Automaatti vai manuaali?

Aloittaja XUE, 22.11.11 - klo:18:32

« edellinen - seuraava »

clima

Lainaus käyttäjältä: KingMo - 05.09.12 - klo:10:36
Itse olen osittain samaa mieltä ainakin vielä kun ensimmäiseen s-tronic ratapäivään on vielä pari päivää aikaa. Mutta oletko miettinyt pelastavia toimenpiteitä jos/kun auto lähtee lapasesta? Manuaalilla voi polkaista kytkimen pohjaan mikä pelastaa useimmiten pälkähästä tai jos olet rohkea voit koettaa pelastautua (hallitulla) sladilla. Automaatti tai DSG saattaa vaihtaa ikävästi vaihdetta kesken kaiken ja kytkimellä et voi auttaa.

Hienoa että pääset radalle kokeilemaan, kerrohan sitten miten s-tronic suoriutui. Eipä kuvaamassasi tilanteessa paljon ole tehtävissä, samahan pätee talviajoonkin automaatilla.

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 05.09.12 - klo:10:43
Jaah. No jos tykkää ajaa rataa painamatta kaasua koskaan pohjaan. Ainakaan DSG ei tottele manuaaliasentoa silloin kun kaasu kunnolla runttaa. En usko että tarkoitukseton vaihteen vaihtuminen esim mutkasta kiihdytettäessä on kenenkään mieleen...

En ole koskaan (poislukien lämmittely/jäähdyttelykierros) ajanut rataa ympäri painamatta kaasua pohjaan.  ;) Kokemusta ei tosin ole DSG/s-tronic:ta radalla, mutta eiköhän niilläkin siellä hyvin pärjää.

Myhky

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 05.09.12 - klo:17:40
Eiköhän DSG:n korjauksen saa (ainakin pääosin) auton valmistajan piikkiin vielä hyvän aikaa takuuajan jälkeenkin tuotevastuulakiin tjsp vedoten.

Eiköhän... pääosin... vedoten...

Juuri näin. Minulle riittää se kaupanteko silloin kun ostan auton. Inhoan sitä että joutuu marmoritiskillä vaatimalla vaatimaan ja käymään kauppaa korjauskustannuksista tuotevastuulailla pelotellen. Siellä kun ei koskaan suoraselkäisesti myönnetä virhettä ja makseta mukisematta vaan ensin yritetään aina kusettaa kuluttajaa. Asiakkaan sitten pitäisi itse tietää milloin on oikea paikka lyödä jalkaa lattiaan. Ei kiitos.

Ruuhka-ajossa automaatti on lyömätön ja silloin sitä kaipaa. Muulloin olen mieluummin rauhallisin mielin tekniikan keston suhteen. Eipä tarvitse täälläkään olla raportoimassa jokaista DSG:n paukahdusta / kengurunloikkaa yms.
Golf Variant 1.5TSI 8.5 R-Line

KingMo

Lainaus käyttäjältä: clima - 05.09.12 - klo:18:32
Hienoa että pääset radalle kokeilemaan, kerrohan sitten miten s-tronic suoriutui. Eipä kuvaamassasi tilanteessa paljon ole tehtävissä, samahan pätee talviajoonkin automaatilla.

GoPro lähtee reissuun mukaan, Eiköhän sieltä jotain julkaisukelpoista materiaalia tule.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Tupo

LainaaMutta oletko miettinyt pelastavia toimenpiteitä jos/kun auto lähtee lapasesta? Manuaalilla voi polkaista kytkimen
ESP pelastaa?

Olin joskus 80-luvun lopussa Canadassa talvella liikkeellä vuokra-autolla (joku etuveto-Chevy). Lunta oli reilusti ja taivaalta tuli lisää. Autoa luovuttaessa vuokraamon virkailija muistutti moneen kertaan, että pitää heti huitaista keppi N:lle, jos auto lähtee luistoon. Automaatissa pelastavat toimenpiteet tehdään siis "käsityönä".

SKU

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 06.09.12 - klo:09:54
ESP pelastaa?

Eipä tuota saa monesta edes pois, ainakaan kokonaan. Pelasti tai ei ;)
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 06.09.12 - klo:09:54
ESP pelastaa?

Olin joskus 80-luvun lopussa Canadassa talvella liikkeellä vuokra-autolla (joku etuveto-Chevy). Lunta oli reilusti ja taivaalta tuli lisää. Autoa luovuttaessa vuokraamon virkailija muistutti moneen kertaan, että pitää heti huitaista keppi N:lle, jos auto lähtee luistoon. Automaatissa pelastavat toimenpiteet tehdään siis "käsityönä".

Nämä ennakkoluulot kuulostaa jotenkin huvittavilta, että kytkimen pohjaan painaminen pelastaa...sanoisin, että automaatilla kun päästää kaasusta niin lopputulos on ihan täsmälleen sama, kun eihän siellä mikään vaihde ole silmässä vaan auto rullaa käytännössä vapaalla. Itsellä oli etuveto chevy 6 vuotta kesät talvet ja eikä kyllä mitään ongelmia ollut siitä syystä että oli automaatti. Takaveto chevy oli yhden talven, eikä siinäkään ollut mitään ihmeellistä talviajossa. Nyt viimeiset pari vuotta on ollut manuaali, seuraavassa autossa mitä todennäköisemmin on taas automaatti.

eGetin

Kyllä automaatissa (mallista riippuen mutta yleensä) vaihde on silmässä ja auto moottorijarruttaa.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 06.09.12 - klo:20:16
Kyllä automaatissa (mallista riippuen mutta yleensä) vaihde on silmässä ja auto moottorijarruttaa.

Ainakaan perinteinen momentinmuunnin-automaatti ei käytännössä jarruta yhtään, dsg:t ja vastaavat taitaa olla sitten eri juttu, niistä ei itsellä ole kuin lyhyen koeajolenkin verran kokemusta. Mutta väittäisin, ettei automaatti ole, on se sitten minkätyyppinen tahansa, millään tavalla "vaarallinen" talvella, se on vain sitä iänikuista ennakkoluuloa.

SKU

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 06.09.12 - klo:20:22Ainakaan perinteinen momentinmuunnin-automaatti ei käytännössä jarruta yhtään, dsg:t ja vastaavat taitaa olla sitten eri juttu, niistä ei itsellä ole kuin lyhyen koeajolenkin verran kokemusta. Mutta väittäisin, ettei automaatti ole, on se sitten minkätyyppinen tahansa, millään tavalla "vaarallinen" talvella, se on vain sitä iänikuista ennakkoluuloa.

Ei se auto ainakaan automaattilaatikon takia sinne leppään korpea. Melkein päinvastoin, ESP:n avulla normiajo talvellakin aika vaivatonta tollommallekin kuskille. Ainakin multi on todella helppo yhdistelmä ESP:n kanssa etuvetoisessa talvella.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Rauska

Omalla kokemusta viime keväältä Paimion  liukkaankelin radalta. Jalan nosto kaasulta ei todellakaan jarruta paljon mitään...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 06.09.12 - klo:20:22
Ainakaan perinteinen momentinmuunnin-automaatti ei käytännössä jarruta yhtään, dsg:t ja vastaavat taitaa olla sitten eri juttu, niistä ei itsellä ole kuin lyhyen koeajolenkin verran kokemusta. Mutta väittäisin, ettei automaatti ole, on se sitten minkätyyppinen tahansa, millään tavalla "vaarallinen" talvella, se on vain sitä iänikuista ennakkoluuloa.
Ei se "vaarallinen" ole, sitä ei vain pysty hallitsemaan liukkaalla niinkuin manuaalilaatikolla varustettua autoa. Toisinaan tarvitsisi saada moottorijarrutettua, toisinaan survottua kytkintä pohjaan. Automaatilla se on vain toinen niistä.

E: Automaattiautoilijathan voivat katsoa mahdollisen ajotietokoneen hetkellistä kulutuslukemaa - kyllä DSG ainakin moottorijarruttaa vaikkei se tosiaan paljoa jarruta.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.09.12 - klo:11:44
Chrysler Neon oli aikoinaan 90-luvulla myynnissä Suomessa samaan hintaan manuaalina ja automaattina. Muistelisin että suurin osa myytiin automaattina, vaikka oli ikivanha 3-vaihteinen mehumaija. Kyllä se nolla markkaa hintalapussa taisi aika monella ratkaista valinnan automaattiin.

Noin minäkin muistelen, mutta ei kai Neonia monikaan ostanut muusta syystä kuin sen halvan tomaatin takia. Autohan ei kovin kaksinen jenkkilahna ollut. Jos halusi halpaa automaattia, niin Neon oli hyvä valinta, mutta manuaalin tyytyneet ostivat vaikka Venton tai Korollan.

tarzi

DSG jarruttaa ihan samanlailla moottorilla kuin manuaali, se on hyvä ominaisuus, perinteisen automaatin moottorijarrun puute on kyllä rasittava varsinkin talvella.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

qwe

Tigussa on momentinmuunninvaihteisto ja se moottorijarruttaa, kunnes nopeus laskee < 10km/h jolloin jarrutus häviää. Bensamoottorisissa viime vuosituhannen automaateissa moottorijarrutus on aika olematonta.
Talviajon vaikeus automaatilla on joku ihme myytti. Ei mitään vaikeuksia etu-taka-  tai
neliveto automaattivaihteisilla autoilla ole ollut verrattuna manuaaliin. Oikein liukkaalla automaatilla pääsee paremmin liikkeelle.

Tiguun  -09 tuli DSG
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Tupo

LainaaNämä ennakkoluulot kuulostaa jotenkin huvittavilta, että kytkimen pohjaan painaminen pelastaa.
En siis väittänyt, että kytkimen painaminen pelastaa. Kerroin vain, miten automaatista saa "vedon/moottorijarrutuksen kokonaan pois" ja miten minua "opetettiin" ajamaan automaatilla talvella. (Edit: Se kanukkien Chevy oli kyllä kaikinpuolin aika onneton vekotin.) Kotimaassa olen ajanut 5 talvea Touran 2,0TDI DSG:llä. Se oli erinomainen talviauto - erityisesti huonossa kelissä - eikä koskaan tarvinnut tehdä mitään erikoistemppuja. Kävin myös liukkaan kelin harjoitteluradalla kokeilemassa.

DSG kyllä moottorijarruttaa ja moottorijarrutusta voi tehostaa S-asennolla. Tämäkin oli mielestäni oikein hyvä ominaisuus - myös talvella.

Wilburi

Täällä kun seuraa keskustelua, niin on helppoa havaita, että areenalaiset jakautuvat selkeästi kahteen kastiin. Niihin, jotka haluavat ajaa autojaan itse ja niihin, jotka halauavat, että auto ajaa kuljettajan puolesta. Itse lukeudun tuohon ensimmäiseen joukkoon, jotka haluavat itse ohjata, säätää nopeutta, vaihtaa vaihteita jne. Toinen puoli sitten haluaa, että autossa on adaptiivinen tasanopeussäädin, joka säätelee nopeutta liikenteen mukaan, aktiivinen ohjaus, joka tekee korjausliikkeitä ja automaatti, joka vaihtaa kuskin puolesta. Nuo kaikki varusteet, kun autossa on, niin ei paljoa joudu ajamaan vaan voi keskittyä kaikkeen muuhun "oleelliseen".  ;D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Mikko

^ Melko mustavalkoista. ???

chr

Niinpä. Minulle tuottaa edelleen vaikeuksia ymmärtää sitä "itse ajamisen" hienoutta normaalissa kaupunkiliikenteessä. Muiden ehdoilla siellä nytkytetään menemään. Vai vekslaako Wilburi sporttisesti menemään Stålarminkadulla joka aamu?-)

Mikko

Ja jos haluaa itse vaihdella vaihteita niin näpyttelee ratista. Itsekin aina välillä leikin noilla läpyttimillä. En ainakaan kepin hämmentämisestä saa sen kummempia kiksejä, mutta tykkään nimenomaan ajaa autoa enkä istua kyydissä. DSGn kanssa saan ajamisesta paljon enemmän itse irti kuin kepin kanssa.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 06.09.12 - klo:21:23
Ja jos haluaa itse vaihdella vaihteita niin näpyttelee ratista. Itsekin aina välillä leikin noilla läpyttimillä. En ainakaan kepin hämmentämisestä saa sen kummempia kiksejä, mutta tykkään nimenomaan ajaa autoa enkä istua kyydissä. DSGn kanssa saan ajamisesta paljon enemmän itse irti kuin kepin kanssa.
Tästä olen täysin eri mieltä. Ainakaan niissä autoissa, joita olen ajanut ei DSG ole tuonu yhtään ajamisen fiilistä...päin vastoin. Puhumattakaan noista adaptiivisista systeemeistä. No makuja on toki monia.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: chr - 06.09.12 - klo:21:19
Niinpä. Minulle tuottaa edelleen vaikeuksia ymmärtää sitä "itse ajamisen" hienoutta normaalissa kaupunkiliikenteessä. Muiden ehdoilla siellä nytkytetään menemään. Vai vekslaako Wilburi sporttisesti menemään Stålarminkadulla joka aamu?-)
Täytyy muöntää, että tuolla kadulla on aamuisin ruuhkaa, mutta tomaatti ei kyllä paranna tilannetta millään tavalla tuossa ruuhkassa. Monella tomaatilla ajo on melko nykivää ellei kyseessä ole perinteinen automaatti, joka luistattaa.

chr

Kyllä jokainen tomaatti on helpompi ja mukavampi ajaa ruuhkassa kuin manuaali, tästä on ihan turha vääntää. DSG:kin menee ihan kivasti, nykyinen variaattori momentimuuntimella on yhtä juhlaa. Sporttiajo sitten erikseen, ja siihen ratavehkeet.

Kun tekee mieli "ajaa", nappaan joko fillarin tai moottoripyörän.

Tupo

LainaaTäällä kun seuraa keskustelua, niin on helppoa havaita, että areenalaiset jakautuvat selkeästi kahteen kastiin. Niihin, jotka haluavat ajaa autojaan itse ja niihin, jotka halauavat, että auto ajaa kuljettajan puolesta.
Sanoisin mieluummin että "molemmilla on puolensa" (hyvät ja huonot). Ainakaan tällä hetkellä en osaa sijoittaa itseäni kumpaankaan "kastiin". En kai ole ainoa...?

vkjoki

Kun neljä autoa sitten ostin ensimmäisen automaatin, ensimmäisen kuukauden kadutti. Oli hermostuttavaa huomata, että päätös vaihteesta ja kierrosluvusta tehtiin muualla kuin omassa päässä. Oli tunne, että tilanne ei ole hallinnassa. Toinen kuukausi meni tasapelitilanteessa. Kolmantena kuukautena veikkasin, että jatkossa valinta kohdistuu aina automaattiin - veikkasin oikein.

On ollut diesel- ja bensiiniautomaatteja, kaksoiskytkimellä ja momentinmuuntimella. Ihan OK-yhdistelmiä kaikki. Ja kaikilla yhdistelmillä moottorijarrutus on toiminut varsin sopivasti.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 06.09.12 - klo:21:34
Sanoisin mieluummin että "molemmilla on puolensa" (hyvät ja huonot). Ainakaan tällä hetkellä en osaa sijoittaa itseäni kumpaankaan "kastiin". En kai ole ainoa...?

Niin, ehkä jako ennemminkin fanaattisesti suhtautuvat silmälappumiehet vs. realistisesti suhtautuvat  ;D Itse pidän automaatista kun olen siihen enemmän tottunut mutta en karsasta manuaalilla ajamistakaan, on siinä omat puolensa. Varsinkin pikkuautoissa tykkään enemmän manuaalista paitsi jos tehoa on riittävästi. Portaattomia en ole montaa ajanut, joka olisi ollut mukava ajettava. Uusin Audi A6 kylläkin tuntui todella toimivalta, enkä sen kokoluokan autoa itse ostaisi ikinä manuaalina, ei siinä ole mitään järkeä.

Pertsa

Jep. Itselläni on manuaali, mutta silti olen jotenkin päässyt senkin kanssa etenemään, myös ruuhkissa. Ei se ole loppujen lopuksi kovin vaikeaa ;). Eipä silti, kyllä mulle esim. S-Tronicci kelpais hyvinkin.
Kyllä minusta se ajamisen nautinto tulee jostain ihan muusta kuin vaihteiden vaihtamisesta tai siitä ettei niitä tarvi vaihtaa.

Marapetsu

30+vuotta manuaalilla ja ei koskaan automaatilla ajaneella ennen nyt ostettua autoa ja 4pv tuntumalla odotan innolla että oppii automaatin hienoukset (toivottavasti ei huonouksia).Siihen yhditettynä tarpeeksi tehokas ja vääntävä kone ja mitä olen halajannut läpyskävaihteet ratissa tuli myöskin otettua.
Marapetsu.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 06.09.12 - klo:21:42
Kyllä minusta se ajamisen nautinto tulee jostain ihan muusta kuin vaihteiden vaihtamisesta tai siitä ettei niitä tarvi vaihtaa.

Naulan kantaan! Näinhän se menee. :)
Minäkin ajelen ihan mielelläni myös manuaalilla jos tarve vaatii. Ennen nykyistä autoa tuli melkein kaikki ajot ajettuakin sellaisella. Molemmissa vaihteistoissa on puolensa, jopa momentinmuuntimessa on etunsa vaikka en siitä muuten tykkää. Mutta normaalissa ruuhka-ajossa (jota 90 % ajoistani on) antaa automaatti kyllä paljon enemmän kuin manuaali.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: chr - 06.09.12 - klo:21:19
Taitaa näkemysero tulla siitä että sinä puhut nyt pelkästä kaupunkiajosta siinä missä mm. manuaali-ihmiset puhuvat aivan kaikenlaisesta ajamisesta. En usko että kukaan kiistää automaatin etuja ruuhkassa ja puhtaassa kaupunkiajossa :) Suomessa kuitenkin ajetaan edelleen erittäin paljon myös kaupungin ulkopuolella jolloin automaatti ei olekaan enää selkeästi parempi, jos ollenkaan (ja tämä riippuu sitten taas automaattivaihteistosta).

cipher

Ennen oli ennen ja nyt on automaatti  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy