Paljonko ajat autolla huviksesi?

Aloittaja Gudmund, 25.02.12 - klo:13:11

« edellinen - seuraava »

Paljonko sinä ajat autoa huviksesi vuositasolla?

0-1000km
13 (18.6%)
1000-5000km
14 (20%)
5000-10000km
11 (15.7%)
10000-15000km
15 (21.4%)
15000-20000km
5 (7.1%)
20000-25000km
7 (10%)
25000-30000km
3 (4.3%)
30000-40000km
1 (1.4%)
+40000km
1 (1.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 67

Gudmund

Tämä "huvikseen" ajamisen määrä on ollut kaveripiirissämme silloin tällöin keskustelun aiheena. Olisi mukavaa saada täältäkin pieni otos siitä, että minkä verran niitä huvi-kilometrejä oikeasti tulee. Kysymyksessä siis oikea ajaminen, kaikki pleikkari-kilsat saa jättää pois. :)

Ideana on siis rajata näistä kilometreistä pois kaikki työmatkat ja työajot, eli kaikki sellaiset kilometrit pois mistä joku maksaa korvauksen (ainakin periaatteessa). Eli kuinka paljon ajat mökkimatkoja, sukulointireissuja, harrastuksissa ajoa, kauppareissuja, lomareissuja yms. ajoa vuosittain? Ei väliä monellako autolla nuo km:t ajat, kokonaismäärä on nyt oleellinen.

Itse olen ajatellut ajavani "huvikseni" suhteellisen paljon, kun ajan noin 25000 km huvikseni vuosittain.  Kokonaismääräni on siis noin 40000km (13000 km työmatkoja, noin 2000km työajoa ja loput siis sitä "huviajelua").

Tuliko näillä ohjeilla homma selväksi?
Octavia III RS TDI

Mikko

17 000 km tuli vuodessa mittariin, kodin ja työpaikan välillä meni noin 6600 km, itse ajoin työnantajan laskuun 3500 km ja rouva arviolta 400 km. Jää siis 6500 km hupiajeluihin, noista suurin osa varmaan menee sukulointeihin. Ajaisinkohan minä pikkasen vajaa 5000 km ja rouva loput.

Totuuden Torvi

Onko mökkireissu, kauppareissu ja harrastematkat huvikseen ajamista?

LKo

Merkkasin äänestykseen välin 15000-20000 km/a. Meille kun ei kukaan maksa autoilusta mitään, eikä siitä synny muutenkaan mitään tuloja, joten kai se sitten on sitä hupiajoa.
Skoda Yeti 2.0 TDI 110 4x4 Active

Emil Eagle

Tällä rajauksella käytännössä kaikki ajoni on hupiajoa, joten vastasin sen mukaan. Edit: poistin ääneni, ei ne mitään huviajoa ole vaikkei duuniin liitykään.

Todellista huvikseen vailla päämäärää tai tikusta tehdyn asian perässä ajelua tulee n. 1000km, ja tätä varten on ihan oma autonsakin :)
Kiitokset mukavasta foorumista.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Totuuden Torvi - 25.02.12 - klo:13:51
Onko mökkireissu, kauppareissu ja harrastematkat huvikseen ajamista?

Tässä kyselyssä ainakin kyllä.
Octavia III RS TDI

qwe

Kohta ei voi ajaa edes niitä tarpeellisia ajoja kun nuo ämmät touhuaa tuolla arkadianmäellä.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

ttdriver

Lainaus käyttäjältä: LKo - 25.02.12 - klo:13:52
Merkkasin äänestykseen välin 15000-20000 km/a. Meille kun ei kukaan maksa autoilusta mitään, eikä siitä synny muutenkaan mitään tuloja, joten kai se sitten on sitä hupiajoa.

+1
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 15 Pro, iPad 9 , Apple Watch Ultra ja MacMini

skodamig

Eipä tule huvikseen ajeltua; työ-/pakolliset ajot kitkee hupiajelun tarpeen.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

skriko

Työmaa on kotona. Puoliso käy kaupassa. Olisikohan melkein kaikki ajot huviajelua.

Ton-1

Ennen syksyä 2010 olivat työmatkani todella lyhkäsiä, nekin tuli suurimmakseen osakseen tehtyä pyörällä joten n. 10 000 km/v ajoista n. 80% oli huba-ajoa, nykyään tuota työajoa tulee n. 14 000 km, osan ajan pyörällä ja kun vuotuiset kilsat on +18 000 km tulee tuota huba-ajoa nykyiseltään n. 5 000 km.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Peeveli

Puolet suunnilleen vuosiajoista. Siihen ei ole siis laskettu ruokakauppareissuja koska kaupassa ravaaminen käy työstä. :D

skriko

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.02.12 - klo:18:03
koska kaupassa ravaaminen käy työstä. :D

Pahempaa. Kumma kun joku tykkää "shoppailla" ihan vapaaehtoisesti. Mun mokkatalvitakki on 19 vuotta vanha, kun ei ole ollut intoa lähteä kauppaan. On muuten ihan kunnossa ja siisti vielä.

Jonde

Ihan puhdasta hurua tulee vuosittain noin 2000km ajettua, kesäautolla ajokausi loppuu kun 999km tulee täyteen ja tolla käyttiksella tulee kerran kesässä käytyä jossain vähän pidemällä, muuten kaikki ajotyömatkaa ja kaupassakäynti hoituu siinä samalla, eli noin 15tkm vuoteen tulee kahdella autolla kilsoja.

mol

Vuodessa tulee noin 35tkm, työmatka-ajoa on pikkuisen yli 100km päivässä eli mitäs siitä muuhun jää? Vähän toistakymmentätuhatta. Ihan puhdasta ajelua pelkästään ajelemisen takia lienee siitä puolet (eli reilu 5tkm) ja loput sitten kaikenmaailman kauppa-, peli- ja sukulaisreissuja.

Toisaalta pidän autolla ajamisesta kovasti eli työmatkatkin tuottavat minulle huvia, itse asiassa se on ainoa aika vuorokaudesta kun saa olla rauhassa ja omissa oloissaan...

Ktk

Enemmän mopolla varmaan kuin autolla. Ja autollakin usein aivan turhaa kiesittelyä.  :P

Kapa

Lienekkö tämä Seatilla ajaminen niin kivaa, että tulee esim. kauppareissuilla ajettua aina ylimääräistä. Komppaan kyllä tätä kaupallakäymisen epämiellyttävyyttä. Voi johtua ajaminen siitäkin, että tykkään käydä pienemmissä liikkeissä. Prismoihin en kyllä mene kuin pakosta.

ram1

En aja yhtään ylimääräistä.Ja onhan se perseestä, että yhdestä kaupasta saa kaiken.Kiva pyöriä jokaisen tavaran takia eri kaupassa :o
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

No enpä yleensä yhdellä kauppakäynnillä tarvitse kaikkea.

pokkus

Itse näen hupiajeluksi vain sellaisen ajamisen, jota ei oikeasti tarvitsisi tehdä. Esimerkkinä töihin tai kauppaan ajaminen ei mielestäni ole hupiajelua, mutta jos autolla lähdetään ihan muuten vain pyörimään ilman tarvetta tai päämäärää, niin silloin kyse on hupiajelusta. Tuollaista ajamista tulee itse harrastettua jonkin verran, koska omasta mielestä autolla ajaminen on vain kivaa :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 25.02.12 - klo:21:26
Itse näen hupiajeluksi vain sellaisen ajamisen, jota ei oikeasti tarvitsisi tehdä. Esimerkkinä töihin tai kauppaan ajaminen ei mielestäni ole hupiajelua, mutta jos autolla lähdetään ihan muuten vain pyörimään ilman tarvetta tai päämäärää, niin silloin kyse on hupiajelusta. Tuollaista ajamista tulee itse harrastettua jonkin verran, koska omasta mielestä autolla ajaminen on vain kivaa :)
Ainahan on päämäärä. Itse lähden usein illalla mcdonaldsiin syömään ja ajelen samalla 100km,eihän sinnekkään tarvitse lähteä. Onko se sitten huviajoa.

toukopouko

Kilometriäkään en huvikseni aja. Noin 25tkm tulee pakollista ajoa vuoteen, se kyllä riittää meikäläiselle. Auton pitäisi olla joku aivan mielettömän hieno peli että sillä huvikseen lähtisi ajelemaan. Tuskinpa sellaista on tehtykkään,  jolla hankkimisen jälkeisen alkuhuuman jälkeen tulisi mihinkään turhanpäiten lähettyä.

Onneksi moottoripyörät on keksitty. Niillä saa sitä todellista ajamisen iloa.

rob-s

Nykypolttoaineidenhinnat ovat ainakin kitkenyt minusta kaikki "hupiajelut" pois. Yritän myös miettiä ennakkoon josko olisi mahdollista samalla reissulla käydä eri kohteissa jottei tulisi ylimääräisiä ajoja.

Muistan vielä kun oli avoauto, että tuntui välillä "pakolliselta" lähteä ajelemaan katto auki kun oli hieno ilma.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Zaasa

En oikein tunnista ajelevani huvikseni,jokaisella kilometrillä on jokin muu tarkoitus kuin huvi tai sunnuntai ajelu.
Ã,,änestyksestä puuttuu vaihtoehto,ei huvikseen ajelua.Sitä tehtiin teininä :)

Kapa

Jumankekka. Hupiajoa ei ajeta, vaikka mitä tahansa "50" tuumaisia vanteita ostetaan ja kaikkia mahdollisia lisävarusteita hankitaan ja tavallinen ei oo mittään?

Onko sitten rahat niin finito, että ei pysty edes nauttimaan autostaan?

urkki

Tämä on tietysti vähän monipiippuinen kysymys, mutta itse kyllä pyrin jokaisesta kilometristä auton ratissa nauttimaan, eli siten ne olisi kyllä "hupia". Jos ajaminen on pakkopullaa, pitää ajolaitetta vaihtaa.
0.662 MW Audi quattro power, 4:n Quattron loukussa

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 25.02.12 - klo:22:35
Jumankekka. Hupiajoa ei ajeta, vaikka mitä tahansa "50" tuumaisia vanteita ostetaan ja kaikkia mahdollisia lisävarusteita hankitaan ja tavallinen ei oo mittään?

Koska kysymys on vastaukseni alla niin vastaan siihen.
Rahat ei ole finito,käteistä on reippaasti käytettävissä tarvittaessa.Velkaa ei ole â,¬uroakaan.Vakituinen työpaikka saman työnantajan palveluksessa 17 vuotta.
Nautin autostani ;D
Huviajelut ajettiin teininä ;)

Kapa

LainaaKoska kysymys on vastaukseni alla niin vastaan siihen.
Rahat ei ole finito,käteistä on reippaasti käytettävissä tarvittaessa.Velkaa ei ole â,¬uroakaan.Vakituinen työpaikka saman työnantajan palveluksessa 17 vuotta.
Nautin autostani
Huviajelut ajettiin teininä

Tai sitten et tiedä ajavasi huviksesi!

ram1

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 25.02.12 - klo:22:35

Sitä voi nauttia niillä pakollisilla ajoilla.Ei se auto mikskään muutu hupiajelulla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 25.02.12 - klo:22:45
Tai sitten et tiedä ajavasi huviksesi!
Nautin kyllä joka kilometristä RS:n ratin ja penkin välissä,nautittavaa sekin :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy