Mieliväri autossasi?

Aloittaja Erkka, 30.12.09 - klo:09:48

« edellinen - seuraava »

Erkka

Tälläinen kysely arvon forumilaisille. Mikä on tämän hetken mielivärisi autossasi? Lisäksi voisitte kertoa, mitkä ovat valintakriteerit väriä valitessasi? Helppohoitoisuus, väri miellyttää silmään jne.? Niin, pitäähän myös perheen muidenkin osapuolten mielipiteet ottaa huomioon väriä valitessa.  ;)

Itsellä ensimmäinen valkoinen kulkine, jonka candyvalkoiseen väriin olen ollut erittäin tyytyväinen. Maalipinnasta ei kovin helposti erotu hankausjäljet ym. kulumat, niin kuin monissa tummissa väreissä tahtoo olla. Valkoinen on sellainen huolettoman miehen väri, voitasiin sanoa. Mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö autoni maalipinnasta pitäisi erityistä huolta. Luonteeltani olen sellainen, että kulkine pitää olla kaikilta osiltaan tip top kunnossa.

Värikartat esille ja kommentoimaan...
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Sean80

Candy White! :)

Autoa tilatessa oli pitkään samalla viivalla metallinhohtomusta ja Candy White. Myös punainen olisi toiminut muuten, mutta koska edellinen Golf oli punainen, niin oli otettava tällä kertaa jotain muuta.

Mustaa en olisi ottanut kuin metallinhohtona. Mustan ja valkoisen välillä ratkaisi sitten vaan tunne ja se, että metallihohto olisi maksanut muutaman satasen enemmän kuin normiväri. Sijoitin sen rahan sitten muihin varusteisiin. :)

Valkoinen on kesällä helppohoitoinen, mutta talvella ei näytä kovinkaan kauaa kovin kauniilta. ;D Punaisessa näkyi naarmut enemmän, mutta ei silti ongelmaksi asti, kun käsin pesi ja ahkerasti vahaili.

Tip top se on minunkin autoni aina sisältä ja ulkoa. Toisin kuin avopuolisoni moottoroitu roskalaatikko, jota tänä aamuna taas hämmästelin. ::) ;D

TKe_

Jos tilaisin uuden auton niin väri olisi valkoinen. Edellisessä borassa oli sellainen tummanvihreä metalliväri, josta tykkäsin myös. Se oli tyylikäs puhtaana, mutta haittapuolena oli, että se ei pitkään puhtaana pysynyt. Passatissa on joku metallinhohto sininen, josta en kovinkaan paljoa pidä, mutta autot käytettynä ostaessa ei väri oli pääkriteeri :)

Golffari

Tuli tilattua sitten valkoisena, olisko tämä sitten tuo candyn valkoinen ( edellinen on sininen )
VW....?

Tupo

Onkohan tällä palstalla "rikos" vastata, että "british racing green"?  :P
Vastaa siis varmuuden vuoksi: RAL6005.
Gold IV Variantissa oli jossakin vaiheessa (vm. 2002?) tarjolla hyvä vihreä, mutta tietenkin vasta sen jälkeen, kun meille oli hankittu "maantienharmaa" (Anthrasite Grey, tjsp) Golf.

skula

Autoon (omasta mielestä) parhaiten istuvan värin määrittelee pitkältikin auto itse.. Esim CC on valkoisena minulle parasta antia. Kun taas Mersun ottaisin melkein aina mustana, penarin 3:n taas sinisenä, penarin 5:n taas ehkä mustana... Superbin tummanpunaisena..

Auto itsessään määrittelee minusta sille sopivat värit..

Ville T.

Lainaus käyttäjältä: Skula - 30.12.09 - klo:12:07
Autoon (omasta mielestä) parhaiten istuvan värin määrittelee pitkältikin auto itse.. Esim CC on valkoisena minulle parasta antia. Kun taas Mersun ottaisin melkein aina mustana, penarin 3:n taas sinisenä, penarin 5:n taas ehkä mustana... Superbin tummanpunaisena..

Olen Skulan kanssa täysin samoilla linjoilla. Joihinkin autoihin esimerkiksi tuo valkoinen sopii erittäin hyvin, kuten VI Golfiin mutta taasen esimerkiksi IV Golfissa väri ei mielestäni istu kovin hyvin. Paljon vaikuttaa myös auton malli ja merkin imago: Esimerkiksi vihreä tai sininen sopivat hyvin Sciroccoon mutta harva kuitenkaan valitsisi S-sarjan Mercedestä em. väreillä.

Marapetsu

Tällä hetkellä Phantom-musta helmiäisväri.
Marapetsu.

Reneto

Aika paljon autokohtainen asia, mutta keskityn omaan kulkineeseen, sen lajikumppaneita kun tulee katsottua vähän tarkemmin.
Itse olen ostanut Jettani käytettynä, eli oli tyydyttävä väriin joka miellytti (platinum grey). Olen huomannut, että Jettaan sopii tummat värit, johtuu ehkä muotoilusta, mutta tod.näk. myös kromista listoissa ja maskissa. Pidän yleensä hopeaa ihan mukiinmenevänä värinä, mutta hopea Jetta on p-l-i-i-s-u. Valkoinen on tietyissä autoissa aivan upea (esim. A4 B8) mutta en haluaisi valkoista Jettaa. En ole sellaista nähnytkään, onkohan ollut koskaan edes värivalikoimassa..? Tummat metallivärit sininen ja punainen näyttävät Jetassa ihan OK:lta.
Jos nyt sormennäpäytyksellä voisin vaihtaa autoni väriä, valitsisin mustan. Mercedes E (W211) olisi hopea tai vaaleansiniharmaa, A4 valkoinen, BMW 3-sarjalainen hopea....
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Skula - 30.12.09 - klo:12:07

Totta haastelet, Skula. Esimerkiksi Ferrariin en valitsisi muuta väriä kuin ferrarinpunaisen, kun taas Porschen sopii erinomaisesti räiskyvän keltainen.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 30.12.09 - klo:11:30
Onkohan tällä palstalla "rikos" vastata, että "british racing green"?  :P
Ei ole :D Esim Golffin Saksan värikartassa löytyy melkein tuon niminen vihreä väri :)

Itse olen myös samaa mieltä Skulan kanssa, auto itse määrittelee parhaiten sopivan värin.

Golffiin olisin mielelläni ottanut jonkin tumman vihreän sävyn.
Tämän linkin takaa löytyy Saksan konfiguraattori ja sieltä selaten värivaihtoehdot esim. Golffiin, miksi noita ei saa täällä? :-\ On kyllä hinnatkin aika korkeat ::)
Audi A4 Allroad quattro -17

Quality

Herttoniemen AudiCenterissä on esillä valkoinen Audi A5 SportBack - näyttää muuten todellista isommalta ja todella upealta! En ole suuri valkoisen ihailija, mutta kieltämättä se sopii aika moniin automerkkeihin: Audin eri malleihin, Passat CC:hen, mutta toisin kuin tuolla jonkun toisen mielestä, myös Mersuun, ainakin C-malliin. Valkoinen pikkuauto ei välttämättä ole aina oikein onnistunut, mutta kieltämättä esim. valkoinen Polo toimii, samoin Golf.

Uusien mallien lanseerausvärit ovat joskus paremmin, joskus huonommin onnistuneita. Esimerkkeinä vaikkapa sähkönsininen Octavia RS ja likaisenpunainen Seat Exeo.

Uusissa autoissa värit kulkevat selvästi trendeinä. 1970-luvun loppupuolella tulivat mielestäni todella hienostuneet vaaleat metallihohtovihreät, joita käytettiin runsaasti aina 1990-luvun alkuun saakka. Oma vuoden -90-mallinen Jetta Flairini oli tuon värinen. -96-mallinen Vento taas oli tumma helmiäsivihreä, joka oli silloinen trendiväri. Pari vuotta jatkuneen valkoisen valtakauden jälkeen näyttäisivät vaihteeksi ruskean sävyt olevan tulossa. Saapa nähdä, onnistuvatko ne läpimurrossa yhtä hyvin kuin valkoinen.

Klassisia, ajattomia ovat musta ja peruspunainen. Mustaa autoa en ole koskaan omistanut ja vierastan sitä jossain määrin, koska olen aika laiska maalipinnan hoitaja. Musta sopii sellaiselle, joka jaksaa puunata autoaan, muuten se näyttää helposti kamalalta. Laiskalle puunaajalle taas harmaan sävyt ovat omiaan, ajattomia nekin, mutta yleisyydessään aika tylsiä. Punainen on raikas ja pirteä, ja kun nykyisin punasävyjen auringonkestävyyskin on hyvä, suosin niitä.

Jos hankin seuraavan auton uutena, se voi olla väriltään sininen tai jokin hieno harmaan sävy. Käytetyssä en katso väriä, vaan aivan muita asioita.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Tupo

LainaaGolffin Saksan värikartassa löytyy
Niinpä (taas) löytyykin - mutta eipä löydy Varianttiin.
No, Caddyn väri on ainakin "vähän sinne päin" - sopivassa valossa jopa tyylikäs vihreä.  :D

Lainaamiksi noita ei saa täällä?
Luulen, että "tehdastilausautoon" voisi saadakin.
;) Ei nimittäin löydy tuota oman Caddyn väriäkään nykyään "Suomen värikartasta".  ;)

Golffari

Jotenkin valkoinen on parempi vaihtoehto tässä kuin sininen.
Tosin tämä taitaa olla jo vanhaa koppaa...
VW....?

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Quality - 30.12.09 - klo:13:38
-96-mallinen Vento taas oli tumma helmiäsivihreä, joka oli silloinen trendiväri.

Taisi olla minun borakin juuri tuon värinen. Itse kyllä tykkään tuosta väristä.

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 30.12.09 - klo:13:45
Luulen, että "tehdastilausautoon" voisi saadakin.
Varmasti saisikin, mutta suomen hinta voi olla jotain tähtitieteellistä :o Jos noilla erikosväreillä on Saksassakin hintaa 1625-2020â,¬ ::)
Audi A4 Allroad quattro -17

Tupo

^Erikoisvärien hinta vetää kyllä sanattomaksi.
:o > ??? > :-[ > :'( > :-X

Quality

Kopioin tänne nimim. Vmatin postauksen toisesta ketjusta:

Valkoinen on omien kokemuksien mukaan myös yksi parhaista väreistä naarmujen_näkymättomyyden suhteen, nykyinen on jo kolmas laatuaan. Ei sovi todellakaan kaikkiin malleihin ja valkoisen sävy on ratkaiseva.

Mustan C5:n kanssa meinas aikoinaan mennä hermo kun yritti pitää puhtaana/naarmuttomana, oli vielä lisäksi metalliväri. Yllätykseksi toi väri oli suunnilleen ainoa ongelma tuon kanssa - pelas muuten kyllä ennakkokäsitysten vastaisesti hienosti.

Harmaa "silver" on ystävällisin, mutta siitä ei saa sellaista puhtauden riemua kuin monesta muusta - näyttää likaisena ja puhtaana suunnilleen samanlaiselta.

On sitten ne hienot "shamppanja" värit , yksi ollu itelläkin, mutta viimekädessä näyttää kuitenkin aika vaatimattomalta. Liikkeen lattiallahan noi näyttää edustavalta muttei sitten tien päällä kuitenkaan. Uppoaa jotenkin massaan.

Punainen, ainakin Audissa, oli väri kohdallaan mutta myös naarmuntuu helposti. Tai ainakin noi näkyy parkkihallissa. Vaatii hoitoa ja pesusientä.

Väri on myös jotenkin auto- ja mallikohtainen, jokin sopii toiseen ja toiseen ei sitten yhtään. Ja toisaalta, kuten sivusin aikaisemmin aihetta, väri/auto luonnossa liikenteen seassa näyttää ihan erilaiselta kuin tuolla liikkeen lattialla keinovalossa. Kannattaa siis harkita kaksi kertaa ennenkuin tekee päätöksen - mitä oikeasti väriltä haluaa.

Edit 1 : oho, tais mennä vähän OT mutta saa siirtää jos on jo jokin parempi ketju. Aihe on kuitenkin mielenkiintoinen
Edit 2: Jos sais autoon (lue sopiva malli) ton oman K8 Busan Orangen, saattais olla kyllä bueno!
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Golffari - 30.12.09 - klo:13:45
Jotenkin valkoinen on parempi vaihtoehto tässä kuin sininen.
Tosin tämä taitaa olla jo vanhaa koppaa...

Jep jep vitoskopan kuva

VW-man

Minusta Red Spice sopii ainakin tähän V koriseen Variantiin ja miksei Jettaankin. Musta on hyvä väri (niin normi kuin metallivärikin) samoin valkoinen. Audilla on hyvä peruspunainen väri samoin Seatilla. Bluegraphit on makea väri. Mocca Brown sekä Silver leaf ovat myöskin tosi jees. Reflex silverkin on ok. Subarulla oli joskus hienoja norsunluunvalkoisia erikoisvärejä.

tn62634

Sinisiä on useimmat olleet. Toki riippuu autosta, jos itse saa valita värin. Nykyinen on Smaragdschwarz / Green Black Metallic, mutta kyllä se oikeasti tummansininen on. Tietyssä valossa kyllä se vihertävä sävy tulee esiin. Edellinen Polo oli Tossablau metallic ja se oli ihan kiva väri pieneen autoon.

Antinontoxic

Musta tuntuu hyvältä.

Quality

Ehkä tämä menee vähän offtopic, mutta autojen värimaailmaa koskee kuitenkin. Oletteko panneet merkille, miten Keski-Euroopassa, ainakin Saksassa ja Hollannissa, suositaan harmaan eri asteita välillä musta <--> valkoinen? Aika synkeän harmaalta vaikuttaa autojen värimaailma siellä.

Leben und leben lassen.

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: Quality - 01.01.10 - klo:17:00
Ehkä tämä menee vähän offtopic, mutta autojen värimaailmaa koskee kuitenkin. Oletteko panneet merkille, miten Keski-Euroopassa, ainakin Saksassa ja Hollannissa, suositaan harmaan eri asteita välillä musta <--> valkoinen? Aika synkeän harmaalta vaikuttaa autojen värimaailma siellä.

Eikös se Suomessakin harmaa mennyt kärkeen suosituimpana värinä tässä joku vuosi sitten?

Quality

Voi olla, että meni, mutta on meillä vielä sentään aina kymmenen joukossa joku värillinenkin yksilö ;), toisin kuin vaikkapa Saksanmaalla. Joitain kuviakin löytyy, kunhan saan kaivetuksi esiin, niin voin vaikka liittää tähän.

Leben und leben lassen.

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: Quality - 01.01.10 - klo:17:12
Voi olla, että meni, mutta on meillä vielä sentään aina kymmenen joukossa joku värillinenkin yksilö ;)

Mutta se johtuu vain siitä, että toppahousut on tottuneet ostamaan Corollansa punaisena  ;)

Micco

En tiedä onko kyseessä syy/seuraus-suhde vai mikä, mutta olen tykästynyt siniseen väriin. HUOMATTAVASTI helppohoitoisempi kuin musta(melkein mikä tahansa on), ja värisävyjä löytyy moneen erilaiseen autoon sopivia. Ensimmäinen sininen autoni tuli tavallaan vahingossa, ja nyt niitä on samalla kaavalla jo 3kpl...  ;D En enää edes muista pidinkö erityisesti sinisestä, ennenkuin sen värisiä autoja alkoi tahattomasti kasaantua.  :)

Seuraavaksi voisi miettiä jotain muuta. Jo ihan vaihtelun vuoksi.
Torsen + haldex + visco

Karvis

Tämä on aika hankala kysymys, mutta jos ostaisin uuden saattaisi väri olla joku pirteä sininen(tyyliin ocu RS) jos sellainen vain olisi tarjolla. Myös nämä nykyiset muoti-ruskeat miellyttää silmää, esim. CC ja bmw x1:n on todella hyvän näköinen ruskeana.
Hätävarana myös musta menisi koska se on puhtaana  pirun hyvän näköinen, mutta työläs.

Ennen tuota nykyistä autoa oli kaksi väriä jota ei minun autoon tule, toinen oli punainen(:-[) ja toinen sitten arjenharmaa, tuohon punaiseen on alkanut tottumaan jo joten ehdottomalla öklölistalla on nyt sitten hopea.

Tuo Octavian punainen on puhtaana todella hyvän näköinen joten peseminen todellakin palkitsee, mutta punainen ei sovi kaikkiin autoihin. A4 B7:aa en todellakaan ostaisi punaisena, mutta B8 taas on punaisena todella hyvän näköinen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.01.10 - klo:18:39
Myös nämä nykyiset muoti-ruskeat miellyttää silmää, esim. CC ja bmw x1:n on todella hyvän näköinen ruskeana.

Siinä muoti-ruskea (144-1) Volvon värikartasta vuodelta 1980:

Todella upea ja näyttävä väri auringon- ja keinovalossa.

_156_

Monenväristä kulkinetta on käynyt pihassa, valkoisesta punaisen kautta mustaan. Ja monta sävyä tuolta väliltä.

Värin valinta uuteen autoon on äärimmäisen tuskaisaa. Uusien autojen väriskaalat ovat turhan usein harmittavan harmaita. Vaikka lopulliset valinnat itsellänikin ovat usein enemmänkin perusvarmoja kuin hilpeitä, vihaan valintatilanteita, joissa ei voi tehdä aitoa valintaa. Jos tiedän voivani valita värin, josta aidosti pidän ja vieläpä skaalasta joka on riittävän monipuolinen, saattaa se ohjata koko auton valintaa. Uuden auton hankinnan viehätys on juuri mieleiseksi speksaaminen ja väri on olennainen osa sitä.

Käytetyissäni huomaan skaalan olleen laajempi kuin uusissani. Käytetyn valinnassa isoin merkitys on muilla asioilla kuin värillä ja arvosteluasteikko kulkee välillä "upea - kaupan este". Käytettyjen kautta on noussut myös uusia suosikkeja, joihin en ehkä muuten olisi uuden valinnoissa päätynyt.

Taaksepäin katsoen on kaksi väriä joihin olen säännöllisesti palannut: hopea ja sininen. Hopea on ristiriitaisuudessaankin hieno väri. Se vaatii autolta riittävän voimakkaita muotoja. Silakat eli liukkaaksi muotoillut menettävät hohtoaan hopeana. Hopea asettaa myös auton koristelulle vaatimuksensa. Musta on hyvä tehoste ja kontrastin antaja listoissa ja harkitusti myös vanteissa. Mattahopeat perusvanteet hopeassa autossa menevät hukkaan. Hopeaa perustellaan usein helppohoitoisuudella tai ettei oikein muutakaan sopivaa ollut, mutta kyllä se on myös aidosti hieno sävy (ei väri). Hopean lisäksi muut harmaat eivät ole oikein suosikikseni päässeet.

Toinen suosikkini, sininen, vaatii sopivan sävyn kelvatakseen. Monella merkillä, esim. Audilla ja Seatilla on ollut vaikeuksia löytää makuani tyydyttäviä sinisen sävyjä. Sinisen pitää olla metallihohtoinen ja mielellään sopivan tumma. Sinisen on oltava sävyltään puhdas, ei mikään turkoosi. Tumma savulla sävytetty kelpaa, tästä mainiona esimerkkinä VW:n Bluegraphit. Oikean sävyinen sininen on mahdottoman hieno väri. Puhdas, vahattu ja kiiltävä tumman sininen metalliväri ilta-auringossa on tyylikkäin väri mitä tiedän. Sininen on kuitenkin vaatelias muotoilulle, kaikkiin autoihin se ei sovi, yleensä se on parhaimmillaan keskikokoisissa ja melkein isoissa autoissa. Ehkäpä juuri noissa silakan muotoisissa.

Yksi väri, jota usein värikartoilta kaipaan, on hyvä punainen metalliväri. Valitettavan moni valmistaja on ymmärtänyt punaisen vain perusväriksi tai tylsäksi ja liian tummaksi viininpunaiseksi. Pahimmillaan hieman luumuun sävyttyvänä. Ranskalaisista Pösö ja Sitikka ovat osanneet tehdä hienoja metallinpunaisia, Citroenin värisävy taitaa olla nimeltään Lusifer Red. Hieno nimi ja hieno väri esim. C5:ssä.

Heitetään lopuksi esimerkkejä hyvistä varikartoista, vaikka se nykyään hieman vaikeaa onkin: Peugeot 308 CC ja MB C kelpaavat hyviksi esimerkeiksi. Huonommasta päästä on helppo heittää tämä:
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/0/28785F24C3E189A5C22572440030B603?OpenDocument
Valmistajan arvoisa Art & Design Director on työtään rakastavana ja maanantain kunniaksi päätynyt rajaamaan osan sävyistä (ei väreistä) pois tietyistä varusteluversioista. Syynä varmaan väriin sopimattomat pölykapselit. Valitse tuosta sitten korkeatasoinen highline väri.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy