"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Hese57

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.07.18 - klo:23:19
Tää on vähän hankalempi juttu. Oikea käsi kun on tiukasti klo 12:sta ja vasen käsi valmiina väläyttämään pitkiä, painamaan tööttiä tai näyttämään käsimerkkia niin ei siinä pysty vilkkua käyttämään kun se on ratin oikealla puolella  :o
Tietämätön ihmettelee ja kyselee missä automerkissä on "vilkkuviiksi" oikealla puolella?  Ainakin ne automerkit joita olen ajanut se on ollut vasemmalla puolella.  :o
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

V-O


55kW

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.07.18 - klo:23:33
Minä kutsun näitä kuljettajia "Kukkuu minä täällä" ajajiksi tai "vuoronumero ohittajiksi". Yleensä autona on tehoton toyota avensis tai vastaava kippo.

Näistä pääsee helposti eroon, kun pitää sopivan turvavälin ja kun ohituspaikka tulee, niin sukka syyläriin ja menee kerralla tästä persekärpäsestä ja rekasta ohi. Saavat sen jälkeen jäädä kiusaaman seuraava henkilöä. Tosin monesti lopputulos on, että lähtevät hinnalla millä hyvänsä imuun ja pari kertaa tämä temppu on meinannut jäädä viimeiseksi, kun se kippo ei olekkaan lähtenyt ohi yhtä ripeästi, kun yllätykseen perustunut oma lähtö ja tehoa/vääntöä ollutkin puolet siinä karvalakissa  ;D

Näistä jutuista alkaa tulla mieleen vuosikymmenen takaiset keskustelut uutisryhmissa, Nissan Skyline ja Henri Helanto  :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: 55kW - 28.07.18 - klo:21:11
Näistä jutuista alkaa tulla mieleen vuosikymmenen takaiset keskustelut uutisryhmissa, Nissan Skyline ja Henri Helanto  :)

Henri ansaitsi tuon kateellisten panettelun. Tosin välttämättä täälläkään moni ei tiedä tuota historiaa.

Kenellä tahansa Tero-Petterillä on varaa skylineen tänä päivänä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

Onnistunut ohitus perustuu täydelliseen yllätykseen.

Weccu

Itse kun ajan myös moottoripyörällä niin ärsyttää kun autoilija ajaa aivan tien oikeassa reunassa moottoripyörän ilmestyttyä taakse, kaikki shaisse mitä tien reunassa on lentää suoraan päin. Parempi om kun jatkaa normaalisti ajamista, kyllä moottoripyörällä pääsee senverta nopeasti ja pienestä välistä ohi ettei tietä tarvii antaa

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.18 - klo:22:30
Ajatko paljonkin leveäkaistaisilla teillä?

Nyt kesän aikana tuli ajeltua myös leveäkaistaisilla teillä. Lahti-Kouvola väli, sekä valtatie6 Koskenkylästä kohti Kouvolaa. Pääasiassa ihmiset ajelivat oikeassa reunassa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Street viewistä voi mennä myös katsomaan autojen sijoittumista niiltä harvoilta leveäkaistaosuuksilta joita tästä maasta löytyy.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

55kW

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 08.08.18 - klo:18:03
Nyt kesän aikana tuli ajeltua myös leveäkaistaisilla teillä. Lahti-Kouvola väli, sekä valtatie6 Koskenkylästä kohti Kouvolaa. Pääasiassa ihmiset ajelivat oikeassa reunassa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Street viewistä voi mennä myös katsomaan autojen sijoittumista niiltä harvoilta leveäkaistaosuuksilta joita tästä maasta löytyy.

Oikeastaan leveäkaistatie on parempi kuin 120 km/h motari. Siellä ei esiinny 90 km kestäviä ohituksia eikä sinne muodostu vasemman kaistan junaa, jota yritetään ohittaa
oikealta tietyn merkkisillä autoilla. Paras pätkä kutostiellä on Lappeenrannan ympäristö, jossa on hiljainen liikenne ja hyvä tie (= 100 km/h motari), joilla voi ajella vakkari päällä kilometrikaupalla.

referee

Lainaus käyttäjältä: Weccu - 07.08.18 - klo:11:08
Itse kun ajan myös moottoripyörällä niin ärsyttää kun autoilija ajaa aivan tien oikeassa reunassa moottoripyörän ilmestyttyä taakse, kaikki shaisse mitä tien reunassa on lentää suoraan päin. Parempi om kun jatkaa normaalisti ajamista, kyllä moottoripyörällä pääsee senverta nopeasti ja pienestä välistä ohi ettei tietä tarvii antaa
Niin totta!

HAL9000

Pari päivää on tullut seisoskeltua keltainen huomiliivi päällä lasten koulun lähellä "huomio-ukkona" risteyksissä joissa suojateitä. Vaikka noita "tapauksia" autoilevana ja usein myös jalankulkijana huomaa muutenkin, avasi tämä silmät ihan uudella tavalla. Autoilijoiden joukossa on ihan käsittämätön määrä tapauksia jotka jättävät suojatiet huomioimatta, jopa jos suojatien edessä seisoo pieniä koululasia odottamassa. Toinen huomio on 30 nopeusrajoituksen noudattaminen. Vaikkei minussa sisäänrakennettua tutkaa olekaan, on aivan käsittämätöntä miten kovaa jotkut ajavat. Joukossa pisti silmään eritoten pakettiautot ja "muodikkailla" autoilla (Mini/Juke/yms.) nuoret juuri ajokortin saaneet nuoret naiset.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

pekeke

^Itsesuojeluvaistokin tuntuu huonosti kehittyneeltä. Tossa motarilla on siltatöitä ja parissa kohtaa 60km/h rajoitus, yllättävän monet pamauttaa näihin n.100km/h, hommahan olisi helppo jos selviäisi rahalla, mutta tutkan sattuessa paikalle lähtee kortti. Sitten ei ole yhtään kivaa.

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 10.08.18 - klo:10:42
^Itsesuojeluvaistokin tuntuu huonosti kehittyneeltä. Tossa motarilla on siltatöitä ja parissa kohtaa 60km/h rajoitus, yllättävän monet pamauttaa näihin n.100km/h, hommahan olisi helppo jos selviäisi rahalla, mutta tutkan sattuessa paikalle lähtee kortti. Sitten ei ole yhtään kivaa.

Juu itse pamautan vaan ohi samaa vauhtia varsinkin kun niissä ei ole ketään silloin kun ajan. Ihan turhaa jarrutella 100->60, sitä sitten 25m ja tass ->100, jos siellä taas näkyy porukkaa, niin sitten asia on eri

Koululaiset tulee kyllä huomiotua sitten mahdollisimman hyvin, koska he eivät ymmärrä esim. pyöräillessä, että auton eteen ei ole asiaa ellei taluta pyörää. Toisaalta tätä ei ymmärrä aikuisetkaan, kehtaavatkin sitten vielä näyttää nyrkkiä.

M_M

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:11:06
auton eteen ei ole asiaa ellei taluta pyörää. Toisaalta tätä ei ymmärrä aikuisetkaan, kehtaavatkin sitten vielä näyttää nyrkkiä.

Aika rankka yksinkertaistus, kun paljon on myös tilanteita (kääntyminen, kolmion takaa tuleminen) jossa auton pitää väistää sitä pyöräilijää.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: M_M - 10.08.18 - klo:11:11
Aika rankka yksinkertaistus, kun paljon on myös tilanteita (kääntyminen, kolmion takaa tuleminen) jossa auton pitää väistää sitä pyöräilijää.

No ei niissä satu tuollaisia tilanteita. Nehän on kaikille kuskeille muutenkin itsestäänselvyy, että väistetään kun on pakko.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:11:06
Juu itse pamautan vaan ohi samaa vauhtia varsinkin kun niissä ei ole ketään silloin kun ajan. Ihan turhaa jarrutella 100->60, sitä sitten 25m ja tass ->100, jos siellä taas näkyy porukkaa, niin sitten asia on eri
Hamittaahan nuo. Valitettavasti vaan niiden noudattaminen ei ole oman tulkinnan varassa.

Lainaa
Koululaiset tulee kyllä huomiotua sitten mahdollisimman hyvin, koska he eivät ymmärrä esim. pyöräillessä, että auton eteen ei ole asiaa ellei taluta pyörää. Toisaalta tätä ei ymmärrä aikuisetkaan, kehtaavatkin sitten vielä näyttää nyrkkiä.
Tämäkin riippuu aika paljon suojatiestä. Aika monissa niissä on pyörätien jatke jolloin pyöräilijällä saattaa olla etuajo-oikeus. Sitten on taas aika paljon pyöräilijöitä jotka eivät tunne sääntöjä, pyöräillessä ei tarvitse suorittaa ajokorttia. Ei se ettei tunne sääntöjä kuitenkaan ole mikään syy ajaa kenenkään yli. Helpompi vaan antaa mennä kun se kuitenkin on helposti mahdollista. Kaikkihan me lähestymme suojateitä niin varovasti tai ennakoiden sen lähellä olevien liikkeet, että pystymme pysähtymään helposti tarvittaessa, eikö?

Lainaa
No ei niissä satu tuollaisia tilanteita. Nehän on kaikille kuskeille muutenkin itsestäänselvyys, että väistetään kun on pakko.
Käyttäisin mielummin sanaa velvollisuus. Pakko tässä tilanteessa ei anna kovin hyvää kuvaa.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 10.08.18 - klo:13:34
Hamittaahan nuo. Valitettavasti vaan niiden noudattaminen ei ole oman tulkinnan varassa.
Tämäkin riippuu aika paljon suojatiestä. Aika monissa niissä on pyörätien jatke jolloin pyöräilijällä saattaa olla etuajo-oikeus. Sitten on taas aika paljon pyöräilijöitä jotka eivät tunne sääntöjä, pyöräillessä ei tarvitse suorittaa ajokorttia. Ei se ettei tunne sääntöjä kuitenkaan ole mikään syy ajaa kenenkään yli. Helpompi vaan antaa mennä kun se kuitenkin on helposti mahdollista. Kaikkihan me lähestymme suojateitä niin varovasti tai ennakoiden sen lähellä olevien liikkeet, että pystymme pysähtymään helposti tarvittaessa, eikö?
Käyttäisin mielummin sanaa velvollisuus. Pakko tässä tilanteessa ei anna kovin hyvää kuvaa.

1. Kyllä se nimenomaan on oman tulkinnan varaan menevä asia, toiset hidastaa, toiset ei.

2. Et selvästikkään pyöräile kuten minä. Pyörätien jatke ei sisällä mitään ajo oikeutta, tien saa ylittää miten haluaa, mutta pyöräilijää koskee tässä tapauksessa ihan normi säännöt kuten suojatietä ylittäessä. Eli väistämisvelvollisuus. Poislukien tietenkin tapaukset jossa autoilijaa kehotetaan väistämään. (lue säännöt)

3. Pakko on sellainen, että jos nyt painaa kaasua niin jää alle. Velvollisuus on sellainen, että "kyllä tuo tuolta tulee, mutta kyllä mä ehin ennen". Hyvin monet nimenomaan tekee noin. En minä tietenkään.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:11:13
No ei niissä satu tuollaisia tilanteita. Nehän on kaikille kuskeille muutenkin itsestäänselvyy, että väistetään kun on pakko.

Kunpa olisikin itsestäänselvyys. Itse ajan polkupyörälläkin lähes päivittäin ja noita tilanteita joissa autoilija jättää noudattamatta väistämisvelvollisuutta on todella usein. Tulen aina varovasti ja hiljaisella vauhdilla risteykseen/liikenneympyrään ja katson tarkkaan mitä väistämisvelvollinen autoilija tekee. Niitäkin autoilijoita on jotka kohteliaisuuttaan päästävät suojatien yli, vaikka pyöräilijän pitäisi taluttaa. Itse en nouse taluttamaan, vaan pysähdyn suojatien eteen ja katson tarkaan milloin ylitän ajoradan.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

tet

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:14:02
Pyörätien jatke ei sisällä mitään ajo oikeutta, tien saa ylittää miten haluaa, mutta pyöräilijää koskee tässä tapauksessa ihan normi säännöt kuten suojatietä ylittäessä. Eli väistämisvelvollisuus. Poislukien tietenkin tapaukset jossa autoilijaa kehotetaan väistämään. (lue säännöt)

Tästä olen vahvasti eri mieltä. Suojatiellä pyörällä ei saa edes ajaa, se pitää taluttaa. Ja koska talutat, olet jalankulkija -> autolla väistämisvelvollisuus. Pyörätien jatkeella saat ajaa, mutta olet väistämisvelvollinen jos auto ajaa suoraan eikä tule kärkikolmion tai stop-merkin ohi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:14:02
Et selvästikkään pyöräile kuten minä. Pyörätien jatke ei sisällä mitään ajo oikeutta, tien saa ylittää miten haluaa, mutta pyöräilijää koskee tässä tapauksessa ihan normi säännöt kuten suojatietä ylittäessä. Eli väistämisvelvollisuus. Poislukien tietenkin tapaukset jossa autoilijaa kehotetaan väistämään.

Ööhh. Kyllä pyöräilen. Usein kesäisin työmatkani. Jos autoilijalle seisoo kärkikolmio ennen suojatietä jolla on pyörätien jatke, on autoilija väistämisvelvollinen. Näitä on ainakin meilläpäin tosi paljon.

Jos olen väärässä, kerrotko mihin voin palauttaa ajokorttini?
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:11:06
Juu itse pamautan vaan ohi samaa vauhtia varsinkin kun niissä ei ole ketään silloin kun ajan. Ihan turhaa jarrutella 100->60, sitä sitten 25m ja tass ->100, jos siellä taas näkyy porukkaa, niin sitten asia on eri

Toivottavasti sinulta viedään kortti hyllylle ja pitkäksi aikaa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Tässä vastaava tapaus, joka katsoo itse parhaaksi omat nopeusrajoitukset!

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201808100120917_v0.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 10.08.18 - klo:11:06
Juu itse pamautan vaan ohi samaa vauhtia varsinkin kun niissä ei ole ketään silloin kun ajan. Ihan turhaa jarrutella 100->60, sitä sitten 25m ja tass ->100, jos siellä taas näkyy porukkaa, niin sitten asia on eri
Joillekin nopeuden vaihtaminen on ylivoimaista. OctyRO näyttää olevan näitä kuskeja, jotka ajavat fiiliksen mukaan mitä sattuu, ja ja ajelevat mittarin mukaan 85kmh niin satasen alueella kuin myös viidenkympin alueella. Ja tietty vasenta kaistaa. Jos joku yrittää oikealta ohi, niin sitten se kaasupoljin löytyykin.

sakal83

Eks tos mopokone vs tehokone palstalla just vängätty että ei se ”tehokone” tarkota sitä, että pitää ajaa kuin kaistapää?
Onko tää näitä ”poikkeus vahvistaa säännön” tapauksia?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 10.08.18 - klo:23:41
Eks tos mopokone vs tehokone palstalla just vängätty että ei se ”tehokone” tarkota sitä, että pitää ajaa kuin kaistapää?
Onko tää näitä ”poikkeus vahvistaa säännön” tapauksia?

Tarpeeksi tehokkaalla autolla ei tarvitse enää todistaa mitään, kun tietää sen tehovarat. Toisin on noissa mopokoneisissa millä pitää näyttää, että kyllä tämäkin kulkee, kun polkee, kuin tulpatonta mopoa ja ajaa sukka syylärissä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Mikä nyt sit kenellekin on se ”tarpeeksi tehokas”?
Onko ne ne kuuluisat tuplat milloin se todistelu lopetetaan?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 10.08.18 - klo:23:55
Mikä nyt sit kenellekin on se ”tarpeeksi tehokas”?
Onko ne ne kuuluisat tuplat milloin se todistelu lopetetaan?

No joskus ollut Suomen tehokkain, joten ei mulla ole tarvetta todistella, mutta jotkut tuohon tarttuvat. Miksiköhän?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hese57

Lainaus käyttäjältä: V-O - 28.07.18 - klo:19:49
Ethän hese vaan ole tosikko...?

Ei, en ole tosikko. Ihmettelin vain onko sellaisia autoja todella. Mikään ei ole mahdotonta tässä maailmassa.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

OctyRO

Vähän ehkä provosoivasti kirjoitin. Mutta ei mulla ole viimeisee 10 vuoteen ollut ylinopeussakkoja/läheltäpiti tilanteita.  Kerran olen saanut poliisilta nuhtelun siitä että vedin auton keskelle kaistoja siitä että vedin auton suojatien eteen keskelle kaistoja.  Välillä kun on tilanteita että on 2 kaistaa yhteen suuntaan ja näyttää ihan selvästi että takaa tuleva ei aio väistää ja sulla on lapsi edessä. Niin aika helppoa ja turvallinen ratkaisu on blokata se toinenkin kaista. Mielummin minun perään ajetaan kun siihen 8 vuotiaaseen.

pekeke

^Olin vain huolissani siitä että sulta lähtee kortti kun siellä työmaalla väistämättä joskus seisoo se kamera-auto, siinä on sitten kotona selittelemistä.

SNG

Eilen kävi oikeasti kolari liki!

Tampereen suunnasta kohti Ideaparkkia ajaessani (vakkarissa mittarinopeus 130). Todellinen nopeus 123, Kuljun rampista tuuppasi 300-sarjalainen bemari väkisin eteen.

Olin lähestymässä hitaampaa autoa, ja näin kun rampilla kiihdytti bemari. Oletin että huomasi minut jo tuossa vaiheessa. Mutta ei. Lähti siirtymään (edelleen kiihdyttäen) suoraan eteen. Bemarilla oli liittymisvaiheessa nopeutta ehkä 110. Jarrutin rajusti ja ohjasin oikean kaistan reunaan tai jopa hieman ohituskaistan puolelle. Tiesin että ohituskaistalla ei ollut ketään.

Vaimolta lähti kännykkä sylistä ja sanoi että vyö nappasi kunnolla kiinni.

Jäi siihen ehkä metri tilaa. Ja sitten soitin torvea oikein kunnolla.

Bemari jatkoi lähtien ohittamaan sitä hitaampaa. Ajoi kohtuu reippaasti ylinopeuden puolella (ei kuitenkaan kaahannut).

Huomasin että kääntyy Valkeakosken tien liittymään Ideaparkin kohdalla. Tuossa vaiheessa päätin että lähdempä seuraamaan ja ripittämään.

Ideaparkin päädyn ympäriajettavaan parkkiin meni.

Koputin ikkunaan ja nuori kaveri oli ratissa. Ensin defenseen, että tulit sitten tänne asti varta vasten "valittamaan". Tähän kommentoin kylmänrauhallisesti, että et taida tajuta kuinka lähellä kolari oli. Ymmärti pikkuhiljaa tilanteen vakavuuden.

Keskusteltiin peileihin luottamisesta ja kuolleesta kulmasta. Toivottavasti oppi kerrasta, että aina vilkaistaan olan yli ja jo rampilla kiihdytettäessä tarkkaillaan liikennettä.

Ripitys meni oikein asiallisessa hengessä.

Jos olisi kolahtanut, niin todennäköisesti takakulmaan osittaisen sivuttaisosuman saanut bemari olisi lähtenyt pyörimään ja päätynyt penkalle, jossa katon kautta ympäri. Olisi saattanut tulla ainakin yksi ruumis. Uskon että itse olisin saattanut saada auton pysymään jotenkin hallinnassa, mutta oisi uhreja toki voinut tulla kolmekin.

,,LK,,,, IKIN,, LUOTTAKO PEILEIHIN!

PS. Niin ja jos olisin räplännyt puhelinta tai puhunut luuri kädessä, niin ei olisi ollut mitään tehtävissä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy