Webastolla lämmitys - ohjeita/neuvoja - ongelmia

Aloittaja TKe_, 22.12.09 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

jami88

Onko webasto Thermo Top Evo 5 mallissa jonkinlainen tuuletus mahdollisuus? näin ymmärsin ohjekirjasta mutta en ole kuullut asiasta ennen niin herätti ihmetystä

mla

Ei tuo tuuletus ole oikeastaan Webaston lämmittimen ominaisuus vaan kellosarjan/kaukosäätimien ohjainlaitteen ominaisuus.
Eli käynnistää vain sisäpuhalluksen kun ko. asetus on päällä. Minikellosta tuon voi valita tai kaukosäätimistä.
Molempiin löytyy ohjekirjat Kahan sivuilta joissa tuo neuvotaan aika seikkaperäisesti.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

nemos

Lainaus käyttäjältä: patch - 01.03.11 - klo:13:26
Tässä tulikin oikein hyvin kiteytettynä tuo tehdasasenteisen lämmittimen onni ja autuus  ;D  Silti löytyy edelleen niitä jotka onnesta soikeina noita autoihinsa tehdastilaavat, saattaa mieli tosiaan muuttua jatkossa kun noista ylimääräisistä huolloista maksavat sitten. Oppirahat ne on joka asiassa maksettava, valitettavasti.

Monessa merkissä noita on ihan pakkovalintana tehtaan toimesta. Vanhempani ajavat lähes pelkästään lyhyttä matkaa Volvollaan ja Eberi on päällä joka välissä. Tänä talvena on jo puhdistettu kerran ja uusittu palopesä kerran. Tuhoaa tehokkaasti dieselin kannattavuuden takuuajan jälkeen eikä puhdistus välttämättä mene edes takuuseen ainakaan Volvolla, koska ei heidän mielestään ole vika autossa, vaan käyttäjässä.
Volvo XC60 T8 Inscription

tsiih

Uskomatonta mutta totta: työpaikkani  2003 Opel Vivarossa tehdaswebasto, autolla ei muuta ajetakaan kuin pätkäajoa (varaosien hakua monta kertaa päivässä, jäähtyy joka välissä, maksimimatka 5 km) eikä webastossa ole ollut mitään vikaa koskaan. Kilometrejä kertynyt n. 75 tuhatta.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

mla

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.03.11 - klo:20:29
Uskomatonta mutta totta: työpaikkani  2003 Opel Vivarossa tehdaswebasto, autolla ei muuta ajetakaan kuin pätkäajoa (varaosien hakua monta kertaa päivässä, jäähtyy joka välissä, maksimimatka 5 km) eikä webastossa ole ollut mitään vikaa koskaan. Kilometrejä kertynyt n. 75 tuhatta.

Se ei uskalla rikkoutua kun on korjaaja liian lähellä kokoajan ;)

tsiih

Ja vielä todella pahansisuinen sellainen  :D
Joku juju siinä täytyy olla, ainahan mäkin webastoja haukun.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Taky

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.03.11 - klo:20:29
Uskomatonta mutta totta: työpaikkani  2003 Opel Vivarossa tehdaswebasto, autolla ei muuta ajetakaan kuin pätkäajoa

Duunissa Transittia ja Transportteria ja niissä webat tätä nykyä ongelmitta, toisin ovat jälkiasennettuja, mutta pätkissä ovat toistuvasti päällä/pois.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

MTu

Tigun webastosta on selvinnyt sen verran että webaston käynnistys tapahtuu ulkolämpötilan ollessa alle 5c ja moottorin ollessa alle 65 astetta.
Tuon lisäksi Webasto voi kytkeytyä mikäli climatronikkiin säädettyä sisälämpötilaa ei ole saavutettu.

Ainakin Tigun tapauksessa webastoon on saatavissa jälkiasennettu on-off katkaisija. Siinä on vain kuulemma sellainen rajoitus, että sen katkaisijan tilaa ei voi muuttaa kesken ajon ts. virrat täytyy olla offissa kun katkaisijaa käännetään ettei webaston ohjainlaite kärvähdä virtapiikistä.

Tossa on kyllä selkeesti semmonen suunnittelukukkanen, että valmistaja sais luvan vastata kaikista webaston remonteista ainakin 5v auton käyttöönotosta!!!
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

TKe_

Nyt mulla on vissiin menossa se rele, joka kytkee kabiinin puhaltimen päälle, kun keskimäärin joka toinen kerta on sisällä puhallus käynnissä, kun autolle menee. Kestihän se vuoden ja kolme kuukautta. Tämä on laitettu webastoja asentavassa firmassa, joten en tiedä onko niillä kahden vuoden takuu osille.

V.N

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 03.03.11 - klo:10:19
Nyt mulla on vissiin menossa se rele, joka kytkee kabiinin puhaltimen päälle, kun keskimäärin joka toinen kerta on sisällä puhallus käynnissä, kun autolle menee. Kestihän se vuoden ja kolme kuukautta. Tämä on laitettu webastoja asentavassa firmassa, joten en tiedä onko niillä kahden vuoden takuu osille.

Kyllä mulle sano takuun olevan 2 vuotta kun tammikuussa asennettiin webasto golffiin..
A4 b8 2.0 tfsi quattro
Bmw s1000rr

TKe_

Lainaus käyttäjältä: V.N - 03.03.11 - klo:11:34
Kyllä mulle sano takuun olevan 2 vuotta kun tammikuussa asennettiin webasto golffiin..

Sama selvisi, kun soitin asentaneeseen paikkaan. Maanantaina menee tutkittavaksi (=relen vaihtoon).

MTu

Pistetään nyt tännekin pieni havainto... Tiguanilla aamulla läksin liikenteeseen kone kylmänä -2C ulkolämpötilassa. Ennen starttia climatronicin asennoksi LO, eikä webasto herännyt ainakaan ensimmäisen kilometrin matkalla. Vasta kun väänsin LO asennosta 16C pyynniksi ilmastoinnille - lähti webasto käymään. Pienet siirtymät voi siis tehdä ilmastointi LO asennossa, ja ehkäistä vähän tuota webaston pätkäkäyntiä.

Olisko iso asia laittaa ajotietokoneeseen kohta "ajonaikainen polttoainetoiminen lisälämmitin ON/OFF"??  >:(
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

tibis

Voiko climatronic mennä "sekaisin" jos on asennu jälkikäteen webastoa?

anttito

Lainaus käyttäjältä: MTu - 08.03.11 - klo:14:15
Pistetään nyt tännekin pieni havainto... Tiguanilla aamulla läksin liikenteeseen kone kylmänä -2C ulkolämpötilassa. Ennen starttia climatronicin asennoksi LO, eikä webasto herännyt ainakaan ensimmäisen kilometrin matkalla. Vasta kun väänsin LO asennosta 16C pyynniksi ilmastoinnille - lähti webasto käymään. Pienet siirtymät voi siis tehdä ilmastointi LO asennossa, ja ehkäistä vähän tuota webaston pätkäkäyntiä.

Olisko iso asia laittaa ajotietokoneeseen kohta "ajonaikainen polttoainetoiminen lisälämmitin ON/OFF"??  >:(

Itsellä samanlainen havainto Yetistä täysmanuaalilla Climaticilla. Jos tiedossa pätkäajo, väännän lämpötilan äärikylmälle ja puhaltimen ykköselle. Tällöin Webasto ei lähde käyntiin. Nyt kelien lämmettyä ja ajomatkan ollessa muutama sata metriä olen käyttänyt tätä pätkäkäynnin ehkäisykeinona. On autonvalmistajalta suoranaista idiotismia, että ajaja joutuu keksimään erilaisia poppakonsteja, joilla estää pätkäkäynnit ja karstoittuminen.

tibis

Lainaus käyttäjältä: tibis - 18.02.11 - klo:10:27
Webasto oli ihan kunnossa, mutta oli just päinvastoin tehty se asennus.
Eli ensin sisätilat sit vasta moottori. Mun mielsetä olisi parempi että kuin moottori on lämmin niin sillon vastaa sisätilat.
Myyjä alkoin haukku Yeti että voi olla myös autossa vika. Että lämpö ei nouse, sama myyjä suositteli webasto ja malli

Eilen kävin hakee auto tulolta www.ripoil.fi , tekivät niin että lämmitä ensin moottoria sit vastaa sisätilat. Tänään aamulla olin T100 kanssa pistänyt seurava C3,20min eikä auto ollut YHTÃ,,Ã,,N lämmin. Ei Moottori ei sisätilat.
Kohta mulla menne humoritaju  >:(
Tänään uusi yritys, jos ei toimi sit lähtee valitus. Nyt pistin C4, 20min.

tibis

Great, p**** sanon minä mitä palvelua. T100 toimi sille että jos halua että webasto lähtee heti päälle esimerkki 20min päästä niin säättä se sieltä T100:sta ja kuin lämmin halua C1-C5.Jos halua esimerkki että auto pitää olla klo 10:00 valmis, minutti valikoimasta ei voi laitaa vaan ainostan kuin lämmin halua eli C1-C5.
Mutta ripoil ei ole sanonut mitä tästä mulle, "jo pistää monta minuttia haluat ja kuin lämmin haluat , ja sit mihin aikan että haluat että auto on valmis".
Nämä tiedot sain KAHA:sta.

C1-C5 voi vaan asentta, mutta miten voi tietää monta min on C1,C2,C3,C4,C5  ???

mla

Idea kait tuossa HTM lämmityksessä on että annetaan se aika jolloin halutaan auton olevan lämmin eli lähtövalmiina. Sitten HTM yksikkö itse laskee kuinka kauan pitää lämmittää jotta auto on sen C mukavuustason mukaisesti lämmitetty. Itse en tuota käytä kun en luota moiseen automatiikkaan ;)

Ilman HTM ominaisuutta toimii kuten tavallinen minikellolla ajastaminen eli valitaan aika jolloin alkaa lämmittää.

tibis

Lainaus käyttäjältä: mla - 11.03.11 - klo:12:43
Idea kait tuossa HTM lämmityksessä on että annetaan se aika jolloin halutaan auton olevan lämmin eli lähtövalmiina. Sitten HTM yksikkö itse laskee kuinka kauan pitää lämmittää jotta auto on sen C mukavuustason mukaisesti lämmitetty. Itse en tuota käytä kun en luota moiseen automatiikkaan ;)

Ilman HTM ominaisuutta toimii kuten tavallinen minikellolla ajastaminen eli valitaan aika jolloin alkaa lämmittää.

kyllä, näin KAHA kertoi. Nyt taas olisi hieno jos löytysi joku tauluko monta min menne C1-C5 ja mihin lämpöasesen kuulu paljon besiiniä

mla

Lainaus käyttäjältä: tibis - 11.03.11 - klo:12:59
kyllä, näin KAHA kertoi. Nyt taas olisi hieno jos löytysi joku tauluko monta min menne C1-C5 ja mihin lämpöasesen kuulu paljon besiiniä

Se C1-C5 tarkoittaa ns. mukavuusastetta. Lämmitysaika määräytyy siis sen perusteella miten lämmin auto jo on ja miten kylmä ulkona on. Ei ole olemassa ennalta määrättyjä aikoja joita tuohon kuluu, kun riippuu noista lämpötiloista. C-tasojen 'mukavuusaste' on koitettu selittää ohjeissa, mutta parhaiten oman 'mukavuusasteen' löytää kokeilemalla.

tibis

Late

Kyllä on säätämistä tuon webaston kanssa. Eikö voisi olla yhtään helpompaa?

mla

Lainaus käyttäjältä: Late - 11.03.11 - klo:13:17
Kyllä on säätämistä tuon webaston kanssa. Eikö voisi olla yhtään helpompaa?

Tuo siis koskee vain tuota HTM toimintoa - arvaa miksi en käytä sitä ;)
Kaukosäätimiä voi käyttää tuosta riippumatta normaaliin ajastamiseen ja on/off käynnistämiseenkin.

tibis

Lainaus käyttäjältä: mla - 11.03.11 - klo:13:20
Tuo siis koskee vain tuota HTM toimintoa - arvaa miksi en käytä sitä ;)
Kaukosäätimiä voi käyttää tuosta riippumatta normaaliin ajastamiseen ja on/off käynnistämiseenkin.

Mutta sit taas jos kaukosäädin ei ylenny sinne asti missä auto on  :-\

mla

Lainaus käyttäjältä: tibis - 11.03.11 - klo:13:27
Mutta sit taas jos kaukosäädin ei ylenny sinne asti missä auto on  :-\

Ajastuksen voi tehdä ilman HTM toimintoa jolloin käynnistyy sinä valittuna aikana ja lämmittää sen määritellyn ajan. Eli jos ajastat kaukosäätimellä sen vaikka ennen autosta poistumista jää se ajastus muistiin ohjainlaitteeseen, samoin kuin HTM toiminnolla. Tuota varten ei tarvitse olla auton 'kuuluvuuden' sisällä.

tibis

Lainaus käyttäjältä: mla - 11.03.11 - klo:13:33
Ajastuksen voi tehdä ilman HTM toimintoa jolloin käynnistyy sinä valittuna aikana ja lämmittää sen määritellyn ajan. Eli jos ajastat kaukosäätimellä sen vaikka ennen autosta poistumista jää se ajastus muistiin ohjainlaitteeseen, samoin kuin HTM toiminnolla. Tuota varten ei tarvitse olla auton 'kuuluvuuden' sisällä.

niin jo , jo niin olen myös tehny. Mutta näyttönhän tule aina sillon HTM

mla

Lainaus käyttäjältä: tibis - 11.03.11 - klo:13:37
niin jo , jo niin olen myös tehny. Mutta näyttönhän tule aina sillon HTM

Piti virkistää muistin sopukoita ja ei piru löydy tuohon ohjeesta apua. Jostain kuitenkin muistan että olisin tuon joskus pois kytkenyt, mutta ei moisesta kyllä nykyisessä ohjeessa ole mainintaa.

tibis

tibis

yes. Tänään aamulla webasto oli C5 ja ajastin päällä. Minutti näytti että 38min silloin valmis.
No kuin webasto oli melkein valmis kävin hippla moottoria että kuin lämmin on, aivan kylmä.
Näin hyvä on toi webasto. Maanatai soitto KAHAlle ja saavat korjaa tai toinen tilalle(käski mut soita jos ei toimi).

Karvis

Lainaus käyttäjältä: mla - 11.03.11 - klo:15:41
Piti virkistää muistin sopukoita ja ei piru löydy tuohon ohjeesta apua. Jostain kuitenkin muistan että olisin tuon joskus pois kytkenyt, mutta ei moisesta kyllä nykyisessä ohjeessa ole mainintaa.

Muistaakseni taannoisessa TM:n lämppäritestissä moitittiin Webastossa juuri tuosta, että lämmityaikaa ei voi itse valita vaan mennään aina tuon HTM:n laskeman ajan mukaan. Eberin kakeahan voi käyttää kuten normaalia minikelloakin ilman mitään automatiikkaa, toki siitäkin automaatiikka löytyy jos sitä jostain syystä haluaa käyttää.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tibis

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.03.11 - klo:21:56
Muistaakseni taannoisessa TM:n lämppäritestissä moitittiin Webastossa juuri tuosta, että lämmityaikaa ei voi itse valita vaan mennään aina tuon HTM:n laskeman ajan mukaan. Eberin kakeahan voi käyttää kuten normaalia minikelloakin ilman mitään automatiikkaa, toki siitäkin automaatiikka löytyy jos sitä jostain syystä haluaa käyttää.

jos olisin tienny en olisi ostanut webasto vaan eberiä. HTM on ihan tyhmä systemiä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy