Mieliväri autossasi?

Aloittaja Erkka, 30.12.09 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Pertsa

^Aika paljon olen samoilla linjoilla noiden sinisten ja punaisten kanssa _156_:n kanssa. "Tavallinen" metallinhohtosininen on mielestäni tylsä väri, esim. A4 B8 Aruba Blue (ei herneitä sitten B8 miehet). Deep Sea Blue taas on todella tumman sininen erittäin upea väri ja sen olisin todennäköisesti itselleni valinnut jos olisin autoni uutena ostanut ja jos Audin metallivärillä ei olisi niin törkeä lisähinta. Yhtään A4 B8:a en ole Deep Sea Bluena nähnyt, yhden A5:n olen.
Itsekin olen myös kaivannut kunnollisia metallinhohtopunaisia. Niitä on todellakin harvassa. Anopilla on Pösö 206 ja siinä on muuten tuo sama Lucifer Red väri kuin sitikoissa. Se on ihan hieno väri kyllä. Kuka ottaa ensimmäisenä candypunaisen värivalikoimaan. Ei se enempää voi maksaa kuin vaikka Audin exclusivevärit...
Miksi perusvärejä (siis ei-metalliväri) ei harrasteta juuri muita kuin punainen, musta ja valkoinen. Aika hyvä perussininen oli muutamia vuosia sitten VAG:lla Jazz Blue. Mutta mikään ei voita Audi TT:n Nimbus Grey väriä, tyylikäs pohjamaalin värinen harmaa perusväri ;)

EDIT : Sen verran vielä että minua taas nuo tummat punaiset ja niistä etenkin luumunsävyt usein miellyttävät.

_156_

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.01.10 - klo:21:41Deep Sea Blue taas on todella tumman sininen erittäin upea väri ja sen olisin todennäköisesti itselleni valinnut jos olisin autoni uutena ostanut. Yhtään A4 B8:a en ole Deep Sea Bluena nähnyt, yhden A5:n olen.
..
EDIT : Sen verran vielä että minua taas nuo tummat punaiset ja niistä etenkin luumunsävyt usein miellyttävät.

Tuo Deep Sea Blue oli päässyt unohtumaan. Sen harvinaisuus Audeissa tosiaan kummastuttaa.

Yksi positiivinen poikkeus tuohon luumuasiaan on - MB CLS.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 05.01.10 - klo:20:17

Heitetään lopuksi esimerkkejä hyvistä varikartoista, vaikka se nykyään hieman vaikeaa onkin: Peugeot 308 CC ja MB C kelpaavat hyviksi esimerkeiksi. Huonommasta päästä on helppo heittää tämä:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/28785F24C3E189A5C22572440030B603?OpenDocument
Valmistajan arvoisa Art & Design Director on työtään rakastavana ja maanantain kunniaksi päätynyt rajaamaan osan sävyistä (ei väreistä) pois tietyistä varusteluversioista. Syynä varmaan väriin sopimattomat pölykapselit. Valitse tuosta sitten korkeatasoinen highline väri.

Tuli tästä mieleeni asia, johon voisitte heittää kommenttia. Valitsetteko/valitsisitteko värin uuteen autoon pelkästään sillä perusteella, että se on saatavissa vain tiettyyn huippumalliin tai varustelutasoon. Tuota (melko tympeän näköistä) Passatin värikarttaa katsoessa Biscay Blue olisi väri, jonka saa vain highline-varusteluun. Ajatteleeko kukaan (vaikka väri ei suurin suosikki olisikaan), että ottaisi sen nimenomaan yksilöllisyyden vuoksi?

Vähän vastaava esimerkki on Ford Focuksen ST-malli, joita myydään paljon Electo-Orange ja Performance Blue -väreillä. Varmasti iso osa näiden värien valitsijoista tekee valintansa sillä perusteella, että ne ovat ST:n värejä. Tähän tyyliin: "Suosikkivärini, upean mustan voi ottaa vaikka 1,4:ään, mutta tämä ruma oranssi kuuluu vain huippumalliin, juu näyttäähän se kauempaa katsottuna huoneistokeskuksen autolta.. "

Mitäs meinaatte? Ottaisitteko Highline-Passattiin "väärän" sinisen?
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

_156_

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 06.01.10 - klo:06:26
Mitäs meinaatte? Ottaisitteko Highline-Passattiin "väärän" sinisen?

En. Mutta mallisarjan sisällä malliin, joka erottuu muutenkin ulkonäöltään, voisin ottaa. Focus ST ja Ocu RS hyviä esimerkkejä - molemmissa sinisen sävy on kylläkin juuri oikea.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 05.01.10 - klo:22:04
Tuo Deep Sea Blue oli päässyt unohtumaan. Sen harvinaisuus Audeissa tosiaan kummastuttaa

Minua mielyttää myös tuo Deep Sea Blue .
Kuinkakohan hyvin lika näkyy tuossa värissä ?

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Mikko83

entiedä olenko perverssi vai mitä,mutta minusta tämä on ehottomasti paras väri  8)

Kyllä jettamies on aina jettamies.

Reneto

^ Olet perverssi  ;D Ja jos tykkäät tuosta vanne/rengasratkaisusta, niin tulen henkilökohtaisesti ruoskimaan  ;D ;D

No, oikeastihan tuo on 70-luvun kulttiväri, sopii siis aikalaisiinsa.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 06.01.10 - klo:11:24

Näkyyhän se skeida ja siitepöly tuollaisessa älyttömän herkästi. Suurempi huolenaihe minulle olisi kuitenkin se, että tummaa(tummansinistä, mustaa...) autoa saisi hoitaa kuin pikkulasta, ettei pyörrejäljet ja hiusnaarmut paistaisi auringon kanssa kilpaa.
Hieno väri, sen myönnän. Sopisi omaankin autoon.

Arcca

Seuraavat kriteerit on tulleet vuosien mittaan
Näkyvyys eli turvallisuus
- Jos mahdollista, mielestäni kannattaa valita "ei-luonto"-väri eli punainen, sininen, oranssi jne. Helpottaa muiden havainnointia.
Helppohoitoisuus
- Poistaa listalta hyvin tummat värit
Viileä auringossa
- Poistaa listalta hyvin tummat värit, hyviä valkoinen, punainen, hopeajohdannaiset
Jälleenmyynti
-"Ota mikä väri vaan kunhan et valkoista, en hyvitä siitä niin paljon kuin muista" tokaisi automyyjä vuonna 2002. Nythän valkoinen on ollut muotia, mutta koska muistan ajat milloin se ei ollut niin tuskin enää ostan valkoista autoa. Itse väristä pelkästään positiivisia kokemuksia käytön kannalta, yksi auto ollut valkoinen 90-luvulla.
Tunnepuoleinen miellyttäminen
-Tämähän sen kuitenkin lopulta ratkaisee. Omalta kohdaltani olen joutunut antamaan periksi näkyvyys aspektille, koska listaltani löytyy vihreää, hopeaa ja vaalean ruskeaa autoa. Punainen täyttää monet kriteerit mutten ole oikein sinut sen kanssa. Jos joskus ostan "ei-metalli" perusvärin, on se sitten punainen. Summaroituna ylläoleva suosikikseni nousee vaaleahko metalliväri jollain erikoisemmalla sävyllä. Myös syvän metallisininen (mutta ei tummansininen) kuuluu suosikkeihini.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

_156_

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 06.01.10 - klo:11:24

Näkyy yhtä hyvin kuin mustassa, mutta ei ole aivan yhtä arka pyörrejäljille kuin musta. Metallihohtoisuus auttaa, tummansininen mattana vastaa vaikeusasteeltaan mustaa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 06.01.10 - klo:11:38
^ Olet perverssi  ;D Ja jos tykkäät tuosta vanne/rengasratkaisusta, niin tulen henkilökohtaisesti ruoskimaan  ;D ;D
No, oikeastihan tuo on 70-luvun kulttiväri, sopii siis aikalaisiinsa.
Hmm, minä ainakin tykkään tuosta vanne/rengasratkaisusta, tervetuloa ruoskimaan minuakin  :P
Yleensäkin tuollaiseen "saksalaistyyliin" rakennetut vanhat volkkarit on kyllä minun silmissäni upeita...

Heka

Kahta en vaihda!  ;D

Valmistusmaata ja väriä!
27v ja 20v, ollut tämä linja...

Jyri

Kumpa näihin konsernin autoihin saisi mattavärin tai puolihimmeän, muutaman mezen olen nähnyt liikenteessä mattana (titaani/musta) ja näytti tuo väri todella hienolta, olisin valmis jopa maksamaan tupla hinnan verrattuna metalliväriin.

T

"You can paint it any color, so long as it's black" / Henry Ford

Tähän mennessä aina kun on päässyt itse valitsemaan --> metallimusta.

Ei se niin työläs ole, mikään väri ei näytä hyvältä likaisena  ;)
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: T - 07.01.10 - klo:00:21
"You can paint it any color, so long as it's black" / Henry Ford

Tähän mennessä aina kun on päässyt itse valitsemaan --> metallimusta.

Ei se niin työläs ole, mikään väri ei näytä hyvältä likaisena  ;)
Naulan kantaan, mutta tuota mattamustaa tekisi mieli kokeilla ;)

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 06.01.10 - klo:22:50
Kumpa näihin konsernin autoihin saisi mattavärin tai puolihimmeän, muutaman mezen olen nähnyt liikenteessä mattana (titaani/musta) ja näytti tuo väri todella hienolta, olisin valmis jopa maksamaan tupla hinnan verrattuna metalliväriin.

Ei juma. Mun mielestä jo nykyinen systeemi, jossa sut käytännössä pakotetaan maksamaan väristä kuin väristä ylimääräistä on jokseenkin älytöntä. Autojen värikartoissa kun lähes kaikki värit jo ovat jotain metallivärejä tai muita helmiäislisämaksullisia, VAGgine-asteikolla kai 500-1000e? En kyllä ainakaan minä olisi valmis maksamaan vielä tuplasti ylimääräistä haluamastani väristä, en vaikka olisi kameleonttiväri tai muu teknisesti oikeasti haastava ratkaisu. Alkaisi "värilisävarusteen" osuus auton kokonaishinnasta olla aika kohdallaan. :-\

Pertsa

Minustakin on aika kummallista että auton hintaan ei sisälly maali  ;)
Esim. A4:ssa metalliväri maksaa ~1300eur, joka on minusta kohtuullisen törkeää ryöstämistä. Varmaankin tuon takia huomattavan suuri osuus A4:sta on punaisia, valkoisia tai mustia...

Golf

Ensimmäinen valkoinen tuli hankittua pari kuukautta takaperin ja on se edelleen yhtä hieno silmään kuin tilausta tehdessäkin.

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 07.01.10 - klo:12:09
Esim. A4:ssa metalliväri maksaa ~1300eur, joka on minusta kohtuullisen törkeää ryöstämistä.

Mutta A4:ssahan on pakko olla pari ylimääräistä kerrosta, koska Exeon metalliväri maksaa "vain" reilut 600e. Reilua, eikö?  ;D

Ei mutta vakavasti, noita väreistä perittäviä maksuja en ole kyllä oikein sisäistänyt. Enkä kyllä esim. autokaupan kiinteän suuruisiksi muodostuneita lisämaksujakaan, tyyliin 600 euron toimitusmaksu. Toisaalta, onhan se rekisteröinti siinä viereisellä katsastusasemalla tietty rankka suoritus.

Jyri

Olen täysin samaa mieltä sekä metallivärien hinnoista ja toimitusmaksuista, en todellakaan ymmärrä niitä. Mutta tarkoitin vain että olisin valmis maksamaan vaikka tuplahinnan saadakseni tuollaisen mattaerikoisvärin.

Peeveli

Eilen autonäyttelyssä tojomyyjä sanoi, että edelleen valkoisen hyvityshinta on tonnin alhaisempi kuin muissa väreissä. Nettotappiota siis esim. 500 euron lisähintaiseen metalliväriin tulisi 500 egeä. Myyjä sanoi, että valkoisen syrjintä vaihtoautona on erikoista; luultavimmin osa pelkää että auto on entinen firman auto jossa on ollut mainostarroja, entinen vartiointiliikkeen auto, tai sitten pelätään puhtaanapitoa. Oma kokemus aikoinaan valkoisista autoistani oli ihan päinvastainen: todella helppo pitää puhtaana, ei näy naarmut, ei pöly, kuralika näkyy itseäni häiritsevästi joka värissä.

Värin osalta on merkitystä myös auton korimuodolla. Musta on ollut suosikkini, vaan voi olla, että firmamme oma yksikköni muuttaa muualle ja parkkihalli pesumahdollisuuksineen menee joten täytyy varautua jatkossa myös tarvittaessa konepesuihin jne. Näin ollen musta lienee jatkossa kohdaltani poissuljettu. Hopea on tylsähkö, mutta varma ja helppo.

Golf

Kävin samantyylistä keskustelua VW-myyjän kanssa viime vuoden syksyllä ja hänen näkemyksensä oli se, ettei valkoinen väri ole ollut vaihtoautokaupassa ongelma enää pariin vuoteen, ei myyjien eikä asiakkaiden puolelta. Erikoiset värit sen sijaan odottavat ostajaansa yleensä hieman pidempään ja ovat sen vuoksi vaikeampia myydä eteenpäin. Mutta mistäs noista voi koskaan sen paremmin tietää totuutta, otan ainakin itse värin ihan omien mieltymysten mukaan, oli sitten tavallisempi tai erikoisempi. 

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 07.01.10 - klo:12:45
Enkä kyllä esim. autokaupan kiinteän suuruisiksi muodostuneita lisämaksujakaan, tyyliin 600 euron toimitusmaksu.

Uusien autojen vakioksi muodostuneelle 600 euron toimituskuluille löytyy selitys lakikirjasta, sieltä autoverolain kohdalta..

Kauppahintaan sisältyvät toimituskulut ovat näemmä autoverottomia 600 euroon asti. Siitä seuraa se, että jos toimituskuluja ei ole eritelty, menee verojakin enemmän. Jos tyypillinen veroprosentti on vaikkapa reilut 30 %:a niin, auton hinta nousisi 200 euroa ilman toimituskulujen erittelemistä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Golf - 11.01.10 - klo:11:03
Kävin samantyylistä keskustelua VW-myyjän kanssa viime vuoden syksyllä ja hänen näkemyksensä oli se, ettei valkoinen väri ole ollut vaihtoautokaupassa ongelma enää pariin vuoteen, ei myyjien eikä asiakkaiden puolelta.  

Ei varmaankaan tänään, mutta kun valkoisen muotistatus on jatkunut jo pari vuotta, niin voinee olla melkoisen varma sen pikaisesta katoamisesta.

"Normaalioloissa" valkoinen väri on ehdottomasti auton arvoa alentava seikka. Parin vuoden päästä valkoisia on buumin johdosta tarjolla todella paljon ja kun se on samaan aikaan poistunut muodista, niin katkeraa tilitystä on odotettavissa..

VodmarVortex

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.01.10 - klo:11:08
"Normaalioloissa" valkoinen väri on ehdottomasti auton arvoa alentava seikka.

No jaa, en nyt tiedä. Kun mä annoin autonvaihdossa pois 6 vuotta vanhan Cordoban, niin automyyjä kysyi vanhasta autosta merkin, mallin, iän ja kilometrit. Ei paljon kiinnostanut kunto, saati joku väri. Ei kyllä ollut valkoinen, mutta olisi hyvin voinut olla, koska myyjä ei käynyt autoa edes pihalla katsomassa.

Ulkopuoliset lisävarusteet (vetokoukku, aluvanteet tms.) on auton hyvityshintaa määrittäessä mun mielestä samassa asemassa kuin väri - eli ei mitään merkitystä. Ja jos sillä jotain väliä jossain 5+ ikäisessä autossa on, niin väriä tärkeämpää on se, että maalipinta on ehjä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 11.01.10 - klo:13:44
No jaa, en nyt tiedä. Kun mä annoin autonvaihdossa pois 6 vuotta vanhan Cordoban, niin automyyjä kysyi vanhasta autosta merkin, mallin, iän ja kilometrit. Ei paljon kiinnostanut kunto, saati joku väri. Ei kyllä ollut valkoinen, mutta olisi hyvin voinut olla, koska myyjä ei käynyt autoa edes pihalla katsomassa.

En eppäile! Automyyjälle riitti kun kerroit Seat Cordoba ja yli kuusivuotias. On meinaan jo noilla spekseillä äärimmäisen epämyyvä peli, joten automyyjä pohti vain, että mihin hintaan saa sen dumpattua jobbareille.

MacVolsu

Audiin valitsimme perus-mustan ja Poloon Flash-punaisen.
Toinen musta peräkkäin joten pesuhommeleita riittää. Audin olisin ottanut valkoisena mutta vaimo vaati mustan.

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: T - 07.01.10 - klo:00:21
Tähän mennessä aina kun on päässyt itse valitsemaan --> metallimusta.  Ei se niin työläs ole, mikään väri ei näytä hyvältä likaisena  ;)

Metallimusta on minusta jopa suhteellisen helppo väri, mutta vakiomusta jotain ihan muuta. Itse yleensä valinnut mieluummin vakiomustan, koska se on puhtaana oikeasti syvämusta eikä metallimustan "harmaa".

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 11.01.10 - klo:10:45
Eilen autonäyttelyssä tojomyyjä sanoi, että edelleen valkoisen hyvityshinta on tonnin alhaisempi kuin muissa väreissä. Nettotappiota siis esim. 500 euron lisähintaiseen metalliväriin tulisi 500 egeä.

Mites se laskukaava nyt sitten omassa tapauksessa menisikään tuon olettamuksen mukaan...

Valitsin autooni valkoisen, josta en maksanut tilatessa lisähintaa, mutta hyvityshinta valkoisen värin takia -500eur.
Jos olisin valinnut metallivärin, hankintahinta n. -1400eur, mutta hyvityshinta metallivärin takia pitäisi olla +900eur, että pääsisin samaan kuin valkoisen kanssa?

variantR

Metallinhoto sininen :P ja Metallinhoto musta :P..Ovat mieli väriä ja yleessä tummat värit.. 8)

Juha

Muutamia värejä on tullut jo kokeiltua ja jotain mielipiteitäkin on jo syntynyt. On ollut metallihopeaa, tummansinistä, valkoista ja kuparinpunaista, joiden jälkeen tuli ensimäinen Musta Auto (B6 avant). Musta väri iski kyllä omaan makuuni, sillä se oli hyvin hoidettuna upea väri. Tosin auton ensimmäinen omistaja oli hieronut maalipintaa pesukoneissa aikalailla ja se aiheutti aika paljon työtä, sillä kuluneessa vahapinnassa alkoi pohjan naarmut paistaa hurjasti läpi. Musta sai kuitenkin nyt väistyä nykyisen a3:n Meteor Gray värin alta. Tuo väri tuli valittua ihan vaan sillä perusteella, että se näytti Audi kaupan halogeenien alla niin hienolta väriltä. Esitteestä sitä tuskin olisin poiminut, luonnossa näyttää paljon paremmalta.

Eli, musta on sijalla yksi, mutta tuo helmiäisharmaa vei kuitenkin tälläkertaa voiton..

Mallikuva jonkun Meteor Gray värisestä 2009 S3:sta

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy