B7 tehdaswebaston sielunelämä

Aloittaja Mr Vice, 09.11.11 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

ÄrräLines

Vesipumppuhan siellä rikki oli.

tuomensami

Ostin 2011 2.0 TDI-Passatin liikkeestä parisen viikkoa sitten, tehdas-Webasto ei toiminut ollenkaan mutta se korjattiin liikkeen piikkiin, vesipumppu oli mennyt. Nyt se toimii muuten, mutta ei lähde kaukosäätimestä käyntiin jos on seissyt esim. yön yli. Vilkuttaa vihreää muutaman kerran vaikka olisi ihan auton vieressä.

Toisaalta taas kauko toimii nätisti jos on vaikka kaupassa, mutta ei jos auto ollut esim tunnin paikallaan. Webaston akun varaus on ok ja dieseliä tankissa.

Missä vika mahtaa piillä?

Sokka

Muistan lukeneeni, että VCDS:n avulla pystyisi säätämään Webaston automaattikäynnistyksen lämpötilarajoja? Olisi tarpeen laskea tuota lämpötilarajaa vaikkapa 60 asteeseen, jotta ei joka kerta valoissa hörähtelisi tulille mokoma laitos.

Olisiko vinkkejä mistä moinen asetus löytyy?

Tigulaari

Tiputtelin tiguanissa mun mielestä ei vaikuttanut kyllä mihinkään. Jostain täältä vagarenalta siihen ohjeen löysin aux.het 18 ja olikohan ollut Basic settings ja sieltä valikosta löytyy kaikenlaista.

jronkainen

#244
Lueskeltuani tätä ketjua ilmeisesti itsellä myös tuo vesipumppu rikki kun esilämmityksessä käy hetken ja sitten sammuu&menee lukkoon näiden vikakoodien kera(01410 - Heater Over-Temp, 01411 - Temperature Sensor (G18) ja 02251 - Heater Unit Locked) ja samalla häviää lämmittimenvalikko näytöstä.
Kun lukituksen aukaisee ja poistaa vikakoodit, niin weba käynnistyy kyllä kun auton käynnistää ja ei anna uudelleen vikakoodia, eli viitaisi siihen pumppuun, vai?
Kuinka iso homma tuon pumpun vaihto on eli kannattaako sitä lähteä itse tekemään vai ulkoistaa suosiolla?
Niin ja -14 Alltrack 2.0 TDI kyseessä

o.b.

Jos webasto pysyy päällä auton käydessä, niin silloin se on se vesipumppu kaputt. Vaihto pitäisi onnistua irroittamalla oikean sisälokasuojan etuosa. Vaihtoon tarvitsee 2 kpl letkunpuristuspihtejä ja pikaklemmaripihdit. Niin ja sen uuden vesipumpun ;)

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 24.01.18 - klo:09:41
Jos webasto pysyy päällä auton käydessä, niin silloin se on se vesipumppu kaputt. Vaihto pitäisi onnistua irroittamalla oikean sisälokasuojan etuosa. Vaihtoon tarvitsee 2 kpl letkunpuristuspihtejä ja pikaklemmaripihdit. Niin ja sen uuden vesipumpun ;)

Itseasiassa B7 tuo pumppu on siinä pohjamuovin yläpuolella keskempänä autoa ja irrallaan itse lämmittimestä.
Eli auton alle, pohjamuovi irti, sähköpistoke irti, letkut tukkoon, pumppu irti letkuista ja kannakkeesta. Kasaus päinvastoin. Pumppu kannakkeessa kolmella torxilla kiinni joista yhteen kätevä avain sellainen 1/4" paloja syövä räikkä, muut avaimet tahtoo olla liika suuria tuohon paikkaan.

PuunHalaaja

Kaipaisin kokemuksen tuomia käyttövinkkejä, että miten tuon Weban saa jotenkin pysymään kunnossa. Miten olette laitetta käyttäneet? Tuli tämmöinen -14 Alltrack hommattua...

o.b.

Diesel käyttöisissä kerran kuukaudessa päälle ja lämmitys vähintään sen 20 min. Toki hankala toteuttaa kesällä jos ei ole kaukosäädintä tai käynnistysnappia autossa.

Bensa-autoissa itse Webastot harvemmin hajoaa (karstottuu), mutta kiertovesipumppu on potentiaalinen vikakohde. Se tosin pyörii aina kun moottori käy.

PuunHalaaja

Diesel tuo on eli, kovaa käyttöä :) Autoon  on laitettu myös lohkolämppäri, sisälämppäri ja akkulaturi, duunipaikalla ajattelin käyttää maksutonta sähkötolppaa. Noiden kanssa ei ole varmaan  mitään erityistä huomioitavaa tuon Wedan kanssa?

mfroberg

Kuten tuossa jo mainittiin, Webastoa tulee käyttää kesälläkin tasaisin välein ja kunnolla kuumaksi. Sen jatkeeksi syksyllä kannattaa tankata talvidieseliä heti kun sitä on pumpulla saatavilla ja sitten käyttää Webaa. Näin siinä on talvikamaa sisällä ja silloin se myös toimii varmasti kun ensimmäiset pakkaset "yllättävät".
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

PuunHalaaja

Onko tuon Webaston automaattisen toiminnan logiikkaa joku saanut selville? Yritin googletella automatiikan parametrejä huonolla menestyksellä.
Esim. jos ajaa moottoria lämpimäksi climatronic kiinni ja sitten laittaa sen päälle, niin käynnistyykö Webasto?

o.b.

Taitaa aina lähteä päälle aina kun ulkolämpötla on alle +5 astetta ja moottorin lämpötila alle 80 astetta. Tuon 80 astetta tempasin stetsonista, mutta jotain tuonne päin se on  ::)

Enhancer

Öljyn lämpötila on myöskin yksi muuttuja, ja sisällä oleva lämpötila vs. pyydetty lämpötila.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pasuri

Ainoa keino estää weban käynnistyminen on sulakkeen poistaminen weban ohjauksesta. Sulake löytyy kuskin puolelta sulakerasiasta, numeroa en enää ulkoa muista. Tässä threadissa aiemmin kerrottiin mikä oli numero.

------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

aleksiiuu

#255
itse ohitin 2010 golffista webaston thermo top v:n automaattikäynnistyksen, siten että etsin jäähdytysneste säilön vierestä johto nipun ja Sieltä webaston w-bus johdot kaksi kappaletta. Katskaisin johdot ja vedin omalla johdolla  asentamaani kytkimeen valokytkimen viereen. Ideanan on se että molemmat w-bussit täytyy katkaista yhtäaikaa kytkimellä. Webasto toimii kaukosäätimellä vaikka kytkin on off mutta sisäpuhallaus ei käynnisty. Auton ollessa käynnissä ja kytkin off webasto ei käynnisty. Kyseisestä toimenpiteestä ei ole tullut vikakoodeja tai mitään haittaa.

o.b.

Vikakoodeja tulee useampia, mutta niitä ei vaan välttämättä näytetä mittaristossa varustetasosta riippuen ;D Jos autossa on lisälämmitin, ei ilmoitusta tule, mutta jos seisontalämmitin (MFD kautta ajastettava) taitaa tulla herja autoa käynnistäessä?

Mutta molemmat CAN-väylän johdot pitää poikkasta. Tuo CAN väylä on suunniteltu siten, että se toimii yhdelläkin johdolla.

aleksiiuu

Itselläni on webaston ajastus ajotietokoneessa ja autossa on seisontalämmitin tt-v. Jos kytkin on off niin webasto katoaa ajotietokoneesta. Ei minulla kuiten näkyviä vikakoodeja ole tullut. Vcds:llä kun katsoo niin näkyy kyllä vikakoodeja mutta ei ne vaikuta webaston toimintaan.

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: aleksiiuu - 22.03.18 - klo:21:17
itse ohitin 2010 golffista webaston thermo top v:n automaattikäynnistyksen, siten että etsin jäähdytysneste säilön vierestä johto nipun ja Sieltä webaston w-bus johdot kaksi kappaletta. Katskaisin johdot ja vedin omalla johdolla  asentamaani kytkimeen valokytkimen viereen. Ideanan on se että molemmat w-bussit täytyy katkaista yhtäaikaa kytkimellä. Webasto toimii kaukosäätimellä vaikka kytkin on off mutta sisäpuhallaus ei käynnisty. Auton ollessa käynnissä ja kytkin off webasto ei käynnisty. Kyseisestä toimenpiteestä ei ole tullut vikakoodeja tai mitään haittaa.

Sammuuko kaukosäätimellä käyntiin laitettu webasto kun auto käynnistyy?

Skeida-Bob

Jos tuo on pätevä konsti eikä aiheuta kuin korkeintaan vain harmittoman vikakoodin (vaiko edes sitä?), niin ei ole kummoinen temppu tehdä sulakkeen tilalle liitettävä irtokytkentä katkaisijalle (sulakkeen piirissä säilyttäen tietty). Kieltämättä kyllä nyppii kun nurkka-ajossa tai vaikka juuri tänä talvena lumitöiden tieltä siirtely laittaa sen hemputin kamiinan pöhisemään, ja sehän ei muuta kun nokeentuu lyhyellä käytöllä. Miten muuten jos sen laittaa mfdstä tuuletukselle, käykö se silloin tuota automaattilämmityskäyttöä vai ei?

Ja ainakaan -13 Skodassa ei sammu kakella käynnistettynä startatessa, eli voi lähteä ajamaan ja lämmitin pöhäjää säädetyn ajan ellei sammuta kakesta tai napista erikseen.


Lainaus käyttäjältä: Pasuri - 02.03.18 - klo:14:15
Ainoa keino estää weban käynnistyminen on sulakkeen poistaminen weban ohjauksesta. Sulake löytyy kuskin puolelta sulakerasiasta, numeroa en enää ulkoa muista. Tässä threadissa aiemmin kerrottiin mikä oli numero.
jo läks pazka pihasta.

PeltiSeppo

#260
Niin tarkennetaan tosiaan vielä sen verran kysymystä että mikäli nuo can - johdot on katkaistu. Toki muuten "koskemattomaan" tehdasasenteiseen pätee tuo että webasto käy ennalta asetetun ajan kaikilla käynnistystavoilla mikäli ei manuaalisesti sammuta

o.b.

Tarkennus noihin väyläkäsityksiin: CAN-bus on auton ja lisälämmittimen välillä käytettävä väylä (infotainment CAN), W-bus on lisälämmittimen ja kaukosäätimen vastaanottimen + lisälämmittimen ja jälkiasenteisen kellon välissä käytettävä yksijohtiminen väylä.

PeltiSeppo

Eli ne mahdollisesti katkaistavat johdot ovat sitten tosiaan webastolta lähtevät / tulevat CAN - väyläjohdot ja silloin se käsky käynnistyä kaukosäätimen ohjaamana tulee w-bus väylää pitkin ja se webaston oma ohjain pitää laitteen hengissä kunnes ennaltamäärätty aika (tai mahdollisesti joku muu parametri) tulee täyteen? Tällöin tosiaan tuo climatronicin (+ muiden mahdollisten ohjainlaitteiden?) yhteys webaston ohjaukseen olisi riippuvainen CAN - johdoissa kulkevasta informaatiosta?

o.b.

Juurikin noin. 10 pistettä ja papukaija-merkki!  ;D

aleksiiuu

#264
Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 23.03.18 - klo:14:24
Sammuuko kaukosäätimellä käyntiin laitettu webasto kun auto käynnistyy?
Ei sammu kyllä se päällä pysyy normaalisti. Olen myös asentanut puhelinohjauksen webastolle. Kyseessä on ALTOX WBUS-5 GPS (FOR WEBASTO) toimii telestartin johdoista. Saan myös telestartin käyttöön jos tarvetta ,mutta mielestäni puhelinsovellus on parempi. Sovelluksesta pystyy seurata jäähdytysnesteen lämmön, akunvarauksen, liekin ja sisälämpötilan. Sovelluksessa on myös webaston vikakoodienluku etänä.  Yleensä sammutan webaston kun moottorisaavuttaa 90°C asteen lämmön sitten, että ensin puhelinohjauksella webasto kiinni ja sitten w-bus katkaisimesta automaattikäynnistys pois.


upload photo

jarihc

Lainaus käyttäjältä: vagsan - 04.01.14 - klo:10:43
Pystyy resetoimaan VCDS:n avulla. Ennen vikakoodien kuittausta pitää käydä avaamassa webaston lukitus sitä ohjaavasta modulista. Oikea polku oli muistaakseni 18-Aux.Heat. -> Adaptation -> Channel 042 -> New value:1 -> Save. Lukituksen vapautuksen jälkeen webaston vikakoodit pystyy kuittaamaan normaalisti. Nopeiten se onnistuu suoraan modulista eli 18-Aux.Heat. -> Fault Codes -> Clear Codes.

Itsellä kävi niin, että webasto lopetti toimintansa pari viikkoa sitten. Vikakoodiksi antoi 01410 - Heater Over-Temp sekä 02251 - Heater Unit Locked. Eli ylikuumenemissuoja aiheutti webaston lukituksen. Juttelin asiasta erään öljypolttimien parissa työskennelleen kaverin kanssa, joka arveli ylikuumenemisen johtuvan joko liian vähäisestä jäähdytysnesteen määrästä. Eli vesikierrossa ilmatasku -> lämpö ei siirry polttimen lämmönvaihtimesta vesikiertoon -> poltin ylikuumenee. Tai sitten poltin on karstoittunut joka johtaa samaan ilmiöön lämpö ei siirry vesikiertoon ja poltin ylikuumenee.

Webasto on nyt toiminut moitteettomasti lukituksen poistamisen jälkeen joten en ole sen enempää asiaa miettinyt. Jäähdytysnestettä näyttäisi olevan riittävästi eli todennäköisempää on tuo karstottuminen. On mahdollista, että webasto on käynyt liian lyhyttä pätkää koska ulkolämpötila on keikkunut pitkään +5 asteen molemmin puolin täällä eteläisessä Suomessa.

Kiitos ! +5 kelit aiheutti mullekin ongelman. Näillä ohjeilla sain resetoitua vekottimen taas toimintaan !

Restive

Osaisiko ryhmäläiset kertoa onko Passatin tehdasasenteisen webaston kiertovesipumppu kuinka kiinni autossa? Pierburgin pumppua joka kerrotaan sopivan Passatin B7:aan on kahta mallia. VE1 on ns. pantakiinnitteinen (pyöreä kauttaaltaan) ja toisessa VE2 näkyisi olevan neliön mallinen kanta alaosassa, jossa kiinnitysreiät kolmelle ruuville. Varmaan molemmat saa kiinni kohtuu helposti, mutta suoraan ”samanlainen” olisi hakusessa, nopeuttaisi asennusta.

VE1 kuva: http://www.autoluettelo.fi/wls/view_article_info.do?articleIdNo=1703283&nodeIdNo=2011759

PeltiSeppo

Tällainen pumppu oli ainakin -14 Alltrackin jäähdytysnestettä pyörittämässä tehdasasenteisen webaston kanssa.

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/292412156138_/PIERBURG-Wasserumw%C3%A4lzpumpe-Standheizung.jpg

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Restive - 21.09.18 - klo:09:12
Osaisiko ryhmäläiset kertoa onko Passatin tehdasasenteisen webaston kiertovesipumppu kuinka kiinni autossa? Pierburgin pumppua joka kerrotaan sopivan Passatin B7:aan on kahta mallia. VE1 on ns. pantakiinnitteinen (pyöreä kauttaaltaan) ja toisessa VE2 näkyisi olevan neliön mallinen kanta alaosassa, jossa kiinnitysreiät kolmelle ruuville. Varmaan molemmat saa kiinni kohtuu helposti, mutta suoraan ”samanlainen” olisi hakusessa, nopeuttaisi asennusta.
Minkäs vuotinen auto on kyseessä? Voin katsoa ETKA:sta, mikä on pumpun varaosanumero. Sen avulla pääsee jäljille oikeasta pumpusta. Lämmitin on varmaankin VEVO.

Kaikki tähän asti vastaan tulleet Webaston pumput on olleet pyöreitä. Liittimiä on kahta eri mallia ja letkulähtöt eri suuntiin eri mallisissa pumpuissa.

Restive

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 21.09.18 - klo:11:50
Minkäs vuotinen auto on kyseessä? Voin katsoa ETKA:sta, mikä on pumpun varaosanumero. Sen avulla pääsee jäljille oikeasta pumpusta. Lämmitin on varmaankin VEVO.

Kaikki tähän asti vastaan tulleet Webaston pumput on olleet pyöreitä. Liittimiä on kahta eri mallia ja letkulähtöt eri suuntiin eri mallisissa pumpuissa.

Vuosimalli 2013, aivan varmaksi en mene sanomaan onko ns. 2014 mallia, kun ihan loppuvuodesta rekisteröity. Webaston tarra kertoo seuraavaa (kuva):



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy