Takavalot palamaan huomiovalojen kanssa

Aloittaja Der Mann., 24.11.11 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

ram1

Jos päivällä ei näe edessä ajavaa autoa, kantsis mennä oikeesti silmälääkäriin.Ymmärrän, että joskus tilanteita missä voisi niistä takavaloista olla hyötyä, mutta itse kyllä pärjännyt liikenteessä, vaikka jengillä ei palaisi mikään valo.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jfer

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 24.11.11 - klo:19:16
Ja jo etukäteen kehoitus/toive: Yleisesti tiedossa on se, että takavalojen palamisella on kiihkeitä puolustajia ja yhtä kiihkeitä vastustajia. Jos kuitenkin olisi mahdollista pitää edes tämä viestiketju vapaana kyseisestä järjettömästä eipäs-juupasta erilaisine perusteluineen, ja keskittyä ihan puhtaasti asian tekniseen puoleen? Kiitos... ;-)
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

mabe

Jos takavalot palaa, parkkien on pakko palaa.

Eli siis on joko sallittu pelkät huomiovalot tai:
huomiovalot + etuparkit + takavalot + rekkarivalot + mittarivalot.

Tuo johtuu siitä, että nuo jälkimmäiset ovat niputettuna säädöksissä niin, että kaikkien on sytyttävä yhtä aikaa. Olen tietoinen, että ainakin octavioissa ei pala etuparkit päivävaloasennossa. Tämä ei pykälien mukaan ole sallittua vaikka siihen ei näemmä puututakaan.

Ledivalojen yhteydessä tuo toki onnistuu kun parkit palavat edessä "himmeänä" siellä päivävalon alla. Mutta jos on päivävalo ja parkki eri paikassa niin molempien pitää palaa jos haluaa takavalojen palavan.

Tuosta typeryydestä johtuen sitikan DS3 esim näyttää typerälle ledipäivävaloilla ja hehkuparkeilla. Sama vaivaa toki muitakin sitikan malleja ainakin halogenvaloin. Ja sekoittuu nätisti sumaripelleksi kun moisella valoyhdistelmällä liikkuu, joten saa varautua vilkkuviin valoihin kotipoliisien osalta.

nimim. tavasin tuon säädöksen aika tarkkaan läpi kun golffiin ledipäivävalot pistin..

VAG!

Lainaus käyttäjältä: mabe - 28.01.12 - klo:15:45
Jos takavalot palaa, parkkien on pakko palaa.

Näinhän se tarkasti pykäliä lukemalla menee. Onneksi Ake on käyttänyt myös maalaisjärkeä ja katsastuksessa hyväksytään nykyään myös pelkät takavalot + päiväajovalot. Ainakin Audi ja Skoda toimii näin nyt Suomessa ja auto luovutetaan tällä knofiguraatiollla asiakkaalle. Skodalla on ollut aina näin, Audi muutti kantaansa viime vuonna. Volkkarista ja Seatista en tiedä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.01.12 - klo:16:19
Näinhän se tarkasti pykäliä lukemalla menee. Onneksi Ake on käyttänyt myös maalaisjärkeä ja katsastuksessa hyväksytään nykyään myös pelkät takavalot + päiväajovalot. Ainakin Audi ja Skoda toimii näin nyt Suomessa ja auto luovutetaan tällä knofiguraatiollla asiakkaalle. Skodalla on ollut aina näin, Audi muutti kantaansa viime vuonna. Volkkarista ja Seatista en tiedä.

Näin se on meidänkin Ocussa, eli takavalot+päivävalot. Jos jossain vaiheessa pakotetaan sytyttämään etuparkit takavalojen kanssa, niin meidän autoon ei ainakaan jää mitään muuta kuin päivalot päälle. On se sen verran typerän näköistä kun parkit ja päivävalot palaa samaan aikaan ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 28.01.12 - klo:14:24
No örh, syttyihän ne! >:( Mikäs järki tässä nyt on? En mä edes tajunnut katsoa auton etupuolta kun olin vaan tyytyväinen et takavalot palaa. Nyt porukka luulee et oon sumuvalopelle jos ajelen päivävaloilla. :(
Seuraa viikon tyhmin kysymys: mitkäköhän on Polossa etuparkit ja onko minulla niitä ollenkaan?  Oman poloni etu-umpiossa on mielestäni vain xenon, kaarrevalo ja rivi LEDejä. Alempana puskurissa on sumuvalo. Jos laitan valokytkimen pysäköintivaloasentoon, niin edessä palaa LED:it heikosti, mutta ei siellä mitään muuta pala.

Onko sinulla Jfer xenonit vai ei (ilmeisesti ei)? Jos laitat valokytkimen pysäköintiasentoon niin syttyykö siellä - ja syttyikö jo ennen koodausta - erilliset etuparkit, ja missä?

Meinaan että jos/kun minulla ei ole etuparkkeja, niin tekisiköhän tuo Autotarvikkeen koodaus juurikin sen mitä haluttiin.
Polo GTI 2012 Shadow Blue, Audi Q7 4.2 TDi V8 2008

Erkka

Omassa Polossa normaali ajovaloumpiot, joista löytyy myös parkkivalopolttimot.

Luovutuksen yhteyteen vuosi sitten pyysin ohjelmoimaan päivävalojen kanssa palamaan takavalot. Keravan Laakkonen ei tätä toimenpidettä lähtenyt silloin ohjelmoimaan. Ei kuulema ollut mahdollinen toimepide silloin.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Jfer

Lainaus käyttäjältä: Punderz - 01.02.12 - klo:21:34
Seuraa viikon tyhmin kysymys: mitkäköhän on Polossa etuparkit ja onko minulla niitä ollenkaan?  Oman poloni etu-umpiossa on mielestäni vain xenon, kaarrevalo ja rivi LEDejä. Alempana puskurissa on sumuvalo. Jos laitan valokytkimen pysäköintivaloasentoon, niin edessä palaa LED:it heikosti, mutta ei siellä mitään muuta pala.

Onko sinulla Jfer xenonit vai ei (ilmeisesti ei)? Jos laitat valokytkimen pysäköintiasentoon niin syttyykö siellä - ja syttyikö jo ennen koodausta - erilliset etuparkit, ja missä?

Meinaan että jos/kun minulla ei ole etuparkkeja, niin tekisiköhän tuo Autotarvikkeen koodaus juurikin sen mitä haluttiin.
Joo mulla ei tosiaan ole xenoneita. Alakulmissa on sumuvalot ja päivävalot ja normiumpioissa ajovalot ja parkit. Valokytkimen ollessa pysäköintiasennossa normiumpioihin syttyi ennen parkkivalot, nyt ne palaa aina oli asento mikä tahansa.

Koska sulla ei ole päivävaloja erillisissä umpioissa, tuo koodaus voisi hyvinkin olla ratkaisu. Kun sulla ei syttyisi valot kaksiin umpioihin kuten eräillä... ::)

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 01.02.12 - klo:21:49
Omassa Polossa normaali ajovaloumpiot, joista löytyy myös parkkivalopolttimot.

Luovutuksen yhteyteen vuosi sitten pyysin ohjelmoimaan päivävalojen kanssa palamaan takavalot. Keravan Laakkonen ei tätä toimenpidettä lähtenyt silloin ohjelmoimaan. Ei kuulema ollut mahdollinen toimepide silloin.
Voisko olla, että Laakkonen ei olisi ohjelmoinut niitä just noiden etuparkkien syttymisen vuoksi? Ei voi tietää...

En ole saanut huoltoneuvojaa vielä kiinni, että kysyisin noista valoista.

Muuten, tänään bongasin kaksi Skodaa joissa paloi päivävalot, mutta takapää oli pimeänä. Yllättävää, koska tässä ketjussa on todettu että Skodaan takavalot koodattaisiin päälle. En ehtinyt malleja sen tarkemmin tunnistaa. Luultavasti Ocuja?
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 28.01.12 - klo:15:28
Täytyy kysäistä huoltoneuvojalta vielä että mikä tässä on meininki; minusta hänen olisi pitänyt kertoa että parkitkin syttyy jos takavalot kytketään palamaan.

Kertoisivatkohan ne jos oikein kauniisti kysyisit, että mikä bitti sieltä piti muuttaa?

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Punderz - 01.02.12 - klo:23:19
Kertoisivatkohan ne jos oikein kauniisti kysyisit, että mikä bitti sieltä piti muuttaa?

Ja jos et Jfer saa tarkkaa tietoa liikkeestä, niin jos sinulla olisi viitseliäisyyttä niin asiaa voisi viedä eteenpäin siten, että hankkiudut jonkun luo joka tarjoaa apua VCDS:n kanssa ja jolla on VAG-COM -kaapeli. Ottakaa sitten vaikka ihan normaali vikakoodien luku, sen yhteydessä tulee kaikkien osoitteiden asetukset, ja tallentakaa tiedostoon.

Melko varmasti kyse on kohdasta "Address 09: Cent. Elect."  Sen alla on tämäntyyppinen kohta:

Coding: 25B02BBF08A1000009380E916CAB07D15AC067FF60051041200000010000

Tuossa on heksadesimaaliksi typistetty kaikki 09-osoitteen asetukset. Mahdollisesti kyse on jostain dokumentoimattomasta asetuksesta eli sellaisesta, joka ei ole VCDS:n tekijöillä tiedossa.

Jos postaisit oman heksarimpsusi tänne, niin voisin muuttaa sen biteiksi ja tarkastaa, että onko siellä joku bitti asennossa, jota ei ole dokumentoitu. Voisin sitten kokeilla samaa asetusta omassa Polossani. Minulla se saattaa tuottaa toivotun lopputuloksen, koska minulla ei ole parkkivaloja.

Der Mann.

@Punderz: Valokatkaisimen 0- eli huomiovaloasennossa ledit palavat kirkkaina, ja kun katkaisin käännetään parkki- tai ajovaloasentoon niin ledit himmenevät "parkkivalotasolle". Eli samat ledit hoitavat eri kirkkauksisina sekä parkki- että huomiovalotoiminnot.

Mutta siis: ainakin ksenon-Polossa (keskuselektroniikka 7H0 937 089) yllä puheena ollut "Parkit aina päällä kun sytytysvirta päällä" -toiminto saadaan antamalla tavu 12 bitti 0:n arvoksi 1. Tällä yksittäisellä bitillä saa siis näppärästi ne takavalot palamaan, mutta ongelmana on että samalla ne etuledit himmenevät parkkivalomoodiin! Eli koko säädöstä putoaa pohja pois...  :(

Sama "Parkkivalot aina päällä"-toiminto saadaan vaihtoehtoisesti päälle myös mukautuskanavan kautta, en nyt muista mikä kanavanumero on kyseessä.

Eli ksenon-Poloissa pitäisi vielä löytää jokin toinen kikka (bitti, mukautuskanava, jokin muu?), jolla saadaan samanaikaisesti niiden ledien kirkkaus nostettua katkaisimen 0-asennossa takaisin 100 prosenttiin vaikka tavu 12 bitti 0 on ruksattu.

Omassa ksenon-Polossani koodaus näytti viime vuoden lopulla suunnilleen tällaiselta:
34|B0|29|BF|08|A1|00|00|00|28|00|B1|7E|2B|85|D0|1F|C0|67|0F|60|05|10|C1|20|00|00|00|00|00

Tavussa 23 otetaan kantaa mm. huomiovalojen lähteeseen. Itse aikoinaan olen kirjannut ylös tällaisia huomioita:
Tavu 23 bitti 0: vaihtoehtoinen jännitteensyöttö kaukovaloille ja navalle 58d
Tavu 23 bitti 1: ledit huomiovaloina (tämän jos laittoi nollaksi niin muistaakseni ledit sammuivat)
Tavu 23 bitti 2: kulmavalot huomiovaloina (testasin, toimi)
Tavu 23 bitti 3: ksenonit huomiovaloina (testasin, toimi)
Tavu 23 bitti 4: ledit huomiovaloina (tämän jos laittoi nollaksi niin muistaakseni ledit sammuivat)
Tavu 23 bitti 5: ?
Tavu 23 bitti 6: huomiovalot aktivoitu/pois (mikä valonlähde tahansa, eli huomiovalojen "master switch")
Tavu 23 bitti 7: led-huomiovalot sammuvat vilkuttavalta puolelta (testasin, toimii)

Vielä voisi tietysti testata kaikki 255 eri vaihtoehtoa tavulle 18 (itse en ole jaksanut testata vasta kuin reilut 50....)  ;D Ainakin Golfeissahan kyseisestä tavusta taidetaan koodata Skandinavia-asetus?
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

Jfer

Kiitos Punderz asian muistutuksesta. Soittelin taas asian perään ja sainkin tänään huoltoneuvojan kiinni ja sovittiin, että vien Polon ensi viikolla liikkeeseen koko päiväksi ja yrittävät selvittää valojen koodausta. Mutta ei heilläkään ole tietoa miten saa vain takavalot palamaan huomiovalojen kanssa, joten kokeilupohjalla menee ja sanoikin että en saa liikaa odottaa että varmasti saisin haluamani kombinaation. No tämän ketjun perusteella en erityisen toiveikas ole, mutta tosi kiva että haluavat kunnolla selvittää asiaa.

Takavaloja on kuulemma ennenkin koodattu päälle, mutta kukaan ei ole valittanut parkkien palamisesta. Luulen että kukaan asiakas ei ole tajunnut katsoa tarkemmin... Kuten en minäkään.

Nyt sitten kaikki mahdolliset ehdotukset kehiin, että mitä liike voisi kokeilla tehdä. Paitsi kokeilla nuo 255 kombinaatiota. :D Ehkä linkkaan tämän ketjun suoraan heille. Henk. koht. en ymmärrä noista koodauksista juuri mitään, olisi kyllä ihan mielenkiintoista tutustua.

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 08.02.12 - klo:23:40
Kiitos Punderz asian muistutuksesta. Soittelin taas asian perään ja sainkin tänään huoltoneuvojan kiinni ja sovittiin, että vien Polon ensi viikolla liikkeeseen koko päiväksi ja yrittävät selvittää valojen koodausta. Mutta ei heilläkään ole tietoa miten saa vain takavalot palamaan huomiovalojen kanssa, joten kokeilupohjalla menee ja sanoikin että en saa liikaa odottaa että varmasti saisin haluamani kombinaation. No tämän ketjun perusteella en erityisen toiveikas ole, mutta tosi kiva että haluavat kunnolla selvittää asiaa.

Takavaloja on kuulemma ennenkin koodattu päälle, mutta kukaan ei ole valittanut parkkien palamisesta. Luulen että kukaan asiakas ei ole tajunnut katsoa tarkemmin... Kuten en minäkään.

Nyt sitten kaikki mahdolliset ehdotukset kehiin, että mitä liike voisi kokeilla tehdä. Paitsi kokeilla nuo 255 kombinaatiota. :D Ehkä linkkaan tämän ketjun suoraan heille. Henk. koht. en ymmärrä noista koodauksista juuri mitään, olisi kyllä ihan mielenkiintoista tutustua.

Toivotaan, että saavat autoosi halutun valoyhdistelmän. Aika vaikea lonkalta ehdottaa mitään tiettyä koodausta...

Ihan jo sekin tieto että miten koodattiin nykyinen setuppisi voisi olla kullanarvoinen tieto meille xenonisteille. Jos saisit sen selville niin olisi super duper. Pyydä vaikka printti tai sähköpostiviesti autosi asetuksista tms. Ei tarttisi Der Mannin yrittää brute forcella ratkaista koodausta...  ;) Tuo 255 vaihtoehtoa on vain yhdelle tavulle, ja kun ei olla ihan varmoja edes että mikä/mitkä tavut ovat kyseessä, niin kombinaatioita on tuhansia (edit: olettaen, että kyseessä on useamman kuin yhden bitin muuttaminen).

Testasin itsekin tuota tavu 12 bitti 0:aa ja se toimii tosiaan noin. LED:it himmenevät niin paljon, ettei se ole käyttökelpoinen.

EDIT: Tuli mieleen, että pahimmassa tapauksessa se mitä Jferille koodattiin oli juurikin tuo Byte 12 Bit 0 arvo 1, joka sitten normivaloilla tuottaa sen, että parkit palavat ja xenoneilla sen, että LEDit himmenevät. Jos näin olisi niin oltaisiin taas lähtöruudussa. Mutta toivottavasti saat Jfer sen selville.

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 08.02.12 - klo:21:46
Omassa ksenon-Polossani koodaus näytti viime vuoden lopulla suunnilleen tällaiselta:
34|B0|29|BF|08|A1|00|00|00|28|00|B1|7E|2B|85|D0|1F|C0|67|0F|60|05|10|C1|20|00|00|00|00|00

Tavu 23 bitti 0: vaihtoehtoinen jännitteensyöttö kaukovaloille ja navalle 58d

Jos laskin oikein niin sinulle Byte 23:lla (kun aletaan laskea 0:sta) on hexana arvo C1 eli binäärinä 11000001. Eli bitti 0 olisi päällä. Mitä tuo "vaihtoehtoinen jännitteensyöttö kaukovaloille ja navalle 58d" oikein tekee? Oliko se alun perinkin päällä?

Der Mann.

Lainaus käyttäjältä: Punderz - 09.02.12 - klo:07:00
Jos laskin oikein niin sinulle Byte 23:lla (kun aletaan laskea 0:sta) on hexana arvo C1 eli binäärinä 11000001. Eli bitti 0 olisi päällä. Mitä tuo "vaihtoehtoinen jännitteensyöttö kaukovaloille ja navalle 58d" oikein tekee? Oliko se alun perinkin päällä?

Luovutushuollon jäljiltä minulla Byte 23:n hex-arvo oli sama 41 kuin sinulla tällä hetkellä (binäärinä 01000001). Ja nyt minulla siis C1 eli 11000001, eli molemmissa tapauksissa bitti 0 on päällä (bittien laskusuuntahan on oikealta vasemmalle). Toisin sanoen tuo vaihtoehtoinen jännittensyöttö näyttäisi olevan ksenonmalleissa päällä ihan alun alkaenkin.

En tarkalleen tiedä mihin se vaikuttaa, mutta koska kaksoisksenoneissa kaukovalo muodostetaan pelkästään solenoidiohjattua varjostinta liikuttamalla eikä erillisellä polttimolla, niin kaksi mahdollisuutta tulisi mieleen: Ensinnäkin solenoidin ohjaus vaatii käsittääkseni huomattavasti pienemmän virran verrattuna halogeenimallien 2x55 watin kaukovalopolttimoihin, eli vaihtoehtoinen virransyöttö saattaisi tarkoittaa että virta tulee solenoidille eri lähteestä (mahdolisesti ohuempaa narua pitkin) kuin virta halogeenimallin polttimoille? Toinen mikä tulee mieleen on virran modulointi: Halogeenipolttimoillehan tulee (jälleen käsittääkseni) elektronisesti säädelty sakara-aaltomoduloitu signaali, minkä ideana on pidentää polttimoiden kestoikää. Mutta koska kaksoisksenonien kaukovaloissa siis ei ohjata polttimoita vaan sitä solenoidia, niin solenoidi saattaisi jopa tykätä kyttyrää tuollaisesta "pätkivästä" sakara-aallosta, ja vaihtoehtoinen virransyöttö saattaisi tarkoittaa moduloimatonta "jatkuvaa" jännitettä?

Ja jos muuten saataisiin anttipaan BMT-Polo piuhan päähän niin oltaisiin vamaan taas yhtä pykälää viisaampia. Siinä kun omistajan mukaan valot käyttäytyisivät aika lailla meidän hakemallamme tavalla!

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 09.02.12 - klo:18:37
Luovutushuollon jäljiltä minulla Byte 23:n hex-arvo oli sama 41 kuin sinulla tällä hetkellä (binäärinä 01000001). Ja nyt minulla siis C1 eli 11000001, eli molemmissa tapauksissa bitti 0 on päällä (bittien laskusuuntahan on oikealta vasemmalle). Toisin sanoen tuo vaihtoehtoinen jännittensyöttö näyttäisi olevan ksenonmalleissa päällä ihan alun alkaenkin.

Joo näinhän se onkin, asiaa tarkastamatta muistin väärin viime koodaussessiosta, että minulla ei olisi ko. bitti päällä.

Jfer

Mission: FAILED :(

Vein Polon eilen Autotarvikkeelle valojen koodauksen selvittämiseksi. Huoltoneuvoja jonka kanssa asiaa hoidin otti asian henkilökohtaiseksi missiokseen. Oli etsinyt ohjeita internetin halki ja istunut Polossa tyyliin kolme tuntia yrittäen löytää sopivaa koodausta, mutta ei löytynyt. Ohjeita mitä olikin, ei toimineet Polossa. Koska minulla ei ollut kiire saada autoa takaisin, sovittiin että hän ottaa vielä tänään kotoa mukaan VCDS:n ja kokeilee sillä, mutta ei ollut onnistunut sittenkään. Valitettavasti siis joutui tuottamaan minulle pettymyksen.

Huoltoneuvoja heitti ilmaan jopa ehdotuksen, että parkit saisi pois poistamalla polttimot ja koodaamalla palaneiden parkkien varoituksen pois päältä, mutta todettiin, että ei oikein järkevää ja auto jäisi siitä katsastuksessa kiinni. Huoltoneuvoja osoitti kyllä ihailtavaa paneutumista asiaan. :) Todettiin vielä, että valojen koodaus voi tulla jossain vaiheessa mahdolliseksi softaan, että ei auta kuin toivoa.

Epätoivoissani soitin myös Kuopion Laakkoselle (josta olin päätellyt anttipaan ostaneen oman Polonsa), että vieläkö heiltä saisi sopivan koodauksen. Ei ole kuulemma mahdollista. Heiltä ei oikein irronnut selkeitä vastauksia, että miten anttipaalla valot on noin, mutta paikan huoltoneuvoja arveli että kyse voi olla siitäkin että eri ikäisiin Poloihin menee eri koodaus.

Jätin nyt Polon päivävalot sumari-lookkiin, koska haluan itsepintaisesti takavalot palamaan.

Että kiitos vaan Volkswagenin tehdas kun olette suuressa viisaudessanne estäneet tällaiset koodailut. >:(

Skula

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 15.02.12 - klo:22:43Huoltoneuvoja osoitti kyllä ihailtavaa paneutumista asiaan. :)

Nainen katsoo silmiin ja pyytää kiltisti - pliis?.. Mikäs 'mies' tuota nyt voi vastustaa  :D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Der Mann.

Harmillista, Jfer, että missio epäonnistui.  :( Toivottavasti maahantuoja olisi yhteydessä valmistajaan, että softaan saataisiin valinnanvara kuluttajan mielihalun mukaan. Ihme että voi olla niin eri meininki Audin ja VW:n välillä, vaikka molemmat saman maahantuojan alaisuudessa...

Itse on tullut tässä talvilomaviikolla uhrattua puoli päivää tallissa VCDS:n kanssa leikkimiseen, ja jotain uuttakin on löytynyt: Kävin läpi Byte 18:n kaikki 256 asetusvaihtoehtoa 00:sta FF:ään, ja mikään niistä ei sytyttänyt takavaloja. Eli ainakaan pelkällä Byte 18:lla ei onnistu.

Mutta ohjainboksin terveydellä venäläistä rulettia pelatessa löytyi mielenkiintoinen uusi bitti, joka toimii (jälleen vain puolittain) kuten pitäisikin. Tässä testilöydös:
- Valokatkaisin 0-asennossa, sytytysvirta kytketty. Vain etuledit palavat täydellä kirkkaudella. Siis tehdasasetus.
- Byte 12 Bit 0 ruksataan: takavalot syttyvät, mutta etuledit siis himmenevät samalla parkeiksi.
- Ruksataan lisäksi Byte 11 Bit 3: Etuledit kirkastuvat huomiovaloiksi, mutta takavalot jäävät edelleen päälle. Eli tätähän on koko ajan haettukin!  :)
- Mutta sitten se huono uutinen: Kun katkaisin käännetään 0-asennosta parkki- tai ajovaloasentoon, niin etuledit sammuvat kokonaan ja samalla tulee vikavalo mittaristoon.  ??? Takavalot kyllä pelaavat kuten kuuluukin.

Eli varsin mystistä tuo etuledien ohjaus vaikuttaisi olevan.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 16.02.12 - klo:18:19
- Valokatkaisin 0-asennossa, sytytysvirta kytketty. Vain etuledit palavat täydellä kirkkaudella. Siis tehdasasetus.
- Byte 12 Bit 0 ruksataan: takavalot syttyvät, mutta etuledit siis himmenevät samalla parkeiksi.
- Ruksataan lisäksi Byte 11 Bit 3: Etuledit kirkastuvat huomiovaloiksi, mutta takavalot jäävät edelleen päälle. Eli tätähän on koko ajan haettukin!  :)

Mitä tapahtui, kun ruksasi vain Byte 11 Bit 3 ja jätti Byte 12 Bit 0:an defaultiin?

Punderz

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 15.02.12 - klo:22:43
Mission: FAILED

Jätin nyt Polon päivävalot sumari-lookkiin, koska haluan itsepintaisesti takavalot palamaan.

Harmi ettei onnistunut... Edelleen kiinnostaisi kuitenkin oman autosi nykyiset asetukset, koska ko. setti voi toimia xenon-Poloissa tai voisi auttaa Der Mannia eteenpäin kohti Endlösungia.

Satuitko saamaan ylös tai voitko saada asentajalta vielä tietoosi joko:
a) Mikä asetus tarkkaan ottaen tuottaa nykyisen valokombinaation, tai
b) Mikä on koko keskuselektroniikan (osoite 09) koodaus autossasi? Eli se pitkä heksadesimaalirimpsu. Jos asentaja käytti VCDS:ää ja skannasi vikakoodit tms. niin hänelle on voinut jäädä lokitiedosto, joka vikakoodien ohella sisältää myös tiedon kaikista koodaukset. Jos pyytäisit lähettämään sen...?

automaattori

Toissapäivänä tulin Seinäjoelta kotiin työreissulta ja mittari näytti ettei ollut ainakaan normaalit valot päällä vaikka valot olikin valoautomatiikka-asennolla. Oli välillä melkoisen pöllyävä lumikeli. Rekan perässä oli täysin mahdotonta ajaa kun oli pakko hidastaa vauhtia rekan hidastellessa, sitä en voinut tietää mitä rekan edessä oli, mutta sen huomioin että takana peilistä katsottuna tuli eräänkin elokuvan efekti. Näkyi pelkkää rekan maskia ja edellä olevan rekan ohitus olisi ollut ihan mahdotonta kun sen takavaloista ei näkynyt kuin vilaus sopivan tuulen kohdalla. Päätinkin mennä seuraavaan P-paikkaan tutkimaan omia valoja. Yetin valoautomatiikassa päivänvaloissa kyllä pelaa myös takavalot, sitä en osannut katsoa oliko parkitkin päällä päivänvalojen kanssa. Ihmettelin kuitenkin, miksi ei ollut oikeat valot päällä, vaikka lunta pöllysi välillä todella runsaasti. No, laitoin oikeat valot ja sumuvalot taakse päälle ja jatkoin matkaa. Ã,,rsyttävää ettei sumuvaloja voi kytkeä automatiikkakohdasta. Pikkuvika, mutta helppo korjata, Matti Iäksen sanoin!
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 17.02.12 - klo:11:28
Toissapäivänä tulin Seinäjoelta kotiin työreissulta ja mittari näytti ettei ollut ainakaan normaalit valot päällä vaikka valot olikin valoautomatiikka-asennolla. Oli välillä melkoisen pöllyävä lumikeli. Rekan perässä oli täysin mahdotonta ajaa kun oli pakko hidastaa vauhtia rekan hidastellessa, sitä en voinut tietää mitä rekan edessä oli, mutta sen huomioin että takana peilistä katsottuna tuli eräänkin elokuvan efekti. Näkyi pelkkää rekan maskia ja edellä olevan rekan ohitus olisi ollut ihan mahdotonta kun sen takavaloista ei näkynyt kuin vilaus sopivan tuulen kohdalla. Päätinkin mennä seuraavaan P-paikkaan tutkimaan omia valoja. Yetin valoautomatiikassa päivänvaloissa kyllä pelaa myös takavalot, sitä en osannut katsoa oliko parkitkin päällä päivänvalojen kanssa. Ihmettelin kuitenkin, miksi ei ollut oikeat valot päällä, vaikka lunta pöllysi välillä todella runsaasti. No, laitoin oikeat valot ja sumuvalot taakse päälle ja jatkoin matkaa. Ã,,rsyttävää ettei sumuvaloja voi kytkeä automatiikkakohdasta. Pikkuvika, mutta helppo korjata, Matti Iäksen sanoin!

Automatiikka ei seuraa pölyävän lumen määrää vaan valoisuutta, ei ollut siis riittävän pimeää.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Der Mann.

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 16.02.12 - klo:22:04
Mitä tapahtui, kun ruksasi vain Byte 11 Bit 3 ja jätti Byte 12 Bit 0:an defaultiin?

Katkaisin 0-asennossa: Autossa ei pala mikään ulkovalo.

Katkaisin parkki-asennossa: Syttyy vain takaparkit ja rekkarivalot, etuledit pysyvät pimeinä. Mittaristossa syttyy polttimovian merkkivalo.

Katkaisin ajovaloasennossa: Syttyy ksenonit, ja edelleen vain takaparkit ja rekkarivalot päällä etuledien pysyessä pimeinä.

Eli summa summarum: etuledit jäävät kokonaan pois käytöstä kaikissa katkaisimen asennoissa.

Vikavalon takaa löytyy seuraavat virheet:

Address 09: Cent. Elect.       Labels: 7H0-937-08x-09.clb
Control Module Part Number: 7H0 937 089 B    HW: 7H0 937 089
  Component and/or Version: BCM T5GP Li4  H47 0221
           Software Coding: 24B029BF08A10000002800B17E2B85D85FC0670F600510C1200000000000
            Work Shop Code: WSC 12469 483 00190
                      VCID: 356BCC128C5A57B
4 Faults Found:

02745 - Bulb for Daytime Running Light; Left
            010 - Open or Short to Plus - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101010
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 195

02746 - Bulb for Daytime Running Light; Right
            010 - Open or Short to Plus - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00101010
                    Reset counter: 195

02898 - Control Circuit for LED Module for DRL and Parking Light; Right
            010 - Open or Short to Plus
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101010
                    Reset counter: 155

02896 - Control Circuit for LED Module for DRL and Parking Light; Left
            010 - Open or Short to Plus
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101010
                    Reset counter: 155

Punderz

Löytyisiköhän sellaista koodausta, jolla parkki-asennossa etuledit eivät himmenisi, vaan pysyisivät kirkkaina? Silloinhan palaisivat myös takavalot, rekisterivalot ja mittarivalot. Voisi ajella sitten sillä. Sekin olisi ihan hyväksyttävä ratkaisu tässä tilanteessa, kun 0-asentoon sopivaa koodausta ei tunnu löytyvän.

petrik

TT 2009 (8J) takavalot saa päälle suoraan VCDS:llä ruksimalla skandinavian DRL:n päälle. Vakioasetuksena näyttää olevan USA DRL jolloin vain DRL palaa.

oh2jiu

Minä sain poliisilta huomautuksen siitä, että takavalot paloivat samaan aikaan päivänajovalojen kanssa, koska Skodan maahantuoja on tiettävästi niin patistanut koodaamaan huollot.
Tämä ei tosin tapahtunut Suomessa, vaan Itävallassa huhtikuun alussa. Koska auto oli suomen kilvissä, niin ei sakottanut, vaan oli tietoinen, että suomessa näin poikkeuksellisesti toimitaan, mutta direktiivihän sen kieltäisi, että näin ei saisi olla. Syy on kuulemma se, että päivällä jarruvalot erottuu paremmin, kun ei ole autoissa takavalot päällä.

Passatti

Pyysin koodaamaan takavalot päälle mutta minulle sanoivat etteivät tee sitä.Kysyin miksi ja vastaus oli ,että jarruttaessa jarruvalot erottuvat paremmin.
Always lead, never follow

iMini

Kyselin tänään Tampereen Laakkoselta, josko voisi kytkeä Uppiin takavalot päiväajovalojen kanssa palamaan, mutta ei onnistu! Selitys oli, että liittyy auton päästötasoon ja on valistajan toimesta estetty.
VCDS:llä koitin, mutta ei vielä tue Uppia.

Passatti

Kävin tänään Espoon VW:llä kyselemästä asiaa.Soittivat takaisin tunnin kuluttua ja vastaus oli,että ei saa koodata takavaloja päälle sillä AKE tai mikä Trafi lie on niin kieltänyt.Outoa.
Turvallisuudestahan on kyse.Täytyypä kysellä eri instansseista onko asia tosiaan näin.
Always lead, never follow

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy