Polo GTI ja öljynkulutus

Aloittaja Chaniri, 19.01.12 - klo:12:41

« edellinen - seuraava »

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 09.02.12 - klo:18:10
Onhan se. Mutta aikoinaan oli kupla, joka hörppäsi öljyä lähes litran tonnilla. Seuraava omistaja hajotti moottorin ensireissullaan... (Anteeksi OT!)

Oma 1.2 TSI: kohdalla ensimmäinen öljynvaihto (LL) vajaa 30t kohdalla, mittatikussa taso oli laskenut puoleen väliin.

Chaniri

No nyt auto tuli huollosta...

Kulutukseksi mitattiin 0.35l/1000km joka on kuulemma ihan normaali tehtaan sietämä tulos, joten ei auta itku markkinoilla..
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

Wekotin

 : :o

10.5l/30 tkm... Eli ölpät "vaihtuu" noin kolme kertaa huoltovälillä. Kannataa vakavasti harkita öljyjen tilaamista Saksasta. 1x12l kartonki takaluukkuun ja taas menään huoltoväli. Kyllä itse nostaisin äläkän huoltotiskillä.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 20.01.12 - klo:18:26
(Jep, tiedän että tähän joku kommentoi kohta että mulla oli -86 Sierra eikä öljynpinta laskenut yhtään vaihtovälillä  ;D)

Ei kun Passat GL -95... (Anteeksi OT jälleen!)
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 09.02.12 - klo:21:18
10.5l/30 tkm... Eli ölpät "vaihtuu" noin kolme kertaa huoltovälillä. Kannataa vakavasti harkita öljyjen tilaamista Saksasta. 1x12l kartonki takaluukkuun ja taas menään huoltoväli. Kyllä itse nostaisin äläkän huoltotiskillä.
Kannattanee myös varmistaa, että jos tuon "normaalin" öljyjuonnin seurauksena katalysaattori sanoo poks, sinä et joudu maksumieheksi. Eli pidä huoli siitä, että asia on kirjattu ja ota dokumentti mukaasi.

Punderz

Nyt pyysi oma Polo GTI ekan kerran öljyä, ajettu 5500km. Satuin olemaan puolen minuutin matkan päässä Laakkosesta, joten kurvasin siihen pihaan, totesin että tikku on rutikuiva ja menin juttelemaan huoltoneuvojan kanssa. Väittihe että on normaalia ja myi pullon Castrolia, Longlife III 5W-30 (VW 504 00). Lisäsin 6 desiä ja öljy nousi tikussa yli puolenvälin.
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

Newman

#36
No ei varmasti ole normaalia mutta ehkä "normaalia". Oma GTI ei ole syönyt öljyä 9000 kilometrin aikana juuri yhtään, lähes piripinnassa on toistaiseksi. Kohta olisi tosin tarkoitus vaihtaa sisäänajoöljyt pois.

EDIT: unohdinkin jo, että kyllähän lisäilin joskus sydäntalvella lähes litran öljyä. Ilmankos oli vielä täysissä...

Keni1

Mäpä sain litran pullon öljyä uuden auton luovutuksen yhteydessä, olisko jo silloin tietäneet että sille todella on käyttöä (väitän että kyllä tiesivät paljonko kone kuluttaa, miksi muuten LL huollettava auto tarvitsisi heti uutena öljyä LOL), ehdin ajaa uudella autolla n. pari tuhatta kilsaa kun öljyvalo vilkahti ensimmäisen kerran, siitä lähtien on öljyä lisäilty tasaisin väliajoin niin, että kun öljyt tarkistaa niin näyttää ihan uudelta öljyltä vaikka öljynvaihdosta on 13 tkm.

Tää on se LongLife juttu, luuleeko joku että öljyt tosiaan pysyy hyvänä 30 tkm tai että kone tykkäis 30 tkm pitusista öljynvaihtovälistä no way. Näillä näppäimillä suoritetaan 2. öljynvaihto vaikka kilsoja vasta 18 tkm. varmuuden vuoksi siis uusi suodatin ja siinä samalla kaikki öljy kerralla, öljyt varmaan on jo pari kertaa vaihtunu edellisen 'vaihdon' jälkeen mutta varmuus on parasta. Täytyy kyllä kysyä ja tarkistuttaa öljynkulutus ennen takuun ummpeutumista josko olis joku vika vai onko kulutus sallituilla rajoilla kuten muilla (:

Kesällä pitäis vihdoinkin päästä radalle kokeileen, täytyy ottaa koneesta 'kaikki' irti ja katsoa mitä se kestää vai kestääkö, jos ei kestä niin hajoaa, takuu voimassa joten pitäisi sen kestää pientä rääkkiä...

Pertsa

^Eiköhän tuo öljypurkin lisäys takakonttiin ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus kun uutta VAG-vehjettä luovutetaan, ihan normaali toimenpide tuo on. Sen jälkeenkin niitä menee paitsi että ne joutuu yleensä kustantamaan itse...

Erkka

Toki öljynlisäyksen jälkeen öljy näyttää kirkkaammalta, mutta ei lisäämällä moottorista irtoava möhnä mihinkään poistu. Siellä sitä on saman verran kuin sellaisessa moottorissa johon öljyä ei tarvitse lisätä. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Late

Juu ei ole onneksi ollut sellaista auto johon pitää öljynvaihdon välissä lisätä öljyä.

juskaa

Lainaus käyttäjältä: Late - 05.04.12 - klo:08:37
Juu ei ole onneksi ollut sellaista auto johon pitää öljynvaihdon välissä lisätä öljyä.
Ei mullakaan, vaikka paljon parjattuja Ooppeleitakin on tullut ajeltua ;D ;D
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

Newman

Niin se taitaa olla, että tuossa Polo GTI:n koneessa on jotakin pahasti vialla. Vähän samaan tapaan kuin Audin 2.0 TFSI:ssä. Tai siltä ainakin vaikuttaa. Laatupelejä.

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 05.04.12 - klo:01:13
^Eiköhän tuo öljypurkin lisäys takakonttiin ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus kun uutta VAG-vehjettä luovutetaan, ihan normaali toimenpide tuo on. Sen jälkeenkin niitä menee paitsi että ne joutuu yleensä kustantamaan itse...

Mulla ei ollut öljypurkkia. Huoltoneuvoja kyllä kysyi, että eikö sulle oltu laitettu purkkia takakontiin, josta jo hetken toivoin että antaisi ilmaisen pönikän, mutta itse sen jouduin maksamaan.

Olin kyllä tinkinyt kaupan niin kuiviin, että ihme että laittoivat edes lumiharjan mukaan...
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

Chaniri

#44
No nyt kun vielä asia on muistissa niin kirjoittelen tännekin.

Kävin tänään myyjän juttusilla, kun tuo huoltokäynti ei reklamaatiosta huolimatta auttanut. Onneksi myyjä otti asian vakavasti ja soitti minulle muutamaa tuntia myöhemmin pyytäen, että laitan reklamaation maahantuojalle. Laittavat myös VV-autosta/huollosta reklamaation sinne ja myyjä soittaa ensi viikolla sinne siitä, miten asian kanssa edetään.

Kuulemma myyjän muillakin Polo GTI:n asiakkailla on tuota ongelmaa, mutta ei kaikilla. Mielestäni tuo 0.35l/1000km kulutus on kuitenkin kohtuuton ja jotain asialle täytyy tehdä.
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 10.04.12 - klo:14:59
No nyt kun vielä asia on muistissa niin kirjoittelen tännekin.

Kävin tänään myyjän juttusilla, kun tuo huoltokäynti ei reklamaatiosta huolimatta auttanut. Onneksi myyjä otti asian vakavasti ja soitti minulle muutamaa tuntia myöhemmin pyytäen, että laitan reklamaation maahantuojalle. Laittavat myös VV-autosta/huollosta reklamaation sinne ja myyjä soittaa ensi viikolla sinne siitä, miten asian kanssa edetään.

Kuulemma myyjän muillakin Polo GTI:n asiakkailla on tuota ongelmaa, mutta ei kaikilla. Mielestäni tuo 0.35l/1000km kulutus on kuitenkin kohtuuton ja jotain asialle täytyy tehdä.

Ensimmäisellä ostajalla on tosiaan tuo oikeus reklamoida myös maahantuojalle suoraan. Tosin myyjän tehtävähän tuo oikeasti on sovitella tuota myyntiliikkeen ja maahantuojan välillä.
Tuo öljynkulutus tosiaan on lievästi sanottuna kohtuutonta. Jos nyt auton öljytilavuus on 3.6l, niin hurjaahan tuo on, että kolme x öljytilavuus palaa LL-huoltovälillä 30tkm/2v. Eli olet ostanut kahden ylimäärisen öljynvaihdon öljyt ennen kuin ns. oikea öljynvaihto tulee.

Chaniri

No jopas jotakin

VV-auton maahantuonti vastaa

Lainaa
kiitos palautteestanne ja yhteydenotosta Volkswagen maahantuontiin.

Tutustuin autonne huolto- ja korjaushistoriaan, sekä pyysin teknisestä tuestamme selvityksen öljynkulutukseen liittyen. Autonne moottorista on siis mitattu noin 10 tkm:n kohdalla öljynkulutus 0,89 l/tkm, joka ylitti valmistajan määrittämän raja-arvon. Tästä syystä autonne moottoriin vaihdettiin männänrenkaat ja kyseisellä toimenpiteellä öljynkulutuksesta saatiin leikattua noin 61 %. Tällä hetkellä öljynkulutus on 0,35 l/tkm, joka alittaa valmistajan määrittämän 0,5 l/tkm maksimikulutuksen rajan.

Edellisen määritelmän mukaan autonne moottori on teknisesti kunnossa ja toisaalta 1,4 TSI 132 kW moottorille öljynkulutus on jollain asteella myös ominaista. Kyseistä ominaisuutta on havaittavissa myös muissa tehokkaammissa ahdetuissa bensiinimoottoreissa. Tästä huolimatta olemme raportoineet valmistajalle autoanne koskevasta öljynkulutuksesta. Valmistajan mukaan autoonne tehty korjaus on onnistunut, koska öljynkulutus on saatu laskemaan merkittävästi. Kaikesta huolimatta valmistaja tutkii asiaa edelleen ja tulee tiedottamaan meitä, mikäli öljynkulutukseen löytyy vielä muita vaikutusmahdollisuuksia.

Ainakaan tällä hetkellä asialle ei valitettavasti ole tehtävissä mitään, mutta Volkswagen Center Airport informoi teitä asiasta, jos tilanne muuttuu.

Eli aivan samaa kamaa kuin huoltopalvelu vastasi minulle... Vaikka olisi miten "normaalia" niin aivan kohtuuton kulutus koneessa. Mitähän tässä nyt sitten tekisi...  :'(
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 11.04.12 - klo:00:54
No jopas jotakin

VV-auton maahantuonti vastaa

Eli aivan samaa kamaa kuin huoltopalvelu vastasi minulle... Vaikka olisi miten "normaalia" niin aivan kohtuuton kulutus koneessa. Mitähän tässä nyt sitten tekisi...  :'(

Ketoselta jälleen kuin tilauksesta.

http://www.tuulilasi.fi/kysy-ketoselta


Aika osuva pointti Ketoselta, että nämähän kuluttaa öljyä lähes kuin kaksitahtikoneet.

Sande

Lainaus Ketosen vastauksesta:

LainaaLitra öljyä tuhannelle kilometrille tarkoittaa, jos kulutus on vaikkapa 6 l/100 km, että moottorissa poltetaan 1,7-prosenttista öljyseosta. Tuohan miltei riittäisi kaksitahtimoottorin voiteluun, monissa käytetään 2-prosenttista öljyn ja bensiinin seosta!

Tarkennetaan että ko. öljyseos prosenteiltaan riittää mainiosti nykyaikaisen 2-tahtimoottorin voiteluun (Mercury Optimax, Evinrude E-TEC). Näille riittää reilun % seos omaa 2-tahtiöljyään.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.04.12 - klo:02:23
Aika osuva pointti Ketoselta, että nämähän kuluttaa öljyä lähes kuin kaksitahtikoneet.
Muttei kuitenkaan kaikki. Perheen Polo GTI vm 2011 on syönyt öljyä 11 000 kilometrin matkalla noin putelin verran ja toistaiseksi näyttää yhä täyttä. Pyysi lisäämään jossakin 5000 kilometrin nurkilla, en muista tarkalleen. Mutta alun juopottelun jälkeen kuppi ei enää maistu.

Ihan uskomatonta, että joillakin syö ja joillakin ei.

Apaju

Aikamoista heittelyäkin on itsellä ollut tuossa öljyn kulutuksessa. Ekat 30 tkm ja öljyä meni 6l, pahimmillaan/parhaimmillaan 500 km ja 0,5l

Huollon jälkeen meni 6500 km ennen ensimmäistä "lisää öljyä" merkkivaloa ja sen jälkeen on mennyt noin 2000 km ja sitten on öljyä pitänyt lisätä noin 0,5l. Mittarissa kohta 42 tkm.


VW ID.3 Life

Chaniri

Oltiin tänään tlindstr:n kanssa VV-Auto Airportissa vielä keskustelemassa tuosta asiasta.

Myyjäliikehän ei maahantuojalle mitään voi kun tehtaan määrittämät rajat ovat 0,5l/1000km. Laittoivat terveiset foorumilaisille että jos samoja tapauksia on niin ilmoittaisi välittömästi siitä volkswagen.fi sivuston palaute-osion kautta ja ilmoittaisi itsestään.

Ongelma on lähinnä siinä että kun kaikilla tuota ei ole ja joillain on niin autoon ei voida esimerkiksi vaihtaa moottoria ja siten taata, että ongelma sillä poistuisi. VV-Auto group on omien sanojensa mukaan raportoinut asiasta tehtaan päättyyn, mutta niin kauan kun huoltotoimenpidettä ongelmalle ei ole näkyvissä, ei kuluttajakaan voi asialle mitään.

Päädyin itse siihen ratkaisuun että tarkastelen tulevaisuudessa mahdollisuuksia vaihtaa autoja, koska kilometrejä kertyy vuodessa lähemmäs 30 tuhatta. Myyjä antoi lohdutukseksi putelin castrolia, mutta tlindstr puolestaan "puhui" huollosta itselleen jopa neljä litraa öljyä ja jääpi odottelemaan josko tehtaalta jonkunnäköistä hotfixiä ongelmaan tulisi. Ihme rohmu..  ;D
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

tlindstr

Lainaus käyttäjältä: Chaniri - 11.04.12 - klo:21:49
Myyjä antoi lohdutukseksi putelin castrolia, mutta tlindstr puolestaan "puhui" huollosta itselleen jopa neljä litraa öljyä ja jääpi odottelemaan josko tehtaalta jonkunnäköistä hotfixiä ongelmaan tulisi. Ihme rohmu..  ;D
Heh, öljyy tuli tosiaan käytyä :) Sain tänään mustaa valkoisella, että oma 1000km kulutus öljylle oli 0,85 litraa. Sen takia parempi saadakin vähän ekstraa  :P

Huoltoneuvoja ei ollut kovin vakuuttunut männänrenkaiden korjaavasta toimenpiteestä, toki vaikutusta on varmasti kuten Chanirille, mutta en lähde ns. purkkaratkaisuun vaan odottelen tehtaalta tulevaa oikeaa korjausta. Siihen asti käyn hakemassa öljyä :)
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Wekotin

0,85l/1000km ei helvata...  :D.

Newman


Chaniri

Asia eteni nyt jotenkin. Tein taustatutkimusta lähtien VW:n facebook-sivuilta missä muutamat olivat kommentoineet samaan asiaan ja joutuneet uuden Polo GTI:n kanssa samaan tilanteeseen. VW International suositteli jollekin että on yhteydessä saksan päämajan asiakastukeen. Lähetin sitten itse kunnon detailatun sähköpostin sinnepäin. Näemmä kaikkialla maailmassa osalla asiakkaista on tuota öljynsyömisongelmaa, osalla ei.

Nyt pitänee jäädä odottelemaan millaista postia HQ:sta tulee.
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

ando76

Moikka,

Mulla kans Polo GTi jonka sain huhtikuussa 2011 ja sen jälkeen oon kyllä tasaisesti joutunut lisäämään öljyä. Sitä kuluu selkeesti enemmän kun ajaa lyhyitä pätkiä tässä pääkaupunkiseudulla(varsinkin talvella) kuin pitkillä matkoilla. Nyt on mennyt aina litra parin tuhannen kilsan jälkeen, mutta kun kävin kesällä Monacossa kääntymässä ja ajoin 7700 kilsaa niin meni öbaut 1,5 litraa ainoastaan koko reissun aikana...

tlindstr

Chanirin myyjä kehoitti kaikkia reklamoimaan myyjäänsä tai virallista vw huoltoa öljynsyönnistä, jotta tehdas saa lisää tapauksia tietoonsa. Foorumilla jupinat ei hetkauta huoltoa saati tehdasta...

Tehtaan sallima kulutus on peräti 0,5l/1000km, mutta käytännössä öljyä pitäisi kulua vain noin 2-3l huoltovälillä.

Mikäli kulutus on selkeästi suurempaa niin menkää myös ihmeessä huoltoon ja sopikaa öljynmittauksesta. Se tapahtuu siten, että vaihdetaan öljyt ja sen jälkeen ajetaan 1000km ja mitataan paljon kului. Tosin sopikaa ennen mittausta mahdollisista kustannuksista, vaikka olisi takuunalainen auto, sillä on tullut tapaus että öljynmittauksen tulos oli 0,1l/1000km ja tällöin napsahti lasku öljyjen vaihdoista.
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Chaniri

#58
Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 13.04.12 - klo:08:59
Chanirin myyjä kehoitti kaikkia reklamoimaan myyjäänsä tai virallista vw huoltoa öljynsyönnistä, jotta tehdas saa lisää tapauksia tietoonsa. Foorumilla jupinat ei hetkauta huoltoa saati tehdasta...

Nimenomaan ja kannattaa eritoten huoltokäynnin jälkeen vierailla volkswagen.fi sivustolla ja laittaa yhteystiedot -> palaute -> muun palautteen kautta tuosta ilmoitus että auto syö liikaa öljyä jos sitä ei huolto saa korjattua/ei korjaa mitenkään.

Ko. palaute menee suoraan maahantuojalle.
Auto: A1 1.4 TFSI S-line (2011)
ex-kulkine: VW Golf GTD (2012)

malinmip

Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 13.04.12 - klo:08:59

Mikäli kulutus on selkeästi suurempaa niin menkää myös ihmeessä huoltoon ja sopikaa öljynmittauksesta. Se tapahtuu siten, että vaihdetaan öljyt ja sen jälkeen ajetaan 1000km ja mitataan paljon kului. Tosin sopikaa ennen mittausta mahdollisista kustannuksista, vaikka olisi takuunalainen auto, sillä on tullut tapaus että öljynmittauksen tulos oli 0,1l/1000km ja tällöin napsahti lasku öljyjen vaihdoista.

Niin tuli, hieman yli 220â,¬ tipahti laskua siitä vaihdosta, kun eivät ilmoittaneet asiasta mitään sen aloittamisessa.

Tulen kyllä reklamoimaan asiasta.

Seat Tarraco 2.0TSI 4Drive Excellence 2019
Volkswagen Golf R 2019

Pro Detailers Finland-yhteisö

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy