"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

bowtie81

eikös tieliikennelaissa ole jonkinlainen pykälä siitä, että ohitettavan pitää ajaa siten, että ohitus sujuu turvallisesti, eli jos kiihdyttää niin syyllistyy itsekin rikkeeseen? Valitettavasti näitä pässejä tuntuu tosiaan mahtuvan liikenteeseen. Toisinaan alinopeutta ajavan ohitus myös aiheuttaa torvifanfaarit ja valoshow:n, olen aina miettinyt että mikähän idea siinäkin on, jos ihan laillisessa paikassa ilman huomattavaa ylinopeutta pystyy ohittamaan alinopeutta ajavan.

Ja polttoaineen säästämiseksi kun ajellaan hieman hiljempaa, niin peiliin pitää katsella ja varmistua, ettei hidasta muiden menoa..

Kasetti

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 22.06.19 - klo:10:30
eikös tieliikennelaissa ole jonkinlainen pykälä siitä, että ohitettavan pitää ajaa siten, että ohitus sujuu turvallisesti, eli jos kiihdyttää niin syyllistyy itsekin rikkeeseen? Valitettavasti näitä pässejä tuntuu tosiaan mahtuvan liikenteeseen. Toisinaan alinopeutta ajavan ohitus myös aiheuttaa torvifanfaarit ja valoshow:n, olen aina miettinyt että mikähän idea siinäkin on, jos ihan laillisessa paikassa ilman huomattavaa ylinopeutta pystyy ohittamaan alinopeutta ajavan.

Ja polttoaineen säästämiseksi kun ajellaan hieman hiljempaa, niin peiliin pitää katsella ja varmistua, ettei hidasta muiden menoa..

Kyllä. Tieliikennelain 2. Luvun 19§.

"Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta."
Exät:
VW Corrado 1.8l G60 160hv (USA) vm. 1990
Seat Leon CUPRA 240hv vm. 2009 (BWJ)
Seat Leon CUPRA 280 vm. 2014 (CJXA)
Seat Leon CUPRA ST 290 vm. 2016 (CJXH)
Seat Leon ST CUPRA 300 4Drive vm. 2019 (DNUE)

Nykyinen:
VW Golf R Variant Mk8

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: K2 - 22.06.19 - klo:11:50
Täältä lisää tietoa jos asia askarruttaa, on mielestäni aivan päivänselvää, mutta ihan hyvä kerrata perusteet jos on päässy unohtuun...

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakointi/ajonopeus/ohittaminen

"Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle."

Laki siis sanoo että ohittaminen on tehtävä turvallisesti. Ohittamista yrittävän on siis annettava periksi jos joku hullu yrittää estää ohituksen tai jos ei turvallisesti pysty tekemään ohitusta.

Kannattaa huomioida myös se seikka, että monessa paikkaa ohituskaistan alussa vaihtuu nopeus 80 -> 100, tottakai se josta pyrit ohi saattaa ja usein myös nostaa tällöin omaa nopeuttaan ja se voi tuntua siltä että yrittää estää ohitusta, varsinkin jos edellä ajavalla tehokas auto niin nopeus nousee hetkessä sataseen ja sinä jäät sinne taakse vittuuntumaan Corollasi nuhapumpun kanssa kun tehot ei riitä vaikka lujaa tahtoa kyllä on.

Laki on laadittu siten, että ohittaminen on käytännössä täysin kiellettyä jos edellä ajava ajaa jo suurinta sallittua nopeutta, tällöin ohituksiin on tarvetta vain silloin jos joku ajaa selvää alinopeutta esim. kuorman takia tms.

Mun mielestä suurin osa ohittelijoista on oman elämänsä Keke Rosbergeja jotka pitävät itseään muita parempina. Ajavat jatkuvasti urku auki muista piittaamatta. Että kun muualla ei pääse pätemään niin tehdään se sitten liikenteessä kun ensin on ostettu se nopein auto mikä kaupasta löytyy tai on käyty lastuttamassa se Skodillac. Sekös se vituttaa jos nopein auto ei saa erityistä kunnioitusta muilta, kun se maksoikin niin paljon. Fiksut osaa ajaa myös jonossa ja vain todella hitaasti ajavia voi olla joskus tarve ohitella.

Tuonne kun lähtee sillä mielellä, että ei ole kiire mihinkään niin jää ne turhat ohittelut pois. Muiden väheksyminen ja aliarviointi on pahimpia virheitä mitä ihminen voi tehdä.

En väitä etteikö tuolla olisi hulluja, mutta pitää osata antaa periksi sellaisten kanssa ihan oman ja muiden turvallisuuden nimissä. Pääasia että kaikki pääsee perille, se oletko perillä minuutin vai kaksi aiemmin ei muuta juuri mitään, mutta jos ajat pahan kolarin niin se voi muuttaa kaiken.

Jos tiellä on 100 km/h rajoitus, niin sun on pidettävä huoli ettet sitä ylitä, typerintä on laskeskella että niin harvoin jää ylinopeudesta kiinni että ihan surutta voi ajaa jatkuvasti 20 km/h ylinopeutta kun kortti ei vielä lähe ja sakoilla selviää, silloin vain kerjää verta nenästään kun muut tuntuu ajavan liian hitaasti suhun verrattuna ja ovat muka sun tiellä.

"Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle."

Jos minä siis ajan satasen alueella satasta, enkä erikseen pudota nopeutta, niin minut ohittava auto syyllistyy heti liikennerikkomukseen, en minä. Jos sinulle ei se satasen vauhti riitä, niin sinulla on ehkä kusta päässä.

Viittasin nyt lähinnä siihen mitä tuossa joku sanoikin, että jos sinua ohitetaan, et saa tehdä ohituksesta tahallaan vaikeampaa kiihdyttelemällä. Ihan sama mikä nuhapumppu kenelläkin on, jos huomaat, että takana on nopeampi auto/kuljettaja niin ei varmaan tarvi kiihdyttää vaikka ohituskaista alkaisi, laske ohi ne joilla on kiire, se voi johtua vaikka työaikatauluista, ei aina voi ajella kiireettömästi, eikä kiire tarkoita, että siitä nautitaan.

Et voi tietää toisen syytä kiirehtiä. Vai esteletkö lentokentällä ihmisiä jotka juoksee, koska mikseivät lähteneet ajoissa matkaan ja eihän sisällä pitäisi juosta?

Itse tykkään ajella rauhassa, mutta silloin kun on kiire niin todennäköisesti hermot on jo valmiiksi kireellä. Tästä varmaan moni liikenneraivotilannekin johtuu.

vwmies

TLL löytyy myös pykälä, jossa kielletään ajaminen tarpeettoman hitaasti, jottei muu liikenne häiriinny. 

Jotenkin tuntuu siltä, että monelta puuttuu "liikennesilmä", ts. ei osata lukea muuta liikennettä (itse pysähdyin ja annoin 2 ratsukon ohittaa autoni nyt aamulla). Ja toinen "peruspuute" on joustavuuden puuttuminen, esim vetoketjuperiaate toisen ajokaistan päättyessä. Jumivassa tasa-arvoisessa risteyksessä taas voi vinkata vasemmalta tulevalle, että aja ensin ja pattiltilanne purkautuu. Aikaa menee ehkä 10 sek.
Yritetään pärjätä.

HneryK

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 22.06.19 - klo:12:38
Viittasin nyt lähinnä siihen mitä tuossa joku sanoikin, että jos sinua ohitetaan, et saa tehdä ohituksesta tahallaan vaikeampaa kiihdyttelemällä. Ihan sama mikä nuhapumppu kenelläkin on, jos huomaat, että takana on nopeampi auto/kuljettaja niin ei varmaan tarvi kiihdyttää vaikka ohituskaista alkaisi, laske ohi ne joilla on kiire, se voi johtua vaikka työaikatauluista, ei aina voi ajella kiireettömästi, eikä kiire tarkoita, että siitä nautitaan.
Et voi tietää toisen syytä kiirehtiä. Vai esteletkö lentokentällä ihmisiä jotka juoksee, koska mikseivät lähteneet ajoissa matkaan ja eihän sisällä pitäisi juosta?
Itse tykkään ajella rauhassa, mutta silloin kun on kiire niin todennäköisesti hermot on jo valmiiksi kireellä. Tästä varmaan moni liikenneraivotilannekin johtuu.

Samoin, jos perässäni roikkuu auto/autoja, niin viimeinen asia joka mieleeni tulee, on yrittää estää ohitusta. Joskus ohituskaistallakin täytyy reilusti laskea nopeutta, että ymmärtävät/uskaltavat ohittaa.

dosetti

Liikenteessä on aivan järjetön määrä ihmisiä, joille on jo iso saavutus saada auto sammumatta liikkeelle ja saada auto kulkemaan oikeaan suuntaan, saati nyt seurata aktiivisesti jotain ympäröivää liikennettä.. Esim. tankkaaminen voi olla niin iso mörkö, että sitten kun on kerännyt tarpeeksi rohkeutta lähteä sinne tankkaamaan, mielessä on vain se, miten siitä suoriutuu. Useampi tällainen kuski tuttavapiirissä..  ???

bowtie81

tosiaan lakia ei voida tujoittaa sokeasti, koska esim. tuo vasemalle kaistalle siirtyminen jotta moottoritielle liittyvä auto voi helpommin liittyä on mielestäni järkevä toimenpide silloin kun sen voi turvallisesti tehdä.

Lisäksi suomessa ei osata ajaa oikealla kaistalla. Hyvä esimerkki porvoon moottoritien yhtyminen lahden tiehen. Kaistaa ei tarvitse ollenkaan vaihtaa, mutta kaikilla on valtava kiire päästä keskikaistalle. Mikä ihme siinä on. Sama kun tullaan porvoon moottoritieltä kehä 3:lle, kauhea kiire päästä keskikaistalle.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.06.19 - klo:13:04
Järki pitää olla aina liikenteessä olipa laki mikä hyvänsä.
Ei kenelläkään ole lupaa tappaa toisiansa olipa laki mikä vaan.
HEI märkkorvat kun kun liikutte teillä mistakaa tämä.
Pari miljoona on mittarissa.

Olet varmasti hyvä kuski, mutta noilla kilometreillä paukuttelu ei merkkaa mitään, muista se. Naurettavaa oman hännän nostamista.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: K2 - 22.06.19 - klo:11:50
Täältä lisää tietoa jos asia askarruttaa, on mielestäni aivan päivänselvää, mutta ihan hyvä kerrata perusteet jos on päässy unohtuun...

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/ennakointi/ajonopeus/ohittaminen

"Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle."

Laki siis sanoo että ohittaminen on tehtävä turvallisesti. Ohittamista yrittävän on siis annettava periksi jos joku hullu yrittää estää ohituksen tai jos ei turvallisesti pysty tekemään ohitusta.

Kannattaa huomioida myös se seikka, että monessa paikkaa ohituskaistan alussa vaihtuu nopeus 80 -> 100, tottakai se josta pyrit ohi saattaa ja usein myös nostaa tällöin omaa nopeuttaan ja se voi tuntua siltä että yrittää estää ohitusta, varsinkin jos edellä ajavalla tehokas auto niin nopeus nousee hetkessä sataseen ja sinä jäät sinne taakse vittuuntumaan Corollasi nuhapumpun kanssa kun tehot ei riitä vaikka lujaa tahtoa kyllä on.

Laki on laadittu siten, että ohittaminen on käytännössä täysin kiellettyä jos edellä ajava ajaa jo suurinta sallittua nopeutta, tällöin ohituksiin on tarvetta vain silloin jos joku ajaa selvää alinopeutta esim. kuorman takia tms.

Mun mielestä suurin osa ohittelijoista on oman elämänsä Keke Rosbergeja jotka pitävät itseään muita parempina. Ajavat jatkuvasti urku auki muista piittaamatta. Että kun muualla ei pääse pätemään niin tehdään se sitten liikenteessä kun ensin on ostettu se nopein auto mikä kaupasta löytyy tai on käyty lastuttamassa se Skodillac. Sekös se vituttaa jos nopein auto ei saa erityistä kunnioitusta muilta, kun se maksoikin niin paljon. Fiksut osaa ajaa myös jonossa ja vain todella hitaasti ajavia voi olla joskus tarve ohitella.

Tuonne kun lähtee sillä mielellä, että ei ole kiire mihinkään niin jää ne turhat ohittelut pois. Muiden väheksyminen ja aliarviointi on pahimpia virheitä mitä ihminen voi tehdä.

En väitä etteikö tuolla olisi hulluja, mutta pitää osata antaa periksi sellaisten kanssa ihan oman ja muiden turvallisuuden nimissä. Pääasia että kaikki pääsee perille, se oletko perillä minuutin vai kaksi aiemmin ei muuta juuri mitään, mutta jos ajat pahan kolarin niin se voi muuttaa kaiken.

Jos tiellä on 100 km/h rajoitus, niin sun on pidettävä huoli ettet sitä ylitä, typerintä on laskeskella että niin harvoin jää ylinopeudesta kiinni että ihan surutta voi ajaa jatkuvasti 20 km/h ylinopeutta kun kortti ei vielä lähe ja sakoilla selviää, silloin vain kerjää verta nenästään kun muut tuntuu ajavan liian hitaasti suhun verrattuna ja ovat muka sun tiellä.

"Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle."

Jos minä siis ajan satasen alueella satasta, enkä erikseen pudota nopeutta, niin minut ohittava auto syyllistyy heti liikennerikkomukseen, en minä. Jos sinulle ei se satasen vauhti riitä, niin sinulla on ehkä kusta päässä.

Tähän syöttöön on pakko tarttua! Ensinnäkin ainakin nelostiellä kesäisin ohituskaistat ja rajoitus on pääsääntöisesti 100km/h, mutta kumminkin nämä teidenritarit ajavat sen 88-92km/h ennen sitä ja ohituskaistalla sen 110-120km/h todellista. Kun ohituskaista loppuu tippuu nopeus taas tuohon 88-92km/h. Vaikka se johtuisi raviefektistä (KVG), niin todella raivostuttavaa ja tämän vuoksi ohitan possujunat ennen ohituskaistoja, koska yleensä ohituskaistojen päässä poliisit ovat tutkaamassa, mutta aivan liian harvoin!

Sitten faktaa liikennelääketieteen professorilta (Timo Tervo), joka hyvin aina kyseenalaistaa Pasternak:n ylinopeksien demonisoinnin. Pienillä ylinopeuksilla ei ole mitään merkitystä liikenneturvallisuuden kanssa! Vasta yli 15km/h ylinopeus lisää ohitustarpeen kolminkertaiseksi!

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016060321655459

Ja kyllä minä vaihdoin auton kolme kertaa tehokkaamaksi (Eikä ole tarvinnut lastuttaa) sen vuoksi ettei tarvitse enää noita kotipoliiseja ja kouluttajia jännittää! Painaa pedaalia ja menee ohi. Siinä saavat jäädä välkyttelemään pitkiä ja tööttäilemaan. Jos sinulla ei ole kiire, niin aja sivuteitä ja pysy pois pääteiltä, kun kaikki toimisivat näin, niin liikenne olisi paljon joustavampaa  ;).

Nimimerkillä: Yli miljoona kilometriä, 0 ylinopeussakkoa ja maksimibonukset liikennevakuutuksissa! Kyllä se ensimmäinen tulee todennäköisesti ohitustilanteesta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Freeze

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.06.19 - klo:13:54
Etkö tajua, että vahinkohistorian ottavat myös huomioon vakuutusyhtiöt ?

Vakuutusyhtiöt nyt ottaa huomioon kaikennäköistä tai sitten ei, autonostonkin. Lisäksi ensimmäisen kolarin saa usein ilmaiseksi!
Itselläkin napsahti kerrasta 80% boonukset autonoston yhteydessä, nyt on hyvä estellä ohituksia... 8)
Kia Niro EV 2022

a4b8

Ennen ohituskaistaa nopeusrajoitus 80 km/h, ohituskaistan jälkeen 80 km/h. Mikä olisi "oikea" nopeus ennen/jälkeen ohituskaistaa?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

HneryK

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.06.19 - klo:14:02
Nimimerkillä: Yli miljoona kilometriä, 0 ylinopeussakkoa ja maksimibonukset liikennevakuutuksissa! Kyllä se ensimmäinen tulee todennäköisesti ohitustilanteesta.

Tässäkin kolarissa saattoi olla osallisena niitä, jotka eivät ole koskaan ohittaneet ketään, koska niin on turvallisempaa...
https://yle.fi/uutiset/3-10842410

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: HneryK - 22.06.19 - klo:15:09
Tässäkin kolarissa saattoi olla osallisena niitä, jotka eivät ole koskaan ohittaneet ketään, koska niin on turvallisempaa...
https://yle.fi/uutiset/3-10842410

Tai sitten kyseessä oli ihan perinteinen kiima ohituskaistalla ruuhkassa ja toiset joutuvat jarruttamaan oikealla kaistalla viime hetken kiilaajia, kun ohituskaista päättyy. Tämähän on ihan perussettiä kyseisellä tiellä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 22.06.19 - klo:14:36
Ennen ohituskaistaa nopeusrajoitus 80 km/h, ohituskaistan jälkeen 80 km/h. Mikä olisi "oikea" nopeus ennen/jälkeen ohituskaistaa?

Se sama millä vetänyt possujunaa viimeiset 10km?

Tästähän on jopa tutkimus muistaakseni Ruotsista, kun alkoi ohituskaista, niin se leveni kahdeksi kaistaksi, mutta nämä oli erotettu toisista kaiteella/vaijerilla. Tällaisella pätkällä oikean puoleisella kaistalla olevat eivät kiihdyttäneetkään nopeutta vaikka kaista leveni.

Summasummarum: Raviefekti tarkoittaa,  kun tie levenee, niin uskalletaan ajaa kovempaa ja kun tie kapenee, niin vauhti tippuu vaikka nopeusrajoitus pysyisi samana esim 100km/h.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HneryK

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 22.06.19 - klo:15:32
Tai sitten kyseessä oli ihan perinteinen kiima ohituskaistalla ruuhkassa ja toiset joutuvat jarruttamaan oikealla kaistalla viime hetken kiilaajia, kun ohituskaista päättyy. Tämähän on ihan perussettiä kyseisellä tiellä.
Hyvä pointti. Ruuhkassa ohituskaistoilla syntyykin enimmäkseen vaaratilanteita...

-karppa-

Kaikki ohituskaistat saisi Suomesta kääriä kokonaan pois!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tkp

Tossa Tampereen ja Oriveden välillä 9-tiellä olevan ohituskaistan kohdalla tulee monesti miettineeksi että kuinkahan monelta lähtis kortti kun poliisi olisi tutkaamassa ohituskaistan päässä. Vedetään ohituskaistaa niin paljon kun Corollasta lähtee että saa vaihdettua paikkaa jonossa ja on _ehkä_ puoli minuuttia aikaisemmin perillä. Todennäköisesti muutaman kilometrin kuluttua ollaan taas peräkkäin.

Urmas

Jos ohituskaistan kohdalla on 100 km/h ja ennen ja jälkeen 80 km/h niin saako oikealla kaistalla ajaa ohituskaistan kohdalla 100 km/h vai onko sekin paheksuttavaa. Oletuksena että ei ennen ohituskaistaa ole madellut alinopeutta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tkp - 22.06.19 - klo:16:22
Tossa Tampereen ja Oriveden välillä 9-tiellä olevan ohituskaistan kohdalla tulee monesti miettineeksi että kuinkahan monelta lähtis kortti kun poliisi olisi tutkaamassa ohituskaistan päässä. Vedetään ohituskaistaa niin paljon kun Corollasta lähtee että saa vaihdettua paikkaa jonossa ja on _ehkä_ puoli minuuttia aikaisemmin perillä. Todennäköisesti muutaman kilometrin kuluttua ollaan taas peräkkäin.

Kyllä poliisit on useasti siinä ohituskaistan lopussa tutkaamassa ja antamassa sakkoja. Ainakin kolme kertaa olen nähnyt tämän vuoden puolella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDiih

Lainaus käyttäjältä: tkp - 22.06.19 - klo:16:22
Tossa Tampereen ja Oriveden välillä 9-tiellä olevan ohituskaistan kohdalla tulee monesti miettineeksi että kuinkahan monelta lähtis kortti kun poliisi olisi tutkaamassa ohituskaistan päässä. Vedetään ohituskaistaa niin paljon kun Corollasta lähtee että saa vaihdettua paikkaa jonossa ja on _ehkä_ puoli minuuttia aikaisemmin perillä. Todennäköisesti muutaman kilometrin kuluttua ollaan taas peräkkäin.

Monesti tuossa on poliiseja keräilemässä kiireisimmiltä matkaajilta pois. Eilen ajelin tossa ite 80 km/h ja annoin muiden painatella ohi kun tuntui ihmisillä olevan kiire päästä tappelemaan kännissä naapuriensa kansa. Ja tosiaan todellinen aikasäästö on aivan olematon. Saman tein muutamalla muullakin ohituskaistalla, kiirettä luonnollisesti ei ollut, anoppilaan kun oltiin menossa  ::) Aika harvoin tulee muutenkaan kaahattua pääteitä pitkin, aivan yhtä tylsää touhua ajaa nopeusrajoituksen mukaan, tai sitä +6 km/h. Polttoaineen kulutus kasvaa helposti tuolla erolla jo +10%, ylipäätään kustannus-, aika- ja ympäristömielessä paras olisi ajaa ylinopeutta vain pienillä nopeuksilla. Ylinopeuden ajamisesta ei muutenkaan saa kyllä mitään kiksejä, todella typerää touhua. Ennemmin menen ajamaan keskivertoauton hintaisella fillarilla vuoren rinnettä alas kunnon varusteissa. Itseohjautuvat autot saisivat jo pikku hiljaa tulla, sen verran puuduttavaa touhua alle kolminumeroisten teiden ajaminen on... Hyvät Jussin jatkot muillekkin, pysytään pois tilastoista.  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.06.19 - klo:20:31
Laki vaan on laki ja sillä sipuli.
Tulee kyllä ohituskaistalla vedettyä 130 ja auto piipaa.
Silloin hyvä herrä muista korttia.
Ota vielä vähän lisää  ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: Urmas - 22.06.19 - klo:17:33
Jos ohituskaistan kohdalla on 100 km/h ja ennen ja jälkeen 80 km/h niin saako oikealla kaistalla ajaa ohituskaistan kohdalla 100 km/h vai onko sekin paheksuttavaa. Oletuksena että ei ennen ohituskaistaa ole madellut alinopeutta.

Paheksuttavasta en tiedä, mutta lain mukaan voi olla joko tai. Jos joku lähtee heti kaistan alussa ohittamaan, niin silloin ei saa, koska laki kieltää ohitettavalta kiihdyttämisen ohituksen aikana. Mutta jos ei ole ohittajia, niin silloin toki saa nostaa nopeuden sataseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Skeida-Bob

Tottakai saa nostaa nopeuden 80->100. Saivartelun taso menee jo vähän yli tällä tasolla, joten jatketaan samallalinjalla... Edellä ajava ylittää ensin 100kmh rajan jolloin pedaali lattiaan, takana tuleva ei ole voinut aloittaa ohitusta ennen kun hän ylittää sen 100kmh rajan. Ei ittu nyt hävettää kun aloin tähän  ;D.

Kotitarve-ensioitkosia on ollut aina ja tulee olemaan, lisäksi on lukuisa joukko muita kuzipäitä, edellä mainittujen esiintymistiheys juuri liikenteessä on vallattoman suuri.

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.06.19 - klo:15:10
Paheksuttavasta en tiedä, mutta lain mukaan voi olla joko tai. Jos joku lähtee heti kaistan alussa ohittamaan, niin silloin ei saa, koska laki kieltää ohitettavalta kiihdyttämisen ohituksen aikana. Mutta jos ei ole ohittajia, niin silloin toki saa nostaa nopeuden sataseen.
jo läks pazka pihasta.

rawpower

Tänään oli taas muutama mielensäpahoittaja juhannuksen paluuliikenteessä.

100km/h rajoitus. Itse ajoin 110km/h mittarin mukaan vakkarilla. Tavoitin edellä ajavan Dacian joka ajoi noin 90km/h. Ohituspaikkaa ei tullut 5km matkalla ja käännyimme sitten samaan suuntaan kun kärsämäen ohi jatkettiin matkaa kohti kajaania. Rajoitus vaihtui sitten 60 -> 80 -> 100 ja kun 100 oli vaihtunut tuli hyvä paikka ohittaa ja ripeästi lähdin ohittamaan. Tämä kaveri sitten päätti kiihytetellä mukana nostaen vauhdin jopa 120km/h ja yrittäen estää ohituksen. Sen lisäksi jäi sitten roikkumaan takapuskuriin kiinni muutamaksi kilometriksi kunnes luovutti...

tet

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 23.06.19 - klo:15:30
Tottakai saa nostaa nopeuden 80->100. Saivartelun taso menee jo vähän yli tällä tasolla, joten jatketaan samallalinjalla... Edellä ajava ylittää ensin 100kmh rajan jolloin pedaali lattiaan, takana tuleva ei ole voinut aloittaa ohitusta ennen kun hän ylittää sen 100kmh rajan. Ei ittu nyt hävettää kun aloin tähän  ;D.

Mikä sinusta tuossa tieliikennelain 19. pykälässä antaa oikeuden nostaa nopeutta, jos joku on sinua ohittamassa? Pykälän 2.momentti kuuluu näin:

LainaaOhitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Saahan sitä toki saivarrella, että enpä huomannut että minua ohitetaan. Mutta jos takanasi ajava siirtyy vasemmalle kaistalle ja alkaa lähestyä, niin kyllä se ohitusta tarkoittaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-JJH-

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 23.06.19 - klo:18:55Tämä kaveri sitten päätti kiihytetellä mukana nostaen vauhdin jopa 120km/h ja yrittäen estää ohituksen. Sen lisäksi jäi sitten roikkumaan takapuskuriin kiinni muutamaksi kilometriksi kunnes luovutti...

Mainitaanpa tällainen tarinanpätkä, karvan päältä 10 vuoden takaa, kun ajelin 90km työmatkaa päivittäin. Mulla oli pumppusuutin-Paskatilla tapana ajella sillä tavalla rauhakseltaan, todellista nopeutta sellainen 5-10 kmh yli rajoituksen. Ohituksia en tuolloin, enkä nyt, ihan hirveästi harrastellut ellei sitten ollut edessä todellinen terva-perse, tai satasen alueella rekka.

Muistan, miten 100-alueella joku tuhnutti Almerallaan 75kmh taulussa ja ensimmäisellä tyhjällä suoralla heitin ohitse, nopeuteni jäädessä sinne 110kmh pintaan. Tämä Mr. Nissan ei tykännyt, vaan lähti kiihdyttämään ohituksen aikana, mutta onneksi pumppusuutin-kiisselissä oli enempi potkua, kuin Nissanin 1,4-litraisessa vapari-isolohkossa. Mutta tämä paviaanin esiaste päätti silti, vaikkei voinutkaan ohitusta estää, että on kivaa ajella minun persiissä kiinni.

Kattelin mokomaa vähän aikaa ja ajattelin, että tehdäämpä apinalle ansa - muistin, että vähän matkan päässä on kameratolppa. Joten ensin hieman himmasin nopeutta, kun tolppa alkoi lähestyä kiihdytin "ripeästi" sinne 120-130kmh pintaan ja odottelin, miten Nissani alkoi hetken päästä taas saavuttaa minua. Ajoitukseni osui nappiin, sillä juuri ennen kameraa hidastin nopeasti käsijarrulla, ettei ittelle napsu mutta välähdyksestä näin, miten hetken päästä takaa tuleva Almera-apina otatti itsestään kuvan. Kaveri jätti perseessä roikkumisen samantien, varmaan ajoi kotiin asti 75 kmh.

-JJ-

Vinski

Ei sillä, ettenkö minäkin olisi joskus provosoitunut liian lähellä perässä ajavaan autoon. Toistaiseksi on kuitenkin riittänyt vauhdin pikku hijaa himmaaminen jonkun rekkajonon tullessa vastaan. Aina on sen kerran jälkeen takana tulija joko jättänyt riittävästi väliä tai mennyt sitten sopivan paikan tullen ohi.

55kW

Onko nyt niin, että motarille liittyessä hitaampaa liikennettä ei voi saa ohittaa kiihdytyskaistaa hyödyntäen ts. oikealta?

Sokota09

Reilu vuosi sitten tuli todistettua työmatkalla hauskan näköinen tapahtuma, kun toisella autoilijalla menee totaalisesti vati nurin. Ajettiin taajama-alueella ja edessäni meni kaksi autoa (Audi A4 ja Skoda Superb). Skoda ajeli suht lähellä Audin hanuria n. kilometrin matkan, kun Audi-kuskilla napsahti ja heitti dösäpysäkille. Päästi Skeidan ohi ja hirveä kiihdytys konttiin kiinni. Siinä sitten Audi-kuski hinkkasi Skeidan kontissa kiinni sellaiset kaksi kilometriä vähän väliä jarrua polkien, kun meinasi ottaa konttiin kiinni. Ei ihan auennut mitä tuolla yritti saavuttaa, mutta ainakin teki omasta ajamisestaan huomattavasti epämukavampaa.

Sokota09

#3329
Lainaus käyttäjältä: 55kW - 24.06.19 - klo:14:55
Onko nyt niin, että motarille liittyessä hitaampaa liikennettä ei voi saa ohittaa kiihdytyskaistaa hyödyntäen ts. oikealta?

Tieliikennelaki kieltää oikealta puolelta ohittamisen. Eli vasemmalta kaistalta ei saa lähteä ohittamaan oikealta puolelta, jonossa ajaminen on asia erikseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy