Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Basso

Superb 1.8 TSI, TT-V 5 kW, T91.

Auto kävi ilmastointihuollossa viime viikolla ja kaikki näytti menneen ok. Nyt alkuviikosta olin laittanut tehdasweban kaukosäätimestä päälle, mutta autolle saavuttuani se ei ollutkaan päällä. Menin autoon sisään ja koetin käynnistää weban ilmastoinnin paneelista tuloksetta, ei pihahdustakaan.

Luin kotiin päästyäni vikakoodit VCDS:llä ja seuraavaa löytyi:

08-Auto-HVAC
Control Module Part Number: 3T0 907 044 AJ HW: 3T0 907 044 AJ
Component and/or Version: Climatronic 122 0203
Software Coding: 0100000000
Work Shop Code: WSC 33361 790 00999
ASAM Dataset: EV_Climatronic A01001 (SK46)

1 Fault Found:
13701440 - Function Restricted due to Missing Message(s)
U1111 00 [009] -- -
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 16


09-Cent. Elect.
Control Module Part Number: 1K0 937 087 A HW: 1K0 937 087 A
Component and/or Version: BCM PQ35 H+ 020 0358
Software Coding: 40990AB8D80508C04008008011008BA405711BAE6320AD605C4040000000
Work Shop Code: WSC 33361 790 00999

1 Fault Found:
01207 - Control Module for Auxiliary Heater (J364)
004 -- No Signal/Communication
Freeze Frame:
Fault Status: 01100100
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 16

Freeze Frame:
Term 15 Off
Voltage: 12.05 V
OFF
ON
Term 50 Off
OFF
OFF

19-CAN Gateway
Control Module Part Number: 1K0 907 530 Q HW: 1K0 907 951
Component and/or Version: J533__Gateway H16 0202
Software Coding: E9A1FF06400E023302
Work Shop Code: WSC 33361 790 00999

1 Fault Found:
01207 - Control Module for Auxiliary Heater (J364)
004 -- No Signal/Communication
Freeze Frame:
Fault Status: 01100100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Reset counter: 21

Yritin poistaa vikakoodit, mutta ne ilmaantuivat heti uudelleen.

Lisäselvittelyllä selvisi, että weban ohjausboksin 20 A sulake on palanut. Koitin vaihtaa sulakkeen, mutta se paloi heti sulakkeen paikallelaiton jälkeen sekunnissa uudelleen.

Vein auton takaisin korjaamolle ja he yrittivät päivän selvittää vikaa. Vikaa ei saatu paikallistettua. Selityksenä oli, että eivät pääse webastoon kunnolla kiinni kun on tehdasasenteinen. Kehoittivat kääntymään merkkihuollon puoleen.

Osaisiko joku foorumilaisista neuvoa oikeaan suuntaan? Onko kokemuksia vastaavasta? mla?

mla

Joku on oikkarissa ja polttaa sulakkeen -> Webastoon ei saada yhteyttä, kun se ei saa virtaa.

Todennäköisimmin johtosarjassa on joku piuha ottanut itseensä ja paljaana -> oikkari.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Basso

Lainaus käyttäjältä: mla - 04.04.12 - klo:21:21
Joku on oikkarissa ja polttaa sulakkeen -> Webastoon ei saada yhteyttä, kun se ei saa virtaa.

Todennäköisimmin johtosarjassa on joku piuha ottanut itseensä ja paljaana -> oikkari.

Kuulostaa järkevältä. Niinhän tuo näyttäisi olleen myös MasTurbolla samoilla oireilla johtosarjassa vikaa.

Mistäköhän tuon johtosarjan löytäisi konehuoneesta? Voisin vähän käydä tutkimassa ennen merkkihuoltoon vientiä.

mla

Pitää irroittaa matkustajan puolen sisälokari ja sitä ennen sen puolen rengas niin saa tilaa tutkia Webaston johtosarjaa. Webasto on tehtaan jäljiltä siis etupuskurissa repsikan puolella.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Tomppa82

Onko tossa tehdasasenteissa webastossa ominaisuus, että estää akkua loppumasta?
Eli sammuttaa itsensä ennenkuin akku on siinä kunnossa, että auto ei käynnisty.
Autona Octavia FL (-09).

Low batteryn olen saanut ruudulle, mutta silloin Webasto edelleen jatkoi toimintaansa.

Basso

Lainaus käyttäjältä: mla - 04.04.12 - klo:21:37
Pitää irroittaa matkustajan puolen sisälokari ja sitä ennen sen puolen rengas niin saa tilaa tutkia Webaston johtosarjaa. Webasto on tehtaan jäljiltä siis etupuskurissa repsikan puolella.

Ã,,h, kuulostaa hankalalta näin talviaikaan.

Onkohan muuten ilmastoinnin tyhjennys-/täyttöpiste mahdollisesti lähellä tuota webastoa tai sen johtosarjaa?

Vankka

#816
Lainaus käyttäjältä: Basso - 04.04.12 - klo:21:46
Ã,,h, kuulostaa hankalalta näin talviaikaan.

Onkohan muuten ilmastoinnin tyhjennys-/täyttöpiste mahdollisesti lähellä tuota webastoa tai sen johtosarjaa?

Passatissa johtosarja taitulla siitö nurkilta ylös, mutta se oli sellasessa muovisessa haitariputkessa.

EDIT: Pari kuvaa:
http://dl.dropbox.com/u/11709851/IMG_2830.JPG
http://dl.dropbox.com/u/11709851/IMG_2831.JPG
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

ConD

Tulipas pääsiäisen kunniaksi ja kevään etenemisen vauhdittamiseksi asennettua webastolle lisäsarja. Minullahan on 2004 Touran, jossa tehtaan webasto vakion lämmittää vain ajon aikana. Tehtaan lisäsarja maksaa yli neljäsataa ja vaatii kuulemma merkkarilla asentamisen. Itse tilasin lisäsarjan Saksasta, eikä se tarvitse webastolle tuota tehtaan sarjassa tulevaa päivitystäkään:

http://www.zuheizer-upgrade.de/

Toimitusaika oli pitkähkö, n. 9vkoa tilauksesta ovelle. Tyyppi rakentaa sarjat tilauksesta ja juuri oman auton mukaan. Minulla tuli Climatronicin ohjauspiuhat sekä webaston 1533 kellolle liitin sarjassa mukana. Kaikki muut asennustarpeet tulee myös:

http://palkki.oulu.fi/~cond/weba/IMG_0384.JPG

Tuota sitten lähdettiin ohjeiden mukaan sovittelemaan autoon, ja hankalin juttu tuossa olikin saada w-bus johto vietyä webastolle, sitä kun ei vakiona sinne mene. Eli puskuria irti (Kiitos avusta Vankka) sekä johdon vetoa tulipellin läpi. Oikeastaan kaikki meni lopulta niinkuin tuolla saksankielisissä ohjeissa ensimmäisen linkin takaa. Googlen kääntäjä on hyvä apuri. Puskin nippuun ja pääsi sisälle autoon kytkentähommiin. Climatronicin kanssa yksi ainoa johto pitää katkaista lämmityslaitteen puhaltimen ohjauksesta, josta "kaapataan" signaali kiertämään tuon lisäsarjan ohjausyksikön kautta. Muuten liitännät ovat tasoa "ruuvaa kiinni, kiinnitä nippusiteellä, kytke OEM liitinrungon tyhjään paikkaan".

Eli nyt pihassa on parin päivän asentelujen jäljiltä kellolla lämpiävä Touran tehdasweballa. Hintaa koko hoidolle on tullut tähän saakka n. 210e sisältäen uuden webaston minikellon eBaysta (40e kotiovelle) sekä tuon lisäsarjan (170e kotiovelle). Halusin ajastimen, joten siksi tuo kello. Aparaattia voisi käyttää myös on/off-napilla sekä jälkiasennuswebaston (ei VW OEM) kaukosäädinsarjallakin joita saa n. 170e hintaan tilattua. Katsotaan innostuuko tulevana talvena lisää rakentelemaan. :D

Ensilämmitys pelasi ihan kivasti ja valinnainen 5min viive puhaltimen ohjaukseen on kiva lisä vs. tehdassarja. Pitää raportoida lisää kokemuksia jos jotain ihmeellistä tulee. Lisää kuvia sarjasta sekä muutama asennuskuva löytyy seuraavan linkin takaa:

http://palkki.oulu.fi/~cond/weba/
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jarsiv

Kun poistin Webaston väylästä, niin ei ole ollut sen jälkeen pienintäkään ongelmaa Webaston kanssa. Eikä tarvi karstoittumista pelätä, kun poltin on päällä vähintään 15min. Nyt pitää kuukauden välein vaan muistaa polttaa, niin pysyy pesä hyvässä kunnossa.

Tuossa olen jo parista autosta joutunut lukkuituneita Webastoja tässä kevään aikana aukaisemaan, kun pätkäajot ovat karsoitttaneet palopesät.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Golf

Kokeilin tuossa äsken laittaa webaston viilentämään autoa ja näinhän se tekikin. Tuli mieleen, että onko toimintaperiaate sama kuin lämmittämisessä talvella, eli se käyttää polttoainetta tähän toimintaan? En kuullut samanlaista "puhinaa" auton alta kuin mitä kuului talvella lämmitettäessä. Näin ollen, kun webastoa pitäisi käyttää silloin tällöin myös kesällä, jotta paikat ei tukkeennu, niin ajaako viilentäminen saman asian kuin lämmittäminen?

MasTurbo

Imo se ei kyllä ole sama asia. Viilennys( oikeammin tuuletus) kytkee vain sisätilapuhalluksen päälle. Eli itse webasto ei ole päällä tällöin. Itsellä on puhelimeen laitettu muistutus kk välein että pyöritä webastoa 60min(kesällä).
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Golf

Kiitoksia tiedosta, tuota vähän itsekin ajattelin kun ei kerta pitänyt samanlaista ääntä kuin lämmitettäessä. Täytyy varmaan käyttää samaa keinoa ja laittaa puhelimeen jonkinlainen muistutus.

MasTurbo

Ja järki päässä kannattaa tuuletella,akkuase seki hörppii 8)
Itse en ole jaksanut tuota käyttää. Kylmästöinti kuitenkin viilentää auton niin haluttaessa hetkessä.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

mla

Juu ei tuolla 'tuuletuksella' juuri saavuteta mitään kesällä. Itse olen tavannut nykyisin kesälämpöisillä avata kaukosäätimellä ikkunat kun autolle menen ja sillä tavalla auto tuulettuu nopeammin. Ikkunat suljen sitten kun lähden liikkeelle ja ilmastointi alkaa jo jäähdyttää.
Pariin otteseen mittalin vaikuttaako tuo Webaston 'tuuletus' mitään ja lopputulos oli aina sama. Auton sisälämpötila pysyi samana tuuletti tai ei.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

duke7

Tuuletuksesta on hyötyä oikeastaan vain lyhyiden pysähdysten aikana. Eli kun jättää tuuletuksen päälle vaikka kaupassa käynnin ajaksi niin auto kuumenee vähemmän.

mla

Juu ja silloinkin etupäässä sen vuoksi, että ilmastoinnin kenno on vielä tuolloin viileä. Se siis viilentää sitä sisääntulevaa ilmaan hetken kunnes lämpenee ja sekin etu menetetään.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

katteja

Scirocco sai webaston, 5.0 evo mallin ja defan laturin jolla akku yritetään pitää hengissä. Webasto menee päälle joko soittamalla autoon tai tekstiviestillä esim ajastamalla.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: mla - 04.05.12 - klo:11:30
Juu ei tuolla 'tuuletuksella' juuri saavuteta mitään kesällä. Itse olen tavannut nykyisin kesälämpöisillä avata kaukosäätimellä ikkunat kun autolle menen ja sillä tavalla auto tuulettuu nopeammin. Ikkunat suljen sitten kun lähden liikkeelle ja ilmastointi alkaa jo jäähdyttää.

Olen laittanut että autosta avautuu vain etuikkunat kaukosäätimestä. Autolle tullessa voi avata takaoven, tai farmarissa takaluukun, ja paiskata sen kiinni. Muutamalla avauksella saa kaiken ilman vaihtumaan auton sisällä.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VodmarVortex

Eilen ilmaantui Altea XL:ään 4kW:n Eberi EasyStart R+ kauko-ohjaimella. Ja joku rele tms. lisäkikkula siellä on syystä että autosta automaatti-ilmastointi löytyy. Ekana iltana jo totesin, että kauko-ohjaimella kikkailu on pahasta - siellähän se Eberi pöhisi pihassa vaikka yritin vaan säätää ajastusta... Pikakäyttö menee kai päälle jos vaan käy lämmitysvalikossa - ilman että edes kuittaa lämmityksen kestoa OK:lla.

Koko ketjun lukaisin läpi löytämättä "oikeaa" käyttötapaa em. laitteelle. Itse järkeilin jotain seuraavaa:
- lämmöt HI-asentoon
- jos auto katoksessa (=ikkunat ei huurru), onko kannattavampaa laittaa puhallus jalkoihin >> lämpeää nopeammin
- kun auto taivasalla, puhallus ylöspäin? Vai huurteenpoistolle?
- puhallusnopeuden säätämisestä, pienelle teholle. Ykköselle-kakkoselle akun säästämiseksi.
- Eberi kannattaa sammuttaa kojelaudan napista, mikäli lähtee liikkeelle ennen kuin lämmitysaika on kulunut. Ellei sitten ole aivan vatun kylmä.

Tarkenenko noilla "säädöillä" ensi talven?

mla

15v webastoja (sekä Eberiä, että Webastoa - Ardicit olen kiertänyt kaukaa) käyttänyt ja seuraavaa havainnut.
Lämpötiloja en ole koskaan säätänyt ennakkoon muilla kuin manuaali-ilmastoinneilla laittanut vivun täydellä lämmölle.
Automaatilla olen antanut nappien olla siinä missä ovat eli AUTO asennossa.
Suuntauksia en ole koskaan muuttanut, enkä puhallusnopeutta - paitsi jälkiasennetuissa olen manuaali-ilmastoinnissa katsonut, että puhallusnopeus on 1:llä.
Webastoa en sammuta ajossa ennen kuin lämmöt ovat nousseet.

Jos on ongelmia lämmön saamisessa niin silloin kannattaa koittaa noita kikkailuja eri toimintojen kanssa, mutta itse en ole moisia tarvinnut.

Tarkenemisestä ei ole koskaan ollut pulaa ulkonakaan, joten miksei autossakin tarkenisi lämmittimien kanssa - usein talvella autossa on kuitenkin lämpöisempi kuin ulkona :)

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

osmomn

Mistä pystyn päättelemään onko webasto tehdasasennettu vai ei? Kärrynä Passat -08 luxline 1.9 tdi. Ovaalikello löytyy ja T80:n näköinen kaukokäyttöpalikka VW:n logolla.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 10.09.12 - klo:15:57
Mistä pystyn päättelemään onko webasto tehdasasennettu vai ei? Kärrynä Passat -08 luxline 1.9 tdi. Ovaalikello löytyy ja T80:n näköinen kaukokäyttöpalikka VW:n logolla.

Eikös tuonikäisissä luxlineissä ollut aina webasto vakiona, näin muistelisin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kvee

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 05.09.12 - klo:12:43
Eilen ilmaantui Altea XL:ään 4kW:n Eberi EasyStart R+ kauko-ohjaimella. Ja joku rele tms. lisäkikkula siellä on syystä että autosta automaatti-ilmastointi löytyy. Ekana iltana jo totesin, että kauko-ohjaimella kikkailu on pahasta - siellähän se Eberi pöhisi pihassa vaikka yritin vaan säätää ajastusta... Pikakäyttö menee kai päälle jos vaan käy lämmitysvalikossa - ilman että edes kuittaa lämmityksen kestoa OK:lla.

Koko ketjun lukaisin läpi löytämättä "oikeaa" käyttötapaa em. laitteelle. Itse järkeilin jotain seuraavaa:
- lämmöt HI-asentoon
- jos auto katoksessa (=ikkunat ei huurru), onko kannattavampaa laittaa puhallus jalkoihin >> lämpeää nopeammin
- kun auto taivasalla, puhallus ylöspäin? Vai huurteenpoistolle?
- puhallusnopeuden säätämisestä, pienelle teholle. Ykköselle-kakkoselle akun säästämiseksi.
- Eberi kannattaa sammuttaa kojelaudan napista, mikäli lähtee liikkeelle ennen kuin lämmitysaika on kulunut. Ellei sitten ole aivan vatun kylmä.

Tarkenenko noilla "säädöillä" ensi talven?

Mulla taitaa olla lämpö "LO" asetuksessa. Eli silloinhan se ei sisältä lämmitä ihan niin lämpöiseksei (muistaakseni). Joskus olen Eberin ottanut pois päältä heti ajoon lähdettyä, mutta useimmiten annan sen olla päällä, tai sammutan silloin kun saavun työpaikan pihaan, kun yleensä ajoonlähdöstä silloin alle puoli tuntia. En ole myöskään mitään puhallusnopeus. tms asetuksia muutellut. Jos paljon pätkäajoa, ehkä kerran viikossa lataan akkua pari tuntia autopistoketolpasta.

lucifer

LainaaMistä pystyn päättelemään onko webasto tehdasasennettu vai ei?

Eikös silloin ole tarra siinä etulampun tietämillä, niillä paikkeilla missä on se ilmastoinnin kylmäaineen määrä-tarrakin?
Ainakin -07 Passatissa oli. Tietty onhan se voinut poiskin lähteä
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

duke7

Lainaus käyttäjältä: osmomn - 10.09.12 - klo:15:57
Mistä pystyn päättelemään onko webasto tehdasasennettu vai ei? Kärrynä Passat -08 luxline 1.9 tdi. Ovaalikello löytyy ja T80:n näköinen kaukokäyttöpalikka VW:n logolla.
Tehdasasenteinen webasto sijaitsee oikean etupyörän edessä. Jälkiasenteiset käsittääkseni laitetaan aina vasemman pyörän etupuolelle kun on väljempi paikka. Taskulampun kanssa pitäisi näkyä, pakoputken pää ainakin.

osmomn

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 11.09.12 - klo:17:51
Eikös silloin ole tarra siinä etulampun tietämillä, niillä paikkeilla missä on se ilmastoinnin kylmäaineen määrä-tarrakin?
Ainakin -07 Passatissa oli. Tietty onhan se voinut poiskin lähteä

Kyllä tarra löytyy konehuoneen puolelta, tyypiltään TT-V. Ja webaston pakoputki on oikealla puolella renkaan kohilla suunnilleen. Ilmeisesti on sitten tehdasasennettu. Pitääpä tarkkailla lähteekö automaattisesti käyntiin kun aamut alkaa kylmenemään.

ConD

Lainaus käyttäjältä: ConD - 07.04.12 - klo:16:42
Tulipas pääsiäisen kunniaksi ja kevään etenemisen vauhdittamiseksi asennettua webastolle lisäsarja. Minullahan on 2004 Touran, jossa tehtaan webasto vakion lämmittää vain ajon aikana. Tehtaan lisäsarja maksaa yli neljäsataa ja vaatii kuulemma merkkarilla asentamisen. Itse tilasin lisäsarjan Saksasta, eikä se tarvitse webastolle tuota tehtaan sarjassa tulevaa päivitystäkään:

http://www.zuheizer-upgrade.de/
Pitää raportoida lisää kokemuksia jos jotain ihmeellistä tulee.
Tuli keväällä muutama kerta lämmiteltyä autoa sekä nyt syksyn tullessa on pari kertaa tullut puhalleltua auto lämpimäksi. Homma on toiminut ikäänkuin se perinteinen pikajunan vessa, eli ongelmia ei ole ollut. Sanoisin että hinta-laatusuhde on tuossa karvan yli kahdensadan sarjassa ollut kohdallaan tähän saakka.

En oikeastaan tiedä onko muuta kuin kaukosäätöä jäänyt kaipaamaan. Olisi niin mukava aamulla herätessä vaan kaukolla napsauttaa auto lämpiämään, kun ei aina muista ajastaa kellosta kuitenkaan. :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.09.12 - klo:09:31
En oikeastaan tiedä onko muuta kuin kaukosäätöä jäänyt kaipaamaan. Olisi niin mukava aamulla herätessä vaan kaukolla napsauttaa auto lämpiämään, kun ei aina muista ajastaa kellosta kuitenkaan. :D

Täytyykin kohta ajoon lähtiessäni kokeilla käynnistyykö Weba HTM100 kakella ;).Edellisestä käynnistyksestä onkin kk verran aikaa.

katteja

Scirocco 2.0 TSI DSG: moottori lämmitetään 5.0kw webastolla.
Webasto lähtee päälle GSM tekstiviestillä ajastamalla tai soittamalla, "autoon" soittamista on tullut eniten käytettyä.
Tallille matkaa 250m (auto maanalla, viileässä tilassa) ja kun on kengät laittanut jalkaa ja samalla kilauttaa autoon niin perille lompsittuaan on moottori kuuma. Lämmityslaittteen säädöt on asetettu 20 asteen kohdille puhaltimen nopeus 1 asennossa.
Tärkeämpänä pidän sitä että on moottori kuuma kun mäntä liikahtaa, sisälle lämpö tulee sitten ajan kanssa. Samalla kun moottori käynnistyy niin huomaa kuinka DSG laatikko haukkaa osan lämmöstä, eli lämpö putoaa moottorista.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Janneh

Lainaus käyttäjältä: ConD - 15.09.12 - klo:09:31
Tuli keväällä muutama kerta lämmiteltyä autoa sekä nyt syksyn tullessa on pari kertaa tullut puhalleltua auto lämpimäksi. Homma on toiminut ikäänkuin se perinteinen pikajunan vessa, eli ongelmia ei ole ollut. Sanoisin että hinta-laatusuhde on tuossa karvan yli kahdensadan sarjassa ollut kohdallaan tähän saakka.

En oikeastaan tiedä onko muuta kuin kaukosäätöä jäänyt kaipaamaan. Olisi niin mukava aamulla herätessä vaan kaukolla napsauttaa auto lämpiämään, kun ei aina muista ajastaa kellosta kuitenkaan. :D

Viimetalvena oli paha tapa nukkua avainnippu sängyn vieressä.. Herätyksestä webasto päälle kakesta ja puhelimesta torkkua  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy