kokemuksia 1,6 tdi cr

Aloittaja SimoMarink, 22.12.09 - klo:10:15

« edellinen - seuraava »

ram1

Lainaus käyttäjältä: woke - 21.02.10 - klo:21:39

Onko tietoa että olisi 1.6tdi koneita hajonnut ahtoputkien jäätymisen takia...?
En tiedä mutta myyjän mukaan se on iso ongelma noissa koneissa täällä etelässä.Enempää  minä en asiasta tiedä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

VW-man

Lainaus käyttäjältä: woke - 21.02.10 - klo:21:39

Onko tietoa että olisi 1.6tdi koneita hajonnut ahtoputkien jäätymisen takia...?

Hajonneita ei ole ollut vielä, mutta toki hyhmän takia hyytyneitä. Tästähän on noussut vähän turhankin suuri kohu nytten samaan tapaan kuin vääntyvistä VW:n ovista. Joku tai jotkut ovat nousseet oiken barrikaadeille tämän asian takia kun esim. ensiviikon kuningaskuluttajassa on oikein juttu tyyliin VW ja jäätyvät ahtoputket joiden seurauksena voi olla konerikko.

masadrive

No niin tänään sitten minullakin alkoi tuo hehkuvalo vilkkumaan ajon aikana. Sammutettuani auton ja käynnistettyä uudelleen ei ko. valo enää uudelleen syttynyt. Soittelen kuitenkin tänään muutenkin aikaa pajalle, muiden asioiden takia, niin puhui jotain EGR:n jäätymis jutusta. Kuulemma pakkasilla saattaa kiusata.

Ihmettelen vaan suueresti, kun vasta nyt alkoi kiusaamaan, kun pakkanen lahtumassa  :-X Olisin ymmärtänyt ehkä jotenkin jos tuossa -27 asteen pakkasessa olis vilkutellut, mutta nyt oli vaan -10 astetta. No katsotaan mikä on lopputulos sitten kun pajalla ihmetelty asiaa.
Ajossa: VW ID4 1ST MAX Honey Yellow
Edelliset: Skoda Karoq 1.6 TDI Style DSG,  Skoda Octavia III  Style Combi 1.6 TDI Corrida Red, Skoda Octavia III Style Combi 1.6 TDI Corrida Red , Skoda Octavia II Elegance Combi 1.6 TDI cappuccino Beige

njs

Lainaus käyttäjältä: SimoMarink - 22.12.09 - klo:20:18
Aivan hyvin riittää ainakin tähän saakka, oisko jotain 10-15 km ajon jälkeen mittari normaalissa 90 asteessa. siis näillä about -18 keleillä..
No johan lämpee hyvin, mikähän vauhti tuossa on ollut? Pumppusuutin 2.0TDI kun vaatii helposti 35km, että mittari on 90 asteessa samoilla keleillä. Ja tuossakin on silloin ekat 10km 50-80km/h ajoa ja loput 100km/h.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: masadrive - 22.02.10 - klo:15:41

....niin puhui jotain EGR:n jäätymis jutusta. Kuulemma pakkasilla saattaa kiusata.

Ihmettelen vaan suueresti, kun vasta nyt alkoi kiusaamaan, kun pakkanen lahtumassa

Ilmankosteus nousee, mutta ympärillä kylmää rautaa jolloin kosteus tiivistyy väärään paikkaan?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

woke

Voisiko joku asiasta tietävä kertoa että miksi juuri vw:n dieselmoottoreissa ahtoputkiin/cooleriin kertyy kosteutta joka sitten jäätyy. Varmaan vaikuttaa asiaan jos autoa pidetään välillä lämpimässä ja sitten taas ajetaan kylmään ulkoilmaan?

VKi

Käsittääkseni vastaavia ongelmia on kyllä ollut myös muiden merkkien turbomoottoreissa.

woke

että liittyykö ongelma enempiki käyttöolosuhteisiin kuin johonkin tiettyyn automalliin. Itsellä ollut monen merkkista ja mallista autoa td-tekniikalla eikä ole mitään jäätymisongelmia ollut..

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: J1978 - 21.02.10 - klo:22:06
Hajonneita ei ole ollut vielä, mutta toki hyhmän takia hyytyneitä. Tästähän on noussut vähän turhankin suuri kohu nytten samaan tapaan kuin vääntyvistä VW:n ovista. Joku tai jotkut ovat nousseet oiken barrikaadeille tämän asian takia kun esim. ensiviikon kuningaskuluttajassa on oikein juttu tyyliin VW ja jäätyvät ahtoputket joiden seurauksena voi olla konerikko.

Eikös noista pidä uutisoidakin, että omistajat voivat penätä oikeuksiaan tarvittaessa?  Katsokaa siis torstaina tv 1 klo 19.30 Kuningaskuluttaja.

woke

Hyvin lähti käyntiin 21 asteen pakkasessa kun joutui poikkeuksellisesti laittaan käyntiin ilman lämmitystä. Kävi heti tasaisesti ja hyvin aivan kuin lämpimälläkin koneella. Sen olen kyllä huomannut että kun on reilummin pakkasta ja varsinkin jos auto on pari päivä seisonut niin aikalailla moottorin jyrinät resonoi kabiiniin. Lauhemmalla kelillä ja sitten kun auto on kunnolla lämmennyt niin ei enään ilmene.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: VKi - 24.02.10 - klo:10:50
Käsittääkseni vastaavia ongelmia on kyllä ollut myös muiden merkkien turbomoottoreissa.

Eipä ole ollut Saabeissa samoja ahtoputkihäiriötä ei bensa- eikä dieselvehkeissä. Nehän on lähes kaikki turboilla. On suorastaan todella harvinaista vastaavat ongelmat Saabissa.

VW-man

Niin ja VAG autoissakin tuntuu olevan eniten dieseleiden ja kaksoisahdetun bensan kiusana.

lari

Auttaako viimasuoja noihin jäätymisiin ? Vai onko maahantuoja etc tekemässä jotakin muuta kuin vain sanomassa että 'osta viimasuoja'...

VW-man

Lainaus käyttäjältä: lari - 25.02.10 - klo:08:09
Auttaako viimasuoja noihin jäätymisiin ? Vai onko maahantuoja etc tekemässä jotakin muuta kuin vain sanomassa että 'osta viimasuoja'...

Auttaa tai ainakin vähentää tuota riskiä. 100% sitä ei voi estää välttämättä edes viimasuojalla, mutta riskit pienenee. Kuulemma kannattaa käyttää viimasuojaa koko talvi. Siis ainakin kun on pakkasta. Sanoivat vaan, että muuta keinoa estää tuo ei ole. Niin ja ajaa mieluummin pitkää matkaa kuin pelkkää lyhyttä ajoa ja antaa kunnolla hanaa välillä. Tuollaiset ohjeet itsekin sain. Niin ja saa kuulemma käyttää. Enää ei pitiäis mennä niin että jos koje lojahtaa, niin ei mene takuuseen jos on viimasuoja. Paitsi jos plussakelillä pidät sitä niin silloin olet heikoilla.

lari

Mun järkeen ei mene se että autoa pitää ruveta varusteleen viimasuojalla jotta sillä voisi talvella ajaa - kai oletus pitää olla että auto toimii kun kerran ainakaan mun casessa ei pakkasta ole ollut kun n. 15 ja jo rupee varoitusvalot vilkkuun !

Peeveli

Ennen naurettiin ranskan PSA:lle (Citikka ja Pösö) kun niissä käskettiin pitää mukana ollutta viimasuojaa talvella. Nyt ei kannata vagistinkaan nauraa. Mutta perin omituista tosiaan oli omalla kohdallani VW-Center Herttoniemi ja Laakkonen Kerava jossa varaosamyyjä väitti ettei kaksoisahdetussa tsi:ssä saa pitää viimasuojaa eikä ole saatavillakaan. No täällä annetuissa kommenteissa sanottiin että joissakin liikkeissä taas saa ja että sitä saa luvalla käyttää.

Katsoittekos muuten eilen MTV3:lla klo 20-21 ohjelman 45 minuuttia? Siinä oli yhtenä pääaiheena autojen lisääntyneet viat, haastateltiin diesel-Audi Q5:n omistajaa joka kertoi että autostaan häviää tehot yht äkkiä esim. ohitustilanteessa aiheuttaen vaaratilanteita, mutta merkkihuolto ei saa vikaa kuntoon, toteavat vaan joka kerta että nyt pitäisi olla kunnossa.

woke

Ei ole mulla viimasuojaa autossa. Hyvin olen pärjänny tähän asti. Enimmillään -30 pakkasessa olen ajellu ja hyvin tarkeni. Moottorilämmöt ei tietenkään sinne 90 asteeseen nouse mutta kyllä kabiinissa tarkeni. Kyllähä alle -30 pakkaset alkaa olemaan jo semmosia ääriolosuhteita että itse en ainakaan edes oleta että auto lämpenisi niinkuin kesäkelillä.

lari

Ei mua huoleta autossa tarkeneminen , kun on kuplalla uran aloittanut niin osaa varautua talveen auton sisälläkin, vaan mua huiolettaa ne varoitus/hälytysmerkit etc.

woke

lari: onko sulla paljonki varoitusvalot vilkkunu..?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.02.10 - klo:08:43
Laakkonen Kerava jossa varaosamyyjä väitti ettei kaksoisahdetussa tsi:ssä saa pitää viimasuojaa eikä ole saatavillakaan.

Saahan niitä, tyylikkäitä toteutuksia kuten tässäkin.....

[ylläpito on poistanut liitteen]
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

VAG!

aa

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Taky - 25.02.10 - klo:12:01

Saahan niitä, tyylikkäitä toteutuksia kuten tässäkin.....

Voipi kiinnostaa jo konstaapeliakin tuommoinen viritys...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.02.10 - klo:08:43
Ennen naurettiin ranskan PSA:lle (Citikka ja Pösö) kun niissä käskettiin pitää mukana ollutta viimasuojaa talvella. Nyt ei kannata vagistinkaan nauraa. Mutta perin omituista tosiaan oli omalla kohdallani VW-Center Herttoniemi ja Laakkonen Kerava jossa varaosamyyjä väitti ettei kaksoisahdetussa tsi:ssä saa pitää viimasuojaa eikä ole saatavillakaan. No täällä annetuissa kommenteissa sanottiin että joissakin liikkeissä taas saa ja että sitä saa luvalla käyttää.

Katsoittekos muuten eilen MTV3:lla klo 20-21 ohjelman 45 minuuttia? Siinä oli yhtenä pääaiheena autojen lisääntyneet viat, haastateltiin diesel-Audi Q5:n omistajaa joka kertoi että autostaan häviää tehot yht äkkiä esim. ohitustilanteessa aiheuttaen vaaratilanteita, mutta merkkihuolto ei saa vikaa kuntoon, toteavat vaan joka kerta että nyt pitäisi olla kunnossa.

Niitä viimasuojia on olemassa kyllä useampaan Seatin, VW:n, Audin ja Skodan malliin. Niitä myy kyseisiä automerkkejä myyvät mallit. Ehkä monet liikkeet haluaa pestä kätensä siitä että jos noita viimasuojia käytetään väärin jne. etteivät joudu vastuuseen ja siksi puhuvat --skaa tyyliin: ei siihen kannata asentaa tai ei meillä ole niitä. Lisäksi kaikki myyjät eivät välttämättä tiedä, että niitä saa käyttää tai että niitä on olemassa ja silloin tietty syötetään pajunköyttä tyyliin että ei niitä ole olemassa. Tai ei edes viitsitä ottaa selvää ja helpommmalla pääsee kun sanoo ettei niitä ole tai saa. Tai jos on pelko persiissä, että joutuu sen pian asentamaan pokalle niin halutaan luovia asiasta pois.

Myös maahantuoja on voinut kieltää ennen ettei niitä saa käyttää ja nyt sitten heltynyt että saakin käyttää kun näitä ongelmia on enempi tänä talvena ollut.

lari

Eli mulla muutaman (3-4 kertaa) kerran (vastahan olen 1200 km autolla taivaltanut) hehkutuksen varoitusvalo vilkkunut ja sitten tänään jäi katalysaattorin merkkivalo aamulla päälle , paloi edelleen työpäivän päätteeksi joten suoraan liikkeeseen ja siellä huolto chekkasi ja nollasi vikatiedot, kuulemma jäätymistä vaan , ei mitään katalysaattorivikaa, sama merkkivalo kuulemma useasta eri kohteesta. No samalla laitettiin sitten viimasuoja eli nyt odotetellaan taas pakkasia että pääsee testaamaan...

Nuo ovat olleet ainoat jutut jotka on hymyä suupielestä vähän kaventanteet. DSG7 ei nyi etc;  toki normaali D pitää kierrokset yllättävän matalalla , mutta siitähän selviää S:lla tai manuaalilla.

VW-man

En ota tähän ahtoputki tai huohotinputki asioihin kantaa, mutta kuinka monessa uudessa tai uudehkossa Mersussa, BMW:ssä, Toyotassa, Hondassa,  Opelissa, Fordissa, Volvossa, Nissanissa, Saabissa näette itsetehtyjä tai liikkeistä hankittuja viimasuojia. Jos se olisi vaarana kaikissa merkeissä niin miksi niitä näkee vain etupäässä Audeissa, VW:ssä, Skodissa, Relluissa, Citikoissa, Seateissa, Pösöissä.

woke

Lainaus käyttäjältä: lari - 25.02.10 - klo:19:08
Eli mulla muutaman (3-4 kertaa) kerran (vastahan olen 1200 km autolla taivaltanut) hehkutuksen varoitusvalo vilkkunut ja sitten tänään jäi katalysaattorin merkkivalo aamulla päälle , paloi edelleen työpäivän päätteeksi joten suoraan liikkeeseen ja siellä huolto chekkasi ja nollasi vikatiedot, kuulemma jäätymistä vaan , ei mitään katalysaattorivikaa, sama merkkivalo kuulemma useasta eri kohteesta. No samalla laitettiin sitten viimasuoja eli nyt odotetellaan taas pakkasia että pääsee testaamaan...

Nuo ovat olleet ainoat jutut jotka on hymyä suupielestä vähän kaventanteet. DSG7 ei nyi etc;  toki normaali D pitää kierrokset yllättävän matalalla , mutta siitähän selviää S:lla tai manuaalilla.

Mulla ainakin ihan sama onko D- vai S-moodi valittuna, niin yhtä isolla vaihteella menee tasanopeudella ajettaessa.Kiihdytettäessä tietenkin S-moodilla vaihtaa isompaa vasta isommilla kierroksilla ja hidastettaessa vaihtaa aikaisemmin pienemmälle.Eipä tule kyllä ajeltua kuin D-asennolla. Mielestäni tämmöiseen autoon tuolla S-moodilla ei oikein ole tilausta... :-)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: J1978 - 25.02.10 - klo:19:35
En ota tähän ahtoputki tai huohotinputki asioihin sen enempää kantaa, mutta kuinka monessa uudessa tai uudehkossa Mersussa, BMW:ssä, Toyotassa, Hondassa,  Opelissa, Fordissa, Volvossa, Nissanissa, Saabissa näette itsetehtyjä tai liikkeistä hankittuja viimasuojia. Jos se olisi ongelma kaikissa merkeissä niin miksi niitä näkee vain etupäässä Audeissa, VW:ssä, Skodissa, Relluissa, Citikoissa, Seateissa, Pösöissä...Jostakinhan se kielii.

Viimasuojan tarpeellisuus kertoo myös hyvästä moottorin hyötysuhteesta ja vähästä hukkalämmöstä. Ehkä Mersujen ja Bemarien moottorit tuottavat tehoa huonommalla hyötysuhteella kuin Audien.  ;) Tai vaihtoehtoisesti tässä on kyseessä niin pieni otanta kokonaiskuvasta että muutamat automerkit ovat vain jääneet mieleen. Noita viimasuojia pohditaan tasapuolisesti kaikkien automerkkien forumeilla, varsinkin dieselmoottorien kanssa.

Uusissa Mersuissa viimasuojat ovat muuten maskin takana, eli niitä ei edes näe ulospäin.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

woke

Lainaus käyttäjältä: woke - 25.02.10 - klo:19:39
Mulla ainakin ihan sama onko D- vai S-moodi valittuna, niin yhtä isolla vaihteella menee tasanopeudella ajettaessa.Kiihdytettäessä tietenkin S-moodilla vaihtaa isompaa vasta isommilla kierroksilla ja hidastettaessa vaihtaa aikaisemmin pienemmälle.Eipä tule kyllä ajeltua kuin D-asennolla. Mielestäni tämmöiseen autoon tuolla S-moodilla ei oikein ole tilausta... :-)

Itse itseäni lainaten. Nyt kun tarkemmin kokeilin tuota S-asentoa, niin kyllähän se näyttää tasaisellakin nopaudella pitävän isommat kiekat jos ei ole vakkari päällä.Jos laittaa vakkarin päälle, niin sitten vaihta yhtä pienelle vaihteelle kuin mitä D:llä ajellessa.

woke

Nyt on oculla ajelua neljän tankillisen verran takana. Kulutus 5.55 litraa matkamittarin +1%:n heitto mukaan laskettuna.Keskinopeus 55km/h. Ajotietokoneen mukainen kulutus 5,3. Ihan hyvät lukemat ottaen huomioon talvikelit ja kovat pakkaset. Tälle mun ocullehan luvataan 4,7 yhdistetty kulutus. Itse ajattelin realistisesti, että siihen kun lisätään se litra, eli yhdistetty lukema 5,7 ,niin hyvä on. Luulen että kesäkeleillä pysytään samankailtaisissa lukemissa.Vaikka olosuhteet paranee niin nopeudet nousee... :-)

woke

Niin pitää vielä lisätä että kyllä tämä 1.6tdi tuntuu käytännössä paljon tehokkaammalta, kuin mitä nuo teknisissä tiedoissa olevat arvot ilmoittaa... Toki ei nyt sellaista räjähtävää kiihtyvyyttä löydy mutta vääntöä mukavasti... Siinä mielessä vähän ärsyttääkin tuo dsg, kun lyö tallan pohjaan, niin aivan turhan pientä vaihdetta lyö pesään, ku aivan samanlailla, ellei paremmin kiihtyisi isommalla vaihteella ja väännöllä... Muuten ei moittimista... :-)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy