Egr Venttiilin puhdistus 2.0 FSI?

Aloittaja -calle-, 15.02.12 - klo:23:36

« edellinen - seuraava »

-calle-

Terve Octavia alkanu hieman nykimään ja juttua on paljon siitä että voisi olla karstoittunu egr-venttiili. Huonosti on oppaita siitä miten se tehdään FSI-koneeseen( voiko näihin sen ylipäänsä tehdä itse, vai tuleeko vikailmoituksia tai muita ongelmia). Helppo hommahan ton näyttäis olevan jos uskoo youtubessa olevia videoita. Pari pullttia irti, letkut irti, venttiilli käteen ja bräkleeniä perään, mutta kun näissä on aina kyseessä joku "kivikautinen jenkkiauto", niin ei ole oikein viittiny tota omaa konetta sotkea ilman mitään varmistusta!?
Eli jos joku on tällä ite putsannut niin olis kiva kuulla vähän kokemuksia??
Kiitos etukäteen!!

Wekotin


arskas_s

2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

-calle-

Hmm eiks se että toi on juuri nestejäähdytteinen ole se syy että noi karstoitttuu helpommin, nestejäähdytteisiä ovat vissin noi tdi koneet kans, ja sama ongelma niissä. Tosta manuaalista ei vaan tullut mitään tietoa siitä voiko sen puhdistaa?

-calle-

Löysin vastauksen miten irrottaa ja puhdistaa 2.0 FSI:n egr:n. Kiitos teille Vastauksista!
Klemmarit egr:ään meneviin jäähdytinletkuihin vaan ennen irrottamista niin säästy jäähdytinnestettä.

Emil

Löisitkö tarkemmatkin ohjeet jotain, kenties netistä? Kerrothan muillekin?

-calle-

Jos saksan kieli vain taittuu niin tosta löysin ohjeet, jos vähän rullaa sivua alaspäin niin löytyy ohjeet kuvineen!
http://www.motor-talk.de/forum/2-0-fsi-agr-ventil-t1129681.html?page=1

Emil

Kiitti linkistä. Google taivuttelee kokonaisia sivuja useilla kielillä. Parhaan tuloksen saa, kun pyytelee kääntämään englanniksi. Jopa itänaapurin kieli taipuu kummasti googlen avulla.  ;)

Tähän EGR:n liittyen tärkeintä taisi olla irroittaa akun kenkä ennen osien irroittelua, ettei mene perusasetukset sekaisin. Ja ominaisuutena näkyi olevan se, että venttiilin sisällä olevat hammasrattaat ottavat itseensä, ilmeisesti jollei putsaa venttiiliä ajoissa.

-calle-

Juu näin itsekin ymmärsin ja jos et vielä huomannut niin jos selaa vielä alaspäin siitä ensimmäisestä kuvallisesta ohjeesta niin lyötyy toinenkin joka on vähän selvempi. Jep jos jollain täällä palaa " päästövalo"(emissions light) niin mitä nyt oon foorumeilla lukenut niin usein on kiinni just siitä että egr:än muovinen hammasratas on kulunut rikki. Putsaamalla Egr:n aina silloin tällöin säästyy rikkoutumiselta kun ei mähmä jumita sitä.

Emil

Pitikö muuten vaihtaa tiivisteitä, kun ottaa EGR:n irti? Entä olivatko pahan hintaisia, tai löytyikö marmoritiskiltä suoraan?

-calle-

Kai ne pitäis, mutta en usko että se mitenkään vaikuttaa jos tiivisteet on hyvässä kunnossa. mitä vähemmän niitä pakokaasuja sinne moottoriin menee niin sen parempi :D

Notmi

Lainaus käyttäjältä: -calle- - 22.03.12 - klo:12:36
Juu näin itsekin ymmärsin ja jos et vielä huomannut niin jos selaa vielä alaspäin siitä ensimmäisestä kuvallisesta ohjeesta niin lyötyy toinenkin joka on vähän selvempi. Jep jos jollain täällä palaa " päästövalo"(emissions light) niin mitä nyt oon foorumeilla lukenut niin usein on kiinni just siitä että egr:än muovinen hammasratas on kulunut rikki. Putsaamalla Egr:n aina silloin tällöin säästyy rikkoutumiselta kun ei mähmä jumita sitä.
Täällä moinen valo paloi ja EGR-venttiilihän se oli rikki. Mottina tosin 1.6 FSI.

Emil

Lainaus käyttäjältä: -calle- - 22.03.12 - klo:21:13
Kai ne pitäis, mutta en usko että se mitenkään vaikuttaa jos tiivisteet on hyvässä kunnossa. mitä vähemmän niitä pakokaasuja sinne moottoriin menee niin sen parempi :D

Okei, pitää muotoilla kysymys uudelleen: Oliko tiivisteet sen malliset, että painuvat kasaan ensimmäisen käyttökerran yhteydessä? Semmoiset tiivisteethän eivät ole koskaan hyvässä kunnossa toisella kiristyskerralla.  :)

Ja jos tuommoisessa kohdassa tiiviste alkaa vuotamaan, niin saattaa se jo käyntiinkin vaikuttaa. Eikös siitä synny imuvuoto, jos EGR:n tiivisteet vuotaa.

jjj84

Diisseleissä tiivisteet noin 3-5e kpl, eivät painu kasaan, peltitiivisteet tosin kuuluisi aina vaihtaa, mutta en näe tarpeelliseksi. Egr:n päädyssä lienee ihan "pahvitiiviste" se ei mene miksikään.

Emil

Ei pahvitiivisteitäkään voi oikeasti käyttää uudelleen. Kun se on kerran puristettu kasaan, niin ei se oikeasti toimi toisella kiristyskerralla niinkuin on tarkoitettu. Sama juttu niiden peltitiivisteiden kanssa. Jos tiivisteiden hinnat ovat tuota luokkaa, niin kyllähän ne kannattaa vaihtaa. Mun mielestä se on väärä tapa säästää, jos käyttää vanhoja tiivisteitä.

Tai älkää nyt ainakaan muita neuvoko käyttämään vanhoja tiivisteitä, jos itse nuukuuksissanne käytättekin.

-calle-

Ei täällä nyt vissin kukaan ole neuvonut jättäämään vaihtamatta mitään tiivisteitä. Kai täällä jokainen tietää että aina kun vaihtaa jonkin osan moottorissa niin paras olisi tiivisteetkin vaihtaa. Mutta jos jättää vaihtamatta niin on hyvinkin mahdollista että ei ilmenee mitään ongelmia, kunhan tiivisteet eivät ole rähjäsessä kunnossa.


simonitzi

onko 2.0tdi rs -08 samanlainen?olen itsekkin ajatellut sen puhdistamista.

-calle-

Tdin EGR ei ole ulkonäöltään samanlainen mutta ei pitäisi olla sen vaikeampi irrottaa ja puhdistaa(en mene allekirjoittamaan). Kannattaa kyllä putsata aika helposti tukkoon noi menee myös TDIssä mitä nyt netissä oon katellu. Kun googleen kirjotta Tdi egr lyötyy aika karstasia kappaleita noista.

jtni

Muutama viikko sitten tuli putsattua omasta 2.0tdi:stä egr, eikä kovin vaikea homma ollut. Pääasiassa maantieajoa 165tkm takana ja oli yllättävän puhtaassa kunnossa. Paljolti taitaa olla käyttötavasta kiinni, kuinka tukkoon menee.
ennen
jälkeen
Skoda Suberb 2.0TDI -11, Mazda 6 2.0TD -08
Ex Skoda Octavia 2.0TDI -06, Audi A3 1.9TDI -03, VW Golf 1.9TDI -99
VW Passat 2.0FSI -05, Mazda 626 1.8 -00

simonitzi

#19
onko se tdi:ssä koneen etu puolella imusarjassa kiinni.josta lähtee iso kumiputki alaspäin?ja pitääkö jompikumpi akun kenkä irroittaa?

jtni

Lainaus käyttäjältä: simonitzi - 28.03.12 - klo:15:44
onko se tdi:ssä koneen etu puolella imusarjassa kiinni.josta lähtee iso kumiputki alaspäin?ja pitääkö jompikumpi akun kenkä irroittaa?
Juuri siinä, hyvin tilaa työskennellä.
Skoda Suberb 2.0TDI -11, Mazda 6 2.0TD -08
Ex Skoda Octavia 2.0TDI -06, Audi A3 1.9TDI -03, VW Golf 1.9TDI -99
VW Passat 2.0FSI -05, Mazda 626 1.8 -00

Emil

Akun kenkiä irroitettaessa kannattaa aina irroittaa miinus ensin. Silloin ei ole sitä riskiä, että työkalu maadoittaisi eli oikosulkisi plus-navan johonkin auton metalliosaan, josta seuraisi vähintään kipinöintiä, ellei jopa palovamma. Kun miinus on irroitettu ensin, niin ei haittaa plussaa irroitellessa vaikka työkalu ottaisikin kiinni. Miinuskenkää irroitettaessa ei oikosulun vaaraa ole.

-calle-

Tänään sain sitten ton FSI:n EGR:än putsattua. Ei sinäänsä paha homma. Suosittelen löysäämään kaikki ruuvit ja pultit ennenkuin aloittaa irroittamisen. Tappelin ton viimesen pultin kanssa yli tunnin, piti hakea motonetistä 18mm hylsyn räikkään kun ei ollut kuin 17mm ja 19mm  >:( Onneks oli toinen auto käytössä. Aika likainen oli, ja putsauksen jälkeen ei nykinyt yhtä pahasti kuin ennen, mutta ei ole kuitenkaan täysin vika hävinnyt. Moottori tärisee vielä tyhjäkäynnillä ja semmonen millisekunnin viive kun painaa kaasua, muutenkin vähän tunnoton kaasunvaste.
Pitäisikö toi kaasuläppä puhdistaa?? Jos irrottaa kokonaan pitää vissin säätä vag comilla uudestaan! Mitä jos jättää piuhan kiinni jaa putsaa sen kun se on kiinni koneessa??   

jpukki

Kyselempä tämän vanhan langan kautta, kun aiheeseen sopii. Onko jollain muistissa millä kannoilla nuo pultit on ja pitääkö purkaa jotain edestä, että pääsee kaikkiin käsiksi? Tuo saksankielinen sivu ei anna enää avata kuvia, mutta mitä olen muualta löytänyt, niin EGR on ilmeisesti kolmella pultilla koneen kyljessä, joista kaksi ilmeisesti torxilla (40?) ja sitten jossain siellä alapuolella kai se 18mm pultti? Kaasuputket taas jollain pienemmällä torxilla (30?). Minulla ei ollut räikkään noita kokoja, joten en päässyt kokelemaan vääntämistä. Ajattelin, että jos joku osaisi nuo koot varmistaa, niin en pyöräytä heti kantteja pyöreiksi väärällä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy