetä turbon kohdalta liikaa :)

Webaston kaveriksi asensin sitten Defan 10A laturin (poistin samalla auton mukana tulleen 'paistipannun' josta ei ollut mitään hyötyä -25C pakkasillakaan) ja samalla rakensin virtakaapeloinnin repsikan penkin alle vahvistinta varten.
Vahvistimeksi tulee Blaukkarin THA 475 PnP. Tätä tulee usein käytettyä kun on helppo purkaa se pois ja asentaa seuraavaan autoon ja tämä oli nyt ylimääräisenä edellisistä autoista.

Tomtomin asensin kojelaudalle Broditin telineen avulla. Virrat vedin tuolta jakotukilta jonka vahvistinta varten jo autoon asensin, sillä aiemmin suosimani tupakansytytin on Leonissa ärsyttävästi pois kytkettävää mallia eikä siis siihen jää virtoja kun sytytysvirta on sammuksissa.

Ã,,änilähteenä on nyt Skodan Columbus ja kaiuttimiksi on laitettu eteen Gladenin 2-tie setti (Golf 6-M) ja taakse Rainbowin IQ165 setti (vaati hieman takaoven pellin suostuttelua, mutta sopi lopulta). Sointi parani jo noilla huomattavasti, mutta eristäminen parantaa sitä varmasti lisää.

Autossa kun on kesällä ja talvella orkkis 17" vanteet 225 leveillä renkailla ja ne ovat kitkoillakin aivan liian meluisat, että maantienopeuksissa kuulisi oikeasti edes pihauksen musiikkia.
STP Silveriä/Goldia, JC Elementsin Wind/Dual/WTF:ää ja Sound Absorberia tuli tuota melua vaimentamaan laitettua ja vaimenihan se melu melkoisesti. Myös 2+5kg Braxin eXvibrationia tuli siveltyä lokareihin,

Kattoantennin vaihdan Blaukkarin monitoimiantenniin, jossa on GPS/GSM/RADIO samassa ja toisen FM radion virkaa ajaa Blaukkarin lasiantenni. Alkuperäisen antennin kuuluvuus on ihan vitsi. Diversiteetillä sai huomattavasti paremman kuuluvuuden kuin vain yhdellä piiskalla.

Kuukausi tällä takana ja 2tkm jälkeen ihan ok fiilis. TSI tuo riittävästi voimaa tämän kokoiseen autoon  ja ei tunnu liian mopolta tehokkaampien jälkeen.
Kulutus on ollut maltillista 7-7.5l/100km siinä missä Superbillä ajeli vähän vastaavissa ajoissa 6-6,5l/100km kulutuksella - diesel ja DSG tosin.

Edit: Päivitetty tilannetta 2.7.2012


Edit: Myyty auto eteenpäin eli tämä ei ole enää minulla
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

roudi

Onneksi olkoon hyvästä valinnasta! Kelpaapi turruutella mutkasta tietä näkymättömiin! Entisessa Golfissa oli sama mylly.Asia peli,pieni kulutus ja kärriäkin(kevyt sellaista) jaksoi kiskoa sen,minkä tarvitsi!
Muutama kuvaliini ois kivä ylläri! ;)

Mitä tulee liiketoimintojen myyntiin,niin ei ku uutta matoa koukkuun,jos siltä tuntuu! :)
Tullut:VW Golf VII variant comfortline 1.4 tsi 103kw. Mennyt: Seat Exeo 1.8 tsi sport,facelift vm-12.

mla

Juu pitää nyt viettää tovi työntekijänä sopimuksellisista syistä ja katsotaan sitten mitä aletaan 'onkia' seuraavaksi :)

Itse autosta voi sen verran mainita vielä, että jos joku innostuu samaa tekemään, niin Leonin kojelauta on todella ahdas verrattuna aiempiin projekteihin. Eli ei ole mitään mahdollisuuksia sijoittaa digiboksia tuonne konsoliin kuten mm. Octavia, Passatissa ja Superbissä onnistui. Pelkkien vahvistimen johtojen pujottelu oli todella työn ja tuskan takana kun kojelauta on todella ahdas.

Kuvia tosiaan kunhan saa jossain valoisassa auton pidettyä hetken puhtaana ;)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Laitan tännekin kopion tästä mikä tuolla yleisessä keskustelussa on.

Takaovien purku meni melko kivuttomasti kun kerran oli tehnyt sen. Kaiuttimien paikalle mahtui 6,5" Rainbowin IQ165:t, mutta hieman joutui peltiä takaa 'suostuttelemaan' jotta tila riitti.
4m2 on nyt upotettu STP Silveriä Leoniin ja takaluukku ja takaovet on tehty. Lisää materiaalia odotellessa laitoin eteenkin ne Gladenin 6.5" jotka sinne tilasin - diskantit odottaa vielä ovien purkua. Edessä ei ole ongelma tuon tilan kanssa aivan kuten takana oli.

Takaovet tein tuohon tyyliin eli laitoin peltiin STP:tä, päälle JC Elementsin Windiä ja muoviverhoiluun laitoin hieman STP:tä ja päälle 35mm Sound Absorberia.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

#5
Purin tänään katon ja eristin sen.

Oli yllätys kun katossa oli vain pahvia . Oletin että olisivat edes lumppua viitsineet käyttää, mutta ei. Joku älynväläys lienee myös se, että tuo oli kilolla liimaa kiinni.

No tilalle laitoin JC Elementsin Dualia ja sen päälle vielä Sound Absorberia.

Katon kanssa sai hieman taas tapella - mutta lopulta se asettui paikoilleen.

Niin ja antennin vaihdoin Blaukkarin monitoimiantenniin. Alkuperäistä kaapelointia ei voinut käyttää, kun oli joku ihme-liitin siinä. Vedin siis uudet kaapelit FM/AM, GPS ja GSM pihoilla, joten nyt on helppo ottaa navi käyttöön jos on tarvis.
Diversiteetin toteutan vielä myöhemmin toisella Blaukkarin lasiantennilla jahka tulee soitin jossa on tuki tuolle.
Kaapeleita on helppo vetää kojelaudan läpi kun ottaa hanskalokeron irti. Irtoaa kun ottaa neljä ruuvia yläreunasta (kaksi näkyy takana ja kaksi siinä yläreunassa) ja kaksi alareunasta kojelaudan alta. Airbagin johto ei yltä pitkälle, joten sen joutuu irroittamaan - HUOM. Ã,,LÃ,, LAITA AVAIMIA VIRTALUKKOON KUN AIRBAGEJÃ,, KÃ,,SITTELET. Tulee vikakoodia jos näin teet ja ne on poistettava testerillä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

#6
Purin Leonista etujalkatilan ja repsikan puolelta hanskalokeron yms. Noiden purkamisen jälkeen sai lattiaan ja kojelaudan sisään lisättyä STP Goldia mitä oli jäljellä. Samalla tein kuskin oven valmiiksi eli laitoin JC Elementsin Dualia siihen ja vaihdoin diskantinkin tuohon Gladenin malliin. Diskantteja eteen joutui hieman modaamaan jotta ne mahtuivat alkuperäisille pakoille.

Toiseen kertaan kun tuo etuoven purki (repsikan siis ollessa esimmäinen) alkoi tuo jo sujua. Oven verhoilua kun kasaa takaisin niin kannattaa taaimmainen lasin kisko kiinnittää ensin yläreunasta ja etummainen laittaa basson kolosta paikoilleen. Sitten pujottelee alempaa ruuvia molemmista hollille niin saa kiskot pysymään pakoillaan sillä välin kun itse verhoilu pujotetaan ylhäältä alaspäin.


Vaimennus on ollut ihan ok. Etuosan eristäminen ei enää tunnu tuovan suurta muutosta, mutta 'vika' voi olla siinä, että takana on Made In China kiekot ja edessä uudet Nokian Hakka kiekot.

Pitää mittailla tuota Superbiin verrattuna kunhan ehtii ajaa molemmilla samoissa olosuhteissa.

Vielä varmaan otan kiekot irti ja eristän lokasuojat ulkoakin. Jäi tuota Braxin eXvibrationia myös n.8kg edellisestä projektista ja piti tässä käyttää sitä ovissa, mutta ovien pahvien irti pitäminen olikin niin työlästä ettei sitä tullut tähän käytettyä. Varmaan laitan sitä lokareihin kunhan sää on sopiva ja alkaa kuivumisajat olla järkeviä.



VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Tuli tehtyä tämä eristysprojekti nyt loppuun.

Eli eteen muovilokarien alle peltiin laitoin STP Goldia pari levyä kun oli vielä jäljellä ja päälle joku vajaat 2kg Braxia. Vuoden säilytyksen jälkeen oli jo hieman jäykempää tuo mömmö, mutta säilyy siis avatussakin astiassa melko pitkään. Vedellähän tuota olisi voinut ohentaa jos tuntuisi liian jäykältä.
JC Elementsin Windiä laitoin lokarien yläosaan vaimentamaan niiden rummutusta.

Taakse muovilokarien alle ulkopeltiin laitoin 5kg pöntön Braxia ja Windiä suurempiin koloihin. Brax kuivuu vielä pari viikkoa 'kemiallisesti' ja saavuttaa vasta sitten lopulliset ominaisuutensa. 'Pölykuiva' se on 8h jos kerros on 2mm luokkaa, mutta kun laitoin hieman enemmän tuota niin menee varmaan huomisen puolelle kunnes pinta on 'pölykuiva'. Kunnon helle nopeuttaisi kuivumista, mutta ei tullut apua luontoäidiltä tässä :)

5kg pönttöähän suositellaan 4-ovisen auton oviin laitettavaksi määräksi, joten reiluusti tuli laitettua takalokareihin tuota :)
Aika näyttää miten kestää lokareissa pellissä. Aiemmin olen koittanut tuota vain elastisilla pinnoilla ja niissä tuo ei pysy kovin pitkään jos pinta pääsee elämään.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Kun työnantaja haluaa, että lomailen niin piti keksiä lisää tekemistä autojen parissa.

No netistä löytyi parkkitutkasarja jossa on etututkatkin (takatutkien lisäksi) ja etäisyysnäyttö. Tuo odottaa vielä suurempaa inspiraatiota purkaa puskurit yms.

Aloittelin sitten täältä löytyneellä käytetyllä Columbuksella (Skodan RNS 510). Columbuksen virittämisessä meni tovi löytää oikeat asetukset vahvistimen kanssa, mutta lopulta totesin CANittoman Sound Systemin toimivan parhaiten ja sen jälkeen toimi Balance ja Fader oikein. Lisäksi piti kokeilemalla löytää oikeat asetukset ratinnappien toimimiselle. No testailemalla alkoi toimia ns. Skoda muutoksilla tässä -08 vuosimallin autossa, jossa ei ole vielä valkoista ajotietokonetta.

Vielä pitäisi päättää koittaisiko modata laitteen Seat osanumeroille vai jättäisikö sen Columbukseksi. Käynnistyslogot jo vaihdoin Seat versioihin.
Laitteen näppäimien ledejä (Columbuksessa vihreät) tuo ei muuta, mutta kosketusnäytöllä olevat napit muuttuisivat erinäköisiksi jos modaisi laitteen Seat osanumerolle.

No huomenna voi jatkaa sitten kojelaudan purkua kun ei johdot enää mahdu Columbuksen taakse. Pitää purkaa climatronic ja muuta pois tieltä jotta saa johdoja uuteen järjestykseen.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Kojelaudan purku olikin vain parista ruuvista kiinni siinä keskikonsolissa. Eli ruuvit löytyi sieltä 2din paikasta sisältä ja sen jälkeen puhaltimet ja climatronicin ohjainyksikkö irtosivat.



Hetki meni vielä tuon jälkeen kun ihmettelin miksei Columbus mahdu tuohon paikoilleen kunnes muistin, että niin Seatin versiossahan ei ole SD kortinlukijaa ja se kanitti vastaan. Pientä sahaa näytti muoville niin alkoi sopia Columbus tuohon.



Lopputulos on ihan hyvä, sillä äänilähteenä Columbus on parempi kuin orkkis pihisijä ja nyt on navi aina mukana eikä unohdu välillä TomTom kotio. Samoin ei haittaa, että kovolle mahtuu MP3:a riittävästi mukaan. Pitänee vaihtaa tuon kovo vielä jossain vaiheessa SSD levyksi niin tilaa on vielä enemmän.



VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Kävin puolisen tuntia ajelemassa tuolla nyt ja on tosiaan suuri ero musiikissa.

Eli kun Columbuksesta sai sen oman vahvistimen pois päältä niin vahvistamisen voi jättää Blaukkarille (juu ei sekään mikään hifi ole, mutta selvästi parempi kuin orkkislaitteiden kapasiteetti), niin sointi on paljon parempaa ja musiikki alkaa peittää alleen auton toki muutoinkin vaimentuneita meluja.

Tästähän alkaa jo oikein miettiä, että voi Seatin toistekin ostaa :)
No jääköön vielä miettimiseksi, sillä edelleenkin purkaessa sai huomata, miten paljon Espanjan pojat ovat säästäneet (varmaan siis laiskotelleet). Kojelaudan osatkin oli suurin osa ilman ruuveja kiinni tai ainakin puolet niistä puuttui. Pelkkään keskikonsoliin lisäsin 6 ruuvia ja mikä pahinta myös vastakappaleet puuttuivat, eli ei ole jäänyt vahingossa jossain vaiheessa nuo pois vaan ihan tehtaalta ovat ne pois jättäneet.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

TPi

Hyvin näyttää Columbus istuvan Leoniin! Mistä tilasit tuon radion kehyksen (eikös Leonin vakio-soitin ole tosiaan hieman erimuotoinen?)

mla

eBaystä löytyi tuo kehikko ja siihen ne metalliklipsut (niitäkään ei tietenkään ollut siellä). Sitten varaston syövereistä löysin soittimelle ruuvit ja niiden vastakappaleet - vastakappaleetkin puuttuivat kun ei alkuperäinen soitin käyttänyt ruuveja kiinnitukseen.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Purin taas takaosan kun asensin tuon uuden parkkitutkan - tai no osittain. Uusi tutkasarja on Valeon valmistama myös, joten kävi vanhat anturit uuteenkin - suurin työ olikin siksi vetää johdot eteen ACC:lle (heräte), etuantureille ja näytölle.
Aiempi tutkamalli ei halunnut herätettä vaan otti kaiken virtansa pakkivalosta. No samaa tuo nytkin käyttää peruutusvaihteen tunnistamiseen, mutta etututkat aktivoidaan tuosta ACC:stä. Sille löytyi sopiva piuha valokatkaisijasta. Siihen näytti aktivoituvan virtakatkaisijan takaa 12V (ja ei säätynyt mittarivalojen mukaan) joten käytin sitä.
Etututkat jätin vielä kytkemättä kun ei mistään löytynyt sopivaa maalia kilikali-pullossa. Huoltoon tuo on vietävä vuosihuollon merkeissä elokuussa, joten jätän etututkien maalauksen ja lopullisen asennuksen siihen samaan syssyyn.
Löysin sopivan reitin etututkien johtosarjalle - sisällä se on kytkinpolkimen vasemmalla puolella ja se tulee konehuoneeseen akun taakse. Poistamalla akun asennuksen tieltä johtosarjan saa tuosta läpi helpolla ja vedettyä puskurille kiertämällä vain sähkökeskus ja tietenkin tuo akku. Puskurin purkaminen vain pitäisi tehdä toistamiseen jos nuo anturit maalaa korin väriin, joten jätin sen siihen samaan kertaan.
Tutka toimii pakilla ilman noita etututkiakin, mutta herjaa toki joka kerta noista puuttuvista etuantureista. Käytettävyydeltään tuo on huomattavasti parempi kuin aiempi piipparimallinen - nyt kojelaudalla on siis OPS:ää muistuttava pieni kokoinen näyttö. Erona tehtaan OPS versioon tuossa on myös etäisyysnäyttö 0,1m tarkkuudella. Mutta toki näytön koko on pienempi kuin RNS-510:n :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Tutkat kun odottaa vielä huoltokäyntiä niin postin tuoma käsinoja tuli asennettua.

http://armlehne-shop.de/ toimitti Eco-Leather mallin nopeasti viikossa kotiovelle. Asennus aluksi epäilytti, mutta tukevuus ei ole kiinnityksestä kiinni vaan itse keskikonsolista - se on melko hutera itsessään, mutta tuo käsinoja kyllä pysyy siinä kiinni.

Pölyt jäi näköjään pyyhkimättä, mutta saa kuvat kelvata :)
Tuossa paikoillaan:



Ja pystyssä:



Kiinnitys siis ruuveilla alkuperäiseen muoviin tuolla kuvassa näkyvällä saranalla. Korkeussäätöä ei ole ts. ei ole lukitusta kuten tehtaanversioissa on ainakin muissa VAGineissa, mutta etäisyyttä tuossa voi säätää. Ei peitä AUX liitintä ja ei häiritse liikaa käsijarrun käyttöä.


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy