Navigaattorikeskustelua

Aloittaja Guido, 18.12.09 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

olympiavolkkari

Muutaman kerran olen kokeillut navigointia Nokia E52:ssa, jossa uusin sw. Jostain syystä usemmalla kerralla on käynyt niin, että puhelin on kertonut kilometrejä ennen määränpäätä, että perillä ollaan. Kerran keskellä moottoritietä. En kyllä uskaltaisi tuon varassa suunnistaa mihinkään tuntemattomaan paikkaan.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: turbovolga - 20.10.10 - klo:21:04
ollut samansuuntaista ongelmaa tosin Suomen ulkopuolella ajaessa. Karvain kokemus oli kun, navi neuvoi jostakin syystä kohteesta paluumatkalle eri reittiä kuin tullessa. Matka oli pidempi ja varmasti hitaampi, pääsi ajamaan pimeässä räntäsateessa tuntemattomilla teillä (oikeeta reittiä ois ollu valoisaan perillä).

No kun oli tuttu reitti tullessa, mikset palanut samaa reittiä?-) Vaan luotit navin laskuihin...
Saksassa viime elokuussa minun N97 navin "akka" kyllä neuvoi oikein luotettavasta. Berliini - Wittenberg - Weimar. MUTTA oli tehnyt reitin välipysähdyksillä etukäteen ja myös päivittänyt kartat/ohjelmiston pari viikkoa ennen.
Koko ajan oli siis se on-line päällä ja neljän päivän ajalta datalasku oli vain 6 euroa ;-)

Nokia heittää jatkuvasti vaan että "reitin uudelleenlaskenta", myös yhteyden pätkiessä. Tuon mainitun kokemuksen lisäksi vastaavia on tullut muutaman kerran, mutta vahingosta viisastuneena, en "uskalla" luottaa laitteeseen, vaan katselen reittiä muutenkin :) Ja paperikartta on myös mukana. Olen yllättynyt navin epämääräisestä toiminnasta, kun aikaisempaan TomTomiin voi luottaa tosi hyvin.
Mulla on Audissa sen oma Navi ja kun molemmat on päällä ne antavat kyllä lähes aina yhteneviä neuvoja.
Audissa tosin voi valita sen ehdottamista reiteistä oman mielen mukaan ;-) Nokian valinnat vain nopein hitain ja siltä väliltä ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 20.10.10 - klo:21:48
Audissa tosin voi valita sen ehdottamista reiteistä oman mielen mukaan ;-) Nokian valinnat vain nopein hitain ja siltä väliltä ;-)

Itselle vastaan. Audi ei tiedä kameratolppia  ;-(
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

Rauska

Lainaus käyttäjältä: olympiavolkkari - 20.10.10 - klo:21:37
Muutaman kerran olen kokeillut navigointia Nokia E52:ssa, jossa uusin sw. Jostain syystä usemmalla kerralla on käynyt niin, että puhelin on kertonut kilometrejä ennen määränpäätä, että perillä ollaan. Kerran keskellä moottoritietä. En kyllä uskaltaisi tuon varassa suunnistaa mihinkään tuntemattomaan paikkaan.
Perskules, nehän on tehty juuri suunnistamiseen tuntemattomaan (osoite tiedettävä) paikkaan ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

VAG!

aa

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 20.10.10 - klo:21:59
Mulla on 6210 ja uusimmat softat/kartat. Sen käyttöliittymä on tolkuttoman kankea, ei voi esim. antaa pelkkää katua tai katujen risteyksiä.
Se ei siis ole kosketusnäyttöpuhelin, eikä siinä voikaan valita kartalta pistettä?

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

Pertsa

Aikaisemmassa puhelimessani oli Tomtom mobiilisofta johon olin kyllä tyytyväinen. Nykyinen kapula E72 jossa Nokia kartat. Ei hyvää päivää tosiaan kuinka voi olla p*ska softa. Montakohan kertaa olen menettänyt hermoni sen kanssa. Kyllä sillä juuri perille pääsee muttei kyllä lyhintä reittiä jos valitsee lyhimmän reitin. Ei myöskään nopeinta reittiä jos valitsee nopeimman. Siellä on myös valinta "optimoitu" josta en ole oikein päässyt selvyyteen minkä logiikan mukaan se suunnistaa. Kaiken lisäksi noita ei voi valita reittikohtaisesti vaan on kiinteä asetus jokin noista. Muutenkin käyttöliittymä on sieltä jostain. No kun tuo ei mitään maksa niin hintalaatusuhde on ihan ok. Senttiäkään en tuosta maksaisi jos tuosta pitäisi jotain maksaa. Kyllä tomtomia on ikävä. En halua kantaa mukana kahta laitetta ja siksi mulla on nämä mobiiliversiot aina olleet. Vaikka näyttö on pieni niin kyllä tällä pärjää kun kuitenkin aika harvakseltaan tarvii.

VAG!

aa

Golffari

Kyllä 5230 on hoitanut homman tyylikkäästi.
5230 ei ole sellainen "rankuttaja" kuin tomppa on.
Ei mitään pahaa sanottavaa ole ainakaan vielä.
VW....?

Guido

Karvain kokemus oli kun, navi neuvoi jostakin syystä kohteesta paluumatkalle eri reittiä kuin tullessa.

Jostain syystä mulle on myös TomTom monesti neuvonut paluumatkalle eri reitin kuin menomatkalle. Eikä läheskään aina se paluumatkan reitti ole ollut sen enempää lyhyempi kuin nopeampikaan. Muutaman kerran olen tutummalla reitillä vastoin navin ohjeita lähtenyt ajamaan takaisin päin samaa reittiä kuin tulomatkalla ja aika pitkään Tomppa on vielä koettanut ohjeistaa toiselle reitille. On kuitenkin aina antanut jossain vaiheessa periksi ja laskenut loppumatkalle uuden reitin samaa kautta kuin menomatkalle.

Tuntemattomilla seuduilla tosin aika usein luotan TomTomin ohjeistukseen näissä tilanteissa, onhan mahdollista että menomatkan reittiä ei syystä tai toisesta voikaan ajaa toiseen suuntaan järkevästi.

TKU

Uudemmissa TomTomeissahan on se iQ routes, vaimikäsenytoli, joka huomio liikennemääriä tiettyyn aikaan vuorokaudesta kerätyn datan perusteella. Olisiko kyse tuommoisesta, jos paluumatka tehdäänkin eri aikaan, kuin meno matka?  Eli ts. TomTom yrittää huomioida ruuhkat ja kiertää ne.
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: TKU - 21.10.10 - klo:11:27
Uudemmissa TomTomeissahan on se iQ routes, vaimikäsenytoli, joka huomio liikennemääriä tiettyyn aikaan vuorokaudesta kerätyn datan perusteella. Olisiko kyse tuommoisesta, jos paluumatka tehdäänkin eri aikaan, kuin meno matka?  Eli ts. TomTom yrittää huomioida ruuhkat ja kiertää ne.

Kokemusta samasta ominaisuudesta omassa TomTomissa, ehdottaa eri paluureittiä vaikka olen ollut erittäin hiljaisilla "sivuteillä".

Ironic32

Itseltä löytyy joku ikivanha Medionin navi, johon ei saa karttapäivityksiä edes rahalla.

Sitten löytyy tuo Nokian 5230, jota tosin olen käyttänyt aika vähän toistaiseksi, mutta näillä käyttökerroilla laite on aina löytänyt nopeinta reittiä perille ilman mitään ongelmia. Myöskin kamerat on olleet kohdillaan.

Jotkut nopeusrajoitukset eivät pidä paikkaansa, mutta tuo ei itseäni häiritse.

P.Alikka

Itselläni on navigaattorina tuo Noksun 5800 Xpressmusic puhelin ja kun on jaksanut ladata kaikki mahdolliset päivitykset tuohon Ovi-mapsiin, niin hyvin tuolla pärjää sen vähän mitä navigaattoria tarvitsee. Joskus kolme vuotta sitten oli Packard Bellin "oikea" navigaattori ja sen tuo Nokia hakkaa 10-0. Kosketusnäytön kanssa toimintakin on ihan loogista ja sujuvaa. Näillä näkymin puhelin vaihtuu seuraavaksi joko C7 tai N8 puhelimeen ja tämä vanha kapula jää sitten autoon ajamaan sitä navigaattorin virkaa myös rouvalle tarvittaessa.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Guido

Lainaus käyttäjältä: TKU - 21.10.10 - klo:11:27

Luultavasti juuri tästä on kyse, tosin tätä on kyllä esiintynyt muulloinkin kuin ns. ruuhka-aikaan, jolloin tuo toiminto voi olla jopa oikeasti hyödyllinen.

Karvis

Reitinlaskentavaiheessahan voi valita käytetäänkö tuoto IQ-routes toimintoa, itse en kyllä ole edes kokeillut sitä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Guido

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.10 - klo:14:20
Reitinlaskentavaiheessahan voi valita käytetäänkö tuoto IQ-routes toimintoa, itse en kyllä ole edes kokeillut sitä ::)

Piti oikein tarkistaa, kun ei yhtään kuulostanu tutulta. Ei 750T kysele reitinlaskentavaiheessa IQ-routesista ja käyttöohjeesta saa muutenkin sellaisen käsityksen, että IQ-routesia käytetään automaattisesti reitinlaskennassa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Guido - 22.10.10 - klo:09:03
Piti oikein tarkistaa, kun ei yhtään kuulostanu tutulta. Ei 750T kysele reitinlaskentavaiheessa IQ-routesista ja käyttöohjeesta saa muutenkin sellaisen käsityksen, että IQ-routesia käytetään automaattisesti reitinlaskennassa.

Piti ihan tarkistaa asia itselläkin ja muisti näköjään teki tepposensa, sehän kyseleekin siitä vihreästä muka kulutusta pienentävästä reitistä :-[

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Guido - 22.10.10 - klo:09:03
Ei 750T kysele reitinlaskentavaiheessa IQ-routesista ja käyttöohjeesta saa muutenkin sellaisen käsityksen, että IQ-routesia käytetään automaattisesti reitinlaskennassa.

950T:ssä saa ainakin tuo disabloitua valikoista, jos välttämättä haluaa.

Asiasta toiseen: Onko kukaan keksinyt/löytänyt TomTomin 950T:lle (tai muulle x50-sarjalle) kiinteää telinettä ja sen kanssa toimivaa TMC-vastaanotinta vai pitääkö sellainen rakentaa itse? Imukuppihärveli on ruma ja tuulilasikin kovin kaukana kuskista.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 22.10.10 - klo:10:34
950T:ssä saa ainakin tuo disabloitua valikoista, jos välttämättä haluaa.

Asiasta toiseen: Onko kukaan keksinyt/löytänyt TomTomin 950T:lle (tai muulle x50-sarjalle) kiinteää telinettä ja sen kanssa toimivaa TMC-vastaanotinta vai pitääkö sellainen rakentaa itse? Imukuppihärveli on ruma ja tuulilasikin kovin kaukana kuskista.

Täältä löytyy merkkikohtaisia autotelineitä mm. TomTom naveihin, niin ettei tarvitse porata reikiä kojetauluun.

http://www.servcat.com/document.asp?id=proclip-fi
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Golffari

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 21.10.10 - klo:11:34
Kokemusta samasta ominaisuudesta omassa TomTomissa, ehdottaa eri paluureittiä vaikka olen ollut erittäin hiljaisilla "sivuteillä".

Kokemusta moisesta myös täällä.
Viime kesänä matkatessani jkl-hki niin tomppa yllättäen ohjasi Tampereen kautta.
No en uskonut tomppaa vaan tuuppasin Lahden kautta....yllätys yllätys.
Vaajakosken moottoritiellä oli tapahtunut liikenneonnettomuus, ja siinä sitä sitten odoteltiin about 30min.
No tompassa on asetuksena nopein reitti.

Lainaakiinteää telinettä ja sen kanssa toimivaa TMC-vastaanotinta vai pitääkö sellainen rakentaa itse?
Itse teippasin tuon vastaanottimen kaapelin laturin kaapelin kanssa yhteen, ihan hyvin tuntuu pelittävän tälläkin tavalla.
Ja ostin gigantista tomppaan telineen joka on suunniteltu kiinnitettäväksi auton ilmanpuhallus suuttimen ritilään.
Ja aivan turha ostos, moisella kapineella ei tee yhtikäs mitään.
Jos jollain on moiselle tarvetta niin minulta löytyy.
VW....?

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 22.10.10 - klo:10:38
Täältä löytyy merkkikohtaisia autotelineitä mm. TomTom naveihin, niin ettei tarvitse porata reikiä kojetauluun.

Siis mä tarkoitin sitä itse navigaattorin telinettä, en telineen kiinnikettä autoon. Vakiotelineessä on TMC, mutta siitä ei saa ainakaan ilman väkivaltaa sitä imukuppia irti.

TomTomilta löytyy myös ilman imukuppia oleva teline, mutta siinä ei toimi TMC...

Golffari

Tämmöistäkin harkitsin aikoinaan.

VW....?

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 22.10.10 - klo:10:45
Siis mä tarkoitin sitä itse navigaattorin telinettä, en telineen kiinnikettä autoon. Vakiotelineessä on TMC, mutta siitä ei saa ainakaan ilman väkivaltaa sitä imukuppia irti.

TomTomilta löytyy myös ilman imukuppia oleva teline, mutta siinä ei toimi TMC...

Saa tilattua myös itse navigaattoriin merkkikohtaisen telineen, joka kiinnitetään auton merkkikohtaiseen telineeseen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 22.10.10 - klo:10:59
Saa tilattua myös itse navigaattoriin merkkikohtaisen telineen, joka kiinnitetään auton merkkikohtaiseen telineeseen.

Se taitaa olla se se sama teline kuin Tompan oma: "Can not be used with a TMC cable for TomTom Go X50 series."

Ilmeisesti ongelma itse asiassa on siinä TMC-vastaanottimessa ja sen yhteensopivuudessa :-/

Erkka

Onko tietoa saako RNS-310 ladattua netistä POI-tiedostona kameratolpat?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: pelle+ - 29.10.10 - klo:14:05
Mitähän siinä tarkoittaa tuo "valmistajan huoltama"?

Vähän OT, kun PalMikko ehtikin jo vastata tuohon: Itse en Pixmaniasta tilaisi edes katalogia. Eräs tuttu on ollut Pixmanialla töissä ja kehoitti välttämään firmaa. Jos tavara sattuu olemaan jollain tavalla viallista (ja ilmeisesti turhan usein on), niin  Pixmanian mielenkiinto hoitaa asiaa kunnolla loppuu siihen paikkaan ja moni joutuu viemään asian käräjille asti - ei siis vain Suomessa, vaan ihan koko Euroopan tasolla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Karvis

Lainaus käyttäjältä: pelle+ - 29.10.10 - klo:14:05
Mitähän siinä tarkoittaa tuo "valmistajan huoltama"?

Selityksessä näytti lukevan näin:

LainaaValmistajan huoltama laite: Käyttämättömänä palautettu tuote, jonka valmistaja on tarkastanut ja uudelleen pakannut.

apo

En tiedä, onko tämä oikea topicci, mutta kysellään kumminkin.

Tietääkö kukaan valmistaako kukaan navin ja peruutuskameran yhdistelmää kosketusnäytöllä. Meillä on kuorma-autoissa käytössä kyllä näitä missä toiminnot valitaan napeilla ja kaukosäätimellä, mutta autojen käyttäjät kokee ne hankaliksi ja seuraavat uusintavuorossa olevat pitäisi olla kosketusnäytöllä. Ei tunnu tarjontaa olevan kovin paljoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy