Start-stop-järjestelmä: etuja, haittoja, kokemuksia

Aloittaja Neppis, 19.10.11 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

Vekkula

Liittynee johonkin avustimiin, omassa 2018 Leonissa ei trailerin kytkeminen vaikuta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

jamo75

taidetaan puhua korkeus säätöisestä koukusta pikku autoissa ei kyseistä automatiikka ole, ei omaassakaan. kodiaqiin esim. saa

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 15.09.18 - klo:16:44
Liittynee johonkin avustimiin, omassa 2018 Leonissa ei trailerin kytkeminen vaikuta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

petaso

-10 passatissa kärryn kun laittaa perään, ei ss ole päällä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 12.09.18 - klo:18:25
Säästyykö siinä oikeasti energiaa, jos 1-2s pysähdyksistä puhutaan? Starttimoottori vie kuitenkin omansa, ja akku täytyy taas ladata. Ja se vie löpöä.

Jos taas pysähdys kylmällä ilmalla on pidempi, moottorin osat jäähtyvät, ja kuluu taas energiaa niiden lämmittämiseen.

Ja puhutaanko tässä nyt kuitenkin niin pienistä polttoainemääristä, että ajotavallakin saa 100-kertaisia säästöjä halutessaan aikaan? Minusta koko SS on turha ja disabloin sen ensitöikseni aina kaikista ostamistani autoista. Jostain syystä nykyisessä volsun 4.1 l V8 TDI:ssä ei edes ole moista sydeemiä...

Jossain asiaa oli tutkittu energiansäästön nimissä ja saatu rajaksi 20 sek, pidempi paussi siis säästää ja lyhyempi taasen ei.
Tässä oli siis huomioitu myös akusta moottorin starttaamiseen kulunut energia ja sen uudelleen akkuun lataaminen.

Maalaisjärjellä voisi pitää järkevänä ainakin minuutin sekä sitä pidemmän seisottamisen ajaksi sammuttaa se lämpimällä moottorilla .
Lähteehän se vaikka kytkintä ja nappia painamalla valoissa näppärästi käyntiin.
Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 15.09.18 - klo:19:57
Jossain asiaa oli tutkittu energiansäästön nimissä ja saatu rajaksi 20 sek, pidempi paussi siis säästää ja lyhyempi taasen ei.
Polttoaineenkulutuksen kannalta ero taisi olla pikemminkin n. 5 sekunttia tai alle. Tässä ei huomioitu akun latausta. Täällä arenalla oli jossakin viestissä youtube linkki missä testasivat eroa ja visualisoivat eron vielä koeputkilla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Enhancer

Alle 10s saa varmasti kannattamaan riippuen mitä kustannuspuolelle laskee. Oli miten oli, ennakoiva ajotapa ja ajaminen rajoitusten mukaan säästää 100% varmasti enemmän kuin sammutusautomatiikka.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

allis

Tuli hommattua tuo ylempänä mainittu carista-palikka. Sillä saa start-stopjärjestelmän pois
päältä, mutta noin 30 kilometrin ajon jälkeen ei toimikkaan enää,
vaan auto sammuu taas valoissa. Missä vika?
Auto on kodiaq tdi 2018.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 08.09.18 - klo:19:58
Mutta sehän vaatii enemmän työtä ja on loppujen lopuksi kalliimpi. Carista -n muutokset on helppo palauttaa ja Carista - avulla pystyy  muutakin kivaa säätää, tutki itse mitä ja mille autolle tarjotaan - https://caristaapp.com/
Ja näin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vag4life

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.09.18 - klo:12:08
Ja näin.

Epäilen vähän, että caristalla saisi kaikista VAG automalleista start&stopin koodattua pois.
Omassa autossa ei edes VCDS:llä onnistu. Parashan olisi, kun saisi koodattua niin, että muistaisi myös sammutuksen jälkeen katkasimen asennon.
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 19.09.18 - klo:12:21
Omassa autossa ei edes VCDS:llä onnistu.

Jos auto on tuo profiilissa mainittu A3 8V niin kyllä siitä pitäisi VCDS:n kanssa lähteä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

allis

Minun autosta siis caristalla se lähtee pois toiminnasta, mutta palaa ajon jälkeen
takaisin vaikka autoa ei ole sammutettu välillä. Muut tuolla tehdyt muutokset näyttää pysyvän.
Taisi olla turha ostos...

ConD

Lainaus käyttäjältä: allis - 19.09.18 - klo:12:48
Minun autosta siis caristalla se lähtee pois toiminnasta, mutta palaa ajon jälkeen
takaisin vaikka autoa ei ole sammutettu välillä. Muut tuolla tehdyt muutokset näyttää pysyvän.
Taisi olla turha ostos...
Kummalla menetelmällä poistit sen käytöstä Caristalla. A vai B? Toinen toimii, toinen ei... :P

VCDS:llä tuo muuten hoituu nimenomaa sillä toisella, mitä et ilmeisesti ole käyttänyt. Näin on loppujen lopuksi ollut ihan kaikissa MQB autoissa joista olen S/S koodauksia tehnyt. Kaikista se lopulta on pois saatu.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

allis

Eiköhän ollut A menetelmä, kuitenkin se missä oli ne V muutokset.
B menetelmällä ei onnistunut ollenkaan.
Auto ei nyt tässä, niin illalla pääsen tarkistamaan.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 19.09.18 - klo:12:24
Jos auto on tuo profiilissa mainittu A3 8V niin kyllä siitä pitäisi VCDS:n kanssa lähteä.

Kerro ihmeessä millä setupeilla onnistuu?
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Joko nostamalla start-stopin jänniterajaa tai muuttamalla lämpötiloja, molemmat vaihtoehdoista can gatewayn adaptaatiokanavissa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tallu

Onko kukaan jäänyt takuunalaisen auton huollossa "kiinni" k.o deaktivoinnista vds:llä ja onko annettu asiasta palautetta työnjohdolta?
Seat Ateca 1,4 style 4drive dsg 6

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Tallu - 20.09.18 - klo:11:51
Onko kukaan jäänyt takuunalaisen auton huollossa "kiinni" k.o deaktivoinnista vds:llä ja onko annettu asiasta palautetta työnjohdolta?
Palautetta työnjohdolta? Eikös se mene niin päin, että asiakas antaa palautetta työnjohdolle. Ja VAG:n ollessa kysymyksessä, sitä palautetta kyllä riittää.

OctyRO

En varsinaisesti kiinni ole jäänyt vaan rehellisesti huoltotiskillä kertonut mitä kaikkea olen ottanut pois/käyttöön ja kertonut lastuista ja pakoputkiston muokkauksista. Vastaus oli "kiva että näitä tehdään ja kiva välillä nähdä muutakin kuin tehdasasetuksia/tehdasautoja, me emme suinkaan kiellä, itse tykkään." Että sellasta, tarjosin kaverille leffaliput.  Sen verran hyvin on palvellut kaikki 3 visiittiä.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Tallu - 20.09.18 - klo:11:51
Onko kukaan jäänyt takuunalaisen auton huollossa "kiinni" k.o deaktivoinnista vds:llä ja onko annettu asiasta palautetta työnjohdolta?
Oon noin 10v ajanut enempi tai vähempi VCDS:llä modatulla VAG:lla huoltaen sitä merkkarilla ja yhtään ainutta kertaa mulle ei ole sanottu mitään näihin tehtyihin modauksiin liittyen että itsekö oon tehnyt tai soosoo... Työnjohto EI asioita lähde penkomaan millään lailla, huoltomies voi tai voi olla kiinnittämättä asioihin huomiota. Useimmin on kiinnittämättä huomiota. Edes navin vaihdot ei vaikuttaneet yhtään mihinkään.

Viimeisin aihetta liippaava juttu oli kun huoltomies oli lasinpesurien 2s viiveestä johtuen laittanut raksin kohtaan "ei toimi", josta kysyin tiskiltä että miksikähän, koska siellä on se 2s viive... No mitään merkitystä tuolla ei ole käytännössä kuitenkaan yhtään mihinkään.

Joten... meinaako joku huoltomies tai työnjohtaja sitten S/S deaktivoinnista alkaa jotain jupiseen. Järjestelmä ilmoittaa, että auto ei sammu vaikkapa hetkellä X. Normihuollossa sitä ei aleta kyllä selvittelemään missä on "vika".
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

joukose

Ite olen päätynyt A6:ssa nykäisemään liikkeelle lähtiessä kerran automaattikeppiä taakseppäin, jolloin menee S-vaihteiston moodi päälle ja jolloin start-stop ei enää pysäyttele konetta. :o
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: joukose - 20.09.18 - klo:16:52
Ite olen päätynyt A6:ssa nykäisemään liikkeelle lähtiessä kerran automaattikeppiä taakseppäin, jolloin menee S-vaihteiston moodi päälle ja jolloin start-stop ei enää pysäyttele konetta. :o

Saako koodata näin, että D ja S asetukset on vaihdettu, eli aina ensin menee S päälle ja D on tarpeen mukaan sitten valittava erikseen?

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: joukose - 20.09.18 - klo:16:52
Ite olen päätynyt A6:ssa nykäisemään liikkeelle lähtiessä kerran automaattikeppiä taakseppäin, jolloin menee S-vaihteiston moodi päälle ja jolloin start-stop ei enää pysäyttele konetta. :o

Oma 2018 Leon kyllä sammuu vaikka vaihteisto olisi S asennossa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Petunet

Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Tos®

Lainaus käyttäjältä: M_M - 06.09.18 - klo:12:29
Voihan sitä kokeilla, jos vastaava adaptaatiokanava löytyy. Epäilen kyllä vahvasti ettei sitä saa tuosta koodattua pois, kun ei ole MQB-auto vaan PQ46 joka on paljolti sama kuin pienempien autojen PQ35, josta sitä ei ainakaan saanut poistettua.
Löysin ohjeen millä sain omasta PQ35 tiguanista sen pois päältä.
Disable Start / Stop

19 block => Adaptation => channel 13. We have the value 002000, change to 292029.

Omassa oli arvona myös tuo 002000 ja näytti -50´C muutoksen jälkeen lämpöarvo muuttui johonkin -27´C
Eikä sammuttaut itseään enää :)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kamraatti


Daatta

Lainaus käyttäjältä: Kamraatti - 08.11.18 - klo:11:35
Uusi jäsen kysyy: onko kukaan kokeillut kyseisen Kufatec-palikan toimivuutta Golf 7:ssa?

Ei tuo palikka sen enempää tee kuin VCDS koodaus.

LainaaJoko nostamalla start-stopin jänniterajaa tai muuttamalla lämpötiloja, molemmat vaihtoehdoista can gatewayn adaptaatiokanavissa.

Toimiiko omassa seiskassa, kokeilemalla selviää. :) Itse ostaisin ODBeleven tai Carista adapterin samalla rahalla, niille on sentään muutakin käyttöä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy