Saab

Aloittaja skula, 18.12.09 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Markku J

#60
Saattaapa Makkis olla oikeassa. En itsekään usko, että Spykerillä voisi olla osaamista, jolla Saab saataisiin pysymään hengissä, ja sen edellyttämään kasvuun myynneissä. Harmi, että se ei mennyt Kiinaan - siellä tuosta olisi jalostunut oiva kansanauto.

Itse pidän Saabista paljon, ja siitä on upeita kokemuksia omistamistani 96 / 900 / 9-5 -malleista. Uusi 9-5 olisi hieman kiinnostanut sekin, muoto vaan olisi pitänyt livenä tarkistaa ennen lopullista kommenttiani sen kiinnostavuudesta. Nyt Spykerin hoivissa olleessaan en taida kiinnostua aiheesta - en usko merkin tulevaisuuteen. Valitettavaa. Nykyinen 9-3 Aero ja sen X -versio ovat hienoja autoja, samoin viimeinen 9-5 Aero -mali. Paras oli 9-5 Aero ennen viimeistä faceliftiä. Sellainen minulla olikin.




k4ne

^Tosi hieno Aero! Noitahan alkais muuten näköjään saada
suht edukkaasti Ruåttinmaalta

Siis lähtöhinta alle kymppitonni euroissa...


ma1ja

Luulis kai, että ostajalla sentään jokin idea on tuolle saabille. sinänsä mielenkiintoista, että nuo marginaaliurheiluautomerkit oli niin kiinnostuneita saabista. joku ajatus siellä ehkä on taustalla.
Niin se vaan menee.

Golffari

Puhukaa mitä puhutte.....mutta tässä on paras SAAB mitä on ikinä tehty
Toivottavasti spyker tajuaa mistä on kyse..

( Spirit of SAAB )


VW....?

Mikko83

kyllä..vanha 900 turbo saab  :-* vieläkun olisi 2ovinen sedan tuossa kuvassa  8)
Kyllä jettamies on aina jettamies.

Golffari

Niin tai tämä legenda....
Tästä se alkoi......

Niin ja se 2D


VW....?

Mikko83

olikos 99 Combiakin turbona?  :o
Kyllä jettamies on aina jettamies.

Golffari

Tai korjataan, kyllä oli tai on.

VW....?

Mikko83

eikös tossa kuvassa ole 99 combi? vai vääristääkö kuvakulma?
Kyllä jettamies on aina jettamies.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Mikko83 - 26.02.10 - klo:21:25
olikos 99 Combiakin turbona?  :o

Ensimmäiset 99 Turbot olivat nimenomaan Combi Coupeja, porrasperä (hmm... porras varattiin Volvo 740:ä varten...) tuli vasta myöhemmin.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Golffari

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 27.01.10 - klo:09:31
On voinut saab olla joskus muita parempi talviauto, mutta uskoisin että tänä päivänä se on enää muisto vain. Jos kaikki merkit autosta riisutaan pois, ei kukaan enää erota onko kyseessä saab tahi joku muu, mitä talviautoiluun tulee. Paitsi tietysti se kojelauta antaa sen imerkin ilmi... 8)

Se onkin nykyään Opel, mutta onneksi päästiin irti tuosta Gangster Motorista.
Tulevaisuudessa se ei ole enää Opel... ;D

Remember this Spirit of SAAB
VW....?

Golffari

#71
Volvo 740 suuri Ruotsalainen vai onko se kiinalainen kuutio.... ;D

Mutta toki 99 turboa sai myös "tavallisena" versiona.....
Ja tässä mallissa on mukana myös "turbo potku" VW hemmot eivät vielä tässä vaiheessa tienneet asiasta mitään...
VW....?

makkis

Ensimmäiset 99 Turbot olivat nimenomaan Combi Coupe korissa mutta toki Sedaniin se seurasi pian perässä. Tietääkseni, faktaa tämä ei ole.

Tiesittekös, että petrosaabin moottori on 99 Turbon kone josta on otettu ahdin poijes? Matalan puristussuhteen vuoksi tuossa paloi petroolikin.

Golffari

Tosin tuo petrooli kokeilu jäi tosi lyhyt aikaiseksi, niin Talbotin kuin 99:nkin kohdalta..
VW....?

Tourano

Lainaus käyttäjältä: makkis - 26.02.10 - klo:21:41
Tiesittekös, että petrosaabin moottori on 99 Turbon kone josta on otettu ahdin poijes? Matalan puristussuhteen vuoksi tuossa paloi petroolikin.

Petro-Saabeja kai muutettiinkin Turbo-malleiksi kun petrolin saatavuus heikkeni ja loppui.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Golffari

#75
Lainaus käyttäjältä: Tourano - 26.02.10 - klo:21:46
Petro-Saabeja kai muutettiinkin Turbo-malleiksi kun petrolin saatavuus heikkeni ja loppui.

No ei yhtään tapausta kyllä tule mieleen....
Tuskinpa näin on ikinä tehty.....
Ja uusi 900 oli jo tuolloin tuloillaan.....
Ja H-Moottori toi tullessaan jotain mitä ei oltu ennen nähty, samaa tekniikkaa käytetään vieläkin.
Tosin Italialaiset kyllä antoi oman panoksensa tähän tekniikkaan..
VW....?

makkis

Poliisilla oli paljonkin petrosaabeja joissa oli pakosarja käännetty toisinpäin ja ruuvattu ahdin takasin paikoilleen ja petroolitankki otettu alkuperäiseen käyttöönsä bensatankiksi, petrossahan oli aputankki lisänä bensalle ja kojelaudassa keinuvipu vihreällä hehkulampulla, josta sai bensan pakkosyötön päälle esim. ohituksia varten.

Näin muuten eilen liikenteessä Pulput Horisontin. Jo kaukaa erotti tuon talpotmaisen säksätyksen koneesta. Yllättävän siisti laite, vanha pappa puikoissa, voisin kuvitella että kyseessä joku alta 100000 ajettu aina lämpimässä tallissa pidetty yksilö.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Golffari - 26.02.10 - klo:21:48
No ei yhtään tapausta kyllä tule mieleen....
Tuskinpa näin on ikinä tehty.....

Eikös Tuulilasi-lehti tehnyt sellaisen? Jep, vuonna 1984 (linkki Saab-Klubin foorumiin)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: makkis - 26.02.10 - klo:21:52
Näin muuten eilen liikenteessä Pulput Horisontin. Jo kaukaa erotti tuon talpotmaisen säksätyksen koneesta. Yllättävän siisti laite, vanha pappa puikoissa, voisin kuvitella että kyseessä joku alta 100000 ajettu aina lämpimässä tallissa pidetty yksilö.

Ne Talbotit, joita liikenteessä näkee, ovat usein erittäin upeassa kunnossa koriltaan. Ruosteisia tai muuten nuhruisia näkee harvoin, ehkä ne ovat jo kadonneet paaliin aikoja sitten...

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Golffari

Hyvä Tourano asiaa.....tuo linkki on pikkasen hyvä juttu...asiaa.....I like this...  ;)
VW....?

Golffari

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 26.02.10 - klo:21:52
Eikös Tuulilasi-lehti tehnyt sellaisen? Jep, vuonna 1984 (linkki Saab-Klubin foorumiin)


No jos niitä yksi on tehty...niin ei se kesää tee.
VW....?

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Golffari - 26.02.10 - klo:21:59
No jos niitä yksi on tehty...niin ei se kesää tee.


Joo mä muistelin tuota Tuulilasin juttua.

Uudenkaupungin petro-malleja on muisteltu viimeaikoina.

HS: Talbot Horizon kulki myös petrolilla

Tuulilasi: Kajakkimallista Karmaan - 40 vuotta autotuotantoa
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Maximus

Hiukan ihmetyttää, ettei muka petrosaabeja olisi juuri muutettu bensakäyttöisiksi... Itselläni oli joskus 82-mallinen Horizon 1.5 GL, joka oli syntyjään petro. Ostin sen 1985 noin 60tkm ajettuna ja tuo muutostyö oli käsittääkseni ihan Scanauton operoima. Ainakin minulle sanottiin, että venttiilikansi oli vaihdettu ja puristukset nostettu ylös. Ja kai jotain oli tehty polttoainetankeillekin, ainakin pikkutankki otettu pois. Luullakseni autossa oli kuitenkin alkuperäinen 1-kurkkuinen kaasari eikä 1.5 GLS:n 2-kurkkuista. Alavääntö ei kovin ihmeellinen ollut, mutta muistaakseni autolla kuitenkin vauhtiin päästyä matka taittui. Siis jotain mittari-140:ä se meni mukavasti ja keveästi. Vielä kun oli Saabin penkit (ja puskurit), niin mikä oli ajellessa pitkääkin pätkää. Vaihteistokin oli kyllä vain se alkuperäinen 4-lovinen. Nelisen vuotta auto minulla oli ja mittariin kertyi alle 120tkm. Kone pelasi ihan OK, mitä nyt öljyä rupes enemmän vaatimaan.

Noi Saabin puskurit oli kyllä "timantit": olin kerran talvella pysähtyneenä kolmion taakse, kun perään kosautti iso mersu huomaamatta valkoista Talbotia talvisessa ympäristössä... Mersun nokka meni tosi rumaan kuntoon, mutta Talbotin takapuskurin toista kiinnityspalkkia piti vaan hitusen lekalla suoristaa. Puskurin ja korin välys kun tarkkaan katsoen oli toiselta reunaltaan ehkä vajaan sentin erilainen... Ne oli todellakin puskurit! Nykyään niistä voi vain unelmoida. Joo, kyllä Saabeissakin jotain hyvää oli/on.

Tyhjäkäynti tuossa Horizontissa oli aina se tuttu "huojuva". Mutta eipä juuri koskaan sammunut. Ovien lukot oli se ongelma talvisaikaan. Käyntiin kuitenkin lähti silloin kovimpana pakkastalvenakin (87?) ihan hangesta, koska ei mulla työpaikalla ollut mitään muutakaan paikkaa autolle... ;)

Pointti tässä oli nyt vaan se, että jos ihan Scanauto oli tuonkin muutostyön tehnyt, vieläpä noinkin suunitellusti, niin luulis että Saabejakin olis muutettu bensalle. Ainakin enemmän kuin yksi! Petro-Saabeja oli kuitenkin tehty jopa hieman enemmän kuin vastaavia Horizonteja.
"Age quod agis - tee mitä teet"

ma1ja

Törmäsin johonkin niin outoon, että pakko yrittää linkittää sitä tänne...
Ilmeisesti ei kukaan muu oo laittanut noita Spyker-Saab-tutkielma-kuvia vielä ainakaan tähän topicciin...

Onnistuukohan tämä?

http://pilt.delfi.ee/show_original/8727771/

äääh, en saa kuvaa suoraan tähän, vain tuon linkin...
Niin se vaan menee.

Zausa

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 26.02.10 - klo:22:48
Noi Saabin puskurit oli kyllä "timantit": olin kerran talvella pysähtyneenä kolmion taakse, kun perään kosautti iso mersu huomaamatta valkoista Talbotia talvisessa ympäristössä... Mersun nokka meni tosi rumaan kuntoon, mutta Talbotin takapuskurin toista kiinnityspalkkia piti vaan hitusen lekalla suoristaa. Puskurin ja korin välys kun tarkkaan katsoen oli toiselta reunaltaan ehkä vajaan sentin erilainen... Ne oli todellakin puskurit! Nykyään niistä voi vain unelmoida. Joo, kyllä Saabeissakin jotain hyvää oli/on.

Tyhjäkäynti tuossa Horizontissa oli aina se tuttu "huojuva". Mutta eipä juuri koskaan sammunut. Ovien lukot oli se ongelma talvisaikaan. Käyntiin kuitenkin lähti silloin kovimpana pakkastalvenakin (87?) ihan hangesta, koska ei mulla työpaikalla ollut mitään muutakaan paikkaa autolle... ;)

Mäkin ajoin monta vuotta heti ajokortin saamisen jälkeen valkoisella vm. -84 Talbot Horizontilla. Nuo puskurit oli kyllä huiput, sain sen esim. kerran pöyrähtämään kurvissa päin metallista kaidetta ja puskuriin ei tullut kuin pieni painauma. Ja talvella ei tosiaan mitään ongelmaa käynnistymisen kanssa, lukkosulaa kyllä piti olla aina mukana että pääsi autoon sisään. :-D Mut hyvä auto ja hyvässä kunnossa, hyvin sillä matka taittui! :-D

Tuksuu

Tuo maijan linkittämä saab on aika tyylikäs! Noin niinku ensinäkemältä..   :)

JeanC

Saabismi on sairaus ;D No ei, Saabit on hienoja ja laadukkaita sellanen 9-3 Turbo X ois ihan napakka  ;)

skula


Ironic32

Jaa tämäkö?



Komia ysiponttooni on... Itsellä on ollut noitakin kolme kappaletta ;D

Ei ne kyllä yhtä komeita ollut, mutta...

ma1ja

WoW :o  Miten sä tuon teit!? ::)

Saisko niitä muitakin kuvia tänne ihasteltaviksi?
Niin se vaan menee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy