Autonpesuaine keskustelu

Aloittaja nikob, 10.11.11 - klo:00:08

« edellinen - seuraava »

duke7

Meinasin jo avata uuden topicin mutta puhdistusta tämäkin on joten käynee tänne.
Huomasin autoa pestessä ja vahatessa joidenkin kromilistojen täplittyneen. Täplät eivät näy kovin helposti normaalissa valossa mutta otsalampulla läheltä katsoen näkyvät kyllä. Ongelma koskee vain maskia ja kylkien kromilistoja, ikkunalistat ovat puhtaat. Kokeilin maskiin joskus ostamaani Sonaxin kromille tarkoitettua puhdistusainetta ja poisti kyllä valumajälkiä parkkitutkien antureiden alapuolelta mutta ei tehnyt noille täplille oikein mitään.
Mikä olisi hyvä aine kromiosien puhdistukseen?

Edit: kromiosat sai siis myös pesut (solmaster + autopesuaine + oikea liuotin) ja claybar sekä cleaner käsittelyt ennen vahausta eikä noillakaan vaikutusta täpliin.

Passatti

Duke7 kokeile sellaista ainetta kun Pol metal polish.Sillä putsaan kaikkea kiiltävää.Sillä voisi täplät lähteä.
Always lead, never follow

nikob

Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Cyclic Stig

^Ainakin tuon pullon kyljessä näyttää lukevan wax, eli taisi tulla kommenttisi hiukan väärään topikkiin? Jos olen väärässä niin pahoittelen, en ole asiantuntija.

rob-s

Vähän epäselväksi jäi mutta taitaa olla "all in one" litku tuo Dodo Need for Speed. Pesee, puhdistaa, kiillottaa ja suojaa..tarvittaessa voi varmaan pestä kuskin hiukset ja hampaatkin samalla aineella:)

Nämä ovat ns. kiireisen miehen aineita, jotka eivät korvaa kunnon vahauksen tarvetta.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Karvis

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 13.12.11 - klo:10:57
Nämä ovat ns. kiireisen miehen aineita, jotka eivät korvaa kunnon vahauksen tarvetta.

Johan sen nimikin jo sanoo, Need for Speed ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

nikob

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 13.12.11 - klo:10:11
^Ainakin tuon pullon kyljessä näyttää lukevan wax, eli taisi tulla kommenttisi hiukan väärään topikkiin? Jos olen väärässä niin pahoittelen, en ole asiantuntija.
Oho niin on tullutkin. Anteeksi.
Itse ajattelin tuota enemmänkin puhdistavana vahana jonka päälle voisi vetää sitten hyvän vahan.
Modet voi siivoilla ja siirtää vahaus topiciin.

Ton-1

Kappas, löysin jotain pintojen puhdistusainetta jossa on liuotinbensaa mukana - soveltuuko käytettäväksi pien poistamiseen auton maalipinnalta ?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

malinmip

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 13.12.11 - klo:13:28
Kappas, löysin jotain pintojen puhdistusainetta jossa on liuotinbensaa mukana - soveltuuko käytettäväksi pien poistamiseen auton maalipinnalta ?

Paras tuohon tarkoitukseen on Malcon (Prestan) Bodysol, koko 1 gallona ja hintaa 31â,¬.

http://www.malcoautomotive.com/images/MediaGallery/1076%20Malco%20Body%20Sol%20Solvent%20Cleaner%2010-7-11.pdf
Seat Tarraco 2.0TSI 4Drive Excellence 2019
Volkswagen Golf R 2019

Pro Detailers Finland-yhteisö

rob-s

LainaaKappas, löysin jotain pintojen puhdistusainetta jossa on liuotinbensaa mukana - soveltuuko käytettäväksi pien poistamiseen auton maalipinnalta ?

Varmasti! Riskinä tosin, että vahat lähtevät myös mukana.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: nikob - 13.12.11 - klo:13:17
Oho niin on tullutkin. Anteeksi.
Itse ajattelin tuota enemmänkin puhdistavana vahana jonka päälle voisi vetää sitten hyvän vahan.
Ne ei kyllä tartte anteeksi pyydellä :D. Itse olen varmaan pahin offtopikin syytäjä täällä ;D. Satuin vaan avaamaan tuon laittamasi linkin ja suurentamaan siinä olleen kuvan. Kun pullossa luki "cleaner wax" niin tuumasin, että tuo ei varmaan ihan suoranaisesti otsikonmukainen pesuaine ole...

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 13.12.11 - klo:16:22
Varmasti! Riskinä tosin, että vahat lähtevät myös mukana.

Toivottavasti ei vie mitään muuta mukanaan.  :P

Otin pänikästä kuvan, ei ole tullut käytettyä pariin (kymmeneen ?) vuoteen.

Jokunen puteli tallella.

Eli lakkabensiini itsessään ei ole pahaksi auton maalille/lakalle?

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 14.12.11 - klo:22:43

Eli lakkabensiini itsessään ei ole pahaksi auton maalille/lakalle?

Aika rajua ainetta auton putsaamiseen  ::)

Työkaveri hinkkasi lakkabensalla jotain tahraa vanhasta bimmeristä, ja rätti alkoi muuttua valkoiseksi.
Siinä kärryssä ei ole tosin valkoisen värin päällä lakkaa, mutta kuitenkin.. En itse käyttelisi, vaikka lakkapinta kestäisikin.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

nikob

Itse jättäisin väliin kanssa tuon  ::)
Muitakin hyviä aineita löytyy.

VAG!

En kyllä ihan heti lähtisi autoni maalipintaa hinkkaamaan liuotinbensiinillä ::) Eikö piki lähde ihan normaalilla puhdistavalla vahalla? Vaikka Glymin punaisella. Tuolla minä olen joskus hinkannut pakoputken päätkin puhtaaksi, kun on ollut motivaatiota alkaa hinkkaamaan.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 14.12.11 - klo:22:52
Työkaveri hinkkasi lakkabensalla jotain tahraa vanhasta bimmeristä, ja rätti alkoi muuttua valkoiseksi.
Siinä kärryssä ei ole tosin valkoisen värin päällä lakkaa, mutta kuitenkin.. En itse käyttelisi, vaikka lakkapinta kestäisikin.
Ettei kyseessä olisi ollut tinneri tai asetooni. Lakkabensiini/tärpätti ei ole kovin vahva liuotin, mutta piki lähtee kyljestä varsin kätevästi. En ole huomannut mitään ongelmia. Vaha tietty lähtee samalla, mutta sitähän saa purkista.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Ton-1

Muistaisin että olisin käyttänyt putelin tavaraa joskus ihan hyvällä menestyksellä, pitänee testailla.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 16.12.11 - klo:19:08
Muistaisin että olisin käyttänyt putelin tavaraa joskus ihan hyvällä menestyksellä, pitänee testailla.

Ton-1, tuossa putelin kyljessä lukee että vältettävä toistuvaa ihokosketusta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Ton-1

Joo en meinannutkaan käyttää finnin poistoaineena.  ;D

Luulenpa että auton ollessa pesty hieman pyyhkäsee tuon kanssa kostutetun rätin kanssa ongelmakohtia niin avot ?

PTG

Jokunen puteli tallella.

Kymmenen vuotta kuivilla on hieno saavutus, joten jatkaisin ehkä sittenkin sillä linjalla ;D ::) ;D Ja jos tuolla on sitten joskus vuonna keppi ja käpy tullut teräsmiesolo, niin mikäs siinä, mutta onko sitä silti pakko autoon laittaa ::) ;D ::)

Ton-1

:D

Täytyyhän noikin johonkin käyttää.  ;D

PTG

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 16.12.11 - klo:20:15
:D

Täytyyhän noikin johonkin käyttää.  ;D

No joo, mutta miten olis vaikka autotallin lattia tai sitten hätätapauksessa vaikkapa vanteiden sisäpinnat, jos muu ei tehoa t.j.s.p. ;D

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: PTG - 16.12.11 - klo:20:23
No joo, mutta miten olis vaikkapa vanteiden sisäpinnat, jos muu ei tehoa t.j.s.p. ;D

Olen lähettämässä tuota maasturin keulaa englantiin takuuhuollettavaksi, kuvatussa kohtaa muoviteipin jäämiä ja kaikkea paskaa vajaan 3 vuoden ajalta, Taski Noffia rättiin ja mukavasti lähti, jäljelle jäi vai hyvä tuoksu ja vahapinta haarukkaan.  8)

Eli ennen käsittelyä:

Ja käsittelyn jälkeen:

Itse asiassa ihan navanläheisyydestä sisäreunasta lähti kaikki kerääntynyt kökkö. Eli sopii myös vanteitten sisäpinnoille.  ;D

MiracleTeam

Itse käytän Lahegan aineita, ovat kehittäneet uuden Prorange-konseptin, johon kuuluu myös Autorange sekä Truckrange.
Hyviä aineita, kannattaa tutustua osoitteessa www.lahega.fi tai www.tm-trading.fi.

Mikko

Pitäis kehittää joku talvipesuaine. Dodon Sour Power ei oikein meinaa irrottaa kaikkea likaa. Välipäivinä vedän vahauksen alle tujulla Pineline-seoksella, mutta sen jälkeen vois kokeilla jotain uutta. Viime talvena pesin Korrekin autoshampoolla joka tuntui irrottavan ihan hyvin likaa, ehkä sitä sitten vai onko suosituksia?

nikob

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 18.12.11 - klo:18:43
Pitäis kehittää joku talvipesuaine. Dodon Sour Power ei oikein meinaa irrottaa kaikkea likaa. Välipäivinä vedän vahauksen alle tujulla Pineline-seoksella, mutta sen jälkeen vois kokeilla jotain uutta. Viime talvena pesin Korrekin autoshampoolla joka tuntui irrottavan ihan hyvin likaa, ehkä sitä sitten vai onko suosituksia?
Itse tykännyt tuosta Dodo Juice - Born to be Mild.
Tuntuis lika irtoovan ihan hyvin. Ja mukava tuolla pestä, vaahtoaakin hyvin.

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 18.12.11 - klo:18:43

No Chemical Guysin Citrus Wash & Gloss lienee yksi suosituimmista autonhoito-orientoituneen porukan talvishampoista. Yhden putelin sitä käyttänyt. On kyllä tehokas. Toimii tujulla annoksella myös vahan poistajana. 2 korkillista/10l on vielä vahaturvallinen annostus. Itseä siinä ärsyttää vain  se, kun ei ole mitään erityisen liukasta, ainakaan tuolla vahaturvallisella seoksella.

Tämä alkutalvi menty Bilt Hamberin Auto-Washilla. Ei ehkä aivan tuonne Citrus W&G pesutehoon yllä, mutta hoitaa kyllä talvipesuissakin hommansa. Täysin näkymätön aine ämpärissä. Ei tuoksu millekään, ei vaahtoa, mutta on hämmästyttävän liukasta evästä. Lisäksi annostus 5ml/10ml jaksaa hämmästyttää. Vahaturvallinen.

tokihan esim. tuolla BTBM:llakin pärjää, mutta itse en raaski noita Dodoja ihan alinomaan tuhlata näihin talvipesuihin. Viimeksi tuli kylläkin pestyä just tuolla BTBM:lla.
Outback

PTG

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 18.12.11 - klo:20:01
No Chemical Guysin Citrus Wash & Gloss lienee yksi suosituimmista autonhoito-orientoituneen porukan talvishampoista. Yhden putelin sitä käyttänyt. On kyllä tehokas. Toimii tujulla annoksella myös vahan poistajana. 2 korkillista/10l on vielä vahaturvallinen annostus. Itseä siinä ärsyttää vain  se, kun ei ole mitään erityisen liukasta, ainakaan tuolla vahaturvallisella seoksella.

Jep tuota tujummin käytettäessä ei tosiaan tarvitse muuta ainetta pahimmankaan scheissen poistamiseen. Viimeksi tuli tuolla vedettyä ennen vahausta ja harvinaisen vähän claylle hommia tuntui jäävän.

Puolisen purkkia tullut nyt tuolla vedeltyä ja miedoilla seoksilla toimii mielestäni erinomaisesti myös ympärivuotisessa käytössä eli korrekit ovat pysyneet purkissa jo ihan käyttömukavuudenkin vuoksi ;)

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Leroy - 18.12.11 - klo:20:01
Itseä siinä ärsyttää vain  se, kun ei ole mitään erityisen liukasta, ainakaan tuolla vahaturvallisella seoksella.

Onko sulla autossa vaha vai sealant pinnassa? Omassa autossa on luonnonvaha ja perheen toisessa kulkineessa on sealant. Vahassa toi Citrus wash and gloss shamppoo liukuu hyvin, mutta sealantissa tahmii. Eli pinnoitekin vaikuttaa shamppoon liukkauteen.

En ole vielä parempaa talvishampoota tavannut.

Mikko

Nyt vaan pitäisi löytää kauppa joka tuota myy. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy