Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 27.01.12 - klo:18:19
Tehdasasenteinen webasto alkoi kettuilla. Starttaa, ei savuta mutta sammuu. Toinen tai kolmas startti pitää sen sitten päällä.

Em lisäksi savuutti, tänään vaihettiin takuuseen 23 kk ikäiseen Octaviaan uusi Webasto polttoainepumppuineen.

Näitä Webasto ongelma ketjua näyttää olevan useampi... ne voisi kenties yhdistääkin...?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Taky - 27.01.12 - klo:18:37
Em lisäksi savuutti, tänään vaihettiin takuuseen 23 kk ikäiseen Octaviaan uusi Webasto polttoainepumppuineen.

1. kylmäkäynnistys uudella Weballa ja kuten pitääkin laakista käyntiin, mutta erona vanhaan käyttöääni selvästi siistimpi ilman tuhinoita ja puhinoita. Ovat vissiin sitten oikeasti tehneet jotain... :o
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Guest-199122

Lainaus käyttäjältä: Taky - 27.01.12 - klo:18:37
Näitä Webasto ongelma ketjua näyttää olevan useampi... ne voisi kenties yhdistääkin...?
...tai eritellä asioita selkeästi omiksi ketjuikseen. Esim "Tappokatkaisijat", lisäsarjat, yleistä käyttövinkkiä, korjausohjeita jne.

Yhtä kaikki... annetaan oma "panos" vielä tähän ketjuun. Ylläpito jakakoot erikseen jos siltä tuntuu. :)

Olen tässä kylmien kelien tultua alkanut selvitellä "korvaajaa" tehtaan myymälle lisäsarjalle omaan tehdaswebastooni, joka siis toimii pelkästään ajonaikaisena lämmittimenä. Passat 3C webaketjussa kertoiltiinkin että Danhag tekee omaa settiään, jolla saa mm. Touraniin tuon tehtaan laitoksen korvattua sekä myös GSM ohjauksen. Hinta kuitenkin hirvittää, n. 420e "koko paska":

http://www.car-chief.com/Heizungs-Aufruestung/VW-Touran-Zuheizer-Aufruestung.html

Valmistaja on siis tämä: http://www.danhag.de/

Nettiä selatessa tuli vastaan saksalaisen tyypin projekti: http://www.zuheizer-upgrade.de/

Tuosta löytyy myös suoraan asennusohjeet ja johtosarja Touraniin, joten piti kysyä postilla hintaa:
LainaaThe complete set for the Touran, developed ECU with set of cables with
VAG plug and plug for the Webato timer 1533 costs 159,- Euros for cars
with Climatronic and 171,- Euros for cars with Climatic. All prices by
first payment. The shipping to Finland costs 9,90 Euros.

A timer or a remote control or W-switch must be specially bought.
Wau sanon... tuohon kello päälle, niin pyöritään parikymppiä yli kahdensadan. Selkeät asennusohjeet löytyy myös: http://www.zuheizer-upgrade.de/media/f403b866e3c9939bffff816affffffef.pdf

Onkos raadilla tullut muita vastaavia värkkejä vastaan?

Ideahan näissä aparaateissa on tehdaslisäsarjaan verrattuna, että nämä laitteet ohjaavat itse webastoa w-busin kautta, ja käyttävät esimerkiksi tuuletinta itse, ajastavat toimintansa itse (paitsi käytettäessä esim kelloa tai T91 tai T100 :stä). Erona tehdassarjaan on, että tehdassarjan mukana tulee "dongle" jolla unlokataan weban ohjainlaitteesta ilmeisesti puhaltimen ohjaus takaisinpäin jollain tavalla. Nämä ovat itsenäisiä pelejä, joissa kytkennät tehdään lähinnä itse webaan, tuulettimeen sekä tietysti auton virtoihin.
Tuo tehtaan lisäsarjakaan ei ymmärtääkseni osaa ohjata climatronicia säätämään lämpöjä täysille ja puhallusta lasille, joten siinämielessä nämä ovat samalla viivalla käytön suhteen, mutta esimerkiksi lämmitysaikojen säädössä (5-80min) sekä sisäpuhaltimen viiveessä (5min) nämä kai ovat jo parempia kuin pelkällä kellolla varustettu tehdassarja.

Mielipiteitä, ajatuksia ja kommentteja? On meinaan tuo 159e setti näillänäkymin lähdössä tilaukseen tässä kevättalvella jos ei ihmeitä ilmene eteen. :D

Vankka

Tuli huomattua webastosta uusi hieno ominaisuus. Se vähentää parkkipaikka kolhuja :D Olin tänään käymässä prismassa ja jätin webaston savuaan kauppareissun ajaksi, takaisin tullessa oli vierus paikat aivan vapaana :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

ePa

Onkos kenelläkään kokemusta voiko Eeberin R:n ja R+:n parittaa samalle laitteelle? Vai pitääkö olla samanlaiset kaket kummalleki?

Podexter

Siirsin kysymykseni oikealle palstalle..elikkäs:

Kysymyksiä Weban toimintalogiikasta...

1. Ei liene vaikutusta jos laitan tehdaswebastossa 26c pyyntiin 20c sijaan ennen auton sammutusta, silmällä pitäen seuraavan aamun lämmitystä, jos oletettavasti sisälämpötila ei koskaan nouse yli 20:n sen puolen tunnin lämmitysjakson aikana? Eli eikös automaatti-ilmastointi tee töitä yhtä lujasti saavuttaakseen lämpötilan, oli pyynnissä sitten 20 tai 26? Lämpötilan saavutettuaan toki himmailee toimintaa...Olenko oikeassa vai menikö metsään? (heräsi ajatus tuosta infrakuvan esimerkistä, jossa pyynti oli juuri se 25...)

2. Toimiiko tehdaswebasto / webasto yleensä niin, että jos moottorissa tietty lämpötila saavutetaan, se sammuttaa itsensä ennen määrä-ajan loppumista? Ja tällöin moottorin lämmettyä nopeasti, sisätilat saattavat jäädä "haaleaksi" kun toiminta on priorisoitu moottorille.  Vai toimiiko "älykkäästi" ja sulkee "isoa" kiertoa moottorilta ja panostaa ylijäävän energian sisätilan lämmitykseen "pieneen" kiertoon ja käyttää ajan loppuun?

3. Voiko olla niin (vai kuulenko harhoja), että bensawebastokin hörisee esim. moottorin sammutuksen jälkeen, vaikka kojetaulussa ei webastoa koskeva merkkivalo pala / en ole ohjelmoinut webastoa jäämään päälle? Vai onko kyseessä joku loppupoltto (ei pöhise ihan täydellä, mutta pöhisee kuitenkin) vai mitä kummaa sielä tapahtuu? Eikös aina jos webasto jotain tee, pala myös merkkivalo sisällä..tai sitten ei?
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

duke7

#726
Yritetään jotain vastata:
1. Käsittäkseni tehdasasenteiset osaavat ohjata climaa ja säätää sen aina samaan lämmitysasentoon. Eli säädöillä ei pitäisi olla merkitystä.
2.  Jälkiasenteinen ainakin tippuu puolelle teholle kun neste on tarpeeksi lämmintä, olisiko ollut 70 C. Luulisin tehdasasenteisten tekevän samoin, sen verran läheistä sukua ovat.
3.  Webasto pöhisee tosiaan sammutuksen jälkeenkin hetken aikaa. Huuhtelee siis palopesää puhtaalla ilmalla ilman polttoaineensyöttöä.

Podexter

Loistavaa, kiitos vastauksista.


Kohdan yksi (1) osalta (asia, mistä on keskusteltu täälä ennenkin), joudun tehdaswebaston osalta toteamaan, että jos jätän lämpötilanvalitsemen sammutuksen jälkeen esim 20c, on se siinä myös aamulla webaston pöhistessä saapuessani autoon...mutta kuten todettua, automaatti-ilmastoinnin luulisi toimivan kuten normaalisti, eli pyrkii tavoitelämpötilaan, jonka jälkeen himmailee lämpöä, kun tavoite saavutetaan. Nyt laitoin aamun testiksi sammutusasetukseksi tuulilasin "huurteenpoiston" ja vivut 26c...saappa nähä miten vaikuttaa...

Vai tarkoititko duke7, että säätää climaa ns. näkymättömästi..eli vaikka nappuloiden valintojen valot palaa aamulla samassa asennossa kuin illalla jätettyäni ne, toimii clima oman mielen mukaan ja ei niin kuin nappulat kojetaulussa weban toimiessa loistaa?
VW Passat CC 3,6 4-motion R-line vm.2010, VW Type 2 1.8 vm.1974.

Ex VAG:t Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi vm.2007

mla

Joissain vuosimalleissa nuo asetukset jäävät päälle tehdas-Webastolla noin kuten kuvaat, toisissa tulee aina vakioasetukset eli tuulilasille puhallus ja lämpötila 22C.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

tibis

ööö vähää nolo, en minä tienyt että pitää laitaa climatronic high tilaan, jos laitaa ajastin(T-100) esimerkki klo 08:00 että saa kaikken lämpön moottorin.. mut sit taas on ihan sika kuuma sitten sisätilat..  ::)

Antti

TT-V kävi Lääkkösellä automaattikäytön poistossa.
Hyvin tuntuu käynnistyvän yhäkin omia aikojaan.

Jotenkin ei vaan jaksaisi alkaa veivaamaan niiden kanssa... plääh.
Pakko se on varmaan kuitenkin periaatteenkin vuoksi.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Taky

Lainaus käyttäjältä: Antti - 03.02.12 - klo:20:28
TT-V kävi Lääkkösellä automaattikäytön poistossa.
Hyvin tuntuu käynnistyvän yhäkin omia aikojaan.

Eli ei siis lähtenyt automaatti veks....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Antti

Juu, eli tuntuu automaattikäyttö toimivan vaikka kahteen kertaan sanoivat homman onnistuneen (ja siitä heille maksoin).

Kelloon pamahtaa "tele-on" ja hurinoista + käryistä tietää weban käyvän.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Antti - 04.02.12 - klo:15:23
Juu, eli tuntuu automaattikäyttö toimivan vaikka kahteen kertaan sanoivat homman onnistuneen (ja siitä heille maksoin).

Kelloon pamahtaa "tele-on" ja hurinoista + käryistä tietää weban käyvän.

Tuo olisi kyllä kiva tietää, mikä bitti siellä muutetaan...
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Antti - 04.02.12 - klo:15:23
Juu, eli tuntuu automaattikäyttö toimivan vaikka kahteen kertaan sanoivat homman onnistuneen (ja siitä heille maksoin).


Sulle kävi sitten aivan samanlailla kuin mullekkin, eli maksoit turhasta. Mun Passatissa ei Weba puhaltanut sisälle ollenkaan, lämmitti vain moottorin. Kaksi kertaa sitä laitettiin kuntoon, mutta ei edelleenkään puhaltanut. Ei onneksi tarvinnut pitempään alkaa tappeleen liikkeen kanssa, koska vaihdoin autoa.

Antti

Niin.. kuitissa lukee "Webaston automaattikäytön poisto" tms yksilöidysti kuitenkin. Joko tekevät sen tai palauttavat rahat.

Siitä en tiedä mitä muuttavat, mutta jostakin heidän piti ensin saada teknistä tukea ja sitten myöhemmin tilata koodi.


i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Zaasa

Jälkias.bensa Webasto ei eilen aamulla käynnistynyt kahdella yrityksellä,yöllä oli ollut pakkasta -30,aamulla-26. letkulämmitin oli myös kytkettynä+4A defan laturi.
Toisella käynnistys yrityksellä työnti vähän aikaa höyryä ja jäi hurisemaan,ei startannut.
Moottorin lämmettyä sain  myös Webaston käyntiin,annoin käydä 40min,tämän jälkeen käynnistynyt normaalisti.
Mikä aiheutti?    

Taky

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.02.12 - klo:20:45
Moottorin lämmettyä sain  myös Webaston käyntiin,annoin käydä 40min,tämän jälkeen käynnistynyt normaalisti.
Mikä aiheutti?    

Liki saman teki viikon ikäinen tehdasweba+polttoainepumppu kun nyt seisoi pari vuorokautta yli 30 pakkasessa.
1. yritys käynnistyi ja kävi noin 5 min.
2. yritys käynnistyi ja kävi noin 5 min.
3. yritys käynnistyi ja kävi noin 5 min.
Pakkasta oli enään -7 käynnistysvaiheessa.

Auto käyntii ja weba jäi käyntiin normalisti. Luulen että diesel niin jämäkkää ettei sitä saatu weballe asti kunnolla. Liki saman teki vuosi taakse jouluna kun pakkaskelit oli myös yli -30 tasolla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Timppa-67

Lainaus käyttäjältä: Jerry Cotton - 14.01.11 - klo:23:06
Taas renaa webasto... juuri kun sain kiertovesipumpun kuntoon niin tuli puhallinongelmia. Osaisko joku auttaa?
1.Webasto käynnistyy normaalisti ja sisätilapuhallin kytkeytyy päälle noin minuutiksi.
2.Puhallin pysähtyy täysin TAI jatkaa puhaltamaan todella pienellä teholla joka vastaa nk. lehmän hönkäystä...
2.Webasto jatkaa pöhisemistään ihan normaalisti, kunnes moottorin lämmöt nousee mittarin mukaan 90 asteeseen, eikä puhallin vieläkään käynnisty normaalinopeudelleen.

Auto on Tdi-Roomster Climatronicilla (sen säädöt ei tunnu tähän ongelmaan vaikuttavan) ja webasto on edellisen omistajan laitattama jälkiasenteinen versio.

Akkukotelon vieressä on kolme sulaketta ja yksi rele. Releestä oli yksi johto heikosti kiinni, mutta vika ei sillä korjaantunut. Ohjaakohan tuo rele juuri puhallinta vai onkohan sille toinen rele jossain muualla? Releet ei paljoa maksa, niin ajattelin huomenna kokeilla uudella. Nopealla googlettamisella löydin juttua myös rikkoontuneesta etuvastuksesta, mistähän sitä osaisi etsiä (ja minkänäköinen osa on kyseessä?)

Onko tähän tullut ratkaisua tai osaako kukaan muu sanoa mistä kiikastaa? Itselläni vähän samanlainen tilanne Touranin kanssa, puhallin simahtaa muutaman minuutin jälkeen mutta webasto jatkaa tyytyväisenä. Korjaamolla eivät osanneet ainakaan vielä sanoa mikä mättää...

mla

IPCU rele kannattaa tarkistaa ensimmäisenä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

firstvw

Passatin webasto on taas kunnos. Palopesän putsaus, uusi haitari pakoputkeen ja uusi vesipumppu. CAN väylä katkaistu mutta silti vekotin lähtee päälle kaukosta sekä automaattikäynnistys toimii edelleen. Taitaa siis käyttää sitä wbussia. Seuraavaksi katkaisin sulakkeen paikalle. Jos vielä sen jälkeen käy niin käykööt..

Katkaisija on vain CAN+ karvassa, eli pinnissä 7, kun mun katkaisin oli vain yksipiirinen. Mutta eihän CAN toimi yhdellä karvalla?

Vankka

#741
Lainaus käyttäjältä: firstvw - 06.02.12 - klo:17:40
Passatin webasto on taas kunnos. Palopesän putsaus, uusi haitari pakoputkeen ja uusi vesipumppu. CAN väylä katkaistu mutta silti vekotin lähtee päälle kaukosta sekä automaattikäynnistys toimii edelleen. Taitaa siis käyttää sitä wbussia. Seuraavaksi katkaisin sulakkeen paikalle. Jos vielä sen jälkeen käy niin käykööt..

Katkaisija on vain CAN+ karvassa, eli pinnissä 7, kun mun katkaisin oli vain yksipiirinen. Mutta eihän CAN toimi yhdellä karvalla?

Mihin teit tuon katkasijan? Toitko johdin konehuoneesta kapiiniin vai katkasitko kapiinista?

EDIT: Jos oikein ole käsittänyt niin can-väylä on ns two-wire väylä

EDIT 2:
Parikaapelinjohtimista käytetään nimityksiä high ja low.

    kun CAN-verkossa lähetetään arvo nolla, on high-johdon jännite 3.5 volttia ja low-johdon jännite 1,5 volttia.
    kun CAN-verkossa lähetetään arvo yksi, on molempien johtojen jännite 2,5 volttia.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Kapa

Aika monelta ongelmalta lenee välttyneet jälkiasenteisen ostajat. Ainakin hieman siltä vaikuttaa?

Vankka

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 06.02.12 - klo:17:53
Aika monelta ongelmalta lenee välttyneet jälkiasenteisen ostajat. Ainakin hieman siltä vaikuttaa?

Ilmeisesti Webasto on takuuna vaihtanut nuita TT-V -> EVO 5. Tuosta voi miettiä kuin onnistunut laitos tuo on :D Liekköhän EVO:n ja TT-V osat sopis ristiin tekisi TT-VEVO:n :D
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Kapa

Onko Eberi sitten ongelmattomampi? Luulen, että niitä on ihan samaan malliin autoissa; ainakin täälläpäin.

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Vankka - 06.02.12 - klo:17:45
Mihin teit tuon katkasijan? Toitko johdin konehuoneesta kapiiniin vai katkasitko kapiinista?

EDIT: Jos oikein ole käsittänyt niin can-väylä on ns two-wire väylä

EDIT 2:
Parikaapelinjohtimista käytetään nimityksiä high ja low.

    kun CAN-verkossa lähetetään arvo nolla, on high-johdon jännite 3.5 volttia ja low-johdon jännite 1,5 volttia.
    kun CAN-verkossa lähetetään arvo yksi, on molempien johtojen jännite 2,5 volttia.


Johto (5m kierrettyä parikaapelia) on vielä kiepillä paisunta-astian vieressä, ilman katkaisijaa.. CANin alkeet on tiedossa ja siksi luulenkin että jos CAN-HI on poikki niin bitit ei kulkis. Ja koska väylä on suunniteltu varsin vikasietoiseksi niin sama luulo pätee myös siihen ettei se tuo häiritse muita väylässä olevia laitteita. Mutta mun luulot ny on nähty..

Vankka

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 06.02.12 - klo:18:23
Johto (5m kierrettyä parikaapelia) on vielä kiepillä paisunta-astian vieressä, ilman katkaisijaa.. CANin alkeet on tiedossa ja siksi luulenkin että jos CAN-HI on poikki niin bitit ei kulkis. Ja koska väylä on suunniteltu varsin vikasietoiseksi niin sama luulo pätee myös siihen ettei se tuo häiritse muita väylässä olevia laitteita. Mutta mun luulot ny on nähty..

Oke. Pitää itekki askarrella jossain välin :) Häiriösuojaustahan tuo taitaa olla, ainut mikä tuli mieleen niin häiritseeköhän tuo kaapeleiden katkaisu muuta väylässä tapahtuvaa liikennettä. Heijastukset tulisi mieleen ekana.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

mla

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 06.02.12 - klo:17:40
Katkaisija on vain CAN+ karvassa, eli pinnissä 7, kun mun katkaisin oli vain yksipiirinen. Mutta eihän CAN toimi yhdellä karvalla?

Toimii 'vikatilassa' myös yhdellä kaapelilla eli molemmat on katkaistava jotta ei auto löydä viestiä perille.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 06.02.12 - klo:18:05
Onko Eberi sitten ongelmattomampi? Luulen, että niitä on ihan samaan malliin autoissa; ainakin täälläpäin.
Noista Webastoista täällä keskustellaan :-\
Itsellä Eberi, tosin vasta 2 vuotta ollut, ei ongelmia.
Galluppi ?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Kapa

Sitä vaan ihmetellyt, että Ebereistä on niin vähän juttua täällä. Itsellä neljässä autossa jo ollut. Ongelmia niissäkin oli yhdessä. Kaikkein eniten ihmettelen tuota vimmaa saada niitä tehdasasennettuja? Kaikkein eniten noita valituksia näyttää noista olevan, vaikka esim Audiin asennettuna on reippaasti kalliimpi verrattuna jälkiasenteiseen kaikilla hilppeillä. Miten se muuten se Audin ajotietokoneen säätö pelittää yli 30 asteen pakkasilla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy