Superbin letkulämmittimen asennus

Aloittaja jabajee, 05.11.11 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

jabajee

Nelivetoiseen 170hv CR dieseliin kuuluu Defan mukaan letku- eikä säteilylämmitin, jos olen oikein ymmärtänyt?
Minkä letkun väliin se tulee ja minkälaisen ilmauksen jäähdytysjärjestelmä vaatii asennuksen jälkeen?
Entä onko asennuksessa jotain muuta erityistä huomioitavaa?
Kovin tehokashan ei tuo letkulämmitinkään taida olla, mutta lienee kuitenkin onnetonta säteilylämmitintä parempi?



Karvis

Defan sivuilta löydät mallikohtaiset asennusohjeet, joistaa selviä mihin letkuun ja miten se lämmitin laitetaan.

Ja letkulämmitin ON tehokas, ei tietysti webaston veroinen mutta näistä sähkölämmitimistä lienee tehokkain.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

fourvalve

Kun lämmittimen paikka on selvinnyt niin valmistelet kaikki lemmarit ja letkun katkaisuvälineet siihen käden ulottuville.
Nopsasti hoidettu asennus ei valuta nestettä kin muutaman desin.
Varsinaista ilmaushommaa ei tarvitse suoritaa vaan auto käymään ja heiluttele tai naputtele vastusta ettei sinne vastukseen jäisi ilmalukkoa.
BMW z4 3.0i roadster

tsiih

Ja testaa se vastus vasta sitten kun se on täysin nesteessä, kärähtää kuivana helposti  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jabajee

Defan sivuilla näyttäisi tosiaan olevan hyvät kuvat asennuspaikasta. Ja asennus ei sinällään mikään ongelma olekaan. Puristaa vielä letkun vaikka hieman littaan niin välttyy kaikkien nesteiden karkaamiselta. Samoin tuo oli tiedossa, että vastus kärähtää kuivana aika hätäisesti ja että takuulle voi sanoa goodbye, jos niin pääsee käymään.
Tuo ilmaaminen on lähinnä ainoa kysymysmerkki, eli onko siihen mitään valmistajan ohjetta, joku letku irti, ruuvi auki tms, vai riittääkö pelkkä korkki auki moottorin lämpimäksi käyttäminen?

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 06.11.11 - klo:16:21
Defan sivuilla näyttäisi tosiaan olevan hyvät kuvat asennuspaikasta. Ja asennus ei sinällään mikään ongelma olekaan. Puristaa vielä letkun vaikka hieman littaan niin välttyy kaikkien nesteiden karkaamiselta. Samoin tuo oli tiedossa, että vastus kärähtää kuivana aika hätäisesti ja että takuulle voi sanoa goodbye, jos niin pääsee käymään.
Tuo ilmaaminen on lähinnä ainoa kysymysmerkki, eli onko siihen mitään valmistajan ohjetta, joku letku irti, ruuvi auki tms, vai riittääkö pelkkä korkki auki moottorin lämpimäksi käyttäminen?
Tuossahan nuo ilmausohjeet on jo yläpuolella.

jabajee

No niin. Lämmitin ja sisähaara asennettu.
Ahdasta oli, mutta valmista tuli. 550W näytti muuten olevan tuo vastus. Ja lämmittää periaatteessa öljyäkin, kun tulee öljyjäähdyttimen vedenkiertoletkuun. Yksi asia jäi hieman mietityttämään. Eli vaikka johtosarjakiinnikettä taivutti kuten asennusohjeessa sanottiin, jää vastus silti todella lähelle johtosarjaa. Miten teillä muilla? Pelkkä moottorinlämpökin nimittäin saa vastuksen todella kuumaksi. Mitenkähän sitten lämmitys. Täytynee seurailla hieman, ettei johdot ota liiasta lämmöstä kipeää. 

ePa

Mistä kohtaa tuli läpivienti sisälle? Mihin kohtaan tuli pistoke sisällä? Joutuiko purkamaan paljon? Missä kohdassa haaroitus? Tarviiko päästä kuinka syvälle auton alle? Onnistuuko ilman monttua/hallinosturia?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 13.11.11 - klo:22:06
No niin. Lämmitin ja sisähaara asennettu.
Ahdasta oli, mutta valmista tuli. 550W näytti muuten olevan tuo vastus. Ja lämmittää periaatteessa öljyäkin, kun tulee öljyjäähdyttimen vedenkiertoletkuun. Yksi asia jäi hieman mietityttämään. Eli vaikka johtosarjakiinnikettä taivutti kuten asennusohjeessa sanottiin, jää vastus silti todella lähelle johtosarjaa. Miten teillä muilla? Pelkkä moottorinlämpökin nimittäin saa vastuksen todella kuumaksi. Mitenkähän sitten lämmitys. Täytynee seurailla hieman, ettei johdot ota liiasta lämmöstä kipeää. 
Laita vähän lämpöeristettä, vaikka aluteippiä jos siltä tuntuu.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: ePa - 13.11.11 - klo:23:18
Mistä kohtaa tuli läpivienti sisälle? Mihin kohtaan tuli pistoke sisällä? Joutuiko purkamaan paljon? Missä kohdassa haaroitus? Tarviiko päästä kuinka syvälle auton alle? Onnistuuko ilman monttua/hallinosturia?
Voin laittaa vaikka muutaman kuvan asennuksista kun ehdin, mistä näkee paikat miten itse laitoin.  Onnistuu ilman monttua. Pohjamuovin otin tosin itse pois.

jabajee

#10
Tässäpä jonkunlaiset ohjeet Superbin letkulämmittimen ja sisähaaran asennukseen.
Autona siis vm.2009 Superb 170hv TDI 4x4 Elegance, mutta ohje pätee varmasti muihinkin ainakin periaatteeltaan.
Kuvat ja selostus on kännykkätasoa, joten pahoittelut siitä jo etukäteen.

Koska halusin ulkopistokkeen kuskin puolelle ja mahdollisimman huomaamattomaan paikkaan, niin päätin asentaa sen alailmanottoaukon sivuritilään.
Paikka oli muutenkin hyvä, koska pikkuritilän saa helposti kokonaan irti, eikä syylärin sivumuovia tarvitse reijittää kuten keskiritilään asennettaessa tarvitsisi. Piuha ei näin jää myöskään yhtään näkyville.
Ritilä irtoaa, kun puoliskoja kampeaa ensiksi irti toisistaan (1.) ja niiden irrottua vetää ritilän kynnen pois puskurin takaa (2.)


Vastuksen (1.) asentamiseen tulee ainakin Defan mukana hyvät ohjeet joita noudatin. Asentaminen vaatii ilmanottokotelon irroittamisen (kaksi ruuvia) ,öljynjäähdyttimelle menevän letkun (2.) katkaisemisen ja johtosarjakiinnikkeen (3.) taivuttamisen. Lisäksi mukana tulee letkunpätkä, joka asennetaan ohjeiden mukaan vastuksen ja öljynjäähdyttimen väliin. Puristin letkun littaan ennen katkaisua, joten nestettäkään ei karannut kuin muutama desi. Vastukselta lähtee piuha suoraan alaspäin, joten ajoin auton keulan lankkujen päälle, että sain pohjamuovin irti (noin kymmenkunta ruuvia) ja pääsin siihen paremmin käsiksi.


Pistokkeelta ja vastukselta tulevat piuhat (1.) vedin ilmanputsarikotelon edestä suoraan ylös.


Haaroittimen (1.) asensin ilmanottokaukalon päälle lukkopeltiin ja piuhan vedin lukkopellin takana piilossa apukuskin puolelle päin (2.)


Lukkopellin takaa (1.) piuha jatkoi matkaansa seuraavalle jatkokselle (2.) ja letkujen kanssa samassa nipussa rintapeltiin päin (3.)


Rintapellissä on muovi, jota kautta pääsee ilmanottokaukaloon. Muoviin porasin reijän läpivientikumia varten (1). Katkoviivat (2. ja 3.) kuvaavat kaapelin kulkureittiä.


Ilmanottokaukalossa on valmis läpivientireikä ja tulppa (3.) jota kautta piuhan saa vedettyä sisälle. Reikään laitoin samanlaisen läpivientikumin kuin toiseenkin reikään (1.) Katkoviiva (2.) kuvaa taas kaapelireittiä.
Kaukaloon pääsee käsiksi siinä olevan tiivisteen irroittamalla ja raottamalla ritilämuovia varovasti ylöspäin.


Sisäpuolelta pitää irroittaa hanskalokeron alla oleva soluvuovilärpäke. Se on kiinni kahdella muoviruuvilla (1.) Lisäksi hanskalokero pitää irroittaa. Se on kiinni viidellä ruuvilla (2.) Kolme yläpuolella ja kaksi alapuolella. Avauskahvan takana oleva ruuvi on hieman hankalassa paikassa, mutta muuten hanskalokero irtoaa aika helposti. Kunhan muistaa ensin vetää lokeron vieressä olevan kojelaudan päätymuovin irti. Siinä on muutama metalliklipsu. Kun lokeroa saa hieman raotettua irti, niin irroittaa jalkatilan- ja hanskalokeron-valoliittimen, airbagin poiskytkentälukon-liittimen, sekä hanskalokeron jäähdytysletkun.
Sisäpistokkeen (3.) ruuvasin sivupaneeliin kiinni ja läpivienniltä kaapeli tuli pistokkeelle katkoviivan reittiä (4.) pitkin.


Sisätilanlämmittimen telineineen (2.) asensin keskikonsolin sivupaneeliin kiinni. Se tuli tavaraverkon päälle siksi, että on siinä vähiten tiellä, sen saa puhaltamaan oikeaan suuntaan ja penkin saa säädettyä tarvittaessa aivan etuasentoon. Sen olisi voinut asentaa taemmaskin, mutta mielestäni tuo tavaraverkko on aivan turha ja sitten penkki olisi etuasennossaan törmännyt lämmittimeen. Sivupaneelin saa vetämällä kokonaan irti ja se on kiinni kolmella metalliklipsulla (1.). Lämmittimen piuhan vedin sisäpistokkeelle maton takana piilossa (3.)


Sain asennukseen menemään kaksi kaapelinjatkopätkää, sisähaaran mukana tulevan lisäksi, vaikka Defan ohjeen mukaan yhdenkin pitäisi mukamas riittää. Siinä tapauksessa kaapelit joutuisi kyllä vetämään aika suoraa reittiä tai laittamaan ne alakautta. Mielestäni tätä reittiä pitkin on kuitenkin suht siisti ja huomaamaton.

Tässäpä nyt jonkunlainen selostus omasta asennuksesta. Toivottavasti on jollekin edes jotain apua.
Kirjoittaja ei ota mitään vastuuta ohjeiden ja selostuksen oikeellisuudesta tms, joten jokainen omalla vastuullaan!


MUOKKAUS: Kuvat liitetty oikeisiin kohtiin.

ePa

Eiköhän noilla ohjeilla pääse alkuun. Katsotaas koska ite ehtii puuhastelemaan.

jmt

Minkähänlainen letkulämmitin käy Superb II:en 1.4 moottoriin (09, manuaali)? Onko yo. ohjeet soveltuvia?
Defan sivut ehdottaa 300w öljylämmitintä.Tämä lienee aika tehoton säteilylämmitin, joten nesteen lämmittäminen kiinnostaisi enemmän.

Kuvat ja linkit olisivat tervetulleita.

Hsippe

#13
Superbiin ei Calixkaan tarjoa muuta kuin säteilylämmitintä mutta vastaava moottoriseen Golfiin on tarjolla myös letkulämppäri satsi joka tosin vaatii myös pumpkitin. Eli RE485 vastus + M77 asennussarja + "pumpkit" + tarvittavat johtosarjat.

Alla linksut asennusohjeisiin ja tuotehakuun:
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M77.pdf
http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=FI

Tuon voisi ehkä "omalla vastuulla" soveltaa myös Superbiin...

opation

Lainaus käyttäjältä: jmt - 02.12.11 - klo:01:02
Minkähänlainen letkulämmitin käy Superb II:en 1.4 moottoriin (09, manuaali)? Onko yo. ohjeet soveltuvia?
Defan sivut ehdottaa 300w öljylämmitintä.Tämä lienee aika tehoton säteilylämmitin, joten nesteen lämmittäminen kiinnostaisi enemmän.

Kuvat ja linkit olisivat tervetulleita.

Letkulämmitin käy 1.4 ilmeisesti vain sen pumpun kanssa. Muuten voi sitten laittaa sen säteilylämmittimen jolla ei oikeasti kummoista virkaa ollut moottorin lämmityksessä ainakaan omassa TSI-CAXA-Golffissa. 1.8TSI:ssä on letkulämmitin ja ero on kieltämättä aika huikea. Pikkupakkasilla lämmitin puhaltaa heti käynnistyksen jälkeen jo hieman lämmintä ilmaa kabiiniin. Moottoria se säteilylämmitinkin varmasti säästää kun öljyt ja moottorin alakerta on ainakin vähän esilämmenneet.

jmt

Vaihdoin öljyt tuohon 1.4:eeni ja katselin lämmitysletkujen reititystä moottorin takana. Ja kyllä siellä näyttää olevan Defan Golfin (1.4) ohjeiden näköisiä letkuratkaisuja:
- alta: http://s20.photobucket.com/albums/b214/nenivrot/skoda/heater_hoses/?action=view&current=alhaalta.jpg
- päältä: http://s20.photobucket.com/albums/b214/nenivrot/skoda/heater_hoses/?action=view&current=paalta.jpg

Tilaakin ihan kohtuullisesti, joten sinne varmaan letkulämmittimen ja pumpun todennäköisesti voi asentaa (omalla vastuulla, kuten mainittiin...).

Pari kysymystä:
- Kuinka tuo pumppu toimii? Lämmityksen aikana pumppaa nestettä lämmityskennoon päin ja sieltä moottoriin. Vai päinvastoin?
- Kuinka on järjestetty, että pumppu ei blokkaa nestekiertoa kun ei lämmitetä? Ja eikös moottorin oma vesipumppu estä kiertoa lämmityksen aikana?
- Pitääkö lämmitin ja pumppu kiinnittää runkoon/moottoriin vai "roikkuuko" vaan letkujen varassa?


ePa

Onnistuneesti näillä ohjeilla sain asennettua sisähaaran. Ainut virhe tuli vaan johtojen pituuksien arvioinnissa, mutta siitäkin selvisin, kun lokitin kaverin varaosakaapista metrin jatkon.

En meinannut uskoa läpiviennin löytyvän kuvan osoittamasta paikasta, mutta nähdäkseni sen piti iha kyyristyä ja katsoa erisuunnasta. Ensiksi yritin zoomailla kyljen puolelta ilmanottokaukaloon, mutta suojamuovi blokkasi näkymän niin hyvin, että koin jo hetken epaonnnistuvani asennuksessa. Ei auttanut kumartua keulan puolelta ja siellähä se läpivienti oli.

Pistoke löysi paikkansa keskikonsolin puolelta ja sitä ei käytännössä huomaa ellei kumarru erikseen katsomaan. Nyt täytyy vaan puhaltimelle suunnitella hyvä paikka. Mielessä kävi, jos rakentelisi/ostaisi telineen, että puhallin on vänkärin penkin edessä pystyssä ja puhaltaa lasille. Kesäksi sitten koko härveli tallin nurkkaan.

Vähän niinkuin tällänen:


Kyseinen teline on Calixin ja ainakaan toistaiseksi en ole nähnyt vastaavaa Defalle.


vasara

Lainaus käyttäjältä: ePa - 07.12.12 - klo:10:39
...
Vähän niinkuin tällänen:


Kyseinen teline on Calixin ja ainakaan toistaiseksi en ole nähnyt vastaavaa Defalle.
Kumma ettei Defa osaa tehdä tuollaista viritystä? Minulla Calixin puhallin ja lähes vastaava teline kumimaton alle tuettuna, asettelu penkin eteen tai jalkatilan sivulle. Hyvin pelaa ja ei kiinteän asennuksen reikiä.

ePa

Telinettä näkemättä kysyisin, että onko tuota mahdollista modata Defalle?

superbdyberi

Mites ton sisähaaran kanssa onko sitä mahdoton saada vedettyä sisälle ilman hanskalokeron irrotusta? Mietin sellasta viritystä et ujuttaa ensin rautalangan konehuoneen puolelta läpi hanttarin jalkotilaan ja sen perässä sit kiskois sisähaaran piuhan mukana?
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

ePa

Ei se hanskalokeron irroitus niin vaikea ole etteikö sitä tekisi.

Onhan se vaikka vaihtoehtona porata jalkatilaan reikä kovametalliterällä. Tullee nopeasti ja konehuoneen puolelta saa vedettä kaapelin siististi. Niin ne marmoriliikkeissä tekee. Aika on rahaa.

superbdyberi

Lainaus käyttäjältä: ePa - 26.08.13 - klo:22:46
Ei se hanskalokeron irroitus niin vaikea ole etteikö sitä tekisi.

Onhan se vaikka vaihtoehtona porata jalkatilaan reikä kovametalliterällä. Tullee nopeasti ja konehuoneen puolelta saa vedettä kaapelin siististi. Niin ne marmoriliikkeissä tekee. Aika on rahaa.
no olis se yks työvaihe vähemmän jos siellä hanskalokeron takana on sen verran väljää et rautalangan perässä saa sisähaaran piuhan kiskottua ilman mitään poria ja purkuja. Mut ilmeisesti ei onnistu vai mikä vastauksesi sanoma oli?
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

ePa

Itse en lähtis edes koittamaan moista temppua.

Kerro toki, jos onnistut. En sano, että on mahdotonta, mutta itseltä palaisi sata varmasti käämi nysväämiseen.

Joskus vaan pääsee vähemmällä, kun tekee enemmän.

jabajee

#23
Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 26.08.13 - klo:22:42
Mites ton sisähaaran kanssa onko sitä mahdoton saada vedettyä sisälle ilman hanskalokeron irrotusta? Mietin sellasta viritystä et ujuttaa ensin rautalangan konehuoneen puolelta läpi hanttarin jalkotilaan ja sen perässä sit kiskois sisähaaran piuhan mukana?
Se piuhan pujotus tuolta mistä itse  laitoin oli muistaakseni aika hankalaa, vaikka hanskalokeronkin irroitti, joten se on kyllä melkein pakko irroittaa. Sitäpaitsi se on niin helppo ottaa pois, ettei sitä ole järkeä olla ottamatta.
Se panssarikaapeli ei liitinpää edellä taitu ja pujotu kovin helposti siitä reijästä, eikä siihen vetolankaan pääse kovin helpolla käsiksi, kun siellä taisi olla vielä jotain eristemattoakin edessä. Ja olikohan sisätilan puhallin yms.
Ainahan voi toki yrittää, mutta suosittelen silti irroittamaan se hanskalokeron.

Kokonaan uuden reijän peltiin poraamista ilman isoja purkutöitä pitäisin ihan mahdottomana, kun peltiä ei edes näy missään ja porakonekin pitäisi saada mahtumaan johonkin väliin. Ellei sitten halua lattiamaton alle porata  :( ja jarruputkeen tms.

JeeRock

Onko tuolla öljynlauhduttimelle menevälle letkulle väliä kumpi katkaistaan takempi vai etummainen? Defan asennusohjeissa pyydetään katkaisemaan takimmainen letku mutta 2011 mallin superbissa takimmainen letku tulee sellaiselle haaroittimelle joten siitä kohtaa ei voi katkaista letkua. Etummainen letku kyllä tulisi sopivasti joten sen voi katkaista mutta onko sillä väliä kumpi on kyseessä?
Superb 2.0TDi 170 DSG combi vm.2011

JeeRock

Täällä puukko kädessä odotellaan vastausta mutta tässä vielä kuva miten nuo letkut menee 2011 2.0 tdi combissa.


Tässä kuva miten defan ohjeessa nuo letkut menee. Eli päällimmäinen letku menee defan ohjeessa taakse ja minun autossa etummaiseen lauhdittimen liittimeen. Defan ohjeessa tosiaan pyydetään asentamaan tuohon päällimäiseen taakse menevään letkuun tuo vastus mutta kun se ei menekään taakse. Onko tuo nyt ihan sama kumpaan letkuun tuon vastuksen asentaa ?
Superb 2.0TDi 170 DSG combi vm.2011

JeeRock

Otin yhteyttä suoraan Defaan ja vastaus oli että:
"Sinulla oleva lämmitin 412705 ei käy autoosi.

Autossasi on CFG moottorityyppi, siihen on vesilämmitin 412711, mutta DSG vaihteisto rajoittaa tuon lämmittimen käytön, vesikierrossa on termostaatti erilailla kuin manuaalissa jolloin veden kierto estyy ja vastus palaa.

Autoosi on DEFAlla ainut lämmitinvaihtoehto säteilylämmitin 414833"

Kuitenkin niin Vianor kuin Motonetkin myivät nimenomaan tuota tähän autoon kun heidän listojen mukaan kyseinen lämmitin käy niin CFG kuin CBBB moottoreille.  >:(  . Onkos tuossa nyt muuta vaihtoehtoa kuin käydä vaihtamassa tuo lämmitin säteilylämmitimeen joka en kyllä yhtä tyhjän kanssa tai käydä ostamassa Webasto.... joka taas kustantaa pirusti enemmän?
Superb 2.0TDi 170 DSG combi vm.2011

j.s.h

Ratkaisin itse samanlaisen ongelman asentamalla letkulämmittimen Octavian (CFHC+DSG6) konehuoneeseen automaatista huolimatta.
Asennuspaikan sovelsin Defan manuaalivaihteisen ohjeesta. Letkuissa on y-haara tuossa asennuskohdan paikalla johon on liitetty automaattivaihteiston lämmönvaihdin.

En suosittele projektia ilman nosturia ja naapurissa olevaa tarvikeliikettä. Esim. letkukoot vaihtuvat 16mm-20mm ja paikka on todella ahdas.

Lämmitin on nyt toiminut moitteetta kaksi talvea, talvipäivät työpaikan lämmitystolpassa. Eli ei se vastus ihan heti pala entiseksi.


jullis

Onko Superb II omistajat asennellu TT Thermon lämppäriä ja jos olette niin mihin paikkaan olette asentaneet. Itellä Superb II vm-13. 2.0 4x4 dsg. Ei tuo säteilylämmitin oikein vakuuta -30 pakkasila...

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jullis - 31.01.19 - klo:17:41
Onko Superb II omistajat asennellu TT Thermon lämppäriä ja jos olette niin mihin paikkaan olette asentaneet. Itellä Superb II vm-13. 2.0 4x4 dsg. Ei tuo säteilylämmitin oikein vakuuta -30 pakkasila...
Sisäkennolle lähtevä letku on kaikissa autoissa oikea paikka kiertovesipumpulliselle lämmittimelle. Suosittelen lämpimästi harkitsemaan Defan kiertovesipumppusarjaa yhdistettynä PTC-letkulämmittimeen verrattuna tuohon TT-Thermon pakettiin. Hintaeroa on, mutta niin on laatueroakin. Saahan sen pois ja seuraavaan autoon jos 300â,¬ on muuten liian raaka investointi :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy