Nelivetoon nastat vai kitkat?

Aloittaja automaattori, 11.01.12 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.01.12 - klo:23:17
Onko teidän autoissanne jotain vikaa??

Tuskinpa, mutta tilannenopeutta saattaa olla enemmän ja ajotaitoa vähemmän ;)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 11.01.12 - klo:23:23
Tuskinpa, mutta tilannenopeutta saattaa olla enemmän ;)

Enemmän kuin minulla?  ;D
Sinulla siis liikaa  ;D Turha renkaita syyttää jos vika on ratin ja penkin välissä.
Sekä nykyisillä ärrillä että entisillä x-iceillä on todella tarkka tuntuma koska pito loppuu tasaisesti ja yllättämättä, juuri minun mieleeni. Pitorajalla ajan jatkuvasti, en nysväile. Se on helppoa.

Ã,,lkää pelästykö kaiuttimista kuuluvaa paukkuvaa ääntä, ne ovat minun henkselini  ;D ;D
Ei kun olen ihan tosissani  :)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 11.01.12 - klo:23:20
Itselläni on Misukan kitkat 225/55R17. Nuo ovat kuivalla asfaltilla hiljaiset ja melkoisen hyvät ajettavat. Pito lumikeleillä on hyvä. Jäisellä kelillä / märällä jäällä pito on tietysti huonompi, mutta todella pahoja kelejä on kuitenkin suhteellisen vähän talven aikana. Itsellä siis "hiljaisuus asfaltilla" voitti "pidon jäällä", kun renkaita valitsin. Edelleenkin valitsisin samoin.

Mulla oli edellisessäkin A6:ssa (etuveto) kitkat. Nykyisellä quattrolla tulee ajeltua monin paikoin samalla tavalla kuin etuvetokitkat-yhdistelmällä, eli jarrutetaan ajoissa ja kurveihin mennään järkevällä vauhdilla, mutta erona on, että lähdöissä ja kiihdytyksissä saakin sitten antaa melko vapautuneesti "hanaa".

Tää kuulostaa siltä miten itsekin ajattelen asiasta. Ne kitkoille liukkaat kelit kyllä aistii, mutta sekä syksyn että kevään liukkaat voi vielä hoitaa samoilla renkailla, ei ole kiirettä vaihtaa kesäkumeja. Mulla on talvi- ja kesävanteet identtiset, samoin kuin rengaskootkin, 225/50/17, samat mitkä autossa on tehtaalta tullessakin.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.01.12 - klo:23:28
Turha renkaita syyttää jos vika on ratin ja penkin välissä.

Nastoilla pystyy huomompikin kuski ajaamaan pidon rajoilla...

LainaaSinulla siis liikaa  Virnistää

Joskus liikaa ja joskus liian vähän. Riippuu olenko ohittaja vai ohitettava. Harvoin tuntuu olevan nopeutta juuri sopivasti ;D

tsiih

Ja pöh. Niin paljon ajelen eri autoja eri renkailla päivittäin ja yleensä se on nastarengas joka yllättää negatiivisesti, minutkin.
On minullakin ollut nastoja ennen. Jos ne olisivat paremmat, ajaisin niillä.
Mielestäni se on lähinnä lumevaikutus tuo mainitsemasi.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

pokkus

Itse laittaisin varmaan nastat. Antavat enemmän anteeksi kuskin taidoille ja ovat muutenkin turvallisempi ratkaisu vaihtuviin olosuhteisiin. Melussa joutuu toki hiukan kärsimään, mutta itse en laita noin pientä mukavuuseroa turvallisuuden edelle. Paras tuvallisuustekijä on tietenkin tilannenopeus joten kummallakin renkaalla varmasti pärjää kunhan nopeus on oikea :)

Edit: itse en ainakaan ole vielä lukenut ainuttakaan talvirengastestiä, jossa kitkarengas olisi kirkkaasti ollut parempi kuin nastarengas tai edes lähellekään nastarenkaan suorituskykyä.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.01.12 - klo:23:35
Itse laittaisin varmaan nastat. Antavat enemmän anteeksi kuskin taidoille ja ovat muutenkin turvallisempi ratkaisu vaihtuviin olosuhteisiin. Melussa joutuu toki hiukan kärsimään, mutta itse en laita noin pientä mukavuuseroa turvallisuuden edelle. Paras tuvallisuustekijä on tietenkin tilannenopeus joten kummallakin renkaalla varmasti pärjää kunhan nopeus on oikea :)
On tainnut golfin äänimaailma unohtua ja pahasti  ;D
Olen ehdottomasti viimeisen lauseesi kanssa samaa mieltä!

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.01.12 - klo:23:37
On tainnut golfin äänimaailma unohtua ja pahasti  ;D
Olen ehdottomasti viimeisen lauseesi kanssa samaa mieltä!

Kyllähän tuo Golffi oli äänekäs, mutta sitä se oli myös kesärenkailla :) Minusta ei kovin isoa eroa ollut äänekkyydessä 18" kesärenkaan ja 17" nastarenkaan välillä. Itse vain luotan siihen nastaan enemmän etenkin juuri silloin kuin itse en ole valppaana, kuten aikaisina aamuina töihin mentäessä. Silloinhan ne onnettomuuden juuri tapahtuu kuin kuski ei seuraa liikennettä ja silloin mielestäni nasta antaa enemmän anteeksi kuskin huolimattomuuta.

Jonde

Kitkat on ollut alla nelikossa. RSI:t toiminut juuri niin hyvin kuin pks talvessa tarvinnut, eikä tarvinnut tänä talvenakaan raapia paljasta asfalttia pilalle nastoilla.

Micco

Sinänsä tämä asiahan on hyvin yksinkertainen, niinkuin vajaavetoisenkin auton kanssa. Jos pääominaisuus talvirenkaalle on hiljaisuus, niin ehdottomasti kitkat. Jos taas on pääasia, että rengas pitää mahdollisimman hyvin kaikissa talvella eteen tulevissa tilanteissa, niin nastat.

Itse en osaa ennakoimattomia tilanteita ennakoida, eikä nastarenkaan äänikään ole ikinä häirinnyt, niin oma valinta on nykyisin helppo. Ei ne nastatkaan ihmeitä tee, mutta äkkitilanteessa pienikin asia voi ratkaista tilanteen lopputuloksen.
Torsen + haldex + visco

tsiih

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.01.12 - klo:23:41
Kyllähän tuo Golffi oli äänekäs, mutta sitä se oli myös kesärenkailla :) Minusta ei kovin isoa eroa ollut äänekkyydessä 18" kesärenkaan ja 17" nastarenkaan välillä.
Ahaa, et siis tiennyt paremmasta  ;) Nuo molemmathan ovat yhtä pahoja möykkäämään.

VAG!

Minä olen siitä kummallinen autoilija, että ruksin uuteen autoon takapenkille sivuturvatyynyjä ja turvavöiden esikiristäjiä. Pidän siitä, että autossa on lähi- ja kaukovalot millä näkee ajaa pimeällä maantiellä. Positiivista olisi myös se, että kaikilla perheen autoilla olisi sen verran kokoa, että niillä saattaa selvitä hengissä hirvikolarista. Hyviä fiboja tuottaa myös tieto siitä, että alla on vuodenaikaan nähden parhaat mahdolliset renkaat. Renkaat, joissa on myös pintaa reilusti jäljellä. Kaikki autoissamme istuvat henkilöt käyttävät myös turvavöitä.

Miksi näin? Jos joskus satun päätymään sellaiseen liikennetilanteeseen, että käteen uhkaa jäädä vain Musta Pekka, niin haluan, että hihasta löytyy kaikki mahdolliset avut.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 11.01.12 - klo:23:43
Ahaa, et siis tiennyt paremmasta  ;) Nuo molemmathan ovat yhtä pahoja möykkäämään.

No kyllähän se tiedossa oli, että kitkalla olisin saanut hiljaisemman ja mukavamman kyydin, mutta en tosiaan halunnut tehdä sitä turvallisuuden ehdoilla. Ja tulihan auton mukana nastarenkaat, joten olisi tuntunut tyhmältä vaihtaa melkein uudet renkaan toisiin. Samalla voisi kysyä, että kuinka moni laittaa kesä-/talvivanteiksi jotkut 14-15" koolla olevat vanteet? Sillähän se hiljaisuus/mukavuus paranisi vielä entisestään. Kuitenkin esimerkkinä ulkonäkö tai ajettavuus on monelle tärkeämpi seikka. Sen verran kuitenkin tiedän paremmasta, että kitkarenkaaseen vaihtamalla en olisi paremmin suoriutuvaa rengasta saanut erilaisissa olosuhteissa. Ja jos äänekäs rengas häiritsee, niin aina voi kääntää radiota kovemmalle :)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 11.01.12 - klo:23:55
Minä olen siitä kummallinen autoilija, että ruksin uuteen autoon takapenkille sivuturvatyynyjä ja turvavöiden esikiristäjiä. Pidän siitä, että autossa on lähi- ja kaukovalot millä näkee ajaa pimeällä maantiellä. Positiivista olisi myös se, että kaikilla perheen autoilla olisi sen verran kokoa, että niillä saattaa selvitä hengissä hirvikolarista. Hyviä fiboja tuottaa myös tieto siitä, että alla on vuodenaikaan nähden parhaat mahdolliset renkaat. Renkaat, joissa on myös pintaa reilusti jäljellä. Kaikki autoissamme istuvat henkilöt käyttävät myös turvavöitä.

Miksi näin? Jos joskus satun päätymään sellaiseen liikennetilanteessa, että käteen uhkaa jäädä vain Musta Pekka, niin haluan, että hihasta löytyy kaikki mahdolliset avut.

Tämä on itselläkin nimenomaan se syy valita nastat! Ehdottomasti samaa mieltä.

BeeKasi

Ensimmäiseen nelivetoon ostin tottumuksesta kitkat ja pärjäsin niillä vallan mainiosti. Ajosta (45tkm) kun on ehkä kaksi kolmasosaa moottoritieajoa pitkillä siirtymillä, meni lopulta hermot kitkojen vetelyyn, nuljuiluun ja pehmeyteen. Kymmeneen vuoteen en ollut nastoja käyttänyt mutta tuttuni gummien maahantuonnissa sai uskomaan nastoihin. Ostin kyseiset piikkipyörät ja sain alle motarilla toimivat renkaat sekä nelivedon hyödyn maksimoinnin.

Molemmilla pärjää mutta niin kauan kuin kuopii joka kulmasta > ei kitkoja minun kulkupeliini.
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

skk

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 11.01.12 - klo:23:23
Tuskinpa, mutta tilannenopeutta saattaa olla enemmän ja ajotaitoa vähemmän ;)

joo, se on aina tämä kun on juha kankkusen jalat mutta omat kädet ;D

Jamo

Monenmoista aspektia tuntuu asiaan löytyvän. Itse ajanut karkeasti 50 tkm nastoilla ja 10 tkm kitkoilla ja vielä varsin väärissä olosuhteissa eli kaksi edeltävää talvea nastoilla ja nyt kitkat alla.

etuja nastoille:
- nastarenkaat tuntuvat kestävän ikuisesti nelikon alla (niin varmasti kitkatkin, mutta kitkojen ominaisuudet säilyvät paremmin käytössä eli nastoissa oleellisempaa)
- nastat selvästi tasaisemmat ominaisuuksiltaan eri tilanteissa ja olosuhteissa
- jarrutusteho etelän olosuhteissa parempi, näin syntyy myös parempi luotto renkaisiin

etuja kitkoille:
- selvästi hiljaisemmat E-Suomen olosuhteissa
- tosiaan "ihan kiva" hieman luistatella - tämähän ei saisi tieliikenteessä olla peruste rengasvalinnalle, mutta olen edelleen mopopoika
- eivät yllätä ajossa pl. vaihtelevat jarrutusolosuhteet: ainakin Passat on kuljettajan mielestä hanskassa, vaikka luistelisikin mt-nopeuksissa
- ominaisuudet lumisilla, mutta auratuilla teillä yllättivät positiivisesti

Eli slutsats: jos olisi kristallipallo tai riittävän hyvä sammakko, jonka avulla nähdä tulevan talven sää, pitäisin molemmat valmiina tallissa ja ajaisin talven mukaan. Kaikkiin keleihin mieluummin nastat täällä rannikon tuntumassa.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

clacson

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.01.12 - klo:23:35
Edit: itse en ainakaan ole vielä lukenut ainuttakaan talvirengastestiä, jossa kitkarengas olisi kirkkaasti ollut parempi kuin nastarengas tai edes lähellekään nastarenkaan suorituskykyä.
Suomalaisissa testeissä valitaan aina parhaat all-round renkaat koko Suomen oletettuihin vaihteleviin olosuhteisiin.
Koska kohta lähes puolet kansasta on änkeytynyt tänne Etelä-Suomen olosuhteisiin, niin olisi kiva lukea testi, jossa haetaan talvirenkaita pelkästään tänne rankasti suolatuille väylille, siis Hgin rautatieasemalta n. 100 km:n etäisyydelle pohjoiseen, itään ja länteen sekä 2 km etelään.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Sande

Teillähän ne suurimmat rytinät siellä Hesassa sattuu kun vähänkin alkaa tulla lunta taivaalta, joten sen puoleen en renkaiden pidosta kyllä tuolla perusteella tinkisi.

Eivätkä ne Hesalaiset oikein tuppaa kestämään kehäkolmosen sisäpuolella vaan kyllä ne sankoin joukoin ajelevat viikonloppuisin vapaaajan viettoon landelle ja hiihtolomailemaan pohjoiseen  8)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

clacson

Lainaus käyttäjältä: Sande - 12.01.12 - klo:08:49
Teillähän ne suurimmat rytinät siellä Hesassa sattuu kun vähänkin alkaa tulla lunta taivaalta, joten sen puoleen en renkaiden pidosta kyllä tuolla perusteella tinkisi.
Alkuviikosta tuli lunta, eilen oli vesikeli ja tänään pakkasta. Joten kaikki mahdolliset on koettu ja kaikilla keleillä on rytissyt. Johtuuko surkeista kuskeista vai vääristä renkaista, niin siihenhän voisi joku etelän testi jotain uutta tuoda. Ei pahemmin kiinnosta optimaalinen rengas ajolle Rovaniemeltä Kittilään. Perstuntumalla on vain se rengastyyppi valittava, merkin valintahan on aina helppoa.
Lainaus käyttäjältä: Sande - 12.01.12 - klo:08:49
Eivätkä ne Hesalaiset oikein tuppaa kestämään kehäkolmosen sisäpuolella vaan kyllä ne sankoin joukoin ajelevat viikonloppuisin vapaaajan viettoon landelle ja hiihtolomailemaan pohjoiseen  8)
Juu, mutta mikä on näiden matkojen suhde normaaliin päiväajomääriin? 10%, 15%? Omalla kohdalla n. 3% kokonaisajomäärästä. Toki maaltamuuttaneet palaavat kotiseuduilleen, mutta sekin joukko on vain osajoukko.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Sande

Rannikkoseudulla sula, höyryävä meri yhdessä pakkasen kanssa osaa muodostaa haasteellisia kelejä, joissa kitkarengas ei oikein tahdo toimia.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Ocunen

Kaksi talvea tuli ajeltua edellisen omistajan jäljiltä olleilla RSi-kitkoilla.

Nyt ensimmäinen talvi nastoilla, Hakka seiskat olleet alla marraskuusta.

Kitkojen kanssa tuli vähän väliä "oho oho!"-tilanteita, kun pitoa ei vaan ollut.

Paljon ajavalle se turvallisuus on tärkein, muusta voi tinkiä.

Lyhyesti tiivistettynä: kitkoja en osta enää ikinä.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

TBA

Jos tarkastellaan ajotilanteiden jakautumaa ja siihen parhaiten optimoitua rengastusta, niin minun autooni optimirengas olisi kesärengas. Niin kesällä kuin talvella. Autoni on nimittäin lämpimässä autohallissa ehdottomasti suurimman osan ajasta ;-)

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: TBA - 12.01.12 - klo:10:11
Jos tarkastellaan ajotilanteiden jakautumaa ja siihen parhaiten optimoitua rengastusta, niin minun autooni optimirengas olisi kesärengas. Niin kesällä kuin talvella. Autoni on nimittäin lämpimässä autohallissa ehdottomasti suurimman osan ajasta ;-)

Ja mahdollisimman halpa kiinarengas, kun eihän se auto vesiliirtoon paikoillaan kuivassa hallissa joudu? :)

Newman

Lainaus käyttäjältä: Ocunen - 12.01.12 - klo:09:49
Kaksi talvea tuli ajeltua edellisen omistajan jäljiltä olleilla RSi-kitkoilla.

Kitkojen kanssa tuli vähän väliä "oho oho!"-tilanteita, kun pitoa ei vaan ollut.

Paljon ajavalle se turvallisuus on tärkein, muusta voi tinkiä.

Lyhyesti tiivistettynä: kitkoja en osta enää ikinä.
Jos noilla "edellisen omistajan kitkoilla" oli jo ajettu parikin talvea, ei välttämättä kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä puoleen tai toiseen. Mutta jos uusillakin nastattomilla renkailla tulee yhä vähän väliä "oho oho!" -tilanteita, ei tosiaankaan kannata ostaa kitkoja enää ikinä.

terveisin,

Paljon ajava

Ocunen

Lainaus käyttäjältä: Newman - 12.01.12 - klo:10:17
Jos noilla "edellisen omistajan kitkoilla" oli jo ajettu parikin talvea, ei välttämättä kannata vetää sen suurempia johtopäätöksiä puoleen tai toiseen. Mutta jos uusillakin nastattomilla renkailla tulee yhä vähän väliä "oho oho!" -tilanteita, ei tosiaankaan kannata ostaa kitkoja enää ikinä.

Niillä oli ajettu parisen kuukautta, eli kyllä ne ihan iskukunnossa olivat.
Tuolla joku toinenkin totesi, että viime tipassa tiukassa tilanteessa nastat voi vielä pelastaa, kitkat ei.
Tämä se on itselläkin se tärkein valintaperuste.

VAG!

Itse otsikosta vielä sen verran, että löytyykö foorumilta paljon kuskeja, jotka ennen ajoivat vajakilla nastoilla, mutta nelikkoon siirtyessä siirtyivät kitkoihin? Valitsi siis kitkat sen takia, että vetotapa muuttui.

Eräässä Metro Auton toimipisteessä minulle myyjä kertoi, että eihän näihin Subaruihin muuta kannata harkitakkaan kuin kitkoja, kun nää on kaikki nelivetoja. Jätin sitten kommentoimatta hänen totuuksista :D

Ocunen

Itse asiassa ihmetten samaa. Nelikosta haetaan lisää pitoa,  ajomukavuutta ja turvallisuutta.
Ja sitten laitetaan alle kitkat?

Micco

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 12.01.12 - klo:10:22

Eräässä Metro Auton toimipisteessä minulle myyjä kertoi, että eihän näihin Subaruihin muuta kannata harkitakkaan kuin kitkoja, kun nää on kaikki nelivetoja. Jätin sitten kommentoimatta hänen totuuksista :D

Onhan se rahaa virman kassaan se korjaamopuolenkin toiminta...  ;)

Lainaus käyttäjältä: Ocunen - 12.01.12 - klo:10:26
Itse asiassa ihmetten samaa. Nelikosta haetaan lisää pitoa,  ajomukavuutta ja turvallisuutta.
Ja sitten laitetaan alle kitkat?

Samaa on tullut joskus tuumailtua.  :)
Torsen + haldex + visco

T

Vielä huomioita tuntumasta ja huojuvuudesta. Omat kokemukset CRVssä ja Passatissa vakiorengaskoossa, jolloin korkeusprofiili on 55 tai enemmän ja leveys esim. 205, niin kyllä nastat aiheuttavat leijumisilmiötä maantienopeuksissa. En saanut ohjaustuntumaa kohdalleen vaikka minkälaisia rengaspaineita kokeilin.

Lisäksi CRV:ssä ei riittänyt radion teho enää Hakkapeliittojen nastarallatuksen yli moottoritiellä!  ::)

Eli kitkat on kyllä selkeästi "mukavammmat".

Mutta nyt A4 B7 q tuotti nastoilla erittäin positiivisen yllätyksen ajotuntumassa 235/45/17 rengastuksella. Nastat rapisee taajamanopeuksissa, muta eivät Audissa ala rallattaa tai ujeltaa kuitenkaan kovemmassa vauhdissa. Tuntuma on oikein hyvä ja tarkka, eikä edes sohjon päälle nouse kovin herkästi. Tätäkään en olisi uskonut kokeilematta. (Renkaat tuli käytetyn auton mukana).
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy