Koeajoraportit

Aloittaja Tsuku, 02.12.11 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 29.08.12 - klo:21:07
Onko kukaan koeajanut uutta Toyotan 86:sta vai onko sitä edes koeajettavissa vielä?
Itseäni kiinnostaisi koeajaa, mutta kynnys astua Toyota-kauppaan sisään on korkea. ;)
(puistatuksia ja kylmiäväreitä)

Ainakin Raision autocenterissä oli pari viikkoa sitten koeajettavana heidän oma esittelyautonsa.

duke7

^^ Ishvan näkyy ainakin koeajaneen tuon. Toyota-ketjusta löytyy http://www.vagarena.fi/index.php?topic=578.msg253492#msg253492

user

#32
Subaru BRZ MT (ja samana päivänä Toyota GT86 kylmätyypit) 29.8.2012

Ulkoa auto on vielä paremman näköinen kuin kuvissa ja herättää liikennevirrassa taatusti huomiota. Sisällä kuljettajan paikalla tunnelma on tiivis ja tyköistuva, kuten urheiluautoon kuuluukin. Kaikki on hyvin käsillä ja tukeva penkki tuntuu ensialkuun hyvältä. Ajon aikana tosin takapuoli rupesi puutumaan ja totesin, että istuinosa on turhan lyhyt ja reisituki jää vajaaksi, eikä säädettävää istuinosan jatkoa ole. En myöskään löytänyt penkin kallistuskulman säätöä, jolla olisin voinut yrittää lisätä reisitukea. Sisusta on aika karu ja kovaa ämpärimuovia löytyy hintaluokkaan nähden luvattoman paljon, joskin ei niin pahasti kuin kuvista etukäteen päättelin. Pieni ja todella tiheäasteikkoinen nopeusmittari on erittäin vaikealukuinen ajossa. Etupenkit on ajoasennossa takapenkeissä kiinni, joten auto on käytännössä kaksipaikkainen. Kaipaamani suksiluukku puuttuu, eikä sitä saa ja tuskin vetokoukkuakaan, joten käytännöllisyydestä ei kannata puhua. Muuten varustelu on hyvä, kaikki mitä saa kuuluu perushintaan.

Sitten ajoon, ja voe kiesus… Aivan perfecto ajotuntuma ja ohjaus! Ohjaus on tarkka, keskittää hyvin ja luontevasti ja silti auto kulkee suoralla viivasuoraan urista välittämättä. Auto kääntyy ketterästi ja jousitus pitää auton tukevasti tiessä kaarteissa olevista heitoista huolimatta. Ja alusta ei todellakaan ole mikään jyrä, vaan ihan ”normi tukeva sellainen”, eli tällaiseen autoon jopa mukava. Hauskuusmomentti on korkealla ja hymy on korvissa…
No, melu (kaikki: renkaat, voimansiirto ja moottori) on kuitenkin melkoinen, joten hymy voi pidemmällä matka-ajolla hyytyä pikkuhiljaa.

Moottorin vääntö etenkin alarekisterissä on niukkaa, joten turbonhan se kaipaisi kylkeensä. Aivan hengetönhän tuo ei kuitenkaan alakierroksillakaan ole, vaikka vasta 4000 rpm jälkeen alkaa tapahtua. Vapariksi siis ihan hyvä ja auton pieni omapainokin auttaa asiaa. Ja hymy nousee taas naamalle kun kierrokset lähestyy 7000:a, vaikka radiosta ei mitään enää kuulekkaan;)

Se tulee selväksi, että auto on tehty ajettavaksi ja siitä nauttiville. Posket hehkuen palautin avaimet myyjälle ja myyjä taisikin pitää ”selvänä tapauksena”. Jos autoja olisi liikkeen takapihalla rivissä heti ajoon otettevissa, voisi syntyä monta heräteostosta. Onneksi nukutun yön jälkeen muistuu mieleen ne miinuksetkin: kahden hengen auto, minulle tärkeät vetokoukun ja suksiluukun puute, penkki, melu, ämpärimuovisisustus, vaparikone… Ja tämähän oli siis manuaali ja itselleni pakollinen automaatti on kokonaan testaamatta ja miten vaparikone sen kanssa pärjää.
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

user

oma ehdokas: Volvo V40 D4 Summum A
Koeajoauto D3 Momentum A, 1.9.2012

Ulkoa auto on HB korimalliksi oikein sulava ja tyylikäs, joskin pitkä keulaylitys saa ”nenän” vähän roikkumaan”. Pienenä kauneusvirheenä myös 90-luvun tyyliset pissapojan suuttimet keskellä konepeltiä. Mutta silti ehdottoman positiivinen ulkoasu.
Sisältä auto on erittäin tyylikäs ja viimeistellyn oloinen. Kovaa ämpärimuovia toki löytyy (mm. ovien yläosat), mutta se on osattu toteuttaa niin, ettei sitä silmällä huomaa, vaan vasta pintoja käsin hiplatessa. Istuin ja ajoasento on hyvä, vaikkei kaipaamaani reisituen säätöä olekaan saatavissa. Ergonomia tuntuu olevan ajotietokone/multimedia "laitteen ohjausta lukuunottamatta kunnossa. Laitetta ohjataan nappulaviidakolla ”joystick-pylpyrän” sijaan. Voi olla, että omistajatasolla tuohon tottuu ja pidin siitä että näyttö on kojelautaan integroitu, eikä nykytyylin mukainen ”irrallinen” näyttö kojelaudan kyljessä.

Heti pihasta lähtiessä vastaan tuli jyrkkäprofiilinen hidastetöyssy jossa alusta rämähti ilkeästi (vauhtia vain n. 20km/h). Kyydissä istunut vaimonikin hätkähti-”mikä tuo oli”. No, unohdetaan tuo toistaiseksi ja makustellaan kärryä muuten. 5-pyttyinen Diesel tuntuu heti upealta koneelta, vaikka onkin se kesympi versio. Moottorin äänet on eristetty hyvin ja se vieno kurnutus, joka kiihdytyksissä kuuluu, onkin sellainen että radion haluaa sulkea. Käyntiääni uloskin on miellyttävän hiljainen rapina, eikä nelosdieselin tyypillinen roklotus. Moottori vääntää tukevasti ja vetää todella tasaisesti ilman kuolleita kohtia tai repiviä piikkejä. Myös ”vanha” Aisinin 6-v automaatti on saatu uuteen kukoistukseen ja toimii täysin moitteetta ja huomaamattomasti. Hieno voimapaketti eli Volvo lähtisi ehdottomasti dieselinä, vaikka bensa muuten on ollut tällä kertaa toiveena. Ja tietysti D4:na, sillä hintaero D3:een on naurattavat 800, ja D3:n pirteä olemus hyytyy 100km/h jälkeen.
Digitaalinen mittaristo näytti alkuun oudolta ja lapselliselta, mutta osoittautui käytännössä erittäin selkeäksi miellyttäväksi. Ja valmiinaolleen  punaisen”ralliteeman” lisäksi löytyy hillitympiäkin versioita.
Auto on raskaaksi etuvetoiseksi yllättävän ketterä ja hanakkaasti kääntyvä myös kaarteissa vedätettäessä. Ohjaus on tunnokas, suht. tarkka ja auto erittäin suuntavakaa. Ei ehkä kovin sporttinen, muttei mikään vetelyskään. Ajotuntuma oli kokonaisuudessaan erittäin positiivinen. Rengasmelua on hivenen turhan paljon, etenkin kun otetaan huomioon koeajoauton allaolleet korkeaprofiiliset 16” Misukan renkaat ja vakioalusta. Summumissa rengaskoko vaihtuu 17”, joka ehkä sopivasti toisi aavistuksen lisää terävyyttä ajoon, mutta samalla tuota rengasmelua lisää. Melusta ja äänistä puheenollen, karkealla asfaltilla koeajoyksilön molempien ovien suunnalta kuului resonassisirinää ja tuo alusta tosiaan tärskäyttelee ja rämisee sellaisissa kuopissa, joista nykyinen 100tkm ajettu Bemari vain lievästi tumpsahtaa. Tämä pitää ehdottomasti testata toisella yksilöllä, jos kiinnostus muuten todella miellyttävään autoon säilyy autonvalintaprosessissa.
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

nemos

Ajoin peräkkäin V40 T3:n (150 hv) ja A3 1.4 TFSI:n (122 hv). A3 on paras Golf ikinä. Kaikin puolin yllätyksetön, hieman arkinen ja ominaisuuksiltaan tasaisen korkealuokkainen. Volvo on tyylikäs muotituote niin päältä kuin sisältä ja Momentum-tasolla tunnelma sisällä on paljon Audia ylellisempi. Volvossa näkyvyys varsinkin taakse on heikko. Audissa kulmat on helopisti arvioitavissa ja etupilarit kohtalaisen kapeat ja pystyt Volvoon verrattuna. Volvon kytkin oli hieman vaikeakäyttöinen. Audissa vaihteensiirto toimi upeasti ja kytkin kelvollisesti VAG-kytkimiin tottuneita ajatellen.

Molemmissa ajotuntuma ja suuntavakavuus ovat hyviä. Audin jousitus on selvästi mukavampi, mutta tärskäyttää sekin hieman poikittaissaumoissa. Audissa kääntöympyrä on pienempi. T3 oli tyhjäkäynnin tuntumassa voimaton. 1.4 TFSI lähti kakkosella kävelyvauhdista selvästi kivuttomammin. Vauhtiin päästyä T3:ssa oli potkua aivan eri tavalla.

Melutasoa ei voi kummassakaan kehua hiljaiseksi. Rengasmelu on molemmissa suunnilleen yhtä voimakasta. Audin moottori on kiihdytyksissä äänekkäämpi. Molemmissa on niukasti tilaa takapenkillä. Audissa on hivenen enemmän polvitilaa, mutta etuistuinten taustat typerästi kovat. Etutiloiltaan Audi on selvästi väljempi, mutta molemmissa keskikonsoli painaa polvea. Istuimet ovat Volvossa hyvät. Audissa samoin, mutta varsin kovat. Päätä joutui Audissa kallistamaan totuttua enemmän, ettei se kolhinut ovenkarmiin. Volvossa niin ovet kuin takaluukkukin ovat kaikin puolin pienet. Tavaratila on Audissa leveämpi, mutta Volvossa syvempi. Volvossa jää kaipaamaan välipohjaa, joka on lisävaruste.

Molempien sisustus on laadukas, mutta kuten todettua, Volvossa selvästi arvokkaamman tuntuinen. Näyttöjen tekstit ovat Volvossa pienet ja mittariston näytössä kovin karkeat (koeajoauto perinteisellä mittaristolla). A6:n MMI-näyttöä jotkut ovat moittineet resoluutioltaan karkeaksi (mitä se ei ole kuin mittariston näyttöön verrattuna). Siihen verrattuna A3:n uuden MMI:n näyttö on kovin sumea. Fyysisesti näyttö on miellyttävän siro aikaisempiin Audeihin verrattuna. Säilytyslokerot ovat molemmissa pieniä.

Näiden jälkeen kävin koeistumassa MB A-sarjan, jonka ensiesiintyminen Suomessa on mukamas viikon kuluttua jäähallissa. Molemmat esillä olleet autot olivat ilmeisesti aika vahvasti lisävarusteltuja. Kojetaulun tyyli oli ei puhutellut minua yhtään, se oli jotenkin aasialaismaisen halpa. Keskinäyttö näytti jälkeenpäin laitetulta. Tilaa takaistuimella oli Audia ja Volvoa enemmän, mutta korkea ikkunalinja tekee tunnelman ahdistuneeksi. Muuten A vaikutti positiiviselta uutuudelta.

Lopuksi kävin vielä Hyundai i30:n takaistuimella, joka sai kaikki edellä mainitut autot tuntumaan todella ahtailta. Myöskään sisustukseltaan Hyundai ei häpeä lainkaan tuossa seurassa.
Volvo XC60 T8 Inscription

user

Nemos: Oliko puhetta, milloin muita A3 moottori/vaihteistoyhdistelmiä tulee koeajoon? Entä lisää hintoja? Itseäni A3:ssa kiinnostaisi kovasti 1.8 DSG.

Myös tuo A-Mese kiinnostaa minua ja aion kanssa tutustua siihen lähiaikoina. Siinä on ovelasti tehty varustelu, äkkiä katsoen vaikuttaa kattavasti perusvarustellulta ja mm. urban-paketti on edullinen businekseen. Mutta kun rupesin tarkemmin katsomaan niin, autom. ilmastointi, xenonit, sumuvalot, automaattisesti himmenevä taustapeili, sadetunnistin.. pitää kaikki ruksia erikseen, jolloin 200BE A pompsahtaa nopeasti 45 k, ja ylikin. Siis lähestyy C:tä ja 3-Bemaria.

MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: nemos - 02.09.12 - klo:16:58


Lopuksi kävin vielä Hyundai i30:n takaistuimella, joka sai kaikki edellä mainitut autot tuntumaan todella ahtailta. Myöskään sisustukseltaan Hyundai ei häpeä lainkaan tuossa seurassa.

Mitä opimme tästä? Fiksu talousihminen ostaa vaikkapa tuollaisen Hynysen ja on varmasti aivan tyytyväinen. Siis ihminen, jolla järki sanelee autovalinnassa enemmän kuin tunne. Voi kunpa olisinkin tuollainen jo tässä vaiheessa. ::)

nemos

Lainaus käyttäjältä: user - 02.09.12 - klo:19:52
Nemos: Oliko puhetta, milloin muita A3 moottori/vaihteistoyhdistelmiä tulee koeajoon? Entä lisää hintoja? Itseäni A3:ssa kiinnostaisi kovasti 1.8 DSG.

Ei havaintoa.
Volvo XC60 T8 Inscription

user

#38
koeajoauto 116d A Business, vakioalusta ja-ohjaus 16” RFT-renkailla
omavalintani olisi BMW 118i A Business Sport

Ulkoasultaan auto on mielestäni ”keskinkertainen” eli keulasta pirteä, sivulta sporttinen ja perästä tylsä. Koeajoauto oli perusbusiness eli ankea sisustaltaan ja penkkeina vakiot surkeat lättänät ja liru perusratti. Tämä toi heti autoon istuuduttaessa ja liikkeelle lähtiessä jo sellaisen halvan fiiliksen. Eikä lussu moottori rampille kiihdyttäessä saanut mieltä pirteämmäksi. Varustelun ja moottorin tiedostaen yritin keskittyä ajettavuuteen ja mukavuuden/melutason arviointiin. Heti aluksi ilahdutti jousituksen mukavuus ja alustan äänettömyys. Toisaalta tuli ajatus, että onkos tämä nyt jo liian löysä. Mutta ei, vauhdin kasvaessa tukeva ote säilyi, eikä auto kallistele kaarteissa juurikaan. Tältäosin alusta on kerrassaan mainio. Ohjaus on tarkka ja auto erittäin ketterä eli Urheilullinen (isolla U:lla) ja hauska ajaa. Suuntavakavuus nyt ei kyllä ole kovin hääppönen, mutta allahan on BMW-suomi -tyyliin RFT-renkaat. Arvoitus sitten onkin, kuinka paljon normirenkailla ja pyöräkulmien tarkalla säädöllä asia korjaantuu. Dieselin rohina kuuluu sisälle selkeästi tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä, vaikkei voimakkaalla voluumilla. Karkealla asfaltilla kuului jonkin verran sirinöitä, mutten nähnyt vaivaa kaivella olisiko se tullut jostain ovitaskussa olevasta jääraapasta, CD:tä vai sirisikö auto itsessään.
Sisällä hallissa istuin sport-varusteisen 1:n sisälle, jossa tunnelma on tosiaan aivan toinen. Erittäin hyvä säädettävällä reisituella oleva penkki, paksu sporttiratti, kiiltolistat ja kromikoristeet saavat auton tuntumaan ja näyttämään aivan toiselta kuin koeajoversio eli aivan asialliselta;) Ajoasento on sportissa tyköistuva ja ergonominen. Niin ja se 8-vaihteinen ZF-automaatti toimii kerrassaan hienosti, vaihdot on erittäin nopeita ja pehmeitä.

Kaikenkaikkiaan jäi ristiriitainen maku suuhun, johtuen osin ”väärästä koeajoversiosta”. Siis jotenkin halpa ja ”ohut” fiilis, mutta ajo-ominaisuuksissa ja alustassa on mukana hienojakin piirteitä.

Edit: Uusi koeajo 120da business sport, vakioalustalla ja servotronic ohjauksella.

Edellinen ”karvalakkimallilla” tehty koeajo jäi vaivaamaan, joten tilaisuus tehdä uusi koeajo ”paremmalla” versiolla piti heti käyttää hyväksi.

Ja täytyy tunnustaa että ero on valtava. Näennäisesti sama auto antoi nyt täysin toisenlaisen kuvan itsestään. Suuri merkitys ja vaikutus koko auton fiilikseen tuntuu olevan ergonomialla ja siihen liittyvällä ”käteen käymisellä”. BMW:n sporttipenkki käy itselleni upeasti ja on toistaiseksi paras, mitä olen kokeillut. Myös paksukehäinen ja muotoiltu ratti nostaa tunnelmaa sekä varustelun tuomat pikkukoristukset. Näillä eväillä laatuvaikutelma muuttui tuosta aiemmasta ja mielestäni ankeasta nyt ihan asialliseksi. Ja nyt kun pellin alla oli mylly, jolla auto vastaa kaasupolkimen liikkeisiin ja saa ZF-automaatin tuntumaan entistä paremmalta, löytyi se kulunut fraasi ”ajamisen iloa”. Alustan ja melun suhteen yo. aiemmat tuntemukset säilyivät ennallaan, paitsi ohjauksen tehostusta ajonopeuden mukaan säätävä servotronic paransi (kevensi) ohjausta hitaassa kulmapyörityksessä (maantiellä eroa tavalliseen en huomannut).

MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

user

#39
Audi A3 1,4 Business Sport Kylmätyypit muita versioita ja hintoja odotellessa.

Ulkoa tylsä ja vanhahtavan näköinen, etenkin ilman pressikuvien S-line korisarjaa. Sisustan osalta koin tulleeni täysin photoshop-huijatuksi:) Kuvissa keskikonsoli on topattu ja tikattu, samoin oviverhoilut ja kaikenkaikkiaan aistikkaita sisäkuvia ja valtavasti median kehuja ennennäkemättömästä laadusta. No huhhuh. Keskikonsoli ämpärimuovia, ovet perus mattaharmaata, kojelaudan ja ovien alaosat ämpärimuovia. Siis korkeintaan luokkansa ”normikamaa”, mutta pelkistetty tylsä muotoilu saa sen näyttämään vieläkin ankeammalta. Jonkun aiempi kuvaus C-kadetin kojelaudasta kuvaa sitä hyvin, sillä itsellänikin tuollainen aikoinaan oli.
Anteeksi kauheasti nyt kaikille jotka näkivät asian päinvastoin, mutta näin ne makuasiat vaan kummallisesti menee. Normaalia enemmän tämä A3:n sisustus aiheuttaa näkemyseroja.
Kylmätyypeistä tuli oikeastaan ajatus, etten edes koeaja autoa, sillä vaikka se olisi kuinka hyvä tahansa ajaa, niin en halua istua tämännäköisessä autossa, jos maksan siitä 45k,.
Mutta tehdään lopullinen tuomio kunhan saadaan hinnasto ja pääsen näkemään 5-ovisen, ehkä paremmilla varusteillakin, lokakuun alussa.
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

heifetz

Lainaus käyttäjältä: user - 10.09.12 - klo:22:34
koeajoauto 116d A Business, vakioalusta ja-ohjaus 16” RFT-renkailla
omavalintani olisi BMW 118i A Business Sport

Ulkoasultaan auto on mielestäni ”keskinkertainen” eli keulasta pirteä, sivulta sporttinen ja perästä tylsä. Koeajoauto oli perusbusiness eli ankea sisustaltaan ja penkkeina vakiot surkeat lättänät ja liru perusratti. Tämä toi heti autoon istuuduttaessa ja liikkeelle lähtiessä jo sellaisen halvan fiiliksen. Eikä lussu moottori rampille kiihdyttäessä saanut mieltä pirteämmäksi. Varustelun ja moottorin tiedostaen yritin keskittyä ajettavuuteen ja mukavuuden/melutason arviointiin. Heti aluksi ilahdutti jousituksen mukavuus ja alustan äänettömyys. Toisaalta tuli ajatus, että onkos tämä nyt jo liian löysä. Mutta ei, vauhdin kasvaessa tukeva ote säilyi, eikä auto kallistele kaarteissa juurikaan. Tältäosin alusta on kerrassaan mainio. Ohjaus on tarkka ja auto erittäin ketterä eli Urheilullinen (isolla U:lla) ja hauska ajaa. Suuntavakavuus nyt ei kyllä ole kovin hääppönen, mutta allahan on BMW-suomi -tyyliin RFT-renkaat. Arvoitus sitten onkin, kuinka paljon normirenkailla ja pyöräkulmien tarkalla säädöllä asia korjaantuu. Dieselin rohina kuuluu sisälle selkeästi tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksissä, vaikkei voimakkaalla voluumilla. Karkealla asfaltilla kuului jonkin verran sirinöitä, mutten nähnyt vaivaa kaivella olisiko se tullut jostain ovitaskussa olevasta jääraapasta, CD:tä vai sirisikö auto itsessään.


Pakko kommentoida kun minulla on kokemusta vanhasta ykkösestä ja olen myös koe-ajanut uuden 116i:n. Uusi ykkönen on mielestäni tylsä ajettava vrt. vanhempi malli. Tuntuu liian sivistyneeltä ja 'isolta'. Uskaltaisinpa sanoa että tähän malliin sopii vain isompi-tehoiset moottorit, koska auto on muuten niin 'tuhti' että dynaamisuus kärsii ilman kunnon myllyä.

RFT renkaista sen verran että, noh, joku tykkää toinen taas ei. Minun makuun ne olivat toimivat.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 10.09.12 - klo:23:29
Pakko kommentoida kun minulla on kokemusta vanhasta ykkösestä ja olen myös koe-ajanut uuden 116i:n. Uusi ykkönen on mielestäni tylsä ajettava vrt. vanhempi malli. Tuntuu liian sivistyneeltä ja 'isolta'. Uskaltaisinpa sanoa että tähän malliin sopii vain isompi-tehoiset moottorit, koska auto on muuten niin 'tuhti' että dynaamisuus kärsii ilman kunnon myllyä.

RFT renkaista sen verran että, noh, joku tykkää toinen taas ei. Minun makuun ne olivat toimivat.


Run flat renkaat tulee aina,jos autoa ei siis tilata ilman run flat renkaita. Auto täytyy muistaa ja täytyy haluta tilata ilman run flatteja. Muuten se tulee edelleen automaattisesti run flateilla. Mutta sen lisäksi siinä on edellen se seikka että vain pienimmät koot saat ilman run flat-ominaisuutta eli siis ne vakiokoot eli pienemmissä malleissa 16-tuumaiset ja 5-, X3- ja X1-sarjoissa 17-tuumaiset.

Minä taas rakastan lättäpenkkejä ja minusta ne ovat monessa asiassa paremmat kuin omaan makuuni liian tiukat, kovat, kireät, muotoillut ja syleilevät sportpenkit. Tälläkertaa autonvaihto ei ollut niin paljoa rahasta kiinni kuin koskaan aiemmin ja maksan välirahan nyt kokonaan käteisellä. Silti otin lättäpenkit, mutta otin niihin kuitenkin neljään suuntaan sähköisesti säätyvät ristiseläntuet sekä sähköisesti säätyvän korkeudensäädön, selkänojan kaltevuusäädön, penkin etäisyyssäädön, kuljettajan penkin säätöjen muistin sekä sähköisesti säätyvät istuiosan kaltevuussäädön. Koeistuin sekä lättä- että sportpenkit monta kertaa niin ajossa kuin kylmätyypein ja aina tykkäsin lättänöistä enempi. Myös naiseni diggaili enempi peruspenkkejä sekä istumisen, että ulkonäön puolesta.

user

BMW 320iA business sport
Vakioalusta, 16” RFT-renkaat, servotronic tai Sport -ohjausjärjestelmä (variable steering?)*

Auto on ulkoa tyylikkään ”herrasmies-sporttinen”, samoin sisältä. Erityisesti sisäilme on muuttunut edellisestä E9x-mallin perisaksalaisen ja hillityn sliipatusta nykyaikaisempaan. Kuitenkin samalla materiaalien laadussa on kustannuspainetten alla tingitty edelliseen sukupolveen verrattuna. Sport-version urheiluistuimet ja muutenkin hyvä ergonomia tarjoaa miellyttävän ajoasennon ja yleisfiiliksen. Melutaso on keskinkertainen ja jonkinlainen alustan/renkaiden ”pintakarkeus” tuntuu ja kuuluu, liekkö taas ne kuuluisat RFT-renkaat? Alusta toimii hienosti ja jousitus nielee kuopat ja heitot ääneti ja pehmeästi.

Sopivan tehokkaan (riittää pirteään ja vaivattomaan menoon, muttei tarjoa mitään tykkifiilistä) moottorin äänet on hyvin eristetty ja pienillä kierroksilla se tuntuu lähes äänettömältä. Voimakkaissa kiihdytyksissä parku toki kuuluu, mutta ei häiritse sävyltään tai voimakkuudellaan. Ehkä melkein päinvastoin, sillä jo alhaalta miellyttävästi vääntävä moottori tuntuu silti kiertävän hanakkaasti ja miellyttävällä soundilla >6000rpm punarajalle asti. Moottorin kanssa mainiosti yhteen toimiva 8-vaihteinen ZF-automaatti latoo isompia pykäliä moottoripyörämäisesti sekunnin välein ilman nykimisiä. Vastaavasti alaspain pykälät tippuu aina tarvittavalla määrällä 1,2 tai kolmekin pykää kerrallaan välittömästi ilman viiveitä tai nykäyksiä. Hiano peli.

*Ohjaus oli myyjän mukaan servotronic eli välitykseltään kiinteä, mutta tehostusta ajonopeuden mukaan muuttava. Omasta mielestäni ohjaus oli niin äkkiväärän tuntuinen ja jotenkin ennalta-arvaamaton, että epäilen vahvasti kyseessä olleen aktiiviohjauksen, eli myös välitystään muuttavan (variable steering?). Joka tapauksessa ohjaus oli itselleni liian äkkinäinen ja tunnoton, etten pitänyt. Koeajamassani 1-sarjan BMW:ssä oli oikeasti (näin myyjän ruudulta) servotronic ja se oli todella miellyttävä ja aivan erilainen ohjastettava kuin tuo 3:n ohjaus.

Auto on kaikenkaikkiaan todella laadukkaan oloinen ja mainio ”herrasmiesyhdistelmä” tyylikkyyttä, urheilullista ajettavuutta ja mukavuutta samassa paketissa. 1:n on vielä huomattavasti dynaamisempi ja jopa vielä hauskempi ajaa, mutta samalla myös sitten epämukavampi. Oma valintani näiden kahden väliltä olisi ykkönen, sillä kolmosen 9-13 k, hintaerolle en löydä riittävästi vastinetta omassa käytössäni, jossa taka- ja tavaratiloilla ei ole juurikaan merkitystä.
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

RoccoScientist

,,h, on tullut muutamat raportit kirjoitettua "vääriin" ketjuihin.

Tässä V40 T3 Momentumin koeajoraportti.

Tässä Subaru BRZ:n koeajoraportti.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 29.08.12 - klo:21:07
Onko kukaan koeajanut uutta Toyotan 86:sta vai onko sitä edes koeajettavissa vielä?
Itseäni kiinnostaisi koeajaa, mutta kynnys astua Toyota-kauppaan sisään on korkea. ;)
(puistatuksia ja kylmiäväreitä)

Käy ajamassa Subaru BRZ. Paljon coolimpi merkkinä ja ei tarvi astua sinne Toyota-kauppaan jos se niin pahalta tuntuu. Subaruita vain taitaa olla vähemmän tarjolla koeajolle. Itse odottelen tilaisuutta päästä testaamaan. Mulle on ihan sama kumpi merkki, kunhan saa kokeilla.
"All 4 The Driver"

RoccoScientist

Lisäys Volvon koeajoraporttiin:

-Ainakin T3 harrastaa korotettua tyhjäkäyntiä parhaaseen volkkarityyliin. En muista missä kierrokset tarkalleen ottaen huitelivat käynnistyksen jälkeen, mutta päälle tonnissa kuitenkin ja moottorin käynti myös tuntui lievänä, mutta ikävänä tärinänä ohjaamossa - liekö meininki sitten yhtä misfire-konserttia kuten volkkarissa, sitä en pannut merkille. Yllättävän kauankin tuo kesti, mutta loppui sentään ennen kuin sain säädettyä peilit ja ajoasennon kohdalleen. Auto oli lämpimässä parkkihallissa, kun lähdin liikenteeseen, mutta en tiedä kauanko se siellä oli ollut. Volvo ei siis joka tapauksessa ole ratkaisu, jos tuosta ominaisuudesta haluaisin eroon päästä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

autofanaatikko

#46
Lainaus käyttäjältä: user - 13.09.12 - klo:21:15
BMW 320iA business sport
Vakioalusta, 16” RFT-renkaat, servotronic tai Sport -ohjausjärjestelmä (variable steering?)*

Auto on ulkoa tyylikkään ”herrasmies-sporttinen”, samoin sisältä. Erityisesti sisäilme on muuttunut edellisestä E9x-mallin perisaksalaisen ja hillityn sliipatusta nykyaikaisempaan. Kuitenkin samalla materiaalien laadussa on kustannuspainetten alla tingitty edelliseen sukupolveen verrattuna. Sport-version urheiluistuimet ja muutenkin hyvä ergonomia tarjoaa miellyttävän ajoasennon ja yleisfiiliksen. Melutaso on keskinkertainen ja jonkinlainen alustan/renkaiden ”pintakarkeus” tuntuu ja kuuluu, liekkö taas ne kuuluisat RFT-renkaat? Alusta toimii hienosti ja jousitus nielee kuopat ja heitot ääneti ja pehmeästi.

Sopivan tehokkaan (riittää pirteään ja vaivattomaan menoon, muttei tarjoa mitään tykkifiilistä) moottorin äänet on hyvin eristetty ja pienillä kierroksilla se tuntuu lähes äänettömältä. Voimakkaissa kiihdytyksissä parku toki kuuluu, mutta ei häiritse sävyltään tai voimakkuudellaan. Ehkä melkein päinvastoin, sillä jo alhaalta miellyttävästi vääntävä moottori tuntuu silti kiertävän hanakkaasti ja miellyttävällä soundilla >6000rpm punarajalle asti. Moottorin kanssa mainiosti yhteen toimiva 8-vaihteinen ZF-automaatti latoo isompia pykäliä moottoripyörämäisesti sekunnin välein ilman nykimisiä. Vastaavasti alaspain pykälät tippuu aina tarvittavalla määrällä 1,2 tai kolmekin pykää kerrallaan välittömästi ilman viiveitä tai nykäyksiä. Hiano peli.

*Ohjaus oli myyjän mukaan servotronic eli välitykseltään kiinteä, mutta tehostusta ajonopeuden mukaan muuttava. Omasta mielestäni ohjaus oli niin äkkiväärän tuntuinen ja jotenkin ennalta-arvaamaton, että epäilen vahvasti kyseessä olleen aktiiviohjauksen, eli myös välitystään muuttavan (variable steering?). Joka tapauksessa ohjaus oli itselleni liian äkkinäinen ja tunnoton, etten pitänyt. Koeajamassani 1-sarjan BMW:ssä oli oikeasti (näin myyjän ruudulta) servotronic ja se oli todella miellyttävä ja aivan erilainen ohjastettava kuin tuo 3:n ohjaus.

Auto on kaikenkaikkiaan todella laadukkaan oloinen ja mainio ”herrasmiesyhdistelmä” tyylikkyyttä, urheilullista ajettavuutta ja mukavuutta samassa paketissa. 1:n on vielä huomattavasti dynaamisempi ja jopa vielä hauskempi ajaa, mutta samalla myös sitten epämukavampi. Oma valintani näiden kahden väliltä olisi ykkönen, sillä kolmosen 9-13 k, hintaerolle en löydä riittävästi vastinetta omassa käytössäni, jossa taka- ja tavaratiloilla ei ole juurikaan merkitystä.


Rengasäänet kuuluu sisään ainakin karkealla asfaltilla, mutta harvassa on nykyisin autot joissa ei kuulu. Kiitos siitä kuuluu Suomen tiestölle. Koeajamissani uusissa 3-sarjalaisissa oli 17- ja 18-tuumaiset run flatit. Uskoisin rengasäänten olevan pienemmät pehmeämmillä tavallisilla 16- ja 17-tuuman renkailla, koska E90&E91:kin on hiljiasempi tavan kumeilla kuin run flateilla. A4 B(:ssa tosin kuuluu siinäkin rengasäänet karkealla pinnalla eli eipä ole sekään pekkaa parempi. (on ehkä jopa pahempi). Tuota en kyllä allekirjoita, että sisustuksen materiaalien laatu on nyt heikompi kuin edeltäjässä. Missä kohtaa muka? Viitoselle ei tämä uusinkaan pärjää, mutta on kuitenkin laadullisesti (siis sisustuksen laadun suhteen> muussa laadussa ei ole ollut aiemminkaan huomauttamista versus 5-sarja) yhä lähempänä sitä isoveljeään.

Itsekään en tykännyt variable sport steeringistä vaikka herrat Markku J ja Newman usein jaksavatkin mainostaa sen erinomaisuutta. Se variable sport steering oli kahden koeajon perusteella minustakin äkkiväärän ja todella ennakkoarvaamattoman tuntuinen. Ekalla kerralla jopa säikäytti kun oli niin eriskummallinen...Varsin pienellä ohjauliikkeellä auto teki kulkuunsa ennakoitua suuremman muutoksen.

Tosin sanoipa Hämeenlinnan Autokeskuksen myyjäkin niin, että harva tilaa bemarin sillä ohjauksella. Kuulemma parhaiten kelpaa ja myy tavallinen Servotronic.

Tänään tutkin vielä kotimme autokatostakin ja taas manasin kuinka se väli onkaan kapea mun ja naapurin auton välissä. Toisella puolella on uudehko eemeli ja välillä on vaikeuksia päästä kuskin  ovesta ulos vaikka on lättäpenkit. Mites sieltä sitten pääsee pois, jos olisi urheiluistuimet, jotka ovat niin vahvasti muotoiltu, että tänään suoritettujen kokeidenkin perusteella sportpenkkiseen autoon istuutuminen ja etenkin poisnouseminen on aina aikaavievempää ja hankalampaa ihan missä vaan verrattuna lättäpenkkeihin.

Missä ajoit tämän auton?

Jos se auto oli sport-versio, niin siinä on silloin kyllä automaattisesti sportjakkarat, mutta myös 17-tuuman vanteilla varustetut run flatitkin.

Jos tämä koeajosi tapahtui vantaan Tikkurilassa (en tiedä missä asut), niin siellä on yksi ja ainoa 320iA sport-varusteverisona joka on koeajettavissa. Siitä myyjä vannotti minullekin, että siinä on ihan tavallinen ohjaus ja se oli kyllä ihan erilainen kuin Hämeenlinnassa olleessa autossa.

vkjoki

Lainaa,,h, on tullut muutamat raportit kirjoitettua "vääriin" ketjuihin.

Eivät ne koeajoraportit minusta väärissä ketjuissa ole, kun ovat merkkikohtaisissa ketjuissa. Mutta linkit ketjusta toiseen palvelevat hyvin muita foorumilaisia.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

user

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 15.09.12 - klo:17:37
Tuota en kyllä allekirjoita, että sisustuksen materiaalien laatu on nyt heikompi kuin edeltäjässä. Missä kohtaa muka?

Vertaan tässä nykyiseen E92:eeni, jossa kovaa muovia (siis sitä ns. halvannäköistä/tuntuista ämpärimuovia) ei ole missään kohtaa ovissa, kojelaudassa, eikä keskikonsolissa. Jopa ovitaskut lokeroineen ovat pehmeä- ja mattapintaista ja lokeron sisustat "sametti" vuorattu. Uudessa kolmosessa ovipaneelit ovat mielestäni lerpummat "pahvisen oloiset" ja kovaa muovia on kojelaudan alaosissa ja keskikonsolissa. Se että mitä tuolla oikeasti on merkitystä on aivan makuasia, mutta halvemmalla uutta on mielestäni kuitenkin sisustettu, vaikka tyyli ja muotoilu onkin nykyaisempaa ja ehkä sitä kautta kokonaisuutena parempaa.

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 15.09.12 - klo:17:37
Missä ajoit tämän auton?
Jos se auto oli sport-versio, niin siinä on silloin kyllä automaattisesti sportjakkarat, mutta myös 17-tuuman vanteilla varustetut run flatitkin.

Tampereen autokeskuksessa, mutta auto oli maahantuojalta lainassa oleva sport-line. Mutta siitä huolimatta alla oli 16" pyörät, jota itsekin ihmettelin. En tiedä vaihtaako tuo liike renkaita, sillä sisällä olleessa Luxuryssakin oli 16" pyörät.
Penkeistä vielä. Ymmärrän toki että kaikki eivät pidä urheiluistuimista ja joillekin siihen on ihan fyysisiä syitäkin. Siksipä onkin hyvä, että BMW:llä löytyy hyviä vaihtoehtoja moneen makuun.

Haluan tässä samalla yleisesti muistuttaa että nämä "koeajoraporttini" liittyvät omaan meneillään olevaan autonvaihtoprojektiin ja siten ovat omia tuntemuksiani juuri minulle itselleni tärkeistä ominaisuuksista. Se lienee näiden maallikkokoeajoraporttien tarkoituskin, viihdyttämisen ohella. Ei yrittää sanella ehdottomia totuuksia vaan saada näkyviin mitä eriskummallisimpiä, kunkin omia käytännön tarpeita ja mieltymyksiä, jotka puuttuvat niistä oikeiden ammattilaisten tekemistä jutuista ja joissa autoa ei oikeasti kukaan ole ostamassa.

MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

user

Mercedes-Benz A 200 CDI A Premium Business Urban,
Urheilualusta, Direct-Steer-ohjaus, 18” RunFlat-renkaat!*


Auto on ulkoa sporttinen ja tyylikäs ja tuntui herättävän paljon huomiota liikenteessä. Sisätiloiltaan auto on myös sporttisen tyylikäs sekä muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta laadukkaan oloinen.

Parhaan ajoasennon löytyminen oli itselleni erittäin työlästä kiinteästä niskatuesta ja lyhyestä ratin etäisyyssäädöstä johtuen. Ratttia en saanut riittävän taakse, jolloin selkänojaa joutui kääntämään pystymmäksi. Tästä puolestaan seurasi, että pääntuki työnsi niskaa kenoon eteenpäin. Toinen vaihtoehto oli siirtää penkkiä enemmän eteen, jolloin taas polvet jäi koukkuun mikä huononsi entisestään lyhyen istuinosan heikkkoa reisitukea.

Näkyvyys autosta ulos on joka suuntaan heikkoa. Etunäkyvyyttä haittaa suuri ja näkökentässä oleva peili- ja sadetunnistinhässäkkä. Sivunäkyvyyttä taas haittaa suoraan nenän edessä oleva B-pilari, jolloin sivulle katsottaessa pitää ottaa reilu etunoja ulos nähdäkseen. Pienet kulmikkaasti muotoillut ulkopeilit antavat myös varsin rajoittuneen sivunäkymän. Taakse näkyvyyttä puolestaan syö auton voimakkaasti taaksepäin kapeneva korimuotoilu ja postiluukun kokoinen takalasi.

Moottorin ja vaihteiston yhteistoiminnassa oli, ainakin koeajoyksilössä, jotain pahasti vialla. Kaasuun vastaavuus on ajossa heikkoa ja liikkeelle lähdöt toivottoman hitaita, jopa vaarallisen hitaita. Koeajon aikana tuli tilanne, jossa sivutieltä ruuhkaiselle päätielle liityttäessä ja auton hitaasti ryömiessä ei kaasun painalluksella sitten tapahtunut yhtään mitään ja hetken odottelun ja paniikinomaisen kaasun pohjaan polkaisun jälkeen renkaat suti ja ESP-valo vikkui. Tämä lähdön hitaus toistui joka kerta reippaasti liikkeelle yritettäessä. Tuntuu että menee pari sekuntia lähtötoivomuksen saattelemisesta sen perillemenoon. Sama myös rauhallisessa ajossa kun halutaan nopeasti lisätä vauhtia.

*Kuten otsikon alusta-, rengas-, ohjauskokoonpanosta voi arvata, ei ajo-ominaisuuksista tai mukavuudesta tarvitse paljon kirjoitella. Eli kiitokset maahantuojalle onnistuneesta ja tehokkaasta myynnin hillitsemiskampanjasta. Toisin sanoen, auton mahdollisesti hyvä ajettavuus on haluttu salata koeajoasiakkailta järjestämällä kunnon ravistusta ja rytkettä tunnotttoman ohjauksen kera.

Hupaisa yksityiskohtakin löytyi. Kun takapenkin keskipaikan niskatuki on asetettuna ala-asentoon, ja näinhän normaalisti onkin koska autosta ei muuten näe takalasista ollenkaan ulos, on suksiluukun kohdalla ”kalterit” edessä. Siis ne niskatuen tapit tulee suksiluukun läpi ja jotta suksiluukun saa käyttöön, pitää pääntuki ensin hinata ylös ☺
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

gloter

Auton ollessa huollossa kävin ajankluluksi kokeilemassa Peugeot 508 HDi 163 farkku aut. Active (meniköhän oikein?). Hintaa oli 42 000 ,. Varsin paljon mielestäni. Itse auto oli ihan ok, hiljainenkin Octaviaan verrattuna. Kulkupuoli riittävä ja automaatti fiksun tuntuinen (puolen tunnin lenkki). Lasikatto mukava lisä, kuskille ei niinkään hyödyllinen, takapenkkiläisille kyllä. Apukuskin puoleinen B-pilari peitti tehokkaasti näkyvyyden oikealle ja patiinit ottivat kiinni kojetaulun alla oleviin muoveihin. Vaikutelma ei mitenkään ylellinen mutta asiallinen. Penkki istuttava vaikka sivutukea ei juuri ollut. 406:n ohjaus oli aikanaan maukkaampi mutta tälläkin pärjäsi. Miksei tässäkin olisi autoa, istuma-asento ei vain osunut oikein kohdalleen tällä hieromisella. 3008 tuntui heti kotoisammalle (hallissa pienet istumiset). Arveluttaa vain Peugeotin haluttavuus käytettynä, 407 ei ole kovin kovassa kurssissa mutta itsellehän autot ostetaan. Pösöistä 5008 voisi olla yksi vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaan ei mitään WAU-efektiä mutta ihan hyvä jälkimaku. Mahtaako parantua vanhetessaan, kuten jotkut viinit?
Ja vielä kuvia:
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

M1kke

^ Tuo Pösön automaatin hinnoittelu on järjetön. Maksaa samaan koneeseen lähes 5000, enemmän kuin manuaali.


nemos

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 19.09.12 - klo:15:49
^ Tuo Pösön automaatin hinnoittelu on järjetön. Maksaa samaan koneeseen lähes 5000, enemmän kuin manuaali.

Ei automaatin hinta ole järjetön: 1500 euroa. Kulutuslisä sen sijaan on järjetön ja sen takia hinta pompsahtaa.
Volvo XC60 T8 Inscription

M1kke

Lainaus käyttäjältä: nemos - 19.09.12 - klo:15:55
Ei automaatin hinta ole järjetön: 1500 euroa. Kulutuslisä sen sijaan on järjetön ja sen takia hinta pompsahtaa.

Oikeassa olet, olisivat valehdelleet kulutuksen niin kuin muutkin valmistajat. :)

Onneksi me täällä pohjoisen Mordorissa pelastamme maapallon ilmastonmuutokselta.

skriko

#54
Toyota GT-86 ajettu 5 600 km, manuaali, kirkas punainen. Koeajossa 21.9. klo 16,55 - 22.9. klo 10.10. Koeajokilometrejä noin 400.
Auto tankattu täyteen, palvelu Toyotalikkeen tapaan erinomaista. Kulutus 6,7 sekalaisessa ajossa.

Auton ulkonäkö on mitä onnistunein. Todellinen urheiluauto. Kevyt painoltaan ja kevyt käsitellä. Ovet ja peräluukku eivät olleet niin raskaat kuin Sciroccossa. Istuimet olivat minulle huonot. Istuinosa liian lyhyt ja selkävikaiselle selkänojassa liikaa pullistusta ulospäin. Pitkillä matkoilla hirveä istuin. Myös liian pehmeä. Kaikki hallintalaitteet Toyotamaisesti siellä missä pitääkin ja erittäin kevyet käsitellä. Autossa oli mustat alcantara istuimet ja musta koelauta sekä ratti. Tämän yksilön sisusta oli paljon tyylikkäämpi kuin punainen sisusta, joka toi mieleen rakennellun teinisportin. Jäin kaipaamaan ratista stereoiden säätönappuloita. Ajotietokone oli yksinkertainen, sisältäen vain ulkolämmön, keski-ja hetkellisen kulutuksen. Stereot olivat huonolaatuiset. Navigaattorista en osaa sanoa mitään, koska en ehtinyt tutustua siihen.

Auto käynnistyy start/stop napista ainoastaan kytkin pohjassa. Käynti on karheaa ja kovaäänistä. Kytkin suhteellisen kevyt, mutta sillä on lähdettävä varovasti ettei auto sammu. Vaihdevälit hyvin lyhyet ja napakat. Mielestäni onnistunut laatikko. Vääntöä ei ole alakierroksilla Sciroccon tapaan, vaan autoa joutuu hieman kierrättämään. Moottorin ääni sisälle sekä rengasmelu on niin häiritsevän kovaa, että keskustelun täytyy olla huutoa ja jos kuuntelet musiikkia saat pitää soitinta niin kovalla, että korviin sattuu. Ohjaus on erittäin mikroautomainen ja tarkka sekä yliohjautuva, muttei häiritsevästi. Ohjaus ja vaihteisto, ulkonäön kanssa parasta autossa. Jousitus ja alusta kovat mutteivat liian. Sciroccossa esiintyvää kolinaa ei ollut missään tilanteessa. Jarrut hyvät. Eivät liian äkäiset, mutta auto pysähtyy ripeästi.

Siirtyessäni Sciroccon puikkoihin auton palautuksen jälkeen, tuntui se herraskaiselta ja moottorin suhteen täysin äänettömältä. Uskallan väittää, että vaikka Toyota ilmoittaa kiihtyvyyden 0-100 olevan 7,6 ja Rocco 8,0, niin todellisuudessa ne ovat toisinpäin. Kiihtyvyys tuntuu Toyotassa enemmän, johtuen metelistä. Jousitus ja iskunvaimennus tuntui Toyota jälkeen Roccossa pehmeältä.

Sitten kysymykseen olisinko valmis maksamaan autosta renkaineen 45 200. En. Mukavahan sillä oli ajella. Mutta taitaa kuulua samaan sarjaan CRZ:n ja RCZ:n kanssa. Ihmiset joilla on paljon rahaa, ostavat auton, koska se on uusi malli ja ajavat sillä " kuumat" pois vuoden kaksi. Sitten olisin valmis ostamaan tojon kun hinta alkaa olla  tullimuutosten ja uutuudenviehätyksen jälkeen kohdallaan.

user

Lainaus käyttäjältä: user - 02.09.12 - klo:10:08
oma ehdokas: Volvo V40 D4 Summum A
Koeajoauto D3 Momentum A, 1.9.2012

Ulkoa auto on HB korimalliksi oikein sulava ja tyylikäs, joskin pitkä keulaylitys saa ”nenän” vähän roikkumaan”. Pienenä kauneusvirheenä myös 90-luvun tyyliset pissapojan suuttimet keskellä konepeltiä. Mutta silti ehdottoman positiivinen ulkoasu.
Sisältä auto on erittäin tyylikäs ja viimeistellyn oloinen. Kovaa ämpärimuovia toki löytyy (mm. ovien yläosat), mutta se on osattu toteuttaa niin, ettei sitä silmällä huomaa, vaan vasta pintoja käsin hiplatessa. Istuin ja ajoasento on hyvä, vaikkei kaipaamaani reisituen säätöä olekaan saatavissa. Ergonomia tuntuu olevan ajotietokone/multimedia "laitteen ohjausta lukuunottamatta kunnossa. Laitetta ohjataan nappulaviidakolla ”joystick-pylpyrän” sijaan. Voi olla, että omistajatasolla tuohon tottuu ja pidin siitä että näyttö on kojelautaan integroitu, eikä nykytyylin mukainen ”irrallinen” näyttö kojelaudan kyljessä.

Heti pihasta lähtiessä vastaan tuli jyrkkäprofiilinen hidastetöyssy jossa alusta rämähti ilkeästi (vauhtia vain n. 20km/h). Kyydissä istunut vaimonikin hätkähti-”mikä tuo oli”. No, unohdetaan tuo toistaiseksi ja makustellaan kärryä muuten. 5-pyttyinen Diesel tuntuu heti upealta koneelta, vaikka onkin se kesympi versio. Moottorin äänet on eristetty hyvin ja se vieno kurnutus, joka kiihdytyksissä kuuluu, onkin sellainen että radion haluaa sulkea. Käyntiääni uloskin on miellyttävän hiljainen rapina, eikä nelosdieselin tyypillinen roklotus. Moottori vääntää tukevasti ja vetää todella tasaisesti ilman kuolleita kohtia tai repiviä piikkejä. Myös ”vanha” Aisinin 6-v automaatti on saatu uuteen kukoistukseen ja toimii täysin moitteetta ja huomaamattomasti. Hieno voimapaketti eli Volvo lähtisi ehdottomasti dieselinä, vaikka bensa muuten on ollut tällä kertaa toiveena. Ja tietysti D4:na, sillä hintaero D3:een on naurattavat 800, ja D3:n pirteä olemus hyytyy 100km/h jälkeen.
Digitaalinen mittaristo näytti alkuun oudolta ja lapselliselta, mutta osoittautui käytännössä erittäin selkeäksi miellyttäväksi. Ja valmiinaolleen  punaisen”ralliteeman” lisäksi löytyy hillitympiäkin versioita.
Auto on raskaaksi etuvetoiseksi yllättävän ketterä ja hanakkaasti kääntyvä myös kaarteissa vedätettäessä. Ohjaus on tunnokas, suht. tarkka ja auto erittäin suuntavakaa. Ei ehkä kovin sporttinen, muttei mikään vetelyskään. Ajotuntuma oli kokonaisuudessaan erittäin positiivinen. Rengasmelua on hivenen turhan paljon, etenkin kun otetaan huomioon koeajoauton allaolleet korkeaprofiiliset 16” Misukan renkaat ja vakioalusta. Summumissa rengaskoko vaihtuu 17”, joka ehkä sopivasti toisi aavistuksen lisää terävyyttä ajoon, mutta samalla tuota rengasmelua lisää. Melusta ja äänistä puheenollen, karkealla asfaltilla koeajoyksilön molempien ovien suunnalta kuului resonassisirinää ja tuo alusta tosiaan tärskäyttelee ja rämisee sellaisissa kuopissa, joista nykyinen 100tkm ajettu Bemari vain lievästi tumpsahtaa. Tämä pitää ehdottomasti testata toisella yksilöllä, jos kiinnostus muuten todella miellyttävään autoon säilyy autonvalintaprosessissa.

Tehty uusi koeajo D4 Summumilla. Nuo yllämainitut alusta ja ääniongelmat olivat kadonneet täysin. Tämä yksilö tuntui 17" vanteilla mukavammalta ja hiljaisemmalta kuin tuo aeimmin koeajettu versio 16":lla. Jotain siinä siis oli pahasti vialla, olisiko ollut kuitenkin urheilualusta ja/tai vielä jotain vialla?
D4-moottori on kerrassaan upea ja vaikutelma siitä, että V40 on hieno matka-auto vahvistui entisestään.
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

pokkus

#56
Tulipa huvikseen koeajettua uusi manuaali Focus ST (hatchback). Ulkoa auto oli todella hieno keltaisella metallivärillä varustettuna. Oikein tyylikäs siis joka suunnasta katsottuna. Sisäilme ei taas ehkä ollut paras mahdollinen muutamien kovamuoviosien takia. Ei se pahalta näyttänyt, mutta kaukana esimerkiksi Edgen tasosta ja mielestäni jopa Mustang miellyttää paljon enemmän omaa silmää.

Sisällä huomio keskittyy heti ensimmäisenä Recaron reilusti muotoiltuihin kuppipenkkeihin. Valitettavasti penkit oli omalle selälle todella huonot eli aivan liian kuppimaiset. Oma selkä ei mielestäni ole edes kovin leveä, mutta silti sivuttaistuet ottivat lapoihin kiinni siten, että selkä ei kunnolla koskettanut selkänojaa. Mitenköhän tämä sopii hieman "rotevammalle" perusjenkille... ::)
Edit: lisättäköön vielä, että oli muuten aika ärsyttävät penkit nousta pois autosta, kun oli sen verran toppauksia sivuilla.

Itse ajossa auton ehdottomasti parhaimpia puolia oli ajettavuus, ohjattavuus ja tunto tiehen. Nuo kaikki oli todella hyvin kunnossa. Hirveästi en viitsinyt rajummin ajella kun myyjä istui vieressä :) Vetelyä en siis päässyt kunnolla kokeilemaan. Moottori tarjosi mahdollisuuden ripeään liikkumiseen suht vaivattomasti. Kerran sain moottorin sammumaan valoissa. Tähän luultavasti syynä oli se, että kaasua pitää antaa hiukan enemmän kuin Mustangissa. Pari ekaa senttiä ST:ssä ei tehnyt juuri mitään kaasua painaessa. Alavääntö oli hyvä, mutta valovuoden päässä V8:n tarjoamasta väännöstä. Moottori nimittäin hyytyi täysin kakkosvaihteella sellaisissa kohdissa, jossa Mustangilla voisin vaivatta ajaa vielä kolmosella. Kytkin oli todella kevyt ja lyhytliikkeinen. Olisin toivonut sen olevan ehkä hitusen tunnokkaampi. Vaihteisto toimi hyvin ja vaihteet loksahteli mukavasti paikoilleen. Itse keppi tosin heilui aika reilusti vapaalla ollessaan. Mustangissa kun on tottunut todella jämäkkään vaihdekeppiin.

Ajossa auto oli minusta yllättävän hiljainen. En tiedä millainen äänimaailma syntyy moottoriellä kun sinne en päässyt tällä kertaa ajamaan. Kaupunkipyörityksessä en kuitenkaan huomannut mitään ylimääräisiä hälyääniä. 2 litraisesta ecoboostista oli saatu aika makea soundi aikaiseksi. Ei se mikään V8 ole, mutta selkesti erottui edukseen peruskaksilitraisesta koneesta. Tästä pointsit Fordille.

Lisävarusteisiin en niin kiinnittänyt enempää huomiota, mutta kaikki tarpeellinen näytti löytyvän ja vähän extraakin. Mitään ei varmaan olisi siis jäänyt pahasti kaipaamaan. Hintalappu näytti aika tasan $30k näillä varusteilla ennen veroja. Ei hirveän paha, mutta ei mielestäni halpakaan. GT Mussen kun saa samaan rahaan karvalakkina, joka tarjoaa mielestäni todella paljon enemmän rahoille vastinetta. Hintaero myös Suomeen jää yllättävän pieneksi.

Loppufiilikset: jostain syystä auto ei oikein sytyttänyt, niin kuin olisin kuvitellut. Pieni pettymys siis kaiken kaikkiaan. Ehkä odotukset oli autolle korkeammalla kuin loppupeleissä auto pystyi tarjoamaan. Ei siis herättänyt oikeastaan minkäänlaista vaihtamisen halua, vaikka huono ei auto missään nimessä ollut. Uutta Fusion:ta näkemättä tai koeajamatta, luultavasti ottaisi Fusionin paljon mieluummin kuin Focus ST:n. Hinnaltaankin ovat niin lähellä toisiaan.

nikob

Komea on tuo uusi ST, itsekin hieman ihastellut sitä. Väri on aika hyvä tuohon autoon.
Hinta eroa jää Suomen hintoihin verrattuna aika vähäsen  :o
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: nikob - 29.09.12 - klo:22:50
Komea on tuo uusi ST, itsekin hieman ihastellut sitä. Väri on aika hyvä tuohon autoon.
Hinta eroa jää Suomen hintoihin verrattuna aika vähäsen  :o
unohda koko juttu. Niin te

pokkus

Lainaus käyttäjältä: nikob - 29.09.12 - klo:22:50
Komea on tuo uusi ST, itsekin hieman ihastellut sitä. Väri on aika hyvä tuohon autoon.
Hinta eroa jää Suomen hintoihin verrattuna aika vähäsen  :o

Hieno on tosiaan. Ei käy valittaminen :) Väri on hyvä, mutta Jenkkien Fordin mittakaavassa kallis väri eli $500. Yleensä metallivärit on ilmaisia. Katsoin, että ihan karvalakki ST maksaisi $24500 ennen veroja. Tinkauksien kanssa luultavasti hinnan saisi jäämään veroineen hitusen tuon alle. Kyllähän tuossa eroa Suomen hintaan jonkin verran syntyy, mutta ei mielestäni sen vertaa, että kannattaisi täältä asti lähteä Suomeen kuskaamaan :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy