Auton säilytys tallissa

Aloittaja evilk, 12.02.12 - klo:23:22

« edellinen - seuraava »

Tupo

Lainaahieman yksinkertaistavat asiaa
No tuossa on kyllä hyvinkin paljon yksinkertaistettu asioita, kun verrattiin vain ilman ja raudan lämmittämiseen tarvittavaa energiamäärää. Kyse oli vain energiantarpeen suuruusluokan selvittämisestä.  :)

HiTecci

Ja kyllähän tuota lämpöä varastoituu myös enempi-vähempi tallin rakenteisiin ja muuhun tavarasisältöön => ovesta pihalle päästetty ilma lämpiää takaisin nopeammin kuin pelkkä lämmitin sitä kerkiää lämmittämään yksinään + tietty tuo auton itsensä mahd. tuoma lisälämpö 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TBA

Teoreettisista laskelmista välittämättä väitän, että auto lämmittää tallia enemmän kuin jäähdyttää. Edellyttäen tietysti, että autolla välillä ajetaan. Kokemusta on kymmeniltä talvilta tallista, jota ei lämmitetä mitenkään muuten kuin ajamalla lämmin auto talliin. Seiniä ei ole erikseen lämpöeristetty (toisella puolella aitta/hirsiseinä ja lopuissa pelkkä lautaseinä. Kovillakin pakkasilla lumet sulaa autosta tallissa ajon jälkeen. Yön aikana lämpötila ei laske lähellekään ulkoilman lämpötilaa. Joten talli lämpiää auton polttoaineella, eikä sähköllä/maalämmöllä/tms.

Tupo

^^Suurin osa talliin äkkiä päästetyn kylmän ilman lämmittämiseen tarvittavasta energiasta ulee juuri tallin rakenteista. Ei mikään normaalikäytössä oleva lämmitin pysty hetkessä luovuttamaan suuria energiamääriä. Esim. jos tuo "laskuharjoituksessa" käytetty ilmamäärä lämmitetään 20 astetta alkutilannetta lämpimämmäksi (esim. 0°C -> +20°C, tai -10°C -> +10°C), energiaa tarvitaan n. 2,5 kWh.

Tupo

LainaaTeoreettisista laskelmista välittämättä väitän, että auto lämmittää tallia enemmän kuin jäähdyttää. Edellyttäen tietysti, että autolla välillä ajetaan.
On ihan selvää, että kaikki tiettyyn systeemiin (tässä tapauksessa autotalli) tuotu lämpöenergia lämmittää ko. systeemiä. Itselläni on periaatteessa sama tilanne. Meillä on 6 auton yhteinen peltinen autotalli ja sielläkin auto sulaa / kuivuu pikkupakkasilla ja kovimmillakin pakkasilla on n. 10°C lämpimämpää kuin ulkona.

Newman

Ja lisäksi mitä isompi ja paremmin eristetty talli, sen enemmän lämpöä rakenteisiin on ajan myötä kertynyt, ja sitä vähemmän talli kylmenee ovien avaamisen sekä sulkemisen myötä.

Nykytalleissa kosteusongelmat eivät ole ongelma. Mikäli lattiabetoni on koko ajan läpimärkä, eikä ilmanvaihdosta ole tietoa, niin sitten ongelmia voi ajan myötä tulla. Tosin tuokin riippuu siitä, miten talli on rakennettu/eristetty.

Newman

Itselläni on muuten ollut tapana kerran pari talvessa lämmittää talli oikein kunnolla ja pitää pari yötä autot ulkosalla. Näin takuulla kaikki paikat pääsevät kuivumaan. Samalla tuuletusräppänät vähän isommalla. Sähköä menee juu, mutta eipähän tarvitse murehtia kosteusongelmista. Itselläni kun talli on käytännössä yhtä hyvin eristetty kuin talo (vuoden 2010 vaatimukset).

Tupo

Vielä yksi lisäosa laskelmiin:
1000 kg rautamöykyn - tai ison tallin ilmatilan - lämmittämiseen 20°C:lla tarvitaan n. 2,5 kWh. Samalla energiamäärä riittää sulattamaan ja sen jälkeen kuivattamaan lattialta vain n. 3,5 kg auton mukana tullutta lunta / jäätä. "Iglua" ei siis kannata ajaa lämpimään talliin sulamaan, jos halutaan säästää lämmitysenergiaa. Ainakin suurimmat lumet kannattaa harjata pihalle, jos auto "kestää" lumiharjan käytön. ;)

Ja nyt taskulaskin (oikeammin Excel) nurkkaan. :-X

msvahn

Itse olen vuokrannut työnpaikan päässä parkkihallipaikan keskustan parkkitilanteen takia. Se mikä on usein mietityttänyt on esim. kondensoituminen koteloihin. Siis sinne missä se ruoste muutenkin alkaa tekemään työtään ajan kanssa.

Jos auto on koko ajan ulkona kylmässä, niin helmakotelot yms. tuskin saavuttavat plussakeliä koskaan pikkupakkasista lähtien eikä isoja lämpötilaeroja synny. Eivät siis myöskään kerää kosteutta itseensä. Toisaalta lämpimästä kylmään päin ajettaessa sitten kotelot kuivuukin paremmin ajoviimassa, kuin että olisivat kylmät lähtiessä. Talviaika (pakkasjakso) on kuitenkin etelässä niin lyhyt, että lienee enemmän hyötyä kosteiden kelien aikana siitä, että auto edes osittain kuivuu päivittäin lämpimässä.

Viime viikon vahaussessio tosin paljasti, että -04 3BG passattini etulokasuojan ulkoreuna kukki maalin alla (tai ainakin maali pullisteli). Samoin vasemman takaoven ikkunan alla oleva oven yläreuna on näyttänyt kohta vuoden ajan pientä kuplaa nurkassa. Ovien sisällähän on mukava kosteus hallikäytössä aina. Toisaalta tuolla autolla olen käynyt hallissa 3,5v. aikana alle puolet ajasta ja se on seissyt nimenomaan kylmässä katoksessa koko ikänsä aika vähällä käytöllä dieseliksi (165tkm). Lienee nuo kuprut siis vain laatuvikoja muuten hyvin korinsa säilyttävässä mallissa (esim. takaluukussa ei ole mitään).
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Newman

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 14.02.12 - klo:13:34
"Iglua" ei siis kannata ajaa lämpimään talliin sulamaan, jos halutaan säästää lämmitysenergiaa. Ainakin suurimmat lumet kannattaa harjata pihalle, jos auto "kestää" lumiharjan käytön. ;)
Ei tietenkään kannata. Kaikki isommat pois vaan. Roiskeläppiä potkimalla ja autoa tutkimalla selviää nopeasti ne paikat, jonne sitä lunta/jäätä kertyy. Lopulta lattialle kertyy korkeintaan muutamia litroja (max 10 l) vettä, mikä on helppo imuroida pois. Näin jopa paljas käsittelemätön betonilattia pysyy kuivana etenkin jos auto on poissa (töissä) muutamiakin tunteja.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 14.02.12 - klo:13:34
Vielä yksi lisäosa laskelmiin:

Mites maasta säteilevä lämpö. ;) Sillähän ne perunakellaritkin pysyy plussan puolella ilman että autoja ajetaan sisään lämmittämään.

Yleensähän autotalli on rakennettu suoraan maan pinnalle ja alla on vain routasuojaukset. Maasta säteilee lämmintä silloin lähes koko lattiapinta-alalta.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 14.02.12 - klo:14:06
Mites maasta säteilevä lämpö. ;) Sillähän ne perunakellaritkin pysyy plussan puolella ilman että autoja ajetaan sisään lämmittämään.


Kyllä, kyllä. Väitänkin, että yllämainittujen lämmittämättömien tallien lämpöisyys johtuu suurelta osin maalämmöstä joka puskee lattian läpi.

Itselläni on kauko-ohjattava autotallin ovi ja eikä sen kanssa jaksanut nousta autosta ulos potkimaan lumia läpistä yms. Aika nopeasti huomasi että liian kosteata tallissa on vaikka koneellinen perussydeemi siellä on. Jarrulevyt jumitti yön jälkeen ja kipsilevyjen saumoista huomasi kosteuslaajenemista. Toinen hatuttava asia tuosta oli suolamoskan kulkeutuminen autotalliin liaten lattiaa ikävästi.
Näistä syistä luovuin jatkuvasta auton tallipidosta, ja siellä pelataan pingistä :)
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Newman

^ Suolan ja muun auton mukana tulevan moskan vaikutukset ovat minimaalisen pienet, jos betoni on käsitelty sopivalla pinnotteella. Ei pöllyä. Ei kostu. Helppo imuroida kuivana / märkänä.

Maasta säteilevän lämmön ansiosta hyvin tehty talli pysyy plussan puolella myös pikkupakkasilla - ihan siis passiivisenakin eli ilman lämmitystä. Ja se, ettei talliin tuule, parantaa tilannetta entisestään. Siksi tallin lisälämmittäminen sähköllä (siis lattian kautta) ei ole niin tolkuttoman kallista kuin moni luulee.

katame

Pistetäänpä tähän vanhaan ketjuun.

Eli onko foorumilaisilla kokemuksia "palamatoista" autotallissa?
https://www.vannetukku.fi/autotarvikkeet-lattialaatat-c-343_2126.html
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500778/Racedeck-Freeflow-Tile-Alumiini-4-kpl
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/terassilaatat/lattialaatat-1-m2-2000039840
https://www.bauhaus.fi/laatta-bergo-xl-grafiitinharmaa.html

Ollut nyt käytössä pari vuotta motonetin kumikaistaa, mutta vesi/kosteus ei kuivu maton alta. Ajattelin, että tuollainen palamatto voisi olla parempi ratkaisu. Tarkoitus ei ole laittaa palamattoa koko lattiapinnalle vaan pelkästään kaistat renkaiden kohdalla ainakin näin aluksi.

tsi1490

Mihin sitä mattoa tarvitaan?

katame

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 17.09.18 - klo:13:01
Mihin sitä mattoa tarvitaan?
Suojaamaan lattiaa.
Kaikilla ei ole epoksi/2-komponentti maaleja tallin lattiassa, jotka kuulemma kestää vähän paremmin, mutta ei nekään taida ikuisia olla. Joillakin on "perus" lattiamaali tallin lattiassa, joka ei esim. nastarenkaita kovinkaan hyvin kestä. Tai voihan joku laittaa palamattoa ihan ulkonäön vuoksikin.

Ja sitten kystytään mihin nastarenkaita tarvitaan, hohhoijaa...

a_jaba

Jos ajat suoraan talliin ja peruutat suoraan pois ja jaloissa on sen verran tuntoaistia, että et sudittele ja tee lukkojarrutuksia niin paljas betonikin kestää nastarenkaat hyvin murenematta..

Jos on isompi halli missä ajetaan ympyrää ja tehdään käsijarrukäännöksiä niin betoni voi tykätä huonoa nastarenkaista joidenkin kymmenien vuosien saatossa. Toisaalta ei noi muovimatot niitä käkkärikäännöksiä kestä sitäkään vähää.  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tsi1490

Minulla paljas betonilattia on kestänyt hyvin 16 vuotta nastarenkaita. Nyt alla on kitkat.

Saltti

Minulla on ok-talon vieressä erillinen suorasähköllä lämmitettävä lämpöeristetty autotalli. Siellä pidämme autoamme. Muutama vuosi sitten hankin talliin ilmankuivaimen , sellaisen Trotecin kompressorilla toimivan kuivaimen kuivausteholla 30 l/vrk, 5 l säiliö. Kuivaimet on halpoja. Laskin samalla autotallin lämpötilan noin 8 asteeseen ja pienensin ilmanvaihtoa. Lämpötilan on oltava yli + 5 asteen, jotta ilmankuivain yleensä toimii liikaa jäätymättä.
Kun ajan talliin, putsaan enimmät lumet pois ja kopsuttelen harjalla kuraläpät. Tallissa ei ole lattiakaivoa. Ilmankuivain käy syys-, talvi- ja kevätkauden melkein koko ajan. Joskus käytän toistakin 20 l/vrk kuivaajaa samaan aikaan. Kun vie kostean auton talliin, voi seuraavana päivänä kaataa 5 litraa vettä säiliöstä pihalle. Enempää kuin noin 5 litraa vuorokaudessa ei tuollainen 30 l/vrk kuivaaja oikein missään olosuhteissa kondensoi. Rakensin myös poistoputken kuivaimen vedelle, mutta minusta on parempi kantaa vesi ulos, niin näkee, paljonko sitä tulee. Kovilla pakkasilla ei tule välttämättä mitään moneen päivään.
Talli pysyy kuivana, vaikka lämpötila ei ole korkea. Kun avaa oven, ei lämpöä karkaa paljoa, koska lämpötila on alhainen. Lämmin auto mahdollisesti lämmittää tallia. Ilmankuivain lämmittää tallia tehokkaammin kuin suorasähkö. Kun kantaa kosteuden vetenä ulos, on se lämmitysenergian kannalta noin 1,6 kertaa edullisempaa kuin haihduttaa höyrynä.
Edellinen autoni Seat Altea oli pintamaaleiltaan myydessä 10 vuotiaana hyvän näköinen. Pohjassa takana oli pintaruostetta aika lailla. Oli säilytetty aina tallissa kotona. Mökillä ulkona. Mukavuuden takia pidetään tallissa. Kestäisikö ulkona paremmin, en tiedä.
Tallissa on hyvä työskennellä, ei tule liian kuuma. Talvivaatteet oltava talvella päällä työskenneltäessä.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Vaari64

Tuossa olen seuraillut tallin betonilattiaa missä jokapäiväisessä liikenteessä oleva auto on ollut, niin tiesuola on syövyttänyt kuopat lattiaan pyörien kohdille.Ei nastat ole sitä tehneet.

apche

Juuri saman olen pannut merkille. Jos nastat olisi lattiasta maalit kuluttanut, olisi se kulunut luotisuorasti ajouralta. Nyt jokaisen renkaan ja pyöränkotelon kohdalta lattiasta maali irronnut sellaiselta soikean muotoiselta alueelta. Suola prkl! Ilmankin pärjäisi.
Pitäisi jossain vaiheessa laittaa tuo lattia kuntoon ja vieläpä paremmaksi kuin alunperin. Jotain epoxia ilmeisesti kannattaisi laittaa? Tasoittaakin pitäisi jollain kestavällä aineella..

Vaari64

Käytännössä nuo kuopat ei meillä lattiassa haittaa, eikä niin kovin syvät ole, ainoo että vesi niissä seisoo jollei lakaise pois.Ehkä joskus on tarve laittaa paikat.

SNG

Pitäisi valaa tallinlattiat suolaa ja kosteutta kestävällä betonimassalla. Suola ja riittävä kosteus nuo neljä läiiskää varmasti selittää! Pintamaalille tuo jatkuva kosteus on myös myrkkyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy