Roiskeläpät

Aloittaja automaattori, 01.01.12 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

automaattori

Olen tässä katsellut, ihastellut ja ihmetellyt foorumilaisten uusia hienoja autoja. Yksi asia kuitenkin pistää silmiin. Ollaanko taas palattu roiskeläpälliseen aikaan? Niistähän välillä päästiin Suomessakin pois ainakin uusissa autoissa. Tämä on tietysti taas aihe joka taatusti jakaa mielipiteet. Perusteluja olisi kuitenkin kiva kuulla, miksi niitä haluatte. Tuolla autotallissa on Polon, Fabian, Golfin ja Ocun hienoja GTI- ja RS-versioita joihin läpät ei mielestäni istu sitten millään. Kun noissa pikkusporteissa peränylitystä on vain nimeksi, niin roiskeläpät korostuu entisestään. Yetiin tai Tiguaniinkaan ne ei mielestäni sovi. No, jos rehellisiä ollaan niin minusta ne ei sovi yhteenkään autoon. Nykyisen Yetini olisin halunnut ilman etuläppiä, mutta ei kuulemma onnistu ja jos ottaa pois niin jää ruma jälki, pitääkö paikkansa sitä en tiedä. Sen tiedän että tässä välissä oli aikakausi että minulla oli varmaan 5-7 uutta autoa niin ettei läppiä ollut ollenkaan, ilman minkäänlaista ongelmaa. Siksi ihmetyttääkin mihin niitä läppiä tarvitsee kun kurakelillä auto taatusti menee muutenkin pesukuntoon ja talvisohjossa ne vain häiritsee etenemistä. Läpättömyys tais tulla EU:n myötä ja perusteluna oli muistaakseni ainakin pienempi polttoaineen kulutus. Ekologia on tietenkin hyvä asia, mutta minua häiritsee enemmän se että läpät pilaa autojen muotokielen täysin varsinkin pikkusporttien kuten Polo GTI:n tai Fabia RS:n kohdalla.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

DyyD

Asensin itse itselleni ne, jotta kyljet pysyisivät hieman puhtaampina ja etteivät kivet hakkaa niin paljon pohjaa. Muotokielestä en osaa sanoa, omasta mielestä melkein jopa ryhdittävät ulkoasua. Mielipiteet varmaan jokaisella asiasta.  :)

Vaginisti

Samaa mieltä, ettei läpät oikein sovi mihinkään autoon, varsinkaan takaläpät. Täälläkin on joku kertoillut, että ilman läppiä katoaa maalit pohjasta ja kyljet kiveniskemiä täynnä, mutta kaippa se on paljon olosuhteista kiinni. Monella on hiekkateillä ajoa paljon ja vois kuvitella että siinä on läpistä oikeata hyötyä. Itsellä ei auto juuri hiekkateitä näe. Alkuperäiset läpät on polossa ainakin täysin väärin suunniteltu, ensinnäkin ne on liian pitkät ja kiinnitys on tehty niin, että läpän ja pellin väliin menee hiekkaa ja hiertää siihen mukavan kohdan ruostepeikolle. Sen ratkaisin tekemällä omat läpät, joissa kiinnitys ei ruostuta mitään, ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, omaan silmään on huomaamattomammat kuin ne alkuperäiset norsunkorvat. Taakse en laittaisi mitään kun puskurikin on muovia niin mitä sitä suojailemaan, hiemanhan se persus voi enemmän likaantua mutta tuskin läpät olennaista eroakaan tekisi.

tn62634

Paremmat naisilla kuin autoissa.

DyyD

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 01.01.12 - klo:15:35
Taakse en laittaisi mitään kun puskurikin on muovia niin mitä sitä suojailemaan, hiemanhan se persus voi enemmän likaantua mutta tuskin läpät olennaista eroakaan tekisi.

Touranissa takaläpät tekevät suuren eron takalasin likaantumisessa. Muista en osaa sanoa.

Filixon

Kysymys: Varustaako maahantuoja nykyään uudet VAGit ainakin etuläpillä ja lokareilla automaattisesti vai ovatko ne lisävarusteita?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Ton-1

Sopii läpät tahi ei mutta paremmin ne siedän kuin pohjamaalille hakkautuneet lokasuojan kaaret, nykyisessä ei niitä ostaessani ollut, meni heti hankinta-/asennuslistalle.

Vaikka korkkarit sopii naisille ei nekään käytä niitä kokoaikaa.  ;D

Eli pelkän ulkonäön perusteella en jättäisi läppiä asentamatta. IMHO.

Toisaalta ihan sama jos omistat sen uutena tilaamasi auton vain 6 kk.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Mikko

^^ Varustaa. Ilman etuläppiä ei ainakaan Sciroccoa saanut. Ensimmäisen vuoden taisi tulla ilman läppiä, mutta sen jälkeen ne on olleet mukana. Itse olen harkinnut pois ottamista kun noista on enemmänkin harmia tällä hetkellä. Rumempikin on kuin ilman läppiä. Arveluttaa vaan, että missä kunnossa maalipinta on tuolta alta.

Vaikuttaako nuo oikeasti niin paljon, kun pohjoismaita lukuunottamatta noita ei juuri harrasteta? Oma autokin on käynyt yhteensä vuoden aikana korkeintaan noin 5 km matkan sorateillä.

Jonde

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.01.12 - klo:15:51
^^ Varustaa.
Ja käytetään sitä quote ikkunaa, Noi ^^ nuolet on sieltä jostain suoli24:sta.

Ei kaikkiin malleihin edes ole olemassa läppiä. Tiettyihin autoihin läpät kuuluu varusteisiin, mutta ei kaikkiin. Joihinkin ne saa itse ostaa varusteena.
Omat autoni on molemmat mallia, ei läppiä olemassa, joten eteen on pitänyt metritavarasta läpät laittaa.
OEM läpät tulee myös usein kiinni lokasuojan kylkeen, jolloin sinne pääsee hiekka väliin hankaaman, joten siitäkin syystä itse suosin metritavarasta tehtyjä läppiä kun tulee kiinni sisälokasuojaan.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 01.01.12 - klo:15:53
Ei kaikkiin malleihin edes ole olemassa läppiä. - -

Katsoisin, että siinä tapauksessa mahdolliset roiskevauriot menisivät auton maali- ja ruostetakuun piikkiin.

automaattori

Minä ajelin läpättömillä autoilla kaikenlaisia teitä, työn puolesta varsinkin soratiet on varsin tuttuja. Koskaan en löytänyt mitään vaurioita tai muutakaan kulumista maalipinnoista vaikka välillä kiireessä tulikin hieman reviteltyä. Pidän yhtä autoa keskimäärin 2-3 vuotta.
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 01.01.12 - klo:15:53
Ja käytetään sitä quote ikkunaa, Noi ^^ nuolet on sieltä jostain suoli24:sta.

Sopiikin sitten hyvin sun kirjoitustyylin kanssa tänne. Koitapa jälkikäteen lainata iPadilla...

Olisi pitänyt varmaan täsmentää, että varustaa kaikki ne joihin läpät saa. Etuläpät siis, ainakin näin minua informoitiin kun halusin jättää omasta pois. Ei saa ilman vaikka haluaisi, itse pitää pois ottaa. No nuo jäi sitten kuitenkin paikoilleen ja kiinni raapii kokoajan niin olen taas alkanut miettimään poistamista.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.01.12 - klo:16:07
Ei saa ilman vaikka haluaisi, itse pitää pois ottaa. No nuo jäi sitten kuitenkin paikoilleen ja kiinni raapii kokoajan niin olen taas alkanut miettimään poistamista.

No mitenkäs vastuu mahdollisissa kulumisvaurioissa, jos otat itse läpät pois?

¤kkk¤

Eteen laitan jatkossakin OEM-läpät. Taakse > jyrkkä ei!

Tässä esimerkissä näkyy taas äärilaita, näyttävä auto pilattu aivan hirveillä roiskeläpillä.
http://www.nettiauto.com/audi/s2/4402619
AutoCOM 2011/3

Arcca

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 01.01.12 - klo:16:00
Minä ajelin läpättömillä autoilla kaikenlaisia teitä, työn puolesta varsinkin soratiet on varsin tuttuja. Koskaan en löytänyt mitään vaurioita tai muutakaan kulumista maalipinnoista vaikka välillä kiireessä tulikin hieman reviteltyä. Pidän yhtä autoa keskimäärin 2-3 vuotta.

Minä olen kyllä törmännyt ilmiöön, olikohan Vectrassani ( ::)?) ; Kynnyskotelon alapinnassa oli kohouma josta kivet hakkasi suoja-aineet ja maalit pois alta aikayksikön, kirkas metalli vaan kiilsi. Toisaalta, ruostekaan ei siinä sitten pysynyt  :D.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Keni1

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 01.01.12 - klo:16:00

Roiskeläpät on jäänne ajoilta kun tieverkosto oli vielä pääosin vain sorateitä, nykyisillä päällystetyillä teillä ajettaessa ei läpillä tee hevon veetä. Ite ajelin viime kesän Pololla ilman läpyköitä ja laitoin taas talveksi paikoilleen. Ainoa ero minkä huomaa on se, että heti alko auto paskottuun aivan eri tapaan. Läpät nimittäin roiskii veden ja kuran pitkin auton kylkiä, ilman läppiä kyljet ja myös sivulasit pysy 'puhtaana' aivan eri malliin. Tänä talvena tää on ollu erityisen helppo havaita koska täällä etelässä ei vielä ole ollut lunta tiellä joten ajotkelit on aivan samat kuin syksyllä kun läpät oli pois autosta. Jatketaan tutkimuksia.

automaattori

Käsittäkseni EU:ssa läpät eivät ole pakollisia, korjatkaa jos olen väärässä.

Minä kyllä ihmettelen niitä kulumisvaurioita? Onko joku foorumilainen selvästi havainnut että maalipinta kärsii läpättömyydestä kohtuullisen uusissa autoissa? Jos maalipinta naarmuuntuu jossain malleissa, niin vois kerätä listan mihin automalliin läpät kannattaa laittaa. Etelä-Euroopan maissa ajellaan surutta ilman läppiä ja siellähän ne soratiet on aika kamalia verrattuna Suomeen.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 01.01.12 - klo:16:41
Roiskeläpät on jäänne ajoilta kun tieverkosto oli vielä pääosin vain sorateitä, nykyisillä päällystetyillä teillä ajettaessa ei läpillä tee hevon veetä. Ite ajelin viime kesän Pololla ilman läpyköitä ja laitoin taas talveksi paikoilleen. Ainoa ero minkä huomaa on se, että heti alko auto paskottuun aivan eri tapaan. Läpät nimittäin roiskii veden ja kuran pitkin auton kylkiä, ilman läppiä kyljet ja myös sivulasit pysy 'puhtaana' aivan eri malliin. Tänä talvena tää on ollu erityisen helppo havaita koska täällä etelässä ei vielä ole ollut lunta tiellä joten ajotkelit on aivan samat kuin syksyllä kun läpät oli pois autosta. Jatketaan tutkimuksia.

Ihan vastaavia kokemuksia matkan varrelta

Karvis

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 01.01.12 - klo:16:42
Käsittäkseni EU:ssa läpät eivät ole pakollisia, korjatkaa jos olen väärässä.

Minä kyllä ihmettelen niitä kulumisvaurioita? Onko joku foorumilainen selvästi havainnut että maalipinta kärsii läpättömyydestä kohtuullisen uusissa autoissa? Jos maalipinta naarmuuntuu jossain malleissa, niin vois kerätä listan mihin automalliin läpät kannattaa laittaa. Etelä-Euroopan maissa ajellaan surutta ilman läppiä ja siellähän ne soratiet on aika kamalia verrattuna Suomeen.

No heti kärkeen voidaan mainita Yeti ja Ocu, takapuskuri on melkoista santapaperia todella nopeasti ilman läppiä. Yetissä myös häviää maalit takaovesta vaikka olisi edessä läpätkin, tätä on yritetty paikata sillä kiveniskuteipillä.

Etelä-euroopan maihin on turha verrata, nehän ei välitä autoistaan muutenkaan pätkääkään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

clacson

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.01.12 - klo:16:59
No heti kärkeen voidaan mainita Yeti ja Ocu, takapuskuri on melkoista santapaperia todella nopeasti ilman läppiä. Yetissä myös häviää maalit takaovesta vaikka olisi edessä läpätkin, tätä on yritetty paikata sillä kiveniskuteipillä.
Onko kyseessä fakta vai urbaani legenda? Täytyy olla aikamoinen turbulenssi, jos etupyörien heittämä kuorii takaovesta maalit. Vai takapyörien turbulenssi heittää kivet eteenpäin?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

VW:t

Ei läpillä tee juuri mitään jos autoa pitelee sen 2-3 vuotta. H
Lainaa
yvin ruostesuojattu autokaan ei kerkeä kahdessa vuodessa ruostumaan, vaikka ei pesisi autoaan sinä aikana kertaakaan. Ongelmat on vasta seuraavien omistajien.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: clacson - 01.01.12 - klo:17:11
Onko kyseessä fakta vai urbaani legenda? Täytyy olla aikamoinen turbulenssi, jos etupyörien heittämä kuorii takaovesta maalit. Vai takapyörien turbulenssi heittää kivet eteenpäin?

Joko sulla on Yeti ajossa? Käyppä huviksesi kokeilemassa sitä takaoven teippiä, ei tarvitse paljonkaan kilometrejä niin se on aivan karhea.

http://briskoda.net/forums/topic/167749-stone-chipping/

clacson

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.01.12 - klo:17:24

Joko sulla on Yeti ajossa? Käyppä huviksesi kokeilemassa sitä takaoven teippiä, ei tarvitse paljonkaan kilometrejä niin se on aivan karhea.

Ei ole vielä. Tosin etuläppien asennus on ollut harkinnassa.
Omista autoista samaa uhkaa sai lukea kakkoskopan Scenicistä, reaalimaailmassa noin ei kuitenkaan käynyt. Noita Briskodan juttuja on tapana lueskella ja tuossakin ketjussa todetaan, että sama ongelma koskee monia muitakin malleja. Yetissä siis mahdollinen ongelma koskenee takaovessa olevaa takapyörän ulkonemaa?

Onko jollakulla suomalaisella foorumilaisela ilmennyt tuota ongelmaa?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Jonde

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.01.12 - klo:16:07
Sopiikin sitten hyvin sun kirjoitustyylin kanssa tänne. Koitapa jälkikäteen lainata iPadilla...
En lainaa mitään ipadilla tai muullakaan i tuotteella. Käytän tätä omaa konettani jossa lainaus nappi toimii.
Ja jos ei kirjoitustapa miellytä, niin älä lue. Hyppää seuraavaan viestiin.

Mitä aiheeseen taas tulee niin, kyllä eturenkaat kiviä lennättää takakaarin asti. Kääntyessään etupyörien tapa kun on tulla ulos etukaarista, jolloin kivet pääsee lentämään taakse asti. Myös leveät vanteet, pienellä ET lukemalla on omiaan auttamaan kivien lentämistä takakaariin asti.

Tupo

LainaaTouranissa takaläpät tekevät suuren eron takalasin likaantumisessa.
Näin on. Itse "kokeilin" Touranilla aluksi ilman takaläppiä, mutta 38000 km kohdalla asensin läpät. Erityisen selvästi läppien vaikutus näkyy peräkärryn etulaidassa. => Läpillä mennään. Lisäksi Caddyn "muotokieli" on muutenkin - miten sen nyt sanoisi - "työkalumaista"... :P

Karvis

Lainaus käyttäjältä: clacson - 01.01.12 - klo:17:29
Omista autoista samaa uhkaa sai lukea kakkoskopan Scenicistä, reaalimaailmassa noin ei kuitenkaan käynyt. Noita Briskodan juttuja on tapana lueskella ja tuossakin ketjussa todetaan, että sama ongelma koskee monia muitakin malleja. Yetissä siis mahdollinen ongelma koskenee takaovessa olevaa takapyörän ulkonemaa?

Onko jollakulla suomalaisella foorumilaisela ilmennyt tuota ongelmaa?

Juuri tuota ulkonemaa se kivi/hiekkasuihku hakkaa. Meillä siinä on onneksi se teippi vakiona mutta sekin menee nopeasti pahaan kuntoon, omassa Yetissä teippi oli alle 20tkm ajettuna niin karkea että mikrokuituliinasta alkoi jäämään nukkaa siihen. Sama tilanne oli takapuskurissa kohdassa johon takarenkaat nostaa kurasuihkunsa, suosittelen Yetiin läppiä taaksekin.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.01.12 - klo:17:24

Piti oikein käydä lämpimällä vedellä pesemässä ja tunnustelemassa teippiä. Sileä oli kuin vauvan pylly ja alla 53000km. Harmi että pihassa on niin pimeää, mutta huomenna kuvaan dokumentin niin kaikki näkee ettei ainakaan normiajolla teipille tapahdu mitään. Mun normiajoon kuuluu erittäin runsas määrä huonoa hiekkatietä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 01.01.12 - klo:17:58
Piti oikein käydä lämpimällä vedellä pesemässä ja tunnustelemassa teippiä. Sileä oli kuin vauvan pylly ja alla 53000km. Harmi että pihassa on niin pimeää, mutta huomenna kuvaan dokumentin niin kaikki näkee ettei ainakaan normiajolla teipille tapahdu mitään. Mun normiajoon kuuluu erittäin runsas määrä huonoa hiekkatietä.

Ja minä taas en aja juuri koskaan sorateillä ja teippi oli todella karhea jo alle 20tkm ajettuna, toki se meidän kosla olikin maanantaina valmistettu ::)

automaattori

Nyt kävin vielä taskulampun kanssa tutkimassa ja väitän teipin olevan täysin naarmuton kuten on maalipintakin sen vieressä. Huomenna tulee kuvaa päivän valossa otettuna. Jos Yeti jostain kuluu niin varmaan se paikka on juuri tuo takarenkaan etuosa kun ovat sen valmiiksi teipanneet, mutta aika kovalla käytöllä pitää olla jos ei 50000km jälkeen vielä mitään näy. Onko muissa vaggineissa teippejä valmiina?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: clacson - 01.01.12 - klo:17:29

Tuota, Yetissähän on vakiona etuläpät vaikkei tuossa kuvassa olekaan. Aika lyhyet ne on, mutta on kuitenkin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy