Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

mla

Tuo 10A on se mitä laturi tuuppaa 13.7V tasavirralla eli ei ole sulakkeelle mikään ongelma normaalissa lämpötolpassa. Sisätilanlämmitin ja muut lämmittimet käyttävät 230V vaihtovirtaa joten niiden teho merkkaakin jotain tolpan sulakkeelle.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Guest-64133

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 21.09.10 - klo:08:50
...Eipä sinulla tuossa paljoa riskiä ole; mutta tuleehan tuosta vaivaa kun auto on yhden päivän pajalla...

"Onneksi" auto menee reilun viikon päästä pajalle muutenkin kun esim alustan suojamuovi oli "unohtunut" jonnekkin kauppoja tehdessä. Hyvä värkki kuitenkin tuollaiseen dieseliin. Jännityksellä tosiaan näitä ekoja viileempiä odottelin, joten pitää käydä porisemassa tuosta webastosta siihen sävyyn että olisi värkin syytä toimia huollon jälkeen muutenkin kuin testerillä. Osatestit kun menee myös VCDS:llä läpi heittämällä...

Tarkoitus ei ole pätkäajossa tuota jatkossa kuluttaakkaan, se kun on selvää että siinä kaivaa vaan verta nenustaan. :) Econilla muutenkin mennään silloin kun ei ole tarvis kylmästöidä tai sitten talvella lämmitellä lisää. Persgrillit, sisätilalämmitin ja öljypohjan säteilytin varmaan hieman auttaa, kun esilämmitystä tuohon webastoon en näe tarpeelliseksi asentaa.

Markku J

mla: kiitos oikaisusta. Miten olinkin noin tyhmä tuon 10A:n kanssa... Eihän tuon laturin ottoteho ole kuin 150 watin luokkaa.

Minulla on ollut kahdessa autossa Defan 4A -malli, kun itsellä on jatkuva sähkö. Se mukavasti ehtii yön aikana hoitaa akun kutakuinkin täyteen. C-Tek'iä myös jotkut käyttävät, mutta sehän ei ole sallittu kiinteään asennukseen. 49 eurolla näyttää taas niitä olevan tarjouksessa. Tuollainen tuli hankittua Audi 80 -projektini yhteydessä. Hienosti sekin toimii.

TKe_

ConD: Samat oireet oli minun webastossa viime talvena. Palopesä vaihtoon.

Guest-64167

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 21.09.10 - klo:11:10
ConD: Samat oireet oli minun webastossa viime talvena. Palopesä vaihtoon.

Kiitän! Eiköhän näiden "ehdotusten" kanssa ole hyvä huoltoneuvojaa neuvoa miten tuo korjataan. :D

edit: Huoltoneuvoja oli oireiden kertomisen jälkeen hyvinkin tietoinen vian aiheuttajasta, ja aika pajalle varattiin samantien. Palopesän vaihtoon menee. Maksajakin kuulosti löytyvän minun kannalta "oikeasta osoitteesta". Katsotaan nyt huollon jälkeen kuin käy lopuntehden.

AnttiS

No niin, postissa tupsahti TT-C palopesä, jolla oletettavasti saadaan 01412 vikakoodi pois. Eli webaston purkujumppa tiedossa, kunhan sopiva aika löytyy.

Mutta mutta. Eikö tuota automaattista käynnistymistä saa mitenkään ohjelmoitua pois T5:ssa? Tuolla on Einbauanleitung Abschaltung Zuheizer jonka kytkentä ilmeisesti vain katkaisee TT-C virran..

Parempia ideoita tuohon pätkäajon turhan käynnistymisen estoon?

maudran

Kiitoksia kommenteista/vinkeistä MarkkuJ ja mla.
10A laturiin olin itsekin kallistumassa ja näin se varmistui.

AnttiS

Noniin, nyt on palopesä vaihdettu, lukitus poistettu ja vikakoodit nollattu. Aamun nollakelissä laite lähti hienosti käyntiin, ja kuurat suli ikkunoista kuten pitikin  :D Kirjoittelin lyhyet ohjeet hommaan http://www.fvwa.fi/transporter/289-webaston-palopesan-ja-hehkuntulpan-vaihto. Täydennyksiä/jne voi kommentoida perään tai vaikkapa YV:llä.

Jyffe222

Olen suunnitellut laittavani uuteen autoon eberin Hydronic 4 S:n. Auto on bensa koneella. Toimiiko eber tulevalla e10 bensiinillä ongelmitta?

tohtori

Tuon ctekin kiinteän asennuksen voi laillisesti tehdä kun tekee johdotukset konehuoneeseen 12 voltin jännitteellä käy helposti esim selv-pistokkeilla:http://www.vekoy.com/index.php?cPath=59_748. Naarasliitin ei juuri ole lohkolämppärin liitintä isompi eli saa siististi puskuriin. Ainoa pieni miinus on että laturi jää ulkopuolelle.

Guest-68968

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 21.09.10 - klo:11:50
Katsotaan nyt huollon jälkeen kuin käy lopuntehden.

Auton sain eilen huollosta... tänään reilu 500km ajelua loskakelissä, osin pakkasella ja osin plussalla, ja Heureka! Webastohan toimii huollon jälkeen. Vesipumppu, palopesä ja pätkä paloletkua/pakoputkea/whatever oli vaihdettu. Myös lisätty pohjamuovi (edellinen jossain hukassa) tuntuu auttavan auton lämpimänäpysymistä nurkkapyörityksessä ECON-asennossa.

So far so good. Pisteet Pörhölle Ouluun tästä tapauksesta.

tibis

Yeti tulossa ja nyt alkaa mietimään. Minkälainen toi tehdas Webasto on yetit? Lohkolämmin jo tilasin mutta jos sit ottaisi vaan Webasto, vai onko pitäisikö olla molemmat?

Markku J

Jos sinulla on sähkötolppa käytettävissä normaalisti siellä, missä auton käynnistät, niin "lohkolämmitin" on minusta ihan riittävä sisätilan lämmittimen kanssa. Mutta jos joudut usein seisottamaan autoa paikoissa ilman sähköpistoketta, niin silloin Webasto on paikallaan.

Yetissä tietty Webasto auttaisi myös sisätilan lämpenemistä, kun 1.2 TSI ei ole kovin hyvä lämmöntuottaja. Tämä lienee makuasia, mitä kukin autonsa sisätilan lämmitykseltä odottaa. Minä en kaipaa heti startista lämmintä kabiinia, mutta sulat ikkunat ovat tervetulleet. Joku toinen taas vaatii sisälämpötilaksi sen +20 autoa startatessa.

PerttiPasanen

Muutama kysymys Eberistä (ja akkulaturista). Toivottavasti joku osaa auttaa :)

Kyseessä jälkiasenteinen Eber ja autossa on automaaginen ilmastointi. Mukaan asennutin Defan 4A akkulaturin.

- Laitan illalla puhalluksen ikkunoille ja lämpötilan laitan molemmille puolille HI:lle. Onko puhallusnopeuden asettamisella mitään vaikutusta vai hoitaako ipcu rele (?) puhalluksen voimakkuuden automaattisesti oikealle / määrätylle tasolle?

- Onko Eberin käyttöikään vaikutusta sillä, miten Eberiä käyttää.. esim. onko mitään haittaa jos laitan Eberin sammuksiin samantien kun lähden ajamaan autolla? Vai kannattaako Eberiä pitää päällä muutaman ensimmäisen kilometrin ajan?

- Akkulaturista.. En tiedä kuuluuko tähän threadiin, mutta koitetaas. Asennutin tosiaan Eberin rinnalle Defan akkulaturin. Laturin boksista (moottoritilassa) näkee ledin väristä varauksen tilan. Pidin laturia päällä testiksi n. vuorokauden "yhteen soittoon" lämpimällä ilmalla, mutta valo paloi edelleen punaisena. Ohjekirjan mukaan jossain vaiheessa valo vaihtuu oranssiksi ja lopulta vihreäksi. Mitään starttiongelmia ei ole ollut, mutta kiinnostaisi tietää missä latingissa tuo akku oikeasti on. Vaatiiko sen täyteen lataaminen todellakin vielä pidemmän ajan? Tällä hetkellä akkulaturin rinnalla on säteilylämmitin, joten en tiedä sotkeeko se jollain tapaa tuota latausoperaatiota tai akun latauksen määrän näyttöä.

Kiitokset jo etukäteen. Laite itsessään on toiminut tähän asti oikein mainiosti eikä enää tarvitse körötellä tuolla TSI:llä useampaa kilometriä ennenkuin lämmöt on kohdillaan.

Erbish

Tuohon puhallus asiasta ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta olettaisin että automagic ilmastoinnilla olevassa autossa rele hoitaa tuon nopeuden, mutta kokeilemalla se selviää.
Itse pidän /pidin eeperiä tulilla niin kauan kunnes moottori oli käyntilämpöinen, eeperiä tai webastoa ei kannattaisi käyttää ns luhyitä aikoja (alle 10min) koska vaarana on laitteen nopeampi karstoittuminen ja sitä myötä käynti ongelmat.
Laturista sen verran että jos autossa on joka laite joka vie virtaa niin laturi ei välttämättä koskaan saavuta tuota "täyttä" latausta vaikka laite lataakin 4 A 12v mutta 14,5 amppeerit ovat varmankin 0,8 tai jotain. Kannattaa kokeilla kun laturi on ollut päällä jonkin aikaa että onko laturi kuuma, se kertoo että lataus on erittäin voimakasta. Tuo 4A defa lämpiää täydellä teholla melkein polttavaksi. Helpoin keino on mitata yleismittarilla mikä on akun jännite kun laturi ei ole päällä ja mikä se on kun laturi on päällä.
Tuossa defa 1204 laturissa taisi olla jonkinlainen pakotus tila eli 32 H jälkeen laskee väkisin jännitettä jos akun jännite on ollut yli 14v tai joain vastaavaa, siis jos en muista ihan väärin.
Tuosta linkistä lukemalla ohjeen saa lisää ymmärrystä laturin sielun elämästä.

http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarusteet/Defa/DEFA_akkulaturisarja1204_2009.pdf

mla

Akkulaturi menee heti 'punaiselle' kun auton elektroniikka käynnistyy eli voit testata tuon vain jos jätät konepellin auki kun lataat ja auto on sillä välin lukittuna (joka sammuttaa sen elektroniikan) :)

En itse ole jälkiasennetun Webaston kanssa huomannut puhallusnopeuden vaikuttavan siihen millä nopeudella Webasto hönkii - ainakaan näissä uusissa Climatroniceissa.

Sen mitä huomasin testatessa niin asetetulla lämpötilalla on tosiaan merkitystä eli IPCU rele ei vieläkään osaa ohjata Climatroniccia. Jos laitoin ennen moottorin sammutusta puhalluksen LO asentoon niin kylmä hönki Webaston käynnistämä Climatronic. Jos taas laitoin Climatronicin lämpöiselle niin lämpöä alkoi tulla heti. Molemmissa tapauksissa kone oli siis jo lämmin, joten siitä ei ollut lämpenemisestä vaan lämmön puhaltamisesta sisään.

Itse olen aina käyttänyt Webastoa niin pitkään kunnes moottori on lämmin eli liikkeelle lähdettyäni en sammuta sitä. En ymmärrä näitä ohjeita joissa neuvotaan sammuttamaan se startin ajaksi tai lopettamaan lämmitys ajoon lähdön jälkeen. Lämmittäähän se vielä ajossakin tovin sitä moottoria.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Markku J

Minulla oli Jetassa vm 2006 Climatronicin kaverina jälkiasenteinen Eberi. Sen kanssa rele kytki puhaltimen päälle niillä ilmansuuntauksen asetuksilla, jotka jätin päälle autoa sammuttaessa. Käsitykseni mukaan puhallin kuitenkin lähtee releohjauksella päälle vain jollain pikkuteholla - en kuitenkaan tullut tuota testanneeksi, kun aina riitti n. 30 min lämmitys hyvin.

Minulla oli myös tuo sama 4 A:n Defan akkulaturi. Sen led muuttui aina yön aikana keltaisesta vihreäksi. Tuota alkuun, ja kovemmilla pakkasilla tarkkailin useita kertoja. Jos se jää punaiseksi, vaikuttaisi akussa tai laturissa olevan ongelmaa. Ehtiihän tuo yön aikana puskea 60 Ah:n akkuun noin puolet sen max. varauksesta. Säteilylämmitin ei mitenkään sotke Defan akkulaturin toimintaa. Jos sinulla on yleismittari, niin mittaa akun napajännite pitemmän latausjakson jälkeen. Sen tulisi nousta hiukan yli 14 voltin ennenkuin Defa kytkeytyy ylläpitolataukselle.

Eberin käyttöikään ei vaikuta jättääkö sen ajoon lähtiessä päälle, jos kokonaispolttoaika ennen sammutusta on ollut ainakin 15 min, eli laite on kunnolla lämmennyt, ja karstat poltettu. Itse annoin sen polttaa, kunnes lämmöt auton mittarissa olivat noin 90 astetta. Kojelautaan asennetusta on/off -napista se oli helppo kytkeä pois päältä.

edit: tuossa tulikin jo hyvä kommentti mla:lta. Jos olet käynnistänyt auton virtaa kuluttavaa elektroniikkaa ennen ledin tsekkausta, niin se varmasti menee punaiselle. Minulla ei pelkkä ovien avaus ja sisävalojen automaattikytkentä sitä vielä vihreästä muuksi muuttanut, mutta jos on vaikka leaving home -valot päällä, niin varmasti menee punaiselle.

WSE

Lainaus käyttäjältä: AnttiS - 07.09.10 - klo:11:09
T5:n Webasto kiukuttelee: antaa vikakoodia 01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring VAG-COMilla. Kuulemma koko palopesä menee näissä TT-C webastoissa vaihtoon eikä pelkkää hehkutulppaa saa.

Olisiko noviisille ohjeita, mitä ottaa huomioon jos tuota alkaa itse vaihtamaan? Onko vaaraa että vesiletkuihin jää helposti ilmakuplia tms?
Kyllä hehkutulppaa saa erikseen kaikkiin uudempiin ttc palopesiin, olisiko 04 rajana eli jos webasto on uudempi tai palopesä sen jälkeen vaihdettu. Toki se itse hehku on sama kuin vanhemmassakin palopesässä, mutta vanhemmassa hehkussa on erilaisen kiinityksen vuoksi kaulus hehkun juuressa, tämän voi irroittaa työläästi rikkomalla vanha hehku ja neulaviilalla kaulusta sisäpuolelta siistimällä saa sen menemään uuteen hehkuun jolloin tämä käy myös vanhempaan palopesään.
Hehkuja voi tiedustella eeperi.com, hinta jää alle sata e/kpl. Vaihto-ohjeet tulevat hekun mukana. Toki hehkun mittauksen vikaa voi olla myös webaston ohjainkortilla jolloin mittauspiirin komponenteissa on vikaa, korjattavissa mm. sercaphuoltopalvelut.com.

WSE

No flame vikakoodi tarkoittaa ettei webastossa liekki syty / sitä ei tunnisteta, tällöin vikaa lähinnä polttoaineen syötössä, ei kuitenkaan itse pumpussa jonka vikaantuminen on melko harvinaista. Myös itse palopesän vikaantuminen ttc webassa on todella harvinaista, karstaahan siellä voi olla mutta sen voi puhdistaa varovasti pois vaikka hehkutulpan vaihto-ohje muuta sanookin, hehkuja, ohjainkorttivikaoja ja vesipumppuvikoja sen sijaan esiintyy runsaasti. Vesipumpun hintataso muuten vaihtelee välillä 70e - 395e joten kannattaa olla tarkkana. Vag tapauksessa merkkiliikkeestä voi löytää edullisen pumpun myös, sillä usean webastottomankin vag mallin sähköinen kiertovesipumppu on sama pierburg kuin webastonkin pumppu, joissakin tapauksissa täytyy liitin vaihtaa erilaiseen.
Myös mtt trading firmasta löytyy edeullisesti webaston osia.

McEric

Kyse on A4 TDI 2.0 + Webasto Thermo Top C lämmittimestä ja lämpenemisajasta.

Tänä syksynä on ollut vasta pikkupakkasia,  joten Webaston testaaminen on ollut pientä, muttta yksi asia askaruttaa.
Auton sisätilat lämpenevät ihan kivasti n. 20 minuuutissa ja puolessa tunnissa on jo tosi lämmintä. Tuon puolesta ok.

Ongelmana on moottorin lämpötila: puolen tunnin lämmityksen jälkeen moottorin lämpö näyttäisi olevan vain n. 50 astetta.
Pitäisikö olla enemmän ? (Aiemmassa autossani, eli C5:ssa moottorin lämmöt nousivat puolessa tunnissa yli 70 asteen).

Jos Climatronicin puhallin on minimiasennossa, niin silloin sisälämpötila "viileä" mutta moottorin lämpötila n. 60 astetta ...
Onko jossain jotain vikaa ???

Markku J

Ei varmasti ole vikaa missään. Onhan tuo moottorin lämpö 50 astetta jo enemmän kuin riittävä. Kun kesällä starttaat, on lämpö paljon vähemmän. Varmaan autokohtaisia eroja ovat nuo kokemasi. Olisin varsin tyytyväinen sinun lukemiisi - kone saa lämpimän startin ja sisätilat ovat lämpimät.

tarzi

Kumman otan webastoon kellon lisäksi:

Telestart vai GSM-control. Ite oon telestartin kannalla mutta entä muut kanssa-autoilijat?  :)
Jotenkin tuntus paremmalta erillisestä kakesta ohjata kun puhelimesta ja jotenkin selkeämpää...
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 16.10.10 - klo:22:13

Telestart vai GSM-control. Ite oon telestartin kannalla mutta entä muut kanssa-autoilijat?  :)
Jotenkin tuntus paremmalta erillisestä kakesta ohjata kun puhelimesta ja jotenkin selkeämpää...
Minulla on eberi ja siinä kauko-ohjaus, joskus kun auto on vähän kauempana, niin meinaa tulla yhteyskatkoja. Kellosta vielä, onhan myös webaston kauko-ohjaimen yhteydessä jo kellotoiminta, eli erillinen sisäkello ei ole välttämätön.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

tarzi

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 16.10.10 - klo:22:22
Minulla on eberi ja siinä kauko-ohjaus, joskus kun auto on vähän kauempana, niin meinaa tulla yhteyskatkoja. Kellosta vielä, onhan myös webaston kauko-ohjaimen yhteydessä jo kellotoiminta, eli erillinen sisäkello ei ole välttämätön.

Kyllä se mullakin taitaa telestartiin nyt ainakin kallistua.

Kello ei maksa juuri mitään niin sen otan ehdottomasti, jos vaikka kauko-ohjain katoaa tms. niin onpahan varajärjestelmä ja jos tietää milloin lähtee niin voihan sen ohjelmoida siitäkin jos haluaa. Ja jos ei muista emännälle antaa kakea mukaan kun hänkin satunnaisesti auto käyttää niin saapahan sen päälle siitä.

Zaasa

Telestart vai GSM-control. Ite oon telestartin kannalla mutta entä muut kanssa-autoilijat?  :)
T100 kauko-ohjaimella voit ohjelmoida valmiiksi lähtöajan jos on pelättävissä yhteyskatkoja!
Itse olen pärjännyt hyvin sillä,en laittaisi rahojani GSM-ohjaukseen.
Yhteyskatkoja ei ole ollut,olisin pärjännyt hyvin myös T91-kakella!

tarzi

Kello nyt kuitenkin tulee se on selvä  ;D Toi ominaisuus oli tiedossa että voi siitäkin ajan ohjelmoida.

Taidanpa pitäytyä telestartissa t100htm. Jotenkin toi puhelimella räplääminen ei oo mun juttu  :P

Pekka T

Eberissä on Webastoon verrattuna hyvänä puolena kojetauluun asennettava pieni on/off kytkin, josta lämmittimen saa kätevästi päälle tai pois, eli siten ainakin sisäkellon tarve vähenee.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

tarzi

Juu joskus oon noissa Eber vehkeissä napin nähnytkin. Saa sen webastoonkin tehtyä jos haluaapi ihan samalla tavalla.

Nudde

LainaaTelestart vai GSM-control. Ite oon telestartin kannalla mutta entä muut kanssa-autoilijat?

Itse olen GSM-controlin kannattaja, jo paristakin syystä, minulla ei toimi töissä Telestartti ja toisaalta en todellakaan halua yhtä isoa kapulaa mukanakannettavaksi lisää, se auton oma avainmöhkö riittää minulle vallan hyvin, puhelin on kumminkin mukana joten sitä kautta vaan....ja on toiminut jo yli 10 vuotta hyvin minulla.

Taky

Telestartti ollut kiinni kesästä lähtein Octaviassa tehdasasenteisen Webaston perässä ja nyt todella päivittäin useampaankin otteeseen käytössä, ei mitään valittamista toimii loistavasti.
Ei tarvii autolla juosta lämppäsiä käynnistelemässä tahi muistaa kelloa ajastaa. Todella loistava keksintö.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy