Polo GTI ja öljynkulutus

Aloittaja Chaniri, 19.01.12 - klo:12:41

« edellinen - seuraava »

Chaniri

Noniin!

Auto siis juhannuksena saatu ja kohta on 18tkm tiskissä (kyllä, on ollut ihan järjettömän kiva pikkuauto ajaa)!

Auto syö aivan liikaa öljyä. Vein sen takuuhuoltoon asiasta joskus 13tkm kohdalla, tehtiin 1000km seuranta jonka jälkeen vaihtoivat männänrenkaat. Tätä seurasi allekirjoittaneen tutkimuskierros, jonka alussa kojelaudan näytössä oli öljynvaroitusteksti. Lisäsin silloin suorilta litran öljyä koneeseen ja nollasin tripin. 2460km kohdalla sama tervehdys tuli ruutuun uudelleen joten varasin ajan uudelleen huoltoon. Katsotaan mitä sanovat seuraavan 1000km seurannan jälkeen..

Oletan, että muillakin Polo GTI:n omistajilla auto hörppii öljyä reippaasti?
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

tlindstr

Omassa ajettu nyt reilu 17tkm ja öljyä lisätty 5l. Janoinen on  :-\
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Late

Kylläs vie öljyä..

Itsellä öljyn vaihdon jälkeen ajettua kohta se 30 000km eikä ole tarvinnut lisätä öljyä. No ei olekaan Polo GTI  ;)

Apaju

Kyllähän tuota öljyä meni, eli 30 tkm ja 6 litraa.

Nyt ekan huollon jälkeen olen ajanut 5tkm ja vielä ei ole tarvinnut lisätä yhtään :o
VW ID.3 Life

Honksu

7000km kohdalla huusi öljyä ja lisäsin litran, nyt ajettu 10000km eikä vielä ole pyytänyt lisää. Olen kyllä ajellu nätimmin (ei juurikaan täyskaasukiihdytyksiä yms.) sen jälkeen ku vaihdoin nastat alle marraskuun puolivälin jälkeen.
Octavia 1.4 TSI man. 2015

Newman

Noin 5000 kilometriä mittarissa, enkä ole lisännyt öljyä. Pitäisi kai tarkistaa tikusta missä mennään, mutta kun en tiedä lähtötasoa, jätän sittenkin tarkastamatta. Tuohan on saattanut olla vajaana jo luovutuksessa. No, kaipa se joskus sitten varoittelee.  :P

Newman

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 19.01.12 - klo:12:46
Omassa ajettu nyt reilu 17tkm ja öljyä lisätty 5l. Janoinen on  :-\
Ihan uteliaisuudesta: onko ollut paljon pätkäajoa ja/tai kylmäkäynnistyksiä?

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: Newman - 19.01.12 - klo:17:32
Ihan uteliaisuudesta: onko ollut paljon pätkäajoa ja/tai kylmäkäynnistyksiä?
Ei ole pelkkää lyhyttä pätkäajoa. Työmatka on noin 18km suuntaansa. Useampi tuhat kilsoista on kuitenkin kertyny noin 450km suuntaansa Itä-Suomen lenkeistä. Kylmäkäynnistyksistä johtuvaa ei pitäisi olla ainakaan tuon öljyn kuluminen, koska polotin majailee lämpimässä autotallissa.

Newman

^Ok. Oma työmatka on huomattavasti pidempi, joten kone tulee oikeastaan aina ajettua kunnolla lämpimäksi ja vähän päälle.

Mutta oletko ajatellut teettää öljynmittausta? Kulutus on sen verta kova, vaikka mahtunee "spekseihin". Itselläni on myös ongelmia uudehkon A4:n öljynsyönnin kanssa mikä niin ikään oli "ihan normaalia", mittauksien jälkeen.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 19.01.12 - klo:12:41
Lisäsin silloin suorilta litran öljyä koneeseen ja nollasin tripin. 2460km kohdalla sama tervehdys tuli ruutuun uudelleen joten varasin ajan uudelleen huoltoon. Katsotaan mitä sanovat seuraavan 1000km seurannan jälkeen..
Kuulostaa siltä, että männänrenkaiden vaihto ei enää riitä. Mistä lie falskaa mutta kerro toki, mitä vaihtoivat seuraavaksi vai menikö koko yläkerta vaihtoon vai peräti koko motti? Tsemppiä. Se tulee kuntoon, koska autossa on kahden vuoden virheettömyystakuu. Ã,,lä luovuta niin kyllä se siitä. Autohan on hieno.

Wekotin

Seuraan mielenkiinnolla vaikken Polo GTI:tä omistakaan. Eikös kone näissä ole fyysisesti sama kuin 118kW kaksoisahdettu, mutta ohjelmallisesti terästetty. Korjatkaa jos olen väärässä. Ihmeellisiä eroja näissä öljynkulutuksissa vaikka pitäisi olla niin Hitecciä ja pienet toleranssit muka valmistuksessa.

Edit: Wuhuu... Musta tuli "konkari"  8)

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: Newman - 19.01.12 - klo:18:34
Mutta oletko ajatellut teettää öljynmittausta?
Ei oo kyllä tullu vielä mieleen, mutta jos sama tahti jatkuu niin kai sitä vois käydä napisemassa huollossa. Ei vaan oo hirveästi kiinnostusta lähteä sinne kun kertovat sen kuitenkin olevan täysin "ominaista" ko. moottorille  :-\ Odottelen mielenkiinnolla Chanirin tapauksen etenemistä jos sieltä löytyisi joku selkeä ratkaisu ongelmaan.

decay

Moro,

5100km ajettu kolmessa kuukaudessa ja 2 litraa syöty. Vaikuttaa olevan yleistä.
Käytin huollossa ja totesivat etteivät tee toimenpiteitä ennenkuin on ajettu 15000km. Lisäsivät 0.7l öljyä ja tarkastivat ettei öljyvuotoja ole.

Täytynee pitää öljytonkkaa kyydissä...

- d3

malinmip

Lainaus käyttäjältä: decay - 20.01.12 - klo:15:55
Moro,

5100km ajettu kolmessa kuukaudessa ja 2 litraa syöty. Vaikuttaa olevan yleistä.
Käytin huollossa ja totesivat etteivät tee toimenpiteitä ennenkuin on ajettu 15000km. Lisäsivät 0.7l öljyä ja tarkastivat ettei öljyvuotoja ole.

Täytynee pitää öljytonkkaa kyydissä...

- d3

Öljyä menee täällä myös, kuulemma yleistä näillä. Tasoittunee kilsoja tullessa lisää?  ???
Seat Tarraco 2.0TSI 4Drive Excellence 2019
Volkswagen Golf R 2019

Pro Detailers Finland-yhteisö

VAG!

Lainaus käyttäjältä: malinmip - 20.01.12 - klo:16:43
Tasoittunee kilsoja tullessa lisää?  ???

Niinhän sitä moni toivoo, mutta onko kenelläkään ikinä missään konsernivehkeessä tasoittunut? Siis vain ajamalla lisää kilometrejä.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 20.01.12 - klo:16:51
Niinhän sitä moni toivoo, mutta onko kenelläkään ikinä missään konsernivehkeessä tasoittunut? Siis vain ajamalla lisää kilometrejä.
En myöskään ole kuullut. Huollossahan yleensä on sanottu että öljynkulutus vähenee tai jopa loppuu kun kilometrejä tulee mittariin. Mitä näistä konsernivehkeistä nyt on lukenut niin jos öljynkulutus on kova heti alussa niin erittäin suurella todennäköisyydellä se on sitä myös jatkossa. Toinen vaihtoehto on että öljynkulutus vaan lisääntyy kilometrien myötä, niinkuin esim. on tuolta A4 B8 öljynkulutusketjusta saatu lukea.

ram1

Mulla putos ekan öljynvaihdon jälkeen Räsässä.Ei sekään kyllä vienyt kuin 1.5l ekalla välillä.Tollaset 5l. kulutukset ei mun mielestä hyväksyttäviä.Ei mitään järkeä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 20.01.12 - klo:17:04
Mulla putos ekan öljynvaihdon jälkeen Räsässä.Ei sekään kyllä vienyt kuin 1.5l ekalla välillä.Tollaset 5l. kulutukset ei mun mielestä hyväksyttäviä.Ei mitään järkeä.
Jep, mutta sullahan tuota öljyä ei käytännössä edes kulunut  :)
Jos vaihtovälillä öljynpinta laskee alarajalle, niin ettei kuitenkaan tarvi ennen öljynvaihtoa lisätä, niin minusta sellainen on aika optimaalinen kulutus. Tietää ainakin että voitelua tapahtuu. (Jep, tiedän että tähän joku kommentoi kohta että mulla oli -86 Sierra eikä öljynpinta laskenut yhtään vaihtovälillä  ;D)

ram1

Mulla oli muuten 86 Sierra ;D.No nyt omalla pemukalla ajanut 13000km.Ja no hätä öljynlisäämisestä.Olisi ihan kiva vaan tietää, miksi noi Vagit kuluttaa sitä öljyä.Onko se varotoimenpide pitkälle öljynvaihtovälille, vai mikä siinä kyseessä.Mulla ei ole tähän päivään mennessä kuluttanut öljyä kuin 73 Carina, ja ne 2 Tsi konetta, mitkä mulla olleet.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Punderz

Oma GTI ei ole sentään vielä 2000km kohdalla öljyä pyydellyt. Tikkukin näytti maksimia viikko sitten.

Onko kaikilla siis nimenomaan ajotietokone käskenyt lisätä öljyä? Vai oletteko tikusta todenneet?

Tämä nyt on vähän nyyppä kysymys, en ole ohjekirjasta katsonut, mutta: Mitä öljyä olette lisänneet? Onko käytännössä vaihtoehtoja?
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

Apaju

Lainaus käyttäjältä: Punderz - 21.01.12 - klo:02:18
Oma GTI ei ole sentään vielä 2000km kohdalla öljyä pyydellyt. Tikkukin näytti maksimia viikko sitten.

Onko kaikilla siis nimenomaan ajotietokone käskenyt lisätä öljyä? Vai oletteko tikusta todenneet?

Tämä nyt on vähän nyyppä kysymys, en ole ohjekirjasta katsonut, mutta: Mitä öljyä olette lisänneet? Onko käytännössä vaihtoehtoja?

Minä pääsin aluksi 3200 km ja sitten piti 0,5 litraa lisätä, joten odota vielä hetki ;)

Ajotietokone noita kehoituksia antoi ja aina kun tikusta tarkisti oli öljyä näkyvissä enään alarajalla. Ja "parhaimmillaan" oli toi lisäystahti:
24404
25544
26046
26810

Aluksi käytin autoliikkeen mukana antamaa jotain Shellin, litkua jonka kone joi parissa päivässä. Ja sen jälkeen olen käyttänyt Castrolin SLX/Edgeä.
VW ID.3 Life

Chaniri

Lainaus käyttäjältä: Punderz - 21.01.12 - klo:02:18

Ajotietokone kertoo ilman merkkivaloa sen siinä monitoiminäytöllä autoa käynnistäessä, kun öljy alkaa olla vähissä. Merkkivalo alkaa ilmeisesti jonkin ajan perästä myöskin palamaan, mutta en ole siihen asti päässyt, vaan kiltisti täyttänyt aina säiliötä.

Mukava nähdä että en ole ihan yksin tuon kulutuksen kanssa. Kaikilla ei kuitenkaan tunnu olevan ihan samalla tapaa tuo kulutuksen taso. Ensiarvoisesti tosiaan kiinnostaa jos huolto toteaa auton kuluttavan edelleen liikaa öljyä, että mitäs nyt oikein tehdään? Männänrenkaat kun on jo kerran moottoriin vaihdettu..

Öljynkäyttöön sen verran että olen kokeillut montaa erilaista. Olen ostanut nesteeltä niiden omaa öljyä, shelliltä, castrolia oli autossa kun se luovutettiin ja viimeksi ostin sitä S-ryhmän öljyä mitälie. Millään ei tunnu olevan suurempaa vaikutusta tuohon kulutukseen eli kuluvat täsmälleen yhtä tehokkaasti moottorissa. Autolla ajetaan yleensä rauhallista ~25km työmatkaa mutta välillä sitä innostuu kiihdyttelemäänkin.

Tuota autoa ei kyllä saa helpolla lumessakaan ympäri ilman luistoneston poistoa, hakkapeliitta rsi ja polon pieni akseliväli tuovat todella kovaa pitoa tiehen. Jarrutusmatka toki on ihan samaa kamaa kuin vanhemmassakin autossa.. ;)

Wekotin

^Tuosta eri merkkisten öljyjen läträämisestä ei voi todeta oikein mitään jos on sekaisin käytetty. Pitäisi mielellään yksi vaihtoväli ajaa ainakin samoilla, että voi jotain merkkien välisiä eroja todeta.  Jos ollaan ajettu 2000km shellillä, kaadettu litra Castrolia, ajettu 5000 km, kaadettu 1,5l Car-s, mistäs sitä tietää mitä siellä on.

uusi jetta 2011

Veikkaanpa, että sylinterit/joku sylinteri on soikea niin eipä auta renkaitten vaihot. Eivätkö mitanneet kun oli motti auki,siinähän sen olis mitannu.Saattaa olla ,että kun kansi kiristetään momenttiin niin vetää jotenki lohkoa jännitykseen. Selväähän on ,että oljyä ei kulu muuten kun pääsee jotenki palotilaan tai sitte vuotaa.Tossa ei niin luulis edes ohjureiden olevan niin kulunnu,että sitä kautta kuluttaa tuota määrää vaikka kumit olis ohjareissa sököt.

Chaniri

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.01.12 - klo:16:35
^Tuosta eri merkkisten öljyjen läträämisestä ei voi todeta oikein mitään jos on sekaisin käytetty. Pitäisi mielellään yksi vaihtoväli ajaa ainakin samoilla, että voi jotain merkkien välisiä eroja todeta.  Jos ollaan ajettu 2000km shellillä, kaadettu litra Castrolia, ajettu 5000 km, kaadettu 1,5l Car-s, mistäs sitä tietää mitä siellä on.

Eipä sillä nyt oikeasti niin merkitystä ole mitä merkkiä se öljy on, kun samaa tyyppiä on. Joka tapauksessa tulos on sama muillakin kuin itsellä.

Auto lähti tänään huoltoon ja tehdään todennäköisesti taas se 1000km seuranta. Saa nähdä mitä sitten tapahtuu...

Kasis

Menee hieman ot, kun ei ole Polo, mutta..

Auto on -08 touran 125kW tsi, josta 3.sylinteristä "puuttuu" puristuksia
(lukemaa en tiedä). Öljyä lisätty kun auto siitä ilmoittanut, sekä itse tikusta havainnut.
Olen käyttänyt öljyinä VW:n omaa(ostettu Saksan matkalla), Castrolia j Nesteen LL.
Nesteen öljynlisäyksen jälkeen, öljyn kulutus pieneni, mutta Castrol tuntui katoavan aika nopeasti. ???
Vuosi sitten kyselin asiaa huollosta, kun 4tkm välein piti vähintään 1l lisätä öljyä.
Oli kuulemma normaalia. Viimeisen 8tkm aikana meni yli 4l öljyä, jonka jälkeen huolto teki koneelle tutkimuksen ja totesivat, että syy öljyn syöntiin on tod.näk. 3.sylinteri. Tarkempaa tietoa odotellaan, mutta kustannuksia ei minulle korjauksista synny. :)
Sciroccoon on 6tkm aikana 1l lisätty Castrolia.
Melkoisia öljysyöppöjä nämä tsi:t tuntuu olevan.
Scirocco & VI Golf Variant

Chaniri

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 25.01.12 - klo:15:12
Menee hieman ot, kun ei ole Polo, mutta..

Auto on -08 touran 125kW tsi, josta 3.sylinteristä "puuttuu" puristuksia
(lukemaa en tiedä). Öljyä lisätty kun auto siitä ilmoittanut, sekä itse tikusta havainnut.
Olen käyttänyt öljyinä VW:n omaa(ostettu Saksan matkalla), Castrolia j Nesteen LL.
Nesteen öljynlisäyksen jälkeen, öljyn kulutus pieneni, mutta Castrol tuntui katoavan aika nopeasti. ???
Vuosi sitten kyselin asiaa huollosta, kun 4tkm välein piti vähintään 1l lisätä öljyä.
Oli kuulemma normaalia. Viimeisen 8tkm aikana meni yli 4l öljyä, jonka jälkeen huolto teki koneelle tutkimuksen ja totesivat, että syy öljyn syöntiin on tod.näk. 3.sylinteri. Tarkempaa tietoa odotellaan, mutta kustannuksia ei minulle korjauksista synny. :)
Sciroccoon on 6tkm aikana 1l lisätty Castrolia.
Melkoisia öljysyöppöjä nämä tsi:t tuntuu olevan.

Jännää tuo TSI:n öljyn hörppiminen. Kollegallani on nimittäin Passat -09 ja sanoo lisäävänsä joka 25tkm vain 3 desilitraa moottoriin...

Tänään lähti Polo 1000km tripin jälkeen huoltoon taas. Katsotaan minkä tuomion iltapäivällä antavat autosta. Saavat nyt rauhassa tutkailla konehuonetta. Itse en ala hyväksymään 1L/2500km kulutusta, joka on aivan järjetön. Joutuvat korjaamaan asian tavalla tai toisella.

Wekotin

Toin myös Audi-ketjussa esille tuon katin keston näissä yksilöissä missä öljyä maistuu. Kysykää piruuttaan huollolta meneekö kattikin takuuseen jos ei kolmantena vuonna esim menekään päästöt läpi. Neste oilin voiteluaineoppaassa todetaan, että öljynkulutuksen on pysyttävä pienenä ettei katin jalometallien toiminta esty. Palamaton öljysumu kuulemma aika myrkkyä noille. Eikä sekään pitkälle lohduta, että Low-SAPS öljyjen matala tuhka ja fosforipitoisuus ovat pieniä jos huoltovälillä palaa 8-10 kertaien määrä öljyä.

Newman

Perheen Polo GTI:ssä on nyt jotain 7000 kilometriä ajettu. Öljy näyttäisi yhä olevan viittä vaille maksimissa. Eli meidän yksilö vaikuttaisi syövän öljyä hyvin vähän sikäli mikäli näillä kilometreillä voi mitään sanoa.

Takana maltillinen sisäänajo eli ensimmäisen tuhannen kilometrin aikana en vedätellyt saati käyttänyt korkeita kierroksia. Lisäksi kylmäkäynnistyksiä tai pätkäajoa ei tullut juuri nimeksikään, vaan miltei aina taisi tulla motti kunnolla lämpimäksi. Ensimmäisen tonnin jälkeen auto on sitten saanut kunnolla kyytiä mutta yhä ilman kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 08.02.12 - klo:13:35
Jännää tuo TSI:n öljyn hörppiminen. â€" â€" Itse en ala hyväksymään 1L/2500km kulutusta, joka on aivan järjetön. â€" â€"

Onhan se. Mutta aikoinaan oli kupla, joka hörppäsi öljyä lähes litran tonnilla. Seuraava omistaja hajotti moottorin ensireissullaan... (Anteeksi OT!)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy