Kirjoittaja Aihe: "Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä  (Luettu 1007323 kertaa)

Poissa passo_s

• Seniori
    • Profiili
Vs: "Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä
« Vastaus #3420 : 17.07.20 - klo:10:55 »
Mä pesen tuollaisessa tilanteessa monesti tuulilasin. Kyseessä siis sellainen tilanne että oikeasti joku motoristi on yli kuudenkympin alueella puskurissa kiinni. Joskus kaupunkialueella tulee pestyä tuulilasi kun mopoilija lauma tunkee takapuskurista sisään.

Poissa -karppa-

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3421 : 17.07.20 - klo:10:59 »
Maantiellä aina vakkari päällä ja peilitkin säädetty niin ettei paljon takana tulijat näy niin en nyt oikein käsitä mitä ko. hiostamisella yritetään. Aikalailla evvk mitä takana tapahtuu. kamera tuulilasilla niin onnettomuuden sattuessakin on aika turha alkaa sepittään omiaan tapahtumista.

Eilisessä kuolemiin johtuneissa kolarissa olisi kannattanut seurata sitä takana tullutta rekkaa.

Itse ainakin seuraan aktiivisesti ympärillä tapahtuvaa liikennettä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa SNG

• Konkari
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
« Vastaus #3422 : 17.07.20 - klo:11:16 »
Mä pesen tuollaisessa tilanteessa monesti tuulilasin. Kyseessä siis sellainen tilanne että oikeasti joku motoristi on yli kuudenkympin alueella puskurissa kiinni. Joskus kaupunkialueella tulee pestyä tuulilasi kun mopoilija lauma tunkee takapuskurista sisään.

Mullakin tuo tuulilasinpesu käytössä korkealla kynnyksellä.

Mitään jarrutushommia ei missään nimessä pidä mennä tekemään. Silloin voi tulla kuolemantuottamussyyte. Samoin ei pidä provosoitua kaahaamaan itse.

Jos vain kanttia on, kannattaa pysäyttää bussipysäkille ja päästää höyrypäät ohi.
« Viimeksi muokattu: 17.07.20 - klo:11:19 kirjoittanut SNG »

Poissa tet

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3423 : 17.07.20 - klo:11:29 »
Eilisessä kuolemiin johtuneissa kolarissa olisi kannattanut seurata sitä takana tullutta rekkaa.

Harvoin pääsee olemaan samaa mieltä karpan kanssa, nyt taas pitkästä aikaa kävi sellainen ihme. :) Minustakin on vähintäänkin kyseenalainen asenne se, etteivät takana tapahtuvat asiat kiinnosta kuljettajaa. Kyllä ennakoivaan ajoon kuuluu myös tietää, mitä takana tapahtuu. Valitettavan usein kyllä näkee kuljettajia, joilla ei ole käsitystä edes edessä tapahtuvista asioista, takana tapahtuvista nyt puhumattakaan.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa sakal83

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3424 : 17.07.20 - klo:11:33 »
Onhan tuolla läjäpäin näitä, joita ei takanaolijat joko kiinnosta, tai ei muuten tajua.
Yleensä heidän perässään on se parin kilometrin jono ;D

Poissa Kräki

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3425 : 17.07.20 - klo:12:14 »
Parasta on nämä,jotka ei seuraa muutaliikennettä,niin puhuvat kuinka eivät ole ikinä ajaneet kolaria tai muuta.
No katsoo,mitä siellä takana tapahtuu,kun juuri itse aiheuttaa niitä vaarallisia ohituksia ja muuta.
Vähän kun joku mr.bean leffassa.

Poissa tkp

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3426 : 17.07.20 - klo:12:31 »
Onhan tuolla läjäpäin näitä, joita ei takanaolijat joko kiinnosta, tai ei muuten tajua.
Yleensä heidän perässään on se parin kilometrin jono ;D

Joo ne on niitä jotka ei yleensä pääse edes rajoitusnopeutta.

Poissa a_jaba

• Konkari
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
« Vastaus #3427 : 17.07.20 - klo:13:45 »
Joo ne on niitä jotka ei yleensä pääse edes rajoitusnopeutta.

Ja kun nopeusrajoitus laskee esim. 100 -> 80 niin jatketaan sitä samaa 90 nopeutta
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa HAL9000

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3428 : 17.07.20 - klo:13:59 »
Ja kun nopeusrajoitus laskee esim. 100 -> 80 niin jatketaan sitä samaa 90 nopeutta
Jep. Tasanopeusspedejä.
Mennyt: VW Golf TSI Higline
Ajossa: Skoda Octavia TSI DSG Elegance

Poissa -karppa-

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3429 : 17.07.20 - klo:14:21 »

Tai jos 80km/h rajoitus, niin ajetaan 70km/h ja samaa jatketaan 60km/h sekä 50km/h rajoituksilla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa TOURAN HIGHLINE

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3430 : 17.07.20 - klo:15:35 »

Itsellä ajoympäristössä paikka, jossa vilkkkaasti liikennöidyltä kaksinumeroiselta päätieltä noin puoli kilometriä taajaman päättymisen ja nopeusrajoituksen vaihtumisen taajamanopeudesta perusrajoitukseksi on säännöllistä tarvetta kääntyä sivutielle vasemmalle. Siinä saa myös melkein enemmän katsella taustapeiliin kuin eteensä. Kerran jo kävi niin, että ollessani ryhmittynyt keskiviivan tuntumaan valmiina kääntymään (kerrankin niin, ettei ollut vastaantulijoita) lähtee joku totaaliurpo ohittamaan sitä koko jonoa, jota itse vedän. Minun ja tämän sankarin välissä varmaan 4-6 autoa. Ei sitten kaverilla mikään kello soinut, että varmaan on joku syy, miksi nopeus jonossa hidastuu niin voimakkaasti... Siinä sitten seisoin  ja odotin nätisti vilkku päällä ja katsoin, kun tämä kohelo työnsi vierestä ohi "viittäsataa"... Koko muu jono onneksi pysähtyi myös taakseni. Olisi muuten jäänyt taatusti tämäkin viesti kirjoittamatta, ellei olisi jo joskus maailmassa opetellut ajaessa aktiivisesti seuramaan myös perässätulijoiden temppuja.

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3431 : 21.07.20 - klo:23:34 »
Omilla reiteilläni on vielä vaarallisempi vasemmalle kääntyminen. Rajoitus vasta pudonnut 100 -> 80 ja tie kaartaa loivasti oikealle, jolloin edessä oleva jono peittää taakseen sen joka siinä keskiviivalla seisoo. Itse olen ottanut tavaksi lähestyä tuota risteystä "turistina", eli pudotan nopeuteni jo hyvissä ajoin kuuteenkymppiin ja vilkku tikittää melkein puoli minuuttia jo ensimmäiseltä ennakko-opasteelta alkaen, kun liruttelen moottorijarrutuksella siihen risteykseen, kääntyäkseni vasemmalle.

Mitä tulee perseessä roikkuviin prätkiin, niin en mä kyllä mitään lasolia suihkuttele niiden visiireille. Enkä häiriinny niistä juuri muutenkaan. Vaikka mulla ois omat muksut takapenkillä, niin aika epätodennäköistä, että niskansa jo takalasiin katkonut moottoripyöräilijä sinne takapenkille asti lentäisi juuri missään tilanteessa. Itseasiassa juuri viime viikonloppuna sattui elämäni toinen kerta, kun jouduin tekemään ABS-jarrutuksen kuivalla ja kesäisen kuumalla asfaltilla. Peura hyppäsi niin yllättäen reunakaiteen takaa kaistalleni, että tukeva jarrutus oli ensireaktio, mahdollisen seuraavan peuran tarkkailu toinen reaktio ja vasta kolmas reaktio oli kurkata taustapeiliin. Kukin motoristi itse valitsee turvavälinsä, jolla näihin tilanteisiin tulee. Usko omiin kykyihin tuntuu monella perskärpäsellä olevan vahva, mutta näissä tilanteissa se reaktioaika ja jarruttamisen taito sitten testataan, kun edellä ajava ihan oikeasti jarruttaa.

Enemmän mua kuumottaa raskaan liikenteen ammattilaiset, jotka roikkuvat alle 10 metrin päässä henkilöautoni puskurista. Mahdollisuuksien mukaan päästän ohi sellaiset hetimiten, tai jos ohituspaikkoja ei ole, niin saatanpa rauhallisella moottorijarrutuksella pudottaa -10kmh pois, veivata ikkunan auki ja näyttää "vaaksamittaa", että vähän pidempi turvaväli ois kivempi, jos tahtoo mun palaavan aiempaan marssinopeuteeni.

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3432 : 27.07.20 - klo:19:45 »
Erottajalta Eteläespalle (siis oikealle) kääntyy kaksi kaistaa. Minä siinä vasemmanpuoleisella, pakettiauton perässä. Lähdettyämme liikennevaloista ehdin nippanappa ryhmittyä Eteläespan vasempaan laitaan, kun pakettiauton rinnalta sujahti esiin polkupyöräilijä, väärään suuntaan ajaen. Tilanne oli niin nopea, että ehdin vain lievästi väistää, mutta jarrulle en ehtinyt. Fillarin ehdittyä jo takanurkallani soitin torvea pari kertaa.

Mulla on tapana ajaa melko lähellä pientareita, mutta onneksi en tällä kertaa ollut ihan 30 cm päässä reunakivestä. Siinä ois voinut tulla fillaristille pikkuruinen kiire kiivetä puolessa sekunnissa korkeahkon reunakiven yli sinne minne fillaristit tuossa kohdin kuuluvat. Pyörätie olisi siis ollut siinä metrin päässä tarjolla, mutta jostain käsittämättömästä syystä tämä 30 - 50 vuotias naisihminen valitsi ajella yksisuuntaista ajorataa vastavirtaan.

Poissa Hese57

• Jäsen
  • **
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia Elegance -14
    • Profiili
« Vastaus #3433 : 28.07.20 - klo:08:02 »

Mitä tulee perseessä roikkuviin prätkiin, niin en mä kyllä mitään lasolia suihkuttele niiden visiireille. Enkä häiriinny niistä juuri muutenkaan. Vaikka mulla ois omat muksut takapenkillä, niin aika epätodennäköistä, että niskansa jo takalasiin katkonut moottoripyöräilijä sinne takapenkille asti lentäisi juuri missään tilanteessa.

Tuskin takapenkille tulisi. MUTTA niin kuin mulle kävi jokunen vuosi sitten. Motoristi tuli pää edellä takalasiin ja säpäleiksi lasi meni. Lapset takapenkillä sai lasinsirut päällensä ja säikähtivät niin pahasti ettei matkan jatkumisesta parin tunnin päästä meinannut tulla mitään kun eivät uskaltaneet istua takana.
Jaa miten motoristille kävi?  Vauhtia ei ollut kuin noin 40km/h, kuljettaja pysähtyi takalasiin, kyydissä ollut lensi koko auton yli katuun. Kummallekaan ei muita kuin mustelmia, vaatteita oli reilusti päällä jotka pehmensivät laskua katuun.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > ???

Poissa passo_s

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3434 : 28.07.20 - klo:18:22 »
Pää edellä takalasiin ja selvisi. Hyvässä kulmassa on napsahtanut lasiin kun niska ei taittunut. Asuinalueellani on yksi pääväylä ja johon sitten tunkee kolmesta koulusta  mopo- ja kevari-ikäisiä. Joka alkusyksyn ja kevään ilmiö on teinilauma joka roikkuu mopoilla ja  kevareilla takapuskurissani kiinni. Siinä vaiheessa kun pelistä näen kuinka se porukan eka alkaa porukan alfa yksilönä tehdä jalalla potkuliikkeitä kohti takapuskuriani käynnistyy Passatin tuulilasin pesupumppu. Työsuhdeautoa kun ajelen, firma korvaa myös lasolit, lasolia löytyy reilusti tuulilasinpesunesteestä, aika harvoin edes laimennan.
« Viimeksi muokattu: 28.07.20 - klo:18:27 kirjoittanut passo_s »

Poissa Hese57

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3435 : 28.07.20 - klo:18:51 »
Hieman selvennystä, ajettiin 40km/h jonossa joka pysähtyi äkisti. Minulla kävi tuuri sain pysähtyyn ennen edellä ajavan perää, olisi siihen ehkä maanantain aamulehti mahtunut väliin. Kevari poika tuli suoraan autoni vetokoukkuun ja luultavasti heilahti kuin keinulauta ylös. Kypärä kun oli niin se ei paljoa vaadi kun autosta takalasi särkyy. Se ei ole yhtä vahvaa kuten etulasi. Enemmän pelkäsin sitä takana istuvan yli lentoa oliko kaverilla luita poikki. Näytti autosta katsoen aika hurjalta lennolta. Mutta molemmat käveli itse kun menimme vakuutusyhtiön konttoriin Raisiossa. Vakuutusvirkailija kehotti poikia menemään tarkistukseen terveyskeskukseen, varmuuden vuoksi.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > ???

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3436 : 28.07.20 - klo:21:37 »
Luultavasti tuo kevaripoika oppi nyt ihan lihasmuistiin asti turvavälin merkityksen ja pitelee vähän parempia välejä koko loppuelämänsä. Oi kunpa muutkin perskärpäset uskoisivat puhetta ja/tai näitä nettikirjoituksia, ettei jokaisen tarvisi kantapään kautta oppia.

Ihminen reagoi vähintään puoli sekuntia myöhemmin, kuin edellä ajava. Viiden auton jonossa puhutaan siis jo 2,5 sekunnista, jos ne autot ovat läpinäkymättömiä (pakettiautoja, tai raskaampia). Jos jonossa mennään tappituntumalla, niin helposti käy näin:

1. Jonon ensimmäinen jarruttaa hieman tavallista reippaammin.
2. Toinen saa jarruttaa sitäkin tiukemmin, korjatakseen >0,5 sek myöhästymisensä.
3. Kolmas saa jarruttaa jo ABSllä, mutta turvaväliä jää vielä jarrutuksen jälkeenkin.
4. Neljäs jarruttaa ABSllä ja syö turvavälinsä lähes kokonaan.
5. Viidennelle ei enää turvaväliä riitä, vaan kolahtaa puskuriin jo jarrutusta aloitellessaan.

Monesti ei tarvita kuin kolmen auton jono, niin siinäkin voi jo kolahtaa, kun kaikki ei kykene edes tuohon 0,5 sek reaktioaikaan. Kyllä minä itsekin joskus saatan navigaattoria katsella pari sekuntia ja vaikka heti huomaisinkin edessä ajavan jarruvalot, niin sitähän ei niistä näe, että onko kyseessä täysjarrutus vai kevyempi jarrutus. Vasta kun edellä ajava niiaa ja turvaväli alkaa huveta, ymmärtää takanatulija täysjarrutuksen tarpeen. Siihenkin sitä aikaa tuhraantuu ja turvaväliä syödään.

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3437 : 28.07.20 - klo:21:41 »
Vaikka itse pidän muutenkin keskivertoa isompaa turvaväliä, niin erityisesti silloin kun edessäni menee tuollainen yli kolmen auton possujuna, pidän ihan mieluusti 200 metriä maantiellä turvaväliä. Siinä kun ne autot sitten jonain kauniina päivänä romuttuukin yhteen ja samaan kasaan syystä tai kolmannesta, minä voin sitten hissukseen himmailla vauhtiani, haeskella hätävilkkujen käyttökytkintä ja pohtia optimaalisinta pysäköintipaikkaa, katkaistakseni sen ketjukolarin muodostumisen.

Poissa SNG

• Konkari
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
« Vastaus #3438 : 31.07.20 - klo:07:17 »
Liioiteltu turvaväli tekee ajamisesta rennompaa ja vähentää jonon haitariliikettä, tosin joku urpo siihen väliin kuitenkin usein tunkee ja usein siihen jää possuttelemaan. Jos ollut ohitusaikeissa, tuosta seuraa sitten reipas ohitus letkan ohi...

Eilen muuten oli "kunnioitettavin" liikennesuoritus piiiitkästä aikaa tai miesmuistiin. Noin viiden aikaan iltapäivällä oliin ajamassa Lempäälässä Tampereentiete (Tie  130 eli "vanha tie") Sääksjärveltä eteläänpäin. Katsoin peilistä, että paku kääntyi turhan myöhään takanatulevan liikenteen eteen vasemmalta pihasta. No sitten Höytämöntien risteystä ennen prätkä vetäisikin pakusta ohi. Ajattelin, että oli vain hiukan kyrttyyntynyt eteen tunkemisesta.

Höytämöntien risteyksen jälkeen tuo oranssi nelarikrossi (kilvetön) vetäisi ohi oman ajoneuvoni ja liikenteenjakajan välistä. Kuljettaja oli keski-ikäinen viiksekäs mies. Tämän jälkeen ohittelu jatkui huomattavalla ylinopeudella muunmuassa liikenteenjakajien väärältä puolella.

Tuollaiseen sikailuun törmää harvoin. Erityisen törkeäksi tuon tekee kilvettömällä ajoneuvolla ajaminen. Monttukrosseissahan ei valitettavasti vaadita kilpeä, koska eivät ole tieliikennekelpoisia. Liikennevakuutushan noissa kuitenkin pakollinen, mutta aika usein ei makseta.

Jos kuljettaja ja ajokki (todennäköisesti nelisatanen krossipyöräinen KTM tai mahdollisesti "Husse") vaikuttavat tutuilta, niin haistattakaa VITTU puolestani, ja kertokaa että seuraavalla kerralla joku saattaa kiilata liikenteenjakajaan...

Poissa SNG

• Konkari
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
« Vastaus #3439 : 31.07.20 - klo:07:23 »
Meinasin soittaa poliisille, mutta jätin väliin. Kilvetöntä pyörää mahdotonta jäljittää. Toivottavasti teloo itsensä. Saattoi olla jopa aineissa tai kännissä. Pyörätuoli loppuiäksi olisi sopiva rangaistus.

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3440 : 31.07.20 - klo:21:17 »
Onko tosiaan noin, että laite jolla ei saa liikenteessä ajaa, vaatii kuitenkin liikennevakuutuksen? Osaako joku perustella, miksi näin?

Poissa M_M

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3441 : 31.07.20 - klo:21:24 »
Se liikennevakuutus korvaa henkilövahinkoja sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahinkoja. Jossain metsätiellä kun kolauttaa crossipyörällä päin autoa ilman vakuutusta, niin kalliiksihan se käy.

Tai vaikka ihan vaan ajelee päin puuta ja teloo itsensä, kallista sekin voi olla ilman vakuutusta.

EDIT: Lisää aiheesta: https://www.lvk.fi/fi/liikennevakuutuskeskus/blogi/30.10.2017-tasta-syysta-peltoautot-ja-mokkimonkijatkin-taytyy-ja-kannattaa-liikennevakuuttaa/
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3442 : 31.07.20 - klo:21:51 »
Ei kovinkaan vakuuttavaa tuo yllä linkattu teksti, varsinkaan kun sen kirjoittaja on vahvasti puolueellinen, eli onkohan kyseessä vakuutusyhtiön mainosteksti. Pari vasta-argumenttia:

"Lähtökohtaisesti kaikki ajoneuvot tulee liikennevakuuttaa"

Eli myös fillarit ja päältä ajettavat ruohonleikkurit? Tätä en kyllä niele ilman lakiviitettä.

"Liikennevakuutus antaa turvaa liikenteessä aiheutuneiden vahinkojen varalta. Mutta mitä sitten tapahtuu, jos liikennevahinko sattuu ajoneuvolla, joka ei ole liikennevakuutettu? Peltoauto lentää katolleen, kuski ja matkustajat loukkaantuvat. Kuka korvaa ja mitä – vai korvaako kukaan mitään?"

Mielestäni peltoralli ei ole liikennettä, kuten ei sekään, jos suljetulla moottoriradalla ajetaan kahta markkaa seinään. Täältä varmaan löytyy rata-autoilijoita kommentoimaan, että millaisia vakuutuksia kyseisessä harrastuksessa on tapana käyttää? Omassa perheautossani on normaali liikennevakuutus ja siinä muistaakseni klausuuli, että se nimenomaan EI ole voimassa moottoriradalla.

Poissa SNG

• Konkari
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
« Vastaus #3443 : 31.07.20 - klo:22:38 »
Usko vain huviksesi. Maastokrossit (ja mönkijät) pitää nykyään vakuuttaa liikennevakuutuksella, vaikkei niillä ajettaisi tiellä metriäkään.

Poissa M_M

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3444 : 01.08.20 - klo:07:09 »
Ei kovinkaan vakuuttavaa

Alunperin kyse oli kilvettömän moottoripyörän liikennevakuuttamisesta. Sellaisessa pitää olla liikennevakuutus, piste.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa TOURAN HIGHLINE

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3445 : 01.08.20 - klo:11:47 »
Liioiteltu turvaväli tekee ajamisesta rennompaa ja vähentää jonon haitariliikettä, tosin joku urpo siihen väliin kuitenkin usein tunkee ja usein siihen jää possuttelemaan. Jos ollut ohitusaikeissa, tuosta seuraa sitten reipas ohitus letkan ohi...
Aamen. Tulin tuossa juuri viikolla pohjoisesta kotiin, reipas 1000km päiväsiivu. Kaikenlaista jononmuodostajaa tappituntumalla taas enimmäkseen liikkeellä. Huomattavasti helpompaa ja leppoisampaa olisi niillekin jonojäniksille ohittaa turvallisesti ja haitaria soittamatta, kun ymmärtäisivät pitää kunnon väliä edellä ajavaan. ACC ei tietenkään edes anna mahdollisuutta 200m väleihin, mutta jos sen osaa säätää oikein, niin aika reilua väliä jättää kyllä. Niin, ja hei, jokuhan voi tien päällä olla oikeasti menossa muuallekin kuin lähitaajamaan tai sieltä kotiin 20km päähän... Keskinopeudella alkaa jo silloin olla merkitystä, jos ei aio välillä nukkua hotellissa, ja ohittamiselle alkaa löytyä perusteita, jos se ärsyttää.
Mutta ei ehkä ihan joka tilanteessa. Parhaat näkemäni suoritukset matkalla ne kaksi ulkomaalaisissa kilvissä ollutta rekkaa, jotka väkisin tunkivat ohi edessä ajaneesta samanalaisesta 4-5kmh nopeuserolla... Toinen sentään teki sen ohituskaistatiellä, mutta siinähän sitten lyötiin liinat kiinni 110 mittarinopeudesta kärry perässä, kun tämä päätti mäessä lähteä nippa nappa viidestä kympistä eteen lähes epätoivoiselle ohitusyritykselleen...
Ammattikuskinkin pitäisi osata laskea keskinopeuksia ja samalla muistaa, että  sillä yhdistelmällähän ei oikeasti saa ajaa kuin 80kmh. Kun kollega edellä ajaa jo 83-85, niiin onko siitä väkisin mentävä ohi, vaikka rajoittimessa pari napsua vielä olisi käyttämättä...

Poissa Hese57

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3446 : 01.08.20 - klo:16:19 »
Ammattikuskinkin pitäisi osata laskea keskinopeuksia ja samalla muistaa, että  sillä yhdistelmällähän ei oikeasti saa ajaa kuin 80kmh. Kun kollega edellä ajaa jo 83-85, niiin onko siitä väkisin mentävä ohi, vaikka rajoittimessa pari napsua vielä olisi käyttämättä...
Onhan täällä monikin sanonut että vakkari päällä on mukavampi ajaa, kuin pumpata toisen perässä. Vaikka ero olisikin vain 2km/h.  Mutta syytä on siinäkin jota ohitetaan. Onko pakko painaa vain kovemmin monoo lattiaan kun voisi hieman nostaa sitä ja päästää toinen vauhdilla ohi.  Se kilpailu vietti, sehän se.

Poissa passo_s

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3447 : 01.08.20 - klo:20:16 »
Usko vain huviksesi. Maastokrossit (ja mönkijät) pitää nykyään vakuuttaa liikennevakuutuksella, vaikkei niillä ajettaisi tiellä metriäkään.
Ajelin kaverin isoa ja uutta enska kotaria, yksityisellä maanomistajan maalla joka on antanut siivun enska harrastajille.1 vaihteella hissukseen ajelin kun taidot ei isommille vaihteille riittäneet. Muita ajajia polulla oli, paljon lapsia jotka ohitti minua vasemmalta ja oikealta. Yksi penska sitten ohitti minut ja kaatui heti eteeni. Ajoin polulta metsään ja täpärästi väistin etten ajanut kaatuneen niskan päältä, käden päältä meni eturenkaani. Mustelmilla selvisi. Pyörän lainaaja oli naaama valkoisena kun kerroin tapahtuneesta. Lauantaina ajelin.Mulla ei ole moottoripyörä korttia, kaverin omistamalla enskalla ajoin jossa ei ollut vakuutuksia vielä, pyörällä oli ajettu 7 tuntia ja vakuutukset ja jonkin sortin kilpi oli tulossa maanantaina. Sitä voisi leikitellä kauhealla ajatuksella että olisin vammauttanut pysyvästi pikku pojan joka eteeni kaatui.

Poissa Hibah

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3448 : 01.08.20 - klo:21:33 »
ACC ei tietenkään edes anna mahdollisuutta 200m väleihin, mutta jos sen osaa säätää oikein, niin aika reilua väliä jättää kyllä.

Tokihan siihenkin voi laittaa tavoitenopeuden riittävän pieneksi, että turvaväli edessä alkaa kasvaa?

kaksi ulkomaalaisissa kilvissä ollutta rekkaa, jotka väkisin tunkivat ohi edessä ajaneesta samanalaisesta 4-5kmh nopeuserolla... Toinen sentään teki sen ohituskaistatiellä, mutta siinähän sitten lyötiin liinat kiinni 110 mittarinopeudesta kärry perässä, kun tämä päätti mäessä lähteä nippa nappa viidestä kympistä eteen lähes epätoivoiselle ohitusyritykselleen...

Juu, en kyllä lähtis 50 vauhdilla ohittamaan, jos ohitettava ajaa yli 80.  ;D

Poissa SNG

• Konkari
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
« Vastaus #3449 : 02.08.20 - klo:01:28 »
Ajelin kaverin isoa ja uutta enska kotaria, yksityisellä maanomistajan maalla joka on antanut siivun enska harrastajille.1 vaihteella hissukseen ajelin kun taidot ei isommille vaihteille riittäneet. Muita ajajia polulla oli, paljon lapsia jotka ohitti minua vasemmalta ja oikealta. Yksi penska sitten ohitti minut ja kaatui heti eteeni. Ajoin polulta metsään ja täpärästi väistin etten ajanut kaatuneen niskan päältä, käden päältä meni eturenkaani. Mustelmilla selvisi. Pyörän lainaaja oli naaama valkoisena kun kerroin tapahtuneesta. Lauantaina ajelin.Mulla ei ole moottoripyörä korttia, kaverin omistamalla enskalla ajoin jossa ei ollut vakuutuksia vielä, pyörällä oli ajettu 7 tuntia ja vakuutukset ja jonkin sortin kilpi oli tulossa maanantaina. Sitä voisi leikitellä kauhealla ajatuksella että olisin vammauttanut pysyvästi pikku pojan joka eteeni kaatui.

Niinpä. Niin kauan kun ei satu maastossa mitään, ei ongelmaa. Sitten kun oikeasti sattuu, niin ongelmaa rupeaa ilman vakuutuksia olemaan. Hyvä ettei sattunut pahemmin!

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy