Karvalakki-Preemium vai varusteltu tai tehokkaampi perusauto?

Aloittaja Skula, 09.03.12 - klo:10:11

« edellinen - seuraava »

Minkä ostat? Kulimallin Preemiumin, tehokkaan perusauton vai varustellun perusauton?

Brändiä / Preemiumia / 'Laatua'
18 (16.2%)
Tehoja ja varusteita vähän enemmän kuin Preemiumissa?
66 (59.5%)
Mahdollisimman tehokas perusauto?
6 (5.4%)
En mitään yo. Vaan sitä mihin nyt sattuu olemaan varaa?
21 (18.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 108

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 09.03.12 - klo:23:55
Tää on kyllä ehdottoman hyvä esimerkki Suomalaisesta luonteenlaadusta.
Kerroppa nyt viisaana miten tuo em. juttu sopi tähän topicciin?
Lainaus käyttäjältä: Jycke - 09.03.12 - klo:22:40
Tehoa ja hyvät varustelut :) tärkeimmät on tutkat, hyvä äänisysteemi (tehtaalta tilattu, ei mitään after-markettia), navi, nahkapenkit.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Micco

Sinänsähän tuo Jycken auto menee vaihtoehtoon 4: En mitään yo. Vaan sitä mihin nyt sattuu olemaan varaa? Ei kait näitä nyt pidä niin  vakavasti ottaa kenenkään.
Torsen + haldex + visco

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Micco - 09.03.12 - klo:23:59
Sinänsähän tuo Jycken auto menee vaihtoehtoon 4: En mitään yo. Vaan sitä mihin nyt sattuu olemaan varaa? Ei kait näitä nyt pidä niin  vakavasti ottaa kenenkään.

Kyllä tämä yksi herra tuntui ottavan  ;D
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 10.03.12 - klo:00:01
Kyllä tämä yksi herra tuntui ottavan  ;D
Tsiisus et on jollain pokkaa.Et ota itse asiaan mitään kantaa.Provoot vaan.Ei Vollemiehet kyl ikinä muuta pystyny tekemääkään:Eikö kukaan tajua missä topicissa mitä kirjoittaa.Kysytäänkö tossa otsikossa, että ostanko kaikila höysteillä tehokkaan auton, vai kaikilla höysteillä olevan tehokkaan auton.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

M1kke

Herrat Ishvan ja ram1 on tainneet molemmat ottaa keppanaa kun kumpikaan ei enää muista alkuperäistä aihetta, tiedä mistä toinen puhuu tai anna periksi.  ;D

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 10.03.12 - klo:00:20
Herrat Ishvan ja ram1 on tainneet molemmat ottaa keppanaa kun kumpikaan ei enää muista alkuperäistä aihetta, tiedä mistä toinen puhuu tai anna periksi.  ;D

Mä en oo itseasiassa ottanut yhtään kuperkeikka-öljyä tänään. Aattelin säästellä huomiseen  ;D
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

ram1

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 10.03.12 - klo:00:20
Joku jopa muistaa alkuperäisen aiheen.Se tais olla, että ostetaan tehokas auto missä kaikki höysteet.Öö.Kandee lukee taaksepäin.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

pokkus

No niin otetaas taas vähän iisimmin.

En minä ainakaan huomannut Jycken tekstistä yhtään mitään provoamista, kehumista tai muutenkaan silmiin pistävää. Itse tuon tulkitsin, että tehot ja varusteet ovat tärkeämpi kuin premium. Ihan aiheesta puhuttiin. Se on taas aivan toinen juttu, jos alla sattuu sillä hetkellä olemaan jotain noita kaikkia.

ram1

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 10.03.12 - klo:00:37
No niin otetaas taas vähän iisimmin.

En minä ainakaan huomannut Jycken tekstistä yhtään mitään provoamista, kehumista tai muutenkaan silmiin pistävää. Itse tuon tulkitsin, että tehot ja varusteet ovat tärkeämpi kuin premium. Ihan aiheesta puhuttiin. Se on taas aivan toinen juttu, jos alla sattuu sillä hetkellä olemaan jotain noita kaikkia.
Ei se varmaan provoa ollutkaan, mutta silti meni hiukan ohi.No herne ainakaan mulla.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

pokkus

Lainaus käyttäjältä: op - 09.03.12 - klo:23:13
Myönnän maksavana neljästä rinkulasta ekstraa, mutta toisaalta niin tekee myös auton seuraava omistaja. Toki omasta mielestäni, maksan enemmänkin muotoilusta kuin merkistä, mutta pokkus saattaa olla oikeassa siinä, että toisella brändillä saattaisi sama muotoilu kummasti tuntua huonommalta. Mutta muodinhan asettaa toisaalta lähes aina se varakkaampi porukka muuallakin kuin automaailmassa...

Mistä tämä koko juttu muuten tuli itselle mieleen, niin muistelin yhtä videota, jonka katsoin kun mietin tuollaisen uuden Kia Optiman hankintaa. Tuota autoahan on hehkutettu ulkomuodon osalta melkein jokaisen arvostelun osalta. Joku lehti oli sitten tehnyt käytännön testin juuri julkistuksen aikaan ja peittänyt auton kaikki mallimerkinnät ja mennyt kaduilta kyselemään mitä mieltä olet autosta ja voisitko ostaa sen ulkomuodon perusteella. Tässä vaiheessa merkkia ei siis vielä nähnyt mistään. Suuri osa oli tykännyt muotoilusta ja vastannut, että voisi vahvasti harkita auton hankintaa ulkomuodon perusteella. Huomion arvoista oli, että muilla valintakriteereillä ei pitänyt olla vaikutusta. Lopuksi auton merkki sitten paljastettiin ja moni oli ihmeissään, että ei tuo auto voi oikeasti olla Kia, koska se on niin hieno. Jotkut taisivat jopa alkaa hieman pyörtää puheitaan, etteivät ehkä autoa hankkisikaan... yllättävää eikö? :) Pitääkin katsoa jos tuon vielä jostain löytäisin.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.03.12 - klo:00:48
Ei se varmaan provoa ollutkaan, mutta silti meni hiukan ohi.No herne ainakaan mulla.

Vähemmän se Jycken viesti meni ohi aiheen kuin tämä sinun viestisi ja nuo ylemmät väittelyt.

ram1

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 10.03.12 - klo:00:51
Vähemmän se Jycken viesti meni ohi aiheen kuin tämä sinun viestisi ja nuo ylemmät väittelyt.
Näinhän se menee täällä.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Docw

Karvalakki preemium jos tuossa on vaihtoehdot. Itsellä tosin menee prosessi vähän erilailla. Joku auto vain sattuu sytyttämään ja se sitten ostetaan sen kummemmin järkeä käyttämättä :) Ensimmäistä uutta autoa ostaessa oli 100% varmaa että ostan viitosgolffin sportlinenä ja 2.0tdi/manuaali tekniikalla. Vahingossa eksyin miettimään myyjän tarjousta A3 8P:n kuskinpenkille ja tuossa vain tuli heti sellainen fiilis että tällainen pitää saada. Mallin valinnan jälkeen mietin sitten tarpeelliset varusteet ja lopuksi sitten tekniikka mihin oli vielä varaa. Tuloksena oli 1.9tdi tekniikalla ja ambition varusteilla oleva A3...

Auto siis ostetaan ensimmäisenä automallin tuoman fiiliksen perusteella. Tekniikan ja varusteiden osalta sitten vaatimuksilla on minimitaso joka riittää. Ylimääräiset varusteet kyllä kelpaa, mutta niitä en välttämättä tarvitse. Sama pätee tekniikan osalta.

Tähän asti tuo yhtälö on nyt sattumalta täyttynyt sillä "preemiumilla"

eGetin

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.03.12 - klo:00:52
Näinhän se menee täällä.
Meinaat ettei Octaviaan saa parkkitutkia, Sound Systemiä, navigaattoria, nahkajakkaroita ja hieman ruudikkaampaa masiinaa kuin perus 1.6 vaparibensa? Nuo jos RS:ään lätkäisee ei olla vielä lähelläkään vastaavan Audin hintaa ;)

Cyclic Stig

No ei ainakaan Audin karvalakki kun se söpö ruutusisustus (A4/A5) näyttää meinaan melkost halvalta. Tai ei ehkä  "halvalta" muttei todellakaan siltä, mitä hintaluokka olettaisi. Mielestäni tuossa hintaluokassa ruutukuosit saisi jo laittaa pannaan, ihan perusvarustelussakin.

Quality

LainaaMinusta tällä foorumilla kuitenkin hiukan huokuu se ajatusmaailma, että premiummerkin muotoilu saa useammin ylistystä, vaikka itse en näkisi siihen mitään sen suurempaa aihetta. Vastaavasti hienosti muotoiltu "perusauto" ei vaan saa samaa "kohtelua" kun se ei ole preemiumia. Itse en siis anna premiumlisästä plussaa muotoiluun ellei auto sitä oikeasti ansaitse.

Ne on usein ne mielikuvat, jotka vaakakupissa painavat. Konservatiivisen muotoilun ystävänä pidän Volkkareista eniten uudesta Jetasta, joka on harmoninen, selkeälinjainen, kursailematon. Sellainen sedan vetoaa meikäläiseen makuun. Ei vaan satu kohtaamaan juuri nyt tarpeitten kanssa.

Brändistä ja läpimurrostahan se on noilla korealaisillakin kyse. Kun uusi merkki tulee markkinoille, vie monta vuotta, ennenkuin siihen aletaan luottaa. Brändiä rakennetaan pala kerrallaan: luotettavuusmielikuva luodaan pitkällä takuulla, muotoiluun saadaan uutta ilmettä, vanhoilta merkeiltä kopioitua tekniikkaa korvataan uusilla kiinnostavilla ratkaisuilla jne. Pikkuhiljaa uskottavuus kasvaa ja samalla merkin suosio. Mutta jos jollain osa-alueella epäonnistutaan (mielestäni moni japanilaismerkki muotoilussa, räikein esimerkki Nissan), lässähtää mielikuva vuosiksi eteenpäin.

Ja herneet saa ottaa aivan vapaasti ot:sta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Sande

LainaaMutta jos jollain osa-alueella epäonnistutaan (mielestäni moni japanilaismerkki muotoilussa, räikein esimerkki Nissan), lässähtää mielikuva vuosiksi eteenpäin.

Makuasioitahan nämä, mutta ei kai tuo ole ihan persiilleen mennyt jos myynti käy siihen tahtiin että esim.Nissan Qashqai oli tammikuun ensirekisteröintitilastojen ykkönen?

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nissan-qashqai-tammikuun-mallisarjatilaston-ykkonen

Mielenkiintoinen tieto tuossa linkissä on, että vain 17% niistä myydään nelivetoisina
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Flat

LainaaJotenkin tämä on mielestäni ristiriidassa sen kanssa kun katsoo minkälaista palikkaa autoosi olet laittanu...   Kyllä tuossa minusta on varustetta aikalailla riittämiin.

Ei mitenkään. Jos autoa hankin, niin kyllä se karvalakkiin monesti päätyy. Sehän on sitten ihan eri asia mitä jälkeenpäin autollensa tekee. Tuommonen perusauto on vaan taloudeliisesti ajatellen järkevin vaihtoehto, ja jos autoonsa jotain jälkikäteen pulttaa niin yleensä sen saa paljon halvemmalla ( esim penkit) ja joskus jopa parempaa (esim poppi).

Quality

Flat on selvästi valinnut oman vaihtoehdon: "Hankin karvalakki-premiumin rakenteluaihioksi."

Sikäli täysin vastakkainen omalle toimintamallille, että en yleensä lainkaan jälkivarustele autojani. Audiin hankin varashälyttimen, yhdet vanteet ja tavaratilan kaukalomaton, siinä kaikki. Ihan liian työlästä ja aikaavievää ruveta jälkiasenteita turaamaan, ja vielä taivasalla.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Quality - 10.03.12 - klo:07:58
Flat on selvästi valinnut oman vaihtoehdon: "Hankin karvalakki-premiumin rakenteluaihioksi."

Ei se välttämättä ole huono vaihtoehto sekään. Tosin se riippuu hieman automerkistä ja -mallista, onko millaiset rakentelumahdollisuudet.
Esim siinä merkissä mitä itse olen suosinut, on erittäin hyvät mahdollisuudet personoida ja rakennella autoa myös muilla kuin OEM-varusteilla.
Yllättävän moni ostaja, sekä uuden että käytetyn, tekeekin juuri niin että hankkii suht perusvarustellun ja rakentelee siitä sitten mieluisan.
Toki harrastajien piirissä on myös vahvana se koulukunta, joka on järkkymätön kannassaan sen suhteen että ko autot ovat parhaita siinä kunnossa kuin ne tehtaalta ovat ulos rullanneet.
Mutta siitä ko merkki on hyvä rakenteluaihioksikin, että maailmalta löytyy todella paljon laadukkaita varusteluvalmistajia rakenteluun.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.03.12 - klo:19:23
Varusteet on ehdottomasti minulle se juttu. Autossa pitää olla joku varuste-tekninen juttu jotta se saa oman mielenkiintoni heräämään. Tällä hetkellä kuolaan C4 BMP Picasson perään, se kiinteä ratin keskiö jotenkin vain on niin wänkä ;D

Sama täällä. Ei meillekään Priusta olisi tullut, jos ei olisi niin mielenkiintoista tekniikkaa. Muutoinhan se saippulaatikon näköinen auto on ehta Korolla.

Vastaavasti MX-5:ssa oikeastaan harmitti turhat sähköheebelit kuten sivulasit ja peilit. Täysin tarpeettomia varusteita, kun voisi keskittyä itse asiaan. No, Mäxässä olennainen eli ajo-ominaisuudet ovat kyllä kunnossa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 09.03.12 - klo:20:55
Kia esimerkkinä tarjoaa mielestäni tällä hetkellä todella hienoa designia huokeaan hintaan.
Itse olen ymmärtänyt että K/H konsernin se muotoilullisempi puoli löytyisi Hyundailta. Esim Kia Venga vs. Hyundai IX20 vain vahvistaa tätä käsitystä. Toki on monia malleja joista ei tuota "sisarusta" ole, mutta siltikin 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Count

Minä aikoinaan ostin Audi A3 1.8TQ:n jonka vaihdoin (tosin välillä pösöllä pakosta ajaneena  :o) riemusta kiljuen Seat Leon 20VT4:n kun sellainen tuli saataville. Vastaavaan karvalakkipremiumiin hintaa oli 30tmk vähemmän, koneessa enemmän potkua ja vakiovarusteita enemmän. Muuten käytännössä "sama auto".

Itselleni on melkolailla se ja sama miltä auto näyttää tai mitä merkkiä se on, tekniset ratkaisut painavat vaakakupissa enemmän. Kilometrejä tulee siihen tahtiin että jälleenmyyntiarvoista on turha haaveilla ja muutenkin kaikki autot muuttuvat käytössäni kurpitsoiksi ennen pitkää. Esim. tuolla käytettynä 19.6.2010 ostetulla Touranilla on nyt ajettu ostohetkestä laskettuna 86tkm ja sen (uudella) seuraajalla pitäisi sitten yrittää päästä seuraavat 4-5v ja 200tkm.
Kun kiikarissa on nyt Seat Ibiza 1.2TSI DSG hintaan n. 22000â,¬ Sport-varustelulla, climatronicilla ja tehdasxenoneilla, en oikein jaksa uskoa että kannattaisi maksaa rinkeleistä keulalla 3000â,¬ enemmän jotta saisin A1 1.4TFSI S-Tronicin Attraction-varusteilla joihin kuuluu näemmä lähinnä ratti ja polkimet. 
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

Arcca

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.03.12 - klo:09:15
Itse olen ymmärtänyt että K/H konsernin se muotoilullisempi puoli löytyisi Hyundailta. Esim Kia Venga vs. Hyundai IX20 vain vahvistaa tätä käsitystä. Toki on monia malleja joista ei tuota "sisarusta" ole, mutta siltikin 8)

Tarkoitus varmaan on näin, mutta kyllähän Optima ja Rio on malleja joita paremman näköisiä ei mielestäni Hyundailla ole.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.03.12 - klo:09:15

Minulla on taas käsitys, että H:n on tarkoitus olla se konservatiivisempi sisar ja K:n nuorekkaampi. Ja minusta tuo näkyy muotoilussakin.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 10.03.12 - klo:15:11
Minulla on taas käsitys, että H:n on tarkoitus olla se konservatiivisempi sisar ja K:n nuorekkaampi. Ja minusta tuo näkyy muotoilussakin.

Juurikin näin. Hyundain on tarkoitus olla se hiukan hienompi ja enemmän "premium" kuin Kia sekä Hyundai on suunnattu vanhemmille ostajille. Kia taasen on tarkoitus olla nuorekas ja selkeästi sporttisempi.

mol

Aiemmin minulla on ollut tuo neloskohta. Nyt kun on tuo merkki mahdollisesti loppuiäksi löydetty (ja se vissiin edustaa sitä preemiumia) niin sanotaan vaikka että preemiumia mihin rahat riittää...

Skula

Onhan se eriasia sanoa että:

"Ostin uuden mersun."

kuin että

"Ostin Skodan, tuollaisen jossa on ihan sikana varusteita ja voimaakin V6 tuottaa kuin pie......" lauseen loppua ei vastaanottaja enää edes kuule, kun ei enää kiinnosta  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Mikko

Riippuu tietenkin siitä että ostaako auton pröystäilläkseen vai ihan ajamista varten. Ja ajamisella en tarkoita sitä seuraavaa ostajaa tai autoliikettä. Suurin osa tuntuu ostavan autonsa joko merkin takia tai sitten mahdollisimman hyvää vaihtohintaa optimoiden. Omat tarpeet unohtuu täysin... Jos saa vähän kärjistää. ;)

Ton-1

Mun autoissa on poikkeuksetta ollut omaan silmään miellyttävää muotoilua, ja jos se moottori-/varustetasojen määrä on ollut esim. 5-portainen niin ollaan poikkeuksetta oltu siellä 4- tai 5-portaalla, en polta, en pahemmin juokaan, en osta joka ilta Iltalehteä  ;D,  ei ole kesämökkiä riesana eikä satamassa purjevenettä - tässä kohtaa en enää säästä ja täten en ikuna aja 'karviksella'.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy